Gå til innhold

Innspurt med tvillinger, skravletråd.


Puma - sprekker snart!

Anbefalte innlegg

Så kjekt å høre fra dg jph, og at alt går bra:-) du må bare oppdatere oss litt innimellom!

Gjør godt å klage her inne, man blir da klar over at man ikke er alene:-) kos deg med isen, mtep:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm jeg ba jo om modningstegn...cervix er flata ut og 1cm åpning.

Owææ?!! *Misunnelig*

Haha, så spennende Riley! Er ikke du ca 34 uker? Kan trygt komme da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33+2, og må innrømme jeg ble glad:-) :-) Men på samme tid vet jeg at d er praktisk hvis de holder sg i magen i 2 uker til. Han estimerte vekten til ca 1,9kg på hver. Etter hva jeg forstod kan de komme alt fra i natt til om noen uker. Men jippi d går rette veien:-)

Blir spennende å høre din tilbakemelding i morgen puma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig m UL. Fikk nok en gang en ukjent person, men denne gang ble jeg tatt litt på alvor. Hun sa at oppfølgingen av meg var svært dårlig, og ønsket at jeg skulle skrive et klagebrev.

 

Jentene hadde det strålende og hadde passert 2600g hver!!!!! Hjelp.

Tv1 lå i hodeleie, tv2 hadde nå snudd seg til tverrleie.

 

To kjipe nyheter: de ville ikke sjekke cervix og modning da de sa det ikke betydde noe lenger. Jeg kunne gå fra null til full åpning på veldig kort tid, eller gå i evigheter m bare litt åpning, sa de.

 

Det andre er at igangsettelsen ble utsatt en uke til 15.07, da de mente det hadde mye å si for suge-evnene å få bli i magen ut uke 38.

 

Formen min er så dårlig at de ville legge meg inn til avlastning et par døgn. Dvs at de mente kroppen min var så sliten av søvnmangel og bekkenplager at de ville dope meg og legge meg på spesialmadrass på enerom et par netter for at jeg skulle hente meg inn nok til å komme meg til uke 38.

 

Så tirsdag ser det ut til at jeg blir lagt inn. Blanda følelser, kjenner jeg, men iogmed at jeg har vanskeligheter m å gå og sover dårlig, i tillegg til å være alene m ansvar for barna så føltes det som rene kjærlighetserklæringen å få tilbud om innleggelse. :)

 

Nå må tiden gå unna her! Snart 6 kg unge i magen og kropp som bryter sammen. :) Snart 20 kg opp også. Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du endelig fikk litt skikkelig oppfølgning puma. Ikke minst at de legger dg inn for at du skal få hvile. God størrelse på knøtta dine også:-) litt dumt de drøyde igangsetting da. Men kanskje de kommer av at selv før den tid?:-)

Jeg ringte føden idg, hatt så mye ubehag, lavtsittende kynnere etter undersøkelsen igår, men d var ikke noe å bry sg med var tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også inne på ul i går og til lege. Gutta var 2300 og 2450 gram og begge ligger med hodet ned. Fikk 3D bilde av den ene og han ser helt ferdig ut:-). Veldig gøy å se. Heller ikke hos meg ville de måle cervix i går. Jeg fikk samme beskjed som deg puma: ingen vits. De måler ikke etter uke 34. Om den har blitt kortere spiller det ingen rolle nå, de stopper det ikke uansett. Da er barna hjertelig velkommen til verden! Jeg har nå 24 dager igjen. Da er vi på samme dato igjen puma: 15. Juli. Så fint du får noen dager å slappe av på spesialmadrass på sykehuset. Det hørtes egentlig ganske deilig ut... Slapp av i helga damer, vi er i innspurten nå!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin størrelse på guttene dine også mtep:-) jeg håper av praktiske årsaker å få ruget mine opp til 2,5kg før de kommer. Tror dere skal være glad for at cervix ikke ble undersøkt. Fikk mye ubehagelige kynnere etterpå, ble redd for at det fremskyndet eventuell videre modning.

Ja vi må bare slappe av nå mens vi kan jenter:-) ha en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Nå har dere sikkert ventet på oppdatering herfra ;) Det har gått litt i ett med mating, pumping, soving og spising så har ikke fått tid til dere før nå...

Tirsdag 18.juni kl. 16.32 og 16.47 ble guttene født etter en kjapp og intensiv fødsel. Jeg ble jo innlagt mandag morgen. skulle settes i gang da, men pga full obspost og komplikasjoner på føden fikk jeg ikke komme inn til legen og bli sjekket før klokken var ca. 14.Fikk ballongkakteter. Etterpå var det mye venting. Hadde heldigvis enerom så mannen kunne være der med meg hele dagen. Tirsdag morgen hadde jeg 3 cm åpning og jm ville ta vannet. Men, mye venting ble det igjen... Full fødeavdeling og komplikasjoner på noen av stuene hjalp ikke meg så veldig. Jeg hadde ingen rier og guttene hadde det topp i magen, så vi ble sittende og glo i veggen. Da vi endelig kom inn på føden var det enda mer venting. Først på anistesilegen som skulle sette epiduralen klar og så på legen som skulle ta vannet. 15.15 ble vannet til tv1 endelig tatt. Da hadde jeg 1-2 cm åpning. I løpet av 2 sekunder startet riene og da haglet de på. Det tok ikke mange minuttene før jeg hadde 4 cm åpning. Så Puma, fra null til full åpning kan gå sinnsykt fort! Jm hadde lest journalen min fra sist fødsel og visste at jeg fødte raskt da også, så hun var helt med på hver gang jeg sa det var mer press. Riene kom så fort og så intensivt at tårene trillet på meg og jeg måtte konsentrere meg ordentlig for å klare å komme meg gjennom de. Etter en stund kom en anistesilege og koblet til epiduralen sånn at jeg fikk slappet av litt. Herlighet så godt det var. Husker ikke hva klokken var, men siden hele fødselen bare tok 1,5 time så var det vel innen 45 minutter han kom. Plutselig var rommet fullt av leger, 3 stk faktisk, som også skulle være med på fødselen. De kom jo selvfølgelig i det hodet mitt begynte å pipe og bli helt tåkete pga epiduralen så jeg hørte knapt hva de sa et øyeblikk.. Jm tok i mot tv1 som var 2920 gram og 47 cm. En av legene tok i mot tv2 (som kom ut med nesen i sky) som var 2850 gram og 48 cm. Store fine gutter! :) Mannen holdt på tv1 mens tv2 ble født så han fikk jeg opp på magen. Et nydelig lite vesen. Begge to hadde mye fostervann og jeg fikk vite fra en pleier på barsl i dag at morkaken veide 1,2 kg, så det er søren meg ikke rart at magen har vært tung å drasse meg seg i det siste...

 

Nå har vi vært på barsel siden tirsdag kveld og vi koser oss og slapper av. Jeg merker jeg er så mye roligere denne gangen enn med lillemor. Begge guttene suger bra og tok puppen ganske med en gang og nå har de lært seg å drikke fra flaske også. :) Jeg skal duoamme de, men foreløpig ammer jeg en og en siden de ikke er så veldig flinke til å koble sseg til selv enda. Siden de kom i uke 36 får de mat hver 3. time. Melken har kommet for fullt hos meg, så jeg pumper meg og gir de min egen melk istedenfor mme.

 

Jeg kan skrive under på at det er slitsomt med to i magen, men hold de inne så lenge som mulig. De har det så mye bedre når de kommer ut om de har fått være i magen lengre. Blir spennende med dere som fortsatt har babyene innabords da. :) Slapp av nå mens dere kan. Og puma, det var nok lurt at legen vil legge deg inn sånn at du får hvilt deg godt. :)

Endret av Lollo83 <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer lollo:-) så kjekt å høre fra deg og at alt har gått bra:-) det var en god størrelse på guttene dine:-) du må kose deg masse med de små og bare kjekt med litt oppdatering innimellom!

Jeg ruger for harde livet akkurat nå for å komme over den magiske 34 ukers grensen og for å få dem opp i vekt. Tenker dette er en god unnskyldning for å ete snop:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, her var det mye spennende å lese! Gratulerer ,Lollo!!!!!! Hvor langt var du på vei da de kom? Du ble satt igang pga komplikasjoner du også, ikke sant? Så både du og JPH fikk i uke 36(?) Pga komplikasjoner?

 

Så glad at alt har gått fort og greit i allefall.

Og spent på hvem som er nestemann ut. Vi tre november-damene ligger temmelig tett, og nå begynner det å nærme seg etter modningstegn å dømme hos oss. Jeg har hatt flere dager m lange økter m regelmessige og vonde tak i mage og rygg, men det har ikke utviklet seg videre enda.

 

Håper jeg kommer i gang på egen hånd. Ferdig m uke 35 nå, kan godt ruge ut uke 36, men synes de kan komme etter det. Tanken på uke 37-38 gjør meg nedstemt.

 

Jeg klarer jo snart ikke å røre meg! :)

Og psyken er nok sliten, for humør og svingninger er tungt om dagen.

 

Tenker en del på fødsel om dagen, og vil helst føde uten epidural. Skjønner at dette ikke er vanlig og at det er gode grunner til det. Men, tanken på smerter og evt uthenting skremmer meg ikke. Har så dårlig erfaring m epidural da den fikk fødselen min til å klappe sammen sist.

Huff, ikke lett dette nei..

 

Riley, kanskje du er først av oss tre?

Hvordan er det m modningstegn, Mtep og Riley? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med guttene, Lollo. Og så fin strørrelse det var på dem. 

her går det også i amming,pumping og bleieskift, men også masse kos. jentene sover bra, og får mat hver 3 time ca. De sover også bra om natte, og jeg krysser fingre for at det fortsetter. De våkner rundt 03 for mat, deretter rundt 06. Vi står ikke opp før rundt 8-9, da jeg også trenger litt søvn. 

 

Har ikke helt fått den store melkeproduskjonen. Har veldig lyst til å fullamme, men har dessverre ikke nok melk til det. Jeg duo amme på dagtid, men på natta får de min melk som er pumpet ut på flaske. De er ikke våkne og sterke nok til å få i seg nok mat med bare pupp. De sovner så fort og blir fort slitne. Da blir det min melk + nan. 

I dag er det ny veiing på helsestasjonen. Blir spennende å se hvor mye de har lagt på seg.

 

Vi får etterhvert lage en ny skravletråd på småtroll når det er fler som har født. Alltid godt å dele med råd og erfaringer. 

 

Heier på dere som fortsatt har barna i magen. Hold ut, og husk at jo lengre de er i magen, jo enklere blir det for dere etterpå. Stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var jph også:-) veldig kjekt å høre hvordan d går, og hva jeg trolig har i vente:-) men ja vi må nok flytte oss over til et nytt forum etter 15 juli:-) jeg tror jeg har født innen den tid, og husker jeg rett så er 15 juni dato for ks/igangsetting for mtep og puma.

 

Puma, tror ikke du er langt unna. Virker ikke sånn, og er jo best om d starter av sg selv.

Ikke så mye forandring her, kynnere som sitter i nedre del av magen/underliv, nedpress og av og til stikksmerter i underlivet. Tror selv at jeg har fått større åpning, men de holder seg i magen en stund til forhåpentlig. På en måte skulle jeg faktisk ønskt at cervix ikke ble sjekket.

 

I morgen har vi time på sykehuset for å snakke om fødsel (er vel ikke til å ungå at vi tenker litt på dn for tiden:-) håper å bli litt generelt klokere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig å høre at alt går fint med dere som har født, og med bebisene! Og ikke minst at barna sover om natta! Alle sier til meg at vi må regne med våken-netter fremover. Noe vi ikke er vant med fra tidligere babytider. Puma: har ikke du også ul-termin 31. Juli? Det har jeg også. Ser du skrev at du er fullgått uke 35? Jeg er 35+1 i dag. Har ks på dag 38+1 (mandag 15. Juli). Men vi ligger vel helt likt? Ellers blir det stadig tyngre, magen er enorm. Synes det er ubehagelig å være ute blant folk nå, for de stirrer sånn! Har ikke lagt på meg noe annet enn på magen, så med 11 kilo ekstra mage ser det nesten vulgært ut! Gleder meg syyyyykt til den er (bortimot) flat igjen! Synes det er slitsomt å ligge om natta no. Våkner av smerter i hoftene, og det er liksom ikke bare å hive seg rundt til andre siden. Det er også veldig mye aktivitet i magen. Begge gutta ligger med hodet ned, men det kjennes ut som de turner rundt:-). Har også en del vonde kynnere, spesielt på kveldene. Og magen har synket veldig nedover så den er veldig lavthengende nå. Skal inn på ny ul på mandag for å se at de har en fin vektstkurve. Ønsker jo gjerne at de bikker over 2750 gram som er grensa for spesiell matoppfølging på st.olavs. Men de var jo 2300 og 2450 gr forrige uke, så det ser ut til å gå bra:-). Ønsker dere gravide fortsatt lykke til i innspurt-rugetiden og ønsker dere "nyfødte" herlige dager med masse kos med bebisene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, jenter! Nå er vi endelig kommet hjem og det har gått over all forventning. Kom i går formiddag og guttene har oppført seg veldig bra. Sovet og fått mat stort sett. Tv2 var litt urolig i natt, men da han fikk en smokk å kose med sloknet han også tilslutt. Det er litt småvanskelig å få i de all maten de skal hai løpet av hvert måltid. Jeg ammer i tillegg, og selv om det ikke er så veldig mye de får i seg av det så blir det nok til at de bruker ledig lang tid på rystende får på flaske. I morgen kommer helsesøster på hjemmebesøk så da får vi se om de har gått mer opp i vekt. Jeg synes hvertfall de suger bedre og lengre på puppen nå, og etter en måltidsveiing før vi dro fra sykehuset hadde begge fått i seg 30 ml fra meg. :)

 

Puma: jeg ble satt i gang i uke 36+2 pga transfusjonssyndromet guttene var operert for i uke 20. Jeg hadde forresten også veldige tanker om epiduralen. Ville egentlig ikke ha den, men ble anbefalt å ha det i tilfelle det skulle bli komplikasjoner. Jeg fikk satt inn epi-kateteret før legen tok vannet sånn at alt var klart. I det vannet ble tatt kom riene som perler på en snor og de var sinnsykt kraftige. Jeg kan ikke huske at de var så vonde sist, men da Bente de jo mye roligere og tok seg opp etter hvert. Nå var det rett på kraftige rier så tårene trillet. Husker jeg sa til jm at jeg hadde vært kjempeskeptisk til epi, men at jeg var utrolig glad for at den var satt og at anestesilegen kom med drugs til meg. Jeg ble veldig kvalm og susete i hodet av medisinene og har vært veldig øm i ryggen i flere dageretter fødselen, men jeg er glad for at jeg fikk den :)

 

Mtep: jeg synes også det var ubehagelig å være ute blant folk på slutten. P senteret var det mange blikk som fulgte meg. Jeg la på meg 16 kg, men 5 av de var nok kun vann som kom de siste ukene. Ellers var det kun på magen vekten var. Jeg fikk forresten vite at morkaken min veide 1200 gram. Normalt veier de rundt 500 gram! Så nesten 6 kg baby, 1,2 kg morkake og et stort basseng til hver av guttene... Ikke rart jeg har slitt med å bevege meg rundt. Slet også veldig med å sove på slutten. Kraftig bekkenløsning gjorde sitt til at det vr vondt å snu seg. Hadde easy-slide sklilaken å ligge på, men det var fortsatt vondt og vanskelig å bevege seg. Uten det hadde jeg ikke overlevd. Tror jeg måtte sovet i stresslessen da....

 

Nei, nå skal jeg taen dusj før det er mating igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtep - vi er helt likt ja, men jeg teller mandagen som 35+0, og i dag som 35+1. Søndag blir da 35+6.

 

Synes ikke min mage synker helt jeg. Har den kula like under brystene, og i tvillingboken jeg har sies det at tvillingmager ikke synker siden det er så trangt der inne. Så nå er jeg litt misunnelig for dét også: jeg vil også hæ en synkende mage! :)

 

Lollo og JPH: må være litt styrete m alt dette rundt matingen. Kjenner jeg gjerne vil ha de ut snart, men samtidig er det deilig om de klarer å spise godt selv.

 

Skal ringe en kjent og erfaren jordmor og spørre om dette m smertelindring i dag. Det høres jo ut på nett og via sykehuset som om ingen noensinne har født tvillinger uten epidural?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ville bare si det er gøy å følge dere! Spennende å følge med på utviklingen. Jeg er tvillinggravid med toeggede jenter,termin i september, er i uke 29 nå. Så det er med skrekkblandet fryd jeg følger med hvordan det går med dere :) Har ikke hatt noen spes problemer til nå, men kan vel tenke meg ting blir litt verre nå etterhvert... Jeg er der hvor jeg er glad de fremdeles er i magen og ennå har litt tid til å forberede meg på hva som kommer..

Lykke til alle samen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma, jeg er med i en tvillinggruppe på fb og der er det mange som har født uten epidural. Spørs vel litt hvor du skal føde. Haukeland anbefaler det veldig. De kan jo ikke tvinge noen til det, men det virker som de fleste velger å ha det klart. Det er jo ikke sikkert at det trengs å kobles til. Spør på sykehuset du hører til hva som er vanlig og si hva dine tanker om fødselen er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På st.olavs sa de også at de gjerne vil koble til epidural. For å ha et godt smertelindrende virkemiddel om det blir komplikasjoner, og man må inni og hjelpe barna ut. Men hør med kyndige personer der du skal føde puma! Om noen sier at ikke tvillingmager synker, lyver de! Min mor sa nettopp at min mage har synket ytterligere bare de siste 4 dager. Den henger ordntlig nå!!!! Og gutta sprenger på så det tidvis gjør vondt! Jeg er VELDIG spent på om de holder seg der inne i 20 dager til... Virker til tider ikke sannsynlig... Men om de kommer før oppsatt ks den 15. velger jeg å føde de normalt...tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett bilde av tvillingmage i uke 33 hvor dn helt klart hadde sunket, hang liksom ned utføre bukselinningen. Studerer magen min kvar dag nå, men har den sunket er d foreløbig snakk om mm..

Snakte med jordmor på sykehuset igår, jeg måtte barevære i aktivitet. Vi har jo en litt større risiko for blodpropp mens vi er gravide og jeg hadde passer denmagiske 34 ukers grensen. D var godt å høre:-)

Jeg må bare si; epidural ja takk:-) men jeg har jo ikke født før og har heller ingen erfaring med det. Satser på at fødselen går ganske fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forrestn også vite at tv2 som per idg ligger i hodeleie kan snu sg under fødsel av tv1:-( håper han tar tak i foten til tv1 og følger på! Har litt angst for setefødsel selv om tv1 har "laget god vei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innlagt på sykehuset nå, siden i går ettermiddag og det er godt m tid alene. :)

 

Fått snakke m lege og jordmor og de sier at grunnen for at epidural anbefales er pga tv2. Hun kan snu seg, og det er derfor vanlig at en lege holder på henne fra utsiden av magen etter tv1 fødes. Om hun ligger feil må de sannsynligvis opp i livmor m hånden og dra henne ut etter foten. Det er dette som er grunnen for epiduralen, i tilfelle fødende får panikk v uthenting.

 

Så jeg kan velge å koble til epidural uten å slå den på, bare sånn i tilfelle. Eller, jeg kan takke nei, men må da være forberedt på at legen kan dope meg helt ned om ting blir for tøft.

 

Litt i villrede, kjenner jeg...

 

Skal skrive og levere fødebrev her i dag, så da er fødselen relativt godt forberedt. Har bare så inderlig lyst til å komme igang på egenhånd snart. Modning, kom til meg!!!!!

 

Lollo, hvilken gruppe på fb er du medlem av? Søkte på tvillinger, og fikk opp et helt hav....... :)

 

Melkesjokkolade: Grattis m to i magen til deg også, og velkommen etter i innspurten. Du ligger jo hakk i hæl. Håper du får en lett innspurt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra sykehuset, etter tre døgn. Det har vært deilig. Skjer det noe hos dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har fått slappet av puma:-) hvordan går d m modningstegn?

 

Jeg vet ikke, er blitt trøttere, begynt å få vann i kroppen og har mer kynnere, men om jeg er nermere en fødsel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Jeg fikk tvillingene mine for åtte dager siden. De måtte forløses med keisersnitt i uke 31+5 siden jeg utviklet alvorlig svangerskapsforgiftning. Alt går bra med dem begge, men vi må tilbringe noen uker på nyfødt intensiv.

 

Gratulerer til dere som har fått, og lykke til dere som fortsatt ruger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...