Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #101 Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, MrsRiddick skrev: Direkte sitat fra HI sitt innlegg: "vi andre hater både dem og dere og forteller dere det gjerne". Altså hun forteller gjerne at hun hater ukjente folk hun møter på gata. Hvor i all verden mangler jeg evnen til forståelse? Hun skriver også at de andre aldri kan vinne, og triumferer over at hun fikk folk til å gå av to stopp før (for hun vet hvor de bor!), og at et barn begynte å gråte. Hun virker stolt av å få barnet til å gråte og få folk til å rømme kafeen og bussen. Det er hele holdninga hennes det er noe galt med, ikke ideen om at foreldrene bør irettesette barna sine når de gjør noe galt på offentlig sted. Vet du hva. Hvis alt du sier, gjør, leser, opplever og fortolker er så bokstavelig og så lite generelt, da skjønner jeg at du klarte å bite deg ut med hele bygda du bodde i. (Og for ordens skyld: "bite seg ut med" betyr "bli uvenner med". Ikke at vampyrer biter kjøttstykker av folk. Det er en såkalt talemåte. Kjekt å kunne.) Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #102 Skrevet 22. mai 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Og noen av dem helt utmerket, mens andre er bortkasta plass på jorda ene og alene fordi de har foreldre uten oppdragerevne. Anonymkode: 56431...6c4 Virker som du har mangler selv.. Anonymkode: 54792...742
*Miss Marple* Skrevet 22. mai 2017 #103 Skrevet 22. mai 2017 53 minutter siden, MrsRiddick skrev: Nå er det flere i tråden som har forstått det på samme måte som meg, men du vet selvfølgelig alltid best. Alltid. I alle tråder. Riktig 👏
*Miss Marple* Skrevet 22. mai 2017 #104 Skrevet 22. mai 2017 52 minutter siden, MrsRiddick skrev: Hi nevnte offentlig transport. Man kan ikke fjerne seg fra offentlig transport i fart eller gå av tidligere og måtte gå 4 mil hjem. Man må liksom bare sitte der og prøve å roe ned barnet så godt man kan. Det er ikke dermed sagt at disse barna er noen krek som må hates. HATER du virkelig andre folk du ikke kjenner, og barn kun fordi de bråker og ikke oppfører seg? Siden du er enig med HI? Dere HATER altså disse? På samme måte som man hater ABB, IS, barnemishandlere og voldtektsmenn? Man hater små baren på 3-4 år fordi de bråker? Og attpåtil forteller dem det, slik HI gjør? Og problemet ligger fortsatt ikke hos henne, mener du? Hva hadde du sagt hvis ditt barn tøyset litt, og en dame kom bort til barnet og sa at hun HATET barnet ditt? Du hadde stått, sett på og applaudert for denne dama og sagt "til pass for deg" til barnet ditt? Leseforståelsen er like elendig som alltid, ser jeg. Hvis du tar deg god tid og leser det jeg skrev ser du at jeg skrev at man ENTEN fjerner ungen eller gjør en innsats for å roe den. Det innebærer ikke at man går av bussen og trasker i 4 mil😂men at man går ut av kirken eller konsertlokalet, for eksempel. Du trenger ikke legge til litt ekstra bare for effekten, vet du. Og nei, jeg har heller ikke skrevet at jeg hater noen. Hvor ser du det? Og hvorfor trekker du inn IS og barnemishandlere?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #105 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: Hi nevnte offentlig transport. Man kan ikke fjerne seg fra offentlig transport i fart eller gå av tidligere og måtte gå 4 mil hjem. Man må liksom bare sitte der og prøve å roe ned barnet så godt man kan. Når det gjelder offentlig transport nevnte hi barn som står i setene. Foreldre som ikke evner å nekte barna å stå i setene med møkkete sko, der andre folk skal sitte, burde gå i stedet for å ta buss, jo. Om det så er ti mil hjem. Anonymkode: 329a2...602
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #106 Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Absolutt. Problemet er bare det at slikt som dette er svært vanskelig for utenforstående å gjøre en fullverdig vurdering av, feks når et barn slår seg vrang i butikken. Fordi man ikke kjenner hele situasjonsbildet, og bakgrunnen for at folk gjør som de gjør. Anonymkode: b41a0...d5c Men trenger vi å vite alt? Har det noe å si for omverdenen om det aktuelle barnet er ufyselig på grunn av ei dårlig natts søvn, en sjelden diagnose eller manglende oppdragelse? Få barnet vekk når det plager andre må være regel nr.1, så sant det er fysisk mulig. Og plaging kan også være lyd, ja. (Korrigert for alder og funksjonsnivå, så vi slipper flere tåpelige "hva med spebarn som ammes"- argumentene) Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #107 Skrevet 22. mai 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men trenger vi å vite alt? Har det noe å si for omverdenen om det aktuelle barnet er ufyselig på grunn av ei dårlig natts søvn, en sjelden diagnose eller manglende oppdragelse? Få barnet vekk når det plager andre må være regel nr.1, så sant det er fysisk mulig. Og plaging kan også være lyd, ja. (Korrigert for alder og funksjonsnivå, så vi slipper flere tåpelige "hva med spebarn som ammes"- argumentene) Anonymkode: 4682b...926 Og som jeg har nevnt tidligere: noen ganger er det ikke formålstjenlig å ta barnet ut av butikken, fordi det ville bli sett på som belønning, ikke konsekvens. Og da vil man nødvendigvis ende opp med at problemet eskalerer, i stedet for atman faktisk tar tak i problemet, slik så mange her etterlyser. Er det virkelig SÅ vanskelig å fatte? Djises! Og det å kalle et barn som gråter (og nå snakker jeg om typ treåringer, ikke åtteåringer) for ufyselig, DET er i alle fall ufyselig oppførsel. Anonymkode: b41a0...d5c
Iiiiik Skrevet 22. mai 2017 #108 Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, MrsRiddick skrev: Nå er det flere i tråden som har forstått det på samme måte som meg, men du vet selvfølgelig alltid best. Alltid. I alle tråder. Omtrent som deg med andre ord. Vet best. Alltid. I alle tråder.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #109 Skrevet 22. mai 2017 3 timer siden, *Miss Marple* skrev: Nei. Det er hverken poenget eller problemet. Joda, det er da det HI skriver!!!? Anonymkode: 6c36d...3ca
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #110 Skrevet 22. mai 2017 Foreldre som ikke oppdrar ungene sine, de er vel alle - absolutt alle i tråden - enige i feiler som foreldre, er vi ikke det? Denne tråden viser jo at det er flere enn HI som mangler noe grunnleggende i normal omgang og kommunikasjon med andre. Jeg lurer på hvorfor Hi mener hun tror at hun har fått mandat til å snakke for alle andre? Hun snakker ikke for meg, for i motsetning til henne kan jeg oppføre meg, og jeg hater ingen, og jeg ser ikke hensikten med å vinne helt uvesentlige kamper. Ikke forstår jeg hva Hi mener hun vinner heller. Og til visse andre i tråden - hva i all verden har det å ha egne barn eller det å ha mann/sex med det å ha normal folkeskikk og oppdragelse, empati og forståelse for hva det å være barn og forelder er? De som påstår det er jo like idiotisk generaliserende som det Hi er! For ikke lenge siden var det en tydelig veldig sliten trebarnsmor på bussen jeg tok. Ungene hennes var tydelig slitne også, og minste ungen hylte i vognen, de to andre småkranglet. Moren var helt tydelig så sliten at hun ikke visste hvor hun skulle begynne. Det var like tydelig at hun følte ekstra på dette fordi hun fikk stygge blikk fra flere. Like tydelig var det at hun kom fra et annet land og ikke snakket godt norsk enda, noe det også ble hvisket om. Det første jeg gjorde var å snakke til de to største og ga dem setet mitt, det andre jeg gjorde var å snakke med dem så de glemte å krangle. De var tydelig veldig forbauset over at noen snakket normalt til dem - og det er jo bare trist. Så fokuserte jeg på minste i vognen, skar grimaser til denne og fikk oppmerksomheten, ungen begynte å le. Moren stod med tårer i øynene og hvisket et gebrokkent "takk" da hun senere skulle av bussen. Ene ungen kom løpende noen meter inn i bussen igjen og ga meg en klem og sa "takk". Fordi jeg valgte å være medmenneske den dagen istedenfor rasist og bitch... Det koster så lite, av og til er det nok med en hyggelig kommentar, et medfølende blikk. Jeg har også sagt fra om barn med skitne sko i setet på bussen, men da gjør jeg det på en måte som ikke gjør det pinlig for mor og barn. Er barnet stort nok så er det ofte nok å minne det på at det heller ikke i barnehagen eller hjemme er lov å hoppe på stoler inne med utesko, og spørre dem hva de tror bussjåføren mener om det. Eller bare enkelt si at det ikke er lov å stå på setene når bussen kjører. Når noen sier ting slik Hi gjorde, og i tillegg godter seg over å ha gjort andre flaue, da er det kun hun selv det er noe galt med. Måten hun skriver på minner om psykopatiske trekk, selv om hun har et poeng i det at noen foreldre bør bli bedre oppdragere. Men jeg er altså barnløs og har ikke hatt sex på fire år, så iflg. flere her har jeg ingen rett til å uttale meg og egentlig så er det forventet at jeg skal oppføre meg som en psykopatisk bitch til vanlig... Beklager å skuffe dere, så langt har jeg aldri tenkt å synke Anonymkode: 31ae4...4d8
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #111 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og som jeg har nevnt tidligere: noen ganger er det ikke formålstjenlig å ta barnet ut av butikken, fordi det ville bli sett på som belønning, ikke konsekvens. Og da vil man nødvendigvis ende opp med at problemet eskalerer, i stedet for atman faktisk tar tak i problemet, slik så mange her etterlyser. Er det virkelig SÅ vanskelig å fatte? Djises! Og det å kalle et barn som gråter (og nå snakker jeg om typ treåringer, ikke åtteåringer) for ufyselig, DET er i alle fall ufyselig oppførsel. Anonymkode: b41a0...d5c Ingen har sagt noe om treåringer. Ingen har sagt noe om alder, egentlig, unntatt Mrs. Riddick som ville dreie det over på babyer. Men om så, da? At det oppleves som belønning for barnet, og mor derfor "må" trumpe seg til å straffe barnet med å drasse det gjennom handlerunden: er det ok mot alle andre at de skal trekkes ufrivillig inn i mors oppdragerprosjekt? Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #112 Skrevet 22. mai 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen har sagt noe om treåringer. Ingen har sagt noe om alder, egentlig, unntatt Mrs. Riddick som ville dreie det over på babyer. Men om så, da? At det oppleves som belønning for barnet, og mor derfor "må" trumpe seg til å straffe barnet med å drasse det gjennom handlerunden: er det ok mot alle andre at de skal trekkes ufrivillig inn i mors oppdragerprosjekt? Anonymkode: 4682b...926 Ja, vet du, det synes jeg faktisk at folk må tåle til en viss grad. Det er et engelsk (eller hvor det nå kommer fra) ordtak som heter "it takes a village to raise a child", og det er det faktisk noe i. Vi burde alle være såpass at vi tåler andre rundt oss i forskjellige situasjoner, for sånn er det faktisk å bo i et samfunn uansett størrelse. Anonymkode: b41a0...d5c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #113 Skrevet 22. mai 2017 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen har sagt noe om treåringer. Ingen har sagt noe om alder, egentlig, unntatt Mrs. Riddick som ville dreie det over på babyer. Men om så, da? At det oppleves som belønning for barnet, og mor derfor "må" trumpe seg til å straffe barnet med å drasse det gjennom handlerunden: er det ok mot alle andre at de skal trekkes ufrivillig inn i mors oppdragerprosjekt? Anonymkode: 4682b...926 Jo, JEG har snakker om treåringer og referert til den aldersgruppen hele tiden. Faktisk. For det ER forskjell på hva man må kunne tåle av slitne smårollinger og hva man kam forvente av skolebarn. Rett og slett. Anonymkode: b41a0...d5c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #114 Skrevet 22. mai 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, vet du, det synes jeg faktisk at folk må tåle til en viss grad. Det er et engelsk (eller hvor det nå kommer fra) ordtak som heter "it takes a village to raise a child", og det er det faktisk noe i. Vi burde alle være såpass at vi tåler andre rundt oss i forskjellige situasjoner, for sånn er det faktisk å bo i et samfunn uansett størrelse. Anonymkode: b41a0...d5c Men den "village"-n skal altså bare se på (og høre på). For å hysje på ungene, eller si til dem at støvlene ikke har noe på setet å gjøre, det må man ikke gjøre. For da er man visst bare ute etter å såre? Nei, vet du hva. Hvis ungen tyranniserer hele Kiwi med remjingen sin, så pell deg ut og sett ham i bilstolen. Ikke inndra alle andre i eksponeringsterapien. Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #115 Skrevet 22. mai 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, JEG har snakker om treåringer og referert til den aldersgruppen hele tiden. Faktisk. For det ER forskjell på hva man må kunne tåle av slitne smårollinger og hva man kam forvente av skolebarn. Rett og slett. Anonymkode: b41a0...d5c Ok. Det ble ikke spesifisert fra HI at hun særlig irriterte seg over treåringer. Men enhver aldersgruppe har sin aldersadekvate oppførsel. Og selv en veloppdragen treåring har kanskje ikke noe på kirkekonsert å gjøre? Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #116 Skrevet 22. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok. Det ble ikke spesifisert fra HI at hun særlig irriterte seg over treåringer. Men enhver aldersgruppe har sin aldersadekvate oppførsel. Og selv en veloppdragen treåring har kanskje ikke noe på kirkekonsert å gjøre? Anonymkode: 4682b...926 Jeg har aldri uttalt meg om kirkekonserter. Og nei, treåringer (muligens bortsett fra unntakene som bekrefter regelen) har ikke noe på kirkekonsert å gjøre. Anonymkode: b41a0...d5c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #117 Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri uttalt meg om kirkekonserter. Og nei, treåringer (muligens bortsett fra unntakene som bekrefter regelen) har ikke noe på kirkekonsert å gjøre. Anonymkode: b41a0...d5c Hovedinnlegger nevnte nettopp dette spesifikt - barn som gråter på konsert. Hvorfor er de der i det hele tatt? Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #118 Skrevet 22. mai 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men den "village"-n skal altså bare se på (og høre på). For å hysje på ungene, eller si til dem at støvlene ikke har noe på setet å gjøre, det må man ikke gjøre. For da er man visst bare ute etter å såre? Nei, vet du hva. Hvis ungen tyranniserer hele Kiwi med remjingen sin, så pell deg ut og sett ham i bilstolen. Ikke inndra alle andre i eksponeringsterapien. Anonymkode: 4682b...926 Nå synes jeg godt du kan prøve å forholde deg til hva den enkelte faktisk mener og sier. Det aller første jeg sa i denne tråden er at jeg faktisk ikke har noe som helst imot at folk snakker til ungen min dersom det skulle bli behov for det. Og jeg spesifiserte at det SPESIELT var greit dersom min unge faktisk har slitne sko i setet. Og nei, jeg går ikke ut av butikken med mitt barn fordi det gråter litt. Det kan du faktisk bare glemme. Nå har heller ikke mitt barn grått mer enn maks 20-30 sekunder på det aller verste heller. Hvis du ikke overlever såpass er det rett og slett ditt problem, ikke mitt. Anonymkode: b41a0...d5c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #119 Skrevet 22. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hovedinnlegger nevnte nettopp dette spesifikt - barn som gråter på konsert. Hvorfor er de der i det hele tatt? Anonymkode: 4682b...926 Selv om HI nevnte dette spesifikt, har aldri jeg uttalt meg om det. Var det veldig vanskelig å forstå?? Hvorfor de er der må nesten de som tar med barna svare på. Men det er nærliggende å tro at man gjør slikt fordi det kanskje er søsken eller en av foreldrene eller andre nære slektninger som holder konsert. For eksempel. Ikke vet jeg. Your guess is as good as mine. Anonymkode: b41a0...d5c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #120 Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå synes jeg godt du kan prøve å forholde deg til hva den enkelte faktisk mener og sier. Det aller første jeg sa i denne tråden er at jeg faktisk ikke har noe som helst imot at folk snakker til ungen min dersom det skulle bli behov for det. Og jeg spesifiserte at det SPESIELT var greit dersom min unge faktisk har slitne sko i setet. Og nei, jeg går ikke ut av butikken med mitt barn fordi det gråter litt. Det kan du faktisk bare glemme. Nå har heller ikke mitt barn grått mer enn maks 20-30 sekunder på det aller verste heller. Hvis du ikke overlever såpass er det rett og slett ditt problem, ikke mitt. Anonymkode: b41a0...d5c Vel, det gjorde dronning Sonja. Tanta mi fortalte om haker langt ned på brystet den gangen på 70-tallet kronprinsfamilien var i bygda. Vanligvis var det bare kronprins Harald for fiske, men denne gangen alle sammen. Kronprinsesse Sonja leide en trassig prinsesse Märtha ut og bad henne sitte på fortauet utenfor til hun kunne oppføre seg i en butikk igjen. Anonymkode: 26f0d...8d9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #121 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vel, det gjorde dronning Sonja. Tanta mi fortalte om haker langt ned på brystet den gangen på 70-tallet kronprinsfamilien var i bygda. Vanligvis var det bare kronprins Harald for fiske, men denne gangen alle sammen. Kronprinsesse Sonja leide en trassig prinsesse Märtha ut og bad henne sitte på fortauet utenfor til hun kunne oppføre seg i en butikk igjen. Anonymkode: 26f0d...8d9 Ja, men så fint da. Jeg tipper da også at den godeste Märtha var litt eldre enn tre år også kanskje?? Anonymkode: b41a0...d5c
Luksusdyret Skrevet 22. mai 2017 #122 Skrevet 22. mai 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, det gjorde dronning Sonja. Tanta mi fortalte om haker langt ned på brystet den gangen på 70-tallet kronprinsfamilien var i bygda. Vanligvis var det bare kronprins Harald for fiske, men denne gangen alle sammen. Kronprinsesse Sonja leide en trassig prinsesse Märtha ut og bad henne sitte på fortauet utenfor til hun kunne oppføre seg i en butikk igjen. Anonymkode: 26f0d...8d9 Men nå til dags er det ikke lov å sette barna utenfor butikken uten tilsyn når barna er 3 år gamle. Du kan da virkelig ikke sammenligne dagens samfunnsforventninger med tilstander på 1970-tallet. På den tiden var det både vanlig å slå barna sine, mange biler hadde ikke sikkerhetsbelter, mobbeombud eksisterte ikke og psykiske sykdommer ble dysset ned. Vil du tilbake dit?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #123 Skrevet 22. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men så fint da. Jeg tipper da også at den godeste Märtha var litt eldre enn tre år også kanskje?? Anonymkode: b41a0...d5c Men nå var ikke diskusjonen her en diskusjon om 3-åringer, men en diskusjon om barn generelt. Det er du som vil pense diskusjonen inn på en spesifikk alder. En treåring som utagerer noe i butikken viser noenlunde aldersadekvat oppførsel, da dreier det seg om å bli ferdig og komme seg ut. Og hvis dette blir gjentakende handle uten treåringen så ofte det lar seg gjøre. Og jada, noen er alenemødre med bedritne barnehagetider som bytter buss tre ganger på veien og pendler til Harstad fra Drammen og på ingen måte kan unngå å dra barna med på butikken hver eneste dag fordi det ikke lar seg gjøre å planlegge. Har gjerne flere kroniske lidelser, diagnosebarn og andre spesielle hensyn å ta også. Muligens også trillinger. Men det er neppe mat for en generell diskusjon. Märtha kan max ha vært 5-6 år, forresten. Anonymkode: 26f0d...8d9
Luksusdyret Skrevet 22. mai 2017 #124 Skrevet 22. mai 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå var ikke diskusjonen her en diskusjon om 3-åringer, men en diskusjon om barn generelt. Det er du som vil pense diskusjonen inn på en spesifikk alder. En treåring som utagerer noe i butikken viser noenlunde aldersadekvat oppførsel, da dreier det seg om å bli ferdig og komme seg ut. Og hvis dette blir gjentakende handle uten treåringen så ofte det lar seg gjøre. Og jada, noen er alenemødre med bedritne barnehagetider som bytter buss tre ganger på veien og pendler til Harstad fra Drammen og på ingen måte kan unngå å dra barna med på butikken hver eneste dag fordi det ikke lar seg gjøre å planlegge. Har gjerne flere kroniske lidelser, diagnosebarn og andre spesielle hensyn å ta også. Muligens også trillinger. Men det er neppe mat for en generell diskusjon. Märtha kan max ha vært 5-6 år, forresten. Anonymkode: 26f0d...8d9 Det er faktisk mange alenemødre der ute som har 100 % ansvar for barnet sitt.
Rivjernet Skrevet 22. mai 2017 #125 Skrevet 22. mai 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du barn som fungerer, som er stille der det forventes stillhet og står i ro der alle andre gjør det, kan du ta dem med overalt. Har du ufyselige små krek som snakker på kino, sutrer og griner på klassisk konsert, leker sisten mellom bordene på restaurant eller løper i midtgangen på t-banen mens de hyler og ler, kan du bare bli hjemme eller dra på lekeland med egen bil. Ingen andre enn du synes de er søte og bør få utfolde seg, tvert i mot, vi andre hater både dem og dere og forteller dere det gjerne. Inntil du har lært dem å fungere på et vis som ikke plager resten av verden er du uønska med barn. Og det kommer du til å få høre hver gang jeg møter deg, samt at det ikke koster meg to øre å snakke til ungene dine om du ikke gjør det selv. Og nei, jeg angrer ikke et sekund på at jeg fikk dere til å forlate kafeen, og heller ikke på at at ungen din begynte å grine da jeg kommanderte henne til å sitte på bussen i stedet for å stå i setet med støvler på. Og du er nok tøff i trynet her på nett men du var ikke mye tøff da du gikk av to stopp for tidlig - jeg vet hvor du bor - med skamrødmenn brennende rundt øra, så kom ikke nå og skriv at "hadde du snakket til mitt barn så hade jeg klikka i vinkel". Du kan aldri vinne, jeg har alle korta på hånda og er ikke engstelig. Anonymkode: 56431...6c4 Men anonym skal du være?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå