Gå til innhold

40+ og assistert befruktning.


Ønskebaby

Anbefalte innlegg

Så trist ønskebaby. Det er tøft å oppleve noe slik, jeg har selv mistet to ganger - begge gangene var sa. Håper du finner motet igjen :-) Trøsteklem fra meg

 

Jeg har snakket med legen, begynner på spray 20 januar. Skal ta lang regime. Fant ut at jeg måtte ta det nå og ikke vente pga alderen. Så nå sitter jeg her og tenker på hva i all verden er det jeg skal i gang med. . .

 

Spent. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satser; har du fått svar fra Nordica om spindelmikroskopet?

 

Jeg fikk svar vedr. hvofor jeg ikke trengte å ta nye FSH prøver (de siste jeg tok var i 2005 og den var på 5 da)

Her er svaret (på dansk):

"FSH målinger viser ikke mere end det at du får taget mange æg ud hvilket siger mere om din fertilitet ende en FSH måling. Derfor er denne ikke nødvedig"

 

Da får jeg bare vente i spenning til sjekk av eggene da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rose39

 

Jeg har ikke fått noe svar på akkurat det spm, jeg begynner å lure på om det er inkludert i IVF pakken. De må jo ha mikroskop for å se på eggene -og da er det jo kanskje del av IVFprosessen?

 

Blir spennende å høre om eggene dine :-) Hvor langt er du kommet i prosessen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Tusen takk for trøstende ord og for at dere vil dele historiene deres med meg. Det er godt å kunne dele både glede og sorg her inne.

 

Selv om jeg vet at vi i vår alder har en forhøyet sjangs for abort, så har jeg vel ikke trodd at det skulle være så stor sjangs for at det skal gå galt som jeg innser nå. For meg trodde jeg at det største hinderet ville være å bli gravid, men det er vel fordi jeg har hatt mest fokus på akkurat det under forsøkene. Er nå kommet i uke 7 og er 100% sikker på at dette går galt, selv om jeg ikke har kvittert fosteret enda. Skal til lege over helga, så da får jeg kanskje en forgang i utstøtelsen. Føles ikke godt å "gå" med dette i kroppen nå. Vil bare komme meg videre.

 

Som deg Mumrikken går jeg på Medicus og vi har ett forsøk igjen. Skal komme i gang så snart som mulig. Vi vet jo ikke om vi virkelig trenger prøverørsbehandling, men jeg føler at det er tryggest pga min alder. Noen ganger kommer tvilen over meg og jeg tenker at kanskje naturen er bedre enn et laboratorie...hvem vet??

 

Vi er mange som har mistet, både nylig og over tid. Til dere som nettopp har mistet: ønsker dere bedre dager og at ikke den tunge sorgen henger så alt for lenge i. Til alle ønsker jeg hell og lykke med babyforsøk! Vi må være sterke og tenke at vi skal lykkes til slutt!

Støtter Rose39`s utsagn og at en kan bli utrolig lei av babyjag. Jeg føler at det vil kvele meg av og til, men en kan jo ikke parkere et ønske om barn. I alle fall ikke i vår alder, så derfor: stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si til deg MK73 at jeg er enig i at det er positivt å vite at en i det minste har blitt gravid. Det er en trøst oppi det hele. Hvordan ligger dere an i forhold til nytt forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ønskebaby!Vedr. dine tanker om :

 

"Noen ganger kommer tvilen over meg og jeg tenker at kanskje naturen er bedre enn et laboratorie...hvem vet??"

 

...så spurte jeg for tid siden om dette min lege på Riksen, og hun sa at trolig kunne eggene som kom hver mnd (dvs naturlig) være av bedre kvalitet.

 

Men så er det alderen da...vil tenker også som deg; vi sverger til denne hjelpen.Så får man se...Jeg gleder meg faktisk til a legge prøvingen på hylla.Tro d eller ei.Og hoppe i køya, uten å tenke "lage-barn" og uten å la noe gå til spille..hehe

 

Stor lørdagsklem til alle dere fantastiske jenter :-)

Og Ønskebaby; fantastisk flott at du holder motet oppe slik du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Alt br a med meg, begynner med spray på tirsdag :-) er veldig spent, første gang jeg prøver IVF.

 

Jeg også lurer på hvordan det går med de andre her inne.

 

Et spm, hvor langt tid brukte nav å refunere de overskytende 15 000 kr for medisinene? Noen med erfaring her inne. .

 

Jeg tror kostnaden min blir skyhøyt pga høy fsh, så jeg tenkte å sende inn refusjonskravet så fort som mulig etter innsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ønskebaby.

 

Takk som spør :-) Jeg venter på mensen. Neste uke er det sjekk på Riksen og så er det sjekk på Aleris et par uker senere. Hvis begge klinikkene sier OK, og mensen kommer om ikke altfor lenge så blir det oppstart igjen i februar.

 

Så da får vi se hvor samarbeidsvillig kroppen er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan dere alle

Jaja nå er jeg igang igjen :). Det gikk ikke før jul, tror det var en kjemisk graviditet da. Har vært litt nedfor, derfor fikk jeg ikke oppdatert dere før jul på hvordan det gikk. Men nå er det bak oss og vi prøver igjen :)

 

Lykke til til alle dere andre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Godt å se at pågangsmotet er tilstede selv om flere har hatt tunge stunder i vinter.

Trist at du også måtte oppleve en nedtur Poten... Det er ikke godt.

 

Nå får vi se fremover. Ser at både du Poten, MK73 og Satser er prøvere igjen i februar sånn ca. Jeg blir nok en del av statestikken den måneden jeg og hvis alt går etter planen. Har nettopp stoppet å blø etter at jeg mistet, så jeg regner med at mens kommer om ca 4 ukers tid. Håper i alle fall det. Kan jo gå lengre tid, men jeg har valgt å tenke en måned i første omgang.

 

Vi kunne velge et ordinært fersk forsøk eller å satse på det ene fryseegget som vi har. Siden jeg velger å gå rett på nytt forsøk igjen allerede på første syklus, så har vi bestemt at vi prøver på fryseegget. Dette for å skåne eggstokkene litt, siden de ikke trenger å produsere egg denne syklusen. Jeg skal ha hormonbehandling for å klargjøre slimhinnene i livmoren, så da blir det ingen naturlig eggløsning heller. Litt synd å bare ha ett egg å satse på, men jeg velger å tenke at det ene egget har ikke mere livets rett om det tines alene eller sammen med ett annet egg. Vet jo at det er dobbelt så stor sjangs for å få satt inn minst ett egg ved å tine to, men kroppen trenger litt ro også, så da får vi heller være forberedt på at vi kanskje ikke får inn egg neste syklus i værste fall. Blir det slik, blir det ferskforsøk syklusen etter. Tiden vil vise....

 

Lykke til med det dere måtte være kommet i gang med eller det som er forestående! Nytt år og nye muligheter!!

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, trenger råd......

 

Var som jeg skrev ovenfor bestemt på å gå for det ene fryseegget vi har, men er blitt så usikker.....

Hva mener dere? Er det dumt å prøve å tine "bare" ett egg? Anbefalingen fra klinikken er å ta et ferskforsøk, for så å ta fryseforsøk når en minst har to egg på frys. Skjønner jo at det er det tryggeste. Er bare litt "hormonsliten" og lite lysten på ferskforsøk på første syklus etter å ha mistet. Klinikken mener jeg kan ta en kort pause, men tiden går så fort og jeg sliter med å legge prøvingen på hylla en stund.

 

Håper dere vil dele noen erfaringer eller gi et råd i en nøden stund....!

Kanskje du Maisen65 har noen gode råd som har hatt full klaff på fryseegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Ønskebaby -

vet ikke riktig om jeg har noe råd og gi deg..

Min situasjon var slik at jeg fikk innvilget bare ett forsøk (det ble to uttak fordi ved det første ble ingen egg befruktet, da fikk jeg ett til) Dette var fordi blodprøvene mine viste begynnende overgangsalder, klinikken hadde ikke stor tro på at dette skulle gå.

Fikk ikke satt inn fersk egg, da jeg fikk blødning før siste uttak. Mine tre befrukta egg ble fryst 2+1. Fikk satt inn to ved første frys, negativt. Siste egg overlevde også tining. Da satte jeg inn i naturlig syklus nettopp fordi jeg følte meg veldig hormonsliten, som du sier.

Men jeg hadde ikke nytt forsøk som et alternativ - dette ene fryse-egget var vår siste sjanse.

Hva jeg hadde gjort om jeg hadde flere ferskforsøk, vet jeg sannelig ikke - Men hadde nok sannsynlig tenkt ferskforsøk, fordi jeg ville da vært 42,5 år og eggene blir ikke yngre etterhvert som månedene går...

Det på frys blir ikke eldre, liksom..

Lykke til videre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maisen65 og tusen takk for svar!

 

Jeg ble klokere etter å ha lest innlegget ditt. Har ikke tenkt så hardt på det faktum at frosne egg ikke eldes, men det gjør de vi bærer på. Så da er det jo en grunn til for å gå for ferskforsøk først. Når jeg nå teller opp for og imot, så blir det ferskforsøk først hvis det passer med alle faktorene som skal klaffe. Mann på rigg, jeg må få mens først, jobb, reiser og gudene vet hva.....ikke alltid like enkelt å få alt til å klaffe. Skulle det vise seg at vi må gå måneder i møte før vi får til et ferskforsøk til, så får jeg heller ta frem det lille egg vi har på frys.... :-))

 

God helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ønskebaby.

 

Jeg ser jo at det er argumenter for og imot her..

 

Jeg tror det viktigste for dere er bare å komme igang igjen når dere er klare, enten med ordinært forsøk eller med frys.

 

Jeg tror også det hadde vært positivt å begynne litt forsiktig, dvs med frys. Da jeg tinte to fryseegg overlevde begge to, så selv om det er en risiko for at egget ikke overlever så ville kanskje jeg ha satset på det. Hvis det gikk galt, eller du ikke ble gravid, så ville det jo uansett ikke blitt lenge før du begynte på ordinært forsøk (syklusen etter). Personlig tror jeg ikke det betyr noe særlig om de "ferske" eggene er 1-2 måneder eldre (snakker vi om 6-12 måneder så føler jeg at aldersfaktoren blir mer reell).

 

Du har også som du sier endel faktorer som skal på plass. Hvis jeg var deg tror jeg at jeg først ville ha kjent på kroppen og psyken - da vet du mer om hva du makter, nå i første omgang. Så er det jo alle faktorene som skal på plass, og som også kan utgjøre forskjellen ift om du går for det ene eller det andre forsøket.

 

I løpet av våren skal jo spiren sitte hos deg, enten den kommer på plass via frysen eller mer direkte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk MK73, det var gode ord!

 

Ja, du har rett. En bør ikke stresse hverken med det ene eller det andre og heller ta det som passer best i den situasjonen som oppstår. Det er vel egentlig det jeg vil. Har alltid vært veldig målfokusert og merker at jeg sliter med å skjønne at det ikke bare er å "kjøre på" når det gjelder å få til et prøverørsbarn. For alt vi vet kan det hende at vi like godt lykkes via naturmetoden. Det som stresser meg er jo alderen, men siden jeg nylig ble gravid, så bør jeg vel gi meg selv litt mer tid på bakgrunn av det. Det er jo som du sa til meg en gang tidligere godt å vite at en faktisk kan bli gravid.

 

Jeg har følt meg mentalt sliten de ukene som har gått. Det føles bedre nå etter hvert, men jeg har skjønt at det skal gode og sterke forhold til for å "overleve" over år med et intenst barneønske og det som følger med når babyen ikke kommer som planlagt.

 

Håper på vårspire til deg og! Det fortjener dere virkelig!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Er vi flere som er i gang er skla begynne i disse dager?

Jeg tok ut 6 flotte egg i går og skal sette opp egg i morgen. Veldig spent håper jeg kan sette opp 3 egg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Poten.

 

6 egg er jo ikke så verst :-) Jeg håper iallefall at jeg får minst tre stk, er nervøs for at jeg kanskje vil respondere dårlig på hormonene pga alderen (fsh 12). Så derfor er det spennende å følge deg her inne :-)

 

Jeg skal titte innom her i morgen for å høre hvordan det gikk med deg. Krysser fingrene for at du får det du ønsker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poten og Satser; så spennende dager dere har fremover! Jeg krysser fingre og tær :-) Og husk at kvalitet er bedre enn kvantitet.Jeg fikk ut mange egg sist runde i 2006 (10 og 12 egg alle 3 gangene), men kun 1 befruktet hver gang.Men gullegget var et av de.

 

Så j r spent denne gangen.ICSI ved Riksen i desember ble jo avbrutt (kun 4 egg ut)

:-( Klokken tikker og egga blir nok ikke bedre...Kan de ha blitt så dårlig på disse knappe 3 årene??

 

Her blir d tur til Nordica uke 6 el 7, hvis alt går som d skal.Skal sjekke om de 2 cystene på UL torsdag.Håper de er borte da.Jeg vil stikke stikke stikke stikke !

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom mensen :-) 2 dager på etterskudd! Jeg skal på nedreguleringskontroll neste onsdag, deretter begynne med sprøytene dagen etter hvis alt ser bra ut der inne :-)

 

Er veeeeldig spent og dagene gåååår sååå sakte. . . . jeg også vil stikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp nå må det gå veien, 4 av mine 6 egg var blitt befruktet. Ett 4 delt og tre 6 delt. Satte opp tre egg, så nå er jeg ruger igjen.....

 

Lykke til satser da er det jo ikke lenge igjen føre du er stikker du ååå.

 

ÅÅÅ jeg sitter og er sinna og frusterert over den legen i Narvik som sendte jenta hjem 11 dager over tiden og hun mistet barnet. Håper han nå mister sin bevilgning for det er jo ikke første gang han opptrer uaktsomt. !"#¤%&/()=? Føler veldig med den familjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende Poten , bra med befruktninga.4 og 6 delt - flott.Satte du inn 3 egg?! Wow!

 

og Satser!Lykke til m stikkinga!Hold oss oppdatert - dette blir spennende.

 

Jeg har fått klarsignal for stikking nå.Hurra!Selv om cystene er der fortsatt.

Nordica tur neste helg hvis alt går etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Poten: Går det bra med ruginga? Håper det!

 

Satser: Har du startet med sprøyter?

 

Rose39: Hvordan går det med deg?

 

Jeg er selv blitt ruger i dag. Vi fikk ut 3 egg på mandag, 2 ble befruktet og bare ett delte seg til i dag så vi fikk satt inn kun 1 egg - håper det er gull egget! Skal prøve å ta godt vare på dette ene egget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter.

 

Så spennende poten, satte du inn 3 egg?

Rose39, når skal du på UL? Følger spent på hvor mange folikler dere vil se på UL :-)

forsøk2, spennende. Vi får krysse fingrene for at det er gullegget :-)

 

Jeg var på UL i dag, alt er nedregulert. Begynner å stikke i morgen :-) endelig!!!

 

P.S: jeg har fått en ny gynokolog, hun var litt hardhend med ulstaven. Hvordan skal jeg få sagt det til henne på pen måte (jeg er ikke en direkte person, er mer forsiktig av meg). Det gjorde vondt. . råd og tips mottas med stor takk! Jeg skal på UL neste fredag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...