Gå til innhold

~ ¤ Julimagene ¤ ~


Liljeduft

Anbefalte innlegg

Jøsses, uke 12?? Det er jo absolutt siste frist for å gå til første kontroll. Mange som sier man skal bestille time så snart man tester positivt, litt overdrevent synes kanskje jeg, men uke 6-7-8 burde definitivt være vanlig!! For en tullete sekretær.

 

Sist gang hadde jeg første kontroll i uke 7 og da mente legen min det var på høy tid å bestille fødeplass!!

 

Det jeg derimot ikke fikk gehør for var når jeg ønsket å bestille meg time for å få hørt hjertelyd, dette gjorde de aaldri før tidligst uke 16, så da fikk jeg ikke komme. Men jeg var hos legen hele tiden uansett pga kvalme, sykmelding, blodtrykk, you name it. Ble fulgt opp kjempebra.

 

Jeg er 4+5 nå og kommer til å ringe neste uke, tenker å få time sånn om fjorten dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sluttet å bestille førstegangskontroll før uke 12. Det er jo pga. risiko for sa er mye mindre etter uke 12, og da vet en sikkert på en måte at en skal få et barn. Vet jeg forklarer meg rotete, men.. Så det har ingenting med blodprøvene, det er bare tull. HCG kan jo måles på en veldig tidlig tidspunkt så hvorfor skulle det være problem å ta blodprøvene før 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått beskjed uke 8-12. Kanskje sekretæren mente andre blodprøver som hb og hva nå ellers de måler? Ikke sikkert de forteller så mye så tidlig? Ikke vet jeg, men man måler vel heller ikke hcg normalt sett? Hvis man har positiv hjemmetest? Men enig at det var tullete sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje hun bare brukte det som unnskyldning.. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor man ikke skal kunne se noe på blodprøvene. Men, men. Skal undersøke mulighetene for time hos jordmor, men mistenker at jeg ikke får det med det første heller pga. for stor pågang (bor i Oslo sentrum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke til legen før uke 10-11. Føler ikke det er noe poeng i å dra tidligere, men nå er jo jeg tredjegangsfødende. Det blir liksom mindre spennende med legebesøk for hver unge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa positivt i går!

 

Er min første graviditet, så er mange følelser i sving!

Er 6 uker siden sist mens, men vet at jeg ble befrukta 14 oktober, så frøet er vel bare 3 uker! (har lang syklus..)

 

Skal til legen for å "få det bekrefta", selv om jeg tok 3 tester :P Og så har jeg ca 1000 spm!

 

Gratulerer alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, kanskje hun bare brukte det som unnskyldning.. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor man ikke skal kunne se noe på blodprøvene. Men, men. Skal undersøke mulighetene for time hos jordmor, men mistenker at jeg ikke får det med det første heller pga. for stor pågang (bor i Oslo sentrum).

 

Jeg prøvde å ringe jordmor også, når legesenteret avviste mitt ønske om å få bekreftet liv i uke 15.. (fikk ikke komme for å høre hjertelyd). Hos jordmor (kommunal helsestasjon) fikk jeg beskjed om at dit fikk jeg komme tiiidligst i uke 25. (!!) Jeg bor også i Oslo, men ikke i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. blodprøvene, så stemmer det at de ikke tar de vanlige blodprøvene i svangerskapet før tidligst uke 8-9: http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Blodprøver-på-svangerskapskontrollene.aspx

 

De kan selvsagt se HCG på blodprøver tidligere, men det er ikke en rutinetest. Det er heller ingen grunn til å bekrefte graviditeten med en blodprøve, om det ikke er komplikasjoner.

 

Det vanligste er å ha første kontroll en gang mellom uke 8 og 12 - du kan lese om "standardoppsettet" her: http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Svangerskapskontroller/Kontroll-og-oppfolging.aspx

 

Det er likevel viktig å vite at svangerskapsomsorgen skal tilpasses de behov den gravide måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til legen for å bestille førstegangskontroll. Sa klart ifra at jeg bare er 6 uker på vei, men der ville de likevel ha meg inn før jeg har fullført den 8. uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig å ha vondt i ryggen når man er bare 3+5? kom hjem fra jobb nå, å har så vondt i ryggen. kjennte det på jobb også.. det må jo være kun fordi jeg testet positivt i går..? sånn hypokondergravid? hehe... HVIS det er vanlig.. hva gjør man for å bli bedre da? måtte jo si nei til en sosial sammenkost ikveld, fordi jeg har så vondt.. hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legetime i morgen, 7 november. 4 uker + 5 dager gravid. Vil få tettere oppfølging enn andre "normale" graviditeter, da jeg har risikosvangerskap. Hadde svangerskapsforgiftning forrige gang (før uke 30), og statistisk sett har jeg 40 % sjanse for å få det igjen. Innrømmer at jeg er ganske bekymret, men vet at jeg får god og tett oppfølging m.m. Først og fremst er jeg bekymret for mitt og babyens liv og helse, og i tillegg for at jeg igjen må legges inn på sykehus i flere uker. Frykter å ikke kunne se den lille gutten min på 4 år, mer enn et par timer på sykehuset hver dag, og alt som følger med, hvis man igjen får et prematurt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testet med digital i dag og viste 1-2 :) :) hadde sa i juli i uke 6-7 så slår meg ikke til ro før eg er over uke 8 hvertfall. De sier at de aller fleste som mister, mister før uke 8. Går bare å venter på at mensen skal komme allikevel :P

 

Er mitt andre barn med en jente som blir 2 år i januar :)

 

Foreløpig termin er 18 juli :)

 

Bor utenfor Bergen :)

 

Tenker eg skal bestille meg en kontroll hos gynekolog i uke 7-8 for å sjekke at alt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for meg denne gang! Lykke til alle sammen:)

Hva har skjedd??

Sert ut som spontanabort:( Skal til lege og UL i dag, men er ganske sikker. Heldig som ble gravid så lett i min alder og prøver igjen om ikke lenge:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det var trist å høre:( l

Min samboer vil heller ikke ha barn "nå".. Dette vil bli vårt/mitt/hans første barn... Men nå unngår han meg så vi får se hvor det ender.. Han har begynt å jobbe overtid så dette kan jo bli spennende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her har vært slik siden søndag nå, og ikke tegn til forbedring, heller tvert om...

 

Det skal ikke være lett med dissa karene våre... Håper det løser seg for deg og dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet med digital i dag og viste 1-2 :) :) hadde sa i juli i uke 6-7 så slår meg ikke til ro før eg er over uke 8 hvertfall. De sier at de aller fleste som mister, mister før uke 8. Går bare å venter på at mensen skal komme allikevel :P

 

Er mitt andre barn med en jente som blir 2 år i januar :)

 

Foreløpig termin er 18 juli :)

 

Bor utenfor Bergen :)

 

Tenker eg skal bestille meg en kontroll hos gynekolog i uke 7-8 for å sjekke at alt er bra.

 

Gratulerer så mye! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet med digital i dag og viste 1-2 :) :) hadde sa i juli i uke 6-7 så slår meg ikke til ro før eg er over uke 8 hvertfall. De sier at de aller fleste som mister, mister før uke 8. Går bare å venter på at mensen skal komme allikevel :P

 

 

Er mitt andre barn med en jente som blir 2 år i januar :)

 

Foreløpig termin er 18 juli :)

 

Bor utenfor Bergen :)

 

Tenker eg skal bestille meg en kontroll hos gynekolog i uke 7-8 for å sjekke at alt er bra.

 

Gratulerer så mye! :D

 

Tusen takk :) endelig kom eg etter !! Kor langt er du komt nå da liljeduft?

Endret av Anette1987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...