Gå til innhold

Februarbabyer 2015 <3


Løvinna30

Anbefalte innlegg

Litt gnøl fra meg om utstyr igjen, men greit å "drøfte" litt med andre gravide med termin på samme tid.

Det er tre fire år siden sist og husker nesten ikke hva jeg hadde og hvor mye penger jeg brukte på babyutstyr. Føler det koster så mye mer nå? :-O 

 

Hva trenger man til et vinterbarn? og hva er greit å arve? Hvor mye av hvert? 

 

Har dette:

 

Vogn - 9000

Seng - har fra  (ok å bruke madrass fra søsken?)

Lekegrind - har fra før 

Noe klær, men ikke mye nyfødt vintertøy

Voksipose - har fra før

Skinnpose - arvet en gaaaammel en, men det går vel bra?

Vaskekluter (19 for fem på princess) kjøpt fire pakker.

"gulpekluter" ? til å ha på skulder til etter måltider og som besøkene kan ha når de holder baby. 10 stk. 260kr

 

 

Skal handle:

 

Babynest (er det det heter? og må man bestille av en "privatperson" eller kan man kjøpe i butikk?) PRis ca 8-900?

Bilstol - 3500? Skal ha med base (isofix)

Brystpumpe 1000? 

Madrass/teppe til lekegrind

Tepper og div

Flasker, hvor mange? 

Smokker

Litt klær, (ull, som er så dyrt!) 

Newborn sete til tripptrapp, er det fint å ha? Har det på lista.

Stellekommode

 

 

Så bleier og småtteri...

KapteinSabeltannmamma:)

 

Ammet du sist? Jeg kjøpte brystpumpe sist, men brukte den 1 eller 2 ganger. Bortkastet. Men jeg tror jeg skal skrive ned hvilken jeg vil ha (nøyaktig navn osv;) slik at mannen min kan kjøpe det mens jeg er på sykehuset, hvis jeg føler jeg trenger det. Hvis ikke jeg trenger det da, så kjøper jeg det heller etterhvert. 

Jeg fullammet til 5 mnd sist, så tror ikke jeg kjøper flasker heller med en gang. Men skriver ned hvilken på samme lapp slik med brystpumpen;)

 

Sist så kjøpte jeg malm kommode fra Ikea, så hadde jeg stellematte med antiskli under på toppen. Fungerte kjempe bra:) Og ganske mye billigere enn stellebordene:)  Flyttet bare hele kommoden ut av badet og inn på rommet til forrige når hun var blitt så stor at vi ikke trengte den på badet lenger:) 

 

Så forresten at barnashus skal ha maxi cosi cabriofix med base (ISOFIX og belte) på tilbud til 2200kr på onsdag. Men da må dere melde dere inn i kundeklubben deres (gjøres lett på hjemmesiden deres:) Det var i alle butikkene deres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så forresten at barnashus skal ha maxi cosi cabriofix med base (ISOFIX og belte) på tilbud til 2200kr på onsdag. Men da må dere melde dere inn i kundeklubben deres (gjøres lett på hjemmesiden deres:) Det var i alle butikkene deres:)

 

 

Takk for tips! Vet dere om dette setet med denne basen passer inn i alle biler? Vi har to små biler med trange bakseter, og vil at basen skal passe inn i begge. Eller må jeg ha en base til hver bil? Vet noen om basen kan brukes til andre seter når babyen blir større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lister over hvilke biler basen passer i, sjekk nettsidene deres. Cabriofixbasen funker bare til ett sete, men de har en ny base som funker til to ulike str. Det er litt knot å flytte basen, så om dere skal bruke begge bilene like mye, kan dere vurdere to baser. Eller se det an etter at ungen er født. Cabriofix kan også festes med beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, mortilknerten!Tror basen kun går inn i min bil, så da klarer vi oss med en av det. Samboeren har nemlig en Porsche 911 (I know, utrolig upraktisk, men boys will be boys...?). Tror det går an å dytte inn maxi cosi der, men da ved å bruke belte. Er det tilfeldigvis noen andre her som vet om et sete som funker med den bilen, må dere gjerne gi en lyd :-) Sjekket på maxi cosi sine sider, men ingen tester på den biltypen, dessverre.

Endret av Sniff80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt gnøl fra meg om utstyr igjen, men greit å "drøfte" litt med andre gravide med termin på samme tid.

Det er tre fire år siden sist og husker nesten ikke hva jeg hadde og hvor mye penger jeg brukte på babyutstyr. Føler det koster så mye mer nå? :-O 

 

Hva trenger man til et vinterbarn? og hva er greit å arve? Hvor mye av hvert? 

 

Har dette:

 

Vogn - 9000

Seng - har fra  (ok å bruke madrass fra søsken?)

Lekegrind - har fra før 

Noe klær, men ikke mye nyfødt vintertøy

Voksipose - har fra før

Skinnpose - arvet en gaaaammel en, men det går vel bra?

Vaskekluter (19 for fem på princess) kjøpt fire pakker.

"gulpekluter" ? til å ha på skulder til etter måltider og som besøkene kan ha når de holder baby. 10 stk. 260kr

 

 

Skal handle:

 

Babynest (er det det heter? og må man bestille av en "privatperson" eller kan man kjøpe i butikk?) PRis ca 8-900?

Bilstol - 3500? Skal ha med base (isofix)

Brystpumpe 1000? 

Madrass/teppe til lekegrind

Tepper og div

Flasker, hvor mange? 

Smokker

Litt klær, (ull, som er så dyrt!) 

Newborn sete til tripptrapp, er det fint å ha? Har det på lista.

Stellekommode

 

 

Så bleier og småtteri...

Vi har kjøpt ei brukt seng og stor pose med brukt kle. (må hente de fra Bergen)

 

Har planert å kjøpe vogn, bag og bilsete fra jollyroom.no  

2 Malm kommoder fra ikea

bad og stellematt kanskje også fra Ikea.

 

Har bestilt babypakker fra forskjellige nettsider :)

Mannen min spurte hvis jeg kan lage en shopping list hva er det vi trenger mest....

Guess what, I dont know what we need! its my first time too :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått handlet endel, men mangler fortsatt litt- tenkte at vi skulle ønske oss noe til jul - for vi har det meste ellers- så kan være like greit at folk kjøper inn ting vi trenger til babyen :)

Mangler sikkert mer enn jeg tenker over, men må ha endel klær- litt vanskelig når vi ikke vet kjønn, så må nesten bare vente til ungen er født. Har igrunn endel om det blir jente, men lite hvis det blir gutt.

 

Ellers ting vi trenger er: babygym, ammepute, vippestol, babycall, brystpumpe (brukte det veldig lite sist, så venter litt med den), smokker, teppe osv.

 

Hører folk snakker om babynest- har sett noen bruke dette- men er det tenkt i vogna eller i senga eller?? Brukte ikke det sist, men ser det har blitt populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kjøpe så mye, men vurderer disse tingene:

 

- babycall (har ikke hatt det nå, men noen ganger kunne det vært greit å ha)

- ullteppe fra Lillelam (fordi det er så mykt og lekkert)

- sovevogn til barnehagen (pluss sovepose) til eldste, så babyen kan få den vogna hun bruker nå

- bilsete nr 2 til eldste (bruker fortsatt babysetet)

- 4-5 ulike smokketyper (denne gangen SKAL vi klare det, hehe)

- tynn og tykk ullue

- noen få ullplagg i 50/56

- lekegrind (beskytte fra klåfingra storesøster)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det ene til det andre.... Hvordan går det med bekkenet deres? Jeg blir gal snart..Etter 8 t. Arbeidsdag i barnehage, kan jeg så vidt gå, stå og bøye meg når jeg kommer hjem uten at jeg får sinnssyke smerter! Er 26 uker nå, og kan ikke fatte at jeg skal overleve noen uker til med det her! Tips og råd mottas med takk! Noen som har prøvd bassengtrening forresten?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at babynest er lett å sy. De billigste bruker billig stoff. Man kommer lett under 200 om man er litt kreativ. Sikkert under 100 også. Sy sv et gammelt sengesett. Fyll fra en hodepute. Da kommer redet på 50 kr. Og lett å sy. Koselig også.

