Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

I dag er lillebror 3 uker!Jøss som tiden flyr!

 

Sikkert helt i orden at du gir henne smokk MaiBaby13 :) Noen ganger greit å la puppene hvile litt ;)

 

Her har det gått opp for meg at jeg aldri mer skal være gravid og ikke få flere barn. Til tross for et vanskelig svangerskap og en litt sjokkartet fødselsopplevelse (som jeg ikke ønsker igjen) synes jeg det er litt vemodig å tenke på! Lillegutt er jo så good at at det er litt trist å ikke skulle få oppleve det igjen og så går jo tiden så fort! Sist gang savner jeg magen veldig og misunte alle som hadde babyen sin i magen ;)

 

Hvordan er det med dere og babyene? I går kveld hadde vi litt magevondt og i dag er lillegutt litt mer urolig enn han har vært før. Håper vi slipper mye magevondt. Hadde det en del med storebror og det er så fælt når man ikke kan gjøre noe for disse nydelige små, og slitsomt er det jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte på å eliminere matvarer, holder meg f. eks unna å drikke melk :) Skriver liste over hva jeg spiser, håper på å få orden på det. Ellers kan det være økedøgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at tråden fortsetter her da :) 

 

Her er lillegutt blitt 9 dager nå, og vi storkoser oss  :wub: En veldig "snill" (litt feil ord å bruke om en baby men, fins jo ikke slemme babyer  ;) ) liten gutt, som sover, spiser og liker å ligge å titte rundt seg når han er våken.  Nå begynner endelig formen til "ho mor" å bli bedre å, selvom det fortsatt er vondt å reise seg opp, snu seg i senga, bøye seg osv.. hvis det blir flere barn håper jeg virkelig å slippe ks! Men, det er jo virkelig verdt det uansett så klart :) 

 

Imorgen skal jeg på sykehuset for å fjerne agraffene, så da skal vi få veid lillegutt for første gang siden torsdag, da veide han 2885, så spennende å se hva han veier imorgen :)

 

Vi hadde første trilletur igår, ble ikke lange turen, men blir nok litt trilling hver dag fremover, få trent opp formen igjen ;) Deilig å endelig bevege seg litt ihvertfall, og lillegutt slo seg veldig godt til ro i vogna si, så det var godt å se  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

januarbaby012 ja jenta mi går i barnehage :) I dag var første dagen jeg skulle stelle begge alene og levere henne og det gikk faktisk helt strålende :)

 

Sjalusi har vi ikke merket noe til enda, hun er bare veldig glad i å løpe bort til lillebror og klappe litt på han, klemme og kysse på han så det er koselig, men det er klart vi må følge med på henne hvert sekund for hun er så lita at hun kan fort være litt brå og hardhendt, men hun vil jo bare være god :) Hun skjønner at hun skal stryke ham forsiktig på hodet nå da og hun snakker om han hele tiden og er med når vi skifter bleie og er veldig opptatt av at både hun og lillebror har bæsja i bleien, hehe. 

 

Jeg prøver å knipe når jeg husker på det, ofte blir det mens jeg ammer, merker at det trengs for å si det sånn, hvis jeg nyser og lignende klarer jeg nesten ikke knipe igjen og merker at jeg nesten tisser på meg når jeg går tur og lignende, uff, håper det går seg til snart! Ellers har jeg ikke begynt særlig med trening enda, blir vel litt trilleturer og styrke etterhvert tenker jeg. 

 

2010Mammaen nå har hodepinen gitt seg litt her også, har fortsatt litt til tider, men ikke sånn intenst og konstant som de første 14 dagene, jeg pøser på med vann og håper det hjelper :) Jeg er også kjempevarm på natta! Jeg skal heller ikke være gravid mer men jeg er motsatt av deg, hvis jeg ser noen som er gravide nå så synes jeg synd på dem, hehe, selv om jeg vet at ikke alle er så dårlige som jeg var osv så er jeg bare utrolig glad for at jeg ikke skal gå gravid mer, det er helt fantastisk å tenke på! Men jeg føler litt på det at jeg ikke skal ha så liten baby mere og det er litt trist for det er jo helt utrolig å oppleve denne tiden ETTER graviditeten. 

 

Charlotte1988 oi det var tidlig med tenner! :) Så herlig at jenta di sover så bra da! 

 

Gutten min sliter også med å bæsje, har tydeligvis mageknip og det er så vondt å se på at han styrer og stresser og presser sånn uten å få til :/ må vel prøve å tenke gjennom hva jeg spiser jeg også. 

 

Hvor ofte ammer dere i løpet av dagen/natten sånn ca? 

 

Makuahines så koselig å se deg også her :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierende tidsrom mellom amminga, men hitttil idag har ho fått mat 7 ganger idag og ho bestemmer selv når:-) funker best slik. 0-2 ganger om natta (22-06).

 

Jeg misunner oxo de som går gravide, men sp vet jeg at det mest sannsynlig blir en til om et års tid eller noe (begynner å prøve til våren igjen), så da gjør det ikke noe;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zassy: jeg ammer hver 3 time som et minimum (da vekker jeg han) og gir han oftere om han ber om det. Noen ganger betyr det annenhver time. Det er ikke noe fast mønster. På natten har jeg nå prøvd å drøye det litt lengre enn 3 timer, men det virker som jeg og puppene er innstillt på ca 3 timer, så jeg våkner før klokken uansett så da er det like greit å bare amme når jeg først er våken. Har blitt flinkere til å sovne igjen etterpå og lillegutt bruker raskere tid på å spise så nå blir det litt mer søvn på mor også :) Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ganske likt - vekkerklokken på hver 4. t på natten og mat hver 3. På dagen - men ofte blir det oftere. Sovner alltid igjen med en gang på natten. Merker at jeg er mye sliten og prøver å la vær å være gretten ovenfor mannen... Men det skjer jo, hvordan har dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg sliter litt. Skal prøve å få snakket med noen om det.

Ikke noe godt å ha det sånn.. Tenkte å nevne det for helsesøster.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda blomstogbier tenker du på fødselsdepresjon eller noe annet du sliter med? ikke noe godt å ha det sånn, men kjempelurt å snakke med noen om det ja! 

 

Jeg har det egentlig overraskende bra, slet en del under svangerskapet men foreløpig har alt blitt mye bedre nå etter fødsel. Klart jeg kjenner lunta er litt kortere på de dagene der det har blitt lite søvn, men føler det går veldig bra alt i alt og at jeg har blitt enda mer tålmodig nå etter andre barnet faktisk, tenker veldig på og fokuserer på at storesøster skal få mye tid med oss. Men er spent på hvordan ting blir når lillebror begynner å kreve litt mer, akkurat nå sover han jo mestparten av døgnet egentlig. 

 

Her ammes det også ca hver 2. - 3. time, skal på helsestasjonen og veie i morgen så er spent på om han har bikket 3 kg nå, da trengte vi ikke lenger å vekke på natt sa de til meg på sykehuset, har dere andre med små babyer også fått beskjed om det? Ikke at vi trenger å vekke uansett for han våkner ofte nok ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, muligens, eller barseltårer som sitter litt igjen. :) Forferdelig å ha det sånn, man vil jo tenke positivt, men det er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg godt, er helt forferdelig å kjenne på sånne følelser. særlig kanskje når det er "forventet" at man skal være så lykkelig osv. Men snakk med noen om det, det kan hjelpe kjempemye bare å få delt tankene sine med noen andre :) og så går det over igjen, en liten trøst i det også. Klem til deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Zassy - vi fikk beskjed om å gi mat hver 2-3 time uansett til vekten snudde og det gjorde det etter ikke så lenge. Var på helsestasjonen igår for første barselgruppe og veide- 3,1 kilo!!

 

Blomstogbier- ikke godt å høre at du har det slik. Har du god kjemi med de på helsestasjonen? Kan vi hjelpe deg? Hvis det er lettere å bare skrive ut og få luftet ut alt du føler på her eller i en pm til en av oss, så er vi heiagjengen din altså!

Jeg fikk oversikten over timer hos hs og i midten av juli har jeg time hos hs hvor det et fokus på mor, tror det var etter ca 8 uker. Vet ikke om det er slik overalt, men det var hvertfall en time hvor man kanskje kan få litt ekstra støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja blomstog bier du må gjerne lufte deg her, og hs har psykolog så er det i den grad du trenger litt støtte så tar du kontakt via helsesøster - det er lav terskel for å få hjelp! Veldig bra at du sier det selv og ser det selv, så er ikke veien så lang for å få hjelp! Sitt ikke hjemme med tankene for deg selv i alle fall :)

 

Zassy: Nei, ikke noe om 3 kilo her. Forrige gang var lillegutt 3270 og da "fikk jeg lov" til å ha ett strekk per natt med 4 timer mellom mat og ikke 3... Han sover så godt at jeg tviler ikke på at han hadde sovet hele natten heller jeg :-)

 

Vi har ny time for veiing på helsestasjonen neste uke (2 uker siden forrige), men skal veie i morgen uansett siden jeg skal til legen og der er det en vekt. Er så nysgjerrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hyggelig tråd:) Lillesøster ble født 31.5, men jeg hadde termin i midten av juni, så vi prøver å snike oss med her. Vi er ute og går tur hver dag, jeg elsker å trille! Først leverer vi de to store i bhg, og så en tur til litt senere på dagen. Denne går på bekostning av mitt behov for å sove på dagen, men det får så være. Vi har det veldig fint, men jeg må innrømme at jeg synes det er trist at jeg aldri mer skal få oppleve å være gravid og få en nyfødt opp på magen igjen. Flere som har fått siste barnet og som tenker på samme måten? Jeg regner med det er forbigående, men er litt overrasket over disse følelsene iom at jeg var rimelig lei på slutten av denne graviditeten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit Hannah81 :) Høres deilig ut med trilleturer! Her går dagene med på å sove foreløpig, men håper jeg får overskudd etterhvert til å gå litt jeg også når jeg blir litt mer vant med hverdagen :) 

 

Jeg er litt overrasket over tankene mine om at jeg muligens kunne tenkt meg et tredje barn..men jeg vet også med meg selv at jeg aaaaaldri mer vil gå gravid så dette er definitivt siste gangen. Det er nok følelsene som prater da jeg ser hvor perfekt og god lillegutt er så da ønsker man seg jo plutselig 10 barn, men ikke all jobben rundt :P hehe. Tror det er ganske normalt og vanlig å tenke på slike ting ja :)

 

I natt hadde vi en god natt, lillemann ammet kl halv ett og kl fire og så kl sju men da var jeg og storesøster alt stått opp uansett og så sov han mellom hver amming, føles nesten som jeg har fått sovet en del :D 

 

Dere; er kaffe forferdelig fyfy når man ammer??? Jeg har vært så usunn og spist mye sjokolade osv i svangerskapet, men har greid å skjerpe meg nå etter fødsel og kuttet ut mye godis og heller spist mye og sunn mat og nesten bare drukket vann istedet for før da jeg drakk sjokoladekaffe, brus, iste, saft osv osv, men jeg tenker såååå mye på kaffe..sjokoladekaffe eller vanlig kaffe med melk i..men er redd for hva det vil gjøre med magen til lille.. har hittil drukket te i stedet, sunn te uten koffein, men det er liksom ikke "nok" for suget etter kaffe er der enda :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det dere :) Har det tungt nå.. Ekstra ille i natt/morges. Forferdelig, føler jeg lever i et mareritt. Skal nevne det for helsesøster ja. Men det er så tungt og vanskelig å ha det sånn, føle på de negative tankene, alt er tungt, ser ikke noe håp osv. :( Jeg vil så gjerne være sterk og takle det fint. Huff.

Endret av Blomstogbier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter.

Sitter og gråter av søvn mangel, i hele igårnatt sov jeg kun fra kl 5 om mårran til litt før kl 6. begge ungene var våkne.

Nå har vi vært hos kiropraktor & skal fortsette med behandlingen siden snuppa har små problemer med rygg & nakke & har mye luft i magen. Må innrømme at jeg gruer meg til kveld/natten.

Forresten har dere erfaring/ hørt om fenikkelte?? Får håpe teen,kiropraktor & minifom hjelper ikveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Blomsrogbier vil så gjerne gi deg en gooood & lang klem! Jeg har heller ikke noe super duper bra jeg heller, men klarer å tenke positiv. Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomstogbier du må huske på at hvis du nå har eller er på vei til å få svangerskapsdepresjon så har det ingenting med om du er sterk eller ikke å gjøre, det er noe som kan ramme alle sammen og de tankene man da har er ikke "dine" på en måte, de er der pga sykdommen, og når det faktisk er en tilstand så går det også an å bli frisk igjen og det blir du! Men det er såå viktig at du får snakket med noen om dette, bestill time til fastlege eller snakk med helsesøster allerede nå, ikke vent, du fortjener å ha bedre dager allerede og de som får hjelp blir mye fortere frisk. Håper du tar kontakt med noen, og del gjerne med oss om du føler det hjelper :) Stor klem til deg! Vet hvor fælt det kan være.. men det blir bedre! :) 

 

Januarbaby012 oi under en time søvn hørtes helt tortur ut! Får du sovet på dagen? Har du noen som kan avlaste deg litt evt så du kan sove noen timer? Har ikke prøvd sånn te men hørt mange som har hatt nytte av det, håper du får litt søvn snart så du kommer deg litt ovenpå igjen, helt forferdelig å gå sånn over lengre tid :/ Stor klem til deg også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg slenger meg på det Zassy sier her - bestill timen allerede nå og få hjelp før du treffer bunnen. Sender deg en kjempestor klem Blomstogbier -skulle virkelig ønske jeg kunne hjulpet deg mer altså.

 

Og Januarbaby012 - jeg vet hvordan de tårene der er og håper inderlig du får sove litt mer i natt. Skjønner godt du gruer deg ja. Stor klem til deg også :)

 

Zassy - jeg fant dette på ammehjelpen - det ser ut til at du kan få i deg noe hvertfall! Og hvis du bor sånn til at Burger King er i området - de har nye smoothier nå; jeg digger Tropical Mango smoothien. Den er så frisk og god! Tror ikke det er melkeprodukter i den, ser de har i masse isbiter :)

 

Kaffe

Studier har vist at små mengder koffein vanligvis ikke skader barnet (1% av koffeinet mor tar inn, går over i melken) og påvirker vanligvis ikke melkeproduksjonen. Koffein går over i melken og kan hope seg opp hos barnet.  Det er blitt rapportert at 6-8 kopper kaffe eller annen koffeinholdig drikke om dagen kan gjøre noen barn irritable og påvirke søvnen. En til to kopper kaffe i døgnet vil ikke påvirke de fleste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Forøvrig aner jeg ikke hvorfor skriften ble sånn når jeg limte den inn.. Skulle ikke lage noe nummer ut av "6-8 kopper" setningen hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all støtten!! :) Det hjelper faktisk. Skal ha helsesøster på hjemmebesøk snart, skal prøve å få tatt det opp altså.. Kanskje det er noen jeg kan prate med. Skulle ønske psykologer og slikt kunne komme på hjemmebesøk, hehe.

 

Hadde gråteanfall istad, og føler meg utslitt, men føler meg litt bedre nå heldigvis. Nå skal jeg snart sove. Eller, ligge i senga i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye annet fornuftig å komme med enn det de andre har sagt, men veldig viktig å prate om det med noen ja blomsterogbier! Er jo ikke rart man får en reaksjon, tenk på alt det kroppen har vært gjennom, og nå er livet helt forandret. Ikke rart om hodet ikke alltid følger med i svingene. Håper og tror du får lysere dager snart!! Er jo lov å håpe det "bare" er barseltårer som henger igjen? Men, uansett prat med noen!

 

Jeg har ikke hatt det som deg, men fikk ett anfall av barseltårer på sykehuset, 2 dager etter fødselen. Midt under middagen bare satt jeg igang å stortute, og det gav seg ikke. Stakkars både samboeren Og jordmødrene visste ikke hva de skulle gjøre for meg, og appåtil gjorde det kjempeVONDT i ks-såret å gråte, så jeg satt å sa "au...au", men hadde ingen sjanse til å styre det. Så tårer og følelser i denne perioden er ikke lett å styre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Man skal ikke kimse av gråt heller. Noen ganger kan det være ufattelig godt å gråte ut skikkelig og få renset opp litt, men om det kommer ofte, så er det kanskje ikke like bra.

 

Jeg kjenner endel på tankene fra forrige gang- "hva hvis" tankene.. Fikk den spedbarnsboka på barsel og f.eks kapittelet om krybbedød og sånt takler jeg ikke lese om. Det skremmer meg så sinnsykt at jeg må bare dytte de tankene så langt unna som mulig. Og alt annet - hva om jeg faller og vogna triller ut i veien, hva om noen lokker til seg storebror og tar han, hva hvis han løper ut i veien - alle mulige sånne. Jeg kan rett og slett ikke la meg selv begynne å tenke på det for da blir jeg gal tror jeg. Og ikke minst overbeskyttende hehe :) Min far var/er veldig overbeskyttende og jeg vil ikke bli sånn :)

 

Tenker rommet til storebror snart blir ferdig - nye senga blir levert idag og så skal vi se hva som blir lurt mtp oppbevaring av klær og sånt. Om det blir skap eller hva. Tenkte nemlig være fornuftig og se hva som passer rommet enn å kjøpe inn og så se at det er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...