Gå til innhold

Hva er det som provoserer slik med Pride-flagget

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er ganske gjennomgående for tråden at enkelte blir sure når de blir stilt spørsmål og blir bedt om å utdype påstander eller meninger. Det er sikkert derfor du synes det er enklere å diskutere med 12-åringen din. 12-åringer er gjerne langt mindre kritiske til det mamma sier, de er mindre nyanserte og stiller færre relevante og kritiske spørsmål.

Du kommer med en påstand som fremstår som rimelig utrolig for flere. Hvorfor blir du sur når folk følger opp påstanden med spørsmål? Er ikke det helt naturlig?

Jeg har heller aldri, som deg, fått spørsmål fra f.eks helsepersonell om min legning. Derfor kan heller ikke helsepersonellet jeg har vært i kontakt med vite om jeg er heterofil eller homofil. Det er jo ikke sånn at det står i panna på en at man er homofil, eller heterofil for den saks skyld, så hvordan kan f.eks legevakta eller sykehuset vite at jeg IKKE er homofil, og med det la være å føre legning inn i journalen min eller andre papirer? Jeg trodde slike skjema og journaler var ganske standardiserte, så dette synes jeg hører smått utrolig ut.

Det er kanskje noen homofile her som har erfaringer med denne praksisen? For om det er tilfelle at homofile får seksuell legning nedskrevet i papirer og journaler, mens heterofile ikke får det, så skjønner jeg ikke annet enn at dette er diskriminering på høyt nivå. Samtidig er det veldig merkelig om helsepersonell kan lukte hvem som er homofile og ikke, og med det la være å spørre heterofile om seksuell legning. HVIS seksuell legning av en eller annen grunn skulle være relevant å skrive inn i journaler og papirer, så burde jo alle få samme spørsmål.

Anonymkode: 0081a...02d

Igjen. denne mistroen. 

Desverre så er det nå en gang sånn at mange «ser» homofile ut. Og jeg vil anta, uten at jeg vet, at det er her spørsmålene kommer inn. 
Hva gjelder skjemaer og standardiser så har hvertfall ikke mitt sykehus en liste med avkrysninger. De har en mal med punkter de står fritt til å redigere i så mye de vil, så lenge hovedspørsmålene blir besvart. 

Heldigvis har jeg oppdratt 12åringen min til å være undrende og stille spørsmål tilbake, men har aldri opplevd at han kverulerer like mye tilbake som jeg opplever her. 

Hvilken påstand har jeg kommet med som fremstår urimelig? At vi ikke kan slutte å markere Pride før folk slutter å bry seg? Eller at vi har en lang vei å gå før ingen stiller spørsmålet om hvilken legning man har? 

Anonymkode: 9fd8d...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvilken påstand har jeg kommet med som fremstår urimelig?

Takk for at du spør!

Anonym bruker skrev (På 29.5.2026 den 17.58):

Man skal ikke være enig eller uenig i om folk skal få elske dem de vil. Det er en menneskerett!! 

Anonym bruker skrev (På 29.5.2026 den 20.24):

Jeg troller ikke og jeg skjønner ikke hva du ble så irritert over i utgangspunktet. Min mening, som jeg står for; Pride er ikke laget for å provosere folk, så jeg skjønner ikke hvorfor folk blir opprørt. Vi skal ikke måtte trenge å markere retten til å elske den man vil. Når folk slutter å bli opprørt, da kan vi slutte å markere. 

Ingen har påstått at det ikke er lov å elske den en vil. Det er en urimelig påstand.

Anonym bruker skrev (På 29.5.2026 den 20.55):

Heldigvis flagger min arbeidsplass stolt i hele juni, selv om flere syns det er unødvendig. Uten at de har noe argument til hvorfor det er det. «det er bare dumt»

Når folk aksepterer homofile på linje med heterofile, kristne på linje med muslimer, mørke på linje med lyse… da kan vi slutte å markere, flagge og gå i tog 

Pussig. Den samme arbeidsplassen som du nå klager over diskriminerer homofile er du også stolt over flagger regnbueflagget i hele juni. Merkelig det der.

Anonym bruker skrev (På 30.5.2026 den 10.57):

Homofile har ikke krav på kjærlighet? Wow. Igjen, dette er hvorfor Pride må markeres 

Dette var en urimelig påstand. Du hevder her at mennesker kan kreve å bli elsket.

I det hele tatt, du har flust av urimelige påstander. Det blir langt skal jeg ta dem opp alle.

Anonymkode: a61f5...029

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Takk for at du spør!

Ingen har påstått at det ikke er lov å elske den en vil. Det er en urimelig påstand.

Pussig. Den samme arbeidsplassen som du nå klager over diskriminerer homofile er du også stolt over flagger regnbueflagget i hele juni. Merkelig det der.

Dette var en urimelig påstand. Du hevder her at mennesker kan kreve å bli elsket.

I det hele tatt, du har flust av urimelige påstander. Det blir langt skal jeg ta dem opp alle.

Nei. Min såkalte påstand om at alle har krav på kjærlighet var nr 1) feil formulert for de som ikke klarer å lese mellom linjene og 2) ikke en PÅSTAND, men min mening! To vidt forskjellige ting 

Det å skulle få alle ansatte i ett og samme helseforetak til å journalføre likt er en rimelig umulig oppgave. En av mine oppgaver på jobb er nettopp å påse rett journalføring knyttet til rett refusjon, ergo ser jeg MYE. Det er dermed ikke sagt at sykehuset med sin ledelse diskriminerer, men noen av de ansatte gjør. Det er ca 12.000 ansatte i hele «mitt» sykehus. Det sier seg selv at det ikke går an at alle har samme meninger og holdninger. Ledelsen derimot, de som bestemmer at det skal flagges….

Det er her jeg mener debatten blir umulig, fordi det er vanskelig for noen å se det store bilde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Takk for at du spør!

Og Ps; den «påstanden» var ett direkte utrykk på ett annet innlegg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Igjen. denne mistroen. 

Desverre så er det nå en gang sånn at mange «ser» homofile ut. Og jeg vil anta, uten at jeg vet, at det er her spørsmålene kommer inn. 
Hva gjelder skjemaer og standardiser så har hvertfall ikke mitt sykehus en liste med avkrysninger. De har en mal med punkter de står fritt til å redigere i så mye de vil, så lenge hovedspørsmålene blir besvart. 

Heldigvis har jeg oppdratt 12åringen min til å være undrende og stille spørsmål tilbake, men har aldri opplevd at han kverulerer like mye tilbake som jeg opplever her. 

Hvilken påstand har jeg kommet med som fremstår urimelig? At vi ikke kan slutte å markere Pride før folk slutter å bry seg? Eller at vi har en lang vei å gå før ingen stiller spørsmålet om hvilken legning man har? 

Det er jo du som velger å tolke spørsmålene mine som mistro. Hvis du hører/leser noe som sjokkerer deg, f.eks en praksis i offentlig sektor som åpenbart er grovt diskriminerende, følger du ikke opp med spørsmål da? Tenker du bare «å, ja, det var jo diskriminerende»? Jeg forstår ikke hvorfor du definerer helt normale spørsmål som kverulering. Ettersom du selv tillater deg å tolke så fritt, så velger jeg å tolke dette som at du misliker sterkt å måtte stå til ansvar for ting du skriver. Du blir usikker, og kanaliserer dette ut som sinne og misnøye mot de som stiller spørsmålene.

Ja, enkelte har en «stil» som gjør at man kan oppleve dem som homofile, men dette gjelder ikke absolutt alle. Jeg har selv tre homofile venninner, to av dem er superfeminine og man kan umulig gjette deg til at de er lesbiske basert på utseende og stil. Den tredje blir man kanskje litt mer usikker på hvis man først begynner å vurdere om hun kan være lesbisk, men det kan like gjerne være at hun liker den litt mer røffe, rocka stilen og ikke bryr seg så mye om sminke og hår. Mine to mannlige kollegaer som er homofile kan man heller ikke «se» er homofile.

Så ifølge din teori ville ingen av de fire homofile jeg omgås, muuuuligens med uttak av den ene kvinnen», få spørsmål om seksuell legning. Så da er jo hypotesen at kun homofile som «ser» homofile ut, får oppført sin seksuelle legning i journaler og papirer. Synes du ikke selv det høres sprøtt ut…?

Jeg sier ikke at det ikke skjer, merk deg det. Men hvis det faktisk er tilfelle så snakker vi om en så grov diskriminering at det burde være mat for pressen for lengst!!! Denne vennen din burde jo kontakte en journalist, for dette er grovt og må frem i lyset!

Anonymkode: 0081a...02d

Skrevet

Jeg er homofil, men det hadde du aldri gjettet hadde du hilst på meg for første gang. Jeg har heller aldri opplevd å bli spurt av helsepersonell om min legning. Blir dere heterofile det? Er det praksis? 

Anonymkode: 3eec3...e06

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Leverer Bufdir ut brukerutstyr til rusmisbruker? Alle rusmisbrukere, eller bare de homofile?

Anonymkode: 73d12...246

Nei det er kommunen sin helsetjenste sin oppgave. 

Men jeg hadde også reagert og Bufdir gav støtte til beskrvelser for hvordan de med bullemi burde kaste opp for å gjøre minst mulig skade på tennene.

Skrevet
TheWitch skrev (På 3.6.2026 den 10.17):

Det er ikke der hunden ligger begravd. Flagget i seg selv er ikke noe problem og heller ikke homofiles rettigheter til å elske den man vil, men noen har tatt over og drar det myyyyye lenger. 

Bufdir gir penger til brukerutstyr til de som vil ha homofile sexfester med narkotika for øke nytelsen. Har dette noe med 5 åringen i barnehagen å gjøre? Hva med voksne menn i kvinnefensgsel, damegarderobe eller i kvinneirdett? Merkelig nok så ser man ingen menn som stiller i kvinneklassen i f.eks. rytmisk sportsgymnastikk. Ønsker 5 åringen å bli ballettdanser er det ingen problmer med det, men hvorfor MÅ han ha rollen til den kvinnlige hovedrollen i Svanesjøen? 

Dette er sakene som gjør at pride inkludert flagget taper tereng og begynner å gjøre folk irritert. I tillegg til at skolen skal altså i en hel mnd dra inn pride i alle sammenhengener, men hvor mye tid brukes på svømmeopplæring, vanlig seksualitets opplæring eller privat økonomi? En del konservative muslimer velger også å ta barna ut av skolen under pride, noe som virkelig ikke hjelper på deres leseferdigheter. 

Du skrev da virkelig dette:

Bufdir gir penger til brukerutstyr til de som vil ha homofile sexfester med narkotika for øke nytelsen.

At kommuner gir rusmisbrukene rent brukerutstyr har vel lite med Pride, homofile og sexfester å gjøre. 

TheWitch skrev (39 minutter siden):

Nei det er kommunen sin helsetjenste sin oppgave. 

Men jeg hadde også reagert og Bufdir gav støtte til beskrvelser for hvordan de med bullemi burde kaste opp for å gjøre minst mulig skade på tennene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du skrev da virkelig dette:

Bufdir gir penger til brukerutstyr til de som vil ha homofile sexfester med narkotika for øke nytelsen.

At kommuner gir rusmisbrukene rent brukerutstyr har vel lite med Pride, homofile og sexfester å gjøre. 

Ja de gir penger til foreningen som "jobber" med dette. Og så lenge midlene ikke er øremerket så kan det brukes til hva de velger. 

Skrevet
TheWitch skrev (49 minutter siden):

Ja de gir penger til foreningen som "jobber" med dette. Og så lenge midlene ikke er øremerket så kan det brukes til hva de velger. 

Men det er jo noe helt annet enn det du hevder. Føler du ikke at du har en god nok sak uten å komme med slike utsagn?

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men det er jo noe helt annet enn det du hevder. Føler du ikke at du har en god nok sak uten å komme med slike utsagn?

Alle vi andre ser hva hun mener. Du er ute etter å krangle om noe der det ikke finnes noe å krangle om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.5.2026 den 17.17):

Jeg er homofil, og jeg er lei pride. Jeg ønsker ikke fokus på min seksualitet som om det er et avvik og trenger en form for markering. Og det at på til en hel måned. Den store majoriteten har ingenting imot homofile, men slik det hauses opp, blir folk lei og irritert. Jeg mener en hel måned med prideflagg på alle flaggstenger gjør homofilikampen en bjørnetjeneste, da den implisitt antyder at det er noe feil som må aksepteres. 

Anonymkode: 3eec3...e06

Det samme sier min homofile bror.

Anonymkode: e40e8...75c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, for dette er bare en liten bit av at folk er lei. Jeg ser ingen her som er imot homofile. Det flagget som ble startet for homofiles rettighet er nå overtatt av mye mer ekstreme krefter som: Transer rettigheter til å bruke dame-garderobe eller vinne OL-gull ved å banke opp ei jente. Eller muligheten til å bytte kjønn to ganger i uken, leve livet som en katt eller gifte seg med et tre. Det virker som pride er tatt over av folk som egentlig ikke har opplevd motgang her i livet og dermed må skape sitt eget problem. Hadde min sønn kommet hjem og sagt han var homofil så hadde jeg bare sagt: ok, null stess. Hadde han kommet hjem og sagt han nå var en katt så hadde jeg sagt at da ringer jeg dyrelegen for å bestille kastrering! 

Eneste stedet jeg ser at man fortsatt kan trenge en kamp for homofile er i landets mange moské-samfunn. 

Skrevet
TheWitch skrev (26 minutter siden):

Nei, for dette er bare en liten bit av at folk er lei. Jeg ser ingen her som er imot homofile. Det flagget som ble startet for homofiles rettighet er nå overtatt av mye mer ekstreme krefter som: Transer rettigheter til å bruke dame-garderobe eller vinne OL-gull ved å banke opp ei jente. Eller muligheten til å bytte kjønn to ganger i uken, leve livet som en katt eller gifte seg med et tre. Det virker som pride er tatt over av folk som egentlig ikke har opplevd motgang her i livet og dermed må skape sitt eget problem. Hadde min sønn kommet hjem og sagt han var homofil så hadde jeg bare sagt: ok, null stess. Hadde han kommet hjem og sagt han nå var en katt så hadde jeg sagt at da ringer jeg dyrelegen for å bestille kastrering! 

Eneste stedet jeg ser at man fortsatt kan trenge en kamp for homofile er i landets mange moské-samfunn. 

Jeg opplever ikke at Pride står for det du ramser opp. I noen miljøer, kanskje, men de unge jeg snakker med anser Pride som et tegn på at alle former for (lovlig) kjærlighet er greit og at det kan være med på å gjøre veien ut av skapet enklere for en god del. 

Så får de som ikke har sansen for flagging og parader snu seg en annen vei. Det burde ikke være vanskeligere enn det. 

Skrevet

IMG_7649.jpeg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg opplever ikke at Pride står for det du ramser opp. I noen miljøer, kanskje, men de unge jeg snakker med anser Pride som et tegn på at alle former for (lovlig) kjærlighet er greit og at det kan være med på å gjøre veien ut av skapet enklere for en god del. 

Så får de som ikke har sansen for flagging og parader snu seg en annen vei. Det burde ikke være vanskeligere enn det. 

Men spørsmålet fra HI var: Hvorfor er noen folk mot pride-flagget. At du kjenner ungdommer som ikke er det, betyr ikke at du ikke kjenner ungdommer som er imot pride-flagget, men ikke tør å si det. 

Skrevet
TheWitch skrev (48 minutter siden):

Men spørsmålet fra HI var: Hvorfor er noen folk mot pride-flagget. At du kjenner ungdommer som ikke er det, betyr ikke at du ikke kjenner ungdommer som er imot pride-flagget, men ikke tør å si det. 

Du får tro det om det gjør deg godt, men jeg er i et ungt miljø hvor det er stor takhøyde for forskjellige meninger. Det finnes helt sikkert homofile unge som heller ikke syns om Pride, men jeg har tilgode å møte noen. 

Hvordan noen kan ha mot samhold, kjærlighet og inkludering er det ingen av dem som skjønner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan noen kan ha mot samhold, kjærlighet og inkludering er det ingen av dem som skjønner. 

Likevel er det noen her som har det.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle er jo ikke like mye verd, det er ikke det diskusjonen går på. Man flagger ikke for at mordere, voldtekstmenn, svindlere, nettroll og konebankere skal aksepteres. Men man flagger for at alle skal elske den man gjør, man flagger for kjærlighet og inkludering. 

Forskjellen på det norske flagg og regnbueflagget er at det norske flagget inkluderer alle som er norske, også de som har gjort forferdelig grusomme ting, til og med Utøya-morderen. Det norske flagget er for hele den norske nasjonen. Det ekskluderer ingen i vår nasjon. Regnbueflagget derimot, ekskluderer, i følge deg, den som er morder, voldtekstmenn (sic!), svindlere, nettroll og konebankere. Den mann eller kvinne som har banket sin kone skal ikke ha lov til å elske den de gjør (sic!) i følge deg.

Jeg er så glad for det norske flagget vårt, det gjør ikke forskjell på noen, det gjelder alle. Selv de mennesker jeg ikke liker. Det er jeg faktisk glad for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Likevel er det noen her som har det.

Forskjellen på det norske flagg og regnbueflagget er at det norske flagget inkluderer alle som er norske, også de som har gjort forferdelig grusomme ting, til og med Utøya-morderen. Det norske flagget er for hele den norske nasjonen. Det ekskluderer ingen i vår nasjon. Regnbueflagget derimot, ekskluderer, i følge deg, den som er morder, voldtekstmenn (sic!), svindlere, nettroll og konebankere. Den mann eller kvinne som har banket sin kone skal ikke ha lov til å elske den de gjør (sic!) i følge deg.

Jeg er så glad for det norske flagget vårt, det gjør ikke forskjell på noen, det gjelder alle. Selv de mennesker jeg ikke liker. Det er jeg faktisk glad for.

Jeg syns virkelig at det norske flagget skal ekskludere dem som ikke er verdige! Jeg nekter i hvert fall å flagge for Breivik og Manshaus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns virkelig at det norske flagget skal ekskludere dem som ikke er verdige! Jeg nekter i hvert fall å flagge for Breivik og Manshaus. 

Men faen, jeg så ikke hvem jeg svarte. Se bort fra svaret mitt, er du grei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke individer vi flagger for 17de mai, det er nasjonen. Jeg markerer ikke enkeltpersoner med regnbueflagget, jeg markerer kjærligheten. Det er forskjellen på deg og meg, du vil bare enkelte mennesker som har gjort seg fortjent til det skal få lov til å elske noen. Jeg mener alle har lov til å elske den de vil elske. Også de som sitter i fengsel. De kan bare ikke kreve at kjærligheten skal gjengjeldes. Men altså, dette er den toleranse som det prates så varmt om. Takk for den demonstrasjonen!

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men faen, jeg så ikke hvem jeg svarte. Se bort fra svaret mitt, er du grei. 

Du er så tolerant så.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...