Gjest MyIian Skrevet 14. januar 2008 #126 Skrevet 14. januar 2008 Du virker jo en smule treig i toppen da Lamela. Du sitter og forteller alle at de har ikke peiling på hva de snakker om fordi de har ikke vært igjennom det selv. Hvilken forutsetning har du til å si noe sånt? Jeg har selv opplevd det og jeg tolket det på samme måte som ->>- gjorde. Hvorfor kan du ikke bare beklage deg istedet for å sitte der og ilegge andre diverse egenskaper som så tydelig er dine egne, og ingen andres..
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #127 Skrevet 14. januar 2008 Jaja, det er mine ord det er snakk om her og da vet vel jeg best hva jeg sier eller mener i dette tilfellet. Så det er ikke mer å diskutere.
Gjest MyIian Skrevet 14. januar 2008 #128 Skrevet 14. januar 2008 Men når dine ord blir mistolket til noe grovt, ja rett og slett ondskapsfullt, hvorfor sier du ikke da "unnskyld at det kunne tolkes sånn" ?
Loglady Skrevet 14. januar 2008 #129 Skrevet 14. januar 2008 Pila er ei høyst oppegående dame. Hun vet sannsynligvis at lamelas (språklig dårlige) setning kan tolkes på to måter. Jeg gjetter derfor at hensikten med innlegget hennes er å illustrere et poeng når det gjelder tolkning og mistolkning. Siden lamela har mistolket pilas uttalelser gjentatte ganger, får hun nå smake sin egen medisin. Som sagt; gjetning fra min side. Pilas evne til å tolke og definere følger akademisk tradisjon. Problemet er at lamela ikke er inneforstått med denne tradisjonen. Det er to ulike nivåer her, og debatten dem i mellom blir dermed temmelig asymetrisk.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #130 Skrevet 14. januar 2008 Jeg applauderer dette innlegget, selv om jeg frykter jeg skal miste pauseunderholdningen min.. Sitter og skriver om motivasjon, holdninger, fordommer og tolkning og vurderer sterkt å printe ut denne tråden som et skrekkens eksempel
cherry coke Skrevet 14. januar 2008 #133 Skrevet 14. januar 2008 Teline! Er det organisasjonspsykologi og ledelse du tar? Bare lurte siden jeg hadde eksamen i det før jul, og da var det mye om holdninger og motivasjon=) Spennende tema!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #134 Skrevet 14. januar 2008 Jeg holder på med sosionomutdanningen Har tatt litt organisasjonspsykologi tidligere, og kan dra nytte av det nå. Veldig spennende
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #137 Skrevet 14. januar 2008 ...og jeg sitter og leser kommunikasjon... Må si at denne tråden er et eget studium, som nesten gjør læreboka overflødig...
Shinyogsmåen Skrevet 14. januar 2008 #140 Skrevet 14. januar 2008 Det er jo ganske tydelig at når Lamela ikke klarer å forstå det du sier pila at hun ikke mente det slik. Så synes det er unødvendig å mase noe mer om det da. Men Lamela: hvordan kan du si at de som har opplevd overgrep har en annen forståelse på ting? Har selv blitt seksuelt misbrukt i 5 år av stefaren min. Men kan ikke si jeg forstår hvordan andre som har opplevd lignende har det. Alle overgrep er forskjellige og alle reagerer forskjellig. Men dette her blir uthenging synes jeg..
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #141 Skrevet 14. januar 2008 Pila har eksamen nå, så det er jo ikke hun som maser. Er det noen som maser, så er det vel meg, siden det var jeg som hentet den frem. Og grunnen til det var at jeg fremdeles er provosert over Lamelas manglende selvinnsikt, generalisering av en gruppe mennesker (overgrepsofre) og en motbydlig arroganse i forhold til hva man skal kunne uttale seg om og ikke. Samt den manglende evnen til å beklage det hun skrev, som var uspiselig grovt, uansett om det er folk her inne som mener at man bør skjønne hva hun EGENTLIG mente.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #142 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er nok litt forelsket i deg, KaMa. Eller signerer, som the sissies say. Eksamen gikk forresten fint.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #143 Skrevet 14. januar 2008 Nei, jeg er antagelig langt kjappere enn mange her. Hvordan er ståa hos deg, 'a?
