Gå til innhold

Ny strikketråd...


FruLS

Anbefalte innlegg

Innom fra mobilen så det blir bare et kort innlegg. Babysyk, så trist å høre at ting ikke bedrer seg hjemme. At ikke han skjønner at du blir drevet bort av måten han oppfører seg på. Du virker ganske fattet likevel. Sender deg en kjempeklem!

 

Ja, jenter, dagen er kommet. Jeg er innlagt og fødselen skal settes i gang i dag. Foreløpig har jeg kun tisset i en kopp og tatt sparketest.;-) og ventet! Men, da blir det strikketid. Er jo ikke ferdig med teppe nr.2 så jeg må henge i. Tar egentlig alt med ro enda. Gleder meg til å bli ferdig og få møte guttene. Litt trist å levere lille i bhg siden jeg vet det blir en stund til jeg får se henne igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hihi, du virker så utrolig fattet mtp hele graviditeten og alt som skjer rundt dere Lollo :) blir sikkert sånn når man står midt oppi det ;) håper det ikke tar så lang tid nå da, sånn at dere får kommet dere hjem til lille raskt :) og det er sikkert du som synes adskillelsen er værst, hun er sikkert happy så lenge hun et hos noen som er glad i henne.

 

Finvær og jeg er ferdig på jobb nå - jeg vil hjem til Hagen min :) levegg og såing av mer salat +++ i dag (lagde 3 kvadrat ekstra grønnsakshage i går) :)

 

Åååå som jeg gleder meg til å høre om fødselen og guttene Lollo :)

 

Jeg fikk forresten mens i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innom og ønske deg lykke til Lollo!! Tenk at nå er du kanskje midt oppi det. Tenker masse på deg!!

 

Kjedelig med mens Camillok:( Blir det prøving en gang til? Håper spiren sitter da og klorer seg fast!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Lollo!! :) Tenk, snart har du guttene dine i armene! :wub:

 

Her har jeg sovet leeenge idag. Jeg og Kristin. Mens mannen stod opp med vesla, som også sov lenge. De sov til ti tror jeg, jeg og Kristin sov til nærmere tolv!!.. ja, med amming innimellom altså :P

Etter det har jeg malt 2. strøket på rekkverket på terrassen mot vest. Deilig å være ferdig med det. Det er i lyse/mellomgrått som på huset. Imorgen skal jeg male toppbordet og "hattene" litt mørkere grå (som det er rundt alle vinduer og dører og pynteklosser også). 

MEN.. en strek i regningen!!.. jeg får ikke plantet rosehekk som planlagt langsmed verandaen/inngangspartiet.. fordi det er jo pukk/grus rundt huset ivertfall en halv meter ned.. ergo= ingen jord å plante i. Så jeg må finne på noe lurt der da. Hmm... får gå i tenkeboksen. Jeg kan selvsagt ha krukker bortover.. men kan jo ikke ha roser i dem rundt hele liksom. Det blir nesten litt for teit. Og pukken inntil husveggen må jo få være i fred.. det er jo det beste for huset med god drenering. Lurte litt på om jeg skulle ta sånne halve trestammer som jeg huler ut og fyller med jord og planter bare sommerblomster i ;) Men føler det er bare en halvgod løsning. Noen som har noen tips eller ideer? ;)

Men jeg kan ha rosehekk mot vest da ivertfall. På plenen langsmed terrassen. Der er det jo jord ivertfall!!

 

Kjedelig med mens da Camillok !! :( Kommer dere til å prøve mer nå da på en stund tror du, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, må se litt mer på saken. Det går jo an å ta ut perm litt tidligere og trikse det til på den måten.

 

Så dumt med rosehekken ønsker! Det må trikses til på noe vis... Jeg skal prøve å pønske ut noe, men akkurat nå er hjernen nede for telling ;)

 

I ettermiddag har vi fått gjort masse: støpt fast stolpeskoene til leveggen, grunnet og slemmet lecaveggen samt sådd en ny runde spinat, salat og vårløk i den nye avdelinga i grønnsakshagen :) jo forresten, vi har gjort klart til å legge resten av terrassegulvet også - må en tur på obs igjen ;) uteplassen begynner virkelig å ta form - har et mål om å være helt ferdig med den innen midten av juli, da starter min miniferie på hele en uke... Tror vi må ta en tur utenlands til høsten, ferie her blir nok blodslit ;) heldigvis har jeg en mann som elsker å reise :) og som ikke foreslår Island som sydenmål ;)

 

Natta! Lurer på hvordan det går med Lollo nå???!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå lurer jeg også på hvordan det går med Lollo!! :) Tenker hun koser med sine små søte jeg :) .. og sikkert litt sliten, som seg hør og bør hadde jeg nær sagt, etter en fødsel :D

 

Nei, den rosehekken min. Jaja. Jeg finner nok på noe. Må bare i tenkeboksen. Idag er jeg trøøøtt og sliiiiten!! Lillegull og jeg la oss elleve igår, men hun ville ikke sove før klokka var to!!.. og våknet igjen nå åtte. Jeg ammet i ett kjør igår kveld. Nå har hun altså hatt tre netter kanskje hvor hun sov fra elleve til seks ca, og så igjen tre netter hvor hun sov fra elleve til halv fire og så igjen til ca åtte. Så jeg burde ikke klage. Gjør i grunn ikke det heller altså, men må innrømme at jeg er litt sliten idag. Vesla har som sagt ferie denne uka( takk o lov for at mannen fortsatt har permisjon)og hun sovnet ikke selv før klokka TOLV inatt!!! Hun hadde med seg en I-Pad i senga(ja, vi bestikker ei turbofrøken når vi nå er både litt syke(les:mannen) og har nok med ei babyfrøken(les: alt faller på meg siden mannen er syk og vi ikke vil at babyfrøkna skal bli smittet). Så vesla klarte rett og slett ikke å legge fra seg filmen. Hun må ha satt på nye episoder hele tiden, for den var ferdig ved ni-tiden eeegentlig. Så idag straffer det seg nok for de fleste av oss med lite søvn. Håper mannen føler seg bedre og nå som han får sovet skikkelig ut.. og kan passe litt unger etterpå når jeg tar meg en dupp. 

Ellers skal jeg til tannlegen og bytte en plombe idag. Må gjøre det før tannlegen tar ferie en måned ;) Jeg bestilte timen da jeg var gravid. Har gamle amalganplomber som jeg bytter ut til nye, hvite plastikk. Jeg hadde mye hull da jeg var liten, kanskje bare to da jeg ble voksen, så alle de gamle bytter jeg nå ut siden de begynner å bli dårlige ;) Jeg ville ikke ta bedøvelse da jeg var gravid, så jeg var ikke hos tannlegen da.

 

Igår kjøpte jeg meg "Vakre Hjem og Interiør" og "Lev Landlig". To favorittblader, spesielt det første. Tenkte å lese det på senga igår, men den gang ei nei :huh: Det ble amming og prøvde med smokk på lillegull istedet. Puhh... etter enda en lang dag med maling så hadde jeg absolutt hatt behov for litt avslapping og lesing. MEN... fint vær idag også, og da skal det males etterpå. For resten av uka er det meldt dårlig, og da kan jeg lese bladene mine og slappe av litt mer. Man må virkelig smi mens jernet er varmt altså.. når det er greit malevær mener jeg! Det er ikke mye finværsdager i Norge gitt :(

 

Har forrestenlagt ut nytt innlegg på bloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte forresten på å prøve meg på pumping idag. Hadde vært kjekt om mannen kunne gitt flaske også!

 

vet dere hvor lenge steriliserte flasker kan stå før jeg må sterilisere dem igjen før jeg heller på morsmelk? Jeg kokte de to Avent-flaskene lillegull har for en uke siden tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt svar ang pumping. Jeg har avent sin microbølgeovnsterilisator (phuh langt ord), og den sier at i uåpnet stand holder den i 24t etter sterilisering. Men jeg må innrømme at det ble ikke alltid slik før jeg fikk den, for da visste jeg ikke. Tenkte det skulle steriliseres for å fjerne melkesyrebakterier etter bruk, så brukte flere dager etter sterilisering jeg.. :/ malin har det nå fint da, og aldri vært syk, så tror det har gått greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, jenter. Må innrømme at jeg blir litt verpesjuk av å tenke på at Lollo nå ligger 500m unna med to nye søte herlige nurk! Kanskje jeg skal tusle bort å lete etter en nybakt tvillingmamma for å snuse litt..hehe.. (på babyene da altså, ikke mora) :P

 

For en hage Camillok!! Fikk jo ikke mindre lyst på litt grønt etter alle de blogginnleggene der!! Og fader kor handy du e!!! Flinka!

 

Ønsker, så deilig tilværelsen hørtes ut. Og må si du er produktiv som nybakt mamma. Får håpe mannen blir frisk igjen snart da så du faktiak får den hjelpen du skal ha (er jo derfor han har permisjon jo!!). Har du forresten veid Kristin i det siste? Lykke til med pumping :) går nok fint.

 

Idag er Malin på forsinket 7mndkontroll (8mnd om en uke). Spent på hva vekten sier.. Ellers er hun blitt såå mye mer med, sitter fint (men setter seg ikke opp selv), spiser (nesten) fint selv. På fredag går vi på ferie. Reiser til london en uke på tirsdag. Skal bli deilig å komme seg vekk litt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) rakk ikke pumping igår. Rakk også bare å amme på den ene puppen før jeg måtte dra til tannlegen. Ble ingen bytting av plomber, ble bare tannrens(trengtes det også etter 9 mnd. svangerskap).. da tannlegen ikke ville at jeg skulle amme på bedøvelse. Og jeg MÅ ha bedøvelse ved borring!! Spesielt siden lillegull er bare to uker. 

 

Vel.. det er nok ikke bare idyll her !!! Jeg gråt en skvett igår, da jeg følte alt ble så mye med vesla som er hjemme og skravler høl i huet på meg og vil henge rundt. Jeg får dårlig samvittighet fordi hun jo bare vil være sammen med meg, vil ha oppmerksomhet og kos.. og igår hadde jeg sovet minimalt og var utslitt og nerver som var tynnslitt :(  Mannen er jo syk fortsatt da stakkars og holder seg unna me og babyen, og er da heller sammen med vesla. Nå er jeg ikke helt enig i det FruLS at pappaer har permisjon for å hjelpe mammaen jeg da. Jeg mener at pappaer har permisjon for å bli kjent med babyen de også! Så deler vi på det som skjer i hjemmet. Produktiv ja. Ja, jeg har vel vært litt VEL aktiv etter at vi kom hjem.. og det kan godt hende at jeg gjør litt for mye. Mannen mener det og mener jeg skal slappe av og hvile og kose meg litt mer, og gi vesla heller litt mer oppmerksomhet istedet for å male rekkverk f.eks.. og jeg kan jo saktens være enig, det er bare det, som jeg også sier til ham, at det er sååå godt å få igjen energi og lyst og motivasjon. Nå er jo snekkerne forsvunnet og alt deres verktøy, sager og verktøybrakke osv, osv med dem.. og nå har jeg så lyst til å få tilbake tomta, hagen og å få alt på stell. For nå ser det ut som en sigøynerleir her igjen.. haha. Ja, rot overalt. Kapp og materialer. Søppel i form av emballasje, papp osv. Hagen vokser utover alle proporsjoner!! Det ser ut som vi bor inni et vilniss av ugress nå. Tar vi ikke det snart, så ser huset vårt ut som ei lita bu midt i et virrvarr :D

Men jeg liker ikke at mannen fortsatt er syk jeg da. Synes at denne forkjølelsen med skikkelig surkling i brystet ikke går over! :( Han har hatt det i en uke idag :( Jeg har bedt ham kontakte legen idag for en time, så håper de kan hjelpe ham. Ellers synes jeg alskens hostesafter bare er saft og tøys og tull. Kanskje dere har noen tips til noe skikkelig bra?!?

 

Gikk på vekta igår kveld igjen jeg forresten. Ble kjempeoverrasket! Jeg har gått ned 10 kg på to uker jeg da. Spiser som en hest, drikker som en svamp og har maaasse melk til lillegull(heldigvis), og ammer og ammer. Dette svangerskapet og nå etterpå har virkelig vært ganske annerledes enn de to forrige. DET kan jeg ivertfall si!! 

En annen ting er at jeg er ganske sikker på at jeg har kastet og brent på bålet en hel søplesekk med klær som jeg faktisk skulle ta vare på.. IKKE kaste!! Så jeg må faktisk ut og kjøpe meg noe nytt. Har vel gått ned to størrelser i klær da, så mye morsommere å handle nå. Men igjen... har egentlig ikke råd til å handle klær nå.. i grunn bare ting til huset. Baderomsinnredning, lamper, overskap og høyskap til vaskerommet og garderobe altså er det som er mest prekært ;) Men mannen bytter jobb til høsten og jeg gruer meg litt for det. Han får en enda "viktigere" jobb, skreddersydd for ham og det er veldig "opp og frem" tror jeg. Men det innebærer også mye mer ansvar og dessuten MYE finere klær og mindre fleksibelt ift. oss som familie tror jeg. Vi får se hvordan det blir. Tror ikke det er bedre betalt egentlig, men en en god del viktigere stilling. Jaja.. så det betyr at han må ha en helt ny garderobe.. OGSÅ. Hehe.. blir litt spennende å se hvordan han kommer tilå trives med litt annerledes klær. Han er vant til skjorte hver dag, men ikke dressbukse. Han eeelsker hjemmekontor-dagene hvor han kan subbe rundt med kaffekoppen i joggebukse og høyhalset sånn villmarksgenser! :P Skjeggete og "fæl" som han selv sier :D Synes han bare blir kjekkere og kjekkere jeg da :wub: Men, men.. vi får se til høsten. Det blir nok å gjøre for meg tenker jeg. Vesla slutter på skolen ved ett-tiden hver dag og kommer så hjem. Guttungen vil bo hos oss og han må nærmest "tvinges" til å gjøre lekser, også jeg som har permisjon og skal kose meg med lillegull.. og etter jul kanskje skole for meg også! Jaja. Det blir nok hektiske dager tenker jeg!!

 

.... og det jeg eeegentlig har lyst på nå.. det er FERIE i utlandet. Sol og varmt. Rusle rundt med hele familien, spise på restaurant og svømme i basseng eller havet. Se ungene le og spise is, spille kort og bade. Men det har vi ikke hverken råd eller tid til. Feriepengene må gå til huset i år. MEN.. jeg har sagt til mannen at vi SKAL leie feriehus i Sør-Frankrike eller lignende to somre på rad med hele familien om et år eller to! Han har blitt med på det...puhh... heldigvis ikke ferie på Island for oss heller da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg spent på hvordan du har det lollo! håper du storkoser deg med to små nyfødte nurk :)

 

hvordan gikk visningen mami? håper det var stinn brakke og mange som ville kjøpe! hvis det ikke er for sent vil jeg gjerne se finn annonsen, jeg er jo dronningen av finn.no og sjekker stort sett hver dag om det er noe interessant i området... og vi har ingen umiddelbare flytteplaner altså! så gøy at beggge storjentene virker fornøyd med nyklassene. tipper det blir veldig bra jeg, og nå har jo eldste venninner i begge klassene på trinnet :)

 

hvordan er det med deg babysyk? har ingen gode råd om denne samboeren din jeg, synes mye av det ønsker skriver er fornuftig, hun som har vært omtrent der du er før. du må bare kjenne på hva som er riktig for DEG! sender deg en god klem :) og kjekt å lese at du koste deg på jobbfest!

 

åååå camillok! den hagen din blir bare bedre og bedre, ny grønnsakshage? nå er det like før jeg flytter inn altså ;) dere (eller du?) er så vanvittig effektive, utenlansferie høres perfekt ut for dere, du klarer nok ikke å slappe av hvis du har ferie hjemme, det er jo alltid noe man kan henge fingrene i. skulle fått litt av bedageligheten min du :P

 

så kjedelig med rosehekken ønsker! synes det høres kult ut med uthult trestammemed masse blomster i, men skjønner jo at det ikke er helt det du har sett for deg. Men kjære deg, SLAPP av litt nå! du har ei nydelig nyfødt lita jente, lukk øynene for rotet som ligger rundt, det går ingen steder (dessverre...) og hvis Kristin sover, la vesla krype opp på fanget og få litt etterlengtet mammakos :) eller enda bedre, send ut de eldste for å ta unna det verste så du blir kvitt sigøynerleirlooken :P håper mannen blir frisk snart så han også kan kose seg med babygullet :) satser på at legen kan få gitt ham noe med skikkelig krutt i ;) og vesla blir nok mindre klengete etterhvert. husker fortsatt hvordan det var å få en lillesøster, jeg var overbevist om at mamma og pappa likte henne bedre enn meg siden de brukte så mye tid på henne. men det gikk over!

herlighet, 10 kilo ned? det er vel snart ikke mer igjen av deg! kos deg med litt velfortjent shopping til deg selv, du fortjener det :)

 

jeg begynner å kjenne på at permisjonsslutt nærmer seg. har "bare" drøyt fem uker igjen. har hatt siste gang på både babysang og babysvømming nå! er jo veldig heldig som har fått være hjemme lenger enn både babysyk og fruls, men er ikke helt sikker på om jeg er klar for å jobbe altså. gleder meg litt og gruer meg litt, men det er vel kanskje sånn det skal være.

det gikk veldig bra i helgen forresten. bh-utfordringen løste seg, været var knallfint til langt utpå natta og snuppis oppførte seg eksemplarisk hos besteforeldrene. det aller beste var vel at jeg bare kunne levere henne inn til mamma og pappa når hun våknet søndag morgen også fikk jeg og mannen sove til vi våknet av oss selv halv ett... kan ikke huske sist jeg sov så lenge! og nå har vi hatt en natt hvor snuppis sov drøyt seks timer, og i natt sov hun drøyt fem timer i strekk. håper det holder seg sånn!

også har vi tenner på gang. nå kjenner jeg toppen av to tenner nede så nå er jeg sikker på at de kommer snart.

 

her om dagen pottet jeg om urtene i drivhuset så nå er det helt fullt, håper de overlever behandlingen ;) litt skuffet over salaten, ser ut som det bare er 4 av 12 som kommer opp, men reddiken begynner å bli stor, prøvesmakte en i går og den var nyyyydelig :)

 

og nei mami, mariusgenseren er ikke ferdig... jeg får alltid strikkesperre på sommeren og har fortsatt et erme igjen før jeg kan sende den til montering hos svigermor. vet at jeg burde få ut fingern, men jeg har så mye annet jeg suser med så kommer liksom ikke så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var jeg på helsestasjonen med Kristin og veide henne. Idag er hun to uker og to dager gammel :) Hun veide 3715 gram, og det betyr jo en økning fra sin fødselsvekt på 70 gram. Men ser man på droppet hennes så er det en økning på 360 gram. Det sies jo at babyene skal ta igjen sin fødselsvekt innen 1-2 uker, så da har vi klart det + en økning på 70 gram. Er ganske fornøyd med det egentlig jeg da :)

 

Grilling her idag, med foreldrene til mannen på besøk. Svinefilet, sommerkoteletter, flinstek og grillpølser. Tilbehør: salat, små poteter marinert i hvitløk og urter(bakes i ovnen), ris og rundstykker, creme fraiche dressing og saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er nå kjempefint ønsker :) Virker som om det er greit at Kristin sover såpass mye da :) Og jeg må stemme i med de andre her; du må ta det litt med ro, du skal koooose deg med Kristin nå, huset kommer i stand før eller siden uansett ;) Jeg må ta den der til meg jeg også, er altfor opphengt i å få gjort så sinnsykt mye her, og med over 100 % jobb så blir det bare for mye. Nå som jeg har hatt mensen har jeg blitt svimmel og kvalm og har vært borte fra jobben i to dager. Føler meg mye bedre nå, men jeg må virkelig roe meg litt ned, kan ikke holde på sånn her...

 

Hehe, når det er sagt så har jeg bygd terasse i dag!!! Svimmel og uggen frem til kvelden da, så det gikk fremover med museskritt, men det var deilig å være ute å pusle. Tok masse pauser (med is). Fikk lagt resten av terassebordene og laget trapp opp (bare ett trinn da). Hentet Leon i barnehagen og vi kooooste oss skikkelig ute i hagen. Skrudde terassebordene fast sammen med han da, han var supersøt og ga mamma skruer - takk takk :) Så spiste vi dagens modne jordbær ute i drivhuset, lekte i gresset og leste bøker ute :) Mormor kom også, så spiste vi middag og lekte mer ute (sammen med en av hundene til momo). Etter at Leon hadde lagt seg så fikk jeg blod på tann - nå ville jeg ha i gang den leveggen (hadde egentlig lyst til å spise middagen ute, men fristet ikke når naboene farter forbi hele tiden)!!! 

 

Og jeg er ikke så rent lite stolt av hva jeg har fått til: Så og si hele reisverket er ferdig :) Mangler bare et par planker til så er det bare til å begynne å skru opp kledningen :) Det blir skikkelig fint, gleder meg vanvittig til å kunne sitte i le for både vind og innsyn :) Vi skal imidlertid ikke ha helt tett levegg, det blåser ganske mye fra den retningen så da leste jeg at det lønte seg å lage sånn med planker på hver side om dere skjønner hva jeg mener. Skal blogge etterhvert så får dere se!

 

Når leveggen er ferdig tror jeg at jeg må ha en bygge-pause. Gjerdet skulle så absolutt vært påbegynt for lenge siden, men jeg trenger virkelig en pause hvor vi bare nyter og ikke jobber vettet av oss hele tiden. Sitte på terassen, høste inn friske urter, salat, agurk +++ fra hagen/drivhus. Grille masse :) Skal få låne noen sånne grønne biltema-grinder fra mamma så vi kan sperre av hele inngangspartiet/terassen slik at Leon kan være ute uten at man må følge med heeeele tiden - inntil vi får gjerde.

 

Happy, hvor stort drivhus har dere? Trodde egentlig salat var like greit å ha ute jeg... Vår begynner endelig å bli litt str på, og kan sikkert høstes om 2-3 uker. Fikk som sagt ordnet med nytt grønnsaksbed her om dagen og fikk sådd en ny runde da. Men skulle nok gjort som "bibelen" min sier (boka mat fra egen hage) og sådd hver 14 dag slik at man skal kunne høste inn kontinuerlig. Jaja, man kan jo ikke være ekspert fra første stund, egentlg greier vi oss veldig godt med all hagingen, og det er vel meningen at det skal ta noen år før man får innarbeidet skikkelige rutiner. 

 

I morgen får vi besøk av en av mine beste venninner som venter tvillinger i løpet av sommeren :) Skulle ha fått strikket ferdig bodyene til hun kom, men får satse på å gjøre dem ferdige mens de er her. Mangler bare kanter på guttebodyen, sy på blodekant på jentebodyen og å sette i knapper. Burde jo være gjørbart å få til det mens de er her :) 

 

Apropos tvillinger; Lollo hvordan har det gått med dere? Altfor hektisk til å oppdatere oss her inne???!? ;) 

 

Ønsker; du kan ikke bygge opp kasser ala mine kasser i østsiden av garasjen til rosehekk? Pent malte kasser i samme farge som huset? Du kan kle de innvendig med isopor på kantene og plast på innsiden (med hull til drenering selvsagt). Da kan de jo stå oppå singelen :) 60 cm høyde skal gå fint for roser, og velge noen relativt hardføre typer? Du må jo ha roser langs rekkverket!!! MÅ!!! Sånne med skikkelig duft, remonterende selvsagt - så du kan bli roseduftberuset hver gang du koser deg i hammocken hele sommeren :)

 

Her venter jeg på rosesommeren, rosehekken ser ut til å komme nå hvilken dag som helst, gleder meg sånn til den, den dufter fantastisk :) En liten blomst på kjøkkenbordet så brer det seg nydelig roseduft i hele rommet :) 

 

Leon skal på 15 mnd kontroll i morgen, og få MMR vaksine. Stakkars liten, nå virker han endelig på bedringsens vei her, så skal han vel bli syk nå da... Krysser fingrene for at han holder seg frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en god idè det Camillok.. med kasser utenfor. Men hva gjør jeg om vinteren da???

 

Hehe.. du må leve etter dine egne ord om å ta det litt med ro også da Camillok :D Nei, jeg er tydeligvis kjempedårlig til å bare slappe av om dagen. Jeg er bare så overlykkelig over all den nye energien jeg har fått som sagt :D Men Kristin og jeg koser i bøtter og spann da ivertfall. Liiitt oppgitt over mannen om dagen. Han kan jo ikke noe for at han er syk, men nå begynner jeg å bli sprø av at han ikke kan være sammen med henne på lenger enn en armlengdes avstand(dvs når hun ligger i vogna)fordi han kan få et nyse- eller hostanfall som kan smitte henne. Han går rundt og hoster og harker :( Så jeg må da sjonglere så mye nå da kjenner jeg. Han er for sliten og verker i kroppen til å ta noe som gjelder huset også.. så da blir jo det også være stående. Joda.. jeg kunne ha slappet mer av og tenkt at det blir ferdig etterhvert.. men så klarer jeg ikke det helt da.. å tenke sånn ;)

 

Kristin har forresten to netter på rad sovnet henholdsvis elleve og ti på kvelden og våknet halv fire og halvt åtte første natta og inatt våknet hun ved fire-tiden og igjen nå ved ni-tiden!! DET er jo ren og skjær luksus da! Men det har jo vært endringer hele tiden i sovemønsteret hennes på natta, så det kommer nok endringer igjen. Men èn ting som holder seg stabilt er at hun sover tre, fire-timers økter :) Så jeg benytter jeg veldig av de timene så jeg får gjort en hel masse da ivertfall. 

 

Igår kom pappa på besøk og han hadde med seg nyyydelige blomster. Tror jammen det ligner peoner jeg!  :)  Han er av typen som bare gir oss penger i gaver, for han tar ikke sjansen på å kjøpe noe feil.. så kan vi kjøpe selv. Så Kristin fikk penger igår.

Idag kommer et vennepar med to barn på besøk, og imorgen skal vi hele hurven i bursdag. Det blir kos :)

 

Men nåååå lurer jeg VELDIG på Lollo altså!!!! Håper alt har gått bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort liten hilsen fra meg! Er i Brimiland og feirer en rekke familiebegivenheter. Må innrømme at jeg sliter litt med sånn fancy mat, men foreløpig finner jeg noe å putte i meg. Har klatret til nye høyder fra tre til tre i klatreparken i formiddag, så nå er hendene såre og støle. I morgen bærer det vestover igjen... Får oppdatere meg litt bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har besøk nå og det er bare såååå koselig :) ellers så går det fremover med hage og levegg - om enn i litt roligere tempo ;)

 

Ønsker, tenkte du skulle ha kassene der permanent med rosene i, poenget med isopor på kantene det da liksom :) så lenge de har 60 cm dybde og du velger en sone eller to opp på herdighet bør det gå finfint :)

 

Leon fikk ikke mmr vaksinen, hs ble litt skeptisk siden han hadde reagert sånn på egg et par dager før. Nå skal vi vente litt, prøve med egg igjen og evnt ta vaksinen på sykehuset.

 

Her er jeg stuptrøtt - natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha..nå ler jeg godt. Ja, selvsagt!! Isopor i kassene såklart!! :P Knallbra! Dette VAR jo et skikkelig godt tips det Camillok! Det tror jeg kanskje jeg rett og slett skal gå for!

Lurer forresten mer og mer på peoner jeg dere. Har jo alltid tenkt å gå for det her, ganske mye faktisk. Siden min søster har en svæær peon i lyserosa(vi vet ikke helt hvilket navn den har) etter huset til foreldrene våre der vi selv vokste opp. Vi har snakket om å dele den så jeg kan få her i min hage også, og da begynte tankene å spinne litt for min del om å ha masse forskjellig peoner på tomta. Grunnen er rett og slett at tomta er så stor at jeg trenger enten mengder med samme type blomst, ... eller store blomster for at det skal synes liksom ;) Nå kom jeg på ideen igjen da pappa kom og ga meg og mannen de aller nyyydeligste peonene i fødselsgave. (innlegg på bloggen forøvrig). Så nå fikk jeg da blod på tann :)

Var faktisk inne på tanken om en typ peon"hekk" istedet for roser langsmed terrassen mot sjøen/vest. Men har ikke bestemt meg enda.

 

Kristin sover nesten ikke idag forresten. Hun hadde STOR trøbbel med å finne søvnen på dagen både igår og idag, og er sååå sliten og trøtt ser vi. Tror kanskje det er FOR mye lyder, løping i trapper, slamring med dører osv. Det er jo ikke til å komme unna med fire andre barn i huset ;)  Jeg og mannen bråker jo ikke så fælt.. hehe. Men hun spiser ganske mye og ofte også da, så det kan jo hende at det er økedager faktisk heller.

Får nå se hvordan det går imorgen og utover i uka når alle er på jobb og barnehage. Ja, de tre eldste har sommerferie nå da, men nå er det bare eldstemor som er hjemme her hos meg, og hun er jo stille som mus hun!! Imorgen er det forresten meldt fint vær, så lurer på å kanskje gå en tur da, sammen med eldste og lillegull. Så får jeg se hvordan lillegull reagerer på det å være med på trilletur også :)

 

Huff da Camillok. Dumt at dere ikke fikk tatt MMR-vaksinen på Leon, og spesielt dumt om han reagerer på egg! :( Litt slitsomt og styrete med allergier tror jeg. Vi har vært, bank i bordet, heldige her.. da ingen av oss har noen form for allergier. Håper såklart ikke Kristin har det heller! Jeg gruer meg alltid for de vaksinene jeg. Den første ivertfall, når de er 3. mnd. Man vet aldri hvordan de reagerer. Har hørt skumle skrekkhistorier :( men føler jeg bør vaksinere også, så har aldri tenkt tanken ut på å IKKE vaksinere barna mine heller! ;)

 

Idag skal vi i barnebursdag. Gleder meg. Liker at det skjer litt nå kjenner jeg. har blitt mye hjemme naturligvis i det siste. Igår hadde vi besøk av venner som sagt. Jøje meg, som de hadde med seg! Sjokoladekake OG brownies( både hun og jeg er litt av den oppfatning at man har med seg kaker på besøk til den som har født.. for den nybakte mammaen skal slippe å bake når man får besøk så tidlig. Man har nok å henge fingrene i ellers). Så hadde de med en praktisk gave til meg og mannen :)  Utrolig morsomt gjort. Den bestod av engangs-vaskekluter til huset, en pakke med nyfødt-bleier, ferdigleste Se& Hør (knallbra, for man kjøper jo ikke så mye slikt selv når man har nok med baby) og badeskum til deilige og avslappende bad! Lillegull fikk jammen en diger pakke hun også: helseteppe, sengetøy til vogn, bukse og jakke og en skjønn treleke(jeg eeelsker de gamle trelekene og ikke plastic-fantastic!!.. selv om det blir alltids noe av den siste typen der også ettersom årene går.. ikke til å unngå!) ;)

Jeg sier; skjønner ikke at de fikk plass til familien i bilen oppover til oss jeg! :D

FOR en bestevenn jeg har! Hva?!?

 

Nå driver resten av familien og rydder tomta for treverk og søppel, kapp etter snekkere osv så vi får enda en parkeringplass ledig oppe ved huset. Det blir godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann dere! Nå har jeg vært innom her flere ganger og begynt å skrive, men så er det noe som har oppholdt meg og så har jeg glemt dere etterpå... Men nå er jeg her! Guttene mine kom til verden tirsdag 18. juni. Tv1 kom kl.16.32 og tv2 kl. 16.47. :) Store fine gutter på nesten 3 kg hver! Tv1 var 2920 gram og 47 cm mens tv2 var 2850 gram og 48 cm. Begge var 33 cm i h.o. :) Husker ikke helt hva jeg skrev sist, men muligens jeg skrev at jeg var på obsposten? Der var det lite som skjedde, gitt... Vi kom kl.9. Jeg fikk litt frokost der og ble vist til rommet mitt. Enerom fikk jeg også :) Rett ved føden. Faktisk nærmeste rommet ;) Hehe... ble koblet til ctg og tok sparketest av guttene. Etter det ble det mye venting. Kom ikke inn til legen før kl.14.30. Da fikk jeg ballongkateter. Mannen var med meg på obsposten hele dagen i tilfelle noe skulle skje. Vi ville ikke ha en gjentakelse av forrige fødsel da ting gikk så fort og jeg ikke helt skjønte at jeg burde ringe. Endte jo med at mannen ikke fikk med seg fødselen, men kom 15 minutter etter at hun var ute... :( Anyways, det var ingen forandring på formen min før klokken nærmet seg 22 på kvelden. Da begynte jeg å få en del modningsrier, men ikke noe som tydet på at ting kom til å skje. 23 dro mannen hjem for å sove og jeg prøvde å gjøre det samme, men modningsriene var så vonde i ryggen at det ikke funket. Fikk ikke slappet av. Måtte ty til en paracet kl. 1 og det hjalp. Da sov jeg til 3 og det var helt herlig!:) Våknet for å gå på do og da falt ballongen ut. Kjempemerkelig følelse... som å legge et egg ;) hihi. Det ble ikke gjort noe mer før på morningen. Jeg sov godt etter at ballongen var ute så det var tydelig at den hadde jobbet noe voldsomt. Kl. 9 sjekket jm meg og mente det var 3 cm åpning og at hun ville ta vannet. Vi måtte bare inn på føden å gjøre det. Mannen ble tilkalt og han var nede på 1-2-3. Han har nok kjørt litt fort og kanskje ikke så veldig pent for i det han var innenfor døren ringte en kompis som var på vei til byen og sa han så en politimotorsykkel stå klar på påkjøringssrampen mot byn ved Krambua. Det var nok sikkert mannen han skulle ha tak i. Huff, tenk å starte fødselen med å få bot for grisekjøring da? Hadde vært herlig! :/

 

Vannet ble utsatt og først kl. 11.30 fikk vi komme inn på føden. Jeg ble koblet til ctg igjen og så var det enda mer venting. Var visst noen som måtte ha hasteks og siden jeg absolutt ikke var i fødsel så måtte nesten anistesilegen ta seg av henne først. De ville at epiduralen skulle stå klar på meg (uten medisiner da) før de tok vannet i tilfelle komplikasjoner og siden jeg fødte raskt sist.  Den ble satt 13.15 og så var det mer venting. Legen kom 15.10 og vannet ble tatt 15.15. Da hadde jeg 1-2 cm åpning (så om jm har målt feil eller om den har trukket seg sammen siden i morges vet jeg ikke). Det var rart da vannet gikk. Og det var mye vann! Et helt basseng... I løpet av de første sekundene etterpå startet riene med et smell. Og sånn fortsatte de. De haglet på og i løpet av de første 10 minuttene hadde jeg hatt fire rier. Jeg synes det presset veldig nedover, så jm ville sjekke meg allerede etter bare 15 minutter. Da var det 4 cm åpning alt. Jeg hadde forresten en fantastisk jm som var helt med på alt jeg sa og hørte godt etter. Hun hadde tydelig lest journalen min fra forrige fødsel og mente jeg var en skummel dame pga den. Derfor fulgte hun godt med. Riene ble nesten uutholdelige og tårene trillet på meg mens jeg iherdig prøvde å puste meg gjennom de. Jm kalte på anistesilegen som tilslutt kom og koblet til medisinene i epiduralen. Herlighet så godt det var å få slapp av og ikke ha vondt! Jeg ble jo kjempekvalm og susete i hodet av den, men det gikk over når jeg ble lagt på siden. Tre leger, barnelege, barnepleier og to jordmødre var med under fødselen. Etter at tv1 var ute (han be tatt i mot av jm), sto det to leger over meg. En holdt meg på magen for å holde tv2 på plass, en trykket doppleren mot magen slik at de kunne følge med på babyen. Den siste legen var mellom beina på meg for å ta vannet til tv2. Med tv1 kjente jeg presset når riene kom, men etter at han var ute merket jeg ingeting til det. Legene måtte fortelle meg når jeg skulle presse og jeg fulgte ordrene. En vanvittig fødsel egentlig. Alt var ferdig på 1,5 time! Jm mente at om vi skulle ha flere barn senere så måtte mannen få et lynkurs i hvordan ta i mot en baby av søsteren til svigerinnnen hans. Hun jobber som jm på føden ;) Legene var kjempefornøyde og mente vi var velkommen tilbake anytime. Huff, jeg tør ikke tenke på sånt nå..

 

Jaja, nå koser hvertfall jeg og guttene oss på barsel. Her har vi vært siden sent tirsdag kveld og vi blir nok til i morgen. Jeg fikk beskjed om at vi kunne få dra hjem i går, men jeg har ikke vært helt klar for det enda. Mandag formiddag skal vi settle oss hjemme mens lille er i bhg. Huff, hun har ikke hatt det helt lett siste uken. Først bodd hos mormor og morfar 2 netter, så på besøk hos mamma uten å kunne få ta henne med seg hjem. Det har gått bedre for hver dag da, men hun har nok vært litt preget av alt som har skjedd. Ikke har hun sovet ordentlig i bhg heller. Det har vært ganske kjipt for meg også. Huff, tårene triller bare jeg tenker på det. Men det går bedre nå. Hun synes det er veldig spennende med babyene og vil gjerne holde de på fanget, men hun er veldig var på at ingen kan forlate rommet uten at hun vet hvor alle skal og er. Gleder meg til å komme hjem til henne nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere Lollo med vel overstått fødsel. Du har mye fint i vente på deg. Går det bra med ammingen? Tar du begge på en gang eller en og en? Hørtes ut som en heftig fødsel, du er jaggu tøff. Klem til deg.

 

Går dårlig med hussalg her nå. tydelig at kjøperne har tatt sommerferie. Så vi er i tenkeboksen på hva vi skal gjøre. Hatt to visninger med minimalt med folk her. Er veldig kjedelig og er nok litt deppa nå jeg. I tillegg til at jeg er veldig sliten av alt stresset med å gjøre huset klart til visning.

 

Samtidig har vi hatt avskjedsfester med begge de eldste sine klasser. Gjorde det veldig enkelt, men ble styrete nok likevel. Men jentene mine var veldig fornøyde, så da er jeg fornøyd :)

Mellomste fikk verdens nydeligste kort av bestevenninnen, hun hadde laget selv og skrevet på det. "Ikke dra, du er den beste vennen jeg har møtt", gjett om jeg gråt når jeg leste det.

 

Peoner er nydelig blomster, Ønsker. Har en klynge i bedet mitt her, er skikkelig fornøyd. De står rett ved døren så når de blomstrer lukter det så nydelig hver gang man går inn eller ut.

 

er helt tom i hodet nå kjenner jeg, får liksom aldri tid til å slappe av lengre. Men bare 1,5 uker igjen på jobb, så ferie.. Og mamma og pappa på besøk. helt suverent :)

 

klem :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med guttene Lollo! Så fin størrelse på de:-) Litt av en fødsel! Og takk for at du deler fødselshistorien din me oss! Fikk nesten tårer i øynene når jeg leste. Satt i bilen så jeg kjempet imot tårene. Kos deg masse og nyt hvert sekund.

 

Så dumt med salget mami. Håper en eller to av de som har vært på visning er interesserte da, så dere får solgt. Må være nervepirrende! ! Hold ut siste tiden før ferie. Og SÅ koselig at foreldrene dine kommer. Gleder meg på dine vegne.

 

Skriver fra mobilen så orker ikke skrive mer. Har lagt meg også. Har hatt underskudd med søvn hele uka som jeg har fått tatt igjen i helga. Skriver mer i morgen etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Lollo :) så spennende fødsel, sier som babysyk - takk for at du delte historien med oss :) skjønner godt du gleder deg til å komme hjem til lille, og krysser fingre og tær for at gutta er såpass greie at mamma får litt tid alene med storejenta si :)

 

Ønsker, jeg tror ikke jeg hadde gått for peonhekk - de er såååå vakre, men blomstrer forholdsvis kort og ofte ikke før det har gått flere år... Men noen peoner må man ha :) har plantet tre stk selv, og det stod en fra før her - den står full av knopper nå :) de jeg plantet i fjor er det ikke tegn til knopper på... Har lyst til å plante en trepeon etterhvert, men da skal det funderes stort på plassering og type først!

 

Rosehekken min er nå i full blomst og er helt nyyyyyyydelig :) skal se om jeg får blogget litt snart. Er spent på om det blir noe av rosestiklingene mine! Må bare vente en mnd til først!

 

Leon får siste jeksel pluss en tann nede nå og er helt miserable stakkars :( 39,2 i feber i kveld også. Snørra renner og han er skikkelig tufs. Mannen ser ikke ut til å forstå at han må være hjemme i morgen - vi får se an formen i morgen tidlig (omtrent det samme som: hva, nei jeg synes ikke at han et spesielt varm, du gir han smertestillende altfor raskt osv...). Uff, jeg kjenner jeg bare vil være hjemme med han jeg, men jeg har brukt mange dager allerede og han ingen. Jeg har vakt også, så da er det min tur til jobb.

 

Lagde forresten rabarbra pai og rabarbrasyltetøy i helga - nammenam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med to store gutter Lollo :) Så bra at de var såpass store.Hørtes jo ut som en drømme-tvillingfødsel det der! :) Skjønner godt at du gleder deg til å komme hjem til lille jenta di også.. som nå sikkert kommer til å virke såå stor ettersom du har to nyfødte med deg hjem :)

 

Håper hussalget tar seg opp litt MaMi!! Jeg krysser fingrene for dere! Det er vel sikkert litt sommer og sommerferie som spiller inn. Håper det at det regner så mye kan hjelpe dere litt, for da pleier jo folk å gå mer på visning synes jeg å huske. Jeg kjøpte min leilighet i Oslo på sommeren. Jeg benyttet meg av muligheten da, for da var det få på visningene og ikke så mange som da igjen var med på budrundene. Håper derfor at regnet hjelper dere nå! :)

 

Puhh... litt av en helg her altså! Kristin har sovet i grunn ganske dårlig på dagtid. Sover kjempefint på natta. Ser ut som hun nå synes det er helt ok å legge seg klokka ti,elleve og så våkne ved fire-tiden for mat og så igjen ved åtte-tiden igjen for mat.. og så sover hun stort sett igjen til ca elleve. Men etter DET... da er det litt styrete synes jeg. Vi var i barnebursdag igår, og vi prøvde å sette vogna i et eget rom for å la henne sove. Men det var jammen ikke bare lett. Jeg likte heller ikke akkurat alle ballongene(selv om det jo hører med), for hvis noen ville sprekke så ville jo Kristin omtrent ha fått hjerteinfarkt er jeg redd. Spesielt når man sover!!

Det gikk forsåvidt greit, hun sov litt innimellom. Men litt slitsomt ja.. spesielt når alle barna skulle bort og pirke på vogna og lukke opp den døren til rommet hun sov i. Grrr... da begynte jeg å bli litt matt kjente jeg ;) Ellers var det veldig koselig å treffe alle kjente igjen da. Dette er jo venner av oss, å det var liksom ikke barnebursdag med 15 unger som hylte og stormet rundt. Men vi hadde jo forsåvidt med oss våre 5 barn da.. og de var nok alle de roligste faktisk :D Merker at guttelek er tøffere og de skriker mye høyere og mer synes jeg kanskje. Men det er kanskje litt personavhengig også :D  Hadde håpet at når Kristin og jeg( og eldste da.. men hun driver med hobby på rommet sitt) var alene her idag at hun ville sove bedre.. men ser ut som hun vanskelig finner søvnen idag også stakkars! :(

 

Nei, jeg vet neimen ikke angående hekk jeg. Jeg får gå i tenkeboksen litt kjenner jeg. Er ikke heeelt i hundre når det gjelder hage om dagen heller, da det regner så fælt. Hadde vært fint å få luket litt og klipet plenen altså. Men har mer lyst til å få malt ferdig huset, få ryddet og stelt litt rundt på tomta nå enn å plante en hel masse. Jeg får nok litt dilla når det er rotete rundt meg/oss ja!! :huh:

 

Imorgen skal jeg/vi (vet ikke om mannen har fått fri fra jobben)med Kristin for å sjekke om hun har hoftedysplasi. Gruer meg masse! :( Håper virkelig ikke hun har det! Selv om sjansen er stor, så prøver jeg samtidig ikke å ta sorgene på forskudd.

 

Nei, nå må jeg lage fiskegrateng snart, og rive råkost. Her har vi fått dilla på fiskegrateng skjønner dere :P

Imorgen er det meldt sol ! Wow, kryss i taket :D Vel, blir det sol så skal vi ivertfall spise på terrassen! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Lollo!!! Bøyer meg i støvet og undres over hvordan du klarte å gjemme to stykker større enn lille keiser inni EN mage... Jeg trodde min mage skulle eksplodere. Snakk om fødemaskin du da! Sikkert utrolig deilig ikke å ha keisersnittsår å bekymre seg for når du skal manøvrere to små og en litt større i hverdagen. Ble såååå nysgjerrig jeg nå vettu... Nesten så jeg skulle surfet litt rundt i området ditt i tiden fremover, i håp om å få et glimt av noen på tur med tvillingvogn :) Hehehe... Neida, jeg skal holde meg unna.

 

MaMi - så kjedelig med lite folk på visning. Tror kanskje det er tiden for slikt nå. Naboen vår "hjemmehjemme" (altså der hvor jeg vokste opp) har hatt to visninger uten noen som møtte opp. Er visst sommerferie i markedet. Krysser fingrene for at det ordner seg for dere ganske raskt, slik at du kan ta sommerferie vel vitende om at huset er solgt til en akseptabel pris.

 

Ønsker - søte lille Kristin! *smelt* Oppaget ikke før nå at det var maaaaaaange innlegg på bloggen din jeg ikke hadde fått med meg. Gosh- du vet å lage skjønne barn :) Kjedelig at hun ikke vil sove på dagtid da, for da får man ikke gjort så veldig mye. Jeg er superavhengig av noe alenetid i løpet av dagen, og ser for meg at jeg hadde klikket hvis minstemann skulle være våken hele tiden jeg var våken. Får håpe det bare er økedøgn, og at det ordner seg raskt. Den lille biologiske terroren vår sov hele natten de to nettene han var sammen med min mor i helgen, mens i natt hylte han i 1,5 time fra 4-5 juhuuu. Og jeg har vakt i dag... ;)

 

Camillok - skal sjekke opp bloggen din også nå tror jeg, så jeg skjønner mer av alt dette blomstergreiene. Rosehekk er det eneste forståelige ordet jeg har fått ut av samtalen din med Ønsker i det siste... Rose er en blomst jeg skjønner... Pion, peon, puon, eller hva nå dere maser om (får ikke sett hva dere har skrevet) aner jeg ikke hva er, men det er sikkert fint! Jeg heier på dere, og satser på bilder :)

 

Nå kommer matleveransen min kjørende om få minutter, så jeg må danne velkomstkommite og slippe den inn gjennom låste dører ;) Rolig vakt så langt (kryss i taket), så jeg satser på at jeg rekker å skrive mer litt senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hehe, ja hvordan det er plass til to inni der er et mysterium :) Er det deilig å endelig ha dem på utsiden Lollo?

 

Ønsker, så utrolig fint det blir hos dere :) Tror forresten kasser forran ved rekkverket blir veldig fint, akkurat passe høyde til at toppen på kassene kommer omtrent i høyde med gulvet - det blir fint :) Bonica høres ut som en fin rose ønsker :) Passe høy til å ha på den måten også (leste at den blir ca 90 cm med normal beskjæring og ca 150 med kun lett beskjæring). Den er forresten perfekt for stiklingsformering, så kjøp en nå, plant den og ta stiklinger over vinteren og vips - rosehekk til 200 kr ;) Eneste minuset for min del er at den ikke dufter - eeeeelsker roseduft. Min Rose de Resht hekk er virkelig helt suveren i så måte :) Den er i full blomst nå - skal knipse et bilde så dere får se - men det kan aldri måle seg med virkeligheten, den lukter bare helt himmelsk!

 

Oj, må visst gå nå, mat ferdig - kommer sterkere tilbake en annen dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...