Gå til innhold

Januargjengen2015<3


Twiiie

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst på vannfødsel. Vet ikke hvorfor. Men det er liksom det som appellerer meg.

Om noen har erfaringer, del dem gjerne. For jeg vet jo ikke hva jeg begir meg ut på ;p

Endret av Stemorsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med formen etterpå er jo også et godt poeng. Står vel "veldig sliten mor" i alle notatene fra første døgn på barsel... Jeg var bare ute av senga for å spise og tisse, orket ikke dusje før neste dag (fødte på morgenen) og selv ikke mamma fikk komme på besøk før dag 2 etter fødselen, tror ikke jeg snakket med henne selv i tlf en gang. Og det var kanskje 10 timer med smerter, ikke dagevis som noen opplever...

Da skjønner jeg ikke at du vil degselv så vont en gang til... 😳 ta imot den hjelpen du kan få. Det er helt misforstått at man på død og liv skal unngå epiduralen for enhver pris. Og hvis det blir annerledes denne gangen så ser du om du ikke føler behov for det likevel. Men ville ha vært åpen for å ha det ved behov. Trist om du skulle føle det som et nederlag. ❤️ Håper du får en like fin fødsel som meg med nr 2 og at den ikke ligner på nr 1. Med førstemann klarte jeg ikke glede meg helt over han når jeg fikk han i armene (var ikke sint eller noe på han, mer likegyldig pga at jeg var så sliten og egentlig fornøyd med å ha overlevd). Med nr 2 kom det store gledestårer og jeg fikk kjenne på hvor fantastisk det var å få en slik gave og at jeg faktisk hadde klart å få henne laget og født. 😍 jeg hadde epidural egentlig kun fra 7-10 cm og da skrudde jordmor den av (gradvis mindre effekt), men det var alt som skulle til for at opplevelsen ble snudd på hode. Masse lykke til når du kommer så langt!

 

Vannfødsel høres fint ut om du ikke får vannavgang (da tror jeg ikke du får lov). Har aldri opplevd selv, men tenkte mye på det med nr 1. Mine fødseler har gått ganske fort og riene har vært veldig intense så jeg har selv bare hatt behov for å ligge i ro uten mye distraksjon rundt meg. Mannens jobb har vært å holde meg i hånden eller ta tiden men ikke noe mer. Har liksom måttet få bort alt som tar konsentrasjon fra meg. Men det der finner du ut av. Skriv det i et fødebrev og vær åpen for at ting kan endres underveis - mitt beste tips. Enig i at det høres fint ut. Klem ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal lese meg opp på epidural, jeg hadde bare ikke tenkt over at den faktisk kan gjøre forskjell på en god og dårlig opplevelse. :P For første fødsel var ikke ålreit, og min første tanke når jeg fikk han på brystet var "dette gjør jeg bare ikke igjen, det var ikke verdt det engang!" Ingen overstrømmende lykke her i gården, nei.

Jeg syns også vannfødsel høres bra ut, men det var ikke et tema sist, siden jeg ble indusert.

Men med epidural; blir man "lam" i beina slik at man bare må ligge på ryggen i senga? Eller kan man stå på kne f.eks? Og får man til å tisse, eller blir det kateter?

Endret av mortilknerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du kan fint stå. Du blir ikke lam på noen måte. Jeg har fått kateter rett før utpressing begge ganger (både når jeg hadde epidural og ikke) så vet ikke man kan tisse eller ei. Men det gjorde i alle fall ikke vondt og var over på et øyeblikk. Merket det egentlig ikke utenat jeg husker at de sa det.

 

Nå er det ikke sånn at man absolutt skal måtte ha epidural heller. Bare vær åpen og ikke føl at du er dårligere med epidural enn du er uten. Gjør det som føles riktig for deg i øyeblikket. Jeg håper på å rekke det igjen, men psyker meg opp til at kanskje blir det ikke tid. 😁😉😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet følelsen i beina da jeg fikk epidural og kunne ikke gå før dagen etter.

Det er veldig individuelt hvordan nan reagerer, men kommer også an på mengde og varighet av bedøvelsen.

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du epidural og ikke spinalbedøvelse? Det kan jo være en side-effekt, men ingen av de jeg kjenner har blitt lammet. (Med unntak av keisersnitt som de får annen bedøvelse). Epidural ved fødsel blir beskrevet som "ruslerundt-epidural".

 

Men alt kan jo skje i en fødsel - med eller uten epidural. 😉

 

Limer inn en link:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php

 

Og som jeg har sagt før til knerten. Er ikke meningen og si at alle MÅ ha epidural. 😊 mer å motbevise at epidural er noe fyfy som en skikkelig mamma skal klare deg uten uansett hva som skjer eller hvordan det føles (ellers har hun ikke vært "flink" nok under fødsel...). 😊 lykke til! Både med og uten. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du epidural og ikke spinalbedøvelse? Det kan jo være en side-effekt, men ingen av de jeg kjenner har blitt lammet. (Med unntak av keisersnitt som de får annen bedøvelse). Epidural ved fødsel blir beskrevet som "ruslerundt-epidural".

 

Men alt kan jo skje i en fødsel - med eller uten epidural. 😉

 

Limer inn en link:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php

 

Og som jeg har sagt før til knerten. Er ikke meningen og si at alle MÅ ha epidural. 😊 mer å motbevise at epidural er noe fyfy som en skikkelig mamma skal klare deg uten uansett hva som skjer eller hvordan det føles (ellers har hun ikke vært "flink" nok under fødsel...). 😊 lykke til! Både med og uten. ❤️

Jeg fikk epidural 😊

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fikk du epidural og ikke spinalbedøvelse? Det kan jo være en side-effekt, men ingen av de jeg kjenner har blitt lammet. (Med unntak av keisersnitt som de får annen bedøvelse). Epidural ved fødsel blir beskrevet som "ruslerundt-epidural".

 

Men alt kan jo skje i en fødsel - med eller uten epidural. 😉

 

Limer inn en link:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php

 

Og som jeg har sagt før til knerten. Er ikke meningen og si at alle MÅ ha epidural. 😊 mer å motbevise at epidural er noe fyfy som en skikkelig mamma skal klare deg uten uansett hva som skjer eller hvordan det føles (ellers har hun ikke vært "flink" nok under fødsel...). 😊 lykke til! Både med og uten. ❤️

Jeg fikk epidural 😊

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Og for ordens skyld, jeg fraråder ikke epidural! Jeg syntes det var fantastisk å få litt lindring etter 10 timer med intense maserier. Det var ikke vondt å sette den og det var svært god hjelp!

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemorsblomst: Hva heter den filmen om vannfødsel? Jeg har og tenkt litt på det nemlig, er veldig nysgjerrig. Har ikke noe i mot epidural og er veldig klar for å få den ved behov, men kunne tenkt meg badekar i alle fall deler av fødselen :) 

 

Ellers går nå hverdagen sin vante gang. Er nå 100 % sykemeldt frem til permisjon, men føler det er mer enn nok å gjøre uansett. Har begynt å kikke på "hva du bør ha" listene rundt på nett, og kjenner jeg kanskje begynner å bli litt stresset. Har tidligere tatt det ganske med ro for vi har jo hatt de største og dyreste tingene i hus, men jaggu blir det litt med alt småtteriet og klær og, hehe:) Vi har i utgangspunktet arvet madrass fra broren min, men ser det anbefales de fleste steder å kjøpe ny til hvert barn, så kanskje vi gjør det. Hvis ikke kan vel den gamle fryses et døgn og støvsuges godt før bruk. Har heldigvis to små mnd igjen så får tro det er god tid enda :P

 

Endelig fått levert alle papirer om perm og foreldrepenger også, så kan senke skuldrene litt. Nå er det beina i sofaen med litt sjokolade og en episode av Castle før middagslaging til mannen kommer hjem. 

