Gå til innhold

Innspurt med tvillinger, skravletråd.


Puma - sprekker snart!

Anbefalte innlegg

Litt godt å høre at vi har det ganske likt...selv om jeg unner dere deilige dager og full forståelse på sykehusene rundt omkring! Men det vises seg dessverre at det ikke er sånn:-(. Jeg er nå 30+1 i dag og ser for meg at jeg har igjen 7-8 uker. Føles nærme... Men det skal bli godt! Er veldig spent på sykehus timen jeg har nå på onsdag! Kanskje får jeg en dato for ks???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29+2 idag, maks 9 uker igjen har jeg bestemt. Truer med å hoppe på trampolinen til naboen en gang etter uke 34, gudene vet når jeg for beskjed om at sykehuset vil sette meg i gang senest...

Var på ul i går, de ligger etter skjema og veier ca 1,3kg hver. De ville fint overleve nå. Blir litt forvirret, har litt kort cervix, så for beskjed om å ta det m ro, hvis jeg føder nå vil alt gå bra forde, men henvisning til sykehuset for å snakke om fødsel, det vil ikke bli gjort før senere. Kjenner på kropp og sinn at jeg er SÅ klar for å få dem ut, men skal klare å holde sofaen til uke 34.

Men det går iallfall rette veien nå jenter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra og høre, Riley. Nå er det bare siste innspurt på deg også. Men gjør som legen sier, ta det med ro, og prøv og hold dem inne lengst mulig. :)

 

jeg skal på ny kontroll i morgen da tv1 ikke hadde vokst sist kontroll. Så krysser virkelig fingre for at alt er bra med dem begge nå. Er nå 33+3 og har som mål å holde dem inne til uke 37. Men merker jeg også er veldig lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Godt å høre dere henger med, og ikke er alt for plaget. Jeg har blitt syk m bihulebetennelse samtidig med startskuddet for femdagers hjemmeeksamen, så jeg har lyst til å hyle høyt. Men det nytter ikke, så bare å bite tennene sammen.

 

Var på UL i går, 30+3, og fikk endelig samme jordmor som èn gang før, og hun var dyktig. Jentene vokser godt, cervix er 4,5 cm og lukket, begge i hodeleie, ca. 1600g hver.

 

Fremdeles litt for lavt blodtrykk på meg, så svimmelhet og trøtthet henger i.

 

Neste UL nå blir 6.juni. Ingen info om fødsel, kun beskjed om å gå til u 38 om mulig..

 

Sover dårlig om natta, har så vondt i bekken og hofter, og magen er så høy/stor at puppene blir utsatt for èn pushup-effekt. Magen går opp over ribbeina og det gjør vondt!

 

Er DRITLEI om dagen, men det er vel naturlig når en blir såpass handicappet samt ikke får sove? Forøvrig har jeg ikke gått opp mer i vekt, så foreløbig 13 kg opp.

 

7 uker føles leeeeenge, men iallefall godt å bli ferdig m eksamen snart, da blir det litt mindre press på dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, terminen er 31.07, men har blitt lovet igangsettelse 2-3 uker før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei.

 

Jentene på haugen, hvordan gikk det i dag?

 

JO i går var jeg på ny kontroll. Var først inne hos JM på onsdag og fikk målt BT da det stiger og jeg har mye hevelser i kroppen av vann.

Kom inn på Ullevål i går, og målte BT igjen, og da har det steget til 148/89 så det er akurat grensa for svangerskapsforgiftning.

Satt så på venterommet og venta på å komme inn til legen, så han idioten fra sist uke gikk i gangen ig var pisse nervøs for at han skulle rope meg inn, min søte samboer gikk å hørte hvilekn lege som skulle ha meg, og da fikk vi vite at det er min favoritt og den beste....JIPPPIII.

Kom inn til henne og hun lyttet og var egentlig litt sjokka at ingen av legene jeg hadde hatt i det siste har gjort det som står i journalen min. Men hun fikset opp.

Sjekket meg grundig, sjekket begge jentene godt, livmorhals og muskelknute og alt som er. Sendte meg på sjekk med blodprøver for å sjekke om jeg har svangerskapsforgiftning. Ja i det hele tatt,,,grundig sjekk.:)

 

Hun vil egentlig at eg skal KS min uke 37, men siden tv1 ikke vokser nok og tilstanden min er som den er, så ville hun vente til tirsdag. HUn booket meg inn på seg selv på ny kontroll tirsdag for å se hva som skal bli gjort. Hun minsteker morkakesvikt til tv1. Hun er bare 1800 gram, mens tv2, er 2200 gram. Så hun vil ha meg fortløpende inne på kontroller for å være sikker.

 

Så i verste fall, kommer de på tirsdag, noe jeg egnelig ikke tror, men i beste fall kommer de i uke 36, altså om 2.5 uke ca. Er i dag 33+4.

 

hun ville selv være med når KS skal utføres så derfor den tette oppfølgingen av henne.

Så nå har jeg fått beskjed om å ta det med ro, slappe av og ikke stresse. Og det klarer jeg faktisk nå som jeg vet hun har kontroll :) :)

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere har truffet på en flink lege som følger dere opp jentene på haugen:-) Om de små blir tatt med ks neste uke, går det bra, babyene er utviklet mellom uke 32-34. Men det er selvsagt ikke kjekt å havne på prematuravdelingen. Men det vil gå fint. Enig med legen, nå må du prøve å slappe av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk komme til den legen du liker g som tydelig hører på deg. Skummelt med mulig morkakesvikt da, men bedre å få babyene ut enn om de bare blir syke av å være i magen. Lykke il på tirsdag!!

 

Jeg skrev et innlegg her før helgen, men det har visst forsvunnet. Jeg slet lenge med å kjenne forskjell på guttene, men nå er det blitt litt klarere. Var på ktr i forrige uke og da viste det seg at tv2 har lagt seg i seteleie, mens tv1 fortsatt ligger med hodet langt nede i bekkenet. Her blir det forresten også muligens igangsetting om 1,5 uke. Legen fant ut at tv2 som hele tiden har vært mindre enn tv1, nå har skutt fart og vokst seg 300 gram større enn tv1. I tillegg har han fått en del mere fostervann enn tv1 og det kan tyde på at de har utviklet ttts igjen. Heldigvis var blodgjennomstrømningene helt fine, men om det blir forandringer i de til neste ktr settes jeg i gang. Hjelp! Litt skummelt... Da er jeg i uke 34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det skjer mye her om dagen nå som det nærmer seg! Fødselssamtaler, dato for ks, tvillinger som vokser ujent og skaper glede og bekymring. Her kan det fort bli fødsler selv om terminene er et stykke unna.

 

Har en venninne som har jobbet 15 år på nyfødtintensiv, og hun sier at når man har bikket uke 30 skal det myyye til før noe går galt, og at tvillinger ofte klarer seg bedre enn enlinger da de har erfaring med å "kjempe litt for tilværelsen". ;)

Eneste er jo selvfølgelig at de er litt mindre klare for livet utenfor livmoren og at det dermed blir noe mere jobb i starten.

 

Blir spennende å følge dere i innspurten nå. Selv er jeg 31 uker i dag og føler meg mentalt litt i forberedelsesfase. Vet det enda er 6 uker til i teorien, men det er akkurat som om kroppen forteller meg at jeg må være litt i beredskap og at det går mot slutten.

Ellers er det ikke mye tegn, annet enn at jeg knapt kan bli større, tyngre, mer lei, mer søvnløs, mer vond kropp, mer pusteproblemer osv..

Det må jo stoppe en plass?

 

Leste tråden om barbering og negleklipping og måtte le. Lenge siden jeg nådde ned for litt stell og pleie, for å si det sånn. Har lagt på meg 15 kg nå og magen er "brettet opp over" ribbeina og danner push-up verktøy for puppene. Gikk og gledet meg til magen snart skulle synke, men leste i tvillingboken min i går kveld at det kan jeg bare glemme, da tvillingenes vekst vil sørge for at presset på lunger og ribbein forblir på topp helt i mål...så det så.

.

Ah, livet som tvillinggravid! Små og store utfordringer.. I dag er det skriving av oppgave til innlevering på høgskolen og sjokket over å ikke få magen til å passe inntil skrivebordet og datamaskinen. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende uker vi har foran oss nå damer! Siste innspurt har virkelig satt inn! Jeg slapper av hjemme om dagene nå, sover myyyyye! Står opp kl 7 og sender barna på skole og barnehage, så legger jeg meg igjen. Sover ofte til 12-ett tida. Nyter å være hjemme:-). Formen er fin og jeg kjenner faktisk ikke noe til bekkenvondt! Har ikke vært plaget med det tidligere eller. Men magen er STOR nå. Har gått opp 9 kilo, og det er nok kun kulen foran:-). Jeg er invitert på st.olavs neste tirsdag på " tvillingkveld". Får da møte andre ventende tvillingmødre her i byen, samt litt info om rettigheter og råd og tips. Blir veldig greit å få med seg. Føler jo jeg ikke vet helt hva som venter oss i juli. Blir nok ganske annerledes å få to samtidig mot det å ha en. Men forhåpentligvis dobbelt opp med glede og lykke også:-). Ønsker alle flotte og rugende mødre her inne, fortsatt lykke til med siste innspurt! Og masse lykke til i morgen jentene-på-haugen! La oss få høre hvordan det går!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er visst mye som skjer for oss alle nå fremover. Juni allerede på lørdag, og da er det vel egentlig bare å vente på at de første setta med sommertvillinger popper frem.

 

veldig bra at st.olavs invitere til tvillingkveld. Tror nok dere får mye gode råd og tips derfra. Vi var på kurskvelder med tvillingforeningen, og der lærte vi masse, samt gode råd og ikke minst, traff veldig mange andre ventenen tvillingforeldre som jeg har masse kontakt med nå :)

 

Jeg sover også mye nå. Sover godt om nettene, våkner som regel bare en gang om natten og sover også en til to timer om dagen. Nesten som kroppen henter inn energi ved søvn og mat. Spiser som en hest om dagen.

 

Merker også at magen min har sunket enormt mye. Har faktisk fått lunger igjen og god plass under puppene. :)

 

I morgen er det tilbake på sykehuset, merker jeg er veldig spent på om tv1 har lagt på seg siden fredag. Krysser fingre for 200 gram ;) ;) skal være der kl 9.30, så jeg slipper heldigvis å gå hele dagen og grue meg.

 

Hvordan er det med dere andre, er formen bra?

 

Lykke til Puma med oppgaven. Håper den ble knall bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på kontroll i dag, ctg er normal og mine verdier er normale igjen, men tv1 vokser ikke tilfredstillsende. Skal på kontroll mandag igjen hos spesialilster innen fostermedisin.

Fikk også dato for KS, så nå vet jeg at jeg trenger maks og gå til den 24.juni. Men har mine tvil at jeg går til den datoen. Legen i dag mente også at det er mulig jeg går i fødsel før dette. Noe jeg egentlig håper for 28 dager er lenge til. Men men skal holde ut. Nedtelling har begynt

:)

 

trenger heller ikke holde sofaen å da er jeg i bevegesle igjen, men ikke trening dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig, Jph! Godt du slipper å uroen deg! Ser junibabyene har begynt å komme nå, så da nærmer det seg sommertvillingene også. Har siste oppgaveinnlevering på skolen i morgen, så er det sommerferie, endelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynner forresten ungene å presse seg ned i bekkenet slik at vi kjenner det som nedpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynner forresten ungene å presse seg ned i bekkenet slik at vi kjenner det som nedpress?

 

Her har de presset nedover de siste 3 ukene. Startet for alvor i uke 31. Jeg kan knapt gå før jeg føler alt skal falle ut. tv1 har allerede festet seg og tv2 ligger med hode ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg har stadig mere kynnere og verking i magen, så noe er i ferd m å endre seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går en spennende tid i møte nå:-) Jeg føler jeg har fått litt mer kynnere, kontra tidligere. Den ene tvillingen har ligget ned i bekkenet hele tiden og har "festet" seg ifølge gynekolog. Den andre er som en makk som skifter mellom å ligge med hode ned og tverrleie. Blir lengre og lengre mellom de gode dagene, men heldigvis så har vi aldri vært så nære å få hilse på dem:-)

 

Ha en fin dag!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker dere at formen dabber også? Jeg har de siste dagene vært kvalm, uggen, noe mat smaker veldig rart, og utrolig trøtt. :wacko: Har liksom hatt tendenser til alt dette i noen uker, men blir bare verre nå.

 

Begge mine ligger med hode ned, og tv1, har vært festet en stund. Det er alt for trangt for tv2 og skifte stilling, men hun er som en makk og vrir og vrenger på seg der inne. Godt tiden snart er inne for å hilse på dem. Maks 25 dager igjen. Tenkte om jeg skulle kjøpe meg en julekalender hehe, dne har jo 24 luker ;) Men er vel ikke mange som selger slikt nå i juni :lol: :lol: :lol:

 

Ha en in dag dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, julekalender er jo en herlig ide! Fristende å finne fram ungenes julekalender og tvinge mannen til å fylle den når det er 24 dager igjen!

:)

Jeg er egentlig ikke dårligere, men bedre form om dagen jeg. M unntak av plagsomt blodtrykksfall og de "vanlige" plagene synes jeg at jeg både sover og puster bedre til å være så stor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker også at formen har dabbet av enda mer siste uka. Har begynt å forhandle med de små om når de skal komme ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på om brgge fremdeles ligger i hodeleie og om tv1 er festet. Skal på kontroll til torsdag.

 

Men kynnere er det mye av om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...