Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

2010 mammaen: jeg hadde to dager med feber, og hadde tenkt å ringe lege idag hvis den fortsatt var der.. Men våknet opp feberfri og med en vooooond hals :( så da var det vel det kroppen min har brygget på.. :( jaja, bedre det enn mye annet ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2010 mamman: på ammehjelpens sider stod det følgende oppskrift.

Pump begge brystene så tomme som mulig, 1 gang. La barnet suge av begge rett etterpå. Velg et bryst som man skal gi de neste to måltidene av, minimum de neste 3-4 timene, sånn at det andre brystet får fri. Deretter 2 måltider av det andre brystet. (Jeg måtte pumpe det litt først, for det var da så hardt at hun ikke fikk tak) men håper neste måltid av det går bedre. Sånn skal jeg fortsette i et døgn minst.

Hvis ikke det roet seg så kontakter jeg barselpoliklinikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da pumper du tomt èn gang hvis jeg oppfatter det riktig. Det jeg tenkte på var å pumpe ut overskudd hver gang det ble spreng.

 

Hvis barnet er 4 dager er du jo kanskje i det verste døgnet hva spreng angår, så jeg håper og tror at du får det litt bedre om et døgn eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det håper jeg oxo :) for det blir lite kos for oss begge rundt måltidene. Hun får ikke tak til å suge skikkelig pga at de er kjempe harde, og jeg har konstant vondt. Men satser på at det roer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Takk for det 2010mammaen :) Foreløpig er det pumping det går i, og da er jo ikke "nederlaget" så stort. Satser på å fortsette med det så lenge det er melk nok til det rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, står det bra til med alle dere & deres små?

Her ligger snuppa på sykehuset pga rask puls /pust. Imårra skal hun undersøkes på ultralyd av lunge, nyre osv. Får håpe på alt er bra med henne. Ellers var vi 6 ukerskontroll idag og vekten var overraskende bra litt over 4 kg :o Hun er jo 5 uke nå men måtte ta 6 ukerskontroll litt tidlig pga sommerferie :-)

Ønsker dere en fin fin kveld alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

Oi da Januarbaby hørtes ikke bra ut med sykehus, men bra hun blir passet godt på!

 

Vi tok en veiing idag også og er nå oppe i hele 3,6 kg!

 

Men det er et eller annet som plager lillegutt nå; bare grønt innhold i bleiene, gulper masse, bare hyler og skriker, faller ikke til ro og masse kaving. 

Har stort sett vært grønt skum det som kommer i bleiene og etter et kjapt google søk, så trodde jeg det kunne være for mye formelk, så han fikk bare av 1 pupp nå i kveld, men etter 3 timer og ørten amminger måtte jeg gi fra det andre - da gråt han så sårt at jeg holdt på å begynne å grine selv..

 

Altså det gikk fra et lite pip til den såreste gråten på 1 sek - lar han ikke ligge og gråte! Vi bærer, vugger, koser og trøster, men det er ikke så altfor mye som hjelper. Så får se hvor lenge dette holder på og om vi burde vært hos legen. Har 6 ukers kontroll til uka, så håper å holde ut til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fortsatt melkespreng, håndmelker før jeg legger henne til. Hun spiser ikke tomt et bryst engang, og det andre holder jo på å eksplodere.

Har en del måltider i fryseren nå, og må kjøpe flere beger imorra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Jeg begynner også å ha litervis med melk i fryseren nå! Blir greit den dagen jeg overlater henne til noen andre og våger meg til litt alenetid igjen. Kommer til å bli leeenge til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så heldige dere er med masse ekstra melk. Her blir det ikke mye til overs med to sultne jenter som ligger å drikker fra hvert sitt bryst. 
Er litt utfordrene å ha to babyer som skal ammes samtidig, men det går veldig bra og er utrolig koselig. 

 

Hvor lang tid bruker dere på amming ca? Jeg bruker ca 40 min i gjennomsnitt. På kvelden kan jeg sitte fra 18-23 og bare amme føler jeg. Men men. Alt går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som ammer jentene samtidig jentene på haugen :) Nå husker jeg ikke når dine ble født, men ammetiden kortes ofte ned og blir mer effektiv etterhvert som barnet blir større. Her gikk det også lang tid i begynnelsen (40 min var vanlig) men nå går det unna. Han er som regel ferdig etter 10 minutter og ofte går det 5 minutter. Jeg har meget sterk utdrivningsrefleks og rikelig med melk, så han svelger unna som en helt og det er nok noe av grunnen til at det går raskt. Hadde også kvelder de første ukene der jeg ikke gjorde annet enn å amme, men det er bra for produksjonen så hold ut ;)

 

Junimage: håper sprengen er litt bedre i dag :) Greit å ha litt melk i frysen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja idag er det litt bedre, den ene har nok begynt å tette seg, så masserer til tårene renner. Så nå har det løsnet noe. Må sitte å massere knutene mens hun suger, for ellers kommer det ikke noe ut, og hun blir frustrert.

Det er kjekt å ha litt liggende, men er redd for å få betennelse når jeg aldri får tømt de skikkelig.

 

Kjempe flink du er som klarer å amme to samtidig jentenepåhaugen. Prøvde tvilling-stilling på sykehuset, men jeg klarte ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine ble 3 uker i går. 

Er egentlig ganske enkelt å amme to på likt. Har liksom ikke noen valg. Blir enten to på 40 min eller en og en på dobbelt av tiden og da blir de heller ikke synkronisert. Da hadde jeg ikke gjort noe annet enn å amme og skifte bleier hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja idag er det litt bedre, den ene har nok begynt å tette seg, så masserer til tårene renner. Så nå har det løsnet noe. Må sitte å massere knutene mens hun suger, for ellers kommer det ikke noe ut, og hun blir frustrert.

Det er kjekt å ha litt liggende, men er redd for å få betennelse når jeg aldri får tømt de skikkelig.

 

Kjempe flink du er som klarer å amme to samtidig jentenepåhaugen. Prøvde tvilling-stilling på sykehuset, men jeg klarte ikke det.

 

 

Du burde få en Syntocinon spray. Det gjør at melken strømmer lettere og kan derfor forebygge tette melkeganger. Ellers er det kjekt å ha en resept på Diclocil også i bakhånd slik at du kjapt kan få medisin hvis det blir betennelse. Jeg fikk begge deler siste kontroll før fødsel, men har heldigvis ikke fått bruk for det denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte litt a-krem når jeg masserte ut melka nå, og da gikk det litt bedre. Nå venter jeg bare på at hun skal våkne så jeg får henne til å suge ut resten :)

 

I natt sov det lille sovedyret i 6 timer i strekk, mora var mye våken og kikket oppi samsovingsmadrassen, for begynte nesten å bli litt bekymret. :)

 

Lurer på om hun legger på seg, så må nok sjekke til uka hvordan det ligger ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte litt a-krem når jeg masserte ut melka nå, og da gikk det litt bedre. Nå venter jeg bare på at hun skal våkne så jeg får henne til å suge ut resten :)

I natt sov det lille sovedyret i 6 timer i strekk, mora var mye våken og kikket oppi samsovingsmadrassen, for begynte nesten å bli litt bekymret. :)

Lurer på om hun legger på seg, så må nok sjekke til uka hvordan det ligger ann.

Mini her sov 6 timer i strekk fra han var ca 11 dager, og til han var 17 dager. Så bestemte han seg for at det var ikke noe morro, så nå er det som regel 3-4.5 time i strekk. Savner de 6 timene sammenhengende søvn nå ja :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også å ha litervis med melk i fryseren nå! Blir greit den dagen jeg overlater henne til noen andre og våger meg til litt alenetid igjen. Kommer til å bli leeenge til :P

 

 

Du nevner aleinetid. Jeg føler meg SÅ knytta til jenta mi.. at det er forferdelig å tenke på at hun ikke alltid skal være hos meg. Forrige uke passa min mor henne i 2 timer mens jeg og samboeren var ute en tur. Også henta jeg samboeren min idag (var borte i 15 min) når fadderen hennes passa på henne. Merker jeg er mer rolig når folk jeg stoler på passer henne HER HJEMME... men svigermor ønsker å ta henne med alene til jobben sin for å vise henne frem.. og DET er jeg ikke helt klar for..  Jenta mi er tre uker idag. Når er det egentlig "normalt" at det evt. skal skje? Føler det blir en stund til nemlig! Ikke fordi jeg ikke stoler på henne.. jeg syns bare hun er så lita og skjør fremdeles.. og redd noe skal skje når jeg ikke er der og har "kontroll".. blir litt smågal av meg selv :/ Men jeg håper jeg er noenlunde normal da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg begynner også å ha litervis med melk i fryseren nå! Blir greit den dagen jeg overlater henne til noen andre og våger meg til litt alenetid igjen. Kommer til å bli leeenge til :P

 

 

Du nevner aleinetid. Jeg føler meg SÅ knytta til jenta mi.. at det er forferdelig å tenke på at hun ikke alltid skal være hos meg. Forrige uke passa min mor henne i 2 timer mens jeg og samboeren var ute en tur. Også henta jeg samboeren min idag (var borte i 15 min) når fadderen hennes passa på henne. Merker jeg er mer rolig når folk jeg stoler på passer henne HER HJEMME... men svigermor ønsker å ta henne med alene til jobben sin for å vise henne frem.. og DET er jeg ikke helt klar for..  Jenta mi er tre uker idag. Når er det egentlig "normalt" at det evt. skal skje? Føler det blir en stund til nemlig! Ikke fordi jeg ikke stoler på henne.. jeg syns bare hun er så lita og skjør fremdeles.. og redd noe skal skje når jeg ikke er der og har "kontroll".. blir litt smågal av meg selv :/ Men jeg håper jeg er noenlunde normal da :)

 

jeg skjønner godt hva du mener her. Jeg klare heller ikke gå fra jentene mine over lengre tid, har enda ikke latt noen passe dem, bare samboer, men til og med da er jeg kjapp. 

Mine er også 3 uker og to dager i dag. 

Får da håpe vi er normale hehe ;)

Men jeg er enig, hadde ikke latt svigermor dratt med barna for å vise frem på jobb, (heller ingen andre fra familien) de er alt for små, og skal de vises frem skal jeg være med ;) Hønemor delux her ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før han kom tenkte jeg at han skulle ligge i egen seng helt fra starten, og at andre skulle få lov å passe han relativt tidlig osv, men nå har jeg endret mening gitt ;) Min mamma og svigermor sier at vi bare må si ifra hvis vi trenger noen timer "fri", men det har jeg ikke behov for enda nei ;) Men det må jo være helt normalt :) Tror vel verken mor eller baby har så lyst til å være fra hverandre så tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått nesespray, og det hjalp noe ihvertfall. :) hun fikk ut mer av puppen, og stresset og kavet ikke så mye.

 

Tror det er ganske normalt at mødre er veldig knyttet og litt overbeskyttende ovenfor barna sine.

Men jeg og mannen har snakket mye om temaet, og jeg er veldig instilt på at det er viktig at han oxo får ta del i alt som ang henne. Han er jo like mye foreldre som meg, så jeg kommer til å tvinge meg selv til å reise avgårde for å gjøre andre ting etterhvert. Man må faktisk over ei lita kneik, og det er absolutt mor det er verst for. Baby trenger å knytte seg til far oxo.

 

Men vi tenker nok ikke å begynne med dette før hun er rundt 6 uker, da kan jeg begynne å trene, og det trenger jeg virkelig. Tenkte bare å være borte 1 time ca, svømme eller trene. Sliter fortsatt med vondt i bekkenet, så skal bli godt å få det på plass og styrke musklaturen rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte godt å høre at andre tenker og føler det samme <3 Betryggende! Merker at jeg er skikkelig hønemor ja!!

Og for noen dager siden kom tankene om krybbedød.. Det er sååå slitsomt med sånne tanker. Tenk hvis.. bla bla bla.. samboeren min og min mor sier at det er en ting vi ikke rår over uansett.. men uansett en skremmende tanke! :( Det må jo være det verste som er, å miste sitt eget barn!! Nei fysj... Jeg har henne imellom oss om natten fortsatt.. godt og trygt for både meg og henne tror jeg (selv om hun har tissa ut senga vår to netter på rad :P ).. hehe! Verre for pappaen som føler han ikke får sovet skikkelig med henne ved siden av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips mavat: vi kjøpte en ammemadrass/ samsovingsmadrass. Kjempe kjekk. Hun ligger i sin egen lille firkant, sidene kan lett hektes av sånn at du får ammet. Og den kan vaskes sånn at du slipper melkesøl/tiss i senga deres.

Jeg et oxo kjempe redd for krybbedød, sjekker fortsatt 5 åringen etter han har sovnet, noen ganger 2 ganger før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hvor får man kjøpt det? og hvor mye koster den?! Jeg sitter alltid og ammer om natta jeg.. er vel kanskje én gang etter sykehuset at jeg har ligget å amma henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...