bixit Skrevet 1. november 2007 #176 Skrevet 1. november 2007 Ja ,de som har vært inne på tråden her før dette ble et sirkus av mødre ute av kontroll. De kursene jeg har gått på har størsteparten av barnehageansatte rundt forbi i kommunen også vært på. Jeg satt ikke alene på første benk! Jeg tror også de fleste foreldre ønsker det beste for barna sine. Det er bare vanskelig iblant å se hva det er. Og jeg har erfart at råd og veiledning tas dårlig imot av foreldre. Dette ikke bare i barnehage, småskolen er faktisk like ille har jeg skjønt. Prøv å snakke med en forelder om at barnet deres har mobbet ditt eller noe i den duren. Jeg har mine tvil om dine dager som barnehageansatt, det virker for meg som om du kanskje ikke har sett ett barn i barnehage alder engang. Jeg kan fortsatt ikke forstå at en forelder med respekt for seg selv ikke ser at barn i svært ung alder har behov for mor/far og at disse ikke kan erstattes at "tante" mona eller grethe. Ikke kan jeg heller skjønne hvordan barnehageansatte kan forherlige seg selv til den type status og tro at vi kan sammenliknes dem. Men, nå må jeg legge fra meg denne tråden. Lett å bli hektet på dette her, men har både en vegg å sparkle og lister å legge! Lykke til med alle dere! Var uansett godt å høre at det er mange barn som får litt tid med foreldrene sine. Det var verdt den lange tråden!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #177 Skrevet 2. november 2007 Så siden du har studert pedagogikk, så mener du at ettåringer har det bedre hvis de får være i barnehagen til den stenger mens mor eller far handler eller går på kafè, eller hva de bruker denne fritiden fra jobb og barn på, enn at de blir hentet når det er mulighet for det? Som jo er poenget til både midtmars og HI (som jeg forstår det). Vel, det er for meg galskap. Det jeg derimot har er ikke hovedfag i pedagogikk, men jeg har da studert pedagogikk siden jeg er utdannet lektor.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #178 Skrevet 2. november 2007 01.39 Det er dessverre en del som tydeligvis mener de har belegg for å forsvare det ja, forstå det den som kan. Men siden de vet hva som er best for sine egne barn må vi nesten bare gi dem det, som jeg sa i mitt siste (anonyme - men jeg er ikke dermed midtimars slik jeg blir trodd å være, selv om vi har nokså like meninger) innlegg, så har jeg kommet til den konklusjon at de har vel det da, og forldrene er likevel kjempegode foreldre. Kom ikke her og si dem imot. Slik det høres ut her blant folk så tror jeg jammen ungen har det best i barnehagen, det være seg pedagogisk forsvarlig eller ikke. La de klamre seg til whatever de har av argumenter og unnskyldninger, jeg orker i hvert fall ikke smelle hodet i veggen flere ganger her inne og sier takk for meg og lykke til med ungene deres.
susemor666 Skrevet 2. november 2007 #179 Skrevet 2. november 2007 Alle barn skulle hatt rett til å være litt i barnehage. Både mor/far og barn har godt av at barnet deres er litt i barnehage sjøl om en av foreldrene går hjemme eller ikke. Jeg hadde min 1.sønn i barnehage det siste året før han skulle begynne i skolen. Å han STOOOORKOSTE seg der. Der fikk han møte andre barn, som han skulle begynne på skolen med,og andre voksne. og vi foreldrene ble venner med andre foreldre. Å han ble også en helt annen hjemme her, enn å bare dilte etter mamman sin. Han gikk også i park ei stund, å der lærte han å prate mer emd ord. Jeg tror ikke man skal ta ALLE foreldrene under en kam å si dem ser på barnehage/park som et oppsamlingssted, der hvor de bare setter fra seg barna. Da må folk begynne å tenke over skaer og ting. Å som jeg sier da..... på seg sjøl kjenner man andre. Jeg har hatt 1.mann i barnehage, og har jammen meg tenkt å ha 2.mann der også ( dumme meg, i mange andres øyne) Men det DRITER jeg i. Jeg og min sønn hadde det kjempe gøy hjemme, da han ikke var i barnehage, men han trengte også å få møte andre barn å leke. Og også lære seg til å ta hensyn til andre. For hjemme her var han enebarn og ja... litt bortskjemt. Men da han begynte i barnehage ble han helt annerledes. Jeg har gått barnepleien, er utdannet pedagogisk barnepleier. Var utplassert i forskjellige barnehager. Jeg bestemte meg da for at barna/barnet mitt skulle ike i noen barnehage. MEN DU VERDEN SOM JEG HAR SKIFTA MENING ETTER Å HA HATT ET BARN I BARNEHAGE. La barna få komme ut litt, lære litt og leke med andre barn. Ikke vær så egoistiske å tenk som alle andre...........
