Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #26 Skrevet 24. oktober 2020 8 timer siden, sug lut skrev: Hvorfor i alle dager får hun lov å konfirmere seg da? Det er da et minimumskrav at ungen tror. Nei, kirken krever ikke at du tror for å konfirmere deg. Hvis du ønsker å gå gjennom undervisningen og sermonien er du velkommen. Anonymkode: 6be28...488
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #27 Skrevet 24. oktober 2020 2 timer siden, Pashla skrev: Ikke noe av dette stemmer, unntagen at barn til jøder (jødisk MOR) blir jøder. Og da dreier det seg om et skjebnefellesskap mer enn om en tro. Alle barn fødes jo som ateister. Hvorfor er det livsfjernt? Hvis alle fødes som ateister, hvor har religionen kommet fra? Anonymkode: 6be28...488
Gjest Skrevet 24. oktober 2020 #28 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis alle fødes som ateister, hvor har religionen kommet fra? Anonymkode: 6be28...488 Fra Gud, sikkert. 😁
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #29 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, Pashla skrev: Fra Gud, sikkert. 😁 Helt seriøst. Hva tror du? Anonymkode: 6be28...488
Gjest Skrevet 24. oktober 2020 #30 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Helt seriøst. Hva tror du? Anonymkode: 6be28...488 Som du sikkert har fått med deg: jeg er ikke-troende.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #31 Skrevet 24. oktober 2020 29 minutter siden, Pashla skrev: Som du sikkert har fått med deg: jeg er ikke-troende. Ja, men det var ikke noe svar på spørsmålet. Anonymkode: 6be28...488
sug lut Skrevet 25. oktober 2020 #32 Skrevet 25. oktober 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, kirken krever ikke at du tror for å konfirmere deg. Hvis du ønsker å gå gjennom undervisningen og sermonien er du velkommen. Anonymkode: 6be28...488 Jeg snakker ikke om kirken.
sug lut Skrevet 25. oktober 2020 #33 Skrevet 25. oktober 2020 6 timer siden, Pashla skrev: Hvis en femtenåring juger litt for 50.000 kroner er det vel vanskelig å klandre dem. Voksne juger for mye mindre. Jeg klandrer ikke dem, jeg klandrer derimot ryggesløse foreldre. Mine femtenåringer får ikke ta lett på konf. Det er faktisk også en del av respekten for andre mennesker. Du vasser ikke inn i noens gudshus for å kødde med det og kreve goder bare fordi du kan og kirka selv ikke stopper deg. Jeg krever tro for kirkelig konfirmasjon, og aktiv deltakelse uten klager for konfirmasjon i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #34 Skrevet 25. oktober 2020 Vet ikke... Foreldrene mine er vel det man kan kalle ateister, men de har alltid vært opptatt av at vi uansett skal velge selv.. og derfor oppdratt oss deretter. De døpte oss ikke... og vi fikk valget mellom å ta kristelig konfirmasjon, borgerlig eller ikke konfirmere i det hele tatt men allikevel få en gave. Ingen av oss valgte å konfirmere oss. Men den ene broren min valgte å døpe seg i en alder av 25. Moren og faren min ble med på dåpen. Så trur det er mulig, men man må være bevisst hva man mener høyt når barna er til stedet. Foreldrene mine har samme oppfatning når det kommer til å stemme. Vi har aldri fått vite hva de stemmer😅 i dag er vi alle godt voksne og vet fortsatt ikke hva de stemmer. Min mor mener at d skumleste som er, er når valg av parti går i arv som religion. Anonymkode: 18906...a56
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #35 Skrevet 25. oktober 2020 17 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Jeg er åpen med barna mine om at jeg ikke er kristen. Det vil si at det ikke er hemmelig, men ikke noe jeg har et behov for å mase om. Hva andre velger å tro eller ikke tro, legger jeg meg ikke opp i. Tenker at det må være fint å ha en Gud å lene seg på både i motgang og medgang. Det jeg derimot synes er vanskeligere å respektere, er datteren min. Hun har valgt å følge kirkens konfirmasjonsundervisning, og skal konfirmeres der til våren. Men hun hevder hardnakket at hun ikke er kristen! Og det virker nesten som at det er viktig for henne at ingen tror at hun er det også. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette... Jeg var akkurat som datteren din, heldigvis går det seg til når man blir voksen og finner seg selv på veien 😅 Anonymkode: eb26e...7fe
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #36 Skrevet 25. oktober 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Barn til kristne blir kristne, barn til muslimer blir muslimer, barn til jøder blir jøder, barn til hinduister blir hinduister. Selvfølgelig er det ikke valgfritt men indoktrinasjon fra start. På den andre siden er man fri til å velge selv religion ikke før 14 år (korriger meg hvis det er feil). Ideelt sett burde barn skjermes for all religion til de kan få egne tanker men det er jo helt livsfjernt og lar seg ikke gjøre. Anonymkode: c559e...662 Signerer dette 👆👆👆 Anonymkode: 940ca...b25
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #37 Skrevet 25. oktober 2020 3 timer siden, sug lut skrev: Jeg snakker ikke om kirken. Det er kirken og ungdomen som bestemmer om de skal konfirmeres, ikke foreldrene. Hvis det er det du tror. Vi har tross alt religionsfrihet. Anonymkode: 6be28...488
sug lut Skrevet 25. oktober 2020 #38 Skrevet 25. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er kirken og ungdomen som bestemmer om de skal konfirmeres, ikke foreldrene. Hvis det er det du tror. Vi har tross alt religionsfrihet. Anonymkode: 6be28...488 Å kjære vene. Er du litt kort? Konfirmasjonshandlingen får de ikke hykle, ut av respekt for institusjonen, men det vesentlige er at det ikke følger noe gaver og selskap med hykleri. Du tror ikke at en ungdom som ikke engang er troende vil velge kirkelig konfirmasjon om det ikke fulgte med gaver, bunad og selskap?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #39 Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke... Foreldrene mine er vel det man kan kalle ateister, men de har alltid vært opptatt av at vi uansett skal velge selv.. og derfor oppdratt oss deretter. De døpte oss ikke... og vi fikk valget mellom å ta kristelig konfirmasjon, borgerlig eller ikke konfirmere i det hele tatt men allikevel få en gave. Ingen av oss valgte å konfirmere oss. Men den ene broren min valgte å døpe seg i en alder av 25. Moren og faren min ble med på dåpen. Så trur det er mulig, men man må være bevisst hva man mener høyt når barna er til stedet. Foreldrene mine har samme oppfatning når det kommer til å stemme. Vi har aldri fått vite hva de stemmer😅 i dag er vi alle godt voksne og vet fortsatt ikke hva de stemmer. Min mor mener at d skumleste som er, er når valg av parti går i arv som religion. Anonymkode: 18906...a56 Diskuterer dere aldri politikk i deres familie? Det går jo ikke an å være politisk engasjert uten at andre forstår hvem man srøtter. Jeg husker et valg her i kommunen hvor min bestemor proklamerte at selv om hun hadde barn og barnebarn på 5 forskjellige lister kom hun til å stemme på en 6. liste. Jeg tror de diskusjonene vi hadde og fortsatt har for såvidt, heller påvirker barna til å ta egne valg enn å presse dem inn i foreldrenes syn. Anonymkode: 6be28...488
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #40 Skrevet 25. oktober 2020 5 minutter siden, sug lut skrev: Å kjære vene. Er du litt kort? Konfirmasjonshandlingen får de ikke hykle, ut av respekt for institusjonen, men det vesentlige er at det ikke følger noe gaver og selskap med hykleri. Du tror ikke at en ungdom som ikke engang er troende vil velge kirkelig konfirmasjon om det ikke fulgte med gaver, bunad og selskap? Jeg tror mange usikkre ungdommer liker undervisningen, følelsen av tilhørighet, kunskapen og tradisjonen. Om du ikke vil gi gaver eller holde fest er opp til deg, men å nekte ungdom som ønsker det å konfirmere seg forde de etter din mening ikke tror nok mener jeg er hyklersk fra din side. Kirken som organisasjon klarer fint å sette sine egne regler for hvem som kan få være med på deres undervisning og sermonier. Er du like streng på humanistisk konfirmasjon? Ungdomen som tror på noe gudommelig får ikke lov til å konfirmere seg der og alle må selvfølgelig være medlem av himanetisk forening? Anonymkode: 6be28...488
Gjest Skrevet 25. oktober 2020 #41 Skrevet 25. oktober 2020 3 timer siden, sug lut skrev: Jeg klandrer ikke dem, jeg klandrer derimot ryggesløse foreldre. Mine femtenåringer får ikke ta lett på konf. Det er faktisk også en del av respekten for andre mennesker. Du vasser ikke inn i noens gudshus for å kødde med det og kreve goder bare fordi du kan og kirka selv ikke stopper deg. Jeg krever tro for kirkelig konfirmasjon, og aktiv deltakelse uten klager for konfirmasjon i det hele tatt. Ikke noe galt i det. Men verden rundt dem (femtenåringer generelt) lærer dem at litt juging for noen goder er the way to go.
sug lut Skrevet 25. oktober 2020 #42 Skrevet 25. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror mange usikkre ungdommer liker undervisningen, følelsen av tilhørighet, kunskapen og tradisjonen. Om du ikke vil gi gaver eller holde fest er opp til deg, men å nekte ungdom som ønsker det å konfirmere seg forde de etter din mening ikke tror nok mener jeg er hyklersk fra din side. Kirken som organisasjon klarer fint å sette sine egne regler for hvem som kan få være med på deres undervisning og sermonier. Er du like streng på humanistisk konfirmasjon? Ungdomen som tror på noe gudommelig får ikke lov til å konfirmere seg der og alle må selvfølgelig være medlem av himanetisk forening? Anonymkode: 6be28...488 Jeg er streng på alt. Og du lager opp for dumme scenarier til at jeg gidder.
Gjest Skrevet 25. oktober 2020 #43 Skrevet 25. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kirken som organisasjon klarer fint å sette sine egne regler for hvem som kan få være med på deres undervisning og sermonier. Kirken setter ingen regler. Unntatt at du er døpt.
sug lut Skrevet 25. oktober 2020 #44 Skrevet 25. oktober 2020 Akkurat nå, Pashla skrev: Ikke noe galt i det. Men verden rundt dem (femtenåringer generelt) lærer dem at litt juging for noen goder er the way to go. Men det flyr altså jækla dårlig her.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #45 Skrevet 25. oktober 2020 7 minutter siden, sug lut skrev: Jeg er streng på alt. Og du lager opp for dumme scenarier til at jeg gidder. Men hvorfor tror du at du er bedre til å avgjøre hvem som får bruke kirken enn kirken selv oh hvem som får bruhe humanetisk sine sermonier enn forbundet selv? Har du ingen respekt for organisasjonenes rett til å bestemme slikt selv? Anonymkode: 6be28...488
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #46 Skrevet 25. oktober 2020 10 minutter siden, Pashla skrev: Kirken setter ingen regler. Unntatt at du er døpt. Nettopp. Hvorfor da ikke respektere det? Anonymkode: 6be28...488
Gjest Skrevet 25. oktober 2020 #47 Skrevet 25. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. Hvorfor da ikke respektere det? Anonymkode: 6be28...488 Jeg har ikke sagt noe imot det. Annet enn at det er grådig av kirken, som bare klamrer seg til medlemmer, uten at der foreligger religiøsitet. De klamrer seg til ikke-medlemmer også, siden barn av døpte kalles «tilhørige». Mine egne unger kommer ikke til å velge kirkelig konfirmasjon; så jeg trenger ikke stille krav til dem.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #48 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg er ateist, men synes det er viktig at barna mine lærer seg om religion, og tar valget selv. Og sønnen min er kristen. Datteren min er ateist. Samme med politikk og, jeg er ganske engasjert, men de må jo ta de valgene, som er rett for de. Og ene barnet har jeg da gått i flere demonstrasjonstog med, og deltatt på andre politiske ting, etter hennes ønske. Mens det andre barnet kunne ikke ha brydd seg mindre. Da jeg var barn, ble jeg presset på kristendom, og rasisme. Og allerede da var jeg veldig klar på at jeg var ikke kristen, og overhodet ikke rasist. Og synes barn ikke skal bli presset på religion eller politikk. Anonymkode: 07ff7...061
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #49 Skrevet 25. oktober 2020 4 minutter siden, Pashla skrev: Jeg har ikke sagt noe imot det. Annet enn at det er grådig av kirken, som bare klamrer seg til medlemmer, uten at der foreligger religiøsitet. De klamrer seg til ikke-medlemmer også, siden barn av døpte kalles «tilhørige». Mine egne unger kommer ikke til å velge kirkelig konfirmasjon; så jeg trenger ikke stille krav til dem. Grådig? Du trenger ikke en gang være medlem. Hvis barna skulle ønske konfirmasjon har du ikke lov til å nekte dem mår de har fylt 15, og de har så mye de skulle sakt om religiøs tilhørighet at du sansynlig vis ikke kunne nektet hvis de var 14 heller. Om dine barns ønsker sammenfaller med dine blir det jo ikke noe problem, men det er ikke mer etisk å påvirke/presse/diktere barna til å holde seg unna religion enn å bli med i en religion. Anonymkode: 6be28...488
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #50 Skrevet 25. oktober 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis alle fødes som ateister, hvor har religionen kommet fra? Anonymkode: 6be28...488 Som en forklaring på ting mennesker ikke kunne forklare uten vitenskapelige fremskritt, og som en måte å ha makt over andre på. Anonymkode: f5853...3d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå