Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dag er lillemor fire uker. Jeg skjønner ikke hvor tida har blitt av! Man skulle jo tro at dagene ikke går så fort, når man ikke føler at man gjør annet enn å amme, skifte bleie, bysse og trøste, men jammen gjør de det.

 

De to siste ukene har vi funnet ut hva kolikk er. Den lille frøkna forandret seg helt. Hun gikk fra å være en stille, rolig og fornøyd sovebaby, til å bli utilpass, ha problemer med å sove og ikke minst store luftsmerter. Det er utrolig sårt å se på at hun har så vondt, uten å kunne hjelpe henne.

På torsdag tok vi henne med til kiropraktor, og det ser ut til at det skal hjelpe. Hun er allerede litt bedre, og så skal vi ha to-tre behandlinger til. Vi krysser fingrene for at hun blir bra av det.

 

Vi skal kjøre til svigers i neste uke, det er en kjøretur på fem timer. Og så skal vi ta fly til mine foreldre senere i sommer. Jeg gleder meg jo til å vise frem vidunderet, men jeg kjenner på at det hadde vært så mye bedre (og enklere) å bare være hjemme. Her har vi våre rutiner og alt vi trenger, og vi behøver ikke å ta hensyn til noen. Det er mulig jeg lager problemer ut av ingenting, men jeg er så redd det bare skal bli stress å reise bort.

Er det flere som skal ut og reise i sommer og kjenner på det samme? Eller som har erfaring med det fra tidligere, og som kan berolige meg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser til Danmark senere i sommer, og det blir jo sikkert litt ekstra styr, iforhold til å være hjemme. Men vi er stadig på farten nå oxo, selv om det er dagsturer bare.

Tror det viktigste er å beregne god tid, og ikke stresse.

Lykke til med ferietur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Jo, jeg har besøkt min far som bor 3 timer unna, men det gikk kjempegreit. Men så skal jeg besøke min mor som bor 6 timer unna, og det stresser meg veldig, spesielt siden vi kanskje må fly... Kan være jeg bare dropper det alså, jeg drar liksom fordi det er forventet av meg, og grunnen er litt at beste og oldeforeldre begynner å bli for gamle for å reise "hele veien" for å besøke meg. Vil jo selvfølgelig at de skal få møte den lille da, men de for tåle å vente til hun blir litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på fjelltur imorgen, men siden det er hyttetur, og vi ikke bor "Hos noen" så tror jeg det går veldig fint :) Tror jeg hadde følt litt mer på det å ta hensyn til andre osv om jeg hadde bodd hjemme hos noen.. selvom det såklart bare er i våre hoder tror jeg ;) Det går nok som regel veldig bra :)

 

Idag er lillegutt 5 uker, og nå når vi  nettopp gav han ett kveldsbad,opplevde jeg en så blid gutt som jeg aldri har sett før  :) Skikkelige smil, og sååå fornøyd. Ble helt rørt av å se på han jeg  :wub: Morsomt tid fremover nå! :)

 

Håper alle får en fiiin ferie, det skal forhåpentligvis vi ha å :)

Endret av Makuahines
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ikke ha ferie i år men dra på dagsturer. Vi har så mye å gjøre på huset i sommer og mer dukket opp i dag:/ æsj altså!

Vi stresser ikke med noe igrunn.prøver å la lillesøster få bestemme rutinene sine selv oxo følger vi de så godt d lar seg gjøre sammen med storesøster sine.

Er så heldige å ha nærmeste familien i ca 1 times radius så vi slipper den fartinga, vi flytta fra tilbake til østlandet da vi venta eldste fordi vi ville være nære familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Leb! Håper kolikken gir seg raskt og at kiropraktor kan hjelpe så hun og dere slipper magevondt og hyling!

 

Jeg skjønner at du tenker på det med å reise bort. Er liksom ikke så kjekt å ha en vrælende bylt når man er på besøk hos andre (selv om det er svigers) og man er jo nok stresset så det å være hjemme er da det eneste man vil. Jeg har valgt sen ferie pga dette. Vi reiser ikke noen steder før litt ut i august og da er lillegutt 11 uker. Det gjorde vi med storebror også og det funket utmerket. Vi hadde blitt bedre kjent, hadde s smått begynt med rutiner og magevondten var borte. I løpet av ferien begynte han faktisk å ta kveld kl 19 og vi fikk rolige kvelder og jeg kunne nyte et glass vin og ferien til det fulle. Håper på en gjentakelse av det. Hvis kolikken ikke gir seg kan jo dere eventuelt vurdere å utsette reisen om det lar seg gjøre? Samtidig er det jo en fantastisk mulighet til litt avlastning? Å få hjelp til å bysse og bære en time eller to er jo virkelig etterlengtet vil jeg tro? Ofte går jo sånne ting overraskede bra og babyen merker jo ikke om den er hjemme eller hos svigers, så det er ikke noe i veien for at det vil gå veldig fint :)

 

Ellers har vi kommet hjem fra sykehuset og lillegutt er på bedringens vei. Heldigvis var det ikke noe farlig Et virus), men legene tok det veldig seriøst siden det er ofte er bakterielle infeksjoner som kan eskalere ekstremt raskt og bli livstruende når så små barn har feber. Han er fremdeles preget og er ikke helt frisk, men jeg kan senke skuldrene et hakk. Må innrømme at det har satt en støkk i meg og jeg blir nok enda mer hysterisk enn jeg allerede er når det gjelder sykdom og barna mine. Unner ingen å være i en så frustrerende situasjon som det er når man er så redd for de små og i tillegg må oppholde seg på sykehus med lite søvn, sår barnegråt overalt, slitne og redde foreldre og tiden står nesten stille. Helt forferdelig.

 

Ha en fin uke når den starter i morgen alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Så bra at det ikke var farlig 2010 mammaen, og at gutten er på bedringens vei! Håper han snart blir helt frisk :)

 

Da jenter, skal jeg faktisk ha min første kveld borte fra babyen på fredag.... Nå på torsdag blir hun en måned, og fredag er det muse konsert her i Bergen. Noen venninner har prøvd å overtale meg til å bli med på konserten lenge, og jeg har egentlig VELDIG VELDIG lyst. Ettersom jeg har pumpet og gitt morsmelk på flaske nå er det jo egentlig ikke noe problem å la andre sitte barnevakt, jeg pumper før jeg drar, og om det ikke er nok har jeg allerede fryseren full. (Ja, jeg har helt hinnsides mye melk!!) 

 

Barnevakten er en jeg stoler 110% på, og da hun hadde tid bestilte jeg billett. Blir borte fra 19.00 til sånn 22-23.00 på kvelden. Jeg gruer meg kjempemasse, men tror nok det blir verre for meg enn for vesla! Hun kjenner nemmelig barnevakten kjempegodt nå, og kommer nok til å være rolig og grei. I verste fall er jeg 15 min unna, og for bare løpe hjem om det skulle gå helt skeis... Det at babyen er så rolig og så å si ikke gråter gjør jo at jeg ikke legger for mye på en venninne som stiller opp noen timer også. (Hun eeeelsker babyer, og har så å si bodd her siden fødselen fordi hun rett og slett LIKER å hjelpe meg med bleieskift og kos) 

 

Som dere kanskje skjønner tenker jeg mye på dette, men gruer meg nok mer enn nødvendig for å være borte fire timer! Jeg har jo sagt hele veien at siden jeg er singelmamma må hun bare bli godt vandt til å ha barnevakt fra ganske tidlig av, selv om det her ble litt tidligere enn planlagt.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totoaa: kos deg så godt du kan, det verste er å gå ut døra, når konserten er igang klarer du sikkert å senke skuldrene litt :)

 

2010 mamman: så bra at dere er på bedringens vei, ikke morro å være på sykehus. Som du sier selv, mange lyder og mennesker.

 

Blomsterogbier: huff dette hørtes ikke bra ut. Masse god bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterogbier: Huff og huff! Hva har skjedd? Ser ut som deler av innlegget ditt har blitt borte... Går det bra  med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

Jeg er egentlig en Augustmage, men frøkna vår bestemte seg for å komme 5 uker og to dager før tiden, så ble ei junifrøken her.

Sliter med å venne meg av med 3. trimester forumet, men jeg prøver. Skulle jo vært der i to og enhalv uke til.

 

Frøkna vår kom 28. Juni.

Hun var da 2740 g og 47 cm stor.

Desverre hadde hun pusteproblemer, og ble tatt fra oss to timer etter fødselen. Hun fikk c-pap i to døgn, og låg på pusteovervåking i ytterligere to dager.

 

Lisja spiser nesten helt selv nå, men vi har en sonde i nesa og gir henne melk der om hun har behov.

Blir fulgt opp av Avansert hjemmesykehus.

 

Det er litt om oss.

Jeg tror jeg hører til her :)

Hei damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle junimager!

 

Ser alle koser seg med de små nurkene sine :wub:  Det er så kos med baby!

Har lest mange av inleggene her, men har ikke fått skrevet noe selv enda ;)  Går i ett med amming, og stell og ikke minst finne på ting med de to andre barna. Men er veldig heldig som har en mann som er lærer, og har ferie hele sommeren :D

 

Nå er Kristian straks 5 uker, og vi koser oss hjemme om dagene. Han spiser og sover stort sett. Men han sluker endel luft da, så må passe på raping.. ellers så kommer det mye andre veien :P
Blir jo litt gråting og byssing da, men er ikke lenge av gangen da.

 

Ellers så spiser han stort sett  hver andre time enda. Koser seg nok med puppen endel og da. Pupp er løsningen på alt! ;)

Veide igår og da hadde han gått opp 1 kg på en mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! At Lisjefrøken går opp en kilo på en måned hadde vært en drøm! Desverre har hun brukt litt i overkant av 14 dager på å ta igjen fødselsvekta si. Tror ikke der kommer en kilo på halvannen uke, da vi nettopp har fjerna sonden, og hun har første dag med å spise helt selv idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Dagene går ja :)

 

Her jobber vi fortsatt med lillegutt og skriking - han sliter med å sovne; blir illsint og skriker alt han kan selv med øynene igjen. Helt utrøstelig :(  går i tokter - han faller til ro, skriker, i ro og sånn til han endelig sovner.  Sloss virkelig mot søvnen virker det som. Vi bysser, vugger, holder han - alt for å gi nærhet og trygghet. Men foreløpig intet hell. Så kveldene er noe interessante her :) 

 

Har vært hos manuell terapeut og han har en låsning øverst i nakken som jeg håper blir ordnet i løpet av noen behandlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Her har lillejenta blitt fire uker i dag, så i dag tok jeg frem tran. Ehe. Hadde ikke trodd jeg skulle få det i henne, men tro det eller ei, ser ut som hun LIKER det :P Jeg kjøpte noe som heter easytran på apoteket som jeg sprøyter det inn i munnen hennes med, og da gikk det lett som en lek :) 

 

Desverre har hun hatt lmagevondt i hele dag. Hun skriker ikke, men jeg ser at hun er ukomfortabel og har vondt. Nå ligger hun endelig å sover på sofaen, har våknet og hulket endel, men har roet seg igjen med smokk. 

 

Så troooor jeg klærne i str 50 synger på siste verset her... Hun blir jo en måned på torsdag, og jeg ser tydelig at hun har vokst! Synes det er trist, jeg vil jo ha henne liten så lenge som mulig  :wub:  Babyen min er liksom ikke nyfødt lengre, men blir en måned på torsdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi ble 1 mnd på søndag! Begynte med tran på fredag, og her liker hun det også! Det er bra :) Ellers er det amming ca hver tredje time. Og på natta kan det faktisk gå fra 23.00 til 05.00 før hun vil ha mat igjen. Så jeg skal ikke klage på amminga! Her synger også str 50 på siste verset. Har begynt å legge vekk det som ikke passer lenger. Merker også at hun har blitt større nå!! Hun spiser godt og hadde gått opp 325 gram på 12 dager :) Det sier vi oss fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.skjønner at min go'jente er eldst her ja. Er 3 mnd om et par minutter og bruker 62 i klær. Sist jeg veide ho (nesten 3 uker sia ) var ho 5750 gram og 60 cm lang. Ho spiser fra alt mellom 1-4 timer i mellom bortsett fra på natta da sover ho 7-9 timer i strekk! Jeg følee meg heldig.

 

Bortsett fra når ho merker tennene så er ho rolig og blid og finner seg i d meste fra storesøster på 1, 5.

 

Easytran er jeg enig at er genialt. Har tom fått storesøster til å ta tran igjen:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar angående det å reise bort! Det går nok bedre enn jeg tror :)

Nå er bilen pakket, og vi reiser rett etter kiropraktorbehandlingen i morgen. Det var ikke enkelt å pakke til lillemor. Det går en del klær for det gulpes mye, så jeg endte opp med å pakke det meste hun har.

 

Dere snakker om at deres babyer holder på å vokse ut av str 50 - frøkna mi holder på å vokse ut av 56, hun har allerede begynt å bruke noe i 62, og hun ble en mnd i går...

Vi var faktisk på helsestasjonen og veide i går, og jeg fikk nesten litt sjokk, må jeg innrømme. På to uker har hun gått opp 600 gram! Nå var hun stor da hun ble født, 4440, og nå er hun 5120. Jeg behøver i alle fall ikke å bekymre meg for om jeg har nok mat til henne...

Endret av Leb76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Queenmee :)

Vi har vært i tusenfryd idag, og jeg er imponert over veslemor. Det har vært stekende varmt, men hun har vært så rolig og flink.

Hun har spist veldig ofte da, og tisset masse :)

Igår hadde hun veldig vondt i magen på ettermiddagen og kvelden, og rar grønn bæsj. Så mistenker at jeg har spist noe hun reagerte på.

Hun har ofte vondt i magen etter å ha spist, men får ut luft begge veier når vi går litt med henne og bysser :)

Ingrid er 19 dager idag, og vi har fått lege sjekk når hun er en måned. Imorra skal vi til ul av en dump over halebeinet, for å utelukke en fistel.

 

Og tror dere ikke at folkeregisteret har klart å registrere feil fødselsdato, så personnr er feil. Det er godt gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser hva andre babyer går opp, blir jeg nesten litt bekymret siden mini her gikk opp 1 kg på 2 uker..:P høres jo veldig mye ut. Håper det stabiliserer seg og at han ikke går opp så mye hver gang da, Hehe. Han holder også på å vokse ut av str 50 nå, litt rart å pakke bort de minste plaggene :)

 

Vi koser oss på ferie, og lillegutt er eksemplarisk :) Håper alle andre koser seg med sommer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

 

Hva er easytran? Sofia vil ikke ha tran, prøvd å gi det på sprøyte og skje men hun spytter ut igjen! Så trenger noen råd :)

 

Makuahines - her gikk vi opp en kilo på tre uker :) helsesøster syntes det var veldig bra!

Bruker noe i str. 50 og noe i 56 nå. 56 er litt stort enda.

Vi syntes Sofia er blitt veldig stor, men alle vi møter syntes hun er kjempe liten. Men 1 kg har mye å si når hun veide 3 kg når hun ble født!

 

Hvordan er det med dere voksne og vekta etter fødsel? Her har jeg 7 kg igjen til startvekta, la på meg 19 kg så er jo hvertfall på vei!

 

 

Masse lykke til på tur leb76, håper dere får en fin tur :) hvordan gikk det hos kiroprator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Bare gå inn på http://easytran.no/  så ser du hva det er :) Jeg synes det hjelper veldig, for jeg ser jo at babyen lager en liten grimase, men det går liksom ned alikavel :) Jeg kjøpte min på apoteket, du kan sikkert bare spørre etter det :)

 

Jeg synes også babyen har blitt kjempestor!!! Men selvfølgelig synes alle andre at hun er bittebitteliten... Så var jo Ellinor bitteliten når hun ble født, men nå er hun veldig god og lubben :)

 

Jeg vet ikke hvordan det står til med min egen vekt, da jeg ikke har vekt... Men når jeg treffer folk så sier de at de kan se at jeg har gått ned! Og jeg merker jo veldig på klærne mine, at jeg får bedre og bedre plass i de. Går fremdeles i mammabukser, men heldigvis de jeg brukte helt i begynnelsen. Satser på å få på meg mine egne bukser igjen snart, men er klar over at det kanskje går en måned til ;) Jeg gikk også opp ca 20 kg, men hadde endel vann i kroppen på slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veid med siden jeg kom hjem fra sykehuset. Hadde ikke gått ned så mye da, men merker at jeg går ned jevnt. Spiser masse, og mye usunt merker jeg. Er mer fysen nå enn når jeg var gravid :)

 

Gleder meg til å komme igang med trening etterhvert.

 

Idag fikk vi personnr, som stemmer :)

Og jeg har booket dåp. Så nå kan planleggings starte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...