 

Manuell pumpe er like god. Kjøp alt på Facebook og finn. Jeg har ikke dårlig råd men bruker heller pengene på noen få fine ting enn masse annet. Ullpakkerpå finn gir masse ulltøy til under 50 kr pr plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kjøpt bilstol brukt denne gang om jeg ikke hadde hatt den fra før. Isofix base besafe izi go/slep selges for 1000 mot 3500 nye. Maxicosi noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenet mitt (eller venstre hofte)sa takk og farvel etter en runde støvsuging på fredag; kunne knapt gå på do. Litt bedre på lørdag, men så tråkka jeg over på høyre ankel og falt rett i gulvet. Slo meg ikke, men ble liggende til ankelen gjorde litt mindre vondt. Kaffegjestene fikk seg iallefall en støkk! Begge deler har blitt bedre, men jeg er jo sykmeldt og kan ta det litt med ro. Men knerten har vært hjemme i to dager pga feber og det sliter meg ut! :( Skal til legen på fredag og finne ut av veien videre; jeg kommer nok ikke til å jobbe 100% igjen, men en del både kan og vil jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heldigvis ingen bekkenplager, enda. Kjenner det litt i korsryggen, er det tegn på å "få vondt i bekkenet"?

 

 

En uke igjen, så er jeg jaggu i tredje trimester! Wow tiden flyr! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykmeldt 50% idag, og har fått henvisning til fysioterapeut, men må finne den selv. Var deilig å være tilbake på jobb i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det KapteinSabeltann-mamma, siden bekkenet går rundt hele veien! Jeg fikk det jo værst i korsryggen en periode.. Håper det ikke utvikler seg og blir værre for din del.

 

Jeg er 40% sykemeldt ut svangerskapet, med mulighet for utvidelse. Håper på å kunne jobbe 60% fram til jul.

 

Ikveld gikk jeg på en shoppingsmell på nøstebarn og svei av over 2000 kr.. Jada, var da gratis frakt over 2000 om ikke annet.. (Kremt.. Prøver å rettferdiggjøre det for meg selv :P )

 

Fikk meg en støkk ikveld, er alene med 2-åringen hele helga, så lekte vi gjemme lykketrollet i skapet-leken. Jeg måtte bære han opp for at han skulle finne det, og da smalt det til i høyre side av magen, gjorde så innmari vondt! Var vel kroppen som ga meg beskjed om at den bæringa må du slutte med nå.. Vært liv i magen etterpå, bare utrolig skummelt med smerter i magen!

 

Er det noen som har erfaring med en god ammepute forresten? Jeg tror jeg skal kjøpe cozyfix ammepute, var hos en venninne med en nyfødt som hadde den, den så bare utrolig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør styrketrening uansett mange seier at det er ikke godt...   de kan sjå ut som veldig vanskelige men har jo gjort de før jeg ble gravid og så for meg de føler ok.   Men har starta å få litt bekkensmerter etter jeg har vert på jobb for 3 timer. (jeg har fysisk jobb).

Leste og google litt og fant 3 joga posisjoner hva jeg liker og vanlig gjør de etter jeg er ferdig med trening. Men siste to uker har starta å gjøre de på kvelden da jeg ser på tv.

Fant denne side:  http://www.thehealthsite.com/pregnancy/prenatal-yoga-7-asanas-to-ease-your-pregnancy/ 

 

Jeg gjør bare nr 3,4 og 6 fordig det føler at ryggen slapper mest med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke god erfaring med ammepute, hadde fra KID sist gang, og lurer på om jeg bruker den hvis den er helt fin. 

 

Sist fikk jeg desverre ikke til å fullamme, hadde ikke nok melk. Håper det går bedre nå, ønsker å fullamme, men har en liten følelse på at jeg ikke er "skapt" for å fullamme? :-/ 

 

Vet dere hvordan babyen deres ligger i magen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligger opp, ned, på tvers og alle steder! :)

En morgen kjente jeg den på begge sider av magen samtidig, det var sært. :P

Husker én natt rundt uke 30 forrige svangerskap hvor knerten romsterte noe så innihampen mye hele natta i hele magen, og på alle senere kontroller lå han med hodet ned. Det var aldri mer romstering på det nivået etter den natta, så jeg tror det var da han snudde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Im sorry, if om not following the thema now.

Its been few nights now where i wake up around 1:30 because my sholders and armslag feel so restless.

Baby is sleeping and Therese is no action in the tummy at that time but my upper body is like... "Hei, wuzzup, lets do something !"

I try to sleep on but the feeling just goes worse. It is so annoing! I will finally Get up around 2 and watch tv til 3:30.

It is not that time where baby is active. He is sleeping Nice and quiet til i Get back to bed.

Do you have something similar going on?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter. Var på svangerskapskontroll i dag, og alt sto bare godt til. Føler magen har skutt ut i det siste, så kulen er ikke til å sjule lenger. Jeg går ennå 50% og trives med det. Søvnen er så som så,er en sovepåmagen person. Det er en aktiv krabat som er i hundre når jeg skal slappe av eller sove. Har fått inn litt utstyr og klær, men er ikke helt i mål ennå, spare litt til jul. Nå er det countdown for tiden, til å nyte permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg hos jordmor en tur, og magen vokser som den skal det er bra. Men jordmor liker dårlig at jeg sover så lite, og mener det er for belastende for meg å jobbe 100%, så hun ringte selv til legen for å få en time der og skulle også snakke med legen (fastlegen min har permisjon, så det er en vikarlege)...så nå må jeg visst trappe ned, ja ja. Det viktige er vel at man ikke sliter seg helt ut- så får vel bare innse at dette må til.

 

Ellers kjenner jeg godt den lille i magen, og det er helt supert å vite at det faktisk er en mulighet for at den lille kan overleve hvis den skulle bli født nå- men håper da virkelig at den koser seg der inne og vokser seg stor og sterk helt til februar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig likt ut som det min jm gjorde! :) Jeg syns det var veldig greit at hun og legen bare bestemte, da var det liksom ikke min "skyld" ;) Og ja, det er deilig å ha noen dager hjemme alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Beklager - igjen - at det er så lenge siden sist. Hvorfor får jeg ikke disse meldingene?

Godt å se at alle fortsatt har det noenlunde bra, til tross for små plager.

 

Var på ekstra UL i går 26+1 og alt var OK. Veldig koselig å se og høre den lille igjen, selv om bildene var så dårlige at jeg bare så flekker ;-) Han ligger med føttene ned i bekkenet, noe som jeg kjenner godt. Men det er ikke vondt, bare merkelig med spark ned dit. Godt han ikke er sååå sterk ennå, da hadde det vært verre, hehe. Neste UL er planlagt uke 36+1.

 

Skal på kontroll hos fastlegen om 2 uker (altså uke 28) og skal da også ta nye blodprøver. Kan hende det er lurt å ta de allerede uka før, slik at hun har resultatene? Noen som har erfaring med det?

Ungen vokser bra og ligger rundt gjennomsnittet, han har bare litt lange bein, samme som faren og moren sin.

 

Kiku, der jeg kommer fra er man også hos samme jordmor hele veien, og hun (eller han da) er med under fødselen, enten den er hjemme eller på sykehuset. Jeg stusset også på at det ikke er slik her, men det går nok fint. Regner med at de vet hva de gjør (bedre enn det jeg gjør ;-)), og så håper jeg bare at vi treffer noen som jeg har et klikk med da.

 

De ville sende oss på et fødselsforberedende kurs i midten av januar men det syntes jeg var litt sent, det er jo bare så kort tid til termin! Da jeg sa det ble jeg flyttet til kurset før, som er allerede i slutten av november. Jaja, heller tidlig enn for seint. Lurer på om jeg skal ta et lamazekurs eller kurs hos doula i tillegg, for å stille litt bedre forberedt. Har lyst til å prøve å klare meg uten epidural, og føler at gode avslapningsøvelser kan hjelpe med det. Noen her som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på lamaze forrige gang. For at det skal ha noe for seg må du øve masse. Det gjorde ikke jeg og når riene satte inn for fullt glemte jeg alt. Er sikkert annerledes med naturlig fødsel. Jeg ble igangsatt. Men det er ikke noe nederlag å ta epidural altså.

 

Jeg er forsåvidt i knall form. Var på kontroll og alt ser bra ut. Satser på å jobbe lenge. Eneste jeg sliter med er minstemann i senga. Han ødelegger nattesøvnen men nå har jeg fått meg en madrass på gulvet som jeg flykter til og der sover jeg bedre. Gruer meg til det å ha to oppi der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...