Gå til innhold

Januargjengen2015<3


Twiiie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke vaska klæra enda. Blir nok vaska når komoden blir vasket. ;)

Vi kjøpte og hentet barnevognen og stellebord til badekaret i går. :)

Jeg har ikke pakket baggen enda, 9uker til termin så føler det er litt tidlig.

 

Men har handlet inn ekstra deo, tannkrem, tannbørste og litt annet smått. Jeg trur jeg skal pakke i en liten bagg/stor veske til selve fødselen, så blir det en liten trillekoffert til barsel tingene med alt til meg, babyen og sambo. :) jeg trur jeg kommer til å pakke litt mye, men det er en time hjem så vil ikke sende sambo hjem etter noe heller. Håper på familierom sånn at vi kan være sammen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det å få familirom på sykehuset? Tanken på at mannen min blir sendt hjem på kvelden/natten og at jeg må være alene syns jeg er ganske grusom! Hører at mange opplever det. Mange får jo ikke sove så mye pga endorfiner og slikt og virker som om det er vanlig å bli litt emosjonell og mye barseltårer!

 

Har ikke pakket fødebag enda, virker så lenge til. Men 10 uker er jo ikke så kjempelenge, og tvillinger kommer jo ofte litt før og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det å få familirom på sykehuset? Tanken på at mannen min blir sendt hjem på kvelden/natten og at jeg må være alene syns jeg er ganske grusom! Hører at mange opplever det. Mange får jo ikke sove så mye pga endorfiner og slikt og virker som om det er vanlig å bli litt emosjonell og mye barseltårer!

Har ikke pakket fødebag enda, virker så lenge til. Men 10 uker er jo ikke så kjempelenge, og tvillinger kommer jo ofte litt før og.

Kommer vel litt an på hvilket sykehus, tenker jeg. I Trondheim har de pasienthotell man blir flyttet til. (Hvis alt har gått bra) Du må kanskje se på sykehuset sine nettsider for å finne et skikkelig svar på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det å få familirom på sykehuset? Tanken på at mannen min blir sendt hjem på kvelden/natten og at jeg må være alene syns jeg er ganske grusom! Hører at mange opplever det. Mange får jo ikke sove så mye pga endorfiner og slikt og virker som om det er vanlig å bli litt emosjonell og mye barseltårer!

 

Har ikke pakket fødebag enda, virker så lenge til. Men 10 uker er jo ikke så kjempelenge, og tvillinger kommer jo ofte litt før og.

Det er som Stemorsblomst sier, det kommer ann på sykhuset. Du må sjekke om de da har passienthotell eventuelt. Jeg skal ha på Kongsvinger, å der er det stor sannsynlighet for å få familierom. :) Må betale litt for at far skal ligge der - typ 200 kr, å det er for dekking av sengetøy og mat. :) Så ikke dyrt i det hele tatt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurt og pakke to bagger? En til fødsel og en til barsel?

Satser på at alt går greit med tanke på fødsel så vi får flytte over på barsel ganske fort :) Til oss var det vell 350 kr for far i døgnet :)

Vi var på omvisning på føden og barsel på onsdag, veldig greit å få vite hva vi skal gjøre, og hvor vi skal henvende oss når vi kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lurt og pakke to bagger? En til fødsel og en til barsel?

Satser på at alt går greit med tanke på fødsel så vi får flytte over på barsel ganske fort :) Til oss var det vell 350 kr for far i døgnet :)

Vi var på omvisning på føden og barsel på onsdag, veldig greit å få vite hva vi skal gjøre, og hvor vi skal henvende oss når vi kommer :)

Er det St.Olavs tr.heim? :)

Har også lyst på en omvisning etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Nå er det visst veldig lenge siden jeg har vært innom her. Vel over i 3 trimester, ca. 30+5 i dag :) Spennende å lese om hvordan det går med alle, og ikke minst alle lure tips ang søknader, innkjøp, fødebager m.m! Jeg var veldig på søknaden om foreldrepenger tidlig i svangerskapet, men det falt helt ut når jeg fant ut at jeg måtte vente noen uker før jeg kunne søke. Så nå sitter jeg her og er endelig i gang med det :P  

 

Jeg er foreløpig 30 % sykemeldt pga bekkenet, men skal til ny vurdering neste uke. Kjenner det begynner å bli veldig tungt og til tider veldig vondt på jobb så tviler på at jeg klarer å jobbe til januar. 

 

Av ustyr mangler vi stellebord, stellebag, bleier og annet smått, en del klær. Har fått tilbud om arvaklær fra to hold så tror vi skal være dekket :) Har hentet babypakken fra Barnas Hus (Mammabox), og den var forsåvidt grei. Fikk en pysjamas i str 104, våtservietter, en gassklut, en NUK smokke, vaskekapsler fra Neutral, produktkatalog, bladet "Henne" og et lite hefte om Alt til den lille.

 

 

 

Er det St.Olavs tr.heim? :)
Har også lyst på en omvisning etterhvert. :)

 

Jeg skal på St. Olavs, og jeg fikk beskjed fra jordmor på siste kontroll om at de har sluttet med omvisning. Vi skal på fødselsforberedende kurs i regi av helsestasjonen 11.des, og da forstod jeg det slik at vi vil få info om avdelingen, se bilder/video osv. Hadde også gledet meg til omvisning, men får tro det er en grei måte dette også. 

 

Håper også det er litt info/praktisk trening i fht til barnestell osv.. som førstegangs er det veldig skummelt spør du meg:p Det meste er jo logisk, men likevel... greit å tørrtrene :P Krysser fingre for at det blir noe om dette på det kurset vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om det var så mye om barnestell på kurset, men de var stort sett veldig greie på hotellet. Vi fikk råd om navlestell, bleieskift og hjelp til det første badet (knerten ble ikke badet før etter noen dager, men da var det jaggu på tide - var jo kun det grøvste de hadde tørka av rett etter fødselen). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å ha to bagger (en koffert til barsel og en veske til fødsel) :) Tenker at det er like greit å ikke ha for mye inne på føden. ;)

 

Vi skal på fødselsforberedende kurs 16. desember, de anbefaler å ta det ca 4 uker før termin, men detta er siste gang før jul så da blir det enda litt tidligere. ;) Der får vi omvisning og informasjson. :) Glder meg til å reise. :)

 

Ellers så har vi fått alt av større ting inn i huset, mangler kluter, egene håndkær, mer klær, flere sengetøy og bleier - sikker mer også, men sånn jeg tenker, nå kommer jula først så får se hva vi får da. Så kjøper jeg det siste på januarsalget. ;) He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det lurt og pakke to bagger? En til fødsel og en til barsel?

Satser på at alt går greit med tanke på fødsel så vi får flytte over på barsel ganske fort :) Til oss var det vell 350 kr for far i døgnet :)

Vi var på omvisning på føden og barsel på onsdag, veldig greit å få vite hva vi skal gjøre, og hvor vi skal henvende oss når vi kommer :)

Er det St.Olavs tr.heim? :)

Har også lyst på en omvisning etterhvert. :)

 

Nei :) Ålesund sykehus :) Fikk brev fra jordmor om omvisningen, og at vi måtte si ifra hvis vi ville :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsforbedrene kurs høres igrunn greit ut :) Vi fikk litt info på omvisningen, og neste time til jordmor skal handle om fødsel, men mer en det tror jeg ikke vi skal på :) Tror ikke jeg kommer til å bli forbredt uansett hvor mye info jeg får og leser om... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på fødselsforberedende kurs, det var kjempenyttig. Spesielt for samboeren min, og jeg syns det var fint at han fikk all den infoen :) jeg hadde hørt om det meste fra før av. Vi var også hos jordmor til samtale om amming og tiden etter fødsel, der følte jeg også at han lærte masse. Lærte litt selv også! Det er jo ikke alt jeg husker på å informere han om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste kontroll fikk jeg med meg to dvd'er hjem. En om fødsel og hvilken smertelindring man kan få og hvordan partner kan samarbeide på føden, den andre var om vannfødsel. Disse har jeg sett sammen med samboer, og han skal faktisk være med på neste kontroll. Da skal vi snakke om fødsel. Men ellers har jeg ikke fått tilbud om noe kurs. :) håper vi lærer litt av jordmor da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det med vasking av utstyr? Skal selvsagt vaske klær, sengetøy og håndklær. Men vasker dere overmadrass, dyne, sengekant, voksipose og lammeskinn før bruk? Jeg tenkte at dette var ting som bare måtte luftes, da alt er kjøpt nytt. Ble litt usikker nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det med vasking av utstyr? Skal selvsagt vaske klær, sengetøy og håndklær. Men vasker dere overmadrass, dyne, sengekant, voksipose og lammeskinn før bruk? Jeg tenkte at dette var ting som bare måtte luftes, da alt er kjøpt nytt. Ble litt usikker nå :)

Jeg har sengekant, voksipose og dyne brukt, så det er vasket. Overmadrass vasket jeg, men lammeskinn fikk jeg beskjed om å kun lufte og støvsuge før bruk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner at rundvasken er litt tyngre enn ellers...? Har tatt kjøkkenet idag, tenkte å begynne på stua i morgen. Mn synes det er kjempe tungt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg her om dagen å ta "den store nedvasken før baby kommer". Det vil jeg neppe anbefale videre. Vasket hele dagen og endte opp med ødelagt rygg + at det jeg fikk fått masse vann i kroppen dagen etterpå som er fryktelig smertefullt fortsatt en uke etterpå. (Ikke det at man må få vann i kroppen av å vaske, men jeg følte jeg presset kroppen for mye og at jeg fikk svi for det). Vi må være flinke til å slappe av og lade batteriene nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det. Jeg skal være litt mer forsiktig idag. Skal vente med å vaske bak sofaen til samboer kommer hjem.

 

Jeg har for uvane å gå løs på alle mulige oppgaver, er det for tungt eller vanskelig gir jeg ikke opp. Jeg skal liksom klare alt selv. Det er ingen god egenskap! Jeg må bli flinkere til å spørre om hjelp og innse at jeg ikke klarer alt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babyfin:)

Her blir fødebaggen pakket i løpet av et par dager:) Nå har vi flyttet inn i nytt hus å fått pakka ut. Klær etter veslegutt og det nye til veslejenta har jeg finni frem og gjort klart for vasking:) Tar det nok til helga:) tenker jula blir litt travel, så godt å bli ferdig med alt så tidlig vi kan så er det bare å slappe av når det er rom for det:) Slipper heldigvis julerengjøringa siden det er nyvaska;) men daglig husarbeid begynner bli et slit ja:P Dyner har jeg vasket, men de er jo brukt. Saueskinn ble renset for 1 år siden så lufter og støvsuger det. Hun skal arve sprinkelseng og madrass av kommende storebror, madrassen, eller trekket blir vasket jevnlig hele tiden:)

 

Samboern var med på forrige fødsel, men nå sa han i går at han grua seg mer denne gangen siden han viste hva han gikk til. Trodde det skulle være omvendt. Eneste som var for han var å se meg ligge skrike i 5 timer så er nok det han gruer seg til igjen;) Fikk høre på jordmorsamtalen på omvisningen at jeg var en utmerket kandidat for å føde i vann, så krysser fingrene for at dette skal gå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gjennom turnusen ifht sykemelding med sjefen idag, og det ser jammen ut til at jeg i praksis går ut i permisjon 18.desember! Det er vesentlig bedre enn 14.januar som er den egentlige datoen. Så nå er det plutselig ikke lenge igjen allikevel :) Får bare håpe jeg ikke syns det blir kjedelig da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra skal du se. Jeg har nå gått hjemme i 4 uker. Her går tiden til juleforberedelser - baking, pynting og pakking ;) Det kommer jo ann på hvadu ggjør det til. :) Jeg tenker at jula blir aktiv uansett, så godt med noen uker før der også. Spør meg igjen i midten/slutten av januar hvis ungen ikke har kommet enda. Da har jeg sikkert en annen tone. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var kjedelig å gå hjemme sist, iallefall, sånn bortsett fra de to ukene på overtid... Da forsvant tålmodigheten! Særlig når mine tre venner med termin etter meg, fikk før meg! :-P

Idag har jeg vært til samtale på sykehuset, handlet gjestesenger, tørket litt støv, tatt med knerten til legen (i bæremeis, brukte 30 min på å gå i sakte fart) og lagd middag. Er fullstendig gåen, og burde gjort en hel del til før i morgen da er det kveldsvakt på meg, barnevakt til knerten og svigers kommer... Jadda...

Samtalen med jm på sykehuset var bra, men jeg grein jo som bare det. Men hun forklarte en del om forrige fødsel, og om smertelindring. Noen som har prøvd elektriske støt? (Man kunne regulere styrke og sånn selv) Og hun anbefalte epidural dersom jeg var redd for å bli helt borte i smertene igjen (kunne verken snakke eller bevege meg sist, det er det jeg syns er så trasig). Jeg er i utgangspunktet skeptisk til epidural, men jeg har jo noen uker til å tenke på hva jeg vil synes er verst. Har aldri ment at de som velger epidural er mer pinglete enn andre, men klarer ikke å legge fra meg en liten følelse av skuffelse allikevel om jeg må ha det. Klarer ikke å forklare hvorfor... Og så er jeg litt redd det skal stoppe opp eller gå saktere, men det er jo sikkert haugevis som bruker det hver dag og syns det er gull. Mye å tenke på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har første fødsel uten epidural og var så smertepåvirket at jeg var helt borte. Var livredd for fødsel nr 2. Da fikk jeg epidural og det ble en veldig fin fødsel. Jeg tar gjerne epidural med nr 3 om jeg bare rekker.

 

Du er ikke dårligere eller bedre om du bruker den ene eller andre smertelindringen. Det har blitt status fot noen å føde uten epidurql, men det beste du kan gjøre for barnet er å sørge for at det har en mor som er i best mulig form etter fødselen. Heier på deg uansett hva du velger! 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med formen etterpå er jo også et godt poeng. Står vel "veldig sliten mor" i alle notatene fra første døgn på barsel... Jeg var bare ute av senga for å spise og tisse, orket ikke dusje før neste dag (fødte på morgenen) og selv ikke mamma fikk komme på besøk før dag 2 etter fødselen, tror ikke jeg snakket med henne selv i tlf en gang. Og det var kanskje 10 timer med smerter, ikke dagevis som noen opplever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...