Gå til innhold

Religion i Norge - har barn et reelt valg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som en forklaring på ting mennesker ikke kunne forklare uten vitenskapelige fremskritt, og som en måte å ha makt over andre på. 

Anonymkode: f5853...3d6

Altså ateisters behov for forklaring og ateistets ønske om makt?

Anonymkode: 6be28...488

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså ateisters behov for forklaring og ateistets ønske om makt?

La meg gjette; du «tror» ikke på vitenskap?

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg tror på. Valgte å ikke døpe barna da jeg oppriktig mener de burde få velge selv. Ene barnet har valgt å konfirmere seg i kirken og deltar på gudstjenester med nysgjerrighet og glede. Jeg vet ikke om han tror, men ser at han liker det og stiller mange interessante spørsmål. Pengene han får skal doneres til veldedig formål. Alt dette har han valgt selv. 

Anonymkode: 5c10a...785

Skrevet (endret)
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grådig? Du trenger ikke en gang være medlem.

Hvis barna skulle ønske konfirmasjon har du ikke lov til å nekte dem mår de har fylt 15, og de har så mye de skulle sakt om religiøs tilhørighet at du sansynlig vis ikke kunne nektet hvis de var 14 heller. Om dine barns ønsker sammenfaller med dine blir det jo ikke noe problem, men det er ikke mer etisk å påvirke/presse/diktere barna til å holde seg unna religion enn å bli med i en religion.

Grådig, ja. Det følger statsstøtte med antal døpte, og du må døpes for å konfirmeres. See? 

Jeg personlig kommer ikke til å nekte noen å døpe seg, nei. Men ingen her ser ut til å være i faresonen.

Endret av Pashla
Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når en ikke har argumenter så tyr en til persondebatt. Feigt.

Anonymkode: 4934f...6b8

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det gjør jeg, men jeg tror ikke alle vitenskaplige teorier er riktige.  Hvilken sammenheng skulle det ha med spørsmålet?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når en ikke har argumenter så tyr en til persondebatt. Feigt.

Syns du der forelå noen argumenter fra den hun siterte da? 

Skrevet
9 minutter siden, Pashla skrev:

Grådig, ja. Det følger statsstøtte med antal døpte, og du må døpes for å konfirmeres. See? 

Jeg personlig kommer ikke til å nekte noen å døpe seg, nei. Men ingen her ser ut til å være i faresonen.

Nei, det følger ikke statstøtte med dåp. Statsttte følger medlemskap. Hvis du ønsker det kan du bli døpt uten  bli medlem.

Skrevet
2 minutter siden, Pashla skrev:

Ja. Påstanden var at ateister fant opp religion for å ha makt over andre og for å forklare ting som en ikke kunne, eller kan, forklare vitenskapelig. Det var hennes argument. Motargumentet er, "så da er du en sånn en som ikke tror på vitenskap du da". Det er derimot ikke et argument. Det sier ikke noe til eller fra for hvorvidt det er riktig at ateister fant opp religion for å kontrollere andre, for å få makt over andre, eller ei.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det følger ikke statstøtte med dåp. Statsttte følger medlemskap. Hvis du ønsker det kan du bli døpt uten  bli medlem.

Da må du be om det spesifikt, altså. For den norske kirke regner alle døpte som medlemmer. 

Skrevet

Ja. Påstanden var at ateister fant opp religion for å ha makt over andre og for å forklare ting som en ikke kunne, eller kan, forklare vitenskapelig. Det var hennes argument. Motargumentet er, "så da er du en sånn en som ikke tror på vitenskap du da". Det er derimot ikke et argument. Det sier ikke noe til eller fra for hvorvidt det er riktig at ateister fant opp religion for å kontrollere andre, for å få makt over andre, eller ei.

Nei, samme person sa de to tingene. 

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg argumenterte ikke. Jeg stilte et spørsmål om jeg hadde oppfattet forrige svar riktig. Svaret jeg hadde fått virket ikke logisk for meg og jeg ville derfor finne ut om det var noen misforståelser i kommunikasjonen.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg argumenterte ikke. Jeg stilte et spørsmål om jeg hadde oppfattet forrige svar riktig. Svaret jeg hadde fått virket ikke logisk for meg og jeg ville derfor finne ut om det var noen misforståelser i kommunikasjonen.

Du hadde visst oppfattet feil. For det ville jo være veldig rart om all religion kom fra ateister som innpodet religion i barn ut fra et eget ønske om makt? 

Skrevet
21 minutter siden, Pashla skrev:

Du hadde visst oppfattet feil. For det ville jo være veldig rart om all religion kom fra ateister som innpodet religion i barn ut fra et eget ønske om makt? 

Alle er ateister. Så det er ikke rart.

Skrevet
2 minutter siden, Pashla skrev:

Da må du be om det spesifikt, altså. For den norske kirke regner alle døpte som medlemmer. 

Ja, det må du, men det er ikke noe problem å ordne.

24 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg er enig i at det høres rart ut, men om påstanden om at alle er født som ateister skulle være riktig, ser jeg ikke noen annen løsning.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer fra en familie med pinsevenner og en med sionister. Jeg er selv ateist, og har aldri noen gang opplevd at mitt valg ikke er blitt respektert. Jeg dukker opp i pinsemenigheten hver julaften, og blir møtt av hele menigheten på en hyggelig og respektfull måte. Jeg er oppdratt som pinsevenn og har ikke blitt skadet av det på noen måte. Jeg opplever at ateister er mer redd for at barna skal bli religiøse enn det religiøse er for at barna skal bli ateister

Anonymkode: c8eb6...b0e

Akkurat når det gjelder pinsevenner, vil jeg vel her si at du og din familie er unntaket heller enn regelen. De fleste som trekker seg ut blir jo utstøtt.

Anonymkode: 63029...b4f

Skrevet

Akkurat når det gjelder pinsevenner, vil jeg vel her si at du og din familie er unntaket heller enn regelen. De fleste som trekker seg ut blir jo utstøtt.

Trodde det bare var Jehovas Vitne som drev med sånt

Anonymkode: dc775...171

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn til kristne blir kristne, barn til muslimer blir muslimer, barn til jøder blir jøder, barn til hinduister blir hinduister. Selvfølgelig er det ikke valgfritt men indoktrinasjon fra start. På den andre siden er man fri til å velge selv religion ikke før 14 år (korriger meg hvis det er feil).

Ideelt sett burde barn skjermes for all religion til de kan få egne tanker men det er jo helt livsfjernt og lar seg ikke gjøre.

Som ateist merker jeg at mine barn blir påvirket av at vi er skeptiske til all religion men hvis de begynte å tro på noe ville jeg ikke påvirke det negativt og heller holde kjeft.

Anonymkode: c559e...662

Akkurat dette. Flaks at man alltid er født inn i riktig religion, ikke sant? 

Litt absurd å lese denne tråden egentlig. Alle rare ting vi mennesker har fått for oss, regler vi har skapt oss og hvordan noen går av hengslene med hersketeknikker når ikke andre deler samme syn. 

Anonymkode: eb26e...7fe

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat dette. Flaks at man alltid er født inn i riktig religion, ikke sant? 

Litt absurd å lese denne tråden egentlig. Alle rare ting vi mennesker har fått for oss, regler vi har skapt oss og hvordan noen går av hengslene med hersketeknikker når ikke andre deler samme syn. 

Det er slettes ikke rart, hvis du ser rent evolusjonært på det. Det handler bare om å sikre seg mest ressurser, best betingelser og de beste forhold, for at ens egne gener skal overleve og videreføres. Når en ser slik på det er det ikke særlig rart i det hele tatt.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle er ateister. Så det er ikke rart.

Alle er ikke det. Alle nyfødte er det.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Langt i fra! De fleste av mine venner er ateister, mange av dem er fra samme menighet. Man blir ikke utstøtt fra pinsevenner. Ene av oss i gjengen er forøvrig homofil og tar med sin kjæreste av samme kjønn til menigheten til jul og hjem til familien støtt og stadig. De blir begge møtt med samme respekten som jeg blir møtt med. 

Anonymkode: c8eb6...b0e

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at det høres rart ut, men om påstanden om at alle er født som ateister skulle være riktig, ser jeg ikke noen annen løsning.

Alle skiter i buksene fra start også. Men jeg regner med at de de er kapable til endre på både det og på livssynet sitt med tiden.

Skrevet
7 minutter siden, Pashla skrev:

Alle er ikke det. Alle nyfødte er det.

Hva er det for definisjon du bruker når du bruker begrepet, "ateist"? Jeg forsto det som at du mente, "fravær av tro på en gud/guder". Men nå er jeg usikker på hva du mener?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er slettes ikke rart, hvis du ser rent evolusjonært på det. Det handler bare om å sikre seg mest ressurser, best betingelser og de beste forhold, for at ens egne gener skal overleve og videreføres. Når en ser slik på det er det ikke særlig rart i det hele tatt.

Utgangspunktet ja, men ett eller annet sted på veien sporet vi av med veldig mange merkelige og meningsløse regler 😅 Tenker at rent ut fra ressurser og bedre forhold, så er jo det å gjennomføre konfirmasjon for å få penger en smartere evolusjonær løsning enn å gi de bort til Jan Hannevold, selv om førstnevnte ikke er innafor sett i et kristent perspektiv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...