Gå til innhold

Termin mars 2017❤️


Smukka91

Anbefalte innlegg

Så gøy at vi er nærme i termin! :)

 

Ja, du har sikkert rett i det med sympt., at de kan komme og gå. Jeg har vært lite kvalm: Aldri kastet opp eller hatt brekninger. Kun kjent antydning til kvalme dersom det går svært lang tid mellom måltider - men det er kanskje naturlig å kjenne på uavhengig om en er gravid. Satser på at alt er ok selv om få sympt.:-) Skal på ultralyd den 15.aug., så da får jeg litt mer sikker info å forholde meg til enn min egen synsing! 

 

Ellers er jeg enig i det du skrev tidligere her på forumet at det føles som om tiden går tregt... Ser veldig fram til uke 12 i hvert fall! :)

 

 

Ja uke 12 er etterlengtet. Gleder meg veldig jeg også. 

 

Jeg skal til legen 11 August. Men sikkert ikke ultralyd. Har værtfall ikke spurt om det. Kanskje det går an å be om det når vi er der?

Er det første gang du er gravid? Vi får følge hverandres progresjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja uke 12 er etterlengtet. Gleder meg veldig jeg også. 

 

Jeg skal til legen 11 August. Men sikkert ikke ultralyd. Har værtfall ikke spurt om det. Kanskje det går an å be om det når vi er der?

Er det første gang du er gravid? Vi får følge hverandres progresjon :-)

Jepp, første gang jeg er gravid.:) Tror kanskje det ikke er vanlig med ultralyd ved første svangerskapskontroll hos lege. Jeg bestilte time hos privat gyn., fikk først svangerskapskontroll i uke 13 hos jordmor... Mye pågang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, første gang jeg er gravid. :) Tror kanskje det ikke er vanlig med ultralyd ved første svangerskapskontroll hos lege. Jeg bestilte time hos privat gyn., fikk først svangerskapskontroll i uke 13 hos jordmor... Mye pågang.

 

 

Jeg også! Hvor gammel er du? Jeg er 25.

 

Da får jeg se om jeg også må til privat gynekolog. En vil jo gjerne se det lille hjerte slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig ul får en ikke gjennom lege med mindre legen er bekynret for noe eller ser andre grunner til å ha det. Så det må bestilles privat. Men de har doppler som de bruker for å høre hjertelyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig ul får en ikke gjennom lege med mindre legen er bekynret for noe eller ser andre grunner til å ha det. Så det må bestilles privat. Men de har doppler som de bruker for å høre hjertelyden :)

 

Da har jeg jo noe å glede meg til hvertfall!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere ikke har så ille symptom og kanskje savner mer håndfaste "bevis" på at de er gravid. Det tenkte jeg også. Så møtte jeg uke 7 og da kom kvalmen, så kom brekninger og etterhvert oppkast. Nå har jeg vært 100% sykmeldt og mer eller mindre sengeliggende i 2 uker. Vær glad for at dere fungerer og orker å komme dere ut av senga om morgen sier jeg ;) Både mamma og mormor hadde fine og nesten symptomfrie svangerskap og fikk 4 velskapte barn. Nyt tiden og tell ned dagene til dere får komme til jordmor/lege og evt. bestill tidlig ul hvis usikkerheten tar overhånd.

 

Vi skal på første svangerskapskontroll i morgen og jeg er kjempespent på om vi får høre hjertet (slik som en av dere nevnte). Vi har også bestilt tidlig ul til neste uke for å sjekke hvor langt jeg egentlig er på vei og for å sjekke at alt står bra til med mageboeren. Har sett en del skumle ul-bilder så er veldig spent på å se om det er noe skummelt som skjuler seg der inne!

 

Dere som har barn fra før, hva spør man om på første svangerskapskontroll? Føler at vi lurer på alt og ingenting... Hva skal man egentlig forvente? Vi skal til jordmor hos helsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at flere ikke har så ille symptom og kanskje savner mer håndfaste "bevis" på at de er gravid. Det tenkte jeg også. Så møtte jeg uke 7 og da kom kvalmen, så kom brekninger og etterhvert oppkast. Nå har jeg vært 100% sykmeldt og mer eller mindre sengeliggende i 2 uker. Vær glad for at dere fungerer og orker å komme dere ut av senga om morgen sier jeg ;) Både mamma og mormor hadde fine og nesten symptomfrie svangerskap og fikk 4 velskapte barn. Nyt tiden og tell ned dagene til dere får komme til jordmor/lege og evt. bestill tidlig ul hvis usikkerheten tar overhånd.

 

Vi skal på første svangerskapskontroll i morgen og jeg er kjempespent på om vi får høre hjertet (slik som en av dere nevnte). Vi har også bestilt tidlig ul til neste uke for å sjekke hvor langt jeg egentlig er på vei og for å sjekke at alt står bra til med mageboeren. Har sett en del skumle ul-bilder så er veldig spent på å se om det er noe skummelt som skjuler seg der inne!

 

Dere som har barn fra før, hva spør man om på første svangerskapskontroll? Føler at vi lurer på alt og ingenting... Hva skal man egentlig forvente? Vi skal til jordmor hos helsetjenesten.

 

Helt enig i det du sier! Forrige svangerskap gikk så og si smertefritt, og vi sitter nå med en frisk og fin snart-2-åring. Denne gangen har jeg vært en del mer kvalm og så og si sengeliggende - Ikke like gøy med barn, dyr og hus å passe på.

 

Helt ærlig husker jeg ikke helt hvordan første kontroll foregikk... Jeg var da hos legen, og attpåtil en legevikar siden fastlegen var ute i permisjon selv. Tok ihvertfall masse blodprøver, og hadde vel med urinprøve første gangen også, som en skal til hver kontroll. Husker jeg også satt der og tenkte at jeg lurte på alt og ingenting. Jeg leste meg jo opp på alt mulig etterhvert som spørsmålene dukket opp gjennom hele svangerskapet, og er fortsatt masse jeg sikkert lurer på. Du kommer sikkert på spørsmål der og da, som om du burde ta noen ekstra vitaminer eller om det er noe spesielt du bør passe på i jobben din. Mye kommer etterhvert! F.eks. opplevde jeg sykt vonde smerter på siden av magen når jeg la meg ned i uke 11 - var sikker på at det var abort på gang. Men hei - Viste seg å bare være livmora som utvida seg! 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, må hive meg på her jeg også, litt usikker på eksakt dati, men er mellom 10 og 24 mars.. litt avhengig av hvilken lege man skal lytte på.. Venter spent på sjekk 25 august, da får jeg sikkert en mer eksakt dato. Hadde ikke noe blødningsdato å gå ut fra, da jeg ikke husket når jeg hadde mens sist og er generelt litt uregelmessig.

 

Både gleder meg og gruer meg til svangerskapet setter inn for fult, er redd for å bli en flodhest, samtidig som jeg gleder meg til å få litt mage, sånn at det blir litt mer virkelig.

 

Har aldri vært gravid før, og stakkars samboeren min må jo lytte på alt tankekaoset som oppstår. Til tross for å være i 30 åra med passe god livserfaring er jeg for første gang på mange år på skikkelig utrygg grunn. Har ikke kontroll på noe som helst, og det føles som man bare er passasjer i livet sitt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også :-) har termin 5. Mars.

Har vært kvalm siden uke 6, går på Phenergan nå og det hjelper masse men har dårlig samvittighet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 10+0 i dag, og har vært noen hektiske uker, med både at vi har vært borte på ferie og hatt feriegjester her.

Var på tidlig ultralyd i forrige uke og fikk se et bankende hjerte og en liten mageboer =)

Men fikk ikke høre hjertelyden. Fikk bare se at det var liv og fikk beskjed om at alt så veldig fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, må hive meg på her jeg også, litt usikker på eksakt dati, men er mellom 10 og 24 mars.. litt avhengig av hvilken lege man skal lytte på.. Venter spent på sjekk 25 august, da får jeg sikkert en mer eksakt dato. Hadde ikke noe blødningsdato å gå ut fra, da jeg ikke husket når jeg hadde mens sist og er generelt litt uregelmessig.

 

Både gleder meg og gruer meg til svangerskapet setter inn for fult, er redd for å bli en flodhest, samtidig som jeg gleder meg til å få litt mage, sånn at det blir litt mer virkelig.

 

Har aldri vært gravid før, og stakkars samboeren min må jo lytte på alt tankekaoset som oppstår. Til tross for å være i 30 åra med passe god livserfaring er jeg for første gang på mange år på skikkelig utrygg grunn. Har ikke kontroll på noe som helst, og det føles som man bare er passasjer i livet sitt fremover.

Veldig kommen og gratulerer :)

 

Det er rimelig frustrerende å koselig å være gravid. Frustrasjon min går og mye på det å ikke ha kontroll.

 

Har en på 16 mnd og har endelig dette året fått litt mer kontroll på meg selv og mine behov. Men så ønsket vi to tette. Og opp i alt dette med gleden og irritasjonen over at det ikke klaffer, og endelig er man gravid. Så kommer alle følelsene over å miste kontroll og må sette sine behov igjen på pause. Og uvisshet om når man igjen kan tenke kun på seg selv.

 

Men vil ikke bytte det for noe annet. Å være mamma er helt ubeskrivelig <3 Det er det beste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 10+0 i dag, og har vært noen hektiske uker, med både at vi har vært borte på ferie og hatt feriegjester her.

Var på tidlig ultralyd i forrige uke og fikk se et bankende hjerte og en liten mageboer =)

Men fikk ikke høre hjertelyden. Fikk bare se at det var liv og fikk beskjed om at alt så veldig fint ut.

Så koselig :)

Alltid godt å se at alt er bra.

Jeg skal til legekontroll i morra.første kontroll. Spent :) vi vil bestille tidlig ul. Har dansk mann som insiterer på det siden de normalt får dette i danmark innen Uke 12.

Syntes og det er litt sent å få det i uke 18—21. Er jo fint å se liv for å roe nervene selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg også, med termin rundt 16.mars :-) Krysser fingrene for at alt går bra, og gleder meg til ul om en uke ;) Lykke til til alle dere andre med små mirakler i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig kommen og gratulerer :)

 

Det er rimelig frustrerende å koselig å være gravid. Frustrasjon min går og mye på det å ikke ha kontroll.

 

Har en på 16 mnd og har endelig dette året fått litt mer kontroll på meg selv og mine behov. Men så ønsket vi to tette. Og opp i alt dette med gleden og irritasjonen over at det ikke klaffer, og endelig er man gravid. Så kommer alle følelsene over å miste kontroll og må sette sine behov igjen på pause. Og uvisshet om når man igjen kan tenke kun på seg selv.

 

Men vil ikke bytte det for noe annet. Å være mamma er helt ubeskrivelig <3 Det er det beste som finnes.

Gleder meg veldig til å bli mamma. Og er veldig utolmodig.. både fordi jeg helst vil hilse på den lille fortest mulig, i tillegg til at jeg grunnet at jeg jobber innenfor helsesektoren med mye utagering, vil bli permitert tidlig fra jobb. Jeg trener aktivt kampsport, og treneren vil ikke la meg trene under graviditeten heller.. og det blir plutselig veldig slitsomt når alt man har identifisert seg med, og alt man har fylt dagene med plutselig blir tatt vekk. Fikk overtalt sjefen til å utsette ferien til jeg ble "synlig" gravid, slik at jeg kan jobbe lengst mulig. Men hva skal man fylle hverdagen med? Å gå hjemme å vente i over 5 mnd kan bli hard kost både for meg og mannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor i dag, og snakk om at det var en annen opplevelse enn å være hos lege! Som dag og natt.

Fikk vite at jeg har urinveisinfeksjon, som legen har glemt å gi meg beskjed om, leverte urinprøve for en måned siden, og den er fortsatt ubehandla...

Men fikk mye god info i forhold til både hvordan oppfølging jeg har krav på da jeg har et risikosvangerskap, hvordan det er med rutiner før fødsler her oppe i finnmark, siden det er så lang til sykehuset, og terminen er på vinteren (mye stengte veier).

Hun vil ha oppfølging av meg hver måned, og vil få oftere ul senere i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært at legen ikke informerte om uvi! Men ja, jordmødre har jo spesialisert seg på akkurat dette, så de tar seg heldigvis bedre tid til å prate og informere, mens legen sin jobb "bare" er å sjekke at alt står bra til med mor og barn i magen. Jeg gikk annenhver gang sist, og skal det denne gangen også, synes det er en veldig grei ordning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå fast til jordmor hver måned, og siste del blir det annenhver gang hos lege og jordmor.

Synes også det er rart legen ikke har gitt meg behandling, og han ble sjokkert selv også da jordmor var og snakka med han om at han måtte skrive resept. Han så på datoene på arket med testene og sa "men hun er da behandlet", jordmor svarte bare "nei, hun er ikke det, ikke står det i journalen noe om resept og ikke er pasienten dement og har glemt at hun har tatt antibiotika" :P

Livlig jordmor med føttene godt planta virka det som =)

Siden hun er her bare en gang å måneden ville hun ha meg inn, og siden det er risikosvangerskap =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere snakker om jordmor vs lege.. Jeg er veldig glad i legen min, og hadde tenkt å bare bruke han. Men hva anbefales egentlig? Valget mitt er jo ikke basert på noe som helst egentlig.. bare at jeg innbiller meg at legen vil være like god som jordmoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forlate dere fine marsmødre.

 

Etter første time hos jordmor nå i min uke 8-6 fant vi hjertelyd.

Det skal man ikke kunne høre så tidlig.

 

Vi kom oss fort på ultralyd, men bildene ble ikke gode, men legen min tipper rundt 12 uker!!

 

HELLO FEBRUARMØDRE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere snakker om jordmor vs lege.. Jeg er veldig glad i legen min, og hadde tenkt å bare bruke han. Men hva anbefales egentlig? Valget mitt er jo ikke basert på noe som helst egentlig.. bare at jeg innbiller meg at legen vil være like god som jordmoren?

 

Helt opp til deg. Men personlig liker jeg og best jordmor. Det blir mer personlig for min del.

Legen haster seg liksom bare igjennom. Hos jordmor blir det satt av mer tid, mer kunnskap og ro. Pluss man kommer inn på tida man får. Legene er alltid forsinket.

Nettopp bytta lege og forsinkelser der og...

Min erfaringer, men kan jo være andre har opplevd noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere snakker om jordmor vs lege.. Jeg er veldig glad i legen min, og hadde tenkt å bare bruke han. Men hva anbefales egentlig? Valget mitt er jo ikke basert på noe som helst egentlig.. bare at jeg innbiller meg at legen vil være like god som jordmoren?

 

Jeg merka jo en veldig forskjell. Jordmor var mer rolig, mye bedre tid, hun hadde satt av en hel time og mesteparten var for samtale. Mer individuelt tilpassa info enn hva jeg fikk hos legen, følte jeg. Hun var også mye mer åpen om at jeg kunne kontakte henne hvis jeg hadde spørsmål om noe, gav meg både e-post og telefonnummer.

Mens jeg var inne hos jordmor her hadde jeg en følelse av at jeg var den eneste hun hadde å forholde seg til, kom inn til den tida jeg skulle og selv om jeg ikke hadde så mange spørsmål fikk jeg veldig mye info som var greit å få.

Snakka om både kosthold, hva som er bra å spise og ikke, i forhold til kostholdet mitt før jeg ble gravid (som at jeg ikke drikker melk, hvordan kan jeg få i meg riktig mengde kalsium under svangerskapet).

Men det er flere som velger å gå til sin fastlege gjennom hele svangerskapet, og mange leger gir en veldig god oppfølging, mens andre ikke har like god kunnskap som dem kanskje burde ha. 

Jordmor er spesialisert på feltet sitt, og det føler jeg kan gi en annen trygghet. Hun var også veldig på dette at hvis det er noe medisinsk oppfølging jeg har behov for, enten som hun ser at jeg trenger, eller at jeg selv føler en lege bør vurdere, så order vi time til det, gjerne samme dag faktisk! :)

Hadde jeg skulle bestilt egen time, uten at jordmor hadde "henvist" meg til lege, hadde jeg gjerne måttet vente i 2 uker.

 

Men det er helt opp til hver enkelt. Jeg fikk jordmortimen mye for å se hvordan forskjellen var, også tenkte jeg at jeg utifra den timen skulle bestemme meg for hvem jeg ville gå til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere snakker om jordmor vs lege.. Jeg er veldig glad i legen min, og hadde tenkt å bare bruke han. Men hva anbefales egentlig? Valget mitt er jo ikke basert på noe som helst egentlig.. bare at jeg innbiller meg at legen vil være like god som jordmoren?

 

Etter min erfaring fra forrige svangerskap tar jordmor seg mer tid til å snakke om ting, du har mer tid til å spørre om det er noe du lurer på og hun har antakeligvis mer kapasitet til å svare korrekt. Legen skal mest bare sjekke at alt er som det skal med prøver og din allmenntilstand ift. jobb o.l. Jeg går annenhver gang, liker å få oppfølging av begge. Så hvis det skulle være noe får jeg det fra to synspunkt :) Legen er jo gjerne, ihvertfall min lege, "bare" allmennlege og har ikke spesialisert seg på svangerskap.

 

Jeg må forlate dere fine marsmødre.

 

Etter første time hos jordmor nå i min uke 8-6 fant vi hjertelyd.

Det skal man ikke kunne høre så tidlig.

 

Vi kom oss fort på ultralyd, men bildene ble ikke gode, men legen min tipper rundt 12 uker!!

 

HELLO FEBRUARMØDRE!

 

Åh nå trodde jeg det kom en dårlig nyhet! Så gøy å være lenger på vei enn man tror! :D Jeg skal til legen på mandag, min beregning sier 3.mars men blir spennende å se hva hun mener... Og spesielt hvordan jeg blir flyttet på oul. 

 

Lykke til videre i Februar-gruppa! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forlate denne gruppen. 28 juli begynte det med brun utlods. Så klumper og rosa utflod. For fire dager siden ble det fersk blod, klumper og veldige smerter. Kommer på legevakta og får ultralyd dagen etter. (Igår). Der var det bare rester igjen.... uke 9...

 

Mistet i mars uke 10 også.... :-(

 

Anonymous poster hash: fcad6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forlate denne gruppen. 28 juli begynte det med brun utlods. Så klumper og rosa utflod. For fire dager siden ble det fersk blod, klumper og veldige smerter. Kommer på legevakta og får ultralyd dagen etter. (Igår). Der var det bare rester igjen.... uke 9...

 

Mistet i mars uke 10 også.... :-(

 

Anonymous poster hash: fcad6...0b0

....:( så utrolig trist at du opplever dette.. ønsker alt det beste for deg.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forlate denne gruppen. 28 juli begynte det med brun utlods. Så klumper og rosa utflod. For fire dager siden ble det fersk blod, klumper og veldige smerter. Kommer på legevakta og får ultralyd dagen etter. (Igår). Der var det bare rester igjen.... uke 9...

 

Mistet i mars uke 10 også.... :-(

 

Anonymous poster hash: fcad6...0b0

Åhhh.. så forferdelig trist.. håper det går bra med deg/dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...