Gå til innhold

Barn i barnehage med mamma hjemme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne undersøkelsen synes jeg sier nok til at alle bør kunne fatte bildet. Ellers har jeg erfaring, litteratur, barnepsykologer og førskolelærere som bevis nok for meg.

Jeg forventer vel egentlig ikke at noen skal tro på meg men folk kan jo lese selv.

Føler vel ikke jeg trenger noe bevis etter innleggene her.

Utrolig at dere kan ha barna deres hos andre mennesker så mange timer og ikke bry dere en døyt om hva slags råd disse har å komme med. Barnehage er da ikke blitt til for barnas skyld?

Det er også lov med litt logisk tenkning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å forsvare arten førskolelærere:

Min kjære, som tiltross for sitt kjønn er en dyktig barnhageansatt, holdt på å få NOIA av midtimars sine holdninger generelt og forståelse av faglitteraturen spesielt...

Skrevet

HVILKEN UNDERSØKELSE ET DET DU MASER OM! Hvis du vil at vi sakl høre på deg så får du komme med noen kildehenvisninger her...

Skrevet

Og midtimars sine holdninger er dårlige fordi?

En førskolelærer som støtter foreldre sin rett til å sette bort barna sine så mye som mulig... Hmm..

Skrevet

fordi:

hun leser faglitteratur som fanden leser Bibelen (se innlegget som referer til Piaget og Erikson)

hun har en tydelig dømmende holdning til foreldrenes valg for sine barn...

Han er i alle fall en førskolelærer som ser verdien av det arbeidet han gjør og tror han gjør noe som er viktig ut over å "være parkeringsplass" for andres barn.

Skrevet

Midtimars: Siden du er fagperson og har lest endel, kan du kanskje tipse om hva man burde lese for å bli oppdatert på denne problematikken.

Etter en del påstander i dette innlegget om at det ikke er bra for barn å være i bhg, mm, vi ljeg gjerne studere faglitteraturen nærmere.

Har prøvd å spørre lenger opp i tråden, men ikke fått noe svar. Regner med det har forsvunnet i alle innleggene.

Hvis ikke midtimars kan svare, kanskje noen andre vet om noe litteratur jeg kan skaffe til veie?

Skrevet

...og der spolerte du en gang for alle sjansen til å bli tatt seriøst i denne debatten, som du for øvrig effektivt har satt en stopper for.

Skrevet

hei!

Skal påta meg ansvaret for en del av de siste anonyme innleggene. Jeg er den "dårlige mora" med nr tre på vei som er litt provosert over at folk må mene så himla mye som andres valg - uten nødvendigvis å vite så mye som årsakene til at valgene blir gjort. Jeg er den som er gift med førskolelæreren og det er jeg som har henvist til Piaget og Erikson.

Hadde et noe identifiserende nick før jeg kom på å bytte :-)

Men altså - jeg har fremdeles ikke fått svar på dette med holdninger til faglitteratur og dette med spørsmål om kildehenvisninger.

Dette er en krangleside - og vi slipper ut litt damp noen hver. Men når noen spissformulerer seg på en måte som dømmer andre som dårlige foreldre må en jo kunne etterlyse kildehenvisninger til faglitteraturen uten å bli tiet i hjel... Men da blir vel debatten for seriøs for enkelte?

Å ikke nevne kilder er forrøvrig en ganske kjent hersketeknikk...

i

Skrevet

Mammamora:

Endelig en mulig kilde til viten...

Piaget og Erikson var kritisert, sant?

Kan du spørre mannen din om noe jeg kan lese for å lese meg opp? Har lest Smith og Ulvund Spedbarnsalderen, men har bare en gammel utgave fra starte av 90-tallet. Kjenner han noe nyere?

Kanskje du kunne legge ut en tråd på skravle?

Skrevet

Kritisert og likevel lyttet til... Det er noe med balansen. All pedagogisk og pyskologisk teori har gjennom tidene svinget mellom ulike ytterpunkter (eldre tiders autoritære barne oppdragelse kontra 70- tallets grenseløse oppdragelse og nå krangler teoretikerne om grensesetting og timeout...).

Ulvund har gitt ut noen fine bøker om "barnet ditt" (ulike aldere), en annen som er anerkjent for tida er Jesper Juul. Fant denne linken -kanskje du finner noe her: http://barnemix.no/omtaler/foreldre3.php

Ellers kan du jo dykke ned i faglitteraturen til førskolelærere og andre pedagoger: disse fant jeg i hylla vår:

Ingrid Pramling (1993) Barnehage for de yngste - en forskningsoversikt

Ivar Frønes (1994) Den norske barndommen

Hildgards's introduction to psychology

(de to første var pensum for gubben, den siste hadde jeg på pedagogikk grunnfag)

Dessuten finnes her sikkert mye nytt feks.

Vigdis Bunkholdt:Små barn i vekst og utvikling.

se forrøvrig: http://www.universitetsforlaget.no/boker/pedagogikk/barnehage_og_smaskolepedagogikk/katalog?page=1

Eller spør på biblioteket!

Skrevet

Takk.

Tar meg en tur på bibsys i morgen.

Skrevet

flere enn meg som lurer på hvor fagpersonen vår er hen nå?!

Skrevet

Denne debatten er blitt så useriøs at det er helt umulig å lenger ta den alvorlig.

Her blir en spurt gang på gang om ting jeg aldri har påstått av sinte ukoselige mødre som prøver å forsvare sin ubrukelighet.

Jeg skal ikke fortelle noen om hva de SKAL gjøre eller ikke skal gjøre. Det får folk bestemme selv. Mine barn derimot har ikke og skal ikke gå full tid i barnehage før etter fylte 2 år. Det er to stakkars år av mitt liv der de godt kan komme i første rekke på alle mulige måter. Kan være de går deltid til og med! Men den som sier jeg eller HI ikke klarer å ha ungene våre flere enn de timene barnehagen er stengt fortjener en saftig en. Makan til rappkjeftet foreldre som bør ta seg selv et tak.

Min eldste er straks 9 år så jeg har vært der og gjort det.

At dere kan bli så sint over at noen påstår unger har det best hos mor de to første årene er meg en gåte. Akkurat som å hente litt tidlig en dag eller ta ungen ut en gang iblant er som å trekke tenner.

Om dere er dårlige mødre er opp til deres nærmeste og dere selv å bedømme. Men dere er ikke i morsrollen særlig lenge av gangen, det kan man vel ihvertfall være enig om.

Dere får ha lykke til med ungene fremover! Jeg vet jeg skal kose meg med min i laang tid fremover :)

Skrevet

Her var det mye liv og mange meninger:)

Har jobbet i barnehage i 17 år og fikk lyst til å fortelle om noen av mine erfaringer.Har 2 barn selv og venter nr.3 i april.

Først må jeg bare kommentere det med at barn under 2 år ikke har glede av å være i barnehagen.Det er ikke min erfaring snarere tvert i mot.Jeg tar i mot glade barn helt ned i 1 års alderen som kommer i mot meg med åpne armer i garderoben om morningen.Ja de blir glad for å se meg men enda gladere blir de for å se sine små venner.Det er helt fantastisk for oss som jobber i barnehagen å se små barn helt ned i 1.5 års alderen leke sammen,ikke ved siden av men SAMMEN.De hermer etter hverandre ,vandrer rundt i barnehagen sammen og deler opplevelser. Det er nylig gjort en undersøkelse på dette med vennskap mellom små barn rundt 2 års alderen.Der ble vi oppfordret til å ta disse vennskapene på høyeste alvor.

Å ha barn i barnehagen når du selv er hjemme må være opp til hver enkelt.Der er helt klart mange barn som har lange barnehage dager men de fleste takkler dette meget bra!

Skrevet

Vi har vært kurset på dette, foredrag med barnepsykolog Joachim Haarklou. Der er det jo bare å ringe; men er mellom 6 mnd og 1 års ventetid.. Ellers har jeg en bachelorgrad i psykologi, vi har gjennom skolegangen gjennomgått utviklingspsykologien ved universitetet i tromsø.

Jeg er ikke en racer på internett, så finner ikke kilder så lett som dere på nettet (jeg har prøvd men finner verken for eller imot) og skolebøkene må jeg nesten lete etter for å finne aktuelle bøker og sidetall. Men det er dette folk som blir barnepsykologer per idag lærer på skolen.

Skrevet

Spørsmålet er vel ikke om de takler det, men om det er til det beste for dem å være der 9 timer hver dag 5 dager i uken.

Klart barn i to års alderen kan ha glede av å være i barnehagen. I barnehagen gjør vi jo alt vi kan for at de skal trives. Spørsmålet er kvaliteten på denne tiden, hos mor eller sammen med 80 andre unger.

Skrevet

Jeg er også litt nysgjerrig på hvor midtimars får infoen sin fra... Jobber selv i barnehage som assistent, og kan godt si meg enig i at barn under 1 år får lite utbytte av å leke MED andre barn(generelt) Men de får sabla god utbytta av å leke VED andre barn!! Kalles parallellek! Det er der barna i stor grad utvikler sin lekekompetanse og lærer sosialisering! Ved imitering! Det begynner de med allerede et par mnd gamle!

Ser fordelen ved at barna kanskje har en fridag i ny og ne, men ser også fordelen ved at foreldrene har en fridag i ny og ne! Da får de som oftest mer energi til å ta seg av barna den tiden de tilbringer med de! Og hvem har sagt at du har krav på å vite hva foreldrene gjør på sine fridager? Synes du virkelig ikke at det er deilig med en fridag du kan gjøre hva du vil med? Bare for deg? For å få opp litt energi og ork til matlaging, klesvask, gulvvask, vask av bad, kjøkken, støvsuge etc...?

Har lest en artikkel om at 4 av 10 foreldre sender barna sine syke i barnehagen. Har sjelden opplevd det!! Er ofte "har litt vondt i magen/er litt sliten/ vet ikke om h*n er helt i form"...Etterfulgt av "Er det noe, ikke nøl med å ring, så kommer jeg å henter h*n" Uff, ja...forferdlige foreldre..(ironi)

Med den holdningen midtimars utrykker ang foreldre synes jeg kanskje hun har valgt seg feil jobb! Vis litt respekt for foreldre, for ikke snakke om yrket vårt! Blir flau av deg!!! Skal heldigvis ha min lille inn i barnehagen der jeg jobber, håper for guds skyld du ikke viser deg å være en av mine kolleger! Er en ufyselig holdning du viser!

Skrevet

Flott at du kommer med noen navn!

Etter et raskt søk på nettet kan det synes som om Joachim Haarklou i sitt foredrag om barn og tilknytning i hovedsak bygger det han sier på Bowlby og Erikson. Jeg sier for all del ikke at dette er galt, men det finnes altså andre mennesker som jobber mye med barnepsykologi som ikke nødvendigvis er enige i alt disse mener...feks. Barbara Tizard (kilde Ingrid Pramling, barnehage for de yngste).

Det er som sagt ulike retninger innen psykologi og pedagogikk som i en del tilfeller kan komme med direkte motstridene informasjon, noe som betyr at en gylden middelvei kanskje er det som i bestefall kan gi oss "sannheten".

Dessuten er det vel ingen her som har påstått at å være 9 timer om dagen i barnehagen er "det beste" for barnet. Men for noen er dette kanskje den muligheten de har for å få livet til å gå rundt - for min egen del er jeg glad når jeg kan hente ungene litt tidligere en som så... Men jeg gjentar med frimodighet at jeg tror ungene mine har det bedre i barnehagen enn hvis de skulle gått hjemme med meg hver dag.

Grunnen til at jeg reagerer sterkt på innleggene dine er at de oppleves som noe unyanserte og som sagt dømmende ovenfor situasjoner som du umulig kan ha oversikt over. - det betyr ikke at jeg, eller de fleste andre som leverer ungene i barnehagen når de har "fri", nødvendigvis ØNSKER å levere dem, men det kan hende vi må... Av grunner du som barnehageansatt ikke har noe med. Selv hadde jeg bekkenproblemer da jeg var hjemme med minste mann og har i en lang perioder vært sykemeldt pga "en smell". Da når det et punkt hvor du innser at det er det beste for hele familien at mamma faktisk hviler når hun har fri...

Skrevet

kjære deg.. det er INGEN her som har påstått at barn ikke har NOEN GLEDE AV å være i barnehagen.. da har du misforstått hele debatten, og jeg anbefaler deg å lese den om igjen. Saken er den at noen her mener barna under to år heller burde vært hjemme hos mor evnt far (hvis det er en mulighet for det). jeg har selv hatt barna mine hjemme hos meg så mye som mulig de første leveårene, og ingen skal fortelle meg at de har gått glipp av noe ved at jeg ikke har kjørt dem i barnehagen om morgenen og hentet dem igjen noen timer før leggetid! vi har blitt godt kjent med hverandre, vi har ikke gått glipp av noe, vi har knyttet veldig nære bånd og ikke minst, vi har kost oss utrolig mye! Ser over her at noen snakker om å ha barna i barnehagen "for å få en fridag"! Hva slags samfunn er det vi lever i? For meg er det fri å kose meg hjemme SAMMEN med barna mine!

Skrevet

"Jeg skal ikke fortelle noen om hva de SKAL gjøre eller ikke skal gjøre. Det får folk bestemme selv"

Men du forbeholder deg retten til å kalle oss "mødre som prøver å forsvare sin ubrukelighet" ...

Ingen har påstått at du og HI ikke kan "klare å ha ungene våre flere enn de timene barnehagen er stengt" eller "Akkurat som å hente litt tidlig en dag eller ta ungen ut en gang iblant er som å trekke tenner."

Men vi vil gjerne forsvare oss mot å bli kalt ansvarsløse og det som værre er fordi vi av ulike grunner velger annerledes en deg!

Jeg skal kose meg med lillebror i magen i 1 år før pappan skal være hjemme et 1/2 år. (noe vi ikke hadde råd til med de to første) Storebrødrene skal ha fullplass - vi vet ikke om vi får en kollikkunge eller om bekkenløsninga gir seg, men jeg håper jeg kan la dem være hjemme av og til hvis de har lyst!

Skrevet

Så flott at du har det sånn!

Tenk om jeg kunne fått like mye respekt for at jeg ikke har dette overskuddet alltid? Vi lever i et samfunn der mange familier er avhengige av to inntekter og der mange jobber uregelmessige arbeidstider - det er det samfunnet vi lever i. Ikke et samfunn der noen foreldre ikke liker å være sammen med ungene sine - men det er det tydeligvis noen som tror her inne...

Skrevet

Det er greit du reagerer sterkt, men det var altså ikke snakk om dem som MÅTTE levere i barnehage.

Jeg sa jeg hadde full forståelse for at samfunnet er lagt opp sånn og at barn må oftere enn ikke begynne i barnehage før fylte to år. Min begynte f.eks 17 mnd gammel.

Det jeg snakker om er de som faktisk HAR et valg og velger å levere.

For ikke lenge siden hadde vi foreldrekaffe der enkelte foreldre ikke dukket opp. Den ene sier da når hun henter han (flere timer etter at alle andre har reist) at hun ikke har glemt det bort, men sluttet på jobb samtidig som vi begynte og derfor heller gikk tur med hunden i to timer..

Hva forventer dere at vi barnehageansatte skal tenke da?

Eller når ungen kommer i barnehage etter en haste tur hos legevakten pga plutselige utslett som ifølge forelder minner om akutt allergisk reaksjon (og som de heller ikke fant årsak til)

Ingen her som har sagt noe om de som må ha ungene i barnehagen.

Det er heller ingen som sitter og spekulerer i hva dere eeeegentlig gjør mens ungene er hos oss. Det er det med å ha vilje til å gjøre ting sammen med barna sine NÅR og OM man får mulighet til det.

Bikkja får komme i andre rekke...

Skrevet

det er jo nettopp det vi snakker om! du har gått glipp av poenget i debatten.. vi snakker om nettopp foreldre som kjører barna i barnehagen selv om de har fri! jeg lever også i det samfunnet hvor vi er avhengige av to inntekter (selv jobbet jeg deltid de første årene), men jeg er overrasket over de som ikke nøyer seg med å ta seg fri fra arbeidet, men må ha fri fra sine barn også! dette er snakk om situasjoner hvor alt ligger til rette for at barna kan være hjemme hos en forelder, likevel havner de i barnehagen hver eneste dag. forstår du?

Skrevet

Men nå er jeg litt lei av å svare på det samme spørsmålet om og om igjen.. Det er som å være i et vakuum. JEG HAR IKKE SAGT JEG HAR KRAV PÅ Å VITE HVOR DU SKAL NÅR BARNA ER I BARNEHAGEN!

Der.. Stavet ut spesielt for deg.

Jo såklart kan det være deilig med litt tid for seg selv... Men jeg klarer ikke slappe av med ungen i barnehage. Da ville jeg heller valgt en barnevakt familien, slik kunne jeg ringt og de ringt så mye vi ville.

Nå skal altså barn ha godt av å være i barnehage fra et par mnd gamle?

Jeg har valgt meg feil jobb utifra hva ifølge deg? Det at jeg bryr meg om hvordan "barna" mine har det? Det at jeg synes det er trist å se det samme barnet bli hentet en time etter alle de andre og tydelig viser sinne over dette? Jeg håper også at ikke du viser deg å være en av kollegene mine, det ville være som å jobbe med tannlegene i colgate reklamene. Reklamer litt mer for det du selger. Private barnehager får vel mer statstøtte per unge jo mindre ungene er?

Hvorfor skal du forresten ha den lille i din egen barnehage? Det er det jeg har valgt å gjøre, men neppe av samme årsak.

Er det ikke viktig med litt fri???

På de måten kan du kanskje ha overskudd til å vokse deg en ryggrad og signere med nick neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...