Nemesis Skrevet 14. januar 2008 #101 Skrevet 14. januar 2008 Oioioi, noen burde skrive en oppgave om kommunikasjon baset på denne tråden. Den er noe av det verste jeg har lest på dib. Er også vestlending, og tolket utsagnet som "hvis det hadde ært dine... osv". Men uansett dialekt eller annet, er det mulig å tolke det i verste mening? Og virkelig tro på at Lamela skulle ønske dette hadde skjedd med noen? Og fortsette å tro det, uansett hva hun eller andre sier? Da har dere jo bestemt dere for å "ta" henne da. Det er lov å gi seg. Det burde til og med gå an innse at "ok, det var ikke det hun mente". Har man først kommet så lang gårt det an å slenge på en beklagelse også. Ser jo av innleggene at noe sånt ville vært milevis unna kapasiteten til enkelte her. Er dere virkelig mødre? Omgås dere folk i RL? Og lager dere så mye styr over at noen formulerer seg feil eller på en annen måte til vanlig også? Det må da være utrolig slitsomt?
TheDharma Skrevet 14. januar 2008 #102 Skrevet 14. januar 2008 Man blir kanskje mindre villig til å forstå et menneske som absolutt ikke er villig til å forstå hva man skriver, som mistolker i groveste retning.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #103 Skrevet 14. januar 2008 Det hadde vel heller ikke vært noen sak for lamela og si "Sorry, i min dialekt betyr "det skulle vært"...osv. Jeg mente ikke at jeg ønsket dine barn skulle oppleve noe slikt" eller noe i den duren. Gjorde hun det?
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #104 Skrevet 14. januar 2008 Vel, nei. Men det er mulig hun snakket somali.
TheDharma Skrevet 14. januar 2008 #105 Skrevet 14. januar 2008 Og hvorfor skal man gi seg? I en diskusjon altså.. Har man rett så har man rett. Jeg tilhører kranglesiden skjønner jeg, og der kan nok ikke Nemesis ha vært, om dette er det verste hun har sett på dib.
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #106 Skrevet 14. januar 2008 Er det en allmenn oppfatning her inne, at det er mottaker som er ansvarlig for å tolke hva avsender mener, når avsender uttaler seg ukorrekt og klønete? Som jeg nevnte lenger oppe, jeg er bergenser, og å si at "det skulle vært dine unger..." ville blitt oppfattet som hevngjerrig, bittert og temmelig ukorrekt, sosialt sett, blandt samtlige av de menneskene jeg omgås. Og da slenger jeg gjerne på alle arbeidskollegaer, studiekollegaer og folk jeg ikke har grisemye med å gjøre. Og når man ser hvilke reaksjoner et slikt utsagn fører til, så burde det være normal folkeskikk å beklage hva man har sagt, og ikke starte en diskusjon på det. Jeg er mildt sagt sjokkert over at en voksen kvinne, mor som sådan, er i stand til å si noe sånt. Og om hun ikke mente det ordrett (som hun tydeligvis ikke gjorde) så er det også ganske sjokkerende at hun ikke er moden nok til å ta ansvar for hva hun sier, og beklager det hele.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #107 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er enig i at Lamela burde beklage seg, men syns det er veldig merkelig at du som bergenser ikke kjenner til denne måten å formulere seg på muntlig. Virkelig... Jeg sier ikke at det er skriftlig korrekt, for det er det ikke, men jeg kjenner mange som uttrykker seg sånn. Er selv stril og jobber blant annet på en stor skole i Fana. Jaja, har i hvertfall fått en innføring i hvor vanskelig det er å forstå hverandre av og til ;-)
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #108 Skrevet 14. januar 2008 Hadde jeg sagt at jeg ønsket hennes barn å oppleve noe sånt så hadde jeg sagt det rett ut. Ikke verre enn det. Men det har jeg da ikke sagt har jeg ? Men hadde det hvert sånn så hadde en kanskje forstått følelsene de gjennomgår da og resten av livet. Uansett så er det likt verden over. Skammen er den samme.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #110 Skrevet 14. januar 2008 Og du tar feil ang. at skammen over kjønnslemlestelse er den samme verden over. Men det har vel strengt tatt ingenting med denne diskusjonen å gjøre.
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #111 Skrevet 14. januar 2008 Ja, jeg sa det rett ut, som vanlig. " Det skulle hvert dine barn"..... ikke jeg skulle ønske det hadde hvert dine barn. Hvordan "tolker" DU pilens ord da ? Sitat: Jeg mener Staff har et poeng når han sier at omgivelsenes reaksjon på et overgrep har noe å si for hvordan offeret opplever overgrepet. Et eksempel jeg har gjentatt flere ganger nå er f.eks at jeg tror det er gode muligheter for at et norskoppvokst pikebarn på åtte år ville ha andre psykologiske reaksjoner i etterkant av å bli kjønnslemlestet enn et somaliskoppvokst (og boende) pikebarn på åtte år ville ha. Ikke fordi overgrepet er mindre groteskt, men fordi jenta i Somalia ville oppleve at alle så på overgrepet som normalt og akseptabelt, og til og med noe å få sosial status av. Om omgivelsene ikke fortalte barn som hadde blitt lurt til å ta på tissen til en voksen mann at dette er skrekkelig, men derimot skrytte dem opp i skyene for det anser jeg det som absolutt mulig at de ville få en annen reaksjon enn det som er utbredt i dagens norske samfunn. Det har ingenting med å bagatellisere denne lommemannens handlinger. Han opererte i dagens norske samfunn og ofrene lever i dagens norske samfunn og vil dermed reagere som de fleste andre som er sosialiserte i dagens norske samfunn. Utover det synes jeg også det er essensielt at Staff har rett til å si hva han sier, samme pokker hvor uenige alle andre måtte være. Meningssensur er så jævlig lite sunt for et samfunn. Sitat slutt.
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #112 Skrevet 14. januar 2008 Nei, gjør ikke det... disse barna vokser nemlig opp, skjønner du, og det er da følelsene kommer i retur når de oppdager hva de er blitt utsatt for. For kjønnlemlestelse er ikke noe annet enn overgrep, uansett hvordan en vrir og vender på det.
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #113 Skrevet 14. januar 2008 Du sa det rett ut. Du kunne ikke ha sagt det mer direkte enn det du gjorde. Og hva skal til for at du skal forstå at du tar feil? Fordi om man har opplevd overgrep, seksuelt misbruk som barn, så reagerer man slett ikke automatisk slik som du (tydeligvis) gjør. Er du virkelig så arrogant at du mener du sitter inne med den eneste sanne måten å føle og reagere på? Dersom man ikke reagerer og føler slik som deg, så har man ikke opplevd overgrepene? Og nei, det er ikke likt verden over. Hvordan vi reagerer på forskjellige ting er i aller høyeste grad kulturelt betinget, men den diskusjonen er du ikke i stand til å ta (uansett hvor interessant den er) fordi du mener det bare er én måte å oppleve og føle på. Men det er faktisk en annen diskusjon. Her er temaet at du skrev at det skulle vært noen andre sine barn som skulle opplevd overgrep, for at de skulle ha sett (og følt) likt som deg. Noe som slett ikke er sikkert at de ville gjort (eller gjør..).
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #114 Skrevet 14. januar 2008 Ikke sitt der og prøv å diskutere noe du ikke har peiling på. Det er bare patetisk.
KaMa Skrevet 14. januar 2008 #115 Skrevet 14. januar 2008 ..og der har vi det andre momentet som jeg deg ute av stand til å kunne diskutere noe som helst. Å ty til personangrep? Hvem av oss er patetisk sier du? Og det er vel åpenbart for de fleste at jeg har ganske mye mer peiling enn deg, siden jeg ikke sitter og ser verden med skylapper på.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #116 Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes dere er vrange og fastlåste begge to. Ganske fjollete det hele, men jeg ler godt da Underholdende avbrekk i oppgaveskrivingen!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #119 Skrevet 14. januar 2008 Lamela - jeg har virkelig sjelden sett en så lite ydmyk holdning som hos deg - det slår deg ikke at andre mennesker kan ha et poeng?? Dine argumenter faller på sin egen urimelighet, og nivået kan i beste fall karakteriseres som enkelt. Med en så påståelig holning som din har du oppnådd å fullstendig diskvalifisere deg selv fra enhver saklig debatt.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #120 Skrevet 14. januar 2008 Hvordan jeg tolket det? Det er vel ikke noe å tolke. Hun er ganske klar i hva hun skriver. Og jeg er tildels enig med henne. Når det gjelder ditt utsagn, om at "Det skulle ha vært" så skjøner jeg at Det begrepet har en annen mening for deg. Men du burde forutsett at "det skulle ha vært" Faktisk betyr at du skulle ønske det hadde vært. Det spiller liten rolle om det betyr noe annet for deg.I det norske språk betyr det det det betyr, og der er ikke noen tolkningsmulighet. Så da burde du kanskje ha tenkt på at intensjonen din kunne misforståes, og valgt å ordlegge deg annerledes. Eller i deg minste beklaget og forklart hva du egentlig mente da denne tråden ble lagd.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #123 Skrevet 14. januar 2008 Hvorvidt kjønnslemlestelse er et overgrep er irrelevant, det er ikke det vi diskuterer. Og i Somalia (siden det var eksempelet) er det forbundet skam med å ikke være omskjært og stolthet ved å være det. (Men ser heldigvis at denne tendensen er i fed med å endre seg.) Så jeg mener klart at et banrs opplevelse av et overgrep er farget av normene i det samfunnet det vokser opp.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #124 Skrevet 14. januar 2008 Sorry lamela, men her er det du som har lite peiling. Jeg blir faktisk ganske oppgitt over din manglende evne til forståelse for hva andre skriver.
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #125 Skrevet 14. januar 2008 Jaja, jeg gidder ikke bruke hele dagen på dette innlegget . Jeg har sagt mitt, om og om igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå