Gå til innhold

4mnd....


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi har god erfaring med å ha rutiner, så deler de med dere. Alle barn og familier er forskjellige, men for oss funker det super bra.

 

Vår jente er nå nesten 6mnd, og har sovet 12 timers netter siden hun var 3mnd. Vi legger henner kl 18 og dagen starter 06, da dette passer fint for resten av familien. Vi har vært veldig konsekvente fra dag 1, det er ikke noe morro som skjer om natten. Våkner hun blir hun roet ned i sengen, vi løfter henne aldri opp med mindre hun er syk. Tror vi hun har en rap som ligger på lur setter vi henne bare opp i sengen, stryker litt på ryggen, og da kommer den som regel. Vi har fast kveldsrutine hvor hun får på seg en `sovepose`, så får hun siste halvdel av flasken sin stille i mørket, og så er det natta. Er hun ikke våken til 06.15 vekker vi henne forsiktig ved og slippe inn litt lys. Det hender hun våkner litt før 6, men da er hun i sengen sin og blir roet ned der til vi skrur på lyset og dagen starter. Det er noen ganger vannskelig å være konsekvent, men når fortjenesten er en glad jente og en utvilt mamma er det helt topp.

 

På dagen har vi også faste tider for søvn og måltider, noen ganger må dette flyttes litt på, men vi prøver det vi kan og ha start og slutt for dagen likt. Hun sover 3 lurer. 8-8.30, 11-13 og 16-16.30. Her lar vi henne heller ikke sove mye utover tiden, men siden hun var noen uker våkner hun vanligvis av seg selv.

 

Vi har også lært henne til og sovne av seg selv fra dag 1, hun blir ikke bysset, trillet eller sunget i søvn. Smukken får hun også bare av og til, slik at vi ikke må opp på natten for og finne smukken hennes for at hun skal kunne sovne igjen. Vi går av og til turer når hun skal sove om dagen, men jeg prøver og la det bli annenhver dag, slik at hun ikke tror hun må trilles for og kunne sovne på dagen.

 

Noen synes vi er veldig strenge og konsekvente, men jeg tror det er fint for mennesker og ha faste rutiner, da vet kroppen når den kan forvente mat og hvile. Det har vært unntak hvor vi har roet henne ned ved byssing, om hun har vært syk, mage trøbbel etc. De er jo ikke maskiner:)

Endret av Ultra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo mine damer :) Vi har vert på overnattingsbesøk hos min mor fra i går til idag :) Koslig... Han har sovet bra både igår og i dag på dagen :) Flott og høre at det går bra med dere også ;) Det er såå godt til mamma hjertet når ting fungerer... Inatt sov han også bra :) SOvnet 2030 og sov til 04, jeg trodde da han ville ha mat,men den gang ei,vann ville han ha.. lå våken en halvtime og pludret og sovnet igjen..

Vi har badebalje fra ikea :) og slik for og sitte oppi...

Eksemet er bedre ;) håper det fortsetter slik ...

Diare er ikke noe koslig nei :( å så blir det sår stump av det..

Ikveld sovnet han kl 20,30... håper natten blir fin tiloss alle...

 

Hvordan har dagen deres vert?? Og kvelden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen damer :) Her sov han helle natten uten mat;) spiste kl 06 ;) Sto opp 08 :) Men har hatt noen smokke runder :) men det er greit :) Idag skal vi kose oss me pappan :)Godt med helg og familie tid :) Hvordan har deres natt vert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her jeg, ser så koselig ut denne tråden :)

Min lille tass er fire mnd.

 

Var på kinodate med mannen i går, farmor var barnevakt. Småen la seg som vanlig kl. 19:00, våknet halv tre for mat, og igjen kl. halv seks. Heldigvis sov han videre til syv, men da var det morgen.

 

I dag skal vi utrolig nok bare slappe av, ikke gjøre noe som helst. Det skjer jo aldri, så jeg skal nyyyyyte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia dere, stakkars jenta mi har fått kjempesår rumpe!! Hun bæsjer konstant og er veldig rød og sår :( Og derfor også endel sutrete..lurer på om det faktisk kan være tenner denne gangen, eller om hun bare har diarè eller noe. Ellers er søvnen fortsatt fin, legger seg til de faste tidene, godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødrev :) Koslig at du slenger deg på :) Hvordan ser dagene ut til deg da??

 

Zazzy : Sår stomp er ikke noe gøy :( Hun har ikke farang da?? Det kan jo være tannbæsj... Smør med Natusan sink.. mye :) Og la hun lufte seg en god del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hva det stille :( savne innlegg av dere damer...

 

I går kveld var han litt sutrete,men vet ikke hvorfor.. men sovnet greit 20.00... men har vert en urolig natt... Håper dagen blir bedre :) Ha en fin dag damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vært litt travelt her! Vi holder på å rydde og pakke bort ting i leiligheten osv. Og når søvnen går greit så kjenner jeg ikke lenger det store behovet for å skrive merker jeg ;) Men er fortsatt som før, legger seg halv sju, får mat igjen halv åtte og sover gjennom natta med mat to ganger, opp halv åtte - åtte :) Fått rytme på dagsovingen også, sover tre halvtimer men har i det siste slått til med tre kvarter innimellom, strålende! hehe.

 

Ha en fin dag du også Harfåttprinsen, håper du får en roligere natt snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at man mister behovet ... :P synes vi hadde det så koselig her jeg :) :)

 

Ja håper på søvn snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kan alltids skravle likevel jeg altså :D har dere planer for dagen da? Her blir det nok bare rolig da tuppa ikke er helt i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Flott det da ;) ting kan fort endre seg har jeg erfart :( Vi tenker og trille en tur å besøke familien :) Ikke greit når disse små ikke er helt i form :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei hun er generelt sutrete og har stadig diarè :/ men i grunn ganske grei å ha med å gjøre likevel, i dag har jeg bært henne en del i bæresele, så godt at hun endelig godtar å sitte en stund i den, før har hun alltid blitt så raskt utålmodig men i dag gikk det fint, hun synes kanskje det er godt med nærkontakten :) Ellers er det gjennomgang av klær, pakke bort og finne fram nytt osv, litt godt at vi har fått gjort en del denne helga istedet for bare å farte rundt som vi pleier :) Høres koselig ut å kunne trille til familien!! Skulle ønske vi hadde noen i nærheten vi også. Håper det blir koselig :) Skal trille en tur på neste lur da, superfint vær her i dag, sola skinner, deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vert en fin dag :) trillet på besøk hos familien og trillet en lengre tur etterpå :) Gutten har vert i fin form, sovnet til natten kl 2015 :) Av seg selv :) :) Hvordan har dagen deres vert da?? Jeg er spent på natten her... åå jeg håper på en natts søvn snart...

 

Håpe alle får en fin fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei så godt da! :)

Jo i dag slo snuppa til! Sov 1,5 time alene! Jeg og samboer satt her og "verket" etter å gå og se om hun hadde det bra, hehe, men jeg visste at gikk vi inn på soverommet kom hun til å våkne for hun er så var på det, så vi greide å la vær, å jammen sov hun såå lenge :D Helt utrolig. Tror hun holder på å endre søvnmønster litt for dagduppene har egentlig vært lengre de siste dagene..litt dumt da vi endelig hadde en fast rutine, hehe, men veldig veldig godt med lang dupp så får man både slappet av og gjort noe. Håper det resulterer i mindre spising på natta også etterhvert, får vel bare vente og se, jammen ordner de seg selv disse småttisene, man kan prøve å tilrettelegge så godt man kan og styre litt med dupper/legging osv, men hun tilpasser seg bare så mye hun selv vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) vi har vært hos familien min i helgen.. Det har gått bra med søvnen hans og det har ikke vært noe problem å lagt ham litt senere på kvelden pga 2 timers kjøring begge veier.. Han sover halvtimers duppene sine 3 ganger om dagen, legger seg rundt halv 8 og står opp mellom 07 og 08.. Han er våken 3-4 ganger for mat iløpet av natten, men skal fra i dag innføre grøt til frokost slik at han får i seg mere mat i løpet av dagen, forhåpentligvis vil det føre til mindre oppvåkning etterhvert.. Så får se hvordan det fyker av seg....

 

Harfåttprinsen:) Så bra da, det må være godt å kunne trille til familien sin, det savner jeg.. Har dere begge familiene rundt dere? Flinke gutten din som sovner av seg selv, håper han har sovet litt i natt, så du også får sove..

 

Zazzy: Får håpe dette er en trend hun fortsetter med :) Er jaggu ikke lett dette med rutiner og søvn når de styrer som de selv har tenkt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Tenker på å innføre grøt jeg også Prinsen o gmamma`n, hvilken type tenker du å starte med? Lurer litt på å bare lage den selv å legge i bløtt osv slik som det står i den mat for spedbarn-boken, men usikker på hva som er lurt å begynne med. Så fint at det går bra med søvnen der også og at han tilpasset seg fint selv om dere var borte :)

 

I dag sto vi ikke opp før 09.30!! Uff håper jeg ikke har ødelagt alt, men hun våknet nemlig 7 i morgest og jeg var såå trøtt og nærmest tvangsammet henne i søvn igjen :P Da jeg våknet 09.30 så lå hun bare helt stille ved siden av meg, så aner ikke hvor lenge hun har vært våken, men hun pleier jo å ta første dupp 10.30 nå, men virker enda ikke trøtt forståelig nok hvis hun har sovet lenger så er spent på hvordan denne dagen kommer til å utarte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fått risgrøt med banan på kveld en stund, blander med pære eller svisker.. Har også spist hipp sin grøt fra 4 mnd.. Bør man bruke forskjellige grøter til morgen og kveld? eller trenger man ikke det..

 

Hehe, det er ikke alltid like lett å stå opp når de har tenkt seg opp nei.. Bra at det fungerte med tvangsamming ;) Får håpe resten av dagen ikke blir ødelagt av det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dagen vært for dere? Her sov hun bare to dupper i dag, men til gjengjeld var begge to på 1 time hver, veldig fornøyd med at hun har utvidet 30minuttersduppene sine :D

 

Styret litt ved legging i kveld, vet ikke hva som plagde henne men hun strevde med å få sove, fikk litt ekstra kos og fant roen tilslutt heldigvis :) Mye som skjer her for tiden, ruller fra rygg til mage, lager "hylelyder" og babler masse, lille gojenta mi, smelter når jeg ser ned i det gode fjeset hennes :) Helt utrolig hvor glad man kan bli i noen, og om morgenen når hun er verdens blideste så holder jeg på å kose henne opp!!

 

Aner ikke hvordan det er med grøt jeg, vi kan kanskje prøve å google litt eller spørre på helsestasjon? Eller er det noen andre her inne som vet?

 

Ha en fin natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var gårsdagen bare fin:) sov lange dupper og var blid og fornøyd :) Ja vi har familie her begge ja :) Og det er koslig.... Jeg gir samme grøt morgen og kveld, risgrøt, men varierer hva jeg har oppå.. alt fra svisker,pæremos,annanas sø,appelsinsø osv...

Han sover forferdelig urolig på natta fremdeles, så nå er det dags for eget rom.. tror jeg skal beggynne men duppene på dagtid idag innpå eget rom, må bare rydde litt.. Prinsen og mammaen: har dere flyttet han på eget rom?? Hvordan går d`?

Her har han begynt oh protestere på og ligge og spise,går noen ganger på dagen bare, så sitter og drikker melkeflaska si.. hehe

igår kveld sovnet han av seg selv 2030 :) Hvordan har natten vert?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy: Flinke jenta di, som forhåpentligvis har forstått at det er godt å sove :) Ja, det er helt rart at man kan bli så glad i en liten kropp, og bare ha lyst til å kooooooose hele tiden :) Det skjer mye fortiden ja, de er jo på veig til å bli store...

 

Harfåttprinsen:) Vi har enda ikke fått flyttet ham.. Vi må rydde først, og jeg finner ingen energi for tiden.. Men nettene har vært ganske så gode den siste tiden.. Men skal få ryddet ila uken, så han får sove på eget rom..

Han er jo stor gutt, skal da sitte som alle andre ;) Får han mer fast føde en grøt på dagen ?

 

Natten her har vært eksemplarisk :) Sovnet med en gang 19.30, sov til 23.30 fikk da mat og sov til 05.30 fikk mat og sov til 07.30 :) Så i natt kan ikke jeg klage.. Men alikevell så er jeg så trøtt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. I det siste har jeg gått rundt som en zombie hele tiden............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme tenkte jeg å skrive i dag før jeg så hva du hadde skrevet prinsen og mamman, at selv om hun sover godt og bare skal ha mat ca hver 4.-5, time på natta så er jeg stuuptrøtt for tiden og føler jeg aldri får tatt meg inn igjen. Kan det være årstiden som preger oss også? nei jeg vet ikke, men skal utnytte helga når den kommer og virkelig få slappet av og la samboer ta henne masse. Vi har jo styret på i det siste og ryddet mye her hjemme så har ikke vært mye hvile. ISkaldt her i dag så tror ikke vi skal gå oss noen tur i dag selv om det er strålende sol og kjempefint ute. Samboer jobber overtid så blir en laaang dag bare inne.

 

Vet dere om noen sider på nett der man kan bestille leker som ikke er sykt dyre? Skulle fornyet litt her, tror hun er kjempelei av lekene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg vasket og gjort klart på rommet hans, å han har sovet to duper der allerede ;) Håper dette blir til noe positivt for oss alle 3 :)

Ja det er utrolig hvor glad enn blir i disse må, jeg sier ofte at uansett hvor sliten jeg er, er det det kjæreste jeg har <3

Har begynt så vidt med litt grønnsaksmos til han, men bare smaking føreløbig... hmm billige leker ja, det vet jeg sannelig ikke.. Men kan sjekke ut litt :)

 

Håper dagen blir fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at det er årstiden, håper det går seg til snart..

Vi blir også inne, kaldt ute og sur vind.. Sambo skal også jobbe overtid i dag, så hadde egentlig en plan om at jeg skulle rydde og gjøre det fint til han kommer hjem i kveld.. meeen her sitter jeg....

 

Harfåttprinsen: Lykke til med flytting :) Håper det fører til søvn og gode netter for dere alle..

 

Finnes det billige leker? Synes alle jeg har sett på/kjøpt er dyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe, er helt utrolig hvor mye leker koster synes jeg, men sitter å ser på toys r us siden nå og fins jo noe som ikke er kjempedyrt, kanskje vi skal dra innom der en dag. Ellers har jeg tittet litt på ebay. Nå er det ikke så kaldt her lenger og utrolig fint vær så føler jeg bør dra ut, men jeg er såå sliten i dag, uff, mistet helt piffen. Heldigvis leker snuppa seg ganske greit for seg selv i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dag med trilletur og besøk på jobben min :) Koslig :) La seg nå kl 20 på eget rom... Spennende natt... kribler i magen min.... verste av alt at jeg synes synd på han :/ Hvordan har dagen deres vert da?? Ja leker er dyre ja ... synd...

Flott og høre at ting går bra hos dere damer :)

Håper natten blir fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...