Gå til innhold

Savner livet mitt så mye


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Just now, Anonym bruker said:

Poenget er at du bør kunne holde deg for god til å svare på den måten til et menneske som står i fare for å miste en de har kjær.

Anonymkode: 9fd3b...5bd

Ikke skriv om det på et diskusjonsforum hvis du ikke tåler det. Jeg argumenterer bare for mitt syn. Skreiv god bedring men jeg mener fortsatt det er feil at alle skal ofre livet for å redde få syke. Vi andre har også ei framtid og sannsynligvis lengre enn andre som blir alvorlig sjuke av et virus.... 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et diskusjonsforum dette. Får stå til ansvar for at det kan skriver blir diskutert. Jeg diskuterer imot. Sier ikke at jeg håper noen dør men jeg sier at vi ikke skal ødelegge livet til flertallet for å redde noen få syke. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Jeg syns ikke vi skal bruke ressurser på de onde og slemme heller. Er det greit om myndighetene sender en offentlig utrydningsansvarlig hjem til deg og plaffer deg ned? Rydde litt i grumset? 

Anonymkode: 733e6...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke skriv om det på et diskusjonsforum hvis du ikke tåler det. Jeg argumenterer bare for mitt syn. Skreiv god bedring men jeg mener fortsatt det er feil at alle skal ofre livet for å redde få syke. Vi andre har også ei framtid og sannsynligvis lengre enn andre som blir alvorlig sjuke av et virus.... 

Anonymkode: 3abfe...4be

Det er ikke ofte jeg håper at folk får smake sin egen medisin, men nå...

Anonymkode: 9fd3b...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, det er et diskusjonsforum, men det fritar ikke folk fra å svare med en smule empati. Og den måten du svarte beef sister på, er skikkelig stygg og velldig unødvendig.

Anonymkode: 9fd3b...5bd

Jeg er 100% ærlig og dette er ikke personlig. Dette er et diskusjonsforum og temaet er noe vi diskuterer. Kondolansene kan man samle i en egen tråd for det er ikke noen personlig dette handler om. Sier det er skrekkelig og sier god bedring men jeg diskuterer sak ikke person. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Pashla said:

Jøss, det var lenge siden sist jeg så den argumentasjonen - der var jammen fascismen framme med sitt gamle stygge hode igjen. «De svake er problemet her, de må ut.»

Hvis du er oppvokst i Norge bør du bli flau over å snakke sånn.

Er jeg fascist fordi jeg argumenterer for nytte og verdi i et samfunn? Det som gjøres nå er å redde noen få på bekostning av resten av befolkninga. Vi må kunne problematisere ute at noen tar det personlig. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 100% ærlig og dette er ikke personlig. Dette er et diskusjonsforum og temaet er noe vi diskuterer. Kondolansene kan man samle i en egen tråd for det er ikke noen personlig dette handler om. Sier det er skrekkelig og sier god bedring men jeg diskuterer sak ikke person. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Og akkurat den måten å kommunisere på beviser at du er så sjuk i huet som jeg antyda. Er du frisk nok til å fortjene å leve? Det kan vi også diskutere. Det er 100% ærlig fra meg.

Anonymkode: 733e6...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er jeg fascist fordi jeg argumenterer for nytte og verdi i et samfunn? Det som gjøres nå er å redde noen få på bekostning av resten av befolkninga. Vi må kunne problematisere ute at noen tar det personlig. 

Anonymkode: 3abfe...4be

At mennesker skal være nyttige for å ha verdi er fascisme, ja. Hva trodde du det var? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Pashla said:

At mennesker skal være nyttige for å ha verdi er fascisme, ja. Hva trodde du det var? 

Jeg snakker om at et samfunn skal prioritere. Hvorfor skal vi ofre liv og helse og økonomi for de menneskene som kanskje ville ha dødd av noe annet innen kort tid? De skal selvsagt få hjelp og man skal prøve å redde men ikke på bekostning av alt og alle i samfunnet. Dette påvirker mange flere psykisk og økonomisk enn det gjør for de som mister noen. Det er til sammenligning færre som gjør det enn de av oss som rammes for man skal heller redde noen få samme hva det koster.

Skal vi stenge hele samfunnet for å redde noen få syke? 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Og akkurat den måten å kommunisere på beviser at du er så sjuk i huet som jeg antyda. Er du frisk nok til å fortjene å leve? Det kan vi også diskutere. Det er 100% ærlig fra meg.

Anonymkode: 733e6...a0c

Hva er problemet ditt. Dette er trusler og usmakelig. Hold deg til temaet og diskuter sak ikke person. Tar du alt personlig? Beklager hvis du ble såra av kommentaren min men jeg sa god bedring og det var ikke personlig. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker om at et samfunn skal prioritere. Hvorfor skal vi ofre liv og helse og økonomi for de menneskene som kanskje ville ha dødd av noe annet innen kort tid? De skal selvsagt få hjelp og man skal prøve å redde men ikke på bekostning av alt og alle i samfunnet. Dette påvirker mange flere psykisk og økonomisk enn det gjør for de som mister noen. Det er til sammenligning færre som gjør det enn de av oss som rammes for man skal heller redde noen få samme hva det koster.

Skal vi stenge hele samfunnet for å redde noen få syke? 

Anonymkode: 3abfe...4be

Akkurat det spørsmålet er fascisme. «Noen få» - reduserer dem, «syke» avskjærer dem fra oss andre. Som om det ikke kunne gjelde alle, eller som om sykdommen gir dem færre rettigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pashla said:

Akkurat det spørsmålet er fascisme. «Noen få» - reduserer dem, «syke» avskjærer dem fra oss andre. Som om det ikke kunne gjelde alle, eller som om sykdommen gir dem færre rettigheter. 

Vi skal gi hjelp men ikke på bekostning av alle. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi skal gi hjelp men ikke på bekostning av alle. 

Anonymkode: 3abfe...4be

På hvilken måte lider du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pashla said:

På hvilken måte lider du?

Permittert selvstendig næringsdrivende både mannen og meg. Alt er stengt og ingen for ungene å leke med. Går personlig konkurs og er blitt deppa av dette. Hvorfor skal livene våres bli ruiner for å redde en syk person eller flere... 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Anonym bruker said:

Så du tror at myndigheter i det ene landet etter det andre stenger skoler, barnehager, lockdown, setter landets økonomi på prøve for å ha litt moro med innbyggerne? Rotter seg sammen om en litt sånn science fiction historie? Du tror at tusenvis av personer dør i løpet av noen få uker, for noe som bare er en bagatell?

Eneste forklaring jeg kan finne for en slik holdning, er at du er vettskremt og må lyve for deg selv for å holde ut. Og det er forsåvidt forståelig nok, og helt ok, så lenge du overholder alle restriksjoner vi nå har fått.

Anonymkode: 5a68b...edf

Må bare riste på hode av folk som deg, som tror man vet best om alt...

Anonymkode: a8f0a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Permittert selvstendig næringsdrivende både mannen og meg. Alt er stengt og ingen for ungene å leke med. Går personlig konkurs og er blitt deppa av dette. Hvorfor skal livene våres bli ruiner for å redde en syk person eller flere... 

Anonymkode: 3abfe...4be

Og dette kaller du «ruiner»? Er du morsom? Ungene kjeder seg og du har for lite penger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Må bare riste på hode av folk som deg, som tror man vet best om alt...

Anonymkode: a8f0a...e38

Alt for å redde noen få mennesker som har fått et virus som overdrives. Mange flere dør av influensa hvert år. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pashla said:

Og dette kaller du «ruiner»? Er du morsom? Ungene kjeder seg og du har for lite penger? 

Ja det ødelegger livet vårt. Vi mister hus og all sikkerhet. Ungene blir deppa og jeg blir deppa. Mange tar selvmord osv 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det ødelegger livet vårt. Vi mister hus og all sikkerhet. Ungene blir deppa og jeg blir deppa. Mange tar selvmord osv 

Anonymkode: 3abfe...4be

«Mange tar selvmord»? Hvor mange, og hvor har du de tallene fra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet ditt. Dette er trusler og usmakelig. Hold deg til temaet og diskuter sak ikke person. Tar du alt personlig? Beklager hvis du ble såra av kommentaren min men jeg sa god bedring og det var ikke personlig. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Selvfølgelig var kommentaren din personlig, du retter deg direkte mot hun og samboeren hennes, og sier jo mer eller mindre at hans liv ikke er noe verdt, og den god bedringen din på slutten leser jeg mer ironisk enn noe annet annet.

Anonymkode: 9fd3b...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet ditt. Dette er trusler og usmakelig. Hold deg til temaet og diskuter sak ikke person. Tar du alt personlig? Beklager hvis du ble såra av kommentaren min men jeg sa god bedring og det var ikke personlig. 

Anonymkode: 3abfe...4be

Det er ikke trusler å diskutere om onde mennesker har livets rett. Du vil jo diskutere om syke mennesker bør få leve. Samme sak.

Du er mindre verd enn dem, i mine øyne. Jeg er bare saklig. Dette er et diskusjonsforum og hvis du ikke tåler at noen syns ditt litt liv er mindre verd enn andres, bør du ikke delta her.

Anonymkode: 733e6...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det ødelegger livet vårt. Vi mister hus og all sikkerhet. Ungene blir deppa og jeg blir deppa. Mange tar selvmord osv 

Anonymkode: 3abfe...4be

Dere blir deppa ja, ja da så.

Anonymkode: 9fd3b...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Og dette kaller du «ruiner»? Er du morsom? Ungene kjeder seg og du har for lite penger? 

Du fremstår mye mindre empatisk enn de du beskylder for akkurat det samme, ser du ikke det selv? Og det er ikke jeg som har skrevet det over. 

Anonymkode: b0053...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger alle retningslinjer og jeg mener vi bør verne om de svake.

Om man løfter blikket litt er det klart at denne situasjonen får enorme økonomiske konsekvenser også uten for Norges grenser. Og det er et spørsmål om når nytten (i sparte menneskeliv) av tiltakene vi gjør er mindre enn kostnadene (med tapte menneskeliv på grunn av økonomisk krise). 

Kost/nytte-avveininger gjøres hver dag,  også innen helse. Hvor mye penger kan vi tillate oss å bruke for å forlenge et liv med tre måneder? Får kronisk syke medisin som forbedrer livskvaliteten, men har ingen betydning for livslengde? 

Dette sier jeg ikke fordi jeg mener at tiltakene skal opphøre og jeg stiller meg virkelig bak dugnaden. Vi er inne og har ikke kontakt med noen annet enn via telefon og nett. Det er likevel tanker jeg gjør meg når vi snart går inn i uke 3 av en unntakstilstand vi foreløpig ikke ser det totale omfanget av.

 

Anonymkode: 9bc62...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en person med ALS er ikke verdt å redde/forlenge livet til? Hans operasjon med innseting (???) av respirator,- som kunne forlenget livet med flere år, er nå avlyst da maskinen han trenger skal stå klar til koronasmittede.

Vet det er helt feil å sette en tragedie opp mot en annen,- men jeg synes det er forferdelig det som skjer,- og hvordan alt rammer helt vilkårlig. Noen kommer "Heldig ut",- andre ser negative konsekvenser man ikke kunne drømme om,- og det er vel først når krisen er over regnskapet kan gjøres opp og vi kan si for sikkert (eller ikke....) om tiltakene var helt feil, kunne vært bedre eller var bra nok.

I mellomtiden må det være lov å sette spørsmålstegn om det som blir gjort er det rette? Drodle over andre tiltak som kunne hjulpet mer, være kritiske/stille spørsmål til alt som blir slengt ut om hva som KAN skje både fra fagfolk og lekfolk. (Alle tror de vet, men det store spriket tyder vel på at INGEN vet...En ekspert sier en ting en annen sier det HELT motsatte.....) Og det bør være mulig å prøve holde en diskusjon saklig uten å slenge ut at man er naiv, dum, hjernevasket av det offentlige hvis man mener det vi gjør er helt riktig,-  eller at man er kynisk kald og skremmende uinteressert og uvitende om det som skjer hvis man synes statens inngripen er for stor.....

 

Svaret vil vi få, og det som er sikkert er at noen tar feil og noen får rett.

Anonymkode: 93aa7...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Pashla said:

«Mange tar selvmord»? Hvor mange, og hvor har du de tallene fra?

 

Det er anslått at flere vil bli så deppa at de tar livet sitt. Hvis ikke det å miste hjem, inntekt, sikkerhet og bli deppa er ruiner for deg lurer jeg på hva som er det? 

Anonymkode: 3abfe...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...