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #144 Skrevet 14. januar 2008 Du er så på jordet at det nesten er skummelt. Men det er jo åpenbart at du ikke jobber i forhold til disse problemstillingene, så det gjør sikkert ikke så mye. Det at du tror du kan snakke på vegne av 98% av somaliske kvinner er bare patetisk.
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #145 Skrevet 14. januar 2008 Så ti-timers tråden din først i dag, men har da tenkt litt på deg, med medfølelse. Grattis med vel overstått eksamen, og en skål (i grapefruktjuice må vite..) for at det gikk. Litt forelsket i deg også, du. Du har så fint hode, med så mye artig inni. ;-)
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #146 Skrevet 14. januar 2008 Må bare si at det er morsomt å lese hvordan dere tolker mine ord , og tror dere vet bedre hva de betyr enn jeg som faktisk har kommet med dem. Skal jeg be om unnskyldning for at noen her inne mistolker mine ord ? Nei vet du hva. Hadde jeg sagt at jeg ØNSKER dette hadde det hver anderledes. MEN igjen, det har jeg ikke. Kos dere med tråden.
Loglady Skrevet 14. januar 2008 #147 Skrevet 14. januar 2008 Det er uhyre morsomt å se hvordan du har tolket pilas og andres ord også. Hvordan du, med din tolkningsevne, skal være i posisjon til å snakke om tolkning i det hele tatt - det begriper jeg ikke.
Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #148 Skrevet 14. januar 2008 Det at noen tolker Lamelas ord feil, tilsier vel ikke at hun (Lamela) bør be om unnskyldning for det? Det er vel heller den personen som har tolket ordene galt som heller bør debatten/temaet ligge død. Og i hvertfall når Lamela gjentar gang etter gang at denne personen har misforstått setningen? Føyer meg heller til Spetakkel i at det Tilab skrev rett og slett er useriøst og ondskapsfullt og skrevet med viten og vilje, og som den oppegående personen hun er burde ha latt være å skrive.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #149 Skrevet 14. januar 2008 Det er fortsatt, som det har blitt påpekt, absurd å mene at en helt lik setning har to meninger uten at det presiseres. Dersom det er ondskapsfullt å skrive hva Tillab gjorde fordi det er gjort med "vitende og vilje" - så må jo det bety at Lamelas utsagn ikke er ondskapsfullt fordi hun ikke vet hva hun sier. Med andre ord er min opprinnelig konklusjon korrekt: Enten er det dumt eller så er det ondsinnet. =)
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #150 Skrevet 14. januar 2008 Så at Tilab bevisst skrev samme setning (med unntak av tre ord), gjør henne til ondskapsfull person, mens Lamela som skrev samme setning (men mente noe helt annet, som slett ikke kommer frem i setningen hun skrev) er helt ok? Kan du vennligst forklare logikken her? Er det fordi Lamela skrev i affekt? Fordi de fleste her inne vet at hun ikke er i stand til å formidle hva hun mener på en ok måte, derfor må man legge godviljen til for å faktisk forstå hva hun EGENTLIG mener? Så det gjelder forskjellige regler for forskjellige personer da? Ville ikke du reagert om noen skrev at det skulle vært dine unger som opplevde overgrep? Jeg ville blitt fly forbanna, og ikke særlig villig til å "tolke" hva vedkommende "egentlig" mener. Jeg ville ganske kjapt konkludert med at dette mennesket umulig kan være særlig vel bevart. Og det er ikke snakk om å misforstå med vilje. Ønsker man ikke å bli misforstått, så uttrykker man seg på en måte som ikke gir rom for misforståelser. Og det er den som formidler som er ansvarlig for HVA hun formidler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå