Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Høres veldig likt ut Helle :) Her også funker bilstol og her også er det bedre med helling i sengen.

 

De siste kveldene har han kun sovnet ved puppen etter noen timers kaving. Må være heeelt sikker på at han sover helt skikkelig før jeg beveger meg og legger han i vognen (vi bærer den opp på soverommet så sover han der på natten). I går våknet han 2 ganger før jeg leste tipset ditt med teppe under rumpen. Prøvde det i vuggen og vips - 1-2 minutter så roet han seg og sovnet. Håper det IKKE var tilfeldig og at dette funker også fremover :) Takk for tips! Han sov forresten 2 timer i går fra ca 16-18 og det var fantastisk for store og liten! Håper det fortsetter. I våkenperiodene virker han stort sett fornøyd og blid - med unntak av på slutten av kvelden når han er overtrøtt. Da blir det gjerne litt skriking. Og så når han tar natten har han natt i 12 timer og sover da normalt sett godt. Våkner og får mat men sovner igjen som regel med en gang.

 

Vi hadde det ganske likt med storebror og da ble dette veldig mye bedre da han bikket 10-11 uker. Så jeg har troen på snarlig bedring for oss begge. Krysser fingrene for at det ikke er refluks, men at det er noe som modnes og snart forsvinner :)

 

PS: Her også behandles lillebror for KISS, asymmetri (eller hva man velger å kalle det). Håper og tror at det også vil ha en effekt. Høres kjent ut dette med moro-refleksen og det gir mening at det virker som balansen er dårlig. Sensitiviteten for lyder og bevegelse er også absolutt kjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser det er flere som sliter med magevondt.. Men vi er heldige her, for det går ganske fort over. Når ingenting hjelper, putter jeg henne i bæresjalet, og det pleier å gjøre susen. :)

Lillemor er 4 uker imorra, og legger godt på seg. Men merker at hun ikke trives i varmen. Vi har aircondition i huset, så blir mest innendørs om dagen. Kjedelig når det er så knallvær, men sånn er det med disse små da.

Ser det er flere som har begynt å smile, og det har vi sett her oxo. Men bare innimellom når vi kiler henne under dobbelthaka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Slitsomt med bedrevitere som oppdro barn for snart to generasjoner siden... Har ikke blitt plaget av det, men nå når vi har vært litt rundt hos slekten på ferie har jeg blandt annet fått servert fra en filletante at det er farlig for barn å ligge på rygg, og en annen sa at jeg må vente med å ta opp ungen til den skriker. Tulla mi skriker igrunn ikke, men greier å gjøre seg forstått med å puste fort, smatte, og hulke bittelitt om det tar tid. Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal vente til hun blir frustrert og gråter...

 

Gir dere barna vann i varmen? Traff en gammel venninne her hjemme som har en jente som er to uker eldre enn min (født 3 juni), og hun gav vann fra flaske litt utenom måltidene, og hadde fått besjed om å gjøre det av helstesøster. I dag har det vært helt ekstremtvarmt her, så jeg gjorde det jeg også. Bare et par slurker ca en/halvannen time etter at hun har spist, og det fremdeles er en stund til mat igjen. Det er vel forskjell på helsesøstrene rundt om også, noen mener annerledes enn andre.

 

Så har jeg gått til innkjøp av ammepute i dag! Og ammingen går faktisk ganske greit nå, selv om jeg gjerne skulke kastet de skjoldene etterhvert... Kanskje når hun blir litt eldre, men nå klarer hun ikke få tak.

 

Håper dere koser dere like mye som meg og lille ellinor nå i sommer, jeg synes det blir lettere og lettere å forlate leiligheten og bare dra henne med meg på ting, og hun er stort sett blid og fornøyd. Jeg legger henne stort sett i 22 tiden om kvelden, og da sover hun ofte helt til klokken 06.00, ig etter å ha fått mat sover hun stort sett noen timer til, somregel til 09 tiden, men noen ganger helt til 10. Så jeg er temmelig bortskjemt med søvn... Håper det fortsetter når jeg begynner på skolen igjen i slutten av august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørers deilig ut med så mye søvn, totoaa!

 

Jeg er helt enig i at det er slitsomt å få servert utdaterte meninger om barneoppdragelse, helt uten å ha bedt om det. Skjønner ikke at disse bedreviterne ikke selv skjønner at det ikke finnes logikk i det de sier. Ikke skjønner de at vi som foreldre kjenner vårt eget barn best heller. Frustrerende å måtte forholde seg til.

