Gå til innhold

Hva er det som provoserer slik med Pride-flagget

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skulle ikke prøve igjen? Dette var litt tamt. 

Anonymkode: 73d12...246

Prøve? Hva da? Det var ditt eget argument, din egen påstand. Du sier det ikke rett ut, men det er tydelig at du synes at å ha det som i Nord-Korea bare med regnbueflagget i stedet blir for mye for deg. Sånn er det for så godt som alle som synes det blir for mye med en hel måned med regnbueflagg. De færreste som er mot det har ikke en ond tanke om noen, uavhengig av legning eller okke som. Det er bare det at det blir for mye for dem. Akkurat som det hadde blitt for mye for deg hvis regnbueflagget hadde vært presset inn over alt. Det er ikke fordi det er regnbueflagget, hadde vi hatt en hel måned med 17 mai, flere dager med barnetog, massevis av feiring og alt, så hadde det blitt for mye 17 mai. Du synes det samme. Du aksepterer bare det så lenge du kan stenge det ute heller enn å få det presset inn i egen stue. Samtidig sier du at alle burde vifte med regnbueflagget over alt til en hver tid, for "hva hvis det var ditt barn".

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er faktisk grunn nok til å heise flagget 🏳️‍🌈Happy Pride 🌈

IMG_6626.png

Anonymkode: a61f5...029

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Prøve? Hva da? Det var ditt eget argument, din egen påstand. Du sier det ikke rett ut, men det er tydelig at du synes at å ha det som i Nord-Korea bare med regnbueflagget i stedet blir for mye for deg. Sånn er det for så godt som alle som synes det blir for mye med en hel måned med regnbueflagg. De færreste som er mot det har ikke en ond tanke om noen, uavhengig av legning eller okke som. Det er bare det at det blir for mye for dem. Akkurat som det hadde blitt for mye for deg hvis regnbueflagget hadde vært presset inn over alt. Det er ikke fordi det er regnbueflagget, hadde vi hatt en hel måned med 17 mai, flere dager med barnetog, massevis av feiring og alt, så hadde det blitt for mye 17 mai. Du synes det samme. Du aksepterer bare det så lenge du kan stenge det ute heller enn å få det presset inn i egen stue. Samtidig sier du at alle burde vifte med regnbueflagget over alt til en hver tid, for "hva hvis det var ditt barn".

Ok. Du kan ikke bedre. Den er grei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Du kan ikke bedre. Den er grei. 

Jo da, jeg gidder bare ikke bedre. Du har nemlig ingen argumenter. De eneste argumenter du har kommet med har du selv argumentert mot.

Skrevet

Forskjellen på deg og mer er at jeg begrunne påstandene mine på hvorfor vi MÅ feire Pride. Du kan ikke begrunne dine om hvorfor vi ikke skal det ✌️

Anonymkode: 9fd8d...732

Hvorfor MÅ vi feire, som du skriver? Hva ønsker du å oppnå ved å heise Pride-flagget fra skoler, og offentlige bygg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jo da, jeg gidder bare ikke bedre. Du har nemlig ingen argumenter. De eneste argumenter du har kommet med har du selv argumentert mot.

Jeg trenger ikke flere argument enn at det bildet er nok for meg. Jeg gidder ikke kaste meg på stråmannsargumentasjonen din.

Så nei, du kan ikke bedre, det har du vist gjennom hele tråden. 

Skrevet
Lus skrev (13 minutter siden):

Hvorfor MÅ vi feire, som du skriver? Hva ønsker du å oppnå ved å heise Pride-flagget fra skoler, og offentlige bygg?

Jeg kan svare for meg, og det jeg ønsker å oppnå ved å markere Pride er å si til alle dem som ikke våger å stå frem med legningen sin at du er ikke alene. Vi er mange som er åpne for at du er god nok, det er mange som har det som deg og det er mange som godtar deg for den du er. At noen lar seg provosere av det er ikke mitt ansvar eller noe jeg gidder å ta hensyn til. Liker du det ikke kan du snu ryggen til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Vi er mange som er åpne for at du er god nok, det er mange som har det som deg og det er mange som godtar deg for den du er. At noen lar seg provosere av det er ikke mitt ansvar. 

Det er helt riktig. Og noen av disse støtter homofile mens de SAMTIDIG er mot markering på offentlige bygg. Det er dette du ikke evner å forstå. Du evner ikke å se at man kan være prinsipiell motstander av offentlig flagging utover det norske og samiske flagget, UTEN at dette innebærer at man ikke støtter homofile. Det blir for komplisert for deg. Det blir litt på samme måte som at enkelte ikke evner å skjønne at man kan mene at alle mennesker er like verdifulle uavhengig av etnisk bakgrunn, SAMTIDIG som man kan se utfordringer ved innvandring. Det blir for kongnitivt komplisert for enkelte.

Du er også veldig opphengt i det at du oppfatter (misoppfatter) andre som så provoserte. Er det noen i denne tråden som fremstår provoserte over at folk godtar homofile…? Selv ser jeg utelukkende støtte til homofile i tråden. Det er jo bare et lite utskudd særinger eller fanatisk religiøse som er mot homofili. Normale folk tenker knapt nok over at noen elsker en av samme kjønn. Homofili er liksom ikke radikalt.

Anonymkode: 0081a...02d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg spurte basert på at du skrev

«Er det en helt umulig tanke at folk kan støtte homofile og SAMTIDIG være prinsipiell motstander av offentlig flagging av det noe anser som en politisk markering (som selv Stortinget gjør)?»

bare lurte på hvilke skade flagging gjør 

Jeg synes du skal ta deg en tur på Grønland i Oslo når pride-toget starter, det er den dagen i året når Grønland så og si er blenda-hvitt og ikke en hijab i sikte. 

Anonymkode: aeafd...c6d

Skrevet

Jeg trenger ikke flere argument enn at det bildet er nok for meg. Jeg gidder ikke kaste meg på stråmannsargumentasjonen din.

Så nei, du kan ikke bedre, det har du vist gjennom hele tråden. 

Men bildet er jo ikke nok. Du er ikke villig til å ha det tilsvarende som i Nord-Korea, bare med regnbueflagget. Fordi det blir for mye for deg. Selv om det kan være et eller annet barn blir lettet av å se flagget hele tiden. Det kan til og med være ditt eget barn. Det er her du har en så dårlig sak at du til og med selv argumenterer mot din egen sak. Der er ingen stråmann, dette er hva du selv sier.

Skrevet

Jeg kan svare for meg, og det jeg ønsker å oppnå ved å markere Pride er å si til alle dem som ikke våger å stå frem med legningen sin at du er ikke alene. Vi er mange som er åpne for at du er god nok, det er mange som har det som deg og det er mange som godtar deg for den du er. At noen lar seg provosere av det er ikke mitt ansvar eller noe jeg gidder å ta hensyn til. Liker du det ikke kan du snu ryggen til. 

Men det er her du ødelegger ditt eget poeng. Du ønsker ikke ha en markering som foregår året rundt, i alle bygg, hele tiden. Selv om det betyr at de som da står frem med legningen sin da vet at de ikke er alene. Du undergraver ditt eget poeng.

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Du ønsker aksept da med andre ord. Juridisk har homofile de samme rettigheten som heterofile. Eller sterkere juridisk vern, faktisk. Men det holder ikke med samme, eller flere rettigheter som resten av befolkningen? Tror du egentlig at aksepten øker ved å tvinge igjennom offentlig flagging med noe som splitter så mye som Pride-flagget gjør? Rundt 95 prosent av befolkningen er heterofile. Ønsker du aksept, så er du HELT avhengig av å ha de som ikke er homofile med på laget. Og utgangspunktet er at du faktisk har det. En undersøkelse fra Bufdir for noen år siden, viser at kun et lite mindretall ikke støtter de samme rettighetene for homofile som heterofile. Det eneste du kommer til å oppnå ved å kjøre på med denne Pride-markeringen, er en mer negativ holdning til homofile.. Og det vil jeg faktisk si er en kunst i seg selv, all den tid utgangspunktet var at nesten hele befolkningen støtter homofiles rettigheter.

Skrevet
Lus skrev (11 minutter siden):

Du ønsker aksept da med andre ord. Juridisk har homofile de samme rettigheten som heterofile. Eller sterkere juridisk vern, faktisk. Men det holder ikke med samme, eller flere rettigheter som resten av befolkningen? Tror du egentlig at aksepten øker ved å tvinge igjennom offentlig flagging med noe som splitter så mye som Pride-flagget gjør? Rundt 95 prosent av befolkningen er heterofile. Ønsker du aksept, så er du HELT avhengig av å ha de som ikke er homofile med på laget. Og utgangspunktet er at du faktisk har det. En undersøkelse fra Bufdir for noen år siden, viser at kun et lite mindretall ikke støtter de samme rettighetene for homofile som heterofile. Det eneste du kommer til å oppnå ved å kjøre på med denne Pride-markeringen, er en mer negativ holdning til homofile.. Og det vil jeg faktisk si er en kunst i seg selv, all den tid utgangspunktet var at nesten hele befolkningen støtter homofiles rettigheter.

Men hvordan kan flagging fra offentlige bygninger få noen til å få mer negative holdinger til homofile? Jeg fatter det bare ikke. Fordi man ikke støtter en markering så overfører man det til en hel gruppe mennesker som ikke har gjort en noe vondt? Som sagt, jeg klarer ikke med min beste vilje å skjønne argumentene dine. 

Skrevet

Jeg synes du skal ta deg en tur på Grønland i Oslo når pride-toget starter, det er den dagen i året når Grønland så og si er blenda-hvitt og ikke en hijab i sikte. 

Anonymkode: aeafd...c6d

Hva har det med saken å gjøre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan kan flagging fra offentlige bygninger få noen til å få mer negative holdinger til homofile? Jeg fatter det bare ikke. Fordi man ikke støtter en markering så overfører man det til en hel gruppe mennesker som ikke har gjort en noe vondt? Som sagt, jeg klarer ikke med min beste vilje å skjønne argumentene dine. 

Kun at det holder. Det er nok nå. Vi trenger ikke en hel måned med fokus på vår legning og seksualitet. Vi vet vi er akseptert av nesten alle, og de som ikke aksepterer oss, driter vi i. Vi trenger ikke dere heterofile kvinner som skal tale vår sak. Takk, men nei takk, det holder nå. 

Anonymkode: 3eec3...e06

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kun at det holder. Det er nok nå. Vi trenger ikke en hel måned med fokus på vår legning og seksualitet. Vi vet vi er akseptert av nesten alle, og de som ikke aksepterer oss, driter vi i. Vi trenger ikke dere heterofile kvinner som skal tale vår sak. Takk, men nei takk, det holder nå. 

Anonymkode: 3eec3...e06

Men er det så stort fokus da? Flaggene henger da ganske så stille på sin plass? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men er det så stort fokus da? Flaggene henger da ganske så stille på sin plass? 

Hvorfor er du da mot at de henger året rundt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Hva tenker du om at endel av de som markeringen skal være for, ikke ønsker å være en del av det da? At de ikke føler at det representerer de, at de ikke ønsker å fremstilles som noe rart som skal aksepteres? 

Anonymkode: 4edb5...029

Skrevet

Det er ikke et argument. Det er en realitet. Man har i utgangspunktet støtte for homofiles rettigheter fra nesten hele den norske befolkningen. Allikevel klarer man kunststykket å irritere på seg stadig flere og flere. Og for hva? Er det verdt å miste den støtten og aksepten homofile faktisk har hatt, i bytte mot et flagg som nå representerer lite annet enn transaktivisme, og vitenskapsfornektelse? 

Skrevet
Lus skrev (5 timer siden):

Det er ikke et argument. Det er en realitet. Man har i utgangspunktet støtte for homofiles rettigheter fra nesten hele den norske befolkningen. Allikevel klarer man kunststykket å irritere på seg stadig flere og flere. Og for hva? Er det verdt å miste den støtten og aksepten homofile faktisk har hatt, i bytte mot et flagg som nå representerer lite annet enn transaktivisme, og vitenskapsfornektelse? 

Det er jo feil at man har støtte fra nesten hele befolkningen, hadde det vært slik hadde ikke temaet provosert slik. Da hadde ikke så mange unge slitt med å akseptere sin legning. 

Hvordan representerer flagget vitenskapsfornektelse? Hvorfor ikke bare akseptere flagget for det de fleste forbinder med det, altså inkludering og aksept for alle?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo feil at man har støtte fra nesten hele befolkningen, hadde det vært slik hadde ikke temaet provosert slik. Da hadde ikke så mange unge slitt med å akseptere sin legning. 

Hvordan representerer flagget vitenskapsfornektelse? Hvorfor ikke bare akseptere flagget for det de fleste forbinder med det, altså inkludering og aksept for alle?

Det er jo utelukkende din påstand at «temaet provoserer slik». Igjen: du må skille på ting. At offentlig flagging og f.eks motstand mot Rosa kompetanse-innflytelse i skolen provoserer, innebærer ikke at de samme som blir provosert over dette ikke støtter homofiles rettigheter. Nå har du en homofil som skriver direkte til deg at hun/han er drittlei hele fokuset. Tror du vedkommende ikke støtter homofiles rettigheter…?

Du skriver at flagget står for inkludering og aksept for alle. Inkluderer dette kristne og muslimer som mener ekteskapet hører mann og kvinne til (men som ellers lar homofile være i fred)? Abortmotstandere? Innvandringsmotstandere? Folk som støtter homofiles rettigheter men som mener det er feil å heise Pride-flagget på offentlige bygninger?

Anonymkode: 0081a...02d

Skrevet

Oversikten er hentet fra Bufdir. Homofile har for lengst fått de samme juridiske rettigheter som heterofile. Og dette er med få unntak alle enige i at de skal ha. Det er godt under 10 prosent, som ikke synes at homofile par skal ha de samme rettighetene som heterofile par. Og det inkluderer den muslimske delen av befolkningen, som har et mer negativt syn på homofili enn nordmenn flest. Det er sikkert flere grunner til økende motstand mot offentlig flagging, men manglende aksept for at folk er homofile, er ikke en av dem.

Dersom "retten til å elske hvem man vil" derimot er en omskrivning for menn i kvinnegarderoben, menn i kvinneidrett, fornektelse av biologisk kjønn, kjønnsskifte hos barn, og ekshibisjonisme i Oslos gater, så stiller saken seg annerledes. Her tror jeg verken man har, eller kan forvente særlig støtte eller aksept i årene fremover.

Skrevet
Lus skrev (18 minutter siden):

Oversikten er hentet fra Bufdir. Homofile har for lengst fått de samme juridiske rettigheter som heterofile. Og dette er med få unntak alle enige i at de skal ha. Det er godt under 10 prosent, som ikke synes at homofile par skal ha de samme rettighetene som heterofile par. Og det inkluderer den muslimske delen av befolkningen, som har et mer negativt syn på homofili enn nordmenn flest. Det er sikkert flere grunner til økende motstand mot offentlig flagging, men manglende aksept for at folk er homofile, er ikke en av dem.

Dersom "retten til å elske hvem man vil" derimot er en omskrivning for menn i kvinnegarderoben, menn i kvinneidrett, fornektelse av biologisk kjønn, kjønnsskifte hos barn, og ekshibisjonisme i Oslos gater, så stiller saken seg annerledes. Her tror jeg verken man har, eller kan forvente særlig støtte eller aksept i årene fremover.

Det er vel ikke de juridiske rettighetene det er mest kontrovers med, men samfunnets stigma. Det er enda ikke enkelt (nok) å være 15 år og den eneste gutten i 10. klasse som ikke blir forelsket i jenter. Det er for dem de fleste av oss flagger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke de juridiske rettighetene det er mest kontrovers med, men samfunnets stigma. Det er enda ikke enkelt (nok) å være 15 år og den eneste gutten i 10. klasse som ikke blir forelsket i jenter. Det er for dem de fleste av oss flagger. 

Tenk når den 5 år gamle gutten er den eneste gutten i barnehagen som ikke liker jenter, og ingen bryr seg. Da har vi kommet langt, da :D 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Da er det også mot dem dere tar ned flagget. Det er for å skade dem at dere tar ned flagget 11 av 12 måneder i året. Hvis du tenker og er sterkt overbevist om at du hjelper noen ved å ha flagget oppe i en måned så tenker du også at du skader og ødelegger for noen ved å ha nede flagget 11 av årets 12 måneder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Tenk når den 5 år gamle gutten er den eneste gutten i barnehagen som ikke liker jenter, og ingen bryr seg. Da har vi kommet langt, da :D 

Det er ikke der hunden ligger begravd. Flagget i seg selv er ikke noe problem og heller ikke homofiles rettigheter til å elske den man vil, men noen har tatt over og drar det myyyyye lenger. 

Bufdir gir penger til brukerutstyr til de som vil ha homofile sexfester med narkotika for øke nytelsen. Har dette noe med 5 åringen i barnehagen å gjøre? Hva med voksne menn i kvinnefensgsel, damegarderobe eller i kvinneirdett? Merkelig nok så ser man ingen menn som stiller i kvinneklassen i f.eks. rytmisk sportsgymnastikk. Ønsker 5 åringen å bli ballettdanser er det ingen problmer med det, men hvorfor MÅ han ha rollen til den kvinnlige hovedrollen i Svanesjøen? 

Dette er sakene som gjør at pride inkludert flagget taper tereng og begynner å gjøre folk irritert. I tillegg til at skolen skal altså i en hel mnd dra inn pride i alle sammenhengener, men hvor mye tid brukes på svømmeopplæring, vanlig seksualitets opplæring eller privat økonomi? En del konservative muslimer velger også å ta barna ut av skolen under pride, noe som virkelig ikke hjelper på deres leseferdigheter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...