Gå til innhold

Ingen andre synes dine barn er søte

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke snakket om psykiske lidelser. Autisme er ikke en psykisk lidelse. Har heller ikke påstått at jeg kan stille diagnoser. Men jeg gjenkjenner inadekvat atferd. Og ser med et halvt øye om mor er på den siden hvor løsningen fins eller på den siden hvor problemet fins. 

Anonymkode: 4682b...926

Den verste kombinasjonen er kunnskapsløshet krydret med overdreven tro på egne evner.

Anonymkode: 2f1e0...e38

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den verste kombinasjonen er kunnskapsløshet krydret med overdreven tro på egne evner.

Men grundig utdannelse og 20 års erfaring pleier å avhjelpe problemet.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke barn, faktisk? Det er det du leser ut av dette? Jeg har tre, fra fire til nitten, så der er du allerede ute og padler med din lille treåring. Forøvrig ber jeg deg lese igjen og se om du kommer noe lenger.

Anonymkode: 56431...6c4

Det tror jeg rett og slett ikke på. Beklager. 

Anonymkode: b41a0...d5c

Skrevet
1 time siden, MrsRiddick skrev:

Og HER er det veldig lett å møte seg selv i døra. Hva svarer du når læreren eller en forelder ringer og sier at ditt englebarn ikke har oppført seg? For det er virkelig ikke slik at noen av barna kan gå gjennom hele barndommen uten å gjøre EN eneste gal ting. Hva sier du da? At ditt barn er bortkasta plass på jorda fordi det har en mor uten oppdragerevne? :D

Det er selvfølgelig skummelt å ta seieren på forskudd, men jeg er temmelig sikker på at veldig mange barn går gjennom barndommen uten at foreldrene får en telefon fra læreren eller andre foreldre med beskjed om at barnet ikke har oppført seg. Det betyr selvfølgelig ikke at det samme barnet aldri bryter en regel eller alltid gjør som de voksne sier. 

For min egen del kan jeg si at det ikke er aktuelt med støvler i setet på bussen, barn som løper rundt på restaurant (bortsett fra på utendørs restauranter i "Syden" der bordet står på strandpromendaden), barn som ikke kan sitte i ro på kino (bortsett fra på babykino), spedbarn på konsert i kirken, barn som lager leven i butikken (da tar jeg dem med meg ut derfra og setter igjen handlevogna), barn som rister i setet foran på flyet (men at de skriker av ubehag når de har vondt i ørene lar seg ikke styre. Et av mine barn har vært plaget med smerter ved landing og letting, etter at vi opplevde det to ganger på rad tok vi et par års pause fra å ha dem med i fly). Jeg har heldigvis normaltfungerende barn, som reagerer adekvat på grensesetting. Jeg har en annen toleransegrense for barn med særlige utfordringer, og der foreldrene klart prøver å sette grenser. Jeg sender heller medlidende blikk når småbarn lager leven i offentligheten enn sinte, men hvis jeg møter den samme 3-åringen hylende i butikken flere ganger i uka, tenker jeg at moren burde finne en annen måte å håndtere handling på. Jeg synes ikke det er en menneskerett å gå i operaen hvis man har et spedbarn, og jeg forventer faktisk å få spise i noenlunde fred når jeg bruker noen hundrelapper på å spise ute. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper ikke å ha "grundig utdannelse" hvis du har det i feil fag...

Skrevet

Dessuten stemmer det ikke at ingen synes dine barn er søte. Jeg synes stort sett alle barn er søte, men dessverre har noen av dem foreldre som gjør at det er mest de negative sidene som synes. 

Skrevet
1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Det hjelper ikke å ha "grundig utdannelse" hvis du har det i feil fag...

Hva er ditt fag, da? Siden du mener det ikke er grunnlag for å tro annet enn at alle hylende barn feiler noe grunnleggende som ikke kan rettes på? 

Skrevet
3 minutter siden, Iiiiik skrev:

Det er selvfølgelig skummelt å ta seieren på forskudd, men jeg er temmelig sikker på at veldig mange barn går gjennom barndommen uten at foreldrene får en telefon fra læreren eller andre foreldre med beskjed om at barnet ikke har oppført seg. Det betyr selvfølgelig ikke at det samme barnet aldri bryter en regel eller alltid gjør som de voksne sier. 

For min egen del kan jeg si at det ikke er aktuelt med støvler i setet på bussen, barn som løper rundt på restaurant (bortsett fra på utendørs restauranter i "Syden" der bordet står på strandpromendaden), barn som ikke kan sitte i ro på kino (bortsett fra på babykino), spedbarn på konsert i kirken, barn som lager leven i butikken (da tar jeg dem med meg ut derfra og setter igjen handlevogna), barn som rister i setet foran på flyet (men at de skriker av ubehag når de har vondt i ørene lar seg ikke styre. Et av mine barn har vært plaget med smerter ved landing og letting, etter at vi opplevde det to ganger på rad tok vi et par års pause fra å ha dem med i fly). Jeg har heldigvis normaltfungerende barn, som reagerer adekvat på grensesetting. Jeg har en annen toleransegrense for barn med særlige utfordringer, og der foreldrene klart prøver å sette grenser. Jeg sender heller medlidende blikk når småbarn lager leven i offentligheten enn sinte, men hvis jeg møter den samme 3-åringen hylende i butikken flere ganger i uka, tenker jeg at moren burde finne en annen måte å håndtere handling på. Jeg synes ikke det er en menneskerett å gå i operaen hvis man har et spedbarn, og jeg forventer faktisk å få spise i noenlunde fred når jeg bruker noen hundrelapper på å spise ute. 

Trodde dette var helt standard, altså. Men denne tråden beviser bare at folk kjemper med nebb og klør for retten til å skjemme bort ungene.

Gjest Muji81
Skrevet

Ufordragelige barn blir ofte ufordragelige voksne. Så du hi, må ha vært en skikkelig drittunge! :D

Skrevet

Det er da verre med pottesure folk uten et snev av raushet enn barn som bråker på offentlige steder.

Anonymkode: 2ac0b...5ec

Gjest Muji81
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er da verre med pottesure folk uten et snev av raushet enn barn som bråker på offentlige steder.

Anonymkode: 2ac0b...5ec

Enig. Det er så fascinerende å observere surmaga folk på buss/bane som tydeligvis får fysiske plager av ubehaget ved at barn gråter. Du kan omtrent se kortisol-nivået øke mens de gremmer seg. 

Kos med misnøye, pussig fenomen 

Skrevet

Jeg er enig i mye. Lite er mer irriterende enn foreldre som ikke klarer å oppdra barna sine men likevel insisterer på å fortsette som før, med cafe besøk, museum osv. Klarer ikke ungene å oppføre seg er det foreldrenes plikt til å gjøre noe med det. Vi har et vennepar vi ikke ka  dra ut å spise sammen med, rett og slett pga manglende oppdragelse. Og det er ikke snakk om veldig små barn. Orker ikke, alt blir bare kaos. Og jeg orker ikke oppdra andres barn. Essensen er vel at flere burde bli flinkere til å ta ansvar for egne barn. 

Anonymkode: e1617...d6f

Skrevet

Jeg er uendelig enig med hi. 

Alle barn kan slå seg vrange, men jeg blir 1000 ganger mer forbanna på tafatte foreldre som står der med tommelen i ræva og ignorerer "englebarnet" når det er til plage for andre, enn foreldre som håndterer kjapt og greit en trassig unge.

Og ikke alle steder passer for småbarn, for oss som har barnefri den ene gangen i halvåret vil vi ikke plages av andres unger på fin restaurant, konsert osv.

Anonymkode: 5a4b3...a2b

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærerutdanningen gir deg ikke kompetanse til å vurdere fremmede barn sin atferd basert på noen minutters observasjon. Da har du en overdreven tro på egne evner.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du barn som fungerer, som er stille der det forventes stillhet og står i ro der alle andre gjør det, kan du ta dem med overalt. Har du ufyselige små krek som snakker på kino, sutrer og griner på klassisk konsert, leker sisten mellom bordene på restaurant eller løper i midtgangen på t-banen mens de hyler og ler, kan du bare bli hjemme eller dra på lekeland med egen bil. Ingen andre enn du synes de er søte og bør få utfolde seg, tvert i mot, vi andre hater både dem og dere og forteller dere det gjerne. Inntil du har lært dem å fungere på et vis som ikke plager resten av verden er du uønska med barn. Og det kommer du til å få høre hver gang jeg møter deg, samt at det ikke koster meg to øre å snakke til ungene dine om du ikke gjør det selv. Og nei, jeg angrer ikke et sekund på at jeg fikk dere til å forlate kafeen, og heller ikke på at at ungen din begynte å grine da jeg kommanderte henne til å sitte på bussen  i stedet for å stå i setet med støvler på. Og du er nok tøff i trynet her på nett men du var ikke mye tøff da du gikk av to stopp for tidlig - jeg vet hvor du bor - med skamrødmenn brennende rundt øra, så kom ikke nå og skriv at "hadde du snakket til mitt barn så hade jeg klikka i vinkel". Du kan aldri vinne, jeg har alle korta på hånda og er ikke engstelig.

Anonymkode: 56431...6c4

Oh shit, du er jo ikke frisk?

Anonymkode: 6c36d...3ca

Skrevet

Du er nok tøff I trynet, men det er faktisk folk som forstår at barn ikke er noe en kan programmere til å ha en korrekt oppførsel hele tiden. Jeg er faktisk en av de "heldige" som har ei rolig jente og som ikke utagerer når vi er I det offentlige rom, men det betyr ikke at jeg mener jeg har gjort en bedre oppdragelse av barnet mitt enn hva andre har gjort. Barn blir født med forskjellige personligheter og et foreldrepar med to barn kan få et rolig og "veloppdraget" barn, og det andre kan være høyt og lavt til tross for akkurat sammen oppdragelse.

Forøvrig så tar jeg offentlig kommunikasjon hver dag og det er spesielt ei dama som klager på barn som tar bussen hver bidige dag da hun forventer at absolutt alle skal sitte pent på setet, ikke snakke eller noen ting. Etter å ha opplevd at hun skjeller ut både  barn og foreldrene flere ganger så eksploderte jeg engang (selvom jeg aldri har blitt snakket til av vedkommende) og sa klart og tydelig at hvis hun ikke taklet andre mennesker og andre barn så fikk hun til helvete finne seg en annen måte å komme seg til jobb på. Dama ble faktisk sprutrød og gikk av bussen så fort hun fikk mulighet, og ikke har vi sett henne siden. Og ikke minst det var veldig mange I den bussen som var glad endelig noen sa ifra, jeg var også glad selvom jeg var helt skjelven etterpå og litt forskrekket over meg selv. Men hva forteller dette både deg og meg? Jo at det faktisk er veldig mange som er betrakelig mer sosialt tilpasset enn deg, og som forstår at barn er barn og de er uforutsigbare. At du ikke takler at barn er barn må du ta på din egen kappa og holde deg unna der det er barn, det er faktisk så enkelt.

Anonymkode: 83705...d7a

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er ditt fag, da? Siden du mener det ikke er grunnlag for å tro annet enn at alle hylende barn feiler noe grunnleggende som ikke kan rettes på? 

Det er ikke det jeg skrev. Rart hvordan en lærer med 20 års erfaring kan mangle vanlig språkforståelse til de grader. Det jeg skrev, var at det ikke alltid man kunne se om et barn hadde diagnose. Jeg skrev ikke at alle som oppfører seg dårlig har en diagnose.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er nok tøff I trynet, men det er faktisk folk som forstår at barn ikke er noe en kan programmere til å ha en korrekt oppførsel hele tiden. Jeg er faktisk en av de "heldige" som har ei rolig jente og som ikke utagerer når vi er I det offentlige rom, men det betyr ikke at jeg mener jeg har gjort en bedre oppdragelse av barnet mitt enn hva andre har gjort. Barn blir født med forskjellige personligheter og et foreldrepar med to barn kan få et rolig og "veloppdraget" barn, og det andre kan være høyt og lavt til tross for akkurat sammen oppdragelse.

Forøvrig så tar jeg offentlig kommunikasjon hver dag og det er spesielt ei dama som klager på barn som tar bussen hver bidige dag da hun forventer at absolutt alle skal sitte pent på setet, ikke snakke eller noen ting. Etter å ha opplevd at hun skjeller ut både  barn og foreldrene flere ganger så eksploderte jeg engang (selvom jeg aldri har blitt snakket til av vedkommende) og sa klart og tydelig at hvis hun ikke taklet andre mennesker og andre barn så fikk hun til helvete finne seg en annen måte å komme seg til jobb på. Dama ble faktisk sprutrød og gikk av bussen så fort hun fikk mulighet, og ikke har vi sett henne siden. Og ikke minst det var veldig mange I den bussen som var glad endelig noen sa ifra, jeg var også glad selvom jeg var helt skjelven etterpå og litt forskrekket over meg selv. Men hva forteller dette både deg og meg? Jo at det faktisk er veldig mange som er betrakelig mer sosialt tilpasset enn deg, og som forstår at barn er barn og de er uforutsigbare. At du ikke takler at barn er barn må du ta på din egen kappa og holde deg unna der det er barn, det er faktisk så enkelt.

Anonymkode: 83705...d7a

Egen medisin smaker sjeldent godt. Hva hadde du gjort, HI, hvis noen brølte til deg og irettesatt deg offentlig? Tatt imot, rødmet og smilt?

Skrevet
29 minutter siden, Iiiiik skrev:

Du setter igjen vogna? Med maten du har funnet deg opp? Og bryr deg overhode ikke om den skulle bli ødelagt? Folk er og blir egoistiske. Slike som deg var ganske upopulære når jeg som student jobbet i matbutikk. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er uendelig enig med hi. 

Alle barn kan slå seg vrange, men jeg blir 1000 ganger mer forbanna på tafatte foreldre som står der med tommelen i ræva og ignorerer "englebarnet" når det er til plage for andre, enn foreldre som håndterer kjapt og greit en trassig unge.

Og ikke alle steder passer for småbarn, for oss som har barnefri den ene gangen i halvåret vil vi ikke plages av andres unger på fin restaurant, konsert osv.

Anonymkode: 5a4b3...a2b

HI refererte til kafeer og offentlig transport. Offentlige steder som buss, matbutikk osv er for alle. Man kan ikke forlange at ingen skal gå på handletur med barn og babyer. Mat må man ha, har man baby som har kolikk og hyler hele tiden, må man likevel ut og kjøpe mat. Man må til legen med barna, da kan man ikke gå ut av legekontoret med et barn som hyler fordi barnet har vondt, for at andre skal få fred. Man må trøste og snakke til barnet, men man kan ikke forsvinne fra jordens overflate hver gang et barn hyler og skriker.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du setter igjen vogna? Med maten du har funnet deg opp? Og bryr deg overhode ikke om den skulle bli ødelagt? Folk er og blir egoistiske. Slike som deg var ganske upopulære når jeg som student jobbet i matbutikk. 

Jada, sånne forventer vel at butikkpersonale skal stable varene på plass igjen. Ego ego ego, samtidig som de gir uttrykk for å være alt annet enn ego fordi de går ut med hylende barn. Hadde jeg gått ut hver gang med hylende barn da førstemann var baby, ville både jeg, babyen og hunden sultet i hjel.

Skrevet
23 minutter siden, Muji81 skrev:

Enig. Det er så fascinerende å observere surmaga folk på buss/bane som tydeligvis får fysiske plager av ubehaget ved at barn gråter. Du kan omtrent se kortisol-nivået øke mens de gremmer seg. 

Kos med misnøye, pussig fenomen 

Jepp, stakkars folk som blir irritert av barnegråt, ikke barn som har kolikk eller er sultne. Noen her nevnte kirka forresten - jeg har vært i flere dåp og familiegudstjenester der prestene OPPFORDRET til å la barna løpe fritt i midtgangen. Det er for mye forlangt at folk skal ordne barnevakt for å dra i dåp, og prestene vil jo at flest mulig besøker kirka. Har aldri møtt en prest som ville nekte barna å leke i midtgangen, småsnakke eller gjemme seg under benken. Det handler om raushet og om å huske at kua også har vært kalv.

Skrevet

Jeg er enig i mye. Lite er mer irriterende enn foreldre som ikke klarer å oppdra barna sine men likevel insisterer på å fortsette som før, med cafe besøk, museum osv. Klarer ikke ungene å oppføre seg er det foreldrenes plikt til å gjøre noe med det. Vi har et vennepar vi ikke ka  dra ut å spise sammen med, rett og slett pga manglende oppdragelse. Og det er ikke snakk om veldig små barn. Orker ikke, alt blir bare kaos. Og jeg orker ikke oppdra andres barn. Essensen er vel at flere burde bli flinkere til å ta ansvar for egne barn. 

Anonymkode: e1617...d6f

Det er det overhode ingen som er uenig i. Det vi er uenig i, er HI sin "verdens navle"-innstilling og ønske om å såre, ydmyke, kommandere og fortelle andre at hun hater dem. Da ligger problemet hos HI, ikke hos de andre.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slike som deg var ganske upopulære når jeg som student jobbet i matbutikk. 

Den gang da, hver gang når.

Anonymkode: 2a716...101

Skrevet

Lærerutdanningen gir deg ikke kompetanse til å vurdere fremmede barn sin atferd basert på noen minutters observasjon. Da har du en overdreven tro på egne evner.

Har ikke sagt noe om min utdannelse. Bare om hva jeg jobber som. For alt det du vet kan jeg ha utdannelse som spesialpedagog, barnevernspedagog, lektor, logoped, matematiker, musiker eller agronom. Eller noe annet. 

Og jeg tror faktisk at 75% av oss vanlige voksne greier å si "oj, den ungen er det visst noe utenom det vanlige med!" når vi observerer helt inadekvat oppførsel. Mens hvis vi ser vanlig leking og roping på et upassende sted, og foreldre som later som ingen ting, da skjønner vi nok fort at det bare dreier seg om "vanlige" barn som mangler veiledning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...