Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester


Blomstogbier

Anbefalte innlegg

Så artig mavat at du og fikk den 14, du og hadde vel termin 18 juni?

 

Her startet det hele med masse murringer natt til fredag, var sikker på at det var igang, men det gav seg når jeg sto opp og gikk. Fikk sovet litt på formiddagen og i 13 tiden begynte det å ta seg opp: etter en liten stund skjønte jeg at det var rier og de kom hvert 5 min. Mannen kom hjem og vi fikk levert ungene hos foreldrene mine. Veien inn til sykehuset var ikke god, 50 min med rier som kom tettere og tettere. Det var selvfølgelig kø på motorveien og! Da vi kom inn og opp på fødeloftet ble åpningen sjekket og den var 7 cm. Hurra tenkte jeg, vi er ferdig på null komma niks! Neida.. Lå med registrering og hjertelyden til lillegutt var høy, vannet ble tatt 16.02 for å se om det var misfarget, det var det heldigvis ikke. Etter en liten stund fant jordmor ut at jeg hadde feber og di ville ha meg ned på føden, der var en skikkelig nedtur, hadde sett fram til å føde i fine og rolige omgivelser. Nede på føden ble det på nytt registrering av rier og hjertelyd. Riene kom nesten uavbrutt og hjertelyden var veldig ustabil. Jeg begynte å bli rimelig panisk for det var så vondt og riene kom så tett. Lege var inne å sjekket, lillegutt lå for langt oppe og åpningen var bare blitt 8 cm siden vi kom. Etter en stund fikk jeg en sprøyte for å redusere riene for å få en pause, den funket ikke! Jordmor anbefalt epidural, noe jeg først ikke ville ha, men etter en liten stund skrek jeg etter den, men det var travelt og det ble aldri noe av. Det ble tatt ultralyd for å sjekke leie og til slutt ble det bestemt at han skulle tas med sugekopp. Og klokken 20.33 kom endelig gutten ut. Det er den verste fødselen av de tre jeg har vært gjennom. Men jeg fikk ikke en eneste rift! Gutten var stjernekikker og hadde ikke klart å vri seg rett, derfor lå jeg i mange timer med rier som ikke hjalp noe. Gutten var frisk og fin, 4065 g og 55 cm, ikke så stor som vi alle trodde. Han lå så rart at sugekoppen ble satt i pannen hans, men han har ikke et eneste merke etter den, heldigvis:)

Etter gutten kom ville ikke morkaken ut, heldigvis så blødde jeg ikke så mye så vi kunne vente litt. To jordmødre prøvde å få den ut, og så kom legen inn å ville prøve, alternativet var å bli lagt i narkose for å få den ut, det ville jeg selvfølgelig ikke. Det var like vondt som å få ut gutten og legen var full av blod opp til albuen! Men ut kom den og da var alt helt ok!

I etterkant har alt gått helt supert, merker godt at jeg ikke har noen rifter i forhold til de andre to, så er i ganske god form egentlig. Lillegutt er verdens herligste og snilleste:) sliter litt med å komme inn i hverdagen med så mye avslutninger og ting som vi må være med på.. Men det går seg vel til det og:) det er en merkelig følelse at dette er siste, men utrolig godt og med den fødselen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så artig mavat at du og fikk den 14, du og hadde vel termin 18 juni?

 

Her startet det hele med masse murringer natt til fredag, var sikker på at det var igang, men det gav seg når jeg sto opp og gikk. Fikk sovet litt på formiddagen og i 13 tiden begynte det å ta seg opp: etter en liten stund skjønte jeg at det var rier og de kom hvert 5 min. Mannen kom hjem og vi fikk levert ungene hos foreldrene mine. Veien inn til sykehuset var ikke god, 50 min med rier som kom tettere og tettere. Det var selvfølgelig kø på motorveien og! Da vi kom inn og opp på fødeloftet ble åpningen sjekket og den var 7 cm. Hurra tenkte jeg, vi er ferdig på null komma niks! Neida.. Lå med registrering og hjertelyden til lillegutt var høy, vannet ble tatt 16.02 for å se om det var misfarget, det var det heldigvis ikke. Etter en liten stund fant jordmor ut at jeg hadde feber og di ville ha meg ned på føden, der var en skikkelig nedtur, hadde sett fram til å føde i fine og rolige omgivelser. Nede på føden ble det på nytt registrering av rier og hjertelyd. Riene kom nesten uavbrutt og hjertelyden var veldig ustabil. Jeg begynte å bli rimelig panisk for det var så vondt og riene kom så tett. Lege var inne å sjekket, lillegutt lå for langt oppe og åpningen var bare blitt 8 cm siden vi kom. Etter en stund fikk jeg en sprøyte for å redusere riene for å få en pause, den funket ikke! Jordmor anbefalt epidural, noe jeg først ikke ville ha, men etter en liten stund skrek jeg etter den, men det var travelt og det ble aldri noe av. Det ble tatt ultralyd for å sjekke leie og til slutt ble det bestemt at han skulle tas med sugekopp. Og klokken 20.33 kom endelig gutten ut. Det er den verste fødselen av de tre jeg har vært gjennom. Men jeg fikk ikke en eneste rift! Gutten var stjernekikker og hadde ikke klart å vri seg rett, derfor lå jeg i mange timer med rier som ikke hjalp noe. Gutten var frisk og fin, 4065 g og 55 cm, ikke så stor som vi alle trodde. Han lå så rart at sugekoppen ble satt i pannen hans, men han har ikke et eneste merke etter den, heldigvis:)

Etter gutten kom ville ikke morkaken ut, heldigvis så blødde jeg ikke så mye så vi kunne vente litt. To jordmødre prøvde å få den ut, og så kom legen inn å ville prøve, alternativet var å bli lagt i narkose for å få den ut, det ville jeg selvfølgelig ikke. Det var like vondt som å få ut gutten og legen var full av blod opp til albuen! Men ut kom den og da var alt helt ok!

I etterkant har alt gått helt supert, merker godt at jeg ikke har noen rifter i forhold til de andre to, så er i ganske god form egentlig. Lillegutt er verdens herligste og snilleste:) sliter litt med å komme inn i hverdagen med så mye avslutninger og ting som vi må være med på.. Men det går seg vel til det og:) det er en merkelig følelse at dette er siste, men utrolig godt og med den fødselen. :)

 

 

Det stemmer! Morsomt at vi begge hadde termin den 18. men fødte fire dager før ;) !!! Gratulerer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles her! Var på kontroll på sykehuset på tirsdag, de sjekket modning og den var så og si ikke-eksisterende :( Det var faktisk litt overraskende, hadde nemlig gått noen dager med vonde kynnere. Men men, termin er jo ikke før om 6 dager, og min menstermin er ikke før 3.juli. Ble satt opp til igangsetting 1.juli, så hvis mini ikke bestemmer seg for å komme før så blir det satt igang. Håper virkelig han kommer av seg selv, har så lyst å oppleve en vanlig, spontan fødsel.

 

Gratulerer til alle som har født! Fantastisk å lese historiene deres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi da er vi flere her bumblebeee :)

Har ikke blitt sjekket for åpning, ingenting jeg... Og ikke fått satt opp time til igangsetting heller.

Syns oppfølginga nå på slutten er veldig dårlig for å være helt ærlig....

Men satser vel på at det skjer noe av seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig god oppfølging, men det skyldes risikosvangerskap. Så det er derfor jeg ikke får gå så mye over tiden heller. Min time til igangsetting er før menstermin, så det spørs om ikke jeg må belage meg på nok en igangsatt fødsel :( Jeg har bare positive erfaringer altså, men hadde vært veldig gøy å få gå til det satte igang selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag tvang jeg mannen til sex før han dro på jobb :D men det skjer ingenting her.

Ble strippet med første og vil gjerne unngå det denne gang. Så er vel bare å smøre seg inn med et tykt lag av den berømte tålmodigheta. :D

Skjønner at du får litt tettere oppfølging hvis du har et risikosv.skap, men syns liksom de fleste her inne fikk sjekket modning/åpning mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Mavat :D 

 

Så mange fødsler for tiden at jeg husker ikke om jeg har gratulert alle, men gratulerer til Leb også hvis jeg ikke alt har gratulert deg ;) 

 

Gratulerer Micka :D 

 

Lykke til videre dere andre, snart blir det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir fødsel på meg snart. Skal til jordmor etterpå og vurderer nesten en stripping til selv om forrige var jævlig og resultatløst. Får så mange rare tips også, og ulike tips. Ta det med ro, slit deg ut, gå, samle energi... Så med gravid hjernen jeg har fra før, bare er jeg akkurat nå... IKKE frustrerende... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært så aktiv her, men jeg går også fortsatt og venter. Termin 26:e, men mens-termin (som jeg tror mer på) er 29:e. Litt redd det blir en juli-baby på meg da min mor og mine søstre har gått minst 7 dager over med alle sine barn (totalt 10 st - så oddsen er vel ikke på min side, hehe)...

 

Var hos legen i dag og hodet er ikke festet ennå. Føler ingen tegn på at noe er på g, men vet jo ikke helt hva jeg skal kjenne etter heller... :) Førstemann ble født med ks grunnet seteleie. Denne lille luringen lå også i sete (og jeg har hatt placenta previa) så jeg hadde egentlig fått time for ks nå i mandags. Han snudde seg dog helt uventet i uke 37, og morkaken har flyttet seg så pass at vanlig fødsel er ok - så da ble ks avlyst. Veldig vanskelig å stille om fokus nå, hehe!!

 

Enig med deg junimage om at det føles som få kontroller nå på slutten... Når er det egentlig vanlig å få time til overtidskontroll? 7-10 dager etter termin? Sukk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje veldig heldig, men har vært inne 1 gang i uken de siste ukene. Nå må jeg legge til at jeg har ett normalt svangerskap da, vet ikke hvor mye kontroller det er vanlig med ellers. Men har aldri fått spørsmål om å sjekke modning eller evnt stripping.. Fikk ikke det sist gang heller, men da gikk jo vannet 14 dager før tiden. Skal til kontroll på tirsdag igjen, en dag før termin..

Ellers så snegler tiden seg avgårde. Søvnen er nesten ikke eksisterende på natta nå, storebror er hos mormoren sin i formiddag så da kan jeg slappe av litt :)

Typisk at naboen har en snekker som sager og banker da, rett utenfor soveromsvinduet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kongsberg var det overtidskontroll 7 dager over termin, mens her i skien er det 9 dager over. Og igangsetting senest 11 dager over. Men problemet mitt blir evt overtidskontroll fredag 28, og tviler på at de setter meg igang da evt på søndag. (som de da skal i henhold til papirene)

Hvis jeg blir gående så lenge, så får jeg grine meg til igangsetting fredag eller lørdag, er nok ikke spesielt klar for å drøye det til over helga da gitt :D

 

Har akkurat gått på butikken, (storebror syklet) startet dagen med sex, går opp og ned trapper (klesvask som skal settes på, ryddes vekk)

Jeg føler jeg gjør alt jeg kan for å få dette dovendyret til å skjønne at det er på tide å komme ut :D

Men det resultatet at det blir masse liv og røre i magen, kynnere, men ingenting annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at dere får lite oppfølging. Jeg var på kontroll en gang i uka den siste måneden, og synes oppfølginga var veldig bra. Jeg hadde første overtidskontroll en uke etter termin (i Skien), og andre kontroll ni dager over termin. Ble satt opp til igangsetting 12 dager over termin, men ville fått før hadde det ikke vært for at kontroll nummer to var på en fredag. Nå gikk jo vannet mitt den samme fredagen, så jeg slapp heldigvis å bli satt i gang.

Junimage, jeg synes det er litt rart at det ikke skal være samme praksis for meg og deg som bruker samme sykehus, selv om vi hører til forskjellige kommuner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leb76: ja dette syns jeg var rart. Jm på kongsberg ringte de og spurte hvordan praksisen var her mens jeg satt der og ventet. Hun opplyste oxo da om at i kongsberg praktiserte de 7 dager over, og fikk da beskjed om at her ble det praktisert 9 dager over. Det som et dritt er jo at det havner på en fredag, og jeg skjønner jo hvor vanskelig det vil bli med igangsetting evt da. Irriterer meg noe veldig det her, for jeg er ikke så klar for å gå så mye over.

 

Tror jeg må ringe opp på føden selv å snakke med de, forklare hvordan jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leb76: ja dette syns jeg var rart. Jm på kongsberg ringte de og spurte hvordan praksisen var her mens jeg satt der og ventet. Hun opplyste oxo da om at i kongsberg praktiserte de 7 dager over, og fikk da beskjed om at her ble det praktisert 9 dager over. Det som et dritt er jo at det havner på en fredag, og jeg skjønner jo hvor vanskelig det vil bli med igangsetting evt da. Irriterer meg noe veldig det her, for jeg er ikke så klar for å gå så mye over.

 

Tror jeg må ringe opp på føden selv å snakke med de, forklare hvordan jeg tenker.

Junimage: Det var min lege som ordnet med første overtidskontroll til meg, og i følge henne skulle den være etter 7 dager.

Overtidskontrollene her er ikke på føden i Skien, men på Gynekologisk poliklinikk i Porsgrunn. Jeg ville heller ringt dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junimage: jeg fødte jo oxo i Skien 6 dager på overtid.legen min bestilte overtidstime til meg 7 dager over, så fikk jeg brev fra poliklinikken i Porsgrunn om at jeg IKKE fikk time før 12 dager over! Ble kjempesint og lei meg. Jeg hadde ukentlige kontroller siste mnd og så plutselig skulle jeg gå nesten 2 uker over uten tilsyn!

 

Endte med at jeg ringte fastlegen og ba om å få komme inn der på sjekk i mellomtiden, men da ble hun sint og ringte føden(som var enig om at jeg skulle inn 7 dager over). Så fikk beskjed om å møte opp som først avtalt.

 

Nå slapp jeg jo det da. Ringte og avbestilte mens jeg hadde rier 2, 5 time før jeg fødte:-) så få fastlegen til å ringe og stå på sitt!

 

Når d gjelder igangsetting har jeg hørt om flere som har blitt igangsatt på en fredag der, så det skal være mulig. Hvis du går så lenge over får du slippe ut alle følelser du har og nekte å gå derfra;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for hjelpen. Da skal jeg ringe dit imorra. Tror den 9 dager over er på føden. Kan det stemme?

Nei, jeg var i Porsgrunn både på 7 dager og 9 dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også født :-D Fødselen startet på fredags kveld kl 19 med at vannet gikk. 30 min senere var jeg på sykhuset med 3,5cm åpning. Gogutten kom til verden kl 05.31 neste morgen. Det var setefødsel denne gangen og ks sist. Goklumpen var ca 50cm lang og veide 3300. Han kom 6  dager før termin. Han er helt perfekt, akkurat som sin bror <3 Nå koser vi oss hjemme!

 

Og til alle dere som ikke har født enda..masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junimage: jeg fødte jo oxo i Skien 6 dager på overtid.legen min bestilte overtidstime til meg 7 dager over, så fikk jeg brev fra poliklinikken i Porsgrunn om at jeg IKKE fikk time før 12 dager over! Ble kjempesint og lei meg. Jeg hadde ukentlige kontroller siste mnd og så plutselig skulle jeg gå nesten 2 uker over uten tilsyn!

Endte med at jeg ringte fastlegen og ba om å få komme inn der på sjekk i mellomtiden, men da ble hun sint og ringte føden(som var enig om at jeg skulle inn 7 dager over). Så fikk beskjed om å møte opp som først avtalt.

Nå slapp jeg jo det da. Ringte og avbestilte mens jeg hadde rier 2, 5 time før jeg fødte:-) så få fastlegen til å ringe og stå på sitt!

Når d gjelder igangsetting har jeg hørt om flere som har blitt igangsatt på en fredag der, så det skal være mulig. Hvis du går så lenge over får du slippe ut alle følelser du har og nekte å gå derfra;-)

Problemet er at lege og jm jeg går til holder til i Kongsberg, nå har vi flyttet oss hit til Skien, og hadde håpet at jeg skulle få resten av oppfølging her. Leste istad at Folkehelseinstituttet har besluttet at alle skal til ul og kontroll 7 dager over, så hvorfor jm fikk en annen beskjed på mandag skjønner ikke jeg noe av. Får ta noen tlf imorra, så satser jeg på at noen kan gi meg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at lege og jm jeg går til holder til i Kongsberg, nå har vi flyttet oss hit til Skien, og hadde håpet at jeg skulle få resten av oppfølging her. Leste istad at Folkehelseinstituttet har besluttet at alle skal til ul og kontroll 7 dager over, så hvorfor jm fikk en annen beskjed på mandag skjønner ikke jeg noe av. Får ta noen tlf imorra, så satser jeg på at noen kan gi meg svar.

Så bra at du har funnet den informasjonen, så har du noe å slå i bordet med, om du skulle trenge det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet er at lege og jm jeg går til holder til i Kongsberg, nå har vi flyttet oss hit til Skien, og hadde håpet at jeg skulle få resten av oppfølging her. Leste istad at Folkehelseinstituttet har besluttet at alle skal til ul og kontroll 7 dager over, så hvorfor jm fikk en annen beskjed på mandag skjønner ikke jeg noe av. Får ta noen tlf imorra, så satser jeg på at noen kan gi meg svar.

Så bra at du har funnet den informasjonen, så har du noe å slå i bordet med, om du skulle trenge det. Lykke til!

De nekter å sette opp time før det har gått 9 dager!

Har pratet med føden og gyn pol i Porsgrunn og de vil ikke høre på det.

 

Blir bare frustrert av det her jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda. Skjønner deg godt. Er veldig fornøyd med Skien, men akkurat når d gjelder d der er de vriene. På en annen side har jeg hørt om de dom er verre uten at d er noen trøst for deg.

 

Men jeg vile ringt fastlegen/jm du hadde i kgb og fått de til å ringe for deg. Min legen er i Siljan og hun sa de overtar oppfølginga etter termindato. Du burde jo ihvertfall få komme inn og sjekke urin og blodtrykk.

 

Uansett må du ha en lav terskel for å dra inn på sjekk hvis du får hodepine, kjenner lite med liv. Du kan jo late som på søndag at du er fryktrlig dårlig/vondt i hodet el;-)

Du skal se at du ikke trenger noen time der men at du føder før den tid;-)

Jeg tipper på 6 dager over som jeg gjorde;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg ikke har lyst til å snakke med de mer på tlf, får mannen til å ringe en vennine av mora som er lege hvis jeg føler behov til uka. Så får jeg håpe det skjer noe før det.

 

Ble strippet 3 dager over, og fødte 6 dager over med førstemann. Så kanskje 6 dager er det magiske tallet. Er det en vennine har tippet oxo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også født :-D Fødselen startet på fredags kveld kl 19 med at vannet gikk. 30 min senere var jeg på sykhuset med 3,5cm åpning. Gogutten kom til verden kl 05.31 neste morgen. Det var setefødsel denne gangen og ks sist. Goklumpen var ca 50cm lang og veide 3300. Han kom 6  dager før termin. Han er helt perfekt, akkurat som sin bror <3 Nå koser vi oss hjemme!

 

Og til alle dere som ikke har født enda..masse lykke til!!

Gratulerer så masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...