 

Ha en fin ettermiddag/kveld jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemorsblomst: Hva heter den filmen om vannfødsel? Jeg har og tenkt litt på det nemlig, er veldig nysgjerrig. Har ikke noe i mot epidural og er veldig klar for å få den ved behov, men kunne tenkt meg badekar i alle fall deler av fødselen :) 

 

Den het "Med hodet under vann". Veldig fin film. Jeg fikk ihvertfall enda mer lyst på vannfødsel. Men er også forberedt på endringer underveis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg laget 2 kg pepperkakedeig, skal ha pepperkake baking og hus laging med jentungen og to nabobarn på lørdag, 1 kg peppernøttdeig, 500 g brente mandler, en langpanne sjokoladekarameller og ca 40 havreflak med sjokolade. :) Ganske stolt av meg selv, selv om bekkenet ikke er helt enig.  :P  He he. :)

 

I morgen blir det jm, også senteret for å kjøpe litt julegaver, kjole til jentungen til julaften, og nye joggesko til meg. :hjerte:

 

Jeg har tenkt lite på smertelindring til fødselen, begynner vel å tenke på det når jm nevner det. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært! Jeg tenkte at jeg skulle få bakt litt når permisjonen starter, om en uke :) nå er det mye som må avsluttes på jobb, oppgaver må rettes og karakterer settes. Det skal bli fint med permisjon, håper jeg får noen uker før fødsel, føler mer sliten. Og ikke helt klar! Føler man seg helt klar? Har følt meg klar lenge, men nå som det virkelig skal skje - føler jeg meg ikke klar. Dette er første gang for meg, så jeg vet ikke hva jeg har i vente. Gleder meg veldig, men er også litt overveldet og redd :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det du sier Stjerne89. Permisjonen min begynner tidlig i neste uke. Litt stresset for alt som skal landes på jobb selv om mye er gjort. Skal bli deilig med noen rolige dager/uker før junior melder sin ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har skrevet fødselsbrev? Noen tips til hva som skal være med i et slikt brev? :)

 

Jeg har funnet ut at på den fødeavdelingen jeg skal på, er det en jordmor jeg kjenner. Hun er nok kjempe flink og alt det, men føles litt kleint om jeg skulle ende opp med henne. Kan man si at man ikke ønsker henne i et slikt brev? på en fin måte selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det må være helt legitimt å si at du ikke ønsker henne fordi dere omgås privat/er naboer/ tanta til faren din eller noe i den duren - sånn som jeg forsto deg er det jo ikke fordi du misliker henne som person, men fordi dere har en relasjon. Jeg tror (håper) det står et sted i mine papirer at jeg ikke vil ha samme jm som sist. Om hun dukker opp, hiver jeg henne ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har skrevet fødselsbrev? Noen tips til hva som skal være med i et slikt brev? :)

 

Jeg har funnet ut at på den fødeavdelingen jeg skal på, er det en jordmor jeg kjenner. Hun er nok kjempe flink og alt det, men føles litt kleint om jeg skulle ende opp med henne. Kan man si at man ikke ønsker henne i et slikt brev? på en fin måte selvfølgelig. :)

Samme her, jeg kjenner til minst to der, jordmor og barnepleiere. Skrev det i brevet. (Ahus sendte med spm/fødselsbrev da jeg fikk tilbud om fødeplass). Skrev det i brevet at jeg helst ikke ønsket noen jeg kjente til. 

Men i et annet brev stod det at man ikke kunne "reservere" seg mot ansatte. (Jeg tenker at de har kommet med det, fordi det er noen utenlandske som ikke ta i mot behandling /undersøkelser av et vist kjønn?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det må være helt legitimt å si at du ikke ønsker henne fordi dere omgås privat/er naboer/ tanta til faren din eller noe i den duren - sånn som jeg forsto deg er det jo ikke fordi du misliker henne som person, men fordi dere har en relasjon. Jeg tror (håper) det står et sted i mine papirer at jeg ikke vil ha samme jm som sist. Om hun dukker opp, hiver jeg henne ut! :P

Hvis man får en jordmor man med en gang merker man ikke har noe kjemi med, eller at det i det hele tatt "funker". Har man da lov å spørre om å bytte? 

Det er jo ikke noe hyggelig for den fødene å få en jordmor som overhode ikke "passer" sammen med en. 

 

(Jeg har ikke tenkt så mye på det før nå, hvis man rett og slett har den opplevelsen som du hadde/har nå, at du IKKE vil møte på den jordmora du hadde sist, kunne du sagt/gjort noe under fødsel da, før barnet ble født, eller jordmor gikk av vakt?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe fødselsbrev, og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller. Må evt være om ønsker om epidural/annen smertelindring ved behov etter vann, redsel for revning o.l.. Får se om jeg får noen nye tanker etter kurs om en uke :) 

 

Hehe, sitter å ser på Tangerudbakken nå, Hans og Bjørn Terje er herlige altså! 

 

Ps: trøndermager, sjekk tråd på terminklubbtråden vår ang og møtes;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Etter å ha sniklest her inne på januargjengen helt siden tidlig i mai er det vel på tide å gi seg til kjenne ;) Har hatt stor glede og nytte av å lese hva dere andre som venter små i januar har skrevet. Jeg venter selv en liten gutt i midten av januar. Han var veldig uplanlagt, og selv nå med 5,5(!!!) uker igjen til termin er det rimelig vilt og uvirkelig at jeg snart skal bli mamma. Har hatt et veldig greit svangerskap så langt, den største "plagen" er vel hovne bein så jeg klager ikke! :) På siste kontroll hadde jeg litt forhøyet blodtrykk, så jordmoren ville atter en gang ha meg til legen for å vurdere delvis sykemelding. Pga jobbsituasjon har hun vel egentlig ville hatt meg på sykepenger allerede en god stund (hadde nok fått innvilget om jeg ville, og særlig etter en episode for halvannen mnd siden som endte med innleggelse en natt), men selv synes jeg det har gått greit, og har ikke sett noe poeng med det. Er med andre ord ikke noen "best buddy" med jordmoren min. Er dere flere som opplever at jordmor fokuserer for mye på det negative, og ikke ser det positive at dere faktisk vil jobbe? Har også hatt en del kynnere, flere som har mye av det?

Samboeren min og jeg har nå vært på svangerskapskurs (veldig nyttig og mer lærerikt enn jordmortimene!!). Vi kommer nok ikke til å skrive noe fødebrev, om vi gjør det blir det vel for å skrive at jeg er åpen for det meste, og at jeg vil la jordmødrene se an meg ift smertelindring. Og at jeg ønsker at lille skal få med mest mulig blod fra navlestrengen (vente med avnavling).

Lurer også på om det er mye aktivitet inne på den fb-gruppa som er opprettet for oss i januar ift her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Etter å ha sniklest her inne på januargjengen helt siden tidlig i mai er det vel på tide å gi seg til kjenne ;) Har hatt stor glede og nytte av å lese hva dere andre som venter små i januar har skrevet. Jeg venter selv en liten gutt i midten av januar. Han var veldig uplanlagt, og selv nå med 5,5(!!!) uker igjen til termin er det rimelig vilt og uvirkelig at jeg snart skal bli mamma. Har hatt et veldig greit svangerskap så langt, den største "plagen" er vel hovne bein så jeg klager ikke! :) På siste kontroll hadde jeg litt forhøyet blodtrykk, så jordmoren ville atter en gang ha meg til legen for å vurdere delvis sykemelding. Pga jobbsituasjon har hun vel egentlig ville hatt meg på sykepenger allerede en god stund (hadde nok fått innvilget om jeg ville, og særlig etter en episode for halvannen mnd siden som endte med innleggelse en natt), men selv synes jeg det har gått greit, og har ikke sett noe poeng med det. Er med andre ord ikke noen "best buddy" med jordmoren min. Er dere flere som opplever at jordmor fokuserer for mye på det negative, og ikke ser det positive at dere faktisk vil jobbe? Har også hatt en del kynnere, flere som har mye av det?

Samboeren min og jeg har nå vært på svangerskapskurs (veldig nyttig og mer lærerikt enn jordmortimene!!). Vi kommer nok ikke til å skrive noe fødebrev, om vi gjør det blir det vel for å skrive at jeg er åpen for det meste, og at jeg vil la jordmødrene se an meg ift smertelindring. Og at jeg ønsker at lille skal få med mest mulig blod fra navlestrengen (vente med avnavling).

Lurer også på om det er mye aktivitet inne på den fb-gruppa som er opprettet for oss i januar ift her inne?

Hei og velkommen Fotoglad :) Vi er veldig aktive på fb-gruppa, mer aktivitet der enn her inne, selv om vi er noen som forsøker å holde liv i forumet :) Bare send meg en pm med navnet ditt så fikser jeg resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengekant: Trenger man det de første mndene? Vil kjøpe en skikkelig en, når jeg først kjøper, men de er jo så dyre! Så vil vente lengst mulig med å kjøpe en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på to fødselsforberedende kurs med jordmødre som jobber på sykehuset i Stavanger, og begge gangene var de veldig obs på å få frem at det ikke er noe problem å spørre om å bytte jordmor. De tar seg ikke nær av det, fordi de forstår at det er en veldig intim og tøff opplevelse for oss, og at noen rett og slett bare ikke har en kjemi som gjør at du kan jobbe godt sammen. Det å få en jordmor som du føler at du kan jobbe godt med har veldig mye å si. Og klarer du ikke si i fra selv, så kan du få barnefaren til å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg syns det må være helt legitimt å si at du ikke ønsker henne fordi dere omgås privat/er naboer/ tanta til faren din eller noe i den duren - sånn som jeg forsto deg er det jo ikke fordi du misliker henne som person, men fordi dere har en relasjon. Jeg tror (håper) det står et sted i mine papirer at jeg ikke vil ha samme jm som sist. Om hun dukker opp, hiver jeg henne ut! :P

Hvis man får en jordmor man med en gang merker man ikke har noe kjemi med, eller at det i det hele tatt "funker". Har man da lov å spørre om å bytte?

Det er jo ikke noe hyggelig for den fødene å få en jordmor som overhode ikke "passer" sammen med en.

 

(Jeg har ikke tenkt så mye på det før nå, hvis man rett og slett har den opplevelsen som du hadde/har nå, at du IKKE vil møte på den jordmora du hadde sist, kunne du sagt/gjort noe under fødsel da, før barnet ble født, eller jordmor gikk av vakt?)

Det kan godt hende jeg kunne ha sagt noe den gangen, sånn bortsett fra at jeg var en forskremt førstegangs som ikke skjønte hva som foregikk, ikke visste hvilke muligheter jeg hadde og ikke klarte å si noe som helst pga smerter. Skal prøve å være mer hurpete og kravstor denne gangen! :P (og jm på de to første skiftene jeg lå der, var kjempehyggelige, møter gjerne på de igjen)

Jeg mener at en fødsel er en så stor og viktig opplevelse i livet, at en må få si fra om kjemien ikke stemmer. Hvis ikke du og jm er på samme lag, så blir ting unødvendig mye tøffere slik jeg ser det.Og jm bør være profesjonell nok til å takle det;kanskje er hun den perfekte jm for noen andre. Evt la mannen fikse det via koordinatoren, så slipper du. ;)

Endret av mortilknerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengekant: Trenger man det de første mndene? Vil kjøpe en skikkelig en, når jeg først kjøper, men de er jo så dyre! Så vil vente lengst mulig med å kjøpe en :P

Du tenker på sånn tykk stoffremse langs kantene av sprinkelsenga, sant? Vi trengte det fra begynnelsen, knerten lå og gnudde huet oppi kanten hele tida. Vi hadde en fra ikea, kostet ikke allverden. Men pass på at nedre kanten er nedenfor madrassen, så ikke ungen kommer seg innunder! Det gjorde vår (han var stor da, kanskje ett år?), men far fjernet kanten umiddelbart. Fram til da var det en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye klær har dere pakket med i sykehusbaggen til dere selv? Jeg ser for meg at mange pakker altfor mye, og at mange uansett ender opp med å bruke sykehusskjortene. De er jo veldig praktiske da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...