Gå til innhold

Religion i Norge - har barn et reelt valg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt du ikke nekter for nasjonaliteten nå da 😊

Anonymkode: b8902...a89

Snakker du til deg selv nå regner jeg med?

Anonymkode: f68bc...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakker du til deg selv nå regner jeg med?

Nei, jeg har ikke besteforeldre som kjente andre verdenskrig på kroppen, med mer kunnskap om Hitlers motivasjon og tanker enn verdens eksperter. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke besteforeldre som kjente andre verdenskrig på kroppen, med mer kunnskap om Hitlers motivasjon og tanker enn verdens eksperter. 

Nå fått jeg helt ut av sammenhengen her. Men kan ikke du heller ta opp problemene du har med meg neste gang vi leverer ungene på trening? Blir for dumt å være hyggelig og blid face to face og så være tøff på nett to dager etterpå 😁

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå fått jeg helt ut av sammenhengen her. Men kan ikke du heller ta opp problemene du har med meg neste gang vi leverer ungene på trening? Blir for dumt å være hyggelig og blid face to face og så være tøff på nett to dager etterpå 😁

Nei, vi liker ikke å snakke med deg her jeg kommer fra. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det sånn at når du ikke har baller til å si ting til meg face to face, så er det ikke noe poeng i å tøffe seg på nett. Det er bare feigt. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var også nusselig med "vi" som i kongelig 😁😁

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så mange som starter kriger på grunn av religion heller. Hvis vi tar for oss listen over de største krigene etter antall døde (jeg tror listen stemmer ganske bra) er det få av dem som kan sies å være basert på religion. Så vidt jeg kan se er de fleste krigene meølom folk med samme religion eller mellom ateistiske stater eller folk. Det folk har sloss om er stort sett resurser og makt, ikke tro. Du kan jo se selv hvilke av krigene som var reøigionskriger.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kriger_etter_antall_døde

Anonymkode: 6be28...488

Ressurser og makt går igjen, ja. Men man legitimerer drapene gjennom å peke på andres religion og si at den er mindre verd enn ens egen.

Selv vokste jeg opp med at hvite kristne folk drepte hverandre i Nord-Irland, og religionen ble gjort til påskudd for å dehumanisere den andre parten...

Skrevet
7 minutter siden, Pashla skrev:

Ressurser og makt går igjen, ja. Men man legitimerer drapene gjennom å peke på andres religion og si at den er mindre verd enn ens egen.

Selv vokste jeg opp med at hvite kristne folk drepte hverandre i Nord-Irland, og religionen ble gjort til påskudd for å dehumanisere den andre parten...

Nei, ikke alle kriger er på grunn av religion. Men enkelte ateister må alltid ha det siste ordet og bevise med frådende munn at de har rett. Beskylde religion for alt vondt her i verden. Hvis ateister vil ha respekt for deres syn, bør de vise respekt andre veien også. Ellers blir det som veganere - de fleste er ok, men enkelte kaller dem som spiser kjøtt for mordere, egoister og diverse annet. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke alle kriger er på grunn av religion. Men enkelte ateister må alltid ha det siste ordet og bevise med frådende munn at de har rett. Beskylde religion for alt vondt her i verden. Hvis ateister vil ha respekt for deres syn, bør de vise respekt andre veien også. Ellers blir det som veganere - de fleste er ok, men enkelte kaller dem som spiser kjøtt for mordere, egoister og diverse annet. 

Synes du selv at du er en god representant for religiøse i så måte?

Anonymkode: f5853...3d6

Skrevet
12 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg benekter jo ikke at det finnes, men det er ikke uenighet om religion som pleier å utløse kriger. At noen bruker religionsforskjeller for å skape en distanse mellom folk er ikke religionens skyld. Det at ateister drepte jøder under ww2 var ikke religionens skyld.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg benekter jo ikke at det finnes, men det er ikke uenighet om religion som pleier å utløse kriger. At noen bruker religionsforskjeller for å skape en distanse mellom folk er ikke religionens skyld. Det at ateister drepte jøder under ww2 var ikke religionens skyld.

Nei, det hele er menneskenes skyld. Ingen tvil om det. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men enkelte ateister må alltid ha det siste ordet og bevise med frådende munn at de har rett.

Hvorfor beskriver du andre som at de har «frådende» munn og andre usaklige beskrivelser? 
Trodde kristne skulle holde seg for gode til å slenge med leppa. 

Skrevet
20 minutter siden, Pashla skrev:

Hvorfor beskriver du andre som at de har «frådende» munn og andre usaklige beskrivelser? 
Trodde kristne skulle holde seg for gode til å slenge med leppa. 

Hvor ser du at jeg er kristen? Jeg har uttrykkelig sagt at jeg ikke er det. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ser du at jeg er kristen? Jeg har uttrykkelig sagt at jeg ikke er det. 

My bad. Du sa selvsagt at du dyrker åsatro. Men da vet du vel meget godt hvilke æresbegreper som skal omfatte all fremferd. Ærlighet står først i rekka.

Skrevet
3 minutter siden, Pashla skrev:

My bad. Du sa selvsagt at du dyrker åsatro. Men da vet du vel meget godt hvilke æresbegreper som skal omfatte all fremferd. Ærlighet står først i rekka.

Jepp. 

Skrevet

Det er nok svært få som har et reelt valg vil jeg tro. Foreldrenes religion vil naturlig nok prege oppveksten i form av påvirkning, tradisjoner, verdier, seremonier og annet. Jeg har valgt å la barna mine få frihet vedrørende religion i den grad jeg kan. De er ikke døpt og vi praktiserer ingen religion hjemme med unntak av julefeiring og litt påske. De skal få fritt valg når de blir store angående konfirmasjon og annet vedrørende religion. Vi leser om og lærer dem om andre religioner og livssyn så godt vi kan. De har vært mye på reise og har fått deltatt i både katolske høytider, ritualer og feiringer, vært i moskeer, deltatt i Eid feiring, vært i buddistiske templer og deltatt i forskjellige religiøse tilstelninger i Asia. Ingen av oss er religiøse og vi tenker at det viktigste vi kan gi dem er kunnskap om forskjellige religioner og lære at man kan ha respekt for andres livssyn uten å ha samme tro. 

Anonymkode: 055cd...592

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...