Gå til innhold

Det å fly med barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss!

Er det SÅ enkelt altså? Du har virkelig funnet opp kruttet du. At ikke flere har kommet på å snakke til barna sine.

Jeg syns fremdeles det er rart å utdanne seg til noe man kun liker i jobbsammenheng og når man kan kontrollere det selv, men det er heldigvis frivillig.

Anonymous poster hash: 7688c...710

Hun har ikke skjønt at det for et barn i opposisjon noen ganger vil være forskjell på å få tilsnakk av foreldrene og på å få tilsnakk av fremmede.

Hun har heller ikke skjønt at det er pittelitt fåfengt å dømme noens oppdragelsesmetoder basert på det hun ser i løpet av et par timer på et fly eller en restaurant...

Anonymous poster hash: b1f94...ab7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ikke skjønt at det for et barn i opposisjon noen ganger vil være forskjell på å få tilsnakk av foreldrene og på å få tilsnakk av fremmede.

Hun har heller ikke skjønt at det er pittelitt fåfengt å dømme noens oppdragelsesmetoder basert på det hun ser i løpet av et par timer på et fly eller en restaurant...

Jeg er fullstendig klar over det. I denne sammenhengen forsøkte ikke foreldrene en gang - de ga blaffen. Barna var jo et annet sted og plaget ikke dem. Mor ble åpenbart sur fordi hun måtte forholde seg til egne barn.

Skrevet

Det er jo så enkelt ang restaurantbesøket, bortsett fra at det er foreldrene selv som skal få barna til å stoppe å herje og leke inne på rekkverket. Mener virkelig enkelte at det er ok å ta med unger ut å spise som herjer og klatrer på møbler og rekkverk på restaurant og forstyrrer andre kunder? Helt seriøst? Om ungene ikke kan sitte ved bordet med tegnesaker, ipad el lignende burde man vente med restaurantbesøk til de blir større. Her har jeg hatt ett barn perfekt for kafe og restaurantbesøk og en totalt umulig en periode, bedre nå men for en stund var det ikke restauantbesøk ( bortsett fra selskaper ol ) inntil ungen ble større , skjønte hva som ble forventet og kunne oppføre seg greit. Det er ikke lettere for ett foreldrepar enn andre å oppnå det her , man må rett og slett ta hensyn til andre og innse man ikke er der alene og at eget ( bråkete barn) ikke er verdens navle for alle andre .

Skrevet

Det er jo så enkelt ang restaurantbesøket, bortsett fra at det er foreldrene selv som skal få barna til å stoppe å herje og leke inne på rekkverket. Mener virkelig enkelte at det er ok å ta med unger ut å spise som herjer og klatrer på møbler og rekkverk på restaurant og forstyrrer andre kunder? Helt seriøst? Om ungene ikke kan sitte ved bordet med tegnesaker, ipad el lignende burde man vente med restaurantbesøk til de blir større. Her har jeg hatt ett barn perfekt for kafe og restaurantbesøk og en totalt umulig en periode, bedre nå men for en stund var det ikke restauantbesøk ( bortsett fra selskaper ol ) inntil ungen ble større , skjønte hva som ble forventet og kunne oppføre seg greit. Det er ikke lettere for ett foreldrepar enn andre å oppnå det her , man må rett og slett ta hensyn til andre og innse man ikke er der alene og at eget ( bråkete barn) ikke er verdens navle for alle andre .

Jeg kan ikke se noe sted at noen her har sagt at det er akseptabelt å la ungene klatre på møbler og rekkverk i restaurantene.

Skrevet

Hun har heller ikke skjønt at det er pittelitt fåfengt å dømme noens oppdragelsesmetoder basert på det hun ser i løpet av et par timer på et fly eller en restaurant...Anonymous poster hash: b1f94...ab7

Ikke sant. Enig!

Anonymous poster hash: 2cf85...af0

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over det. I denne sammenhengen forsøkte ikke foreldrene en gang - de ga blaffen. Barna var jo et annet sted og plaget ikke dem. Mor ble åpenbart sur fordi hun måtte forholde seg til egne barn.

Det virker ikke som om du har skjønt det ut fra det du sier i denne tråden, for å være helt ærlig...

Skrevet

Vi er flere pedagoger her inne som ikke digger å oppdra andres ungen på fritida altså. Regner med dere økonomer ikke tar selvangivelsen for alle random folk dere møter? Eller at renholderene begynner å vaske stuegulvet når de er på besøk hos noen? Eller at omsorgsarbeidere tilbyr dusj og bleieskift til random gamle folk på gata? Synes dere virkelig at det er for mye forlangt å ha kustus (å sørge for at ungene deres ikke er til sjenanse for andre) på egne barn?

Anonymous poster hash: e4776...630

Skrevet

Hun ble jo sur på deg ikke barna? Ser du ikke det? Hadde du oppført deg slik hadde du fått tilsnakk av meg. Ikke for å si fra til barna, men får den ovenfra og ned holdningen du UTSTRÅLER ved å blunke, smile og skåle til henne. Mer lavmål går det vel ikke an å bli!?

Skrevet

Vi er flere pedagoger her inne som ikke digger å oppdra andres ungen på fritida altså. Regner med dere økonomer ikke tar selvangivelsen for alle random folk dere møter? Eller at renholderene begynner å vaske stuegulvet når de er på besøk hos noen? Eller at omsorgsarbeidere tilbyr dusj og bleieskift til random gamle folk på gata? Synes dere virkelig at det er for mye forlangt å ha kustus (å sørge for at ungene deres ikke er til sjenanse for andre) på egne barn?

Det hun sa :)

Hvis du får en psykolog til bords under et middagsselskap er det ikke OK å begynne å diskutere depresjonen sin, liksom ...

Skrevet

Vi er flere pedagoger her inne som ikke digger å oppdra andres ungen på fritida altså. Regner med dere økonomer ikke tar selvangivelsen for alle random folk dere møter? Eller at renholderene begynner å vaske stuegulvet når de er på besøk hos noen? Eller at omsorgsarbeidere tilbyr dusj og bleieskift til random gamle folk på gata? Synes dere virkelig at det er for mye forlangt å ha kustus (å sørge for at ungene deres ikke er til sjenanse for andre) på egne barn? Anonymous poster hash: e4776...630

Forskjell på det å skulle oppdra andre barn på fritiden og ikke like barn og så jobbe med dem. Tviler på at økonomer hater tall, penger og regning og at renholdere hater å vaske?

Skrevet (endret)

Hun ble jo sur på deg ikke barna? Ser du ikke det? Hadde du oppført deg slik hadde du fått tilsnakk av meg. Ikke for å si fra til barna, men får den ovenfra og ned holdningen du UTSTRÅLER ved å blunke, smile og skåle til henne. Mer lavmål går det vel ikke an å bli!?

Helt åpenbart at hun ble sur på meg da jeg sendte barna hennes i retur.

Hun var allerede sur ... hva skulle jeg gjøre? Se stygt på henne tilbake? Gi henne fingeren?? Da kunne jeg like godt smile pent og skåle.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Det hun sa :)

Hvis du får en psykolog til bords under et middagsselskap er det ikke OK å begynne å diskutere depresjonen sin, liksom ...

Men DET gjør folk. Tro du meg. De legger ut om diffuse sykdomsproblemer til leger, sykepleier og helsesekretærer også.

Jeg tror likevel du skal lete lenge etter noen som ønsker innblandning i sin oppdragelse av barna, så det tror jeg dere pedagoger kan ta med fullstendig ro.

Skrevet

Forskjell på det å skulle oppdra andre barn på fritiden og ikke like barn og så jobbe med dem. Tviler på at økonomer hater tall, penger og regning og at renholdere hater å vaske?

Jeg hater ikke barn, men jeg opplever at 80-90% av dem er plagsomme i det offentlige rom fordi mange foreldre ikke gjør jobben sin.

Skrevet

Jeg har da svart på dette? Prøver igjen. I jobbsammenheng er det helt OK å være sammen med barn og unge. Her har jeg et mandat til å oppdra, irettesette, rose, sanksjonere uønsket atferd osv. Det er mine/skolens regler som gjelder. I det private har jeg ikke dette mandatet. Når jeg har fri vil jeg helst slippe å oppdra andres barn. Altfor ofte ser jeg at foreldre lar barna seile sin egen sjø og holder på med ditt. Da griper jeg selvsagt inn, men dette er jo ikke optimalt.

Eksempel fra testaurant: Vi spiser middag. Noen barn "turner" i et rekkverk. Mye lyd. Rekkverket er like ved vårt bord. Skikkelig irriterende. Foreldrene gjør ingenting. Jeg gir barna beskjed om at rekkverket ikke er et klatrestativ, at de må finne plassen sin og bli der til måltidet er ferdig. Forklarer at de kan skade seg og at de forstyrrer de andre gjestene. Jeg er hyggelig og blid hele tiden. Ungene går tilbake på plassen sin og jeg roser masse: så flinke dere er til å høre og gjøre, jeg vet at dere klarer å sitte stille resten av tiden osv.

Moren sender meg det mest DREPENDE blikket, jeg smiler tilbake, blunker og løfter glasset mitt. Ungene blir på plassen sin.

Du gjør helt rett i å snakke til ungene i en slik situasjon. Det kan forøvrig godt hende at foreldrene til ungene har prøvd å snakke til dem, uten at ungene lystret. Men når du som utenforstående ga dem tilsnakk ble de så overrumplet at de roet seg. Dette husker jeg faktisk fra jeg selv var barn for 40 år siden.

Dette jeg mener med at det trengs en landsby for å oppdra barn.

Skrevet (endret)

Du gjør helt rett i å snakke til ungene i en slik situasjon. Det kan forøvrig godt hende at foreldrene til ungene har prøvd å snakke til dem, uten at ungene lystret. Men når du som utenforstående ga dem tilsnakk ble de så overrumplet at de roet seg. Dette husker jeg faktisk fra jeg selv var barn for 40 år siden.

Dette jeg mener med at det trengs en landsby for å oppdra barn.

Enig. Vi har et felles ansvar. I tilfellet på restauranten overså foreldrene barnas atferd fullstendig. De var mest opptatt av hverandre og måltidet. Var flere som reagerte, også betjeningen, men i hen var så direkte som meg. Jeg tror foreldrene syntes det var helt OK å ha barna et stykke unna 😂😂 Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg hater ikke barn, men jeg opplever at 80-90% av dem er plagsomme i det offentlige rom fordi mange foreldre ikke gjør jobben sin.

Du opplever at 80-90 prosent av alle barn ikke er godt nok oppdratt i dine øyne???! Ok, beklager, men nå går du faktisk for langt, jenta mi. Jeg har lenge tenkt at du har fått ufortjent mye tyn i denne tråden, men med denne uttalelsen nådde du min grense for pisspreik. Beklager.

Hvis du faktisk mener dette seriøst tror jeg du ble gå inn i deg selv litt... Rett og slett.

Skrevet (endret)

Du opplever at 80-90 prosent av alle barn ikke er godt nok oppdratt i dine øyne???! Ok, beklager, men nå går du faktisk for langt, jenta mi. Jeg har lenge tenkt at du har fått ufortjent mye tyn i denne tråden, men med denne uttalelsen nådde du min grense for pisspreik. Beklager.

Hvis du faktisk mener dette seriøst tror jeg du ble gå inn i deg selv litt... Rett og slett.

Tja ... 80-90% er kanskje å ta i litt, men har du kjørt med NSB Familie noen gang ... ??😱😱

Men er det så ille da? Vi må ikke like andres barn, vi kan forholde oss til dem på en OK måte, men vi trenger ikke like dem. Jeg tror at mange er enige med meg, men at de ikke tør å innrømme det.

Skrevet

Tja ... 80-90% er kanskje å ta i litt, men har du kjørt med NSB Familie noen gang ... ??😱😱

Nei. Heldigvis?

Skrevet

Nei. Heldigvis?

Grusomt! Blanding av Zoo, barnehage og galehus. Vi gjorde det én gang ... aldri mer 😂😂

Skrevet

Det er ingen som forventer at andre skal oppda barna deres. Hvor ser du det?

Det jeg reagerte på er at en utdannet pedagog som jobber med barn uttaler at hun misliker de fleste barn. Da tenker jeg først at hun nok ikke er særlig god i jobben sin samt at hun skal få slite noe vanvittig ettersom barnet hennes vokser til og hun må forholde seg til små venner som kanskje kommer fra familier med helt andre holdninger til oppdragelse.

Jeg syns absolutt at man bør ha kustus på egne barn, uenigheten her handler vel mest om hvor små barn man kan forvente at oppdragelsen 'virker' på. Og ikke minst at det er individuelle forskjeller på hvor enkelt det er å få til. En pedagog som ikke ser det har gått glipp av noe vesentlig underveis.

Skrevet

Den uttalelsen om å mislike barn provoserte meg også. Er klar over at mange mødre ikke liker andres barn, og det er greit nok. Men ikke skryte av det på et nettforum.

Beklager men slike uttalelser gir meg frysninger. Ellers er jeg helt enig i at foreldre bør gjøre det de makter for å unngå at barna deres plager andre. Men husk; det går an å gi en hjelpende hånd også hvis man ser foreldre sliter med å holde barna i ro. En hel landsby for å oppdra et barn osv...

Men det blir nok vanskelig all den tid man ikke liker andres unger.

Herregud så hårsår man skal være... Jeg liker heller ikke andre barn enn mine egne (og de jeg kjenner godt). Er det såååååå forferdelig? Veldig mange har det sånn, så du burde ikke la det provosere deg!

Anonymous poster hash: fe605...51e

Skrevet

Grusomt! Blanding av Zoo, barnehage og galehus. Vi gjorde det én gang ... aldri mer 😂😂

Du trenger ikke så bredt grunnlag før dommen faller, har jeg skjønt?

To flyturer a ca 2 timer = barnet ditt er eksemplarisk på reise.

En togtur med viltre barn = NSB sin barnevogner er en blanding av zoo og galhus.

Hadde all forskning blitt gjort på samme grunnlag hadde det nok blitt orden på sakene 😂

Skrevet

Det barnesynet du fronter her er jo bare trist. Det ligner på det synet menn hadde på kvinner for hundre år siden. Kvinner kunne ikke være i offentligheten, fordi offentligheten var utformet på menns premisser.

Når barn ikke passer inn i offentligheten fordi offentligheten er utformet på de voksnes premisser, så betyr ikke det at vi skal fjerne barna våre fra samfunnet. Det betyr at offentligheten må utformes annerledes. Heldigvis låser vi ikke inne barn, kvinner, funksjonshemmede og fargede i 2016, men det synet du fronter her er jo skremmende nærme...

Anonymous poster hash: da8ef...439

Enig!!!

Anonymous poster hash: f770b...2e0

Skrevet (endret)

Du trenger ikke så bredt grunnlag før dommen faller, har jeg skjønt?

To flyturer a ca 2 timer = barnet ditt er eksemplarisk på reise.

En togtur med viltre barn = NSB sin barnevogner er en blanding av zoo og galhus.

Hadde all forskning blitt gjort på samme grunnlag hadde det nok blitt orden på sakene 😂

Hvor har du fått fra at vi bare har fløyet to ganger med ham? Jeg har fløyet alene med han til Tyskland, en lang tur/retur Spania + en del innlandsflighter.

Når vi toger kjører vi komfortvogn. Greit at det er litt god plass. Vi har med diverse leker, biler, bøker, snacks, Ipad osv. Går kjempefint. Han er ikke plagsom for noen.

Jeg _har_ ganske mye vitenskapsteori ... vet hvordan det virker, MEN når man har én togtur fra Helvete er jeg ikke interessert i gjentagelse. Er det så rart?

Skrevet

Hæ. Den skjønte jeg ikke. Ingen ber vel dere ta mer hensyn til de små enn andre gjør? Det er i alle fall ikke lett for meg å se at du er pedagog og ikke trailersjåfør. Fordi du jobber med barn skal du ikke være nødt til å omgås dem på fritiden? Jeg ber aldri fremmede ta mer hensyn til barna mine enn til andre fremmede rundt seg, men hvis jeg prøver å roe en overtrøtt eller hysterisk ettåring setter jeg mer pris på et oppmuntrende smil enn et oppgitt snøft. Hun er ikke ferdig oppdratt, og å ta henne med på fly, butikk eller andre steder der det finnes andre mennesker er en del av oppdragelsen. Nå er hun stort sett en veldig rolig og fornøyd liten frøken, men synes dere virkelig barn som tester grenser skal sperres inne til de kanskje lærer å være stille og føye seg? I så fall er det merkelig pedagogikk, og dere burde vurdere å be om å få skolepengene tilbake. Jeg oppfatter uansett (heldigvis) som et særnorsk fenomen. I de fleste andre land har de en rausere tilnærming til barn. Forutsetter naturligvis at foreldrene virkelig er der for barna sine, og ikke lar dem herje fritt.

Anonymous poster hash: c9f56...a25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...