Luksusdyret Skrevet 22. mai 2017 #26 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvor treffer du disse disse rabiate barna. De aller glemte jeg møter oppfører seg helt ok. Noen er det jo som er litt villere og mer høylytte enn jeg setter pris på til tider, men de pleier også å vokse opp til flotte unge mennesker de også. Anonymkode: 2d834...f37 Men du skjønner, HI er opptatt av å vinne (ikke forstår jeg hva hun ønsker å vinne i - færrest venner sammenlignet med andre i omgangskretsen?). Hun er opptatt av å ha rett, være den som irettesetter og dikterer/kommanderer. Og få dem som hun omgås til å føle seg mest mulig jævlig. Psykopat med andre ord.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #27 Skrevet 22. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor treffer du disse disse rabiate barna. De aller glemte jeg møter oppfører seg helt ok. Noen er det jo som er litt villere og mer høylytte enn jeg setter pris på til tider, men de pleier også å vokse opp til flotte unge mennesker de også. Anonymkode: 2d834...f37 Glemte =fleste Anonymkode: 2d834...f37
Mordi Skrevet 22. mai 2017 #28 Skrevet 22. mai 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og der kom det første sjeldne syndromet. Nei, det var ikke deg dette gjaldt. Trøst deg med at de sjeldne syndromene vil bli tålt og akseptert på en HELT annen måte den dagen andre foreldre slutter å skylde på ikke-eksisterende sykdommer og utenforstående ting hver gang deres barn er uoppdragent. Anonymkode: 4682b...926 Det er ikke noe "sjeldent syndrom" og det er heller ikke sånn at man nødvendigvis kan se på et barn om det er autistisk. Så det er nok mange av disse barna som du her refererer til som sliter med en diagnose (oppdaget eller uoppdaget) som du ikke har snøring på. Mange av disse foreldrene jobber hardt og over gjennomsnittet for at barna skal lære seg å fungere i det offentlige rom. Dessverre (for deg) så er det da sånn at for å lære seg så må man øve. Er derimot enig i noe av det du skriver, som å sitte i timesvis på kafe med små barn som åpenbart kjeder vettet av seg, og gå på klassisk konsert etc. Når man har barn, må man faktisk tenke på å velge aktiviteter som er innafor i forhold til alder og barnets personlighet. Skal man på klassisk konsert eller ut på restaurant i timesvis så fikser man barnevakt. Resten av innlegget ditt er bare fjas.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #29 Skrevet 22. mai 2017 Hmmm... Vet du, HI. Innleggene dine i denne tråden forteller meg to ting: 1) Du har ikke barn selv, og kommer garantert til å måtte spise i deg mye av dette om du noensinne får barn. Gled deg til treårsalderen, den berømt og beryktede "trassalderen" (et ord jeg for øvrig hater). 2) Jeg må si jeg synes du fremviser en særdeles aggressiv holdning her, og oppfører deg egentlig mye likt som disse barna du selv hater så intenst og dømmer ekstremt hardt på bakgrunn av situasjoner du ikke kjenner hele bakgrunnen for. Kanskje du selv er en av disse barna som er bortkastet på denne jord da? Mitt barn er tre år, og har mange ganger fått anerkjennende blikk og koselig tiltale og ros av andre kunder i butikken de gangene hun går pent rundt med den lille vognen sin og gjør som foreldrene sier. Hun svarer til og med oss med "tusen takk" og store smil når det passer seg slik - innimellom. Men noen ganger har hun - i likhet med deg og alle andre her i verden - en dårlig dag, og reagerer med gråt når ting ikke blir slik hun hadde sett for seg. DA får jeg noen sure og oppgitte blikk fra folk som synes dette plager dem, og enda flere medfølende blikk fra folk som har barn i samme alder eller husker hvordan den alderen var. Så kan man jo si at "hvis barnet ditt har en då jævlig dårlig dag får du la være å ta henne med i butikken da". Det kan man selvsagt, men det er sannelig ikke lett å forutsi slikt, da humøret til treåringer kan forandre seg i løpet av få sekunder. Bokstavelig talt. Men for all del. Den dagen jeg lar barnet mitt løpe rundt bordene på restaurant eller stå i bussetene med sko på, er du hjertelig velkommen til å si ifra både til meg og mitt barn. For det er jeg også sterkt imot, og om det skjer har jeg selv en så dårlig dag at jeg trenger å minnes om hva som må gjøres. Om barnet mitt gråter i butikken, derimot, foretrekker jeg at du holder dine sure kommentarer for deg selv. Om du ikke ønsker å forverre og forlenge situasjonen ytterligere selvsagt. Jeg vet nemlig bedre enn deg hvordan jeg skal roe mitt eget barn. Tro det eller ei. Anonymkode: b41a0...d5c
