Gå til innhold

Barn i barnehage med mamma hjemme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har rett; hvis jeg plutselig fant meg selv i arbeid i en barnehage ville jeg bli meget overrasket.

Spøk til side.

Du fremstår som nokså generaliserende når du går ut fra situasjonen i barnehagen du jobber i og bruker den som grunnlag for bedømmelsen av foreldre generelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av den typen som har datteren vår hjemme dersom jeg har fridager (dersom jeg ikke har svært mange på rad da). Men nå er hun snart 3 år, så hun faller ikke inn under den gruppen du sikter til. Men hun begynte i bh da hun var ca 1,5 år, og da og hadde jeg henne hjemme på mine fridager.

En annen her påpekte at bh.personell legger merke til hva foreldre gjør, at barna kommer selv om mor/far har fri. Javel? Hvordan vet personalet om foreldrene har fri?? Jeg forteller aldri de ansatte i barnehagen til vår datter hvor jeg skal den dagen, for det har de da jammen ta ingenting med! Og når det er sagt, så får jeg som regel denne kommentaren slengt etter meg når jeg sier hun skal ha fri neste dag: javel? Hvorfor det??? Akkurat som om jeg har meldeplikt. Så det virker da ikke som at alle som jobber i bh synes det er "greit" at barna har fridager.

Skrevet

Det gjør jeg fordi jeg har jobbet i flere barnehager og kjenner flere mennesker som har jobber i andre barnehager. Oppfatningen er nokså lik..

Når 4 av 10 sender syke barn i barnehage så er vel "nuff said". Folk har problemer.

De foreldre som er flinke de får høre hvor flinke vi synes de er. Desverre hører de til unntakene, så det er langt mellom hver gang vi får rose noen.

Poenget er vel å strebe etter å ikke bli den typen. Men desverre er det så vanskelig for folk å høre at de ikke gjør alt 100% korrekt, at de ikke er perfekte foreldre med perfekte unger så det er umulig å gjøre noe med det.

Skrevet

Ingen som sier en har meldeplikt? Fantaserer..

De sier jo det villig selv.Skryter av det til og med noen ganger. Vi binder dem ikke fast til en stol og torturerer dem til å fortelle om dagens gjøremål ;) Men vi prøver å ha en god dialog med foreldrene. Ellers er vi bare en parkeringsplass for avkommet deres virker det som.

Skrevet

"Det gjør jeg fordi jeg har jobbet i flere barnehager og kjenner flere mennesker som har jobber i andre barnehager. Oppfatningen er nokså lik.. "

Du generaliserer like fullt, og jeg er villig til å vedde bestemor på at det ikke står så ille til med foreldre flest som du prøver å fremstille det.

Det du sier om ros ("De foreldre som er flinke de får høre hvor flinke vi synes de er. Desverre hører de til unntakene, så det er langt mellom hver gang vi får rose noen") får tankene mine over på en debatt på DiB-krangle idag. Det du beskriver er den nedlatende varianten. Hvordan kan du forvente at folk skal ta til seg det du sier, hvis du får dem til å føle seg underdanige på et område de bør ha (og oftest har) full kontroll på, nemlig barna deres?

Det er riktignok udiskutabelt at de aller fleste har et forbedringspotensiale på de fleste områder. (Barnehagepersonale likeså). Og det er lov å kritisere, og det er viktig for at ting skal utvikle seg, men det er også lov å være bevisst på måten en gjør det på. Det er faktisk nødvendig for at det i det hele tatt skal ha en effekt.

Skrevet

lurer virkelig på om du jobber i barnehage som du antyder. Det virker ikke slik akkurat sånn som du holder på her inne med å skrive " ellers er vi bare en parkeringsplass for avkommet deres"!!!! SKAM DEG!

Når det er sagt, så er jeg helt enig med et annet innlegg her inne med meldeplikt.

Hadde hun hjemme i lange perioder i høst da jeg ikke jobbet fulltid. Da fikk jeg beskjed om at " neida du må ikke ha dårlig samvittighet av å ha ho her i barnehagen". Indirekte sagt, "nå må ho komme i barnehagen snart"!

Den psykologen du pratet om skulle jeg likt å visst hvem var. Det siste jeg hørte i høst var en barnepsykolog som uttalte at barn over 1 år hadde ingen vondt av å være i barnehage. Men man burde følge godt med barnet. Så lenge det viste trivsel og glede, ingen bekymring Men barn under 1 år var ikke så heldig å ha der.

Lykke til alle sammen. Med eller uten barn i barnehage! Så lenge det fungerer for oss og barnet er det jo bare å drite i ka andre mener:-DD

Skrevet

Hva i alle dager er det du fantaserer om?? Vi som foreldre har da ikke meldeplikt overfor barnehagepersonellet! Jeg MÅ ikke fortelle at nå skal jeg på jobb, nå skal jeg være hjemme, nå skal jeg vaske huset, nå skal jeg ditt og datt. Det har de da ingenting med, på lik linje som at jeg ikke har noe med hva de gjør! Så hva om noen foreldre har barna i bh når de har en dag fri? Du vet jo ikke hvorfor de velger dette. Selv har jeg som sagt datteren vår hjemme veldig ofte, men som sagt før, da får jeg høre: hva?? hvorfor skal du ha henne hjemme??? For da mener de at hun har det SÅ mye bedre i bh sammen med dem. Forferdelig selvmotsigende. Man skal ikke ha barna hjemme når man har fri, men man skal heller ikke komme med de i bh når man må på jobb. Tull og vas!!!

Skrevet

Det gjør jeg! Forskjellen mellom meg og deg er at jeg er på barnets side, og er litt likegyldig ovenfor følelsene til folk som skaffer seg barn uten å ha tid til dem.

Skamme deg kan du selv gjøre. Det at dere oppfatter oss som en parkeringsplass er ikke min feil, jeg skulle gjerne ha endret den oppfatningen, men så kommer sånne som deg da..Vift pekefingeren din i den andre retningen, jeg er nemlig den som har best forhold til barna generelt i barnehagen vår og vier dem mest tid og oppmerksomhet. Det er meg som sitter på gulvet med dem, leker med dem og trøster dem når de slår seg. Det er en grunn til at jeg blir forbannet på deres vegne.

Ja det er forsåvidt bare å drite i hva andre mener. Som om ikke du selv har en og annen mening om andre folk og barna deres :P

Som jeg sa var det ingen meldeplikt. En må da være mindre begavet for å tro noe sånn..

Skrevet

Himmel og hav.. Sa jeg at du hadde meldeplikt?

Jeg har opplevd foreldre som har levert ungen sin idet de sier "nå skal jeg på stranda!"

Hva f... tenker jeg da. Tull og vas sa du?

Skrevet

Jeg syns du har en skremmende holdning til foreldrene. Er du klar over hvor fort slikt smitter over på ungene??? De sanser mye mer enn du tror.

Glad du ikke jobber i min barnehage....

Skrevet

Hei midtimars!

Jeg synes du går for langt her. Du er ansatt i en bhg. Om foreldrene velger å lever tidlig og hente sent - og hvorfor de gjør det slik har du ingenting med. Du vet garantert ikke hvordan livssituasjonen til foreldrene er, så vær ikke så rask å dømme...

Jeg tipper du kommer til å måtte svelge en kamel eller to etter at du selv har fått barn.

Skrevet

Er så enig med lompa75 her, og anonym over.... Slikt er skremmende at dere barnehage ansatte tenker.

Skrevet

Jeg både har barn og har en på vei, så her kan dere nesten ikke komme med "vi vet best, du er så uerfaren" undertone her.

Den er populær når argumentene begynner å bli tynne.

Det som er skremmende er at dere selv sier barna deres har det bedre i barnehagen enn sammen med dere.. Det har dere kanskje rett i da. Om jeg er av en annen oppfatning får nesten være min sak.

Dere må nesten regne med at samtlige barnehageansatte tenker litt på barna de passer, spesielt de barna som oppholder seg i barnehagen flere "våkne timer" enn de gjør hjemme sammen med mor eller far.

Noe annet ville være tragisk.

Men igjen, for de av dere som mener barna har det bedre hos oss, for all del...

Skrevet

midtimars: Du har totalt valgt deg feil jobb...Å være paranoid og påstå at foreldre ser på "barnehagetanter" som parkeringsplass for avkommet demmes, er jo helt absurd! At du i det hele tatt tenker den tanken, sier bare litt om at du ikke passer inn i yrket som barnehagetante.

Skrevet

midtimars: Du har totalt valgt deg feil jobb...Å være paranoid og påstå at foreldre ser på "barnehagetanter" som parkeringsplass for avkommet demmes, er jo helt absurd! At du i det hele tatt tenker den tanken, sier bare litt om at du ikke passer inn i yrket som barnehagetante.

Skrevet

Og jeg synes for mange foreldre har en skremmende holdning til det å være forelder.

http://www.nrk.no/nyheter/1.1957284

Hvis du tror noen er i stand til å ta ansvaret for og passe ett barn i opptil 9 timer hver bidige dag uten å ha noen som helst tanker om det barnet og det som vedrører den er du en smule naiv.

Jeg håper da de sakkyndige som passer mine barn har ryggrad nok til å dele med meg det de tror kan forbedres. Ingen er en perfekt forelder, men det er fullt mulig å være en elendig en ved å ikke være istand til å ta imot velmenende råd og veiledning.

Skrevet

Det får du tenke som du vil om. Men jeg er godt likt i yrket mitt.

At du tar deg nær av det jeg skriver får være din sak igjen.

Ingen som har sagt man må være enig, men du har forsåvidt ingenting med hva jeg gjør til daglig, som en lenger her oppe så pent påpekte for meg ;)

Skrevet

"Det gjør jeg! Forskjellen mellom meg og deg er at jeg er på barnets side, og er litt likegyldig ovenfor følelsene til folk som skaffer seg barn uten å ha tid til dem.

Skamme deg kan du selv gjøre. Det at dere oppfatter oss som en parkeringsplass er ikke min feil, jeg skulle gjerne ha endret den oppfatningen, men så kommer sånne som deg da..Vift pekefingeren din i den andre retningen, jeg er nemlig den som har best forhold til barna generelt i barnehagen vår og vier dem mest tid og oppmerksomhet. Det er meg som sitter på gulvet med dem, leker med dem og trøster dem når de slår seg. Det er en grunn til at jeg blir forbannet på deres vegne.

Ja det er forsåvidt bare å drite i hva andre mener. Som om ikke du selv har en og annen mening om andre folk og barna deres :P

Som jeg sa var det ingen meldeplikt. En må da være mindre begavet for å tro noe sånn.."

jeg må bare spørre deg som skriver dette her...er du lei jobben din???

du SKAL trøste barna når de faller ,du SKAL leke med dem på gulvet.

hva gir deg rett til å sitte å si slik om barnas foreldre??? Du høres bitter og sur ut.

Jeg håper inderlig ikke du jobber i mine barns barnehage....du virker dømmende over alt og alle....Nei ,syns du enten skal respektere at noen syns at b.hagen faktisk er en positiv ting for barna sine ,ellers håper jeg du vurderer å finne deg en ny jobb.......

Skrevet

blir nødt til å komme inn og ta midtimars i forsvar her.

syns det er slående hvor mange som tilsynelatende føler seg truffet nok til å føle det nødvendig å ta sine egne valg og handlinger i forsvar her, uten at jeg dermed antyder at dere gjør noe feil i deres barneoppdragelse.

men:

jeg syns det er merkelig, hvis dere nå leser HI en gang til, at vedkommende ikke får mer "medhold" i i hvert fall noen av sine synspunkter. det hun jo faktisk spør om er jo om man ikke synes det for et lite barn på ett år ikke er bedre å være hjemme hos mor en dag eller kanskje to i uka, hvis hun nå har fri allikevel? ang. 2-åringen vil det jo helt komme an på barnet, det kunne vel sikkert være greit for denne også å få være hjemme av og til med mor og den lille hvis h*n har lyst til det.

i steden går dere altså langt for å forsvare deres "rett" til å sende barnet i barnehagen.

jeg har selv også jobbet i barnehage, og jeg syns det er påfallende, i denne diskusjonen såvel som i hverdagen på arbeid der, at selv om de barnehageansatte (i sjeldne tilfeller) kan sende ut bekymringsmeldinger til enkelte av de foresatte så faller det dessverre for barna ofte i veldig dårlig jord. det man opplever er at i stedet for å ta bekymringen til rette så begynner foreldrene å forsvare seg selv og sine handlinger. og barnets ve og vel er man like langt med, det hele utvikles liksom til en konflikt mellom de ansatte/styrer/barnehagen og de foresatte, og barnet, som det jo handler om, forvinner oppi det hele.

vi kommer da ikke og sier fra uten at vi føler det er en grunn for det og jeg vil håpe og tro at de aller aller fleste av de som jobber i barnehage er der fordi de liker unger og vil gjøre sitt beste for dem. dere aner ikke hvor mange barneskjebner man blir vitne til i hverdagen i barnehagen, like lite som jeg aner så mye om hva dere opplever i deres arbeidshverdag.

det at man kan spørre om ting som for noen kan anses for private spørsmål (som for eks. hva skal du gjøre i dag - for meg ikke det mest private av spm. uten at jeg da skal gjøre noe jeg ikke vil andre skal vite om - og det er jo en grei nok sak) er ofte av den enkle grunn at barna deres snakker om mamma og pappa, søsken, besteforeldre, ferier, middag og alt mulig ellers som skjer i hverdagen deres hjemme med oss i barnehagen. dere ville kanskje fått hakeslepp av ting de ansatte i din barnehage allerede vet om deg fra ditt barns munn. :) så ja, selv om det for enkelte foreldre er en hard nøtt å svelge kjenner vi ungene deres veldig godt for vi tilbringer mye tid sammen med de. vi blir veldig glade i de og bryr oss om de. dette burde da være en meget god ting for foreldre å vite!!

barn er som alle oss voksne ytterst forskjellige individer og de takler barnehagen på forskjellig vis. noen elsker å være der og da er det ingen problemer, andre syns ikke det er så enkelt. dette må man prøve å ta hensyn til.

for svært små barn er det slik at de fra fødselen av har en primær tilknytningsperson, nemlig mor (i de aller fleste tilfeller) som er den viktigste personen i barnets liv, selvfølgelig. sekundær tilknytningsperson er som regel far, emn kan også være en annen person i nærhete. enkelte igjen har ingen.

forholdet og interessen, for ikke å snakke om tryggheten de utvikler til andre utenom er igjen veldig individuelt, men det er slettes ikke sikkert at enhver ettåring bør være i barnehagen hele uka på full dag.

som midtimars sier så er det gjort veldig mye forskning på alt dette. og de aller fleste kan vel si seg enige i at ansatte i barnehager vil ha mer tilgang på dette gjennom kurs og seminarer etc. enn de fleste andre, i likhet med at andre utrkesgrupper blir kurset innenfor sine felt. det er mye utvikling innenfor disse områdene og kontinuerlig kursholdning foregår. selvfølgelig er det også her delte meninger, det er da slik forskningen går framover. men felles mål for dem alle, forskere, kurs- og seminarholdere og deltakere er å forsøke å få DERES barns hverdag i barnehagen så god som mulig.

Skrevet

"syns det er slående hvor mange som tilsynelatende føler seg truffet nok til å føle det nødvendig å ta sine egne valg og handlinger i forsvar her, uten at jeg dermed antyder at dere gjør noe feil i deres barneoppdragelse."

Det er vel så slående at dere diskuterer som om alle barnehager er like, og som om alle foreldre er like gode/dårlige, og som om alle barnehageansatte er like dyktige i jobben sin. Er det ikke en fordel om alle deltagere har de samme premissene for diskusjonen?

Skrevet

jo jeab, men dette er en debattside på internett.. litt vanskelig å få til eller? skal vi legge ned hele siden, eller skal vi fortsette å diskutere tross ulike premisser? Tipper du velger den siste..

Skrevet

Eg er heime og ventar på nr 2 og sender min 2-åring i barnehage.

Born kan knytte vennskap frå dei er under to år. Barnehagen har dyktig og kvalifisert personell, som stimulerer og tar seg av barnet mitt. Ho spør etter dei andre borna i barnehagen når ho er heime og gledar seg til å vere der. Der er ho ute, leikar, lærer og kjem heim og er lykkelig. Vi kosar oss om morgonen, ettermiddagen, og eg hentar henne tidleg dei dagane forma mi tillet det.

Eg ynskjer det beste for mitt barn. I min krets ser eg stor forskjell på born som går i barnehage og dei som ikkje gjer det.

Min påstand er at nokre (ikkje alle) av barna som er heime hjå mor/far, er mindre sjølvstendige, samleikar dårlegare og er meir sutrete. Når vi venner møtest, sit ofte "heimebarna" på fanget til foreldra, og er ikkje med i leiken. Dette har eg observert frå borna er 1, 5 år og det er framleis slik (over 2 år)

Det er ikkje nødvendigvis noko gale i dette, men mitt barn trives og utviklar seg, og eg ser a barnehagen er det beste for henne. Og for oss.

Alle foreldre får finne den løysinga som er rett for sine barn. Når barnet vårt - som veldig mange andre born- har stort utbytte av å vere i ein barnehage- og foreldra (begge, i vårt tilfelle) har lederjobbar og likar å vere BÅDE småbarnsforeldre og karrieremenneske- er det det rette for OSS.

Skrevet

Jeg er helt enig med hi. Syns hun har ett fornuftig syn på saken.

Det jeg syns er skremmende er den holdningen midtmars har i forhold til oss foreldre som hun forholder seg til. Har selv jobbet i barnehage, og må si jeg ikke tenkte slik ang.foreldrene til ungene. Har heller aldri tenkt negativt på barnehage ansatte. Jeg syns de stort sett gjør en strålende jobb. Men har også opplevd ting jeg syns er ganske ille. En annen ting er at når midtmars syns dette er så ille så bør hun jo ta det opp med aktuelle foreldre da, slik at de vet hva barnehagen mener. Man skal jo ha en god dialog mellom hjem og barnehage. Ikke gå å murre dere i mellom. Det er uetisk syns nå jeg.

Jeg syns det er ille når man får høre ting og tang hva de ansatte mener uten at noen har sagt det til deg.

Jeg var alene med to små og student i tillegg. Jeg sa ifra i barnehagen at den neste uken kom faren til ungene til å hente å bringe pga at jeg var på ferie. Da fikk jeg høre i ettertid at det hadde vært snakket mye om hva nå jeg skulle med ferie... Det er slike holdninger jeg vil til livs. Dere som jobber i barnehagen kan jo si det til oss hva dere mener syns jeg. Ikke snakke slik om oss.... Det blir bare uheldig for ungene at vi tenker dårlig om hverandre.

Skrevet

Hei midtimars

"Det som er skremmende er at dere selv sier barna deres har det bedre i barnehagen enn sammen med dere..".

Jeg har aldri sagt dette, men jeg vil gjerne argumentere det alikevel.

Ingen her som sier at barna har det bedre i bhg enn sammen med foreldrene, men at barnet har det bedre sammen med andre barn enn alene hjemme med foreldrene hele uka, hele året.

Jeg tror foresten at hvis du hadde delt med foreldrene i din bhg hva du mener om de, så hadde du kanskje ikke vært like godt likt?

Med dine holdninger og måten du dømmer andre på, så ville jeg også mene at du kanskje befinner deg i feil yrke.

Det finnes foreldre som bruker bhg for hva det er verdt og i tillegg gjør det de kan for å få "avlastning" utenom også(helger o.l.). Disse burde kanskje ikke valgt å få barn. Men det er uansett ikke noe du eller noen andre har noe med.

Skrevet

dette er kanskje den debatten som provoserer meg mest i hele verden! Hva er det som er så himla vanskelig med å akseptere at folk er ulike og velger forskjellig i livet sitt?!

Jeg er en sånn "dårlig" mor som har hatt ungen min (15 mnd) i barnehage mens jeg var hjemme med nr. to. Dessuten gikk jeg ut i jobb da minsten var 4,5 mnd (han var dog hjemme med sin far. men du all verden! barn har det best hjemme med mamma!) Fordi jeg var DRIT lei av å være hjemme. MIne barn har det ikke best hjemme med meg, de har det best i et miljø hvor noen kan stimulere dem og det er andre barn de kan leke med. Noe mamman ikke nødvendigvis har overskudd til, enten fordi hun ikke er typen til det (men da bør en vel ikke få barn?) eller fordi hun f.eks. har bekkenløsning, baby med kollikk, strever med amminga eller andre festlige ting som man ikke våger å nevne i nærheten av sånne bollebakendesupermødresomsimpelthenelskeråværehjemme

med tre barn på en gang!

"Barn under 2 år har ingen utbytte av å gå i barnehage. De har først utbytte av det når de begynner å leke MED andre barn og ikke ved siden av andre barn. "

Dette er mildt sagt bare pisspreik, folk som sier sånt har enten asosiale unger eller ingen unger i det hele tatt! Vår eldste gikk fullstendig i frø da han kom tilbake etter en ferie (akkurat bikka to år) og det ikke funka med kompisen lenger. I følge denne teorien skulle de ikke vært venner, men da hadde vi ikke hatt dette problemet hadde vi vel?

Nå er jeg gravid med nr 3 og er det en ting som er sikkert så er det at 3 og 4 åringen skal ha full plass i barnehagen! Jeg vil nyte de lille, ikke aktivisere to aktive gutter som helst vil i barnehagen lørdag og søndag også... Dersom jeg hadde passa til å være dagmamma så hadde jeg vært det, men jeg har selv innsikt nok til ikke å utsette andres unger for å være hjemme sammen med meg - så hvorfor skal jeg utsette mine egne barn for det?!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...