Gå til innhold

5-6mnd :)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Harfåttprinsen, så at jeg greide å skrive tør hud TO ganger i innlegget, mente selvfølgelig TøRR!! hehe herregud, irriterer meg selv :P Apotekets olje ja, vi har en olje vi bruker som er økologisk og ikke tilsatt noe osv, men hvilken fra apoteket da?

 

Mamma i lykkerus, hyggelig at du joiner oss skravlesjuke :) anbefaler oppnedmetoden jeg også, det går i korte trekk ut på at når ungen skriker tar du han opp, og roer ned/trøster så legger du ned igjen når han er rolig, tar opp på ny ved gråt osv, kan bli en god del opp og ned i begynnelsen, men som regel går det seg raskt til, jeg for min del syntes det var enda bedre for oss at jeg stakk hodet ned i senga til jenta mi hehe, for da roet hun seg når hun fikk ta på ansiktet mitt og jeg hysjet nært ansiktet hennes, når hun så ble rolig gikk jeg ut av rommet, ble hun sutrete igjen gikk jeg inn og gjorde det på nytt osv. Men i blant må jeg fortsatt ta henne opp av senga hvis hun er veldig urolig, liker ikke la henne ligge å gråte, vet jo aldri hva hun gråter for, om hun har en rap som skal opp, om det klør noe sted, ligger vondt osv. eller om hun bare vil ha litt mammakos ;) Håper dere finner en metode som passer for dere!

 

Er usikker på om hun drømmer eller om hun bare skal sjekke om vi er her, for noen ganger hyler hun til, men når jeg bare går bort å stryker litt på henne og sier så-så, så legger hun seg til å sove igjen med en gang. Er vel mye som skjer i hodene på de små :)

 

Da skal jeg også hoppe i senga! Natta allesammen.

 

Det du skriver om å gå ut av rommet når hun blir rolig... har du alltid kunnet gjøre det? Har du gjort noe spesielt for å få henne til å godta det?

 

Vi har prøvd med opp ned metoden i ca 3 uker nå, men han er ALLTID misfornøyd når han er våken og ligger i senga. Jeg prøver å trøste så godt jeg kan i senga når han bare klager/sutrer, da lener jeg meg over senga og stryker og hysjer, men det eskalerer likevel fort til skriking så jeg må ta han opp. Blir mest opp og ned hele tida til han sovner av utmattelse i armene mine samtidig som han gråter.

 

Når han først sovner kan han sove opp til 6 timer før første oppvåkning, men så er det gjerne 3-4 oppvåkninger i løpet av resten av natta. Som regel varer minst en av dem i over en time, som stort sett består av skriking og opp og ned osv...

 

Er så vondt at han skal gråte så mye, føler jeg plager han når det drar ut sånn. Jeg får nesten dårlig samvittighet overfor han når jeg leser om andre som bruker skrikekurer og er ferdig med gråtingen på 3 dager og ungen sover hele natten... men får meg uansett ikke til å gjøre det.

 

Skjønner ikke helt hva jeg gjør galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Natta i går ble ikke så grei som håpet, men vi prøver på igjen ( :) )

 

Han har ikke hatt de lengste dubbene idag, men vi har kosa oss masse på barseltreff og på trilletur med oldemor :)

 

Nå er han faktisk i seng, vanligvis legger han seg ca 2000-2030, men tenkte vi skulle se om det kunne være bedre for han å legge seg litt før. Så langt gikk selve leggingen veldig godt så får vi se da om det fortsetter (les: ikke så kjepphøy som igår kveld !)

 

Har dagen vært fin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah nei har ikke gjort noe spesielt tror jeg, men merker at når jeg sier natta og skynder meg ut av rommet før hun rekker å gråte, hehe, så går det ofte greiere, står jeg der er det akkurat som hun vet at jeg kan ta henne opp og blir ofte mer urolig. Men det skal sies at i blant når jeg skal gå ut av rommet rekker jeg bare gå to skritt så begynner hun å gråte og jeg går tilbake, sier såså og hyssssssj! gir smokk og går igjen osv, blir egentlig litt samme som opp ned, bare ut inn :P Men det forutsetter jo at hun blir stille eller bare småsutrete for ellers går jeg ikke fra henne, men med en gang hun er still så springer jeg ut :P Merket i kveld f.eks at hun strekker hendene ut etter meg når jeg kommer inn, men jeg gir bare smokk sier hysjhysj og går igjen og jammen ble det stilt på rommet etter kort tid :) men det er jo forskjell her også, noen kvelder funker det bare ikke og jeg må bare ta henne opp og roe henne, akkurat nå strever vi litt med at hun våkner på natta eller når jeg legger meg og vil ikke ligge i sprinkelsenga lenger når hun hører/ser at jeg er i rommet så da har hun fått ligge i vår seng fordi jeg er for trøtt til å orke å styre med henne.

 

Mamma i lykkerus: åh kos dere masse på ferie da! høres deilig ut, gleder meg til vi skal til syden, blir ikke før til høsten.

 

I dag har det vært så rart for hun har nesten ikke villet ha morsmelk! nesten vært sint ved puppen når jeg tilbyr, er veldig rart! Gir jo mer fast føde men ikke så mye at det skulle være nok, kan det være at hun har vondt i munnen pga tenner er på vei??hun suger liksom bare litt og så blir hun sint og hele kroppen går i bue. Slitsomt, vet jo ikke om hun fortsatt er sulten eller ikke, men kan jo ikke tvinge henne heller. Vært en veldig sutrete dag i dag i det hele tatt, håper på bedring i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Hannah jeg har også hatt flere perioder som har vært vanskeligere enn andre, men jeg greier heller ikke la henne ligge å skrike eller ta noen kur, men skjønner hva du mener, synes det er så fælt når leggingen skal bli et sånt slit! Men jeg prøver å bare leve etter det som fungerer her og nå..altså hvis hun roer seg og vil ligge tett inntil meg i vår seng en stund nå så får hun det, jeg håper og tror at det vil ordne seg etterhvert. Noen barn er jo enklere enn andre og noen trenger kanskje mer nærhet/trygghet. Men gutten deres sover jo lenge når han først sovner da, det er jo kjempebra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kanskje jeg skal prøve det med å skynde meg ut av rommet, det har jeg ikke tenkt på. ;) Har jo hørt i babycallen at han har våknet av og til og klart å sovne av seg selv igjen, så kanskje han klarer det ved legging også hvis jeg ikke er der...

 

Føler liksom at det ikke er noe alternativ å la han sove sammen med oss for å roe han jeg, for han sover ikke noe godt lenger da. Våkner hele tiden (flere ganger i timen) og skal ha pupp for å få sove igjen og bruker ofte lang tid på å klare å sovne. Og blir utrolig lett forstyrret av bevegelser fra oss. Så selv om det er litt problemer så sover han mer/bedre totalt nå i egen seng enn før vi begynte med det.

 

 

Kanskje jenta di brygger på noe? Gutten vår har akkurat vært syk, og vanskelig å få i noe mat, hadde tydelig vondt når han svelget. Men første dagen skjønte vi ikke hvorfor han plutselig ikke ville ha noe. Bare en tanke, ettersom du sier hun har vært sutrete også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nettopp vært syk faktisk, kanskje noe fortsatt henger i at formen ikke er på topp enda.

Det er akkurat det da, i natt sov hun fryktelig urolig sammen med oss og jeg sov superdårlig, så i natt tenker jeg å gå inn for å få henne til å sove i egen seng, men da skal jeg kle på meg pysj, hehe, for er så kaldt å være "oppe" å roe henne så derfor kryper jeg under dyna og tar henne med meg istedet :P Ser for meg at jeg sitter parat i natt med lue og alt :D hehe! neida såå kaldt har vi det ikke da. Men trøtt og småfrossen har jeg ikke så mye pågangsmot på natta har jeg merket, og tyr til minste motstands vei ;) Du får si fra hvordan det går med at du løper ut av rommet da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe velkjent problemstilling ja, jeg sover i t-skjorte jeg. Holder for korte oppvåkninger, men blir rimelig kald etter en time. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det skrevet masse damer :) Flott :D

Her ligger jeg i pysj vær natt :/ er såå kaldt og gå ut av sengen og inn på rommet til prinsen :P

Ang opp ned metoden, tror jeg det er viktig med MASSE tolmodighet,feiling og prøving.. Man kan rykke tilbake til start MANGE ganger... :P Men slik er det med barn tror jeg, det består av maaange perioder :) Tror det kan være greit og gjøre kort prosess ved legging, altså si god natt og skynde seg ut ;)

 

Idag har vi hatt besøk,trillet tur og hatt mere besøk :) hehe

 

Fin dag :) prinsen sovnet 1930 og håper vi alle får en fin fin natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy, lillegutt her er også lite intr i pupp på dagtid, han buer kroppen og titter bakover og driver med alt annet enn pupp. Har måttet legge meg i senga med han og amme liggende for å få i han noe.

 

Vi sitter fortsatt oppe med lille, fått vaksine idag og er litt vanskelig å ha med å gjøre! Og nå oppdaget han nettopp tærne sine for første gang! HAHA! Så søtt!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god dag :)

 

glemte visst å ta på pysj i går jeg :P Så når hun våknet 23.30 havnet hun i senga vår igjen, hehe, MEN på natta fikk jeg et fnugg av fornuft så etter mating halv tre la jeg henne tilbake igjen, hun spiste igjen halv seks men lå i senga fra hun la seg 18.45 til 23.30 og helt fra halv tre til halv åtte da så det var jo mestparten av natta. Var såå godt å ha senga for seg selv igjen og bare kunne strekke seg godt ut! :) Og hun protesterte ikke i det hele tatt når jeg la henne i egen seng for hun var jo god og mett og trøtt!

 

Hvordan har deres natt vært? Harfåttprinsen høres koselig ut med besøk og trilletur, her har det vært en kjedelig uke, bare vært hjemme, satser på litt sosialt samvær til helgen :)

 

Mamma i lykkerus jeg leste noe om det i går når ungen blir sint/skriker og går i bue så kan det være magen hun plages med, luft eller forstoppelse, kan godt være det stemmer her for hun hadde tidenes bæsjebleie i morges. Men hun er uansett vàr på lyder ja, best å amme litt privat ellers er hodet alle steder :D Hvordan går det etter vaksinen? fått feber eller noe? Kjempesøtt når de oppdager tærne sine ja, hehe, her pleier snuppa å ligge på stellebordet med hele foten i munnen! haha. tatt noen morsomme bilder!

 

Ellers har jeg fått vasket gulvene i dag, godt å få det gjort, merker at jeg må vaske litt oftere nå som hun er litt mere rundt, skulle skaffet meg sånn støvsuger som er bare skaftet hvis dere skjønner hva jeg mener så hadde det vært kjemperaskt å gå over nå og da, men tørrmoppen er jo grei den også. Ha en fin fredag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go dag damer :) Her sov han godt inatt :) fikk melk 0530 :) morgen kl 07 :)

 

Idag har vi vert på babytreff, og skal kose oss ikveld :)

 

Ønsker alle en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer :) Her har det skjedd mye siden sist :) Vi har hatt besøk av en venninne av meg og bare kost oss :) Prinsen har nå begynt å reise seg opp i krabbestilling, så er så stolt :D

Han sover fremdeles like lite på natters tid.. Natt til i går var han våken tilsammen 3,5 time iløpet av natten.. I natt var det ikke så ille bare 1,5 time... Blir fryktelig sliten, men eneste håp er at det snart skal gå over :) Han virker litt småforkjølt så er vel det som gjør at det blir enda verre :)

 

Håååper vi får en helg med utrolig masse søvn alle mann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, her har vi også hatt ett aldri så lite motorisk fremskritt. Endeling knekte han rulle over på magen koden :D Har sett tendensen ei lita stund og øva litt. Men idag fiksa han det helt selv :) Vi har hatt en trilletur idag, fikk besøk av en venninne som hadde med jenta si på 15 mnd :) Brukte vel ca 1 time på å lete etter bilnøklene etter at de ordna seg for å dra :P Leta i heeele leiligheten (fniis) fant dem til slutt da.

 

Ellers har jeg slitt med søvnen (!!!) gad for ett luksusproblem å ha, ligge å høre søtingen selv sove tungt, gubben snorkende på andre siden (dog ikke fullt så søt som førstnevnte) LYSvåken. Sist jeg sjekka klokka var den 03.30 .. Men men tar det igjen inatt da.

 

Plutselig sover han sjø Prinsen og mamma`n :) Ikke greit å få god søvn om en er forkjølt nei. Og du.. god ide... vi erklærer den store sovehelgen og satser på at den er akseptert og igangsatt om noen få strakser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får si fra hvordan det går med at du løper ut av rommet da :D

 

Prøvde det i kveld og jeg tror faktisk han sovnet... Det er 25 minutter siden jeg forlot rommet, og jeg har ikke hørt en lyd. Jeg er helt sjokkert. Men det blir vel med denne ene gangen, prøver i allefall så godt jeg kan å ikke håpe på noe mer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mammaen :) FLink prins du har :) Kan jo være utviklingssprang og masse nye inntrykk :) her ser vi at han ligger lengre våken når vi legger han for kvelden før han sovner :)

 

Nimas :) Flink han er :) er såå gøy når du ser utvikling :)

Kjedelig og ligge våken slik :/ håper ole blund kommer til deg ikveld :)

 

Hannah :) Flott at det virker :) Håper det varer til dere :)

 

Her sovnet han nå kl 20,la seg kl 19 :P ruller på magen og snakker i sengen sin :P men ikke noe skriking :D

 

Håper alle får en fin kveld og en goood natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :) Her har vi hatt en helt elendig dag på sovefronten, han har nesten ikke sovet i hele dag... Men vi er som regel ganske bortskjemt om morgenen da, han står som regel ikke opp før 10-11-tiden.

Har skjønt at jeg bør vekke han kl 10 hver dag, for å få igang disse rutinene.

 

Ellers har han satt seg opp selv idag :D Og fortsetter å ta etter tærne som han oppdaget igår. Også hermer han! Siden han nesten ikke har sovet idag har vi måttet underholde hele tiden.. Jeg klorer på sofaen og sier høyt "mamma klorer" så stopper jeg og sier "Mateo klore" så klorer han, stopper og titter på meg. Og sånn sitter vi og leker oss! :D Er så gøy når det skjer noe nytt!

 

Kjenner til støvsuger- problemene! Skulle helst hatt en som gikk av seg selv dagen lang. Han krabber seg jo rundt og putter alt i munnen! :P

 

Her er vi igang med kveldsmat og klare for et bad. Prøve opp ned- metoden idag tro? :)

 

Imorgen skal vi ta med pappaen og bade i basseng for første gang! Gleder oss! Hva skal dere i helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei!

 

Har hatt venner fra Norge her denne uken, saa de tre siste dagene har jeg värt mye med dem. Värt lite tid til noe annet, men vi har faatt masse deilig sol da.

 

Leo begynner aa faa to smaa tannebisser nederst i munnen :) Man kan se at det er litt graatt, nesten som munnskaald. Og saa kjennes det med fingeren. Det er moro.

Han har ogsaa värt lite interessert i puppen i ett par dager. Det bekymrer meg litt, men om han er lei den, saa er det vel ikke saa mye jeg faar gjort med det. Skal hvertfall fortsette aa tilby den. Han fylte forresten 7 mnd i gaar.

 

Jeg har fortsatt ikke klart aa sette igang med aa la han sove hele natten i sengen sin. Klarer meg saann til andre oppvaakning, men da har han ofte litt vanskelig for aa sovne igjen. Som nevnt tidligere, er jeg sykt trött om natten og gir meg for lett. Tenkte jeg skulle pröve igjen i dag, for i morgen er det lördag og kjärestemannen kan ha han noen timer paa morgenen mens jeg sover videre.

 

Naa i kveld var han saa trött at det var morsomt. Han fikk ca 3 minutter med pupp etter gröten. Pappa'n hadde herjet fält med han rett för, saa det var for aa roe ned tempoet litt. Han ga tydelig tegn for at han ikke vill ha mer, saa jeg la ham rett i senga. Han sovnet FöR han traff madrassen!

Er det mulig! Saanne bebisser vil vi ha :)

 

Skal kose meg med "The voice" paa nett tv i kveld.

Ha en fin helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah ååh så gøy! Fortsatt stilt? Her har det også vært en helt utrolig god kveld. La henne halv sju allerede, hun har vært så utrolig sutrete i kveld, virker kjempetrøtt, la henne ned og gikk ut, hørte hun lå å "hostet" etter smokken 5 minutter senere, hehe, gikk inn og ga henne den og hun har sovet siden. Er helt fantastisk for hun pleier alltid og da mener jeg ALLTID å våkne etter en halvtime for å få mere mat så jeg har sjekket henne sikkert 10 ganger for jeg ble jo helt bekymret, men hun sover bare kjempegodt :)

 

Prinsen og mamman her er det også krabbestilling på gang, så er så spent på om hun kommer til å stå å gynge lenge eller om hun knekker koden raskt, det er så gøy å følge med på henne på gulvet nå :D Men så slitsomt at han strever så med søvnen for tiden, håper du får en god natt i natt!

 

Nimas jeg har også slitt med søvnen til tider og det er så utrolig irriterende! Selv om jeg er kjempetrøtt og har fått lite søvn så hender det jeg ligger våken og ikke får sove når jeg faktisk kan, det er veldig slitsomt, Gratulerer med rullekoden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho jeg skulle faktisk skrive mer men ble ammepause her gitt ;) det verste var at det var samboer som greide å vekke henne da han var inne for å sjekke :P så var ikke hun som våknet av seg selv, men men, hun fikk litt mat uansett så håper jeg hun sover godt videre i natt :)

 

Lanzerotejenta kanskje det er pga tennene er på vei at han er mindre intr i puppen, at det gjør vondt i munnen f.eks? Ser the voice her også i kveld, koselig :) Kjenner meg igjen i å være trøtt på natta og bare gjøre det som er enklest der og da, det er flere av oss ;)

 

Mamma i lykkerus gikk du for oppnedmetoden i kveld? Håper dere har en rolig kveld :) Morsomt at han hermer på den måten.

 

Jeg og samboer satt å analyserte kvelden i sta ettersom hun for første gang ikke våknet etter en halvtime for mat, "hva gjorde vi anderledes i kveld??" hehe, og faktisk så gikk vi en liten kveldstur med henne fordi hun sutret sånn så kledde vi på henne og gikk en kjempeliten tur med henne på armen, kanskje den friske lufta gjorde godt? Hun likte godt å være på tur da, som regel er hun jo alltid i vogn ute så var nok litt stas å bare være ute liksom, vi holdt henne i rusja her ute også, er en liten lekeplass her, og hun syntes det var kjempegøy å rusje nedover mens vi holdt henne :D gleder meg til vi kan begynne å leke enda mere ute med henne! Blir deilig med vår og sommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi igang med oppned-metoden for første gang!

 

Han fikk en pupp etter grøt og bad, la han i senga si med smokken og gikk ut. Han lekte litt og begynte å sutre, pappaen gikk inn og tok ham opp, la han ned og gikk ut. Nå sover han som en stein.

Selvfølgelig måtte jo pappaen inn og se etter igjen, og tok på han fordi han var redd for at noe var galt...! :P

 

Håper jeg ikke jinxer, men han sover jo fortsatt da! :D

 

Takk damer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har vært meg i tråden så lenge spør jeg for å bli litt oppdatert; hvor gamle er småtrollene deres? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 mnd her :) lykke til med oppned! høres ut som en lovende start! Kanskje dette virkelig blir den store sovehelgen dere?? krysser fingrer og tær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 mnd her :) lykke til med oppned! høres ut som en lovende start! Kanskje dette virkelig blir den store sovehelgen dere?? krysser fingrer og tær!

Håper det altså! Blir nesten litt rastløs av å sitte rolig i sofaen med gubben :P Får vel gå og brette litt tøy :P Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt stille her... ble litt nervøs en stund, men så lagde han heldigvis noen lyder i babycallen, så jeg slapp å risikere å vekke han ved å gå og sjekke. ;)

 

Jeg pleier også å ta han over i vår seng i løpet av natta, men prøver å drøye til 4-5 tida siden han sover bedre alene. Men er ikke alltid jeg orker. I natt ble det allerede halv to, så det ble veldig urolig søvn på oss begge resten av natta. Kanskje derfor han sovna så greit i kveld, fordi han hadde underskudd på søvn eller noe.

 

Synes det har vært spesielt vanskelig å ikke ta han opp i senga vår de siste nettene når han har vært litt syk, føler meg råtten om jeg da tvinger han til å ligge alene i stedet for å gi han trøst og nærhet. Men så er det det at han sover bedre alene da, og søvn er jo også viktig. Så har et lite dillemma der hver natt egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med dere i natt? Her spiste hun bare en gang i løpet av natta 02.30 men våknet 06 og da var det morgen, kjenner at jeg ikke var klar til å stå opp 06 på en lørdag, hehe, typisk når hun ellers står opp halv åtte-åtte. Såå grinete og tydelig trøtt så til slutt endte jeg med å gå ut med vogna så hun har sovet en halvtime, håper på en gladere baby nå ;) Ha en fin lørdag alle sammen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...