Gå til innhold

Februarbabyer 2015 <3


Løvinna30

Anbefalte innlegg

Ja jeg håper vel egentlig også på bhg start tidligere enn august. Forrige permisjon så tok mannen ut ferie i permisjonen. det vil si at han fikk dobbelt betalt i 7 uker. Det gjorde at han på et vis betalte min ulønna permisjon i 11 uker. Så det er også en måte og gå hjemme uten lønn på hvis mannnen ikke er så interessert i å ha permisjon alene hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper og satser på barnehagestart i januar 2016. Det hadde vært toppers ;-) Tror nok det ordner seg her ;-)

 

To spm til dere: 

 

Ulltøy til nyfødt, ullbody og ullstrømpebukse/ullbukse til å ha på inne, hvor mye trenger jeg? Tittet litt på nøstebarn og det kostet en del :-/ 

Hvilkene ullklær er egentlig best for de nyfødte? 

 

Og skal dere delta på svangerskapskurs? såfall hvilken uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt litt brukt ulltøy i Joha denne gang. Egentlig så tror jeg ikke jeg trenger så mye ulltøy. Ser ikke for meg det er så nødvendig til disse helt små, men litt kjekt å ha tenker jeg :-) Hva som er best av de forskjellige merkene vet jeg egentlig ikke. <Jeg liker godt Joha og Hust and Claire, ,men det er vel egentlig pga utseende. Liker også godt Sparkjøp sitt ull. Dte er også rimeligere og synes det holder seg veldig godt også! 

Skal ikke på svangerskapskurs denne gang. Var forrige svangerskap og syntes bare det var bortkastet. Eneste som var kjekt/nyttigt var omvisningen på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser og på at det skal ordne seg med bhg fra januar 2016:) Det MÅ det bare;) Har troa:) 

 

 

Kaptein Sabeltann Mamma: jeg har lurt på det samme, ang hvor mye jeg trenger av ull.. Og tror jeg må gjøre litt sån som sist.. begynne med 3-4 bodyer og strømpebukser så får vi se:) Hadde en skikkelig gulpebaby sist, så da trengte jeg mye! Men har man ikke det så trenger man jo ikke så mye i de små størrelsene:) 

 

Jeg skal ikke på svangerskapskurs. Planlagt keisersnitt denne gangen og:) Snakket med ei venninne av meg forrige uke som og er gravid, og hun skulle bli "sendt" til svangerskaps kurs i uke 28/29. Jeg følte meg snurt først når hun snakket om svangerskapskurs, for det hadde jo ikke jeg fått tilbud om, hverken denne gangen eller sist.. Men når jeg skjønte at det hadde med fødsel å gjøre så skjønte jeg jo hvorfor jeg ikke ble sendt på det;) hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde januarbaby sist og brukte mye ull. Ikke bare ull de første ukene men etterhvert ble det bare ull. En kald sommergjorde at det ble enda mer ull. Vi bor i Bodø så det er kaldt men ikke arktisk.

 

Ull om natten er gull om man har vindu åpent. Men prøv dere frem. Det er ikke alle som er så glad i ull som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok 100% her også- skal jo lønne seg økonomisk, så får man heller sette av litt penger selv, så man kan ta noe ulønnet på slutten :)

 

Jeg har ikke begynt å handle klær enda i det hele tatt, har noe nøytralt ull fra forrige gang, men ellers er det meste rosa. Så blir vel til at vi får shoppe litt småtteri til, også tar vi resten når den lille har kommet ut og vi vet om det er gutt eller jente :)

 

Sliter litt med søvn jeg da, må opp sånn mellom 7-10 ganger i løpet av natta- pga press på blæra. Jordmor sier at det snart vil bli bedre, men jeg begynner å lure litt. Sist slet jeg bare med det de siste mnd- for da hoppa hun i magen trampoline! Ellers kan jeg ikke klage over formen. Men siden jeg var såpass dårlig form sist, synes jordmor at jeg kanskje bør være sykmeldt noe. Det føles liksom helt feil når jeg er i god form...men jeg skjønner jo tankegangen hennes. Hvis jeg kjenner at jeg begynner å slite, så skal jeg iallfall ikke vente i det lengste sånn som sist....men det er dette med samvittighet osv. Skal ikke være lett nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yesturday i went for 2h walkingtrip in the forest with family . plan was to go for 3h but i didnt manage couse my belly got so thight and it made me almost throwing up :(  Today im taking it so easy as i can on the sofa but everytime i get up my belly gets as thight as a basketball. Do you have same things happening or?
Does anybody has had experience like this? what is that? should i be worried?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yesturday i went for 2h walkingtrip in the forest with family . plan was to go for 3h but i didnt manage couse my belly got so thight and it made me almost throwing up :(  Today im taking it so easy as i can on the sofa but everytime i get up my belly gets as thight as a basketball. Do you have same things happening or?

Does anybody has had experience like this? what is that? should i be worried?

Det er nok kynnere du har. Livmoren som trekker seg sammen. Dette er helt normalt og vanlig, men noen har det mer og andre har det mindre. Skjer som regel i forbindelse med at en er fysisk, og det skal avta når en er i ro. Hvis du har det ofte og du synes de er sterke og ubehagelige ville jeg tatt det opp med jordmor/lege.  Jeg har også hatt en del kynnere denne gang, og legen sjekket da at det ikke hadde påvirket livmorhalsen (noe det ikke hadde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om jeg har en like rolig baby som forrige gang. Kan gå flere timer uten at jeg kjenner noe og så når jeg legger meg ned og så begynner han å sparke både her og der. Husker jeg synes forrige baby også var rolig i forhold til medgravide som snakket om at turbobabyer og masse spark hele tiden. Ble litt bekymret for at noe var galt. Men når gutten kom så viste det seg at han rett og slett var en fornøyd, rolig liten gutt :-) Mye søvn, god appetitt og blid som en sol.  
Satser på at det er slik denne gangen også, men klarer jo ikke å la være å bekymre seg alikevel. :huh: 

Opp 4 kg så langt, må si jeg er litt fornøyd for forrige gang ble jeg så stor at det var fryktelig tung å bevege seg Tenker jeg havner på rundt 13-15 kg denne gangen. Må være lov til å kose litt ekstra når midjen uansett er borte  :P 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Im up 5,5kg.

My svigermor and -far were visiting us in the weekend and she said that im eating too little.
But i cant eat more then i do. i have always been slim and fit. If i eat more then i normally do i feel so full that its hard to breath, hard to move...

You can call me selfish if you want or careless but i think that this saying "you have to eat for 2 now" is wrong. He is only half a kilo baby, I dont need to eat double portion sizes with every meal. I just have to look that my plate is full of nutritions and healthy food. Does pregnancy really mean that i have to put in my mouth everything what comes to my mind? IF i want a big mac then what does my baby get from it??

What are your thoughts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger absolutt ikke spise for to, nei! I anbefalingene står det vel en frukt, en brødskive og et mellommåltid ekstra - i 3. trimester... Jeg er derimot sulten ofte, og blir i verste fall kvalm uten mat, så jeg spiser en del mer enn vanlig, men ikke dobbelt.

Og jeg prøver å spise sunt og variert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt og variert som bør være fokus, ikke mengde. Sier jeg, som akkurat har spist sjokolade :P Jaja, man kan kose seg litt også da ;) 

 

Men poenget er ikke å spise så masse, poenget er vel heller å spise seg mett, og ikke gå sulten. Jeg har lagt inn ett ekstra måltid om dagen, fordi jeg kjenner at jeg trenger det, og det er kveldsmat. Hvis ikke våkner jeg på natta og er sulten og kvalm, så da er det bedre å heller spise de to brødskivene på kvelden. Utover det spiser jeg omtrent det samme som tidligere. Å spise for to er ikke det samme som å spise som to. Ser for meg at det heller betyr at man skal være ekstra obs på å få i seg de gode tingene; grønnsaker, ren mat, fisk osv. 

 

Tenker at så lenge man ikke dytter innpå bare for å gjøre det, så vil kroppen regulere vektoppgangen selv. Jeg har gått opp mer enn gjennomsnittet, men det ser jeg for meg er mye fordi jeg har gått fra lavkarbo til "vanlig" kosthold med brød, poteter og pasta. Mengden mat jeg spiser er stort sett den samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser det jeg føler er riktig og det jeg har lyst på. Ikke som to - som mama foodie skriver - men sunt og nok for to. Heldigvis liker jeg sunn mat. Mye brødmåltider, frukt, vann, melk, ekstra grønnsaker, poteter, kjøtt og fisk. Og tran ;-) Men det har gått en del pizza under oppussingen også ;-) Jeg klarer heller ikke å spise så veldig mye om gangen før jeg blir veldig mett, derfor spiser jeg heller ofte og litt mindre om gangen.
Likevel har jeg ikke gått opp mye. Gikk ned 3 kg i starten og har nå gått opp 3,5, så jeg er akkurat kommet over normalvekta, hurra! Var hos jordmor i går og han vokser godt og ligger på gjennomsnittet. Dobbelt hurra.

 

Her er mye av utstyret i boks allerede (vogn, møbler, litt klær), men ikke alt for mye klær. Har også kjøpt en del ull av samme grunn (og sted :)) som flux skriver. Vi får se hvor stor han er og hvor fort han vokser, og om vi får noe i gave. Vi har ingen familie her så det man vi jo ikke. Jeg håper å få tak i lekegrind og madrass snart. Har bestemt meg for Aerosleep sin madrass og den selges ikke her i byen så den må jeg nok bestille. Jaja, det er ennå 3,5 mnd igjen ;-)

 

Så synd at noen her er så slitne og i dårlig form :sad:. Jeg ble mye bedre fra 19. eller 20. uke og har vært bra siden da, så håper dere får formen tilbake dere også. I helga tapetserte vi hele stua OG gikk en 6 timers jakttur i fjellet. Føler meg så heldig som kan gjøre sånt ennå! Satser på at formen holder seg i hvert fall til nyttår, må jo få med meg julebord og all feiring! :heiajente:

 

Tror vi også går for 100% permisjon og heller tar noe ferie og ulønnet inntil vi får barnehageplass der vi bor. Bor jo på landet men her er venteliste...

 

Ble et litt langt innlegg men det var en stund siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonsplanen er sånn ca klar.
Jeg skal ha full permisjon til bebisen er 8 måneder. Da skal jeg tilbake på jobb 2 dager i uken og far skal overta de 2 dagene. Blir ikke så mye penger av kun 2 dagers jobbing men hjelper når vi får kontantstøtten fra 13 måneder. Det blir 5 trange måneder men det gikk forrige gang og det går nok nå også. :-) Får jo barnetrygden ved siden av. 

Vi gjorde det slik med lillegutt også  Mannen har ikke mulighet til å ta full permisjon i den jobben han har så for han så fungerte det best med tidskvotering eller hva det nå heter. Og jeg syntes det fungerte veldig fint å få lov til å være bare meg 2 dager i uken på jobben og så ha de 3 andre dagene hjemme med småen.  :hjertesmil: 

Jeg var litt for kjapp med å være glad for å ikke å ha gått opp så mye. Gikk på vekta dagen etter og hadde gått opp en  halv kg på ett døgn! Jeg spiser sunt, men har begynt å få tilbake lysten på søtt etter 4 måneder med kvalmefølelser for sukker så det er vel det som gjør det... Jaja.. magen er jo stor uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lust å kjøpe bilsete fra FB sida. But my husband said that there has been some kind of new demand on bilsete....  i dont find from the internet what is he talking about... can you help me? do you know?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags regler han snakker om, men om dere kjøper brukt så bør dere forsikre dere om at setet ikke har vært i en kollisjon og ikke er for gammelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt 3D ultralyd fredag 31/10, gleder meg masse til å se han igjen og veldig spent på å se om vi ser likhetstrekk med storebror sine 3D bilder :)

 

Skal på svangerskapskontroll i uke 24 idag, spent på å se om sf målene ligger innenfor normalområdet. Ser på helsekortet med storebror at jeg lå under det grønne på samme tid.. Han lå under hele veien og veide bare 2,2kg da han ble født. Håper lillebror vokser seg litt større i magen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har en fra før, har dere tenkt på hvem som skal være barnevakt når det hele braker løs? Eller er det helt opplagt? Alle besteforeldrene her bor 5t unna, så de utgår (og det er fullstendig uaktuelt å ha mamma hengende her i ukesvis i påvente av at noe skal skje). Så jeg tror vi ender med å spørre fadderne til knerten og/eller ei som ofte er barnevakt for ham. Eneste "problemet" med henne er at hun jobber turnus, og det passer jo kanskje ikke med babyens planer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi bare én barnevakt og det er moren min som heldigvis bor 5 min unna med bil så det er hun som skal være barnevakt når det er dags. Ellers ville jeg valgt noen venner!

 

Tenkte på en annen ting til dere som har født før, skal dere gi beskjed om at fødselen er i gang? Denne gangen skal vi hvertfall ikke gi beskjed om at fødselen er i gang, makan til mas sist! Tlf sto ikke stille.. Jeg orket ikke å snakke med noen underveis i fødselen, så mannen måtte ta seg av det, ble litt for intenst syns vi. Husker at jeg ikke orket å snakke med noen andre enn mamma de første døgnene etter fødselen heller, svigers og venner ringte og sendte sms i ett. Til slutt mannet jeg meg opp til å skrive en fellesmelding på Facebook til alle om at jeg ikke orket å snakke med noen og håper de forsto osv.. Var jo helt utslitt etter en fødsel! Så denne gangen får ingen vite om at noe er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke til noen at jeg skulle settes igang (var kanskje ei som visste det, til mamma sa jeg at det var en kontroll). Telefonen ble satt på lydløs før vi dro på sykehuset, og lå med skjermen ned så jeg ikke skulle bli distrahert. Gikk mange dager før jeg satte på lyden igjen, og lot mannen håndtere de samtalene som måtte tas.

Jeg syns ingen har noe med når fødselen starter og folk burde jo ha vett til å ikke å ringe folk som nettopp har født! (vet verden ikke er sånn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en "gratulerer"sms når jeg har fått mld om en fødsel, men regner jo ikke med å få svar og å ringe kunne ikke ramle meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi kommer kun til å si fra til foreldrene våre. Også sperre facebook sånn at ingen kan gratulere før vi faktisk har annonsert at vi har blitt foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fødsel starter av seg selv så er det vel kun barnepasseren i første omgang som får vite det. Blir jeg satt i gang slik som sist så regner jeg med vi forteller det til flere. Følte ikke noe mas forrige gang, og regner med det er likt nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte ingen at fødselen var i gang sist. Ca 3,5 timer etter fødselen, da alt hadde roet seg og jeg var trygt installert på barselavdelingen, ringte vi våre foreldre og søsken. Denne gang må vi ha barnevakt til jenta vår, så noen må vite det. Men kommer ikke til å fortelle det til andre. Barnevakten vil nok få beskjed raskt etter fødsel, men ellers venter vi nok noen timer med resten denne gangen også. Vet ikke hva vi gjør ang barnevakt ennå, vi har også familie som bor litt for langt unna (regner med veldig rask fødsel denne gangen). Lurer på å spørre en av de ansatte i bhg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...