Gå til innhold

Termin mars 2017❤️


Smukka91

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Andre som er usikre på om de egentlig er gravide eller ikke? Blir nesten litt smågal av å ikke vite noe sikkert:)

Var til 12 ukers kontroll nå denne uka. Når får man evt svar på blodprøver tatt da? Legen hadde ingen doppler, så om det er noe der inne eller ikke aner jeg ikke. Ikke mye symptomer heller lengre, kvalmen er borte og energien nesten på topp. Puster som en hval opp trapper og er oppblåst som bare det, så lever på det nå :) Får vel vite mer om noen uker når jeg skal til jordmor.

 

Måtte bare blåse ut frustrasjonen litt :babygutt:  :babyjente:  :babysmokk:

 

 

Jeg regner med at du vet at du er gravid, men bare er usikker fordi symptomene har begynt å avta litt eller? ;)

 

Blodprøvene som blir tatt får man kanskje ikke svar på slik som en sier her, men du kan likevel be om svarene. Du har rett i innsyn til din egen journal. Eneste som er med det er at man bør ha gått gjennom resultatene med legen først slik at man ikke får svarene og så tror man noe er galt fordi man ikke forstår svarene feks. Har opplevd det noen ganger selv + har jobbet på legekontor så har sett andre ikke forstå også.. I tillegg så får man vel ikke noe klart svar på at alt står bra til med den lille utfra de bl.pr som er tatt. Evt eneste hvis de har tatt hcg og den er for lav i forhold til det som er forventet. 

 

Sånn som jeg har forstått det så er det normalt at div. plager man har hatt avtar litt etter uke 12, så da er det vel lett å føle på at man kanskje ikke er gravid lengre fordi det er ingen klare tegn på det. Jeg har det litt sånn selv... Føler at noe er galt eller at det ikke er noen der inne lengre. 

 

Det man kan gjøre da er jo enten å bestille tidlig ul på egen regning eller ta kontakt med jordmor/lege og snakke med han/henne om bekymringene. Alle tips og råd jeg har fått fra familie og venner er at hvis man er usikker så ta kontakt med noen som kan det. Mest sannsynlig er det ingenting og alt står bra til, men for ens egen del så er det betryggende å snakke med noen. 

 

Ellers så kan jo du kanskje kjenne litt på magen din om du finner livmoren? Det er nok ikke noe galt om du ikke finner den, men sånn som for meg da så kjenner jeg den og innbiller meg at den vokser. Jeg har hørt at noen kjenner at det sparker allerede i uke 12 og siden jeg nå er 13+4 og babyen liksom skal kjenne at jeg trykker på livmoren, så prøver jeg å klemme forsiktig for å få babyen til å sprelle... Det er det jeg lever på nå.. + den evigvarende kvalmen som henger igjen etter hyperemesis gravidarum greierne mine... 

 

Det ble et litt langt svar gitt, men hadde så lyst å dele litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merka jo en veldig forskjell. Jordmor var mer rolig, mye bedre tid, hun hadde satt av en hel time og mesteparten var for samtale. Mer individuelt tilpassa info enn hva jeg fikk hos legen, følte jeg. Hun var også mye mer åpen om at jeg kunne kontakte henne hvis jeg hadde spørsmål om noe, gav meg både e-post og telefonnummer.

Mens jeg var inne hos jordmor her hadde jeg en følelse av at jeg var den eneste hun hadde å forholde seg til, kom inn til den tida jeg skulle og selv om jeg ikke hadde så mange spørsmål fikk jeg veldig mye info som var greit å få.

Snakka om både kosthold, hva som er bra å spise og ikke, i forhold til kostholdet mitt før jeg ble gravid (som at jeg ikke drikker melk, hvordan kan jeg få i meg riktig mengde kalsium under svangerskapet).

Men det er flere som velger å gå til sin fastlege gjennom hele svangerskapet, og mange leger gir en veldig god oppfølging, mens andre ikke har like god kunnskap som dem kanskje burde ha. 

Jordmor er spesialisert på feltet sitt, og det føler jeg kan gi en annen trygghet. Hun var også veldig på dette at hvis det er noe medisinsk oppfølging jeg har behov for, enten som hun ser at jeg trenger, eller at jeg selv føler en lege bør vurdere, så order vi time til det, gjerne samme dag faktisk! :)

Hadde jeg skulle bestilt egen time, uten at jordmor hadde "henvist" meg til lege, hadde jeg gjerne måttet vente i 2 uker.

 

Men det er helt opp til hver enkelt. Jeg fikk jordmortimen mye for å se hvordan forskjellen var, også tenkte jeg at jeg utifra den timen skulle bestemme meg for hvem jeg ville gå til =)

 

 

Helt enig i alt du skriver her. Fikk akkurat det samme inntrykket av å gå til jordmor. Jeg supplerer heller med legetimer mellom timene med jordmor hvis det er behov for det. Jeg går til jordmor på Helsestasjon. Fungerer veldig greit hittil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde missforstått legen litt.. Hcg min nå sist var 83 000, den hadde ikke synker i det hele tatt. Men legen bablet sånn om ting og tang at eg ble forvirra (sunnmørs dialekt i tillegg gjør det ikke bedre) eg vet utmerket godt at verdiene ikke dobler seg så langt ut i svangerskapet, men det trodde hun... Off, blir slitsomt hvis eg skal fortsette å gå til hun. Alternativet e jo jordmora, men hun går på lykkepiller de lux, det takler eg heller ikke... Bare klaging på meg her, kjenner hormonene er på fullt..

 

 

Skjønner godt at du ikke skjønner sunnmørsdialekt ;) Har det samme problemet med å bli forstått til tider! MEN husk at det er viktig at du skjønner hva som blir sagt og ikke sagt. Så du må spørre opp igjen! Du har også rett på innsyn i journalen din. Be også om utskrift av prøvene du tar. Da kan det være enklere for deg å få med deg hva legen babler om ;)  

 

Men kan du ikke velge mellom flere jordmødre? Du må jo ikke gå til hun på lykkepiller akkurat. Og som det ble nevnt så er ikke legen akkurat spesialisert på svangerskap, så det er ikke alltid en trygghet å gå til legen når det kommer til magetrollet. De kan fort virke litt usikre og når man er hormonell så er det ikke akkurat det man trenger fra en lege :P 

 

Jeg er også unormalt varm til tider! Går rundt i trusa hele dagen... Føles ut som jeg har feber til tider.. Vært sånn helt siden jeg ble gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...