 

Helsesøsteren vår sa at når babyen får morsmelk, så behøver den ikke annen tørstedrikk. Mener at det også sto i ammeboka som jeg fikk på sykehuset, så jeg har ikke gitt vann, selv om det er varmt.

 

Hva har dere på babyene i varmen? Og hva har de over seg når de sover?

Jeg synes det er så vanskelig å regulere temperaturen nå når det er så varmt. Det er vanskelig med påkledning og, og det er vanskelig med hvor mye og hvilket teppe hun skal ha om natta.

Jeg har nok en tendens til å ha på for mye. Hun har hatt varmeutslett et par ganger, og hun er sår i valkene på halsen. Vi har nok ikke vært flinke nok til å holde det tørt.

 

Det er faktisk sånn at jeg tenker det skal bli godt med høst og litt kjøligere vær, og det er ikke helt likt meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Etter litt googling ser det igrunn ut som du har rett leb76, det er ikke nødvendig med vann, men heller ikke farlig da.

 

De siste dagene har tulla fått ligge i bare body i vogna, så har jeg lagt et helseteppe over henne noen ganger. Har også et "fleece" pledd fra newbie, som hun har fått over seg når hun sover i skyggen. Hun er ganske varm av seg, og dette varierer jo litt hos alle babyer. Jeg har pudret litt i valkene, slik at hun skal slippe å bli så svett, og kanskje unngå varmeutslett. Nå når vi har vært på ferie sover hun i vognbagen sin, også har hun dundynen sin over seg. Så har hun pysj på seg da, vi sover med vinduet åpent, og det kan bli litt kjølig på natten. Så har hun ligget litt i bare bleie eller naken på morgen og kveld mens jeg spiser frokost og styrer på badet, og det ELSKER hun!! Spreller, sparker og pludrer som bare det. Koselig når hun ligger å prater:) i dag er det litt kjøligere da, så da spørs det om hun må ha litt mer klær på seg...

 

Jeg gleder meg faktisk også litt til kjøligere høst, jeg ser jo at babyen ikke er så begeistret for varmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja det det er slitsomt enkelte dager!lI går var det en hard dag og kveld. 2 dupper på ca 30 minutter, supertrøtt unge og mye skrik på kvelden. En av de dagene (igjen) jeg lurte på hva jeg egentlig gikk og tenkte på på denne tiden i fjor :( Heldigvis var ikke storebror hjemme i går. Håper det  var en effekt av kriopraktorbehandlingen. Magen hans er heller ikke bra etter han var syk så sliter innimellom med avføring.

 

Synes synd på meg selv til tider med hardt svangerskap, en lett fødsel, men med diverse komplikasjoner i ettertid, og en barseltid som dette... Urettferdig er det! Heldigvis var de første ukene en drøm, så jeg fikk hentet meg inn og konsentrert meg om egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset om å legge sånn pølse under rumpe og skuldre Helle, det skal jeg prøve i kveld :) Vi har en gutt som også er veldig var på lyd/bevegelse. Men i blant (når han blir båret vel og merke) så kan han sovne samtidig som storesøster hyler, hehe, så da regner jeg med han er sykt trøtt..men han roer seg aldri alene, vi går og bysser til den store gullmedaljen her..jeg er så sliten, hjelper mye med bæresele da, den roer han seg lettere i og vi blir ikke så slitne i armer/skuldre :) så det anbefales! Men i dag da samboer var borte og jeg var kjeeempesliten av å gå rundt så prøvde jeg å legge han i vugga vår oppi et stort mykt pledd som madrass sånn at han blir helt omtullet og støttet rundt hele kroppen, holdt han i begge hender samtidig som jeg vugget vogga og sa hyyyysjhysssj hele tiden, hehe og mirakuløst nok så roet han seg etter en stund, måtte hysje høyere hver gang han begynte å gråte litt igjen og også passe på at han fikk holde meg i hendene ellers veiver han panisk, og han sovnet til slutt! Skal sies at jeg satt lenge slik... :P MEN uansett mindre slitsomt enn å gå rundt og rundt i hele huset med han. Prøvde dette igjen i kveld og det fungerte igjen, må av og til ta han opp og roe han litt ned hvis han ikke greier det selv, men legger han ned igjen når han er litt roligere. 

 

Må si jeg misunner de som har babyer som bare kan legges ned og som bare sovner..sånn nesten av seg selv..men jeg vet jo det blir bedre etterhvert og jeg er heldig ettersom han stort sett sover ganske bra på natta, bare våken for å spise da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 Mammaen ja er det ikke rart hvordan noen skal få "alt" mens andre bare flyter gjennom virker det som? Du får trøste deg med at det blir bedre etterhvert, din gutt bikker vel de magiske 3 måneder snart? kan jo håpe at det hjelper mye :) Høres ut som vi har hatt det mye likt, forferdelig svangerskap, lett fødsel, rolig tid rett etter fødsel og nå dette ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er mamma for første gang og har en liten gutt på 5 uker. Når er det vanlig å begynne med rutiner på kvelden? Tenker tidspunkt å legging. Mye rutiner man skal inn med etterhvert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junimamma81: min første la seg kl 22-24 på kvelden og sov da til 6 timer, fikk mat og sov noen timer til.

Nr 2 som nå straks er 4 uker har en annen rytme. Hun sover fra 20-22, i 6 timer, og så våken hver 2-3 time igjennom natta.

Tror du bare må se hva som passer ditt barn, og hva som passer for dere.

 

Jeg har gitt Ingrid litt kokt vann fra skje de dagene det var helt sykt varmt. Hun får så vondt i magen av å spise så ofte, så har prøvd med noen skjeer vann npr hun ikke har roet seg.

 

Det er veldig forskjell på hvor varme disse små er, Ingrid sover i bare bleie med helseteppe over. Har et heklet bomullsteppe over seg hvis hun sover ute i vogn og det er skygge eller blåser kaldt. Ellers så ligger hun i bare body uten noe over seg. Hun er ofte våt i håret, og klam av svette.

Hun elsker å bade, og det gjør at hun roer seg på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover han stort sett i body med teppe over. Har endelig fått oss sprinkelseng tett ved vår seng så nå er det lettere å samsove samtidig som han på en måte ligger alene :) Og da ble han ikke så varm som han ble mellom oss heller. 

 

I dag skjedde under over alle under, nemlig at han lå leeeenge alene under babygymmen..ble nesten urolig for han, at han kunne kose seg sånn lenge alene og uten å bli båret rundt. Hååper på at det at han begynner å bli eldre også hjelper at magen hans tåler litt mer og at magevondten blir mindre og at han blir roligere etterhvert nå. 

 

Skal prøve å pumpe meg å gi på flaske for første gang i kveld, blir spennende å se om han tar den og gøy for pappaen å få matet han :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg med her jeg! Er julibaby her men har fulgt dere fra bim:) lillemor er straks blitt 3 uker allerede, og føler ting begynner å komme litt i "rutiner" nå. Har en toåring fra før og synes egentlig det har gått veldig bra iforhold til sjalusi osv! Har dere andre merket noe til det? Synes også det er vanskelig med påklednibg av de små i denne varmen! Her går d stort sett i body og eventuelt teppe. Har heldigvis blitt litt kaldere de to siste dagene!;) lillemor her vil helst sove på noen, våkner som regel med en gang når vi prøver å legge henne ned. Eneste er vogna og biletet, der sover hun godt alene.skal prøve å rulle tepper rundt henne i senga å se om det virker her også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

Her var det bilstolen som funket i kveld - han kommer litt opp med hodet da og får ikke så voldsomme oppstøt, så det hjelper på. Jeg satte han der (uten seler på og medi pysjen), så la jeg godteppet over føttene, satte på appen med strandlyder og kunne vugge stolen med foten. Etter 30-45 min i den (noen timer med bæring, skriking og sånt i forkant såklart!) så sovnet han endelig.

 

Så får vi se hvor lenge han sover nå- siden han får kun 1 pupp ved mat nå for å unngå for mye oppstøt, så har det vært mat hver 2 time i det siste. På slaget kl 2, 4 og 6 i natt. Og så kl 7 bare for å være grei mot mor!

 

Miniformen had begynt å virke tror jeg - ikke så mye gulping, litt mer raping, men ikke hver gang og betraktelig færre bæsjebleier. Og ikke grønt og ikke skum!

Jeg har testet litt mtp mat og slike ting- spiste coleslaw uten å tenke meg om og det kom ikke et pip etterpå! Så drakk jeg litt cola zero og heller intet da, så jeg tillater meg litt mer slikt nå, men er var, så det blir ikk voldsomme mengder. Og jeg prøver å ta det rett etter amming, så blir det ikke fullt så ille.

 

Følte at den store testen var når jeg skulle ta hodepinetablett; etter råd fra legen tar jeg en koffein tablett sammen med 2 paracet når jeg kjenner det kommer- jeg har migrene, så er greit å stoppe det før det slår til skikkelig. Og særlig siden jeg ikke kan ta migrenemedisin nå som jeg ammer. Snakket med legen og han sjekket relis - stod som trygt der, så han sa prøv, men ta det rett etter amming og ikke på kvelden. Mengden koffein i en slik tablett er ikke en gang som en kopp kaffe, så jeg regnet med det var greit og det var det heldigvis.

 

Så nå venter vi bare på innkalling til ahus, så får vi se om de finner noe mer med magen og nakken hans.

 

Og Zassy jeg føler med deg - vi bærer og vi bærer her også. Må innrømme jeg ser frem til fysio snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sjalusi så merker vi ikke så mye på 5 åringen her. Men han har ikke vært i bhg siden midten av juni, og det begynner å merkes. Han er veldig intens på lillesøster, oppi ansiktet og skal kose og kysse hele tiden. Og hun snur seg vekk og skriker. Storebror hører ikke når vi snakker til han, og begynner å svare frekt.

Tror han skal ha godt av faste rutiner, og opplegg i bhg snart. Spennende hvordan oppstart i ny bhg blir.

 

Lillesøster ligger veldig skjevt, som en liten banan. Så mistenker at hun har noen låsninger. Skal lufte det på helsestasjonen imorra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

Blir lite eller sjeldnere oppdatering fra meg, synes jeg får aldri tid :P dagene går i ett og det er travelt med en på 18 mnd ( går i bhg bare 50 %) og lillemor som ikke er supperrolig babay hehe

Sjalusi har vi ikke merket, men storebror viser null interesse til søstra si :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zassy: tja, han ble 2 mnd i helgen så det er en måned til 3 måneder, men håper på bedring før det. Om 2 uker har vi ferie og da vil vi ha en glad og rolig baby som sover godt :)

 

Har hatt siste kiro-behandling uten at det er revolusjonerende endring, men det er ikke ille hver kveld. I går var det ok og vi har hatt en bra natt, så skal ikke klage. I dag har han også sovet greit på dagtid med en ganske lang dupp.

 

Jeg har nå kjøpt inn både soyamelk og rismelk og skal prøve melkefri diett. Tror egentlig ikke det vil gjøre så stor forskjell, men da har jeg i alle fall prøvd.

 

Her har vi ikke opplevd sjalusi, men merker at storebror krever mer oppmerksomhet til tider (fra oss), og i enkelte situasjoner strekker han seg langt for å få det ;) Har også merket at han sover dårligere og etter han har vært tørr i godt over 1/2 år kommer det nå noen ganger noen uhell (dråper i buksen). Han har nok mye å tenke på og tilpasse seg han også. Men han er eksemplarisk overfor lillebror. Er stolt, skal kose og er flink å hjelpe til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Helle dere har det ganske så heftig hører jeg! Håper det blir roligere tider snart.

 

Her er det fortsatt ikke noe sjalusi, men hun kan være litt voldsom når hun skal kose med ham og springer bort til vugga/vippestol så fort hun hører et knyst og er vi ikke der så legger hun seg oppå han og sier "kos kos kos" :P tror ikke hun mener noe med det selv om vi hele tiden sier at hun må være forsiktig osv, er vel ikke så lett å styre hvor voldsom hun er når hun er under 2 år, så vi har øynene på henne hele tiden. Hun er veeldig opptatt av lillebror da, snakker mye om han og er med når vi skifter bleie, gir han mye klemmer osv, koselig :) 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært så flink å kutte ut mat slik dere andre har og kan kanskje skylde litt på meg selv for at han sliter med magen, men styrer unna det vanligste da som kål, løk, ren melk osv. Men tror kanskje han reagerer på egg også, og så lurer jeg på agurk? Er det vanlig å reagere på? Mulig han reagerer på hvitløk også..Styrer unna det jeg finner ut etterhvert iallefall, men noen ganger er det ikke så lett å vite hva det egentlig var han reagerte på når jeg har spist mye forskjellig. Vi fikk iallefall en utrolig dårlig kveld etter at vi hadde spist kyllingsalat til middag...jeg tenkte meg jo ikke om, så var ganske så tydelig at kinakål er fyfy her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig det med mat og jeg finner overhode ikke noe mønster i det så orker ikke stresse for mye, men som skrevet før holder jeg meg unna de tingene som er åpenbare. Kaffe drikker jeg forresten.

 

I dag er jeg ved godt mot og er takknemlig for å ha en nydelig baby som utvikler seg normalt og spiser godt. Han er så blid innimellom og prater og ler og det er så herlig å se på.

 

Zassy: smiler gutten din nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Nå er ikke lille elli så villig til å sove i stuen på dagtid. Hun har foreløbig sovet godt i sengen sin om natten, og på dagtid har hun ligget i et snugglenest som jeg har lagt på sofaen. I begynnelsen koste hun seg veldig oppi der, men nå finner hun liksom ikke helt roen. Hun sover om hun ligger i vogna mens jeg går tur da. Har desverre ikke anledning til å la henne sove ute, eller ha henne i vogn inne. Så spørs om ikke frokost, lunsj og middagsluren må tas i sengen på soverommet etter hvert de også... Jeg bare tenker at hun plutselig blir forvirret av det, og tror det er natt hver gang hun sover. Men det stemmer sikkert ikke...

 

Vi var på seksukers kontroll hos fastlegen i dag, akkurat på dagen seks uker etter fødselen. Men det ble egentlig bare til at vi satt og pratet, for hun mente ikke det var nødvendig med vergen GU eller noe sånt, siden jeg hadde komt meg så greit og ikke hadde andre plager enn endel vondt i korsryggen når jeg løfter opp babyen. Det kommer seg etterhvert. Vi skal ikke på kontroll på helsestasjonen før 8 august, og da nærmer jo ellinor seg faktisk 8 uker, ehe. Men helsesøstrene skal jo også ha ferie ;)

 

I dag pakker jeg bort siste rest av str 50 klærne, nå er det over og ut! Så prøver jeg heller å pønske ut en måte å få henne til å slutte å vokse på.... ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke noe smil her enda :( litt trist i grunn! Måtte finne fram boka og storesøster smilte ikke før hun var 11 uker, håper ikke han her drøyer det like lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette med mat er ikke lett. Frøkna her reagerer på hvitløk, og broren reagerte på erter, så det holder jeg meg unna. Drikker mindre brus, men unner meg litt. Ellers drikker jeg melk, spiser fløteis. Syns det er vanskelig som dere å vite hva man kan og ikke kan spise.

 

Ellers var vi til legesjekk på helsestasjonen idag, og hun veier nå 4900. Har lagt på seg 1300 siden utreise fra sykehuset 4 uker siden. Så er fornøyd med det :)

 

På torsdag skal vi på besøk på min gamle arbeidsplass og storebrors bhg. Det skal bli koselig. Og så er det til leiligheten å pakke litt.

Huff mye jobb å flytte, ihvertfall når man har med en nyfødt på slep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja Junimage, flytting med baby er ikke gøy. Da storebror var 4 mnd flyttet vi hit vi bor nå og det var ikke så gøy akkurat. Aldri flytte med baby igjen lovet jeg meg selv ;) All ære til deg som har en 5 åring i tillegg!

 

I kveld har lillebror veldig vondt i magen igjen :( Håper det gir seg snart. Veldig snart. Er sååå sliten i dag etter lite søvn i natt med en som skulle ha mat med ca 1,5-2 timers mellomrom gjennom hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totoaa, si fra om du finner en måte å få babyer til å slutte å vokse på, jeg er veldig interresert :)

Det er helt skummelt hvor raskt lillemor vokser!

 

Nå er vi på del to av ferien vår, og det gikk veldig bra å fly. Jeg ammet under lettinga, siden det skal jevne ut trykket. Etter det sovna den lille frøkna. Da vi begynte på landinga prøvde jeg å vekke henne for å gi henne mat, men det klarte jeg ikke. Hun sov og sov.

Veldig beroligende at det gikk så bra, siden jeg og lillemor skal ha litt lenger ferie enn pappan, og reise hjem alene. Nå gruer jeg meg ikke til det lenger :)

Endret av Leb76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...