Gå til innhold

Januargjengen2015<3


Twiiie

Anbefalte innlegg

Hatt en helt grusom natt :-( Så forferdelig vondt i bekken og ryggen på høyre side, knapt sovet, duppet 2 ganger men våknet fort av smertene igjen. Fortsetter det sånn er eg jo utslitt lenge før fødsel, 13 dager til termin. Skal på vekstkontroll igjen kl 09.30, så blir spennende å se om eg har greid å feite opp mini i julen, han var litt liten i forhold til termin på kontroll rett før jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt en helt grusom natt :-( Så forferdelig vondt i bekken og ryggen på høyre side, knapt sovet, duppet 2 ganger men våknet fort av smertene igjen. Fortsetter det sånn er eg jo utslitt lenge før fødsel, 13 dager til termin. Skal på vekstkontroll igjen kl 09.30, så blir spennende å se om eg har greid å feite opp mini i julen, han var litt liten i forhold til termin på kontroll rett før jul

Så spennende, men tips til deg er å prøve å gå en blund når du kan. Selv om det skulle være midt på dagen. Prøv å benytte anledningene du har til å kunne gå hvilt deg, ellers blir du som du sier fort utslitt... 😊 masse lykke til! Håper det ikke blir for lang tid med maserier før du er ordentlig i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som har begynt å få noen tegn da? Jeg synes jeg har mer kynnere, og litt menssmerter i mage og rygg, uten at det ser ut til å skje noe av den grunn.

Tror det er noen forskjeller fra sykehus til sykehus mtp igangsetting.

 

Tegn? Jeg er litt usikker. Har slitt med hodepine og kvalme i tre dager nå, litt av og på. Gikk nettopp over. Fant rester av slimproppen (tror jeg) i stad, hatt mensmurringer og ryggvondt hele torsdag. Nå har jeg nettopp hatt skikkelig diaré, det var ikke vondt eller noe. Kanskje det er noe som skjer? ;) har termin i dag... Spennende dette altså, og nå får jeg ikke sove :P hva med deg? :D

 

Har fått time til kontroll i neste uke, så blir spennende å se hva de sier da :)

 

Det høres jo ut som du har mange tegn :) Jeg har faktisk også vært både kvalm og hatt hodepine i flere dager, og hatt litt magesmerter (noe som kanskje er helt uavhengig). Alt dette er uvanlig for svangerskape mittt, så spennende å se om det kommer til å skje noe snart. 

 

Takk for svar, og tvi tvi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hatt en helt grusom natt :-( Så forferdelig vondt i bekken og ryggen på høyre side, knapt sovet, duppet 2 ganger men våknet fort av smertene igjen. Fortsetter det sånn er eg jo utslitt lenge før fødsel, 13 dager til termin. Skal på vekstkontroll igjen kl 09.30, så blir spennende å se om eg har greid å feite opp mini i julen, han var litt liten i forhold til termin på kontroll rett før jul

Så spennende, men tips til deg er å prøve å gå en blund når du kan. Selv om det skulle være midt på dagen. Prøv å benytte anledningene du har til å kunne gå hvilt deg, ellers blir du som du sier fort utslitt... masse lykke til! Håper det ikke blir for lang tid med maserier før du er ordentlig i gang.

Mini er fortsatt en del under gjennomsnittet, men har hatt fin vekst siden sist :-) Prøvde å sove litt etter vekstkontroll før eg sku til jordmor, men fikk ikke sove siden smertene i høyre hofte og ryggen på høyre side er veldig vonde og stikkende. I følge jordmor er mini komt helt ned i bekkenet nå, så kjenner en del press mot utgangen. Usikker på om smerter i rygg og hofte er rier, tror det er en blanding av bekkenløsning med litt modning innimellom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elman: Bare å si ifra hvis du vil være med på fb-gruppa :) Altid hyggelig med flere der inne :)

 

Så hyggelig. Jeg er helt ny her. Har vært på Alt for mamma en stund, men der har det vært veldig lite aktivitet. Så plutselig at her inne var det mye mer :) Er fb-gruppa for hele landet, eller er det oppdelt etter området? (litt rart formulert av meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror st.olav setter igang dag 11 hvis det ikke er noen grunn til å starte før (var iallefall det de gjorde med meg sist, fikk dato for induksjon på overtidskontrollen). Overtidskontrollen var én uke etter termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Elman: Bare å si ifra hvis du vil være med på fb-gruppa :) Altid hyggelig med flere der inne :)

Så hyggelig. Jeg er helt ny her. Har vært på Alt for mamma en stund, men der har det vært veldig lite aktivitet. Så plutselig at her inne var det mye mer :) Er fb-gruppa for hele landet, eller er det oppdelt etter området? (litt rart formulert av meg)

Hele landet! Gøy å følge med der :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Elman: Bare å si ifra hvis du vil være med på fb-gruppa :) Altid hyggelig med flere der inne :)

Så hyggelig. Jeg er helt ny her. Har vært på Alt for mamma en stund, men der har det vært veldig lite aktivitet. Så plutselig at her inne var det mye mer :) Er fb-gruppa for hele landet, eller er det oppdelt etter området? (litt rart formulert av meg)

Hele landet! Gøy å følge med der :)

 

Som Stjerne89 sier :)

Send meg en pm med navnet ditt, så finner jeg deg på fb, hvis du vil være med :) Jeg sletter deg som venn etter jeg har lagt deg til i gruppa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere herinne som har en rolig baby?

For et par uker siden har han vært helt propell. Nå må jeg plage han masse for å kjenne bevegelse.

39+3 uker nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Twiie og Stjerne89 :)

 

Er det noen som har tanker rundt det å bli satt i gang vs vente til det skjer selv? Jeg har prøvd å lese meg litt opp på det. Noen mener at det er unødvendig å gå for lenge på overtid da det er mer risiko forbundet med det, både før, under og etter fødsel. Mens jeg også har hørt at det er risiko ved å bli satt i gang, pluss at det er vondere og kan være mer langdrygd da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere herinne som har en rolig baby?

For et par uker siden har han vært helt propell. Nå må jeg plage han masse for å kjenne bevegelse.

39+3 uker nå!

På slutten kan det bli både mer og mindre bevegelse, men hvis du er bekymret må du ringe føden. Stol på magefølelsen din. Det er det viktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia:) 

Kan jeg og få være med her og på fb i januar gruppa? Har termin helt på starten av februar, men siden dette er ei planlagt keiserinne så blir det garantert januarbaby:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="Elman"

 

Er det noen som har tanker rundt det å bli satt i gang vs vente til det skjer selv? Jeg har prøvd å lese meg litt opp på det. Noen mener at det er unødvendig å gå for lenge på overtid da det er mer risiko forbundet med det, både før, under og etter fødsel. Mens jeg også har hørt at det er risiko ved å bli satt i gang, pluss at det er vondere og kan være mer langdrygd da.

 

Jeg gikk nesten to uker over sist, og det gikk ganske hardt for seg med riene, men jeg vet jo ikke hvordan det ville vært om kroppen startet frivillig.

Denne gangen har jeg tul 2 uker etter siste-mens-termin, og har allerede sagt at jeg heller vil settes igang og få en levende unge enn å vente to uker etter tul. Jeg skal derfor på en ultralyd i uke 39, og så håper jeg at de legger en plan da. Er veldig spent; føler meg som en førstegangs om det starter hjemme! Men håper jo også at jeg slipper å bli satt igang, selv om det hadde vært veldig praktisk med en dato ifht barnevakt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="Elman"

 

Er det noen som har tanker rundt det å bli satt i gang vs vente til det skjer selv? Jeg har prøvd å lese meg litt opp på det. Noen mener at det er unødvendig å gå for lenge på overtid da det er mer risiko forbundet med det, både før, under og etter fødsel. Mens jeg også har hørt at det er risiko ved å bli satt i gang, pluss at det er vondere og kan være mer langdrygd da.

 

Jeg gikk nesten to uker over sist, og det gikk ganske hardt for seg med riene, men jeg vet jo ikke hvordan det ville vært om kroppen startet frivillig.

Denne gangen har jeg tul 2 uker etter siste-mens-termin, og har allerede sagt at jeg heller vil settes igang og få en levende unge enn å vente to uker etter tul. Jeg skal derfor på en ultralyd i uke 39, og så håper jeg at de legger en plan da. Er veldig spent; føler meg som en førstegangs om det starter hjemme! Men håper jo også at jeg slipper å bli satt igang, selv om det hadde vært veldig praktisk med en dato ifht barnevakt! ;)

 

Betyr tul ultralydtermin? Og hva mener du med å få en levende unge? Tenker du på risikoen ved å gå over? Skjønner at du vil bli satt i gang om ultralydtermin er så lenge etter menstermin ja. Men da er det også gode sjanser for at fødselen har startet selv :) Jeg tenker jeg må gjøre meg opp en mening om hva jeg vil før jeg kommer på trivselskontroll. Måtte mase meg til den kontrollen, og kan se for meg at jeg må det samme hvis jeg ønsker å bli satt i gang. Vanskelig å vurdere de to opp i mot hverandre om det er risiko ved begge, men er kanskje mer risiko med å gå lenge over?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flere herinne som har en rolig baby?

For et par uker siden har han vært helt propell. Nå må jeg plage han masse for å kjenne bevegelse.

39+3 uker nå!

På slutten kan det bli både mer og mindre bevegelse, men hvis du er bekymret må du ringe føden. Stol på magefølelsen din. Det er det viktigste. :)

Han rører på seg, men enkelte ganger må det mer til enn bare noe kaldt og søtt. Har maskert magen, dyttet litt på den ved enkelte anledninger.

Er 3. gangs, så føler at jeg burde være litt mer sikker på det som angår gravidmage :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Twiie og Stjerne89 :)

 

Er det noen som har tanker rundt det å bli satt i gang vs vente til det skjer selv? Jeg har prøvd å lese meg litt opp på det. Noen mener at det er unødvendig å gå for lenge på overtid da det er mer risiko forbundet med det, både før, under og etter fødsel. Mens jeg også har hørt at det er risiko ved å bli satt i gang, pluss at det er vondere og kan være mer langdrygd da.

Har ei venninne som jobber på nyfødt intensiv. Hun sier at som oftest hvis det er en "stor" baby som kommer til de (de har nesten bare fortidlig fødte), er det pga.infeksjon i forbindelse med overtid (og da er det snakk om mer enn 7 dager etter termin).

Begge mine har vært gjennom penecilin den første leveuken. Jeg vil insistere at jeg ikke går mer enn 7 dager over denne gangen. Håper samboeren vil være litt mer påståelig denne gangen (han var litt vel pusete på overtidskontroll sist svangerskap, selv om han fikk streng beskjed å være i forhandlingsmodus!).

Endret av nicki82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tul = ultralydtermin, ja. Jeg er redd for at morkaken skal takke for seg hvis jeg går altfor lenge over, eller at noe annet skal gå galt. Som regel går det sikkert helt fint, jeg syns bare ikke at dette er noe man gambler med! Knerten kom 12 dager etter tul, men da var det bare én dag i forskjell mellom de to terminene, så var ikke så bekymret. (Bare fryktelig lei! :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du på kontroll, Elman? Vet du om det er forskjell på trivselskontroll og overtidskontroll? Jeg skal på trivselsktrl i uke 39 og fikk inntrykk av at det bare var ultralyd, men på overtidskontrollen var det full sjekk og samtale med både jm og lege. Håper det er mer enn bare ultralyd, ellers er jeg vel like klok når jeg går igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å fortelle litt om hvordan det var da lillesøster kom til verden på nyttårsaften.

 

Hun er mitt barn nummer to. Førstemann kom til verden i uke 36+4 pga svangerskapsforgiftning. Jeg ble dårlig raskt og fødselen satt igang. Det endte i et hastesnitt,

 

20 desember skjedde det en endring i formen min. Jeg ble mye mer trltt og sliten, slet med maserier og kvalme og var tungpustet. Ekstra kontroller viste at alt var fint med litt forhøyet blodtrykk.

 

Var på kontroller med blodprøver, urinprøver, ctg og uktralyd både 23/12 og 24/12, alt så bra ut.

Julen tilbragte jeg stort sett på sofaen eller i sengen med noen sinnsyke ødemer og generell dårlig form.

 

På kontroll 30/12 hadde blodtrykket steget til 170/90 og jeg ble lagt inn. To timer senere var blodtrykket 225/125 og jeg havnet på intensiven. La der med kontinuerlig overvåkning og intravenøse medisiner. 31/12 om morgenen fikk jeg beskjed om at barnet skulle være ute innen en time siden blodtrykket mitt ikke sank med intensiv behandling. Det eneste som tilsynelatende var galt var blodtrykket.

 

Jenta ble tatt med keisersnitt om morgenen og var stor, frisk og rask. Men etter forløsningen slo svangerskapsforgiftningen ut i full blomst. Lever, nyrer, lunger, blodtrykk, puls osv viste at noe var galt og jeg havnet tilbake på intensiven.

 

Der har jeg vært siden til kontinuerlig overvåkning og behandling. Nå ser det bra ut og jeg skal få være sammen med babyen min :)

 

Alt går fint her, men det er litt flaks også, for hverken jeg eller legene skjønte hvor syk jeg holdt på å bli. Så hvis formen endrer seg og dere ikke føler dere bra, ikke bare avskriv det som tungt å være høygravid. Få heller to kontroller for mye :)

 

Lykke til med forestående fødsler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Bra du allerede var på sykehuset når det tok helt av, da! Og bra at det gikk bra til slutt! Men ser for meg at det kan være vrient å skille vanlig sliten-gravid-plager fra dette-må-fikses-NÅ-plager, ihvertfall for oss som ikke er lege og jm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...