Nebbdyret Skrevet 22. mai 2017 #30 Skrevet 22. mai 2017 Eg er einig i at det er foreldra sin jobb å førebu borna på verda ved å lære dei vanleg folkeskikk. Då spring ein ikkje rundt på restaurant, ein står ikkje i seta i bussen og ein forstyrra ikkje andre. Det som er utfordrande her er at ungar er, ja kva skal eg seie. Ungar? Så ein kan ha ein unge som 99% av tida oppfører seg supert. Men ver sikker på at den dagen det styrtregna, bles sidelengs, alle bussar er stappfulle og du må vere på den bussen fordi du skal nå det viktigaste som skjer det året. Jau DÅ slår engleungen seg vrang på den stappfulle bussen. Og det kun fordi ungen innser at strømpebuksa er rosa, men ikkje roooosa nok. Eller poden finn plutselig ut han IKKJE vil ha fiskepinner til middag, han vil ha fisk med sann strø på. Og her må du i allefall ikkje begå tabba med å forklare det er det same.. Men eg har også sett vaksne folk som plutselig tek kjærestekrangelen inne på ein fin restaurant, fulle folk som ropar, ler og dyttar borti folk ein laurdagskveld. Folk som grin snørr og tårer i telefonen på bussen ++ Ja ungar skal oppføre seg, men eg har høgare terskel og aksept før eg blir irritert på eit born enn ein vaksen. Så lenge foreldra prøver å rettleie ungen og handtera situasjonen, så skal dei få eit medfølande blikk frå meg.
Evablaum Skrevet 22. mai 2017 #31 Skrevet 22. mai 2017 Enig i mye at det skriver angående mangel oppdragelse og hvor fryktelig irriterende det er.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #32 Skrevet 22. mai 2017 3 minutter siden, Mordi skrev: Det er ikke noe "sjeldent syndrom" og det er heller ikke sånn at man nødvendigvis kan se på et barn om det er autistisk. Så det er nok mange av disse barna som du her refererer til som sliter med en diagnose (oppdaget eller uoppdaget) som du ikke har snøring på. Mange av disse foreldrene jobber hardt og over gjennomsnittet for at barna skal lære seg å fungere i det offentlige rom. Dessverre (for deg) så er det da sånn at for å lære seg så må man øve. Er derimot enig i noe av det du skriver, som å sitte i timesvis på kafe med små barn som åpenbart kjeder vettet av seg, og gå på klassisk konsert etc. Når man har barn, må man faktisk tenke på å velge aktiviteter som er innafor i forhold til alder og barnets personlighet. Skal man på klassisk konsert eller ut på restaurant i timesvis så fikser man barnevakt. Resten av innlegget ditt er bare fjas. Jeg er ikke HI. Og jeg står ved at de fleste vil se mildere på unger med åpenbare utviklingsforstyrrelser dersom foreldrene til de rent bøllete ungene slutter å lyve på seg særheter. Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #33 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du barn som fungerer, som er stille der det forventes stillhet og står i ro der alle andre gjør det, kan du ta dem med overalt. Har du ufyselige små krek som snakker på kino, sutrer og griner på klassisk konsert, leker sisten mellom bordene på restaurant eller løper i midtgangen på t-banen mens de hyler og ler, kan du bare bli hjemme eller dra på lekeland med egen bil. Ingen andre enn du synes de er søte og bør få utfolde seg, tvert i mot, vi andre hater både dem og dere og forteller dere det gjerne. Inntil du har lært dem å fungere på et vis som ikke plager resten av verden er du uønska med barn. Og det kommer du til å få høre hver gang jeg møter deg, samt at det ikke koster meg to øre å snakke til ungene dine om du ikke gjør det selv. Og nei, jeg angrer ikke et sekund på at jeg fikk dere til å forlate kafeen, og heller ikke på at at ungen din begynte å grine da jeg kommanderte henne til å sitte på bussen i stedet for å stå i setet med støvler på. Og du er nok tøff i trynet her på nett men du var ikke mye tøff da du gikk av to stopp for tidlig - jeg vet hvor du bor - med skamrødmenn brennende rundt øra, så kom ikke nå og skriv at "hadde du snakket til mitt barn så hade jeg klikka i vinkel". Du kan aldri vinne, jeg har alle korta på hånda og er ikke engstelig. Anonymkode: 56431...6c4 Du virker jo ikke frisk. Har du vurdert å prate med noen profesjonelle? Slik at du kan få med balanse i livet? Anonymkode: 2f1e0...e38
Mordi Skrevet 22. mai 2017 #34 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke HI. Og jeg står ved at de fleste vil se mildere på unger med åpenbare utviklingsforstyrrelser dersom foreldrene til de rent bøllete ungene slutter å lyve på seg særheter. Anonymkode: 4682b...926 Som jeg sa er det utrolig mange diagnoser som ikke er åpenbare, men desto like alvorlige og utfordrende. Dette er jo også ofte vanskeligere for barn/foreldre pga at de færreste skriver en lapp i panna med diagnose når de er ute på byen. Har man en helt synlig hjerneskade så er det vel ingen oppegående mennesker som reagerer på unormal oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #35 Skrevet 22. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke HI. Og jeg står ved at de fleste vil se mildere på unger med åpenbare utviklingsforstyrrelser dersom foreldrene til de rent bøllete ungene slutter å lyve på seg særheter. Anonymkode: 4682b...926 Hvordan ser du forskjell på barn med diagnoser og "bøllete" barn? Anonymkode: 2f1e0...e38
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #36 Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan ser du forskjell på barn med diagnoser og "bøllete" barn? Anonymkode: 2f1e0...e38 Ser det på hvordan foreldrene reagerer, blant annet. Og på at de bøllete barna er mer forutsigbare. De bøller omkring "logiske" ting, f eks presser seg fremst i køen, vil ha spesialrettigheter og fordeler foran andre barn. Eller spiller opp orkesteret omkring mors reaksjon. En evt autist orkestrerer ikke sine protester rundt hva mor svarer, han har andre motivasjoner som man fint kan se kun er i hans hode. Sånne ting. Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #37 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ser det på hvordan foreldrene reagerer, blant annet. Og på at de bøllete barna er mer forutsigbare. De bøller omkring "logiske" ting, f eks presser seg fremst i køen, vil ha spesialrettigheter og fordeler foran andre barn. Eller spiller opp orkesteret omkring mors reaksjon. En evt autist orkestrerer ikke sine protester rundt hva mor svarer, han har andre motivasjoner som man fint kan se kun er i hans hode. Sånne ting. Anonymkode: 4682b...926 Du er jo skremmende fordomsfull og kunnskapsløs. Anonymkode: 2f1e0...e38
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #38 Skrevet 22. mai 2017 4 minutter siden, Mordi skrev: Som jeg sa er det utrolig mange diagnoser som ikke er åpenbare, men desto like alvorlige og utfordrende. Dette er jo også ofte vanskeligere for barn/foreldre pga at de færreste skriver en lapp i panna med diagnose når de er ute på byen. Har man en helt synlig hjerneskade så er det vel ingen oppegående mennesker som reagerer på unormal oppførsel. De er ofte mer åpenbare enn foreldrene frykter. Men uansett er de ikke i flertall. Ser du 35 barn på en lekeplass, og 12 av dem oppfører seg på en måte du reagerer på, kan vi nok regne med at 11 bare er uoppdragne. Tråden handler ikke om de sjeldne unntakene som det må tas hensyn til. Men her på forum skulle man tro det ikke eksisterer annet enn unntak. Handler en tråd om kresne barn som æsjer ved matbordet, så er det straks en på pletten og forteller at også syvåringer kan få spiseforstyrrelser. Men når 97% av dem faktisk ikke har det, da? Nei, kom ikke og bland inn fakta! Det er for slitsomt! Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #39 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingen andre enn du synes de er søte og bør få utfolde seg, tvert i mot, vi andre hater både dem og dere og forteller dere det gjerne. Anonymkode: 56431...6c4 Jeg lurer veldig på hvem du mener at du snakker på vegne av...? Hvem er "vi andre"? Jeg har ikke barn selv, men syns de aller fleste barn er søte. Jeg reagerer mye sterkere på voksne folk uten folkeskikk, og dem er det sjokkerende mange av. Anonymkode: 49375...562
Luksusdyret Skrevet 22. mai 2017 #40 Skrevet 22. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er jo skremmende fordomsfull og kunnskapsløs. Anonymkode: 2f1e0...e38 Signerer. Og jeg tviler på at HI er utdannet barnepsykolog og klarer å se hvilke barn som har diagnoser og ikke. I tillegg kan diagnosebarn også "bølle" iblant, så å si at de ALDRI trasser og oppfører seg logisk blir bare dumt. I tillegg vil mange foreldre ikke behandle sitt autistiske barn annerledes enn andre barn, særlig hvis barnet selv ikke ønsker det. Da kan man ikke se forskjell på foreldrenes reaksjon hvis barnet gjør noe galt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #41 Skrevet 22. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er jo skremmende fordomsfull og kunnskapsløs. Anonymkode: 2f1e0...e38 Nei, jeg er lærer. Vet en del om atferdsproblemer. Og tro meg, ungene har samme genpoolen som for 20 år siden. Men merkelig nok har de flere atferdsproblemer. Det skyldes ikke flere med autisme og sjeldne syndromer, i alle fall! Anonymkode: 4682b...926
Luksusdyret Skrevet 22. mai 2017 #42 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på hvem du mener at du snakker på vegne av...? Hvem er "vi andre"? Jeg har ikke barn selv, men syns de aller fleste barn er søte. Jeg reagerer mye sterkere på voksne folk uten folkeskikk, og dem er det sjokkerende mange av. Anonymkode: 49375...562 HI HATER (veldig sterk følelse) ukjente folk og MÅ fortelle dem det. Hadde en helt fremmed dame gått bort til meg og mine barn og sagt at hun hatet oss, ville hun ha fått en LOL-reaksjon fra meg og barna. Javel, du hater oss. Vi slipper mest sannsynlig å se deg igjen noen gang. Da kan du sitte der og bli oppspist av hatet ditt, mens vi fortsetter dagen vår.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #43 Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, MrsRiddick skrev: Signerer. Og jeg tviler på at HI er utdannet barnepsykolog og klarer å se hvilke barn som har diagnoser og ikke. I tillegg kan diagnosebarn også "bølle" iblant, så å si at de ALDRI trasser og oppfører seg logisk blir bare dumt. I tillegg vil mange foreldre ikke behandle sitt autistiske barn annerledes enn andre barn, særlig hvis barnet selv ikke ønsker det. Da kan man ikke se forskjell på foreldrenes reaksjon hvis barnet gjør noe galt. Jeg er ikke HI. Og jeg antydet heller ikke at "diagnosebarn ALDRI trasser". Bare at de gjerne har andre måter å gjøre det på. Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #44 Skrevet 22. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på hvem du mener at du snakker på vegne av...? Hvem er "vi andre"? Jeg har ikke barn selv, men syns de aller fleste barn er søte. Jeg reagerer mye sterkere på voksne folk uten folkeskikk, og dem er det sjokkerende mange av. Anonymkode: 49375...562 Vel, hva KAN det skyldes...? Anonymkode: 4682b...926
Luksusdyret Skrevet 22. mai 2017 #45 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg er lærer. Vet en del om atferdsproblemer. Og tro meg, ungene har samme genpoolen som for 20 år siden. Men merkelig nok har de flere atferdsproblemer. Det skyldes ikke flere med autisme og sjeldne syndromer, i alle fall! Anonymkode: 4682b...926 Hvis du er lærer, så må du jo vite at psykiske lidelser var tabu for 20 år siden. De måtte skjules fordi det ikke var akseptert, fordi det var vanlig med mobbing, også fra lærere. Og som lærer har du ingen vurderingsevne ift. psykiske diagnoser. Det blir det samme som å si at man er bilmekaniker og ser at snekker gjør en dårlig jobb i detaljer. Fordi man er utdannet innen yrkesfag.
Luksusdyret Skrevet 22. mai 2017 #46 Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vel, hva KAN det skyldes...? Anonymkode: 4682b...926 HI mangler for eksempel folkeskikk - hun forteller ukjente folk at hun hater dem, brøler til voksne og barn og får barn til å grine. Hun kommanderer og dikterer. Der er det jo tydelig at foreldrene til Hi ikke har gjort jobben sin. Jeg har for øvrig til gode å treffe folk som kommer bort til meg uten å kjenne meg, brøler og sier de hater meg og barna mine. Det er liksom såpass unormalt at man tipper på en eller annen alvorlig diagnose.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #47 Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, MrsRiddick skrev: Hvis du er lærer, så må du jo vite at psykiske lidelser var tabu for 20 år siden. De måtte skjules fordi det ikke var akseptert, fordi det var vanlig med mobbing, også fra lærere. Og som lærer har du ingen vurderingsevne ift. psykiske diagnoser. Det blir det samme som å si at man er bilmekaniker og ser at snekker gjør en dårlig jobb i detaljer. Fordi man er utdannet innen yrkesfag. Har ikke snakket om psykiske lidelser. Autisme er ikke en psykisk lidelse. Har heller ikke påstått at jeg kan stille diagnoser. Men jeg gjenkjenner inadekvat atferd. Og ser med et halvt øye om mor er på den siden hvor løsningen fins eller på den siden hvor problemet fins. Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #48 Skrevet 22. mai 2017 "Du kan aldri vinne, jeg har alle korta på hånda og er ikke engstelig." Får assosiasjoner til Breivik manifestet. Du bør vise det du skriver til en psykolog, lytte og ta til deg tilbakemeldingene. Anonymkode: 8a9fe...d31
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #49 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, MrsRiddick skrev: HI mangler for eksempel folkeskikk - hun forteller ukjente folk at hun hater dem, brøler til voksne og barn og får barn til å grine. Hun kommanderer og dikterer. Der er det jo tydelig at foreldrene til Hi ikke har gjort jobben sin. Jeg har for øvrig til gode å treffe folk som kommer bort til meg uten å kjenne meg, brøler og sier de hater meg og barna mine. Det er liksom såpass unormalt at man tipper på en eller annen alvorlig diagnose. Nei, hun ber barn med støvlene i setet om å få dem vekk derfra. Å påpeke andres dårlige folkeskikk er jo bra folkeskikk... Anonymkode: 4682b...926
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #50 Skrevet 22. mai 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmmm... Vet du, HI. Innleggene dine i denne tråden forteller meg to ting: 1) Du har ikke barn selv, og kommer garantert til å måtte spise i deg mye av dette om du noensinne får barn. Gled deg til treårsalderen, den berømt og beryktede "trassalderen" (et ord jeg for øvrig hater). 2) Jeg må si jeg synes du fremviser en særdeles aggressiv holdning her, og oppfører deg egentlig mye likt som disse barna du selv hater så intenst og dømmer ekstremt hardt på bakgrunn av situasjoner du ikke kjenner hele bakgrunnen for. Kanskje du selv er en av disse barna som er bortkastet på denne jord da? Mitt barn er tre år, og har mange ganger fått anerkjennende blikk og koselig tiltale og ros av andre kunder i butikken de gangene hun går pent rundt med den lille vognen sin og gjør som foreldrene sier. Hun svarer til og med oss med "tusen takk" og store smil når det passer seg slik - innimellom. Men noen ganger har hun - i likhet med deg og alle andre her i verden - en dårlig dag, og reagerer med gråt når ting ikke blir slik hun hadde sett for seg. DA får jeg noen sure og oppgitte blikk fra folk som synes dette plager dem, og enda flere medfølende blikk fra folk som har barn i samme alder eller husker hvordan den alderen var. Så kan man jo si at "hvis barnet ditt har en då jævlig dårlig dag får du la være å ta henne med i butikken da". Det kan man selvsagt, men det er sannelig ikke lett å forutsi slikt, da humøret til treåringer kan forandre seg i løpet av få sekunder. Bokstavelig talt. Men for all del. Den dagen jeg lar barnet mitt løpe rundt bordene på restaurant eller stå i bussetene med sko på, er du hjertelig velkommen til å si ifra både til meg og mitt barn. For det er jeg også sterkt imot, og om det skjer har jeg selv en så dårlig dag at jeg trenger å minnes om hva som må gjøres. Om barnet mitt gråter i butikken, derimot, foretrekker jeg at du holder dine sure kommentarer for deg selv. Om du ikke ønsker å forverre og forlenge situasjonen ytterligere selvsagt. Jeg vet nemlig bedre enn deg hvordan jeg skal roe mitt eget barn. Tro det eller ei. Anonymkode: b41a0...d5c Jeg har ikke barn, faktisk? Det er det du leser ut av dette? Jeg har tre, fra fire til nitten, så der er du allerede ute og padler med din lille treåring. Forøvrig ber jeg deg lese igjen og se om du kommer noe lenger. Anonymkode: 56431...6c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå