Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #151 Skrevet 31. oktober 2007 Det som er pussig er at flere av de som jobber i barnehage er av den oppfatning av at det stort sett ikke er heldig å ha et barn på 1 år i bhg hele uka, full dag, mens foreldrene kommer opp med alle mulige slags grunner for at dette ikke er noe problem for dere vet best selv hva som er bra for ungene deres. Er dere like bedrevitende når det kommer til personalet i bhg til ungene deres?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #152 Skrevet 31. oktober 2007 Igjen: har vi lest HI her???? Glemt hva diskusjonen handler om?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #153 Skrevet 31. oktober 2007 Ja du vet det nå ja. Nødvendig kompetanse?? Her er det snakk om å ha tilstrekkelig personale overhodet, noe du ikke kan ha gå glipp av å få med deg så observant som du tydeligvis er. Og man har også for lite pedagoger i norske barnehager for øyeblikket. Jeg er for øvrig fortsatt ikke midtimars, selv om du virker som å tro det fortsatt.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #154 Skrevet 31. oktober 2007 Ja, ser forskjellen men den er ganske urelevant så lenge du ikke har observert barna når de er I (capitol i) barnehagen. Dette er altså hun som ikke er midtimars men som også har jobbet i bhg. Eller kanskje du og jeab er en og samme person også? bare at jeab er så saklig at hun kreerer to nick lissom? kjempesmart.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #155 Skrevet 31. oktober 2007 Vi har barnas - av og til på tross av familien - beste som førsteprioritet. Skjønte du DEN eller?
bixit Skrevet 1. november 2007 #156 Skrevet 1. november 2007 Jeg har ikke sagt at "jeg er best og det er ikke dere dumme foreldre" nå høres du ut som en av ungene jeg passer. Men jeg går ut ifra at hvis du vet ungene har så godt av å være i barnehage hver dag året rundt så har du også dette av erfaring og/eller har vært innom temaet på et helt annet nivå enn "synsingen" din på bim... Jeg har ikke oversett det innlegget ditt nei, i motsetning til andre har jeg lest mer eller mindre alt på denne tråden. I motsetning til andre som ellers turer frem her. Jeg er da klar over at det er forskjellige måter å kritisere på, men den snille "strøsukkerpå" varianten driver vi med på jobb. Den funker ikke den heller. Ellers så mener jeg det er ganske mange andre her som er nokså ufine med tanke på at dette er en diskusjon som går på de foreldre som, ikke har bekkenløsning, ikke har en fæl sjef, ikke har ingen andre i verden å få barnapass av, ikke holder på å bygge hus, ikke har havnet i en bilulykke på vei til barnehagen eller andre ting som hi men de som vet med seg selv at de nok kunne hentet ungen og fått et par ekstra timer sammen før leggetid idag men heller tenker "Næh". Naivt av dere å tro de foreldrene ikke finnes. Grunnen til at ting ikke synker inn hos dere er vel fordi dere bedriver en helt annen diskusjon enn den vi andre nå gjennom 150 innlegg har fulgt. Og til Lompa: Jeg nevnte forresten det med samfunnet og utviklingen kanskje100 innlegg lenger opp. Kanskje litt teit å i det hele tatt legge inn noe argument hvis du ikke vet hva jeg snakket om?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #157 Skrevet 1. november 2007 Midtimars: jeg synes du fremstår som noe unyansert og ureflektert her! Jeg reagerer bl.a. på det du sier om at alle misforstår hva du sier, slik at du må gjenta deg selv. Det minner meg om den vitsen der lille Ole klager over at det bare er han som går i takt, og at det er alle de andre som går i utakt. Flåsete sagt av meg kanskje. Men jeg kjenner at jeg irriterer meg over 'synsing' og lite faglig tyngde fra en som påstår å ha stor viten. Du generaliserer på bakgrunn av hva du mener du har sett selv, og på bakgrunn av hva dine venner sier, og på bakgrunn av et eller annet kurs du har tatt. Det virker svært uvitenskapelig! Tror nok det er slik at mer kunnskap fører til større nyanser i uttalelser, og mindre lettvinte generaliseringer. Ettersom man lærer mer blir man mer bevisst på at det er mye man ikke kan, og slutter å uttale seg så bombastisk.
sydilla Skrevet 1. november 2007 #158 Skrevet 1. november 2007 Jeg vet jeg sa jeg gav opp... Heia Jeab! punkt 1: Nå har det seg sånn at jeg faktisk har lest alt i alle innleggene på denne tråden jeg også - og dersom dere hadde gjort det samme hadde dere ikke kommet med påstander som denne: "Det som er pussig er at flere av de som jobber i barnehage er av den oppfatning av at det stort sett ikke er heldig å ha et barn på 1 år i bhg hele uka, full dag, mens foreldrene kommer opp med alle mulige slags grunner for at dette ikke er noe problem for dere vet best selv hva som er bra for ungene deres. Er dere like bedrevitende når det kommer til personalet i bhg til ungene deres?" Uten å ha gjort en nøyaktig opptelling tror jeg det er flere barnhageansatte på denne tråden som mot sier midtimars enn det er som støtter henne... Dessuten, faglitteraturen på dette er IKKE så entydig som enkelte framstiller det som på grunnlag av et foredrag. At man lager en pedagogikk spesielt retta mot de minste i barnehagen er ikke et bevis på at ettåringer ikke har noe i barnehagen å gjøre. Alle som jobber med ped i ulike aldersgrupper har foredrag som vinkler for og i mot ulike måter å tolke barna og deres hverdag på. Dersom noen er interessert kan de lese boka "barnehage for de yngste - en forskningsoversikt" Av Ingrid Pramling som i over 10 år har vært en anerkjent person på området... Så skal vi se om noen hver er like bastante. Punkt 2: Mye av det som olk har blitt provosert over her inne handler om at enkelte forbeholder seg retten til å bedømme når andre har behov for å levere i barnehagen eller ikke. og at folk kommer med utsagn som "det er bare å kutte forbruket". Det jeg, og flere har blitt forbanna på er ikke at noen trekker fram negative sider med barnehage, men at det blir sagt folk som bruker det "ikke prioriterer ungene sine" eller "ikke har vilje til å være sammen med ungene sine når muligheten er der". INGEN barnehage ansatte har fullstendig oversikt over folks liv og hva slags behov de har. SELVSAGT finnes det folk som ikke burde hatt barn - men det er i så fall en sak for barnevernet ogda har folk som midtimars MELDEPLIKT! Hun som starta tråden spurte om det var vanlig at folk leverte ungene i barnehage selv om de hadde fri fra jobb, - fordi hun selv syns dette virket litt merkelig. Hun mente dessuten at det var "for enkelt" å velge å ha eldstemann i barnehagen når en gikk hjemme med nr 2. Det noen da har prøvd å få fram er at "Ja, det er det ganske ofte, men det betyr ikke at folk er dårlige foreldre". Rett og slett fordi det kan være mange gode grunner til at folk levere ungene sine i barnehagen når de har "FRI".... Så er det andre som har vært så opptatt med å dømme, f.eks. meg, som uegna til å få barn - i alle fall til å få nr 3. Nå skal jeg på kafe med en venninne og kose meg uten barn. Selv når jeg er sykemeldt er det folk som syns det er pussig at jeg velger å ha de to eldste full dag i barnehagen. "Å, så du er sykemeldt. Da er vel guttene hjemme fra barnehagen da?"
Ikkelektuell Skrevet 1. november 2007 #159 Skrevet 1. november 2007 "Vi har barnas - av og til på tross av familien - beste som førsteprioritet. Skjønte du DEN eller?" Men er det vanskelig å innse at barnets beste ikke er fullstendig uforenlig med å gå i barnehage - selv om barnet er under to år gammelt?
Ikkelektuell Skrevet 1. november 2007 #160 Skrevet 1. november 2007 "OG det faktum at ikke noe som vedrører barnet som ikke er 100% positivt kan tas opp uten at det vekker vill harme hos foreldre." Det er et følsomt tema. Har du tenkt på at noen ganger kan måten ting tas opp på justeres for å oppnå et mer effektivt resultat?
Ikkelektuell Skrevet 1. november 2007 #161 Skrevet 1. november 2007 "Det som er pussig er at flere av de som jobber i barnehage er av den oppfatning av at det stort sett ikke er heldig å ha et barn på 1 år i bhg hele uka, full dag, mens foreldrene kommer opp med alle mulige slags grunner for at dette ikke er noe problem for dere vet best selv hva som er bra for ungene deres. Er dere like bedrevitende når det kommer til personalet i bhg til ungene deres?" Det du glemmer der oppe på pidestallen din er at man faktisk må ta alternativene i betraktning når man gjør en vurdering om hvor mye en skal ha barnet i barnehage. Noen ettåringer må være så mye i barnehage fordi foreldrene har valgt det minste av flere onder. Det er du som er bedrevitersk her.
Ikkelektuell Skrevet 1. november 2007 #162 Skrevet 1. november 2007 "Jeg har ikke sagt at "jeg er best og det er ikke dere dumme foreldre" " Åh, beklager så meget. Ordrett sa du dette: "Her blir en spurt gang på gang om ting jeg aldri har påstått av sinte ukoselige mødre som prøver å forsvare sin ubrukelighet." Budskapet er jo unektelig det samme. Men jeg er jo stort sett ubrukelig, så hva vet jeg? *knegg* "Jeg er da klar over at det er forskjellige måter å kritisere på, men den snille "strøsukkerpå" varianten driver vi med på jobb. Den funker ikke den heller." Nå finnes det jo et par nivåer mellom nedlatende og påståelig slenging med kjeften med "jeg vet best"-ettersmak, og "strøsukkerpå-varianten". Jeg anbefaler deg å prøve noen av dem, så skal du se at verden ikke virker fullt så dum og teit og slem lengre. "Naivt av dere å tro de foreldrene ikke finnes. " Jeg tror at disse foreldrene du snakker om finnes, de som plasserer ungen i barnehagen og går på stranda eller kafé. Jeg tror bare ikke at de representerer flertallet av foreldre til barnehagebarn, og derfor er det meningsløst å bruke dem som alibi for holdningene dine. "Men jeg går ut ifra at hvis du vet ungene har så godt av å være i barnehage hver dag året rundt" Et annet forslag jeg har til deg er at du leser innleggene litt mer nøye før du trekker konklusjonene dine. (Skjønner at det kanskje var slitsomt å måtte lese hele denne lange tråden). Prøv igjen, du, og se om du kan fortelle meg hvor og når jeg har kommet med denne påstanden. Lykke til.
Ikkelektuell Skrevet 1. november 2007 #163 Skrevet 1. november 2007 "Nødvendig kompetanse?? Her er det snakk om å ha tilstrekkelig personale overhodet," Jeg trodde vel i min grenseløse mangel på kunnskap og innsikt at tilstrekkelig personale inngikk i begrepet "kompetanse". Om du ikke er midtimars står det deg selvsagt fritt å bevise dette når som helst. Om du velger å la være tar jeg det selvsagt til inntekt for at teorien min stemmer, uten at det egentlig har noen videre betydning - argumentene dine er like dårlige og usaklige uansett hvem du er.
yummymummy78 Skrevet 1. november 2007 #164 Skrevet 1. november 2007 Jeg har selv barn i barnehagen, og jeg har dette UTEN dårlig samvittighet. Barnet mitt er der hver hverdag fra åtte til fire, og han stortrives! (begynte i ettårs alderen) en viss "barnehageansatt" fremstår, etter min mening, som svært påståelig i denne diskusjonen. Hun har en gammeldags tanke og ide om ettåringer i barnehagen. Her er det tydeligvis på tide med noe ny input. Et tips er å lese faglitteratur fra professor Gunvor Løkken vedr den såkalte toddlerkulturen. Hun omtaler ettåringer og deres gevinst av å oppholde seg i barnehagen sammen med likesinnede. De danner seg en egen kultur, og de utvikler en kommunikasjon som kan danne viktig grunnlag for den videre sosialiseringen. Noe å tenke på? Når en jobber i barnehage bør en sørge for å holde seg oppdatert på lik linje med andre offentlige ansatte!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #165 Skrevet 1. november 2007 Er mor/far trygda og går hjemme hver dag så er den barnehageplassen dems ufortjent. Da bør de ha ungen hjemme,og prøve engasjere den selv. Barnehage bør være til arbeidende foreldre,som virkelig trenger plassen. Ikke fordi noen anser dette som en oppholdsplass til barn. Og har man en sånn tankegang når man går hjemme,at det er greit å sende ungen i barnehagen,så bør de iallfall ikke få en til!!!!
Ikkelektuell Skrevet 1. november 2007 #166 Skrevet 1. november 2007 "Barnehage bør være til arbeidende foreldre,som virkelig trenger plassen. " Skole burde bare være for folk som har utbytte av den. Synd de kastet bort en hel plass på deg.
bixit Skrevet 1. november 2007 #167 Skrevet 1. november 2007 Og hadde du lest hva de fleste andre barnehageansatte sa om denne saken så hadde du skjønt at det er nettopp det vi blir. Det at vi ikke blir kurset for å være medgjørelige og enig med foreldre men for å inneha mest mulig forståelse for barna vi har ansvar for er tydeligvis et problem for sånne som deg. Jeg er desverre ikke satt på denne jord for å blidgjøre og stryke egoet til foreldre som muligens aldri burde reprodusert i utgangspunktet. Fordi om jeg er barnehageansatt så har jeg rett til å ha mine meninger akkurat som alle andre som vandrer gatelangs.