Ikkelektuell Skrevet 2. november 2007 #180 Skrevet 2. november 2007 NN argumenterer på samme måte som midtimars, ignorerer visse innlegg på samme måte, ignorerer de samme argumentene som henne, og er like usaklig. I tillegg fører NN samtaler med seg selv som skal understreke poengene hun kommer med. (Det er jo ingen andre som gjør det). Midtimars tråkket dessuten selv i salaten ganske tidlig i tråden, da hun omtalte seg selv i tredje person og signerte med nick. På toppen av det hele nekter NN å avsløre nicket sitt. *knegg* Joa. Du er ikke troverdig i noen forkledning, midtimars, men takk for showet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #181 Skrevet 2. november 2007 Å ja, så klart, de barnehageansatte som har vært inne på denne tråden er representative for barnehageansatte som gruppe i samfunnet... Denne formen for generalisering er ikke bare LITT lettvint... Så du mener at du vet best, bedre enn foreldrene? Foreldre klarer ikke selv å se hva som er best for barna, så da må du tre støttende til?Arroganse på høyt nivå kaller jeg det... Og du vet, råd og veiledning kan gis på mange måter. Det kan gis på en måte som skaper rom for god kommunikasjon, forståelse og gjensidig respekt, og det stiller ganske store krav til den som skal veilede. God veiledning kan skape godt samarbeid, forståelse og tillit. Dårlig veiledning kan skape frustrasjoner, dårlig samvittighet, konflikter og brudd i samarbeidet. Å ha kontakt med tante Mona eller Grethe i barnehgen betyr ikke at barna ikke kan ha kontakt med mor og far også. Det ene utelukker ikke det andre. Det er ikke EN stor sannhet, men et sammensatt bilde. Sannheter har en tendens til å endre seg kontinuerlig. Prøv nå å se saken litt fra flere sider og på flere måter.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #182 Skrevet 2. november 2007 Neida, det mener jeg ikke. Når min permisjon er slutt så har jeg tenkt å jobbe noe redusert og dermed la poden ha kortere dager. Kan det, fordi vi tilsammen tjener bra nok. Jeg ønsker å tilbringe tid med barnet mitt. Det jeg reagerer på, og er uenig i, er nok først og fremst måten budskapet formidles på, samt den svart-hvite fremstillingen. Den nedlatende holdningen til foreldre. Jeg mener barnehage er bra for barn! Også de under to år. De har godt av det sosiale. De trenger det. Det er noe de får der som de ikke får hjemme i skjørtene til mor. Så jeg mener at man skal sende barna i barnehagen med god samvittighet! Jeg mener også at foreldre flest gjør det beste de kan for sine barn. Og dersom/når det er behov for veiledning så kan den gis på en måte som ikke skaper konflikter slik som "veiledningen" til midtimars ser ut til å gjøre. Det er et tankekors at hun har slike erfaringer med samarbeidet med foreldrene. Hennes "sannhet" er at det er foreldrene det er noe galt med... Er det reelt? Det tror ikke jeg. En sak har alltid flere sider...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #183 Skrevet 2. november 2007 Heisann! Jeg tror du er inne på feil diskusjon jeg, for du snakker om noe helt annet enn oss! og dessuten så heter det "skjære alle over en kam".
Smånetta 14.mai Skrevet 2. november 2007 #184 Skrevet 2. november 2007 Uansett hva denne debatten startet med, så viser den retningen den tar at det er endel overprivligerte mødre der ute som tydeligvis tror at alle er i samme situasjon som dem. Er det mulig å mene at når du fordømmer mødre som ikke kommer raskt nok å henter barna sine på under to år, så rammer det kun de som hadde muligheten og ikke de som er nødt til å ha barna i bhg fordi de er på jobb? Utfallet for barna er det samme uansett hva mødrene driver med, så i ytterste konsekvens betyr jo dette at mødre som jobber vanskøter barna sine. Da er det mange familier som sliter her i landet. I hvert fall hvis man skal forholde seg alvorlig til påstanden om at disse foreldrene som lar barna være i bhg når de er andre steder, ikke er egnet til å reprodusere. Dersom det er sånn at man bare kan kutte forbruket slik at mor kan lenkes til kjøkkenbenken igjen, så hadde jo det vært en drømme situasjon. Hvis alle bare var som dem som kan VELGE å ikke ha barn i bhg før de er 2 år, så hadde tydeligvis ingen barn hatt psykiske problemer og alt ville ha vært fryd og gammen. Jepp. Det er faen meg for utrolig. Men for all del. Jeg skal kutt ut den kjempeluksusen sykkelen min er, og ikke minst privilegiet å pendle en time hver vei til jobb for å forsørge familien. Er det mer jeg skal gjøre slik at enkelte innlegger her kan sove godt om natta? For jeg vil jo for all del at dere ikke skal ligge våkne å bekymre dere for mitt barn, som blir tatt mest vare på av PAPPAN sin!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #185 Skrevet 2. november 2007 Jeg kan berolige deg med at jeg ikke ligger våken om natta og tenker på barnet ditt. Veldig saklig innlegg forresten.. Jeg synes det er rett og slett merkelig at mennesker VELGER, jeg gjentar: VELGER å la barna sine være i bhg når de har MULIGHETEN, jeg gjentar MULIGHETEN. Kjenner mennesker som drar på besøk, drar i butikken, drar hjem og slapper av o.l. i stedet for å hente barnet sitt.. Jeg sier ikke at de ikke er egnet til å reprodusere. Jeg synes det er merkelig at ikke foreldrene griper denne muligheten til å være sammen med sitt eget barn. Jeg tror at mange av de som er uenige i dette føler at de må forsvare seg fordi de føler et stikk av dårlig samvittighet. Tenk litt i gjennom det, det sier seg jo selv. Eller påstår dere at barna har vondt av å være sammen med foreldrene sine i disse LEDIGE timene? Haha, ja det gjør dere nok.. Og nå venter jeg masse svar på dette innlegget som ikke har noe med dette å gjøre, om f.eks. budsjettkutt, at det er bra for barn å være i bhg, overpriviligerte mødre og barnemishandling.. Et par jeg kjenner dro på ferie uten barna sine, for "ellers ble det ikke ferie". Det er noe som ikke stemmer med det utsagnet der, spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #186 Skrevet 3. november 2007 Nå er jeg en av de som jobber 80% stilling. Dvs at jeg har en fridag i uka. Den dagen bruker jeg til husvask og slappe av litt. Med andre ord er jeg en dårlig mor fordi at jeg sender barnet mitt i barnehagen den dagen. Ja, huff... Ikke at du har noe med det, men så vil jeg gjerne fortelle deg hvorfor jeg velger å gjøre det slik. Jeg er depresiv. Jeg går på antidepresive medisiner, og var innlagt på sykehus for en stund tilbake fordi at jeg var psykisk utslitt. Grunnen til at jeg havnet på psykiatrisk var fordi at jeg hadde fødselsdepresjon som ingen oppdaget. Jeg ble ikke bedre. Så hanglet jeg i to år hjemme, uten kontakt med andre enn mannen min. Kjente ingen i denne byen på den tiden. Sånn gikk det altså. Jeg bare sier at det faktisk kan være grunner til at man velger slik man gjør. Jeg har ikke fortalt dette til noen i barnet mitt sin barnehage. Jeg ser ikke at de har noe med dette. Da får de bare mene det de vil om at jeg er hjemme på fridagen min.
sydilla Skrevet 3. november 2007 #187 Skrevet 3. november 2007 Anonym 09:17 sier det mange av oss har prøvd å få fram, at det er vanskelig for andre å vite hvorfor folk velger som de gjør. Men det er altså noen som mener at de vet, og dermed kan bedømme andres VALG og MULIGHET. 00:16 må mer en gjerne syns det er merkelig at folk reiser på ferie uten barna sine. Jeg og min kjære har gjort det to ganger den ene gangen en langhelg da de var 2 og 3 og den andre gangen, hold dere fast 1, en!, uke da de var 11 mnd og 2 år. Det er noe av det smarteste vi har gjort noen gang. Ungene hadde det supert sammen med henholdsvis tante og onkel og mormor og morfar og mamma og pappa kom hjem nyforelskede og fulle av overskudd til å møte hverdagen med jobb og familie. Magne Raundalen, en anerkjent BARNEpsykolog hvis noen lurer, sa på et kurs for foreldre med kreftsykebarn omtrent følgende: "Noe av det viktigste dere kan gjøre for ungene deres er å ta dere en weekend aleine, uten barn, for å være kjærester. En gang i halvåret" Hvis dette er viktig for unger med kreft, kan jeg ikke begripe noe annet en at det er viktig for friske unger også. Pappaen som sa dette til meg sa også, "Så det har vi fortsatt å gjøre. Det anbefales" Han og kona er fortsatt gift etter over 20 års ekteskap hvor de bla har mistet et barn... Ingen påstår at barna har VONDT av å være sammen med foreldrene de timene de har fri, men en del av oss forbeholder oss retten til selv å vurdere om vår situasjon tilsier at det er BEDRE at de noen ganger er i barnehagen...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #188 Skrevet 3. november 2007 Det er ikke de foreldrene vi snakker om her. Det er de som velger å ta seg en fridag, en fridag uten å tenke på at barnet også fortjener en fridag.
bixit Skrevet 3. november 2007 #189 Skrevet 3. november 2007 Jaeb! Du må jo være en skikkelig solstråle i hjembygden din! Ærlig talt, Bare fordi noen er enig med meg trenger ikke det å bety de ER meg! Kanskje de ikke orker å signere med nick fordi folk som deg oppholder seg her inne. Sist innlegg fra deg inneholdt ikke et eneste argument på det som blir diskutert her. Totalt gjennomsyret av skittkasting fra din side! Et fullstendig ubrukelig innlegg uten noe bidrag til det aktuelle temaet. Her bør det være full skjerpings!! Til dere som har de samme holdningene som meg her synes jeg dere fortjener en klapp på skulderen. Det er ikke alltid lettere for noen å ta seg en fridag sammen med ungene sine, noen bare gjør det likevel! Mammamora: "Ingen påstår at barna har VONDT av å være sammen med foreldrene de timene de har fri, men en del av oss forbeholder oss retten til selv å vurdere om vår situasjon tilsier at det er BEDRE at de noen ganger er i barnehagen..." Her er er det vel en skrive feil? "NOEN GANGER", beskriver ikke ordet "ALLTID" det du egentlig vil frem til?! Irriterendes, nå får jeg vel aldri pusset opp.
sydilla Skrevet 3. november 2007 #190 Skrevet 3. november 2007 "Her er er det vel en skrive feil? "NOEN GANGER", beskriver ikke ordet "ALLTID" det du egentlig vil frem til?!" Overhodet ikke, men du prøver jo ikke å lytte til andre uansett - for du vet jo hva vi tenker likevel ;-) Jeg bare prøver å gjenta det jeg har sagt hele veien - at det er spennende at noen mennesker synes å inneha evnen til å vite alt om alle slik at de kan sette seg til doms over valgene deres. Og konsekvent nekter å lytte til fagteori som står i motsetning til det de selv mener. Leit hvis du ikke får pusset opp. Jeg, Jeab og andre ubrukelige mødre prøver så godt vi kan å frustrere deg mest mulig slik at du får MASSE aggresjon du kan ta ut på vegger og tak. Beklager hvis vi ikke lykke godt nok.
sydilla Skrevet 3. november 2007 #191 Skrevet 3. november 2007 Det noen prøver å få fram her inne er hvordan i huleste andre kan vite hvem som er disse som "Det er de som velger å ta seg en fridag, en fridag uten å tenke på at barnet også fortjener en fridag."...
bixit Skrevet 3. november 2007 #192 Skrevet 3. november 2007 Det vi har diskutert til nå er folk som konsekvent sender barna i barnehage, notoriske til å benytte seg av hvert bidige minutt fri. Ingen som har sagt noe om NOEN ganger, det som er blitt tatt opp er ALLTID! Nettopp det som er problemet her!
sydilla Skrevet 3. november 2007 #193 Skrevet 3. november 2007 "jeg har ikke barn enda selv, så jeg spør av ren nysgjerrighet. Er det vanlig å ha barn i barnehagen selv om moren er hjemme? Kjenner flere som har fri noen dager i uka, og kjører barna i barnehagen. og argumentet er "de har så godt av å være der". Men dette er snakk om barn ned i ett års alderen, og de har da vel ikke godt av å være i barnehagen hver dag?? Et annet eksempel er ei venninne av meg som sendte 2 åringen sin i barnehage hver dag da hun fikk nr 2. Jeg mener dette blir for enkelt. Det beste for så små barn er vel å være hjemme hos moren? Vi får vel ikke barn for å ha dem i barnehagen, men barnehagen er der når vi ikke har tid og mulighet til å passe på dem selv? Arrestèr meg gjerne, jeg vet ikke hva jeg prater om.. Bare lurer på dette.." Dette var hovedinnlegget, ikke et ord om konsekvent, notorisk eller ALLTID...
bixit Skrevet 3. november 2007 #194 Skrevet 3. november 2007 Lese en gang til kanskje??? Skal prøve å hjelpe deg litt på veien.. "jeg har ikke barn enda selv, så jeg spør av ren nysgjerrighet. Er det vanlig å ha barn i barnehagen selv om moren er hjemme? (står det AV OG TIL? så kan man jo lese litt videre for å få meg seg all infoen.) Kjenner flere som har fri noen dager i uka, og kjører barna i barnehagen. og argumentet er "de har så godt av å være der". Men dette er snakk om barn ned i ett års alderen, og de har da vel ikke godt av å være i barnehagen HVER dag?? Et annet eksempel er ei venninne av meg som sendte 2 åringen sin i barnehage HVER dag da hun fikk nr 2. Jeg mener dette blir for enkelt. Det beste for så små barn er vel å være hjemme hos moren? Vi får vel ikke barn for å ha dem i barnehagen, men BARNEHAGEN ER DER NÅR VI IKKE HAR TID OG MULIGHET til å passe på dem selv? (merk: "når en ikke har TID og MULIGHET selv", ikke "skal alltid være hjemme sammen med mor uansett hva og uansett situasjon.) Arrestèr meg gjerne, jeg vet ikke hva jeg prater om.. Bare lurer på dette.."
sydilla Skrevet 3. november 2007 #195 Skrevet 3. november 2007 BARNEHAGEN ER DER NÅR VI IKKE HAR TID OG MULIGHET - det er bla dette en del av oss andre ikke har vært enige i. Fordi vi tror at også barn under 2 år kan ha utbytte av å gå i barnehage. (noe du hevder bestemt at de ikke har, på et faglig grunnlag bla. jeg mener er litt tvilsomt) Legger merke til at standard argumentet til en del her inne er at "det er ikke det vi diskuterer!" - spesielt når argumentene de kommer med ikke strekker lengre... Dersom jeg har misforstått hva du har prøvd å diskutere er jeg i så fall ikke alene om dette, det er ingen tvil om at det er en del som har blitt kjempe provosert over dine uttalelser. Da nytter det lite å beskylde oss for å være "sinte ukoselige mødre som prøver å forsvare sin ubrukelighet" Takk for meg.
bixit Skrevet 3. november 2007 #196 Skrevet 3. november 2007 Nei jeg mener barn under to år ikke har noe spesielt utbytte av å gå i barnehage. Det tok jeg senest opp med to forskjellige førskolelærere igår for å høre hva de mente. Begge sa uavhengig av hverandre at barn under to år leker ikke med hverandre, de har ikke samme gleden av å være der som de over to år som leker med hverandre, lærer av hverandre. De kan selvfølgelig ha det greit i barnehagen, men det er provoserende for oss å høre at de blir levert hver dag i så mange timer fordi "de har godt av det" og i neste sekund så er det pga vask og stell i huset eller bekkenløsning. For all del må dere bruke barnehagene deres for det det er verdt men ikke si det er for barnets beste. Her er det det samme som med det meste annet : alt med måte! Ja jeg var rimelig provosert da jeg skrev det innlegget om ubrukelige mødre. Jeg mener da at jeg hadde prøvd å forklare hva jeg mente på en grei måte. Det ser du også hvis du titter på de første innleggene! Men reaksjonen ble for drøye selv etter innlegg der jeg kun presiserte det jeg hadde lært og hva jeg personlig mente. Noe som bør være lov! Spesielt når det jeg gjennom HELE debatten har ment barna har det best når de får tilbringe litt ekstra tid med dere foreldre. Utrolig at det er mulig å bli provosert av det. I utgangspunktet skulle jeg ønske det var mulig å forlenge permisjonen med kanskje6 mnd. Disse hadde være ideelt for far å ta (hvis ønskelig). Et et år gammelt barn er fortsatt et ganske nytt menneske. Skjønner ikke at jeg skal være så grusom for å mene det og da får det heller provosere!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #197 Skrevet 3. november 2007 Å ja, så klart, de foreldre som har vært inne på denne tråden her er representative for foreldre som gruppe i samfunnet... (?) Et barn som ikke er hjemme med mor og far kan vel ikke ha like god kontakt med dem i forhold til barn som tilbringer masse tid med foreldrene. Det blir uansett en forskjell der.
Gjest Skrevet 3. november 2007 #198 Skrevet 3. november 2007 Hei midtimars! "Spesielt når det jeg gjennom HELE debatten har ment barna har det best når de får tilbringe litt ekstra tid med dere foreldre. Utrolig at det er mulig å bli provosert av det." Det mange har vært provosert av er ikke at du har ment at alle barn har godt av mer tid sammen med foreldrene sine, men at du dømmer samtlige av de som av en eller annen grunn leverer barnet sitt i bhg på en fridag. Jeg synes det er vanskelig å forstå deg, og det er nok derfor at så mange reagerer. Jeg tror hvis du hadde formulert deg på en litt annen måte, for du virker meget påståelig og dømmende. Jeg tror det er nettopp det folk her inne blir provosert av. På et tidspunkt så må man vel også bare bli enige om å være uenig ;o)
bixit Skrevet 3. november 2007 #199 Skrevet 3. november 2007 Så du mener at mødre som bestemmer seg for å klare seg med litt mindre lønn eller litt mindre fritid til seg selv er "overpriviligerte"?! Det har ikke slått deg at de kanskje bare er litt realistiske? De har kanskje skjønt at første årene er kjempe viktige og går så fort at her gjelder det å tyne ut så mye som mulig kvalitetstid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå