Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte vår på barnashus, var svinedyr i mine øyne, 799 tror jeg. Men er som sagt veldig praktisk med tanke på at de ligger i noe eget, sånn i forhold til krybbedød. Er livredd for å rulle over henne, eller at hun havnet under dyna osv. Jeg fikk ikke til å amme liggende på sykehuset, men hjemme går det helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra at du fikk litt hjelp av sprayen Junimage!

 

Jeg fikk selv vond pupp i gå kveld, så jeg masserte og masserte. Er fremdeles øm, men tror det er mer pga hysterisk massering og ikke pga noe inni for puppen er myk. Har helt totalt angst for brystbetennelse - så dårlig har jeg aldri vært før eller siden. Tar heller et par fødsler enn brystbetennelse ;)

 

Jeg hadde aldri i mitt liv trodd jeg skulle bli hønemor, men da vi fikk førstemann fikk ikke pappaen trille en tur på butikken (10 min å gå) unna før det hadde gått flere uker ;) Ville egentlig se han hele tiden. Det gikk flere måneder før vi (begge) var borte noen timer en kveld, og gutten var 1 år da noen andre passet han en natt (vi dro bort en helg i bryllup). Merker at jeg er litt mer avslappet nå med nummer 2, men jeg er fremdeles litt hysterisk når det gjelder 3 åringen og folkemengder/kjøpesentre osv og når han er på overnatting ringer jeg ofte flere ganger for å sjekke hvordan det går. Hvis vi skal også begynne å snakke om sykdom og bekymring kan jeg skrive en bok! Senest i vinter gren jeg av redsel for gutten som var syk og klaget min nød til legen over at jeg frivillig hadde valgt å få enda en å bekymre meg over. Barn er det verste og det beste man kan ha. Man vet bare virkelig ikke hvor jævlig det er før man får dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: oppdater oss om du finner ut av hva det er. Storebror hadde en del grønn bæsj, men foreløpig har ikke lillebror hatt det. Husker spesielt perioden vi begynte på babysvømming var ille, så kan det være noe bakterier eller noe de får i seg tro?

 

Vi har også hatt flere kvelder meg magevondt og skriketokter nå. Skal prøve å kutte ut det meste av melkeprodukter og se om det har effekt - ser ut som det er verre de dagene jeg har spist/drukket rene melkeprodukter men det kan være tilfeldig. Håper bare det går over for det er virkelig slitsomt for alle og grusomt å se babyen ha så vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

 

 

 

 

Jeg begynner også å ha litervis med melk i fryseren nå! Blir greit den dagen jeg overlater henne til noen andre og våger meg til litt alenetid igjen. Kommer til å bli leeenge til :P

 

Du nevner aleinetid. Jeg føler meg SÅ knytta til jenta mi.. at det er forferdelig å tenke på at hun ikke alltid skal være hos meg. Forrige uke passa min mor henne i 2 timer mens jeg og samboeren var ute en tur. Også henta jeg samboeren min idag (var borte i 15 min) når fadderen hennes passa på henne. Merker jeg er mer rolig når folk jeg stoler på passer henne HER HJEMME... men svigermor ønsker å ta henne med alene til jobben sin for å vise henne frem.. og DET er jeg ikke helt klar for.. Jenta mi er tre uker idag. Når er det egentlig "normalt" at det evt. skal skje? Føler det blir en stund til nemlig! Ikke fordi jeg ikke stoler på henne.. jeg syns bare hun er så lita og skjør fremdeles.. og redd noe skal skje når jeg ikke er der og har "kontroll".. blir litt smågal av meg selv :/ Men jeg håper jeg er noenlunde normal da :)

jeg skjønner godt hva du mener her. Jeg klare heller ikke gå fra jentene mine over lengre tid, har enda ikke latt noen passe dem, bare samboer, men til og med da er jeg kjapp.

Mine er også 3 uker og to dager i dag.

Får da håpe vi er normale hehe ;)

Men jeg er enig, hadde ikke latt svigermor dratt med barna for å vise frem på jobb, (heller ingen andre fra familien) de er alt for små, og skal de vises frem skal jeg være med ;) Hønemor delux her ;) ;)

Ellinor blir tre uker på tirsdag, og foreløpig har jeg bare løpt på butikken når folk jeg kjenner godt passer henne og jeg vet hun sover. Siden jeg er alene med henne har jeg jo tenkt at hun bare må lære seg å bli passet av andre fra ganske tidlig, men nå får jeg vondt inni meg av å tenke på det... Men kanskje om en 9-10 uker til føles det mer greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig natt og dag.Sliten og kort lunte.  Syk storebror med feber og mye våken i natt i tillegg til en baby som skrek noen timer i går kveld igjen. Har i dag vært på ny kontroll av hørsel og ene øret ble godkjent. Det andre øret var fremdeles for trangt, så vi må tilbake enda en gang når han har vokst mer så øret er stort nok for apparatet.

 

Tung dag i dag så håper på en rolig kveld, i morgen må vi opp tidlig og på 6-ukers kontroll. Ikke bare bare med 2 barn som ikke har det bra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Dårlig natt og dag.Sliten og kort lunte.  Syk storebror med feber og mye våken i natt i tillegg til en baby som skrek noen timer i går kveld igjen. Har i dag vært på ny kontroll av hørsel og ene øret ble godkjent. Det andre øret var fremdeles for trangt, så vi må tilbake enda en gang når han har vokst mer så øret er stort nok for apparatet.

 

Tung dag i dag så håper på en rolig kveld, i morgen må vi opp tidlig og på 6-ukers kontroll. Ikke bare bare med 2 barn som ikke har det bra :(

Huff, håper dere får en bedre natt, slik at det blir  lettere for dere  å stå opp og komme seg på kontroll!  ^_^

 

Jeg har hatt min første busstur med baby i dag. Alså, lang tur. Hun sov hele veien, men våknet på en ferge der hun fikk mat og ny bleie, så sovnet hun igjen. Begynte å skrike omtrent i sekundet vi kom inn døren her hjemme, da var det tid for mer mat og ny bleie! 

 

Jeg er egentlig ganske positivt overrasket over hvordan det er å ha nyfødt baby! Hun gråter stort sett kun mens hun venter på mat, ellers er babyen stort sett fornøyd virker det som... bank i bordet alså, hun er tross alt bare tre uker.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det Totoaa!

 

Ja håper. AKkkurat nå er det ganske rolig, så får vi bare håpe det varer. Det er imidlertid ofte litt senere det er verst :(  En helt klin umulig trassig 3 åring er ikke gøy å ha i hus når man er litt på felgen så i morgen skal han i barnehagen igjen om han er feberfri for formen er for bra til å holdes inne en hel dag til.

 

Nyt det Totoaa :) Satser på at det varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg har forsøkt elimineringsmetoden mtp grønn bæsj og skriking - jeg leste et sted at peppermynte kunne påvirke melken og min favoritt te er intense mint teen til Lipton. Så jeg har kuttet ut den. Har også kuttet ut løk, druer, moreller og kullsyre drikker. Foreløpig litt bedring :)

 

Og når jeg ammer, så legger jeg han til på det brystet jeg avsluttet med sist; da får jeg med det som er igjen av den gode melken der. 

 

Han er fortsatt urolig og har litt problemer med å finne roen; særlig etter mat sånn midt på natta! Og i skrivende stund - han har fått mat og ny bleie, men vræler like vel. Tror han trenger mye nærhet denne gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe kjekt når de små har det vondt Helle. Håper det går raskt over. Synes det er så vanskelig det med maten - alt analyseres og det er så mye som kan gi smerter og ubehag at det knapt nok er noe igjen man kan spise og drikke til slutt. Slitsomt!

 

Vi fikk heldigvis en rolig kveld i går. Lillebror tok kvelden etter mat rundt 20 og sov til over midnatt. Det var fantastisk! Storebroren våknet selvsagt etter lillebror hadde fått mat og bleie (og jeg var kommet i seng igjen) og da viste det seg på et eller annet mystisk vis at han hadde fått feber igjen (!) selv om vi hadde målt den både ved sengetid og en gang etterpå (som viste 0 feber). Helt tilfeldig at det ble oppdaget. Da holdt han det gående en stund til paracet fikk virke og han måtte selvsagt bli hjemme i dag og er både trøtt, grinete og vondt i viljen :(

 

6 ukers kontroll gikk veldig bra og lillebror har klatret enormt på kurven. Han lå under 15 percentil på vekt ved fødsel, men er nå akkurat på snitt med 4910 gram og akkurat på snitt med sine 56,5 cm i lengde. Legen var også fornøyd med sine undersøkelse, men bekreftet at magen er spent.

 

Snart er det vel flere som skal på 6 ukers kontroll med sine søte små?

 

I morgen er det min egen 6 ukers kontroll (selv om jeg har hatt både 1,2,3,4 og 5 ukers kontroll også) og da blir det forhåpentligvis litt mindre  kontroller og sjekker noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også grønn bæsj på mini, men virker ikke som at magen plager han.. Men, har lest på nettet at Nan Ha1 kan gi grønn bæsj, og siden han får ca 50% det, og 50% morsmelk, så kan det vel være det som gjør det kanskje..? Får håpe det gir seg etterhvert..

 

Lillegutt får ikke vært på 6 ukerskontroll før han er 8 uker, og jeg får heller ikke vært på min kontroll før det, pga ferie.. så vi skal dra å veie han imorgen før vi drar på ferie.. Er ikke så vanskelig å se at han har lagt på seg ihvertfall..  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med at babyen er krevende på kveldstid! Har også ei tulle som er plaget med luft i magen. Vi passer på at hun får rapet etter mat, men det er ikke alltid det kommer noe.. ihvertfall ikke som jeg kan høre :P Hun har begynt å gulpe en del. Også har hun skikkelig bollekinn og kraftige lår ;) Skikkelig baby ja ;)! Hun virker mer tilfreds nå de siste dagene, selv om det er av og til ingenting hjelper på grininga. Inatt sov hun faktisk fra 00.30 til 06.30.. skal ikke klage på det.. så var det to runder med pupp og bleieskift på morgenen.. så sto hun opp på kl. 13.00! Akkurat idag føler jeg meg heldig (bank i bordet).. og om 30 min kommer samboeren fra jobb.. så idag syns jeg det har gått veldig bra med oss her hjemme :)

 

Her blir det også 6 ukerskontroll for oss begge seinere pga ferie. MEN veit dere om det er vanlig å ta GU-undersøkelse da? Og evt. hva gjør man på 6ukerskontrollen til mamsen? :)

 

Ønsker dere en finfin dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: tror ikke de fleste leger gjør GU hvis alt virker normalt og du ikke har noen plager. Ellers er det blodprøver for å sjekke blodprosent, jernlager etc, blodtrykket taes og det snakkes om prevensjon. Det er vel hovedsaklig det som gjøres. Sikkert litt variasjon fra lege til lege også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: tror ikke de fleste leger gjør GU hvis alt virker normalt og du ikke har noen plager. Ellers er det blodprøver for å sjekke blodprosent, jernlager etc, blodtrykket taes og det snakkes om prevensjon. Det er vel hovedsaklig det som gjøres. Sikkert litt variasjon fra lege til lege også.

 

OK! Da får jeg bare se om han gjør det eller ikke. Jeg skulle tatt en celleprøve! Greit å få gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får garantert tatt en celleprøve uten problemer. Det er vanlig å gjøre etter svanegrskap hvis du ikke har gjort det på en stund og ja dt er greit å få gjort når man likevel er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen og gratulerer med overstått fødsel!

Her har dagene gått i ett med ei lita og ei bittelita i huset. Tilværelsen er til tider utfordrende, men også herlig med ny knøtt i hus.

Fødte ei jente 6/6 og har ei som nærmer seg 2,5 år fra før.

 

Interessant å se hvor store forskjeller det er på de små. Her har det også vært noen perioder med magevondt og utrøstelig vræling i flere timer. Men hadde en tur til kiropraktor etter en drøy uke og fikk retta opp i stiv nakke, og nå har jeg prøvd blokkamming (står om det på ammehjelpen) fordi jeg tror jeg har overproduksjon av melk. I tillegg prøver jeg å droppe melkeprodukter for å se om hun kan reagere på melkeprotein...

 

Prøver ut alt det jeg kan nå...( noen tips til dere som sliter kanskje?!) andre forslag?

Her er nettene opp og ned, starter dagen periodevis veldig tidlig, og skal noen ganger ammes så ofte som hver time, men håper det retter seg etterhvert.

Er ute å farter stort sett hver dag da jeg fort blir rastløs av å være hjemme. Skal tilogmed begynne å jobbe 30% fra august (flexi, så tar med lille knøtt) På den måten får jeg permisjonen strekt til et fullt skoleår (er lærer)

Hvordan skal dere andre gjøre det med permisjonen?

 

Jeg har i motsetning til en del av dere allerede vært borte noen timer, mens pappaen passer, og det har gått fint for oss alle. Pappaen må i stor grad passe mest på hun største, så det er litt godt å ha litt alene tid med den andre ungen innimellom.

Fikk 6ukers kontroll av baby allerede ved 4uker så her er vi ferdig med det. 52,5cm og 4170g (født 48cm og 3340g) legger på seg godt selv om hun stort sett bare spiser i 5-10min i slengen. Storesøster spiste som regel 1time så dette er uvant..

 

Vil gjerne høre mer om hvordan dagene ser ut for dere nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Idag er tulla 10 dager, pappa'n begynte å jobbe igjen igår, og tar andre uke pappaperm neste uke.

Jeg har vært veldig heldig, hun sover 3-4 timer i strekk og spiser godt.

Produserer fortsatt for mye melk, og mye blir spylt ned i sluket. Har masse i fryseren allerede, men det kommer så mye melk og så fort, så det gir henne en del vondt i magen rett etter mat.

Idag har vi vært på foldvik familiepark i stavern, og besøkt mommo på camping. Må liksom finne på noe med 5 åringen oxo, for han kjeder seg jo litt om dagen.

 

Nå har jeg badet begge barna, mannen jobber oppe sammen med en kamerat. Rommet til storebror nærmer seg ferdig, det er gulvet igjen og listing. Veslemor sover (forhåpentlig til vi skal legge oss), storebror skal spise kveldsmat, og komme seg i seng når gutta avslutter jobbinga.

 

Så sånn er dagene her, går veldig greit egentlig. Deilig å ikke ha besøk hver dag, at vi kan nyte kveldene litt sammen oxo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at vi var å veide igår, siden jeg melker ut så mye melk både før og etter hun spiser. Ikke så lett å vite hva hun faktisk får i seg da.

Veide 3800 ved fødsel og 2 dager senere hadde hun gått ned til 3610. Igår veide hun 3950, så skal slutte å bekymre meg for om hun får i seg nok mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra vektoppgang det ja, Junimage. Godt når man kan slappe av i forhold til det.

Anbefaler deg å prøve blokkamming for å få tilpasset melkemengden forresten, om du bare pumper ut vil det bare fortsette-da stimulerer du mer produksjon.

Med blokkamming pumper du begge bryst helt tomme en gang, for så å legge til babyen på et bryst. I et døgn framover skal du "intervall amme" i 3-4timer på hvert bryst. Dvs i 3-4timer er det kun det ene brystet som brukes, mens det andre får hvile, så byttes det.

Les mer på ammehjelpen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var å veide mini idag, og han har gått opp 1kg på 2 uker!  :)  :o Så det er vel grei vektoppgang får man si.. Lurer på hva han veier når han er ett halvt år  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MBSS: Av andre tips er fennikkel og karve-te til babyen kanskje verdt et forsøk? Vi ga litt te i går(var ikke så lett for det falt ikke helt i smak) og hadde en grei kveld. Han var urolig, men det var ikke mye skriking. Ellers er jo minifom også et tips.

 

Selv om det ikke er så ille her er det tydelig at lille sliter med magen og på morgenen presser og grynter han noe voldsomt med noen skrik innimellom. Jeg har derfor bestilt time til kiropraktor til han for å se om hun kan lette plagene hans litt så det er jo også et alternativ men det koster jo litt...

 

Massasje kan også funke, men jeg er ikke så god på det så det er nok best å google det for å finne riktig teknikk for her ka man faktisk gjøre det feil og gjøre vondt verre.

 

6 ukers kontrollen er nå ferdig for begge sin del og da håper jeg (bank i bordet) at vi nå holder oss friske og slipper mer leger, sykehus, helsestasjoner osv på en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Kiropraktor har allerede vært brukt og anbefales! Men løser jo ikke alt det heller desverre.. Skal prøve litt med miniform og te etterhvert om det ikke hjelper å unngå melk..

Makuahines:det var jo helt super vektoppgang, du må jo virkelig ha fløte produksjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra vektoppgang det ja, Junimage. Godt når man kan slappe av i forhold til det.

Anbefaler deg å prøve blokkamming for å få tilpasset melkemengden forresten, om du bare pumper ut vil det bare fortsette-da stimulerer du mer produksjon.

Med blokkamming pumper du begge bryst helt tomme en gang, for så å legge til babyen på et bryst. I et døgn framover skal du "intervall amme" i 3-4timer på hvert bryst. Dvs i 3-4timer er det kun det ene brystet som brukes, mens det andre får hvile, så byttes det.

Les mer på ammehjelpen.no

Jeg prøvde det, men endte opp med at den andre puppen ble helt vanvittig vond. Jeg pumper ikke, bare håmdmelker ut når de er sprengte sånn at hun får tak. Og håmdmelker de tomme på kvelden når hun ikke klarer å tømme. På natta spiser hun bare på en side, blir mett av det og sovner igjen. Og der ligger jeg med full pupp på andre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle aldri ha skrevet det siste der. Her er vi innlagt på sykehus siden i natt og må bli til i morgen i alle fall. Feber på lillegutt og det tas masse prøver for å finne ut av det. Helt grusomt. Syke unger er det verste jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle aldri ha skrevet det siste der. Her er vi innlagt på sykehus siden i natt og må bli til i morgen i alle fall. Feber på lillegutt og det tas masse prøver for å finne ut av det. Helt grusomt. Syke unger er det verste jeg vet!

Huff, masse god bedring til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er ikke gøy:/

Men dere er i de beste hender da 2010 Mammaen:-)

Masse god bedring:-)

 

Her rusler dagene. Caja er rukket å bli 12 uker, snart er d 3 mndrs kontroll og vaksine på oss.

Ho har begynt med små dupper på dagen, men til gjengjeld sover ho fra 7-9 timer om natta:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...