Gå til innhold

November 2014 baby❤️


DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

 

Merker at jeg gruer meg litt nå.. Jeg vil gjerne vite hva en rie kjennes ut som før de faktisk kommer! haha.. Så teit! Jeg har jo hatt en del kynnere, men de er jo ikke vonde, bare ubehagelige til tider. Jeg er nysgjerrig på hvor vondt en rie gjør. Kan jo selvfølgelig tenke meg at det er inni h%/$%% vondt, men greier ikke se for meg hva slags smerte det er. Jeg har hørt flere si at det er som veldig veldig sterke mens smerter, men jeg har ikke vært plaget noe særlig med mens smerter, så jeg aner liksom ikke helt hva jeg har å "se frem til"

 

 

Det var dagens halvfilosofiske tanke.

Jeg har ikke født før ig vet ikke hva en rie er men jeg har tatt abort og vet ikke om de kan sammenlignes. Det som er det fine er at vi alle takler smerte på forskjellig måte og det er ingen som kan fortelle deg hvordan disse smertene er for du vil oppleve de på helt annen måte. Derfor tenker jeg at det er bra å ikke vite på forhånd. Da vet vi ikke hva vi går til så når man står oppi det må man gå igjennom det

Og ta det slik det kommer. Jeg tror det er utrolig hva kroppen takler. Og som jordmor sa til meg trekk alt til deg med åpent sinn og hør på de rundt deg. Og øv deg på puste teknikker tror det kan hjelpe mye.

Helt klart jeg tror det er vondt men kvinner gjør ikke dette bare 1 gang men kanskje 3 og da kan det UMULIG være så utholdent. Vi er skapt for dette- du får all den hjelpen du trenger og tenk premien du får.

Hørtes ut som jeg var kjempe klar for fødselen hehe. Jeg har gått å kvidd meg lenge men funnet ut at jeg ikke helt vet hva jeg kvir meg til. For jeg vet ikke hva jeg går til :) håper det hjalp litt :/

Det kommer til å gå fint! Som det skrives her så gjør man det jo igjen fordi det å få barn er så stort! Og når man får barnet opp på brystet så er mye av det vonde snart glemt. Og det føles som en så stor prestasjon å klare å gå gjennom en fødsel at på mange måter er det en seier i etterkant. ❤️

 

Jeg er gravid med tredjemann men gruer meg like fult. 😱 Men vet at jeg kommer gjennom det nå også. 😄👍 og det gjør dere også!

 

Husker at jeg synes det var litt skummelt å ikke vite hva jeg gikk til første gang så her kommer min beskrivelse og noen tips som jeg synes har hjulpet. Smertene føles jo sikkert litt ulikt fra person til person, men en slags beskrivelse (forsøk);

 

- magen knyter seg så stram at det kjennes ut som en voldsom krampe (samme type smerte som mensen men mye mer intens). Magen drar seg rett og slett sammen for å presse babyen ut. Det kjennes litt ut som muskler "rakner" på en måte (når de trekker seg så voldsomt sammen), men det gjør de selvsagt ikke i virkeligheten

- Etterhvert er det litt vondt å stå, snakke eller gjøre noe som helst når de holder på. Konsentrer deg da om å puste (store drag inn gjennom nesen og ut gjennom munnen), prøv å ikke være stiv i kroppen (kjenn etter om du knytter never, biter tennene sammen eller knytter muskler et annet sted i kroppen) hvis du klarer å følge dette så jobber kroppen bedre og det gjør mindre vondt

- Tenk at kraften i kroppen skal bevege babyen nedover (mot underlivet), for meg hjalp det å tenke at jeg var på et sted hvor jeg hadde gode assosiasjoner til fra en ferie. Jeg tenkte på riene som bølger som snart gikk over og at jeg skulle "flyte" med riene. Knis, det høres litt sånn indianerkvinne ut dette her, men det hjalp faktisk!

- det kan stråle ut i lyskene og i korsryggen når man har rier. Det blir nesten like intenst som selve magevondten.

- ta fødselen litt som den kommer - ikke føl at du må være martyr, og at du må klare å føde uten smertelindring (kanskje blir det behov for det), stol på egne instinkter (og si skikkelig ifra), og ikke gå i kjelleren om ting ikke blir helt som du har sett for deg (kanskje må du ha et keisersnitt underveis feks, og det er ikke nederlag. Det viktigste er at babyen og du er trygge).

 

Jeg har hatt venninner som har blitt veldig lei seg etter å ha måttet ta keisersnitt fordi de ikke følte at de var flinke nok (bare tull selvsagt - de var like flinke som resten av oss), har selv hatt en fødsel med og en uten smertelindring: epidural fra syv cm som var med på at jeg fikk en fantastisk fødsel, mens den første ble for voldsom uten at jeg fikk noe form for smertelindring. Ikke bestem deg på forhånd med andre ord. Men du kan jo bestemme deg for at du vil prøve uten og så se det an.

 

Heia! Dette klarer vi! Det gjør vondt men vi kommer gjennom det med verdens fineste premie etterpå! Bare tenk å få holde den lille for første gang!!! ❤️❤️❤️

 

Kjenner at å skrive om det er litt terapi... 😄😄😄 ligger forresten med kynnere så det holder, og det er enda seks uker til termin. Er klar for å sove i stedenfor... 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Har samme tanker rundt rier. Veldig nysgjerrig på hvordan det er. Jeg har ikke hatt noen kynnere dette svangerskapet (eller, ingen jeg har kjent!) så jeg vet ikke hva "litt vondt" er engang..

Sover veldig dårlig, sliter med mye vondt oppi ribbeina, og bekkenet har begynt å bli vondt igjen!

 

FIkk i alle fall bakt kanelboller i går, som nå ligger i fryseren! Og satt opp sprinkelsenga. Har vasket siste rest i dag, så nå gjenstår bare én ting: sy babynest. SPørs om jeg får gjort det før fødsel.

ja, og gjøre ferdig fødebagen da :fnise:

Insidetips på babynestet: ikke tenk at "den kanten rundt ser så voldsom ut, jeg syr den litt mindre" (man skal tross alt stappe den, noe som innebærer å putte hånda, med fyll helt innerst :balltre: )
haha!! Jeg vet, har laget et par før og hater den kanten like mye hver gang 😁😁
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten fem uker igjen, men litt tidlig p begynne med timesvis med kynnere likevel... 😝

Har kynnere hele dagen og hele natten. Jordmor så det var helt normalt. Mange av kynnerene er veldig vonde også. Jetg er i dag uke 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine tanker dere har rundt fødselen. Det gjorde godt å lese nå. Her er det fem dager igjen til termin og motivasjonen er heldigvis stigende:) Det er jo heldigvis noe i dette med at man blir så lei at man gleder seg til, om ikke akkurat smertene, så i alle fall å få det overstått;)

 

2-åringen min sliter fremdeles med dette hosteviruset, så det er sikkert like greit at fødselen drøyer til vi får sove om nettene igjen... Ikke spesielt god timing å måtte levere han til besteforeldrene når han hoster hele natta. Da vil han jo helst ha mamma og pappa der. Om han ikke er bedre på mandag, må vi ta en tur til legen igjen, tenker jeg.

 

Ha en fin lørdag alle dere gode damer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg er blitt allergisk. Mot skittentøy og rot. Hvor skal dette ende  :huh:

 

Tre hele dager til vi reiser nå. Og 12åringen går nesten på veggene her: "dette er den lengste uka i mitt liv" sa han i går  :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååå, jeg får snart ikke puste her....😳😩 Vesla sparker og gnir seg mot ribbeina og ligger fortsatt høyt! Har nå symfysemål på 39 cm og det merkes...🐷🐷🐷 Til tross for at hun er godt festet i bekkenet, er magen fortsatt høy, og jeg sliter med å puste normalt når jeg sitter! trodde magen skulle falle ned mot slutten!?Mulig hun er lang? 39+0 i dag og 10 dager til termin.... Keep up the good work!💪👍❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Corneliuss, det hjalp faktisk veldig å lese om dine erfaringer!! Jeg aner ikke hvordan jeg kommer til å håndtere en fødsel, så jeg er egentlig åpen for det meste... (til og med epidural... noe jeg "aaaaaaldri" skulle ha.. haha). Jeg har liksom alltid takket nei til smertelindring. En gang takket jeg nei til morfin, selv om jeg lå på glattisen med umenneskelige smerter, og et kne helt ut av ledd. Jeg liker virkelig ikke å bli dopet ned! :P Men jeg skal prøve å ikke være martyr. Vil heller ha en fin fødsel, enn å huske den som helt forferdelig.. 

 

Denne natten var litt brutal for meg. Babyen var så rolig når jeg la meg ned, at jeg fikk helt panikk. Reagerte ikke på vann, eller at jeg strøk på magen (og babyen her pleier jo å være veldig aktiv). Det var like før det ble en tur til sykehuset på oss... Til slutt i 3 tiden begynte jeg å hyle og grine hysterisk, siden jeg trodde noe var galt, og da våknet han visst. Da var han så aktiv at jeg ikke fikk sove, og at ble redd for at han skulle snu seg i seteleie igjen.

 

Fy søren så PARANOID jeg er om dagen..  :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, malv. Er det ikke det ene så er det det andre... 😉 det er normalt å være stresset så det er nok mange som kjenner seg igjen. Nå er det ikke så lenge igjen! Og jeg tenker at det er bra at du er oppmerksom på liv mot slutten av gravditeten. Det er jo liksom jobben vår det nå. 😊 og noen ganger så lurer de oss litt med å sove når vi tenker at de skal være våkne og omvendt.

 

Og når det gjelder smertelindring så kan det godt hende at du klarer deg fint uten. Jeg bare synes at det er mange som på død og liv skal klare seg uten uansett hva som skjer - men man blir hverken bedre eller dårligere mor av å bruke eller ikke bruke smettelindring under fødsel. Man får liksom et inntrykk av at man ikke er like "flink" om man bruker smertelindring - og da skal man holde ut absolutt alt selv om det føles traumatisk og fødselen blir ødelagt av at mor både får panikk og fødselstraumer i etterkant. Jeg tenker at hvis man av og til tar en pille for hodevondt så virker det litt absurd å være hardnakket på å ikke skulle ta noe under fødsel (som tross alt sannsynligvis er den høyeste smerten man har i et liv). 😉 Men det er jo ikke om å gjøre å ta smertelidnring heller - går ting ok uten så er det jo topp! 👍😄 vær litt åpen for hva som skjer underveis og ikke planlegg at alt må være på en viss måte mens avvik fra planen blir nederlag.

 

For meg er det viktigst å kunne ha en fødsel uten mye rifter og at jeg skal være med. Og jeg var så smertepåvirket når jeg fødte sønnen at jeg ikke var skikkelig tilstede. I etterkant har jeg hatt litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke var "gladere" når han endelig kom ut. På en måte ble det større for meg at smertene var over enn at jeg endelig fikk møte han. Med datteren min som fødselen gikk litt mer kontrollert for seg, så var jeg bevist på hva som skjedde hele fødselen og når hun kom så var jeg så lykkelig for å møte henne. Hvis du forstår forskjellen. Det var jo fremdeles sinnsykt vondt, men siden jeg fikk epidural ved 7 cm (helt i siste liten) så ble riene frem til ti cm på en annen måte en med sønnen. Jeg følte at både jeg og jordmor hadde kontroll (i motsetning til med sønnen).

 

Og om du skulle bruke epidural så vil det ikke bli som med morfin. Epidutal gjør deg ikke sløv. Du mister noe av førligheten i underlivet. Men du blir ikke dopet og fjern, og fu kan fremdeles stå på bena og gå om du vil/ trenger. Uansett hva som skjer, jenter så håpet jeg fødselen blir fin og en opplevelse som dere ser tilbake på med stolthet og "en slags glede" (til tross for at det gjør vondt). Jeg må si at jeg grugleder meg litt. 😱❤️😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: Helt enig i dine tanker rundt dette med smertelindring og fødsel. Man må ta det som det kommer. Jeg håper bare at jeg får epidural om jeg velger å be om det. Har bare bedt om det med nr. 2, men da fikk jeg ikke fordi anestesilegen var opptatt. Det er ikke så store forhold ved Haugesund sjukehus;)

 

Drømmesofie! Jeg har et på samme måte. Kan så å si ikke ha bh på meg for det er så trangt! Og om jjeg sitter, så vrir og vender hun på seg som en gal. Må strekke meg ut på sofaen for å få puste... Jeg føler jeg har tærne hennes oppunder puppene! Puh! Samtidig har jeg ganske liten mage, så det er jo ikke rart om det er trangt der inne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 grove rundstykker

12 fine rundstykker (som ble brent og alt for tørre, tipper bikja blir glad i mor når han kommer hjem i morgen)

2 fine brytebrød

8 grovbrød

*klappe meg selv på skuldra*

 

Også kom Dronningen og vaska badet :D 

 

Så jeg må nesten si meg fornøyd med dagen. Baksiden av medaljen er at oppvasksjefen (mann) er vekke, og oppvasksjef nr 2 (sønn) er lagt seg, så jeg kniper øynene hardt igjen når jeg passerer kjøkkenet på tur til do  :sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssemeg prinsessa! Blir imponert!

Har liksom ikke ork til noe jeg :-P velger riktignok å skylde på denne forkjølelsen og forferdelige hosten! Men imorgen, da!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssemeg prinsessa! Blir imponert!

Har liksom ikke ork til noe jeg :-P velger riktignok å skylde på denne forkjølelsen og forferdelige hosten! Men imorgen, da!! ;-)

 

Haha, mulig energien min er sendt din vei, for i dag er jeg tom :P Guttungen foreslo å bake kake, og jeg må jo faktisk pakke i dag, så jeg håper at jeg får samla litt krefter ut over. Og kjøkkenet ser jo selvsagt fortsatt ut som et nedslagsfelt for atomavfall. Godt mannen kommer hjem i ettermiddag ;) 

 

Hoste må være forferdelig, magemusklene mine hadde rett og slett ikke taklet noen forkjølelse nå, så du har absolutt all sympati herfra. Har forsøkt meg på ettpar nys og host innimellom, men det er som om alt revner og at kraften ikke er der. Så jeg håper virkelig jeg slipper unna, ikke minst med tanke på KS'et. 

 

Fikk litt panikk i natt, har en slik telle-ned-app på telefonen, og når jeg skulle sjekke telefonen etter midnatt kom det opp varsel med "3 days left" :o Owæææ liksom, TRE dager igjen faktisk! Tre dager da, det er jo snart! *bare å komme seg opp av sofa kjenner jeg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå står kanelsnurrene fra Facebookgruppen straks i ovnen, og huset er forholdsvis rent og pent (sistnevnte er mannens fortjeneste).

Hadde egentlig ork til litt mer, men mamma ble lagt inn på sykehus med urosepsis idag, og det ble naturlig nok litt styr rundt det! Jeg var husmorvikar for henne tre dager før i uka (jeg har en fosterbror) for da var hun på sykehus med nyrestein-knusing.. Er ikke lett!

 

Spennende dager prinsessa, er litt misunnelig kjenner jeg, du hadde jo termin rett etter meg! Skulle gjerne snart fått ut frøkna jeg og :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det ble mye ekstra med din mor Optatium, så var ikke den biten av innlegget jeg likte altså. Håper det går bra med henne.

 

Nå er kofferten kommet frem så nå er det ingen vei tilbake her 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter den appen prinsesse?

 

"Days left" rett og slett. Kan legge inn flere ting man teller ned til, eller teller opp fra ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det ble mye ekstra med din mor Optatium, så var ikke den biten av innlegget jeg likte altså. Håper det går bra med henne.

 

Nå er kofferten kommet frem så nå er det ingen vei tilbake her 😉

Skjønte det 😜

Tenk, bare noen dager igjen 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er noen å 60 fylte horn ferdig! Vanilje, eple, og sukker og kanel! Kapitulerer i sofaen resten av dagen!

.. oh my det hørtes ikke vondt ut for å si det sånn.  :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Tja, er det slik at man "må" ha modningstegn, kynnere, blødning, kramper, you name it.. før fødsel?
Eller kan man være helt fin, uten noen symtomer og VIPS så går vannet eller riene begynner uten videre??

Haha.. Jeg har nemlig......... ingen modningstegn, og med denne farten kommer jeg jo til å gå på skikkelig overtid hvis det ikke kan starte ut av det blå  :fnise:  39+0 i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Bonusmamma, det tror jeg faktisk går helt fint. Jeg hadde ikke noen tegn med mine to første før vannet gikk på morgenen/natta. Jeg kan i alle fall ikke huske noe;) Med førstemann var jeg sjåfør for eksen min og vennene hans som var ute på byen natta før. Det falt meg ikke inn at jeg ikke skulle gå over tida, for det hadde jo mamma gjort med meg. Tror ikke jeg hadde pakka bagen engang.

 

Men med nr. tre hadde jeg modningstegn og 3 cm åpning i evigheter før fødsel... Nå har jeg gått med diare, kynnere og mensmurringer i ei uke! Still nothing. Og det begynner å tære på... Ugh! Lurer faktisk på om jeg er i ferd med å bli sjuk. Det passer særdeles dårlig!

 

Dagens klageinnlegg fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Tja, er det slik at man "må" ha modningstegn, kynnere, blødning, kramper, you name it.. før fødsel?

Eller kan man være helt fin, uten noen symtomer og VIPS så går vannet eller riene begynner uten videre??

 

Haha.. Jeg har nemlig......... ingen modningstegn, og med denne farten kommer jeg jo til å gå på skikkelig overtid hvis det ikke kan starte ut av det blå  :fnise:  39+0 i dag!

Jeg hadde ikke et eneste tegn på noe som helst før jeg våknet 0655 etter en god natts søvn, med to minutters mellomrom mellom riene. 1043 samme formiddag ble snella født. 4400 tung, 52 lang og med hodeomkrets på 37cm. Fødselen gikk som en drøm uten hverken klipp eller revner, fire små pyntesting bare. :)

(Nå svarte jeg strengt tatt på litt mer enn du spurte om, men nå som vi snart skal føde så kan ikke historiene om de "enkle" fødslene deles for ofte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Bonusmamma, det tror jeg faktisk går helt fint. Jeg hadde ikke noen tegn med mine to første før vannet gikk på morgenen/natta. Jeg kan i alle fall ikke huske noe;) Med førstemann var jeg sjåfør for eksen min og vennene hans som var ute på byen natta før. Det falt meg ikke inn at jeg ikke skulle gå over tida, for det hadde jo mamma gjort med meg. Tror ikke jeg hadde pakka bagen engang.

 

Men med nr. tre hadde jeg modningstegn og 3 cm åpning i evigheter før fødsel... Nå har jeg gått med diare, kynnere og mensmurringer i ei uke! Still nothing. Og det begynner å tære på... Ugh! Lurer faktisk på om jeg er i ferd med å bli sjuk. Det passer særdeles dårlig!

 

Dagens klageinnlegg fra meg...

Her er forstoppelsen så ille at jeg faktisk blir sjalu når jeg leser at folk har diare......  :P

 

Jeg har en følelse på at babyen kommer snart. Jeg vet jo at jeg egentlig burde forberede meg på at jeg kan gå på overtid, men det skjer så mye rart i kroppen for tiden. Har hatt nedpress, masse masse kynnere, og stikkinger/murringer.. Dessuten snakket jeg med moren min idag. Jeg ble jo født 3 uker før termin, og søsteren min 1 uke før termin. Kanskje det ligger i familien? haha.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkeliste, for de spesielt interesserte (husk det er KS med lang liggetid, og har 5 timers hjemreise): 

 

Til babyen: 

3 formsydde bleier

5 brettebleier + snappi (festeanordning)

1 ulltruse (sperrelag)

1 våtpose til vått tøy/bleier

Undertøy i bambus

Undertøy i ull

Hentesett strikket av Farmor i det mykeste alpakka, kjennes ut som silke <3 

1 pledd (etter meg)

1 nyfødtsmokk

1 liten boks kokosolje

1 tupperwareboks med kluter

1 liten bamse fra storebror <3 

 

Til meg: 

2 kosebukser fra cubus

1 gravidtight

4 ammesingletter

1 ammetopp/BH med god plass til innlegg

3 hjemmestrikka sett med ammeinnlegg

2 kjoler med omslagsåpning forran

2 cardigans/jakker

1 overdel/topp med lange ermer, men god åpning i halsen

1 stort skjerf

Store truser som går over magen

Masse sokker

Crocs (lilla!)

 

 

Toalettsaker: 

Shampo+balsam+lactasyd

Deo, tannbørste, tannkrem

Lipsyl, munnsårplaster, munnsårsalve

Brystvortekrem, hydrokortison, fuktighetskrem og fotkrem 

Ørepropper

Ferdig dosett med beskrivelse av innhold

Nesespray, paracet

Litt sminke, just in case. 

Nattbind i to ulike størrelser

2 albueskjell til såre brystvorter

En neve hårstrikk

Neglefil, saks og blank lakk (har fryktelig dårlige negler, så må faktisk tenke på det og :-/ ) 

 

 

Øvrig: 

Mappe med alle nødvendige papirer

Bæresjal

Lader

Kamera+ ekstra minnekort+lader

Kalenderbok/filofax+skrivesaker

Øreplugger til musikk/telefon

Gave til pappa: t-skjorte med supermannmotiv og "Super Dad" på :) 

 

Og selvsagt bilstolen :) 

 

Da tror jeg vi er i mål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...