bixit Skrevet 1. november 2007 #168 Skrevet 1. november 2007 Nei synes heller ikke du skal ta fra han plassen sin hvis han trives. Men synes det er koselig å høre at du tar han ut hvis det er anledning til det Er jo det det dreier seg om for min del. ikke det at man MÅ ha barnhageplass, men ønsket om å tilbringe ekstra tid med dem når en har mulighet til det
bixit Skrevet 1. november 2007 #169 Skrevet 1. november 2007 Så du mener at når en unge blir hentet i barnehage og spytter på mora etter å ha sagt ifra at han ALLTID er sist så er dette feil måte av meg å tolke dette? Og ettåringer, toåringer kan umulig skjønne om de er sist? De er jo oppegående nok til å få med seg så mye som dere sa lenger oppe, da må de skjønne når de sitter igjen alene. Ja jeg har meldeplikt når jeg mener unger blir vannskjøtet, men dette er en sånn ting som er blitt så vanlig at det ville bli latterlig å melde noe sånn. Vi har åpent de timene så det må folk få benytte seg av. Men det er noe annet å faktisk tyne ut hvert minutt, gjerne flere minutter enn en har til rådighet også. Dette med å kutte ned på forbruket er jo faktisk et reelt alternativ. Forstår det at folk som er vant til å ha har vanskelig for å klare seg med mindre (mye vil ha mer), men vi er ganske mange som har klart oss på kun en lønning eller bare studielån og helgjobb. Det er jo ikke umulig selv om det ikke er ønskelig. Men du har rett på dine meninger og jeg har rett på mine. Og fremdeles har ingen her inne sagt noe om deg som sykemeldt. Men du hører det fra andre i "den virkelige verden"?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #170 Skrevet 1. november 2007 Du fremstår som svært uprofesjonell, midtimars! De fleste andre barnehageansatte? Hvilken undersøkelse refererer du til her? Fordi om noen er uenig med deg her, betyr ikke det at de ønsker at barnehageansatte skal kurses for å være medgjørlige og enige med foreldrene. Jeg tror faktisk at de fleste foreldre ønsker det beste for barna sine, og det innebærer bl.a. at de barnehageansatte kurses for å inneha mest mulig forståelse for barna de har ansvar for. Jeg er ikke barnehageansatt, men har vært det en gang i tiden, og jeg er uenig med det meste du har sagt i denne saken. Og bare for å understreke det med en gang; jeg har ikke barn i barnehage og føler meg dermed ikke truffet og har ikke noe behov for å forsvare meg. Det jeg derimot har er et hovedfag i pedagogikk.
sydilla Skrevet 1. november 2007 #171 Skrevet 1. november 2007 beklager, men dette blir for dumt. Ja, du har rett til å ha dine holdninger og jeg har rett til mine. Men nå må du slutte å snakke som om du representerer holdningene til majoriteten av norske barnehageansatte. Det tror jeg heldigvis at du ikke gjør! Moralen må vel være at de aller, aller fleste av oss kan levere både 1 åringen og 2 åringen i barnehagen med god samvittighet. Men selvfølgelig må vi være lydhøre ovenfor de signalene som de som har ansvaret for barnet vårt gir oss. Hva derimot en ukjent barnehageansatt eller mannen i gata måtte mene om de valgene vi gjør for våre barn og oss selv - det tror jeg vi kan drite i... God natt og takk for meg :-)
Gjest Skrevet 1. november 2007 #172 Skrevet 1. november 2007 Hei du anonym "Er mor/far trygda og går hjemme hver dag så er den barnehageplassen dems ufortjent. Da bør de ha ungen hjemme,og prøve engasjere den selv." Mener du at barnet har det best alene hjemme med en trygdet forelder? Vel, da er vi meget meget uenig. Barn har det best med å leke sammen med andre barn! Men en deltidsordning er det jeg vil kalle perfekt!
bixit Skrevet 1. november 2007 #173 Skrevet 1. november 2007 Jeg ser forskjellen der ja. Det jeg ikke ser er rellevansen ved at du har observert barn som går i barnehage hver dag hele uken med mindre du har vært der med de hver dag hele uken. Alle som bor i en normal størrelse by har da observert slike barn?
bixit Skrevet 1. november 2007 #174 Skrevet 1. november 2007 Unnskyld?! Rart hvordan typer som deg projiserer sine egne sjarmerende nykker over på andre. Jeg har alltid signert med nick.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #175 Skrevet 1. november 2007 til jeab 12.08 1.11 Ingen som har sagt at det er fullstendig uforenlig for et barn under to års beste å gå i bhg, nei. Det var fortsatt snakk om å sende ettåringer i bhg hver dag hele uka. Ut i fra denne tråden kan vi kanskje bar konkludere med at det vil være til det beste for de ettåringene som har mødre som har svart her, så kan vi bli ferdige med hele diskusjonen. hilsen hun anonyme som nå er lei av å snakke til gråstein og som du tror er midtimars som ikke er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå