Gå til innhold

4mnd....


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Hehe vet hvordan det er når de smiler og prater når det egentlig er sovetid, er vanskelig å ikke nikose og prate tilbake :D Men hvis hun er så blid så kan du vel bare la henne ligge der og småprate og så sovner hun igjen av seg selv eller? Det viktigste er vel at man ikke prater eller styrer med dem slik at de lærer at natten er kjedelig. Ja hvis hun spiser så ofte så kan det vel tyde på at hun kanskje er klar for mat, hva sier helsesøstra di da? Svisker har jeg ikke prøvd enda, hun har fått potet, avokado og pære til nå, avokadoen var det hun likte minst, men hun spiste da litt likevel. Gir også vann hver dag nå for å venne henne på det, hun blir så glad når hun ser flasken og åpner munnen men så kommer DEN grimasen, hehe, men hun lærer likevel aldri, skal ha mere men liker det egentlig ikke :P venner seg vel til det tilslutt :)

 

Ja alt dreier seg rundt de små nå, hele hverdagen er jo lagt opp etter hennes pipe, slik er det vel for de fleste småbarnsforeldre, man kan bli ganske oppslukt av søvn, mangel på søvn, lengden på søvn, oppstykket søvn osv hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, vi prøver å la henne ligge, men så blir hun irritert etter en stund (regner med det blir kjedelig), og når vi da titter over kanten er det verdens største smil, "Hei, lek med meg", som møter oss ;) Hun fikk pupp tre ganger fra halv to til fire sist natt, og våknet igjen klokken fem og spiste enda mer! Og er glupsk som bare det når hun tar for seg...

 

Vi snakket litt om dette på 3 mnd kontrollen da jeg spurte etter dette med fast føde, og hun anbefalte jo ikke noe annet en puppen inntil fire mnd (ingen HS gjør vel det). Men det hun sa var at jenta mi er stor, og ligger høyt på vekstkurven, så hun ser at det er behov for mye mat i den kroppen, sånn at det ikke var noe i veien for om vi prøvde litt rundt fire mnd, dersom vi selv ønsket det. Så jeg har jo juksa litt da, iom at hun ikke er fire mnd før om en uke...

 

Svisker prøvde jeg av den grunn at jenta vår bæsjer veldig sjelden, sånn hver 14. dag ca. Hadde en indre formening om at det var lurt sammen med grøten, men lurer på om jeg heller skal blande en dært malt i grøten når vi er kommet opp i større porsjon :)

 

Gir du henne vann rett fra springen, eller koker du det først?

 

Ja søvn har fått en ny betydning altså... Og jeg som var B-menneske før tuppa kom, innbilte meg at jeg skulle forvandles til A med det samme hun komm ut. Så feil kan man ta, jeg ELSKER å sitte oppe til seeeent på kvelden! Angrer like mye hver eneste natt/morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld:) zazzy jeg fikk også beskjed om å ikke gi mat før bading på sykehuset. Men trodde det var pga det var lettere at de gulpet det opp igjen da. Vet ikke om det er noe jeg innbiller meg eller om de sa det?!? Natten i går var ikke noe grei. De sovnet ikke før elleve, og hadde en våkenperiode på to timer midt på natten (som deg petrine) velkommen forresten;). Vet ikke hvorfor det blir slik noen netter. Lurer på om det er noe vi har gjort "galt" på dagen da, men kan ikke skjønne det heller. Ikke alltid så lett å forstå disse små. Ang det å ikke få roet dem ved byssing, så er hvertfall min erfaring at de da er overtrøtte. De finner rett og slett ikke roen selvom de er stupteøtt, og det må sterkere virkemidler til. Kanskje det er slik med deres også? Men nå til en god nyhet! Hehe. I dag fikk vi lagt dem uten noe styr kl 19.30!!! Ny rekord! Hehe. Det gikk helt smertefritt, og de sover ennå (krysser fingre og tær for at det ikke blir noen våkenperiode midt på natten nå da). Tv1 sovnet faktisk av seg selv. Riktignok ikke i sengen da, men på teppet på gulvet i stuen. Tv2 ville ha litt kos og sovnet da raskt i armene mine:). Kan ikke huske sist det var så lett:). I morgen skal vi prøve med en liten smaksprøve på gulrotpure. Spennende:). God natt alle sammen. Håper vi alle får en fantastisk fredfull natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrine velkommen såå mye, kjempe gøy med flere :) dere har jo skrevet masse siden i går ;) jeg ville begynt med litt grøt jeg, bare ett par skjeer først så øke gradvis, jeg begynte og gi min gutt grøt litt før 4mnd, pga at han drakk mme vær andre time...

 

Ja det er slitsomt når de våkner og er våkne, blid og såå fornøyd... min har også hatt tre slike netter en periode, men nå sover han bare urolig... ja det dreier seg om barna ja,det merkes godt, rutiner,søvn,osv.. vi prøver og finne en god rutine for grøt,melk,bad/stell og natta... :)

 

Ja min erfaring er også det at de er overtrøtte når vi ikke greier og roe de...

 

Her sov han urolig i perioder inatt... tok han opp 05, men nektet og spise :P så ga han smokk og sov til 07 da var det morgen...

 

hvordan har natten vert til dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Vært en urolig natt her, hun har vært mye våken av en eller annen grunn, føler jeg har gitt smokk konstant og mat veldig ofte, hadde en lang våkenperiode, noe hun aldri pleier og så våknet hun 8 og ville ikke sove mer, drøyde det til halv ni før vi sto opp..kjenner at jeg er litt irritert på samboer i dag, som snorker og sover hele natten mens jeg er trøtt som en strømpe og i tillegg er det jeg som står opp med henne fordi han sto opp med henne i går (men endte jo med at jeg også sto opp da fordi han trengte hjelp med den bæsjekatastrofen). Men men! Burde kanskje si noe i stedet for å være irritert, men orker ikke det heller, tar meg en kaffe og håper jeg plutselig blir våken og blid! hehe, snuppa mi er jo verdens blideste når hun står opp da så er ikke vanskelig å bli smittet :)

 

Petrine84 Jeg koker vannet først, spurte helsesøster og hun sa jeg kunne gjøre det til 6 mnd for sikkerhets skyld. Gir fra liten imsdalflaske foreløpig men skal kjøpe tutkopp og begynne å øve.

 

beccis`en åja jeg fikk liksom ingen forklaring på det, men mener jeg har hørt i hele barndommen min at man ikke skal bade på full mage, hehe, mener jeg har hørt noe om at man kan få krampe? men gjelder antagelig bare i havet og ikke i badekaret :P for de små er det sikkert gulpingen de tenkte på ja så er nok ikke såå farlig nå lenger som hun får i seg så mye mat.

 

Harfåttprinsen jeg skal vel ikke klage da du har vært oppe mye tidligere enn meg ;) litt bra at han nektet å spise også? Jeg skulle ønske hun spiste mindre på natta eller droppet det helt og nøyde seg med smokken, men det blir vel det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff tungt når nettene blir slik ja... ¨jeg har også mange ganger vert irritert over samboeren pga at han snorker og sover hele natten... men jeg er oppe... han tar som regel gutten begge dagene i helgen her da, fordi han liker og stå opp tidlig...

Jeg gir grøt først så bader etter en liten stund,og det går veldig fint :) jada det er da bra på ett vis at han nektet og spise :P men veldig uvant... :) ja plutselig blir det nåkk bra nåkk med smokken :)

 

Her sover han første dupp nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen atopisk eksamen erfaring her.

 

Gir gulerotmosen kl 15 har jeg gjort i tre dager nå, så amming etter siste dupp kl 1630. Så mme kl 1830. Hun sover til 23 og så 4 tiden. Så fornøyd jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mi til første dupp. Prøver noe nytt i dag og har henne i vogna på altanen, litt spent for som regel sover hun ikke når vogna står i ro, maks ti minutter, måtte vugge henne i søvn også, det beste hadde jo vært hvis hun sovnet når den sto i ro, men men. Akkurat da hun hadde sovnet og jeg skulle gå inn så gikk noen andre ut på altanen sin (vi bor i blokk) og røykte!! Kom den osen med røyk, uff så nå tenker jeg på om hun ligger der i passiv røyk :( men håper de gir seg snart og hun ligger jo ute i frisk luft så det forsvinner nok fort. men kan ikke ha henne der framover hvis det røykes der hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjj, her har det skjedd mye siden sist :)

Hadde aldri trodd at man skulle følge sÅ med pÅ om hvor lenge det var siden det kom en bæsjebleie, eller hvor lenge den duppen i dag var i forhold til i gÅr....

 

Kvelden i gÅr var good :) Han la seg Å sove av seg selv, tror jeger den stolteste mamman i byen akkurat nÅ.. Sov fra 19.30 til 22.30, fikk da mat, sov sÅ til 02.30 fikk mat, og var vÅken til 04.00.. sovnet og sov til 06 fikk mat og sov til 08.30, sÅ han har sovet en god del..

Virker som alle har hatt vÅken periode pÅ natt i natt... Kanskje babyene vÅre er samkjørte?? ;)

 

Har hatt besøk idag, sÅ jeg tenkte at jeg skulle prøve noe nytt og la han pÅ soverommet, i senga si, han sovnet i armene mine først, men han sov 1TIME ALENE I SENGA SI :) hurra :)

 

Prøvde meg pÅ avokado i dag, det var visst ikke sÅ godt... Men fÅr prøve igjen..

 

Zazzy: Det er lov Å bli irritert pÅ samboeren til tider.. Har samme situasjon her.. Han mener at han ikke fÅr prinsen til Å sovne, noe ikke jeg klarer pÅ 2 minutter heller.. Men det gÅr visst ikke Å forstÅ at det tar litt lengre tid.. I natt under den lengste vÅken perioden var sambo sÅ stolt for han fikk han til Å sovne med en gang, han hadde visst ikke fÅtt med seg at han hadde holdt leven i 1,5 time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer snorker og styrer fælt han også... Og det er Så irriterende når jeg selv er våken. Men nå har han faktisk vært permittert fra jobben i en og en halv mnd, så han har stått opp med henne på morgenen. Og det har vært deilig det! Men nå gleder vi oss begge til han skal på jobb igjen, vi var ikke helt forberedt på at han skulle "stjele" permisjonen min :P

 

Zassy: Vi skulle aldri ha snakket om våkenperioder om natta, derfor var nok lille di våken i natt :P Bank i bordet må man gjøre!

 

Her har hun ikke hatt en sånn natt, men fikk pupp fem ganger fra hun la seg i går kveld. Og det var morgen halv seks...

Så vi prøver igjen med en smak på grøt, Harfåttprinsen: Godt å se at andre gjorde det samme som oss :)

 

Ser at det er en av dere som spør om atopisk eksem, lille vår har det. Vi smurte og smurte, men ble ikke bedre. Vi brukte Apobase. Dro til legen med henne, og fikk konstatert at det faktisk var atopisk. Skulle fortsette å smøre Apobase på hele kroppen, MYE, og i tillegg fikk vi Mildison som skulle smøres på de verste eksemflekkene. Det er et kortisonpreparat, men visstnok det mildeste, så det skulle ikke være noen fare. Skulle bruke det morgen og kveld i en uke, og det ble bedre allerede etter første dag :) Vi fikk også flytende Zyrtec, som vi skulle gi henne dersom vi så at hun klødde mye, for å minske kløen. Det har vi ikke brukt enda, har ikke sett behovet for det.

Andre råd vi fikk var å bruke kun parfymefri vaskemidler (såklart), ikke ha ull direkte på kroppen hennes, og å ha henne uten klær så mye som mulig :) Hun er blitt kjempefin bare på noen få dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja glemte å banke i bordet gitt ;)

I kveld ammet jeg før bading, badet kl 18, i seng kl 18.30, sov 18.45. Sov sine obligatoriske 30 min og var da ganske urolig, men jeg greide å roe henne uten å ta henne ut av senga + uten å mate henne! Første gang på lenge, som regel har hun fått mat når hun våkner ettersom hun ikke spiser noe særlig etter bading, men nå spiste hun jo godt før bading. Spent på denne natten!

 

Håper det går bra med dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kveld damer.. Her er jeg sikkelig forkjølet,hodepine å blablabla.. slitsomt... Men guttebassen har vert i kjempe humør og kjempe grei idag... Sovnet av seg selv x 2 og alle duppene var over 40min :) sovnet av seg selv kl 20 også på puta i sofan etter flaska :) håper bare natten blir goo nå..

 

Ja vi må ta en tur til legen med han, synes eksemet har blitt værre i det siste... har endel på hender,brystkasse,nakke... og øyelokk... men virker som det ikke kleier.. men tenker på at det kan jo hende det er det som gjør at han sover urolig på natten... leste at ull rett på kroppen kunne føre til kløe, men synes det virker så godt og varmt med ullboddy og lignende.. men må vel kutte ut d da :)

 

Flott zazzy :) de kommer seg,bare så synd at det varierer så veldig fra dag til dag, kveld til kveld og natt til natt :P

 

Hvordan har ettermiddagen /kvelden vert hos dere???

 

Håper dere får en goood natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du finner en løsning på det Zazzy, slik at både mat og bading blir bra til kvelden :)

 

 

Her går det bra med legging for tiden, blir spennende og se for natten :)

 

Hvor mange grader har dere det på soverommet? og hva har dere på småtten om natten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at leggingen går bra :) vi har en 17-18grader på rommet, og han ligger i pysj og sokker,har lammeskinn under seg og dyne med flanellsengesett på... Der da??

 

Her har vi holdt på en uke for og finne en goood rutine for mat og stell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel rundt en 18 grader på rommet tipper jeg. Har vinduet åpent om dagen, men lukker det på natten ellers blir jentene så forskjølet. De har på seg pysj, enten i merinoull eller bomull + sokker. De sover på lammeskinn, og her har de også flanell sengetøy. De bruker nå liten dyne (slik som til vuggen) og har hver sin slik at de ikke blir for varme. De sover i samme seng:). Natten i går var fantastisk! Sovnet som sagt kl 1930, sov til halv tre og fikk mat. De var urolig/våken i ca to timer da, og så sovnet de igjen til 0730. I kveld sovnet de stille og rolig kl. 21. Tv1 hadde bare en dupp i dag, men sov da 4,5 t!!!! Hadde ikke hjerte til å vekke henne, men måtte jo det til slutt da for å gi henne mat. Hun har vært uthvilt og i godt humør resten av dagen. Spent på hvordan denne natten går. Har ikke fått prøvd fast føde ennå da helgen har løpt litt i fra meg. Har holdt på med dåpsforberedelser, skal ha dåp neste helg. Er deres døpt eller navedag? Hva ønsket dere dere isåfall? Vi har fått masse spm, men synes det er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel rundt 16-18 grader vi og.. Har bomull eller ull pyjamas og sokker, ligger på lammeskinn.. Men han blir så tett i nesen om natten, så tenkte kanskje vi hadde det for varmt eller for kaldt? Men det har kanskje ingen sammenheng??

 

Vi har hatt dåp til vår lille prings.. Det er vanskelig å vite hva vi skulle ønske oss, men fikk tips av en venninne av meg.. Så vi ønsket oss Rørospledd, smykke, sølvbestikk, album, sparebøsse..

Noe vi fikk i gave som var svært morsomt å få var HC. Andersens samlede eventyr, to tykke bøker med alle eventyrene hans, så de gleder vi oss til å lese i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har natten vert ett mareritt... vrir seg,kaver og styrer... ringte helsesøster , skal dit idag, for og sjekke eksemet... begynte og kave 22 og holt på hele natten, våknet av det kl 03 og var våken over en time.. kan ikke forstå at det er noe annet en eksemet... han har avf vær dag og er i fin fin form ellers...

 

Nå sover han første dupp..

 

vi hadde navnfest og sa at alle kunne gi/kjøpe det de ønsket at han skulle ha.. fikk endel penger og klær :)

 

Hvordan har natten deres vert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten min har vært ett mareritt!! De sovnet fint kl.21. Jeg har litt problemer med å sove for tiden så sovnet ikke før 02! 02.30 våknet jentene for mat, men de ville ikke sove igjen!! Tv2 sovnet til slutt kl. 0400, men tv1 var lys våken. Hun var rolig, men gulpet mye. Vet ikke om det var gull eller oppkast. Det var helt tynt, men veldig mye. Kom 4 ganger med jevne mellomrom. Jeg var også kvalm i natt, og dårlig i magen. Kanskje hun ikke var i form? Hadde ikke feber. Stod til slutt opp med henne kl. 06. Sovnet 0630 til 07. Fikk mat og sov til 0930. Da våknet tv2 også. Tv1 virker i fin form nå, og det har ikke kommet mer gulp/oppkast. Vi får se an utover dagen. Stakkars jenta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ikke noe bra å høre at dere har hatt marerittnetter! Håper tvillingene dine blir i bedre form beccis`en å at du får noe råd ang eksemet Harfåttprinsen.

 

Vi har hatt navnefest, ingen spurte hva vi ønsket oss, hehe, men vi fikk mye fint, navneteppe, fotoalbum, små sko til å ha første tann/hårlokk i, boken om meg, sånn fat/ramme med fødselsvekt osv, smykker, armbånd, fat/kopp, fotoramme, mummibestikk.

 

Her er det ca 18-19 grader på soverommet og hun sover i nøstebarns ullfrottè pysj for ellers blir hun så kald, har pleid å ha lammeskinn men har fjernet det nå så det ikke skal bli alt for mye.

 

Hun sovnet jo 18.45 i går, våknet for mat 23.15 og sov så til 04.30 fikk mat, 05.30 mat 06.30 mat og 08.00 mat !!! helt vilt! Har ikke pleid å spise så mye før men er i vanlig fin form i dag, sover en dupp nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine gaver dere har fått:). Jeg gav eventyrbøker til en venninne av meg sin jente, og har sagt vi ønsker oss det samme. Ellers er jeg helt blank. Er ikke kjempe begeistret for sånne ting som min første tann, første hårlokk osv.. Det kommer ikke til å bøi brukt, men føler jeg ikke kan si det heller. Får heller bytte det tenker jeg. Hehe. Hvor mange var dere sa? Vi har invitert 44 stk, to som ikke kommer. Blir spennende dette:). Nå våkner de her... Håper dagen deres blir fin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg også tenkte sånn at jeg ikke hadde lyst på min første tann/hårlokk, sånn for ha putte dåpsattest i osv (nå var jo ikke det med dåpsattest aktuelt her uansett da) for jeg tenkte at det bare ble dill og dall som tok plass, men fikk de søteste små skoene til å ha første tann og hårlokk i, og er kjempeglad jeg fikk dem, var så søøte! :D Men også glad jeg bare fikk EN sånn type ting, og at resten var mer nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vert til helsesøster, begynner og smørre med kortison og physogel, og blir det ikke bedre skal vi til spesialist... men HS mente det kunne være dette som gjorde at han sov så urolig...

så håper kortison og den andre kremen kan hjelpe oss og få nettene bedere :) vi var 46 stk i navnfesten, og jeg er kjempe glad for at vi er ferdige.. mye stress og fiksing...

 

her har duppene vert gode nå... sover nesten en time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 18 grader. Ligger i ull pysj og i sovepose oppå lammeskinn.

Har ikke hatt dåp ennå, men skal i i februar. Må snart lage koldtbord listen..kom gjerne med ideer utennom det vanlige??

Vi har 40stk inviterte men noen som ikke kommer.

 

Mine kvelder er akkurat det samme. Hun er en engel..bank i bordet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk kremer Harfåttprinsen, kan godt være det som er grunnen til uroligheten ja, håper du merker bedring raskt!

 

Vi var 21 på navnefesten inkludert oss selv, kun nærmeste familie. 4 som ikke kunne komme.

 

Fin dag i dag, duppene har gått veldig greit + at hun la seg bemerkelsesverdig bra i kveld! Det er akkurat som hun er seg selv igjen, kanskje kunne det være vaksina som hang i ?? Herlig å kunne legge henne og at hun ikke gråter men ligger å skravler en stund og så bare sovner, har ikke hatt mange slike kvelder nei! Får nyte det så lenge det varer ;) Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: Får håpe du finner god hjelp i de kremene, og at det tilslutt fører til bedre søvn

 

Vi var 28 stykk i dåpen her.. Var også kun nærmeste familie og faddere..

 

Så bra Zazzy:) Kanskje har vaksinen hunget i så lenge, får håpe at dette holder seg fremover.

 

Nå må jeg bare klage litt.. I natt har vi hatt skikkelig tilbakefall fra våre gode netter i det siste.. Fra kl 01, har han vært våken vær time.. så i dag er vi trøtt, men det må vel gå seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...