Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Håper det ordner seg Totoaa, om ikke så er det absolutt ikke noe du skal slite deg ut med!

Helsesøster/ jordmor kan ha en tendens til å gi folk dårlig samvittighet om de ikke får til ammingen. Men det er viktig å ikke slite seg helt ut i forsøket på å få det til. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jr. her har ikke fått til ammingen enda (han blir 3 uker på lørdag), så jeg pumper og gir han morsmelk, så fortsetter vi å prøve ammingen innimellom :) Vi forsøkte iherdig de 5 dagene vi var på sykehuset, og heldigvis har både helsesøster og de jordmødrene vært veldig forståelsesfulle for at jeg pumper.. :P Er jo uansett hver og en sitt valg da :) Ble bare stress når han bare ble ammet, for han er så altfor utålmodig, og klarte ikke å få til ett ordentlig grep, så da ble matingen mer stress enn kos. Så da er det bedre med flaske enn så lenge ihvertfall, og heller ha amming innimellom når han ikke er såååå sulten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Jr. her har ikke fått til ammingen enda (han blir 3 uker på lørdag), så jeg pumper og gir han morsmelk, så fortsetter vi å prøve ammingen innimellom :) Vi forsøkte iherdig de 5 dagene vi var på sykehuset, og heldigvis har både helsesøster og de jordmødrene vært veldig forståelsesfulle for at jeg pumper.. :P Er jo uansett hver og en sitt valg da :) Ble bare stress når han bare ble ammet, for han er så altfor utålmodig, og klarte ikke å få til ett ordentlig grep, så da ble matingen mer stress enn kos. Så da er det bedre med flaske enn så lenge ihvertfall, og heller ha amming innimellom når han ikke er såååå sulten :)

Jeg hadde en veldig skjønn helsesøster på hjemmebesøk i dag, og kjenner jeg slapper litt mer av nå! Jenta hadde faktisk ikke lagt på seg, og hun fikk se selv hvor utrolig mye vi slet med å få til et orntig grep! Hun mente at om jeg pumpet og gav morsmelk på flaske, så var det like greit nå i begynnelsen. Det viktigste akkurat nå var at jeg fikk i babyen nok mat, og at hun la mer på seg enn hun har gjort siste dagene. Jeg snakket tidligere med en annen helsesøster på telefon, og hun mente at det måtte jeg for all del ikke finne på, og heller gi fra medisinkopp. 

 

Velger å høre på min helsesøster jeg... Så prøver vi å fortsette ammingen innimellom, kanskje på natten. Hadde ikke trodd jeg skulle ta det så tungt, men blir faktisk ganske stresset jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig med den linken, synes det var mye fornuftig inne på den bloggen jeg :) Er litt sånn som googler alt mulig jeg, som i dag måtte jeg google grønn bæsj..haha..for det hadde lillemann i dag..men han strevde masse med magen i går og hadde utrolig mye luft i morges så tror det er en sammenheng + at det kunne være pga mye formelk fant jeg ut. Men endeeeeelig tok han smokken! Kjøpte MAM smokk og selv om den er veldig stor den også og han strever litt så tar han den innimellom og det hjelper på at han ikke ammer riktig så mye, tror han har et enormt sugebehov så er litt godt å få avlastet puppene litt! 

 

Ellers er han ganske rolig men mer uro på kveld og da virker det som det er magen han strever med, på natta våkner han fortsatt mye for å spise, men sovner stort sett etterpå igjen da, skal prøve å gi litt smokk i natt og se om det hjelper, han har også blitt tett i nesa så det plager han litt å ligge på rygg. 

 

Håper dere alle har det bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra med alle? Håper det :) Går greit her.. Er sjuk, og i natt hadde babyen vondt i magen, så det var en slitsom natt altså :) bare klaging, skriking og sutring.. Og kaving. Huff.. Jeg drakk melk i går, kan være derfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med en tråd her også! 

Jeg har bare kosa meg med lille trille og pappaen hennes siden vi kom hjem, men nå går det mot slutten av pappaens permisjon, så i neste uke regner jeg med å få lest meg opp på hvordan dere har det, og få tid til å være mer aktiv her.

 

Og mens jeg husker å spørre om det - fikk dere papirene deres med dere hjem fra fødeavdelinga, helsekortet og slikt? Jeg gjorde ikke det, og det synes jeg er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy med en tråd her også! 

Jeg har bare kosa meg med lille trille og pappaen hennes siden vi kom hjem, men nå går det mot slutten av pappaens permisjon, så i neste uke regner jeg med å få lest meg opp på hvordan dere har det, og få tid til å være mer aktiv her.

 

Og mens jeg husker å spørre om det - fikk dere papirene deres med dere hjem fra fødeavdelinga, helsekortet og slikt? Jeg gjorde ikke det, og det synes jeg er rart.

 

Her blir jeg også aleine fra mandag av da pappaen er tilbake i jobb! Litt skummelt igrunn.. men regner med at jeg greier meg bra :)

 

Jeg fikk med meg alle papirene fra Ahus ihvertfall. Jeg spurte etter dem, men det virka som om de allerede hadde tenkt at jeg skulle få de med meg!

 

Her er jeg faktisk i full planlegging av dåpen (som den planleggeren jeg er) HEHE! Selv om dåpen blir først i november (for å få med noen viktigste personer) så er jeg straks ferdig med innbydelsene :P Kirke og dåpslokale er bestilt og bordkort er så godt som laga :P Folk syns jeg er gærn, MEN det er jo sånt jeg liker! Skal gifte oss neste sommer, så det er jo ikke lenge til vi må begynne med invitasjonene der heller.. så det er like greit at det går litt tid mellom innbydelsene ;) 

 

Vi har brukt å hatt frøkna i sofakroken frem til nå når hun sover på dagen/kvelden, men nå ligger hun i senga si.. Egentlig mer betryggende for meg, ellers hadde jeg følt at jeg måtte sitte ved siden av henne i sofaen hele tiden! Nå baker papsen og jeg styrer med småplukk som jeg liker ved kjøkkenbordet :) Deilig igrunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært stille fra meg nå da gubben i huset har bodd i garasjen fra etter middag og til midnatt hver ukedag og omtrent fra 12- midnatt i helgene for å bli ferdig med bilen sin. Han dro på ferie i går og kommer hjem til søndag, så har vært mye alene med jentene, husarbeid og alt annet han egentlig ordndr til vanlig (drittjobbane som jeg kaller det)

Er sliten nå, men ser enden på d;-)

 

Ellers er babyen min like rolig som før. Ho ble 10 uker på onsdag og er blitt 5750gram og 60 cm lang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei alle flinke mamma & babyer :)

Koser meg hver gang jeg leser om deres babyer. Her har lille Sana vokst ut av str 50 til 56 + & sover litt bedre dersom vi samsover, ellers er hun urolig om natta & vil bli bysset. Hun vrir seg presser og promper, helt tydelig at hun har luft i magen. Synes det er rar at hun er mer rolig på dagtid tross all den luft/vond hun har i magen. Jeg drikker 1-2 kopper med ammete & fennikelte, & snuppa får 10 dropper minifom før de fleste måltidene sine.

Ellers helt siden etter fødsel sliter jeg veldig veldig mye med "dårlig samvittighet " overfor førstemann som jeg rekker ikke å gjøre alt jeg pleide å gjøre for/med han :-( for eks når han vil komme på til meg eller vil sitte på fange så har jeg lillemor ved brystet & kan ikke ha han hos meg :'(

Jeg gråter hver dag & sliter med denne følelsen. Prøver å leke med han når baby sover & vil kose med han ved stelling og før leggetid men uansett hvor mye jeg prøver å være med han vil den "dårlige samvittigheten" ikke sleppe meg. Snakket meg hs om dette & hun synes at det var helt vanlig & den følelsen normaliserer se etterhvert. Det håper jeg virkelig! Flere som kjenner seg igjen? ( dere som har en/ flere fra før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte som deg som januarbaby012. Jeg har ei på 1, 5 fra før og ho må ofte klare seg selv. I tillegg blir jeg fort irritert på ho, så samvittigheten min er ikke god:/ idag har vi imidlertid fått lekt endel med duplo mens minste sov, det var supert:-)

 

Prøver oxo å ta meg sammen hva tålmodigheten angår, ho er ikke sååå stor enda. Regner med at det går seg til.

 

Men d skal sies, på st.hans besøkte vi min mamma og nye pappa, og da vi dro sa hun forsiktig; jeg skjønner at du har nok å henge fingrene i og at du er sliten når kvelden kommer;-)

 

Når d gjelder magevondt og mest urolig på kvelden tror jeg det har noe med at de er mer trøtte/slitne på kveldenvog at melka er mindre på kvelden og derfor må de jobbe mer med å få den ut (mindre mengde melk og tykkere/fetere).

 

Pumper du? Hva med å prøve å pumpe en flaske på dagtid som du kan gi bababyen på kvelden? Bare et forslag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Charlotte1988 ;)

Snuppa fikk melk i flaske & sover litt bedre nå, håper hun sover godt hele natten da.

En rolig & god natt ønsker jeg til alle dere mammaer & babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra:-) tenkte kanskje det kunne funke siden da slapp hun å jobbe så mye for maten og ble raskere mett og fornøyd:-)

God natt til dere oxo:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

Sånn nå har jeg begge hender fri og kan skrive litt lettere :) sitter stort sett med ipaden og den er det litt verre å skrive skikkelig med hehe.

 

Det var spørsmål om barselgruppe - jeg har kommet med i en; hadde første møte i midten av juni og har hatt et treff etter det. HS lurte på om jeg ville nå for ellers var alternativet å vente til over sommern. Gruppa er veldig fin; alle bor i nærheten og tror det kan bli veldig bra.

 

Og så var det ferie - vi skal ha litt ferie nå og så litt mer ferie litt utpå. Da reiser vi til Spania. Greit at lillebror kom for tidlig, han rekker å ta vaksinene sine før vi drar. 

 

Mavat - du er ikke alene om planlegging - her er det navnfest i september og jeg er i full gang. Det er jo veldig koselig å drive med! Og bryllup er jo kjempegøy da! Nå har det blitt så mye fint å få tak i på nett av dekorasjoner og ting og tang - jeg husker jeg savnet det når jeg planla vårt bryllup.

 

Neste uke skal bli en veldig rolig uke for oss; jeg lager smykker på fritiden og det har blitt skikkelig nedprioritert denne tiden. Under svangerskapet hadde jeg for vondt i hodet og magen var så i veien. Men nå tenkte jeg sette meg litt i kroken min når lillebror sover. 

 

Lillegutt her vokser og holder på. Han er som de andre her mer aktiv om natten, men prøver  å finne en rytme. Han bruker litt mer tid på å sovne om kvelden og jeg kan ikke amme for mye heller for da blir det bare gulping. Han liker veldig godt å bli bært eller ligge på en av oss, men jeg forsøker å roe han i sin egen seng før vi tyr til annet. Vaner setter seg og jeg vil helst ikke vende han til å bli bært/bysset i søvn. Men han trenger nærhet og det skal han få :)

 

Ikke lett å finne balansen nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei

Har ikke hatt så mye tid de siste ukene til å skrive noe her. Har lest litt mellom slaga, men det er alt :)

Moro å se at junimagene fremdeles kan skravle, og festlig å se at tema virkelig er forandret fra venting, vonter og spenning til mating, bleier og fødsler ;)

Her går dagene i ett. Hermine og Milla er nå 18 dager gamle og er en fryd å se på. Er totalt forelsket i jentene mine. Så langt har det godt veldig fint med å ha to, men merker at det krever mye planlegging og rutiner. 
Går i mating ver 3.time og nettene er like forutenom de to siste da de skal ha mat hele tiden. Tror vi er på økedøgn her. 

Ellers begynner kroppen og hente seg inn. Såret etter keisersnittet gror fint, og hormonene mine er på vei tilbake i normal mengde hehe...har vært noen berg og dalbaner de siste ukene....men det er jo normalt har jeg hørt.
Nå venter jeg bare på å kunne trene igjen, Gikk faktisk opp 40 kg VÆÆÆÆÆÆÆ, men 20 kg forsvant i løpet av 4 dager. Pga svangerskapsforgifningen så jeg ut som et svømmebasseng mot slutten, og bare på de siste 4 dagene da jeg var innlagt på obs-post gikk vekta opp 6 kg. Nå starter snart kampen mot de siste 17...blir hardt men men. Med en tvillingvogn og to aktive jenter vil jeg tro at jeg får god hjelp :)

Håper alt er bra med dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært en hyggelig men slitsom helg! Vi har vært på vår første overnattingstur med lillebror og det gikk veldig fint! Han oppførte seg eksemplarisk og sov godt i vognen sin nesten hele natten. Bare 2 amminger, så nå skal jeg prøve å la han sove i vognen her hjemme også noen netter. Mulig det lukter mindre melk og frister mindre når puppen er litt lengre unna, og da får også vi begge sove bedre enn når vi begge skal ha plass på den ene siden på dobbelsengen :) Til tross for god søvn var vi tidlig oppe og det var masse folk og mye som skjedde der vi var så jeg var veldig sliten i går kveld. Det betyr mye å ta igjen av klesvask og husarbeid i dag.. Lillegutt er 5 uker i dag og neste uke blir det 6 ukers kontroll (for begge). Er stadig spent på vekst jeg så ser frem til det. Jeg må også tilbake til sykehuset for hørselkontroll av lillebror. Den på barsel gikk ikke helt gjennom så da har vi fått ny time. Jeg ser at han reagerer på lyd, så jeg bekymrer meg ikke, men det er godt å få det gjort (og forhåpentligvis bekreftet at alt er ok). Litt ekstra stress å måtte gjøre det igjen og denne gangen må vi faktisk betale for det.

 

Nei, nå får jeg hoppe i dusjen og få gjort noe her før storebror skal hentes i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også god erfaring med å legge gutten i egen seng og heller bare ta han opp til meg når han skulle ammes, sov lengre mellom amming :) Men det er ganske slitsomt, lettere å bare ligge å amme og sovne begge to, men sover bedre og vekkes sjeldnere på den første måten så er sånn vi gjør det foreløpig..meeeen i natt våknet han og skulle ha mat kjempeofte! bare 1,5 time gjennom hele natta :( På den positive siden så hadde vi for første gang en kveld uten uro...men virker som det bare kom tilbake på natta istedet da!? jaja..det blir vel bedre jo større han blir! :) 

 

Her er han bare en måned og vi skal på kontroll i morgen allerede, veldig tidlig egentlig! 

 

Håper hørselskontrollen går bare bra 2010mammaen (så rart at dere må betale..?) 

 

Koselig å se at flere og flere joiner tråden her inne, selv er jeg ikke såå aktiv her nå og så er det ferietid straks, men blir nok i perioder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det er litt merkelig at man nå må betale over 300 i egenandel for noe som var gratis for noen uker siden.. Men, men. Jeg skal ikke slå meg helt vrang pga det ;)

 

Zassy: ja det funker bedre så lenge babyen vil ligge for seg selv, men foreløpig vil han ikke det, men det virker som vognbagen er lettere å akseptere :) Det er der han sover på dagtid også. Mulig det er fordi det er lunere og kjennes tryggere der :) Det er ikke så fast mønster med amming her heller. Enkelte netter er det 1,5-2 timer mellom alle ammingene her også, og da blir det våte bleier og mange skift også. Slitsomt ;)

 

Leb: jeg fikk ikke papirene mine verken forrige gang eller denne. Det jeg fikk med meg var en fødselsrapport. Samme sendes helsestasjonen og fastlege. Det står ikke veldig mye men litt om fødselsmåte, blodtap (litt mer om meg pga komplikasjonene som oppsto og at det var styrtfødsel) og så litt om barnet, størrelse, apgar skåre, at det var et sprekt barn, og litt om amming.

 

Mavat: har fått kirke og sted å ha feiring for dåp vi også. Vi gjør det enkelt denne gangen og har både middag og kake/kaffe på hotell. Da blir det heller ikke mye mer planlegging og forberedelser, utenom at vi snart skal sende ut invitasjoner :)  Synes egentlig det er helt greit, selv om jeg denne gangen er i bedre form og har bedre tid enn forrige dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg plutselig ganske høy feber, men siden det er 23 dager siden fødsel (ks) , så håper jeg det ikke er noe "fødselsrelatert". Er der noen som har opplevd det såpass lenge etter fødsel? En venninne sa det kanskje kunne være "melkespreng", kan man få feber av det? Håper noen har litt mer peiling enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk feber av melkespreng, var vel egentlig begynnelsen på en brystbetennelse, ble styggdårlig, masse feber og skikkelig frostrier, influensafølelse og super sprengte pupper! Så hvis du har mye spreng vil jeg anbefale deg å pumpe det ut, sånn betennelse er visst ikke å spøke med :S 

 

Jeg fikk papirene mine fra sykehuset når jeg sjekket ut :) 

 

Nå baker jeg brownies dere... å finne tilbake til før-gravid-kroppen tar visst litt lengre tid ja..har sååå lyst på godis hele tiden, får fnatt av meg selv for elendig viljestyrke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 Mamman: så rart dere må betale. Vi dro hjem etter et døgn så rakk ikke det. Derfor måtte vi tilbake dagen etter for det, veie og screening dagen etter igjen. Hørseltesten ble bare godkjent på det ene øret og vi fikk time igjen mandagen etter. Da gikk den igjennom.

Jm fortalte at d var ofte den ikke gikk gjenom på første fprsæk fpedo de pfta hadde noe av det hvite fettlaget (husker ikke hva d heter) i ørene. Det hadde min. Vi betalte ingenting da:/

 

Jeg fikk ikke helsekortet, men epikrisen med meg hjem.sist fikk jeg ikke epikrisen engang fordi de kom et skjema som ikke atod i mitt navn for å si d sånn;-)

 

Tja, hva skal jeg si Zassy, jeg har bakt sjokoladekake i dag så keg er ikke bedre;-) har konstant dilla på kaker nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg har ikke lest hele tråden, men utifra det jeg har lest nyter de fleste tiden hjemme, selv om det kan være hektisk til tider.

 

Idag er Ingrid Ellinor 4 dager, og vi har vært hjemme i 2. Formen min er veldig bra, og hun er et veldig rolig barn. Idag skal vi besøke jobben til mannen, og får besøk av venner ikveld.

 

Mitt eneste problem er overproduksjon av melk, og jeg vet at det er et luksukproblem.

Var inne på ammehjelpen og leste istad, så skal prøve en metode som stod det det neste døgnet.

 

Fødselshistorien min ligger på gravidtråden hvis noen har lyst til å lese.

 

De små miraklene deres begynner å bli store noen av de. Og det er vel ferie for noen er snart?

Vi venter med ferie til aug for da er hun litt større, selv om det ikke hadde vært noe problem å ta med det sovedyret på en tur :D

 

Mor og far er helt forelsket i den vakre lille skapningen, og storebror er veldig stolt. Han viser henne frem til naboer og venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Jeg gir snart opp ammingen jeg... Nå er snuppa 15 dager, og jeg legger henne til hver dag, men hun får bare ikke til å ta skikkelig tak og suge. Selv om hun prøver og prøver! Men heldigvis hadde hun endelig begynt å legge på seg i går, så nå slapper jeg litt mer av! :) Også er jeg helt sjokka over hvor rolig hun er! Bare sover og sover, og gråter aldri! Det vil si, når hun er med meg da, litt av en mammadalt! Men det er foreløpig bare kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makuahines: Regner med du enten er bedre eller har vært til lege? Tette melkeganger kan gi feber. Jeg var mye plaget av det da jeg fikk storebror. Gikk med det et par ukers tid før det slo ut i betennelse. Helt grusomt! Anbefaler å håndmelke fremfor pumping dersom mulig :)

 

Totoaa: Ikke la dette ammestresset ødelegge hele barseltiden. Legger hun ikke nok på seg og dere bruker mye tid og energi på å få henne til å ta brystet skal du ikke ha dårlig samvittighet for å slutte. Noen barn er bare ikke så flinke til å suge og det er ikke din feil (jeg har hatt begge deler så nå skjønner jeg). Flaskebarn blir fine barn de også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junimage :) Velkommen inn hit til oss :)

 

Ja, det er vel noen av de små som nå er rundt en måned allerede!

 

Mye melk er jo et luksusproblem på en måte, men det er også et reelt problem fordi det kan gi negative konsekvenser både for barn og mor, så det er ikke noe man skal vifte bort heller. Du vet det helt sikkrt allerede, men jeg sier det til alle (fordi jeg har brent meg så skikkelig selv) og det er at du må for all del ikke pumpe deg dersom det ikke er heelt nødvendig - det kan øke produksjon ytterligere. Håndmelk bort overskuddet ved behov sånn at kroppen ikke tror at den skal lage enda mer. Ellers er jo ammehjelpen sine sider veldig gode synes jeg så da får du jo alle de gode rådene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...