Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #151 Skrevet 14. januar 2008 I denne sammenhengen så ja mener jeg at Tilab gjorde det for å være ondskapsfull (det kunne vel ikke misforståes det hun ville formidle (som et eks. vel og merke?)). Det at noen har misforstått Lamelas setning er vel heller disses problem enn Lamelas? Det at du har problemer med å forstå Lamelas setninger, vil vel ikke dermed si at alle andre også misforstår henne? Og det vil i hvertfall ikke si at hun ikke er i stand til å formidle det hun mener på en ok måte eller at hun ikke er vel bevart. Og det at den som formidler er ansvarlig for HVA hun formidler er jeg enig i, men hun er ikke ansvarlig for hva andre velger å tolke ut i fra det hun formidler. Og ærlig snakka, hva noen bitcher/kjerringer her på DIB mener om meg og mine unger, bryr jeg meg faktisk katten i, dvs. hvis jeg mot formening skulle komme til å mistolke et innlegg/svar en dag.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #152 Skrevet 14. januar 2008 Uansett hva man skriver her inne så får man ta høyde for at noen kan komme med enten ondskapsfulle eller kansje enda verre (synes jeg) teite utsagn. Uansett så har en person skapt debatt her (noe jeg kan like)
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #153 Skrevet 14. januar 2008 Setningene er identiske. Da er det absurd å påstå at alle her skal tolke dem på to ulike måter. Om ikke utsagnet har bevist at noen her strever med å formidle hva vedkommende mener, så gjør så avgjort resten av denne tråden det. At du ikke bryr deg om hva folk skriver om deg på dib er irrelevant.
solstråle69 Skrevet 14. januar 2008 #154 Skrevet 14. januar 2008 Jeg må si jeg tolket denne setningen som at "HVIS det hadde vært dine barn....", og jeg er østlending. Så jeg mener at du har mistolket innlegget, Pila. :-) Når det er sagt, så synes jeg vel Lamela burde lagt seg paddeflat, og bedt om unnskyldning for at innlegget kunne mistolkes.
mammantilverdensbestebarn Skrevet 14. januar 2008 #155 Skrevet 14. januar 2008 Akkurat sånn tolket jeg det også, solstråle69...
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #156 Skrevet 14. januar 2008 Tilab statuerte et eksempel. Hun prøvde på samme måte som oss andre å vise hvor hårreisende det var, det Lamela hadde skrevet. Du forklarer fremdeles ikke hvorfor det er to sett med regler her, for to forskjellige mennesker. Hvorfor skal Lamela forstås mens Tilab skal fordømmes? Det finnes jo ikke logisk i det hele tatt. Jeg ville vel heller stilt meg skeptisk til en person som sier slikt, helt ukritisk, enn til en person som bevisst prøver å vise hvor motbydlig setningen var. Er du ansvarlig for hva du formidler, så er man klar over (og tar ansvar for) at man ved å skrive at andres barn skulle ha vært utsatt for overgrep kan oppfattes særdeles krenkende. At du, Sim69, ville lest dette med så stor overbærenhet får jo være din sak. Men normalt vil vel de fleste oppfatte dette som krenkende.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #157 Skrevet 14. januar 2008 Tror de fleste her skjønner at det er normal folkeskikk å be om unnskyldning hvis det de skrev/sa ble feil oppfatta i forhold til hva de faktisk mente. At Lamela velger å ikke legge seg flat og be om unnskyldning får man vel se å et tegn på manglende oppdragelse og sosiale antenner. Rein og skjær dumskap mener jeg.
Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #158 Skrevet 14. januar 2008 Ro deg ned nå Pila. Jeg svarte kun på en del av KaMAs innlegg hvor hun bl.a. skriver: Ville ikke du reagert om noen skrev at det skulle vært dine unger som opplevde overgrep? Det var der jeg kom inn med det om hva jeg mener om DiB-kjerringene. Så i akkurat det svaret var det da faktisk ikke irrelevant - skjønner? Og jeg mener faktisk at du i dette innlegget reagerer altfor kraftig og personlig ut i fra en setning som Lamela har skrevet. Men rekner med at det også er ganske irrelevant for deg? Det eneste relevante er vel å høre fra de som er så hjertens enige med deg?
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #159 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er helt rolig. Jeg tar heller ikke lamelas meninger om noe som helst spesielt verken personlig eller alvorlig. Men jeg synes absolutt det er av interesse å ta en debatt rundt hva som er greit å formidle, hvordan språk kan tolkes og hvordan resonnementer ofte ikke henger på greip her inne - alt sammen godt representert i denne tråden. =) Forøvrig sier vel egentlig KaMa og noen nedi her som påpekte forskjellen på akademiske resonnementer og absurde resonnementer det meste.
Dailis Skrevet 14. januar 2008 #160 Skrevet 14. januar 2008 Enig med Ugl@ her. Ellers en utrolig god underholdning dette her, tydelig at det er to forskjellige nivåer på de som diskuterer her;)
Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #161 Skrevet 14. januar 2008 Aha - så jeg kan med andre ord ikke forstå Lamelas og Tilabs setninger forskjellig? Er ikke det akkurat det som er poenget her da - at man faktisk kan misforstå noe en annen person skriver? Nå ser jeg faktisk ikke noe poeng i å fortsette å dra Tilabs navn inn i dette, da jeg faktisk nå har skjønt at hun gjorde det som et eksempel (og ber om unnskyldning for det - går nemlig litt fort når man skal lese hundrede og ørten innlegg). Men poenget mitt er at så lenge den personen som har skrevet en setning ikke ser at setningen kan misforståes, og også i andre innlegg sier at da har man misforstått setningen, IKKE kommer til å be om unnskyldning uansett hvor langt man prøver å få den personen til å forstå at innlegget er blitt misforstått (jepp - lang setning...). Og man kan ikke kreve at en person som mener at det man har skrevet er rett - og ikke ondskapsfullt - skal legge seg paddeflat og be om unnskyldning, for det kommer ikke til å skje.
Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #162 Skrevet 14. januar 2008 Kan du utdype den Dailis? Skal jeg forstå deg slik at vi som "forsvarer" Lamela er på et "lavere" nivå enn de som ikke forsvarer henne? Du må være veldig klar på hva du mener før du skriver det vet du - i tilfelle misforståelser.
Twintipp og himmelblå Skrevet 14. januar 2008 #163 Skrevet 14. januar 2008 Virker som enkelte ikke forstår eller vil forstå begrepet, "gå en dag i mine sko, og du vil vite jeg snakker om". Det er da ikke det samme som å ønske andres barn misbrukt! Snodig ikke enkelte har vært utefor det før...
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #164 Skrevet 14. januar 2008 Joda, de fleste kjenner til det begrepet. Men når man snakker om "hadde du vært i mine sko", så sier man altså "hadde" og ikke "skulle". Når man sier "det skulle vært deg" så har det ikke samme betydning.
Northernlights Skrevet 14. januar 2008 #165 Skrevet 14. januar 2008 KaMa, i min dialekt (trøndersk) så kan man si "skulle" uten at det betyr det mange tror her. Jeg tok det iallefall som om "hadde du vært i mine sko,hadde du skjønt dette bedre". Ikke verre enn det. Resten av diskusjonen holder jeg meg langt unna...
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #166 Skrevet 14. januar 2008 Uansett bør man be om unnskyldning hvis det man har skrevet har blitt oppfattet slik det for noen KUNNE oppfattes., DET er i hvertfall ikke til å komme unna uansett, trodde det var en del av de flestes oppdragelse.
Twintipp og himmelblå Skrevet 14. januar 2008 #168 Skrevet 14. januar 2008 Ja, da er det jaggu en del som bør be om unnskyldning her.. Navnkalling som møkkakjerring og idiot, om ditt ufødte barn dør osv. går igjen her. Er det mulig sier jeg. Det er faktisk LOV og ikke tolke ihjel alt og ta alt opp i verste mening... SÅ evig takknemlig for at jeg slipper leve med kvinnfolk.. (ja, jeg generaliserer) Tror INGEN mannfolk går inn å analyserer setningsoppbygginger og klarer å diskutere ved nærmere 200 innlegg over en sånn fillesak. Jeg er imponert!
lille krapyl=) Skrevet 14. januar 2008 #169 Skrevet 14. januar 2008 Hold deg til poenget da, pila. Ikke angrip med mer skytts enn nødvendig!
Loglady Skrevet 14. januar 2008 #170 Skrevet 14. januar 2008 For min del synes jeg en retorisk runde på tolkning og logiske resonnementer er helt på sin plass her inne. Ikke en dag for tidlig.
lille krapyl=) Skrevet 14. januar 2008 #171 Skrevet 14. januar 2008 Herlighet! Den var skikkelig drøy! Tenk deg litt om da tillab.....
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 #172 Skrevet 14. januar 2008 Det synes jeg også. Og uansett, hvis man skriver noe som noen føler krenkende uten å egentlig ment det, burde det vel strengt tatt ikke koste noe å be vedkommende om unnskyldning for det. Med å si at det ikke var slikt det var ment. Men det var visst vanskelig!!
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #173 Skrevet 14. januar 2008 Vel, da kjenner du neppe særlig mange språkinteresserte menn.. Alt er lov, også å reagere på det folk skriver. Møkkakjerring ble så vidt jeg vet bare nevnt n gang, da med god grunn, "om ditt ufødte barn dør..." har jeg ikke fått med meg, med mindre du sikter til Tilabs kommentar som igjen bare var en omformulering av hovedutsagnet og idiot kan jeg ikke huske å ha lest, men godt mulig at det har gått meg hus forbi. Kan jo også være du sikter til andre innlegg, men det har jeg heller ikke fått med meg.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #175 Skrevet 14. januar 2008 Helt klart, dette er en viktig diskusjon, kansje ikke saken isolert, men sånn på generelt grunnlag. Har selv blitt misforstått et par ganger der jeg faktisk ba om unnskyldning, enda det var de som leste som tolka feil i forhold til at det jeg skrev var korrekt, her var det Lamela skrev skrevet på feil måte i forhold til hva hun mente, og da burde hun helt klart tatt dette til seg. Nå er dette neppe siste gang dette skjer her inne..men må si at jeg skjelden har opplevd mer spennende diskusjoner her på debattforumet enn den vi har had de siste par dagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå