Gå til innhold

Hva er det som provoserer slik med Pride-flagget

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenk når den 5 år gamle gutten er den eneste gutten i barnehagen som ikke liker jenter, og ingen bryr seg. Da har vi kommet langt, da :D 

Anonymkode: 9fd8d...732

Det er helt sant. De fleste vet nok at de er homofile lenge før puberteten. Kanskje ikke alt i barnehagen, men tidlig i barneskolen merker de nok at de ikke kan relatere seg helt til vennens småforelskelser. 

Anonymkode: 73d12...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheWitch skrev (14 minutter siden):

Det er ikke der hunden ligger begravd. Flagget i seg selv er ikke noe problem og heller ikke homofiles rettigheter til å elske den man vil, men noen har tatt over og drar det myyyyye lenger. 

Bufdir gir penger til brukerutstyr til de som vil ha homofile sexfester med narkotika for øke nytelsen. Har dette noe med 5 åringen i barnehagen å gjøre? Hva med voksne menn i kvinnefensgsel, damegarderobe eller i kvinneirdett? Merkelig nok så ser man ingen menn som stiller i kvinneklassen i f.eks. rytmisk sportsgymnastikk. Ønsker 5 åringen å bli ballettdanser er det ingen problmer med det, men hvorfor MÅ han ha rollen til den kvinnlige hovedrollen i Svanesjøen? 

Dette er sakene som gjør at pride inkludert flagget taper tereng og begynner å gjøre folk irritert. I tillegg til at skolen skal altså i en hel mnd dra inn pride i alle sammenhengener, men hvor mye tid brukes på svømmeopplæring, vanlig seksualitets opplæring eller privat økonomi? En del konservative muslimer velger også å ta barna ut av skolen under pride, noe som virkelig ikke hjelper på deres leseferdigheter. 

Har du noe som underbygger påstanden om at Bufdir gir penger til brukerutstyr øremerket til homofile sexfester? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt sant. De fleste vet nok at de er homofile lenge før puberteten. Kanskje ikke alt i barnehagen, men tidlig i barneskolen merker de nok at de ikke kan relatere seg helt til vennens småforelskelser. 

*vennenes 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er jo utelukkende din påstand at «temaet provoserer slik». Igjen: du må skille på ting. At offentlig flagging og f.eks motstand mot Rosa kompetanse-innflytelse i skolen provoserer, innebærer ikke at de samme som blir provosert over dette ikke støtter homofiles rettigheter. Nå har du en homofil som skriver direkte til deg at hun/han er drittlei hele fokuset. Tror du vedkommende ikke støtter homofiles rettigheter…?

Du skriver at flagget står for inkludering og aksept for alle. Inkluderer dette kristne og muslimer som mener ekteskapet hører mann og kvinne til (men som ellers lar homofile være i fred)? Abortmotstandere? Innvandringsmotstandere? Folk som støtter homofiles rettigheter men som mener det er feil å heise Pride-flagget på offentlige bygninger?

Anonymkode: 0081a...02d

Venter spent på svar på disse spørsmålene. 

Anonymkode: 3eec3...e06

Skrevet

Det er vel ikke de juridiske rettighetene det er mest kontrovers med, men samfunnets stigma. Det er enda ikke enkelt (nok) å være 15 år og den eneste gutten i 10. klasse som ikke blir forelsket i jenter. Det er for dem de fleste av oss flagger. 

Ja, så da gjelder det aksepten da. Så får man spørre seg om det finnes grupper i samfunnet som ALLTID føler seg inkludert, akseptert, og verdsatt. Lista er lang over alle som føler seg marginalisert og misforstått på et eller annet tidspunkt. Det er heller ikke lett å se noen sammenheng mellom nordmenns liberale holdning til homofili, og det stigmaet du snakker om. Det er sikkert ikke enkelt å være den eneste gutten i klassen , som ikke forelsker seg i en jente. Men det er stort sett ikke enkelt å være den eneste når det gjelder svært mye. Det er alltid vanskelig å skille seg ut. Særlig gjelder det for barn og unge, som er biologisk rigget for å skille seg minst mulig ut. Men denne biologiske tilbøyeligheten, er ikke det samme som at resten av befolkningen ikke aksepterer homofili. Man kan uansett ikke styre hvordan andre oppfatter det man sier og gjør. Så hvis aksept for homofil legning er det sentrale, så synes jeg det er rart at man kjører på med en markering som nå har blitt en rød klut for en stadig større del av de man ønsker aksept hos. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Forskjellen på deg og mer er at jeg begrunne påstandene mine på hvorfor vi MÅ feire Pride. Du kan ikke begrunne dine om hvorfor vi ikke skal det ✌️

Det er ingen grunn til å flagge offentlig med Pride flagget. Flagging offentlig skal være en samlende handling, og det er det norske flagget som samler absolutt alle i Norge. Å gjennomføre en flagging hvor en stor del av landet er motstander av er ikke en samlende handling, og bør da ikke gjøres som en offentlig handling.

Har man behov for å flagge med pride flagget så er det ingen som nekter en å gjøre det privat.

Anonymkode: dc5f0...96c

Skrevet
Lus skrev (1 minutt siden):

Ja, så da gjelder det aksepten da. Så får man spørre seg om det finnes grupper i samfunnet som ALLTID føler seg inkludert, akseptert, og verdsatt. Lista er lang over alle som føler seg marginalisert og misforstått på et eller annet tidspunkt. Det er heller ikke lett å se noen sammenheng mellom nordmenns liberale holdning til homofili, og det stigmaet du snakker om. Det er sikkert ikke enkelt å være den eneste gutten i klassen , som ikke forelsker seg i en jente. Men det er stort sett ikke enkelt å være den eneste når det gjelder svært mye. Det er alltid vanskelig å skille seg ut. Særlig gjelder det for barn og unge, som er biologisk rigget for å skille seg minst mulig ut. Men denne biologiske tilbøyeligheten, er ikke det samme som at resten av befolkningen ikke aksepterer homofili. Man kan uansett ikke styre hvordan andre oppfatter det man sier og gjør. Så hvis aksept for homofil legning er det sentrale, så synes jeg det er rart at man kjører på med en markering som nå har blitt en rød klut for en stadig større del av de man ønsker aksept hos. 

Man vet at selvmordstanker er hyppigere hos unge homofile enn andre. Så ja, jeg synd virkelig at man skal jobbe mot at det skal være enklere å skille seg ut, uansett om det gjelder legning, etnisitet eller politisk tilhørighet, for den saks skyld. 

Jeg har fremdeles ikke sett et argument jeg skjønner for at prideflagget er så provoserende. 

Skrevet
Lus skrev (2 timer siden):

Oversikten er hentet fra Bufdir. Homofile har for lengst fått de samme juridiske rettigheter som heterofile. Og dette er med få unntak alle enige i at de skal ha. Det er godt under 10 prosent, som ikke synes at homofile par skal ha de samme rettighetene som heterofile par. Og det inkluderer den muslimske delen av befolkningen, som har et mer negativt syn på homofili enn nordmenn flest. Det er sikkert flere grunner til økende motstand mot offentlig flagging, men manglende aksept for at folk er homofile, er ikke en av dem.

Dersom "retten til å elske hvem man vil" derimot er en omskrivning for menn i kvinnegarderoben, menn i kvinneidrett, fornektelse av biologisk kjønn, kjønnsskifte hos barn, og ekshibisjonisme i Oslos gater, så stiller saken seg annerledes. Her tror jeg verken man har, eller kan forvente særlig støtte eller aksept i årene fremover.

Nå inkluderer det og deler av den kristne befolkningen. Misjonskirken som har rundt 12 000 medlemmer, har akkurat besluttet at de ikke godtar medlemmer som bor eller er gift med en av samme kjønn. Det har de altså nå gjort i 2026, det er ganske tragisk.

Anonymkode: 4edb5...029

Skrevet

*vennenes 

Anonym 246, du ville ikke svare på dette?

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva tenker du om at endel av de som markeringen skal være for, ikke ønsker å være en del av det da? At de ikke føler at det representerer de, at de ikke ønsker å fremstilles som noe rart som skal aksepteres? 

Skrevet
MissSaigon skrev (41 minutter siden):

Man vet at selvmordstanker er hyppigere hos unge homofile enn andre. Så ja, jeg synd virkelig at man skal jobbe mot at det skal være enklere å skille seg ut, uansett om det gjelder legning, etnisitet eller politisk tilhørighet, for den saks skyld. 

Jeg har fremdeles ikke sett et argument jeg skjønner for at prideflagget er så provoserende. 

Du ville ikke svare på dette?

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Hva tenker du om at så mange av de som markeringen faktisk er for, fjerner seg fra den og synes den er for mye da?

Skrevet

Har du noe som underbygger påstanden om at Bufdir gir penger til brukerutstyr øremerket til homofile sexfester? 

https://www.bufdir.no/tilskudd/kjonns-og-seksualitetsmangfold/

Som du ser under hvem som har fått støtte så finner du Chemfriendly Norge. På nettsiden til Chemfriendly Norge så finner du anbefalinger om blandt annet hva slags illegale stoffer man må unngå og hvem man kan ta. Her har du litt informasjon fra deres sin side om chemsex: https://www.chemfriendly.no/sex-og-rus/chemsex/brukere

Skrevet
MissSaigon skrev (33 minutter siden):

Kanskje du ikke vil forstå? Mange har argumentert godt for sitt syn på dette Pride splitter. Homofiles rettigheter gjør det ikke. Så hvis målet primært er aksept for homofil legning, bør man vel ikke sage av grenen man sitter på. Og med det mener jeg at nordmenn, og andre nordiske land for den saks skyld, har en svært liberal holdning til homofili. Da er det ikke nødvendig å holde på som om ikke noe har endret seg siden attenhundretallet. Mange unge kan sikkert oppleve det som vanskelig å være homofil, men sånn vil det være på mange områder hvor man skiller seg ut. Nesten alle er heterofile, og det gjør homofili til noe uvanlig i seg selv.  Allikevel er det svært stor aksept for homofiles rettigheter i befolkningen. Stort sett vil det alltid være enklere å tilhøre det store flertallet, Men dette er biologisk betinget, og ikke begrenset til legning.

Skrevet
MissSaigon skrev (59 minutter siden):

Kanskje fordi ingen i tråden, så vidt jeg kan se, har gitt inntrykk av at de mener prideflagget i seg selv er så provoserende?

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nå inkluderer det og deler av den kristne befolkningen. Misjonskirken som har rundt 12 000 medlemmer, har akkurat besluttet at de ikke godtar medlemmer som bor eller er gift med en av samme kjønn. Det har de altså nå gjort i 2026, det er ganske tragisk.

Ta det helt med ro, det er forbudt blant landets 200000-300000 muslimer også. 

Eller det er ikke forbudt å ha følelser men det er forbudt for en mann å ha sex med en mann og ei kvinne og ha sex med ei kvinne. 

https://irn.no/islam-og-homoseksualitet/

Anonymkode: aeafd...c6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Eller det er ikke forbudt å ha følelser men det er forbudt for en mann å ha sex med en mann og ei kvinne og ha sex med ei kvinne. 

Dette er en egentlig et godt eksempel på hvor politisk denne saken faktisk er, selv om mange nekter for det. At man stadig skal trekke frem hvor homofientlige de kristne er, når man vet at manglende aksept for homofili er langt mer utbredt blant muslimer, gir debatten en politisk slagside.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å henvende deg til meg når jeg har vært helt klar på at jeg ikke gidder å være med på stråmannsargumentasjonen din. 

Jeg trodde du tok et hint når jeg ikke responderer på dine innlegg, men du trenger visst helt klar tale. Jeg er ferdig med å diskutere med deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å henvende deg til meg når jeg har vært helt klar på at jeg ikke gidder å være med på stråmannsargumentasjonen din. 

Jeg trodde du tok et hint når jeg ikke responderer på dine innlegg, men du trenger visst helt klar tale. Jeg er ferdig med å diskutere med deg. 

Det var ikke meg. Det er Anonymkode: a61f5...029

Skrevet

Er fullt klar over det.

Skrevet
TheWitch skrev (2 timer siden):

Det er ikke der hunden ligger begravd. Flagget i seg selv er ikke noe problem og heller ikke homofiles rettigheter til å elske den man vil, men noen har tatt over og drar det myyyyye lenger. 

Bufdir gir penger til brukerutstyr til de som vil ha homofile sexfester med narkotika for øke nytelsen. Har dette noe med 5 åringen i barnehagen å gjøre? Hva med voksne menn i kvinnefensgsel, damegarderobe eller i kvinneirdett? Merkelig nok så ser man ingen menn som stiller i kvinneklassen i f.eks. rytmisk sportsgymnastikk. Ønsker 5 åringen å bli ballettdanser er det ingen problmer med det, men hvorfor MÅ han ha rollen til den kvinnlige hovedrollen i Svanesjøen? 

Dette er sakene som gjør at pride inkludert flagget taper tereng og begynner å gjøre folk irritert. I tillegg til at skolen skal altså i en hel mnd dra inn pride i alle sammenhengener, men hvor mye tid brukes på svømmeopplæring, vanlig seksualitets opplæring eller privat økonomi? En del konservative muslimer velger også å ta barna ut av skolen under pride, noe som virkelig ikke hjelper på deres leseferdigheter. 

Jeg var ikke klar over at bufdir øremerket penger til brukerutstyr sånn at homofile kunne ha sexfester med narkotika, og det er selvsagt ikke en holdning jeg støtter. 

Jeg tenker at det ene trenger ikke utelukke det andre. Her jeg bor er det ganske mange innvandrere. De har fått vinduene på svømmehallen frostet; sånn at ingen kan se inn, og de har svømming delt inn i kjønn. 

Helt for mer seksualundervisning i skolen samt opplæring i privatøkonomi, men igjen, det er ikke pga Pride at det ikke er ett hetere tema i skoleplanen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det var ikke meg. Det er Anonymkode: a61f5...029

Oh, beklager! Jeg så bare på de siste tallene. 

Jeg tenker at det er flere som mener at Pride er viktig, noe jeg personlig opplever i min omgangskrets som er stor og variert.

For å være litt kynisk så mener jeg at de som føler at Pride er viktig og inkluderende viktigere enn de som ikke liker det. De er nok trygge nok i seg selv til å ikke trenge den aksepten regnbuearmbånd, flagg og parade gir. Jeg mener helt oppriktig at de som ikke mener at Pride er for dem bare kan holde seg unna uten å spre så mye gørr!  Jeg markerer Pride for de unge og usikre 🌈

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg markerer Pride for de unge og usikre 🌈

Én måned i året ja. De elleve andre månedene gjør du ikke det.

Anonymkode: a61f5...029

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at bufdir øremerket penger til brukerutstyr sånn at homofile kunne ha sexfester med narkotika, og det er selvsagt ikke en holdning jeg støtter. 

Jeg tenker at det ene trenger ikke utelukke det andre. Her jeg bor er det ganske mange innvandrere. De har fått vinduene på svømmehallen frostet; sånn at ingen kan se inn, og de har svømming delt inn i kjønn. 

Helt for mer seksualundervisning i skolen samt opplæring i privatøkonomi, men igjen, det er ikke pga Pride at det ikke er ett hetere tema i skoleplanen 

Men da skjønner du kanskje hvorfor en del har blitt mot pride. Dette blir som å opprette en side for de som lider av spiseforstyrrelser for hvordan de skal ta avføringsmiddel riktig eller hvilket måltid det er best å kaste opp. 

Når det gjelder kjønnindelt svømmeundervisng så er det en uting! Vi bor i Norge, da tilpasser vi oss norske normer og regler: At gutter og jenter kan bade sammen, at gutter kan kysse gutter og jenter kan kysse jenter. 

Skrevet
TheWitch skrev (12 minutter siden):

Men da skjønner du kanskje hvorfor en del har blitt mot pride. Dette blir som å opprette en side for de som lider av spiseforstyrrelser for hvordan de skal ta avføringsmiddel riktig eller hvilket måltid det er best å kaste opp. 

Når det gjelder kjønnindelt svømmeundervisng så er det en uting! Vi bor i Norge, da tilpasser vi oss norske normer og regler: At gutter og jenter kan bade sammen, at gutter kan kysse gutter og jenter kan kysse jenter. 

Har du dokumentasjon på støtte til sexfester? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Har du dokumentasjon på støtte til sexfester? 

Dette er i høyeste grad en stråmann.

TheWitch skrev (4 timer siden):

Bufdir gir penger til brukerutstyr til de som vil ha homofile sexfester med narkotika for øke nytelsen.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Brukerutstyret trenger ikke være øremerket for de som vil ha homofile sexfester. Det er nok at de får brukerutstyr av Bufdir så er TheWitch sin påstand oppfylt. Din påstand er milevis unna det TheWitch skrev om. Men selv vil du ikke ta ansvar for egne påstander, som at du vil at flagget skal henge opp en måned i året i tilfelle et barn føler litt trygghet ved å se på flagget. Dette insinuerer at du ikke bryr deg om rettigheter, diskriminering, eller noe annet. Det eneste du bryr deg om er hvordan ett eller annet teoretisk barn føler hvis barnet ser flagget en gang eller et par ganger i løpet av denne måneden. Men resten av året gjør det deg ingenting om barnet ikke får oppleve den samme gleden. Du forstår at ett helt år hvert eneste år blir for mye. Men du forstår ikke at en måned blir for mye, der alle andre grupper har én dag. Én dag hadde de færreste reagert på.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Dette er faktisk grunn nok til å heise flagget 🏳️‍🌈Happy Pride 🌈

IMG_6626.png

Anonymkode: a61f5...029

Skrevet

Oh, beklager! Jeg så bare på de siste tallene. 

Jeg tenker at det er flere som mener at Pride er viktig, noe jeg personlig opplever i min omgangskrets som er stor og variert.

For å være litt kynisk så mener jeg at de som føler at Pride er viktig og inkluderende viktigere enn de som ikke liker det. De er nok trygge nok i seg selv til å ikke trenge den aksepten regnbuearmbånd, flagg og parade gir. Jeg mener helt oppriktig at de som ikke mener at Pride er for dem bare kan holde seg unna uten å spre så mye gørr!  Jeg markerer Pride for de unge og usikre 🌈

Man sprer jo ikke gørr bare fordi en ikke er enig i alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...