Gå til innhold

***oss over 30***


Tigerlise&Anton prøver igjen

Anbefalte innlegg

Kan være lettere å få tak dersom du holder tulipangrepet (Cotterman's grep), slik at ødemene skubbes bakover og det blir mykere rundt brystknoppen. Spiss brystet godt uten å holde på det fargete området når han gaper.

Noen har spreng mer enn et par dager.

 

Skal se om jeg finner link til tulipangrepet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være lettere å få tak dersom du holder tulipangrepet (Cotterman's grep), slik at ødemene skubbes bakover og det blir mykere rundt brystknoppen. Spiss brystet godt uten å holde på det fargete området når han gaper.

Noen har spreng mer enn et par dager.

 

Skal se om jeg finner link til tulipangrepet :)

https://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lettere å få tak dersom du holder tulipangrepet (Cotterman's grep), slik at ødemene skubbes bakover og det blir mykere rundt brystknoppen. Spiss brystet godt uten å holde på det fargete området når han gaper.

Noen har spreng mer enn et par dager.

 

Skal se om jeg finner link til tulipangrepet :)

Takk, satt og leste om det i sta, det funka på den ene puppen 😊 Det dumme med pumping er at jeg opprettholder overproduksjonen , men det får jeg rydde opp i etterpå 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer FruMille og Krumelur :) :) Så herlig med nye verdensborgere!! :) Godt jobba begge to :)

Jeg har fått gladnyheten om at jeg blir tante i januar, så det blir bare 10 mnd mellom søskenbarna <3 Jippi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer FruMille og Krumelur :) :) Så herlig med nye verdensborgere!! :) Godt jobba begge to :)

Jeg har fått gladnyheten om at jeg blir tante i januar, så det blir bare 10 mnd mellom søskenbarna <3 Jippi!!

Så kjekt, søsteren min fikk barn bare to mnd etter meg med forrige og kusina mi noen dager etter meg. Mye moro for de små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra og gratulerer, FruMille og Krumelur!!

 

Den verste sprenget kom dag 3 etter fødsel og gikk over etter en dag hos meg, men får fortsatt litt spreng. Jeg bruker jo skjold mye pga at lillemann sliter litt med sugeteknikken men når brystet mitt er sprengt hjelper det veldig med skjold. Så kan man heller ta den av etterhvert.

Endret av Siri83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra og gratulerer, FruMille og Krumelur!!

 

Den verste sprenget kom dag 3 etter fødsel og gikk over etter en dag hos meg, men får fortsatt litt spreng. Jeg bruker jo skjold mye pga at lillemann sliter litt med sugeteknikken men når brystet mitt er sprengt hjelper det veldig med skjold. Så kan man heller ta den av etterhvert.

Ja melkespreng vil man jo få, men den brystsprengen når melken kommer er litt annerledes. Husker nå når du sier det at jeg brukte skjold litt forrige gang for at han skulle få tak. Men jeg syntes ikke han greide å suge så bra med de skjoldene. Heldigvis kjennes det ut som om det er litt bedre idag. Da jeg pumpa til mårran i dag ble brystet faktisk litt mykt. Nå er det å prøve å få melkeproduksjonen til å stabilisere seg, har altfor mye melk, hadde samme problemet sist. Pumpinga har selvsagt gjort det enda verre, men har vært helt nødt. Nå fungerer ammingen bra på det ene brystet, men han sliter med å få tak på det andre, brystvorta er liksom flatere der. Går seg til når den blir sugd litt mer på, og lillegutt får litt større munn. Han er jo så utrolig liten altså, herregud! Var ute og kjøpte noen prematurklær i går, han svømmer i str 50. Skal opp på barsel og veie han i dag, spent påbud han har gått opp. Han veide bare 2055 g på torsdag da vi dro hjem, men siden da har jo melka kommet for fulle mugger 😊 Han er så nydelig det lille nurket, jeg er virkelig helt forelska! Sover veldig mye da, og skriker bare når han er sulten. Er så utrolig deilig å være andregangs, jeg syntes forrige barseltid var et sjokk for å være ærlig. Denne gangen er jeg så mye mer avslappa, og det kommer godt med når babyen tross alt er veldig liten og det er styr med mating og amming. Det eneste er at jeg har dårlig samvittighet over storebror. Han er ganske bajas kan du si, er nok en reaksjon på at han er vant til å ha oppmerksomheten for seg selv, og jeg føler jeg bare kjefter og sier nei til alt😞 Får vel litt mer tid og overskudd til han når amminga går seg til, håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går bra ellers, Krumelur :) jeg bruker skjold ofte i begynnelsen for at mini skal "suge ut" knoppen litt, så tar jeg av og lar han suge uten. Håper det gikk bra på veiingen! Er jo egentlig helt supert å ha mye melk, det omvendte hadde vært verre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vært skikkelig mye kaving med malingen. Prøvde skjold og det funker faktisk,selv om jeg lurer på hvor mye han egentlig får i seg, for brystet kjennes like sprengt ut. Må nok gi litt utenom. Hun på barsel sa at jeg kunne gi fra flaske, men jeg er så redd for at han ikke skal ta brystet igjen.Ja det er bedre med for mye enn for lite, men det gjør at man lett får tilstoppede melkeganger , og at barnet ikke får den fete ettermelken. Men fikk bukt med det etterhvert forrige gang, så bare han greier å ta brystet så går det seg vel til. Har bare vært hjemme et par dager men har sikkert allerede en liter morsmelk i frysern...

 

Lillegutt hadde lagt på seg 45 g og er nå oppe i 2100, he he 😄 Så det går riktig vei😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at han har lagt på seg :) jeg skulle også gjerne litt flaske av og til, men siden vi ikke har sugeteknikken helt på plass har jeg ikke turt. Hvis han har fått det jeg har pumpet har vi faktisk gitt fra kopp. Men det tar lang tid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var man kommet i Dpo land igjen,håper denne 5 ppén blir den siste og at en liten påskekylling er på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I helgen har vi levert mini hos mine foreldre, mens vi dro tilbake til byen for å jobbe en uke til.  Deilig med helg hos mamma og pappa :)  Nydelig vær, og avslappende og komme seg litt unna hverdagen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig FrkSnuppelure!! Her har vi flytta første flyttelasset over til Vestlandet så mor er rimelig ferdig. Men så heldig å sove få lenge i dag, kl er nå straks 10 og ettåringen har enda ikke våkna 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig FrkSnuppelure!! Her har vi flytta første flyttelasset over til Vestlandet så mor er rimelig ferdig. Men så heldig å sove få lenge i dag, kl er nå straks 10 og ettåringen har enda ikke våkna

Oi - luksus med barn som sover så lenge!  

Vi hadde en periode i våres der 2åringen sov til 9tiden i helgene og kuttet duppen midt på dagen.

Men nå er vi tilbake til å våkne ca 7-8 i helgene (men skal ikke klage!).

 

Spennende med flytting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag kl 0251 fikk jeg en nydelig datter :) Alt er bare velstand og vi skrev oss ut fra sykehuset etter 1 døgn. Fødselen gikk veldig fort, var på sykehuset 1,5 t før lille skatt kom til verden. Fikk ikke noe smertestillende, spurte om lystgass, men alle maskene var til vask.. Alt i alt en drømmefødsel. Lille fikk topp score på apgar testen fra 1 min og jeg fikk ikke engang en liten skramme. Mista også bare 200 ml blod. Nå nytes tiden hjemme med puppene på vift og kun bli kjent tid med småen :) Men blir litt ekstra med turer tilbake til sykehuset for å ta de vanlige prøvene og veiing på helsestasjonen pga vi dro tidlig fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer her også, Øyne! Høres ut som om vi hadde samme type fødsel :) Aktiv fødsel: 2 timer, står det i papirene mine...

 

Styrer fortsatt endel med den ammingen her. Er ulempen med å få så liten baby. Har kutta ut skjoldene igjen, nå er ikke puppene fullt så sprengte lengre, og jeg syntes det ble enda mer kaving med de skjoldene. Tok en dag før han nekta å ta puppen uten, men nå går det litt greiere. Han har for liten sugekraft tror jeg, så han mister vakumet så lett,og hvis han da er skrubbsulten så blir han helt hysterisk. Så nå har jeg begynt å gi han litt fra kopp igjen hvis det blir sånn, så tar han gjerne puppen igjen etterpå. Klarer bare å få tak i den ene puppen foreløpig, så den andre pumper jeg så jeg ikke mister melka. Er rimelig bestemt på at jeg skal få amminga til å fungere, så tar den ekstra jobben som følger med heller enn å begynne med flaske. Har jo masse melk, så det er bare å stå på og håpe på at han snart blir litt sterkere. Han tisser masse og bæsjer hele tida, så regner med at han får det han skal. I natt sov han fem timer i strekk, det var deilig for mor, men jeg ble så usikker etterpå, skal jo egentlig mate han hver tredje time... Han er en veldig rolig baby, bare sover utenom den kavinga med maten da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hoppende hurra til alle som har født siden sist jeg var innom! Det er herlig med sommerbaby :)

 

Ellers hørte jeg rykter om nye damer som har blitt med her! Velkommen!

 

Vi hadde noen flotte uker hjemme med vesla før vi havnet på sykehuset med høy feber og bakteriell infeksjon. Etter nesten 2 uker på sykehuset blir vi utskrevet idag!! Jippi!!

Jeg vet at dere alle hadde gjort det samme, men jeg vil bare minne om at feber og nyfødte MÅ taes alvorlig! Hadde ikke vi dratt rett til legevakten (som sendte oss rett videre til barnesykehuset) hadde utfallet blitt helt annet enn den lykkelige vi nå har!! Ok nok med pekefinger fra meg!

 

Midt oppi sykdom har vi i tillegg kjøpt hus og vi flytter om snaue 3 uker. Endelig slipper vi leiemarkedet og eier faktisk vårt eget! Hurra!

 

Håper på en fin uke for dere alle! Selv gleder jeg meg enormt til å endelig sove i egen seng etter 2 uker på "camping" på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hoppende hurra til alle som har født siden sist jeg var innom! Det er herlig med sommerbaby :)

 

Ellers hørte jeg rykter om nye damer som har blitt med her! Velkommen!

 

Vi hadde noen flotte uker hjemme med vesla før vi havnet på sykehuset med høy feber og bakteriell infeksjon. Etter nesten 2 uker på sykehuset blir vi utskrevet idag!! Jippi!!

Jeg vet at dere alle hadde gjort det samme, men jeg vil bare minne om at feber og nyfødte MÅ taes alvorlig! Hadde ikke vi dratt rett til legevakten (som sendte oss rett videre til barnesykehuset) hadde utfallet blitt helt annet enn den lykkelige vi nå har!! Ok nok med pekefinger fra meg!

 

Midt oppi sykdom har vi i tillegg kjøpt hus og vi flytter om snaue 3 uker. Endelig slipper vi leiemarkedet og eier faktisk vårt eget! Hurra!

 

Håper på en fin uke for dere alle! Selv gleder jeg meg enormt til å endelig sove i egen seng etter 2 uker på "camping" på sykehus.

Huff så nifst, godt at det gikk bra! Gratulerer så mye med huskjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppapig, så bra at de no er friske. Eg freaka og ut når ho var lita...og til dels enno. Naboen bar litt tøffare og det heldt på å gå heilt gale! Så feber på,småtassar må ein ta på alvor.

Gratulerer med huskjøp, litt styr i denne fasen, men tenkjer det vert godt! Lukke til med flyttinga.

Legg og til at eg ofte tenkjer på deg, favorittprogrammet til vesla er for tida Peppa Gris..

 

Krumelur, eg hugsar eg måtte ta eit kosttilskudd for å hindra tette melkegangar, leting eller noko? Fann det ut på ammehjelpen, og det hjelpte, i lag med fornuftig kosthold. Håpar de får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppapig, så bra at de no er friske. Eg freaka og ut når ho var lita...og til dels enno. Naboen bar litt tøffare og det heldt på å gå heilt gale! Så feber på,småtassar må ein ta på alvor.

Gratulerer med huskjøp, litt styr i denne fasen, men tenkjer det vert godt! Lukke til med flyttinga.

Legg og til at eg ofte tenkjer på deg, favorittprogrammet til vesla er for tida Peppa Gris..

 

Krumelur, eg hugsar eg måtte ta eit kosttilskudd for å hindra tette melkegangar, leting eller noko? Fann det ut på ammehjelpen, og det hjelpte, i lag med fornuftig kosthold. Håpar de får det til!

Tror nok det går seg til😊 Er verdt litt strev for å få det til, det er jo så lettvint og ikke minst koselig å amme 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer her også, Øyne! Høres ut som om vi hadde samme type fødsel :) Aktiv fødsel: 2 timer, står det i papirene mine...

 

Styrer fortsatt endel med den ammingen her. Er ulempen med å få så liten baby. Har kutta ut skjoldene igjen, nå er ikke puppene fullt så sprengte lengre, og jeg syntes det ble enda mer kaving med de skjoldene. Tok en dag før han nekta å ta puppen uten, men nå går det litt greiere. Han har for liten sugekraft tror jeg, så han mister vakumet så lett,og hvis han da er skrubbsulten så blir han helt hysterisk. Så nå har jeg begynt å gi han litt fra kopp igjen hvis det blir sånn, så tar han gjerne puppen igjen etterpå. Klarer bare å få tak i den ene puppen foreløpig, så den andre pumper jeg så jeg ikke mister melka. Er rimelig bestemt på at jeg skal få amminga til å fungere, så tar den ekstra jobben som følger med heller enn å begynne med flaske. Har jo masse melk, så det er bare å stå på og håpe på at han snart blir litt sterkere. Han tisser masse og bæsjer hele tida, så regner med at han får det han skal. I natt sov han fem timer i strekk, det var deilig for mor, men jeg ble så usikker etterpå, skal jo egentlig mate han hver tredje time... Han er en veldig rolig baby, bare sover utenom den kavinga med maten da :)

Har du forsøkt å legge han til som om han er tvilling? Noen små babyer spiser bedre da. Altså med beina utover. Pass på at han ikke må vri hodet når han skal spise. Bygg opp med puter etc sånn at han blir knødd godt inn i puppen, og ikke må bruke energi på å holde seg på puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gratulerer her også, Øyne! Høres ut som om vi hadde samme type fødsel :) Aktiv fødsel: 2 timer, står det i papirene mine...

 

Styrer fortsatt endel med den ammingen her. Er ulempen med å få så liten baby. Har kutta ut skjoldene igjen, nå er ikke puppene fullt så sprengte lengre, og jeg syntes det ble enda mer kaving med de skjoldene. Tok en dag før han nekta å ta puppen uten, men nå går det litt greiere. Han har for liten sugekraft tror jeg, så han mister vakumet så lett,og hvis han da er skrubbsulten så blir han helt hysterisk. Så nå har jeg begynt å gi han litt fra kopp igjen hvis det blir sånn, så tar han gjerne puppen igjen etterpå. Klarer bare å få tak i den ene puppen foreløpig, så den andre pumper jeg så jeg ikke mister melka. Er rimelig bestemt på at jeg skal få amminga til å fungere, så tar den ekstra jobben som følger med heller enn å begynne med flaske. Har jo masse melk, så det er bare å stå på og håpe på at han snart blir litt sterkere. Han tisser masse og bæsjer hele tida, så regner med at han får det han skal. I natt sov han fem timer i strekk, det var deilig for mor, men jeg ble så usikker etterpå, skal jo egentlig mate han hver tredje time... Han er en veldig rolig baby, bare sover utenom den kavinga med maten da :)

Har du forsøkt å legge han til som om han er tvilling? Noen små babyer spiser bedre da. Altså med beina utover. Pass på at han ikke må vri hodet når han skal spise. Bygg opp med puter etc sånn at han blir knødd godt inn i puppen, og ikke må bruke energi på å holde seg på puppen.

Jepp, det er den posisjonen som fungerer best :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...