Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd


Lykkebaby♡

Anbefalte innlegg

Pernille_: Krysser fingrene for at morkaken flytter seg ! Det er enda en liten stund igjen av graviteten :) Jeg liker latinske ord og ble fascinert over at du skrev det på latin :)

 

Vaskedama: Ta godt vare på deg selv og den lille :) Dette er ikke tiden for å presse seg for hardt, men for å lytte til kroppen :)

 

girasol: Kynnere er ikke noe særlig å ha, nei. Satser på at du får det bedre neste gang på jobb! Jeg bruker å ha litt kynnere når vi er på fjelltur. Trøster meg med at det er ett sunnhetstegn på at livmoren trener seg opp til fødselen.

 

Tipptopp: Herlig at du våknet uthvilt :) Så bra at du slipper keisersnitt :)

 

I dag var jeg hos tannlegen og sjekket visdomstannen min som er begynt å komme ut oppe. Den var vond de første 2 dagene, men har ikke merket den de siste 12 dagene. Tannlegen sa at det var litt hovent der, men at det var bare å sørge for å holde det rent der slik at jeg unngikk hull og han trodde dette ble å gå helt fint :) Han trodde heller ikke den kom til å vokse mer ut. Jeg syntes det var greit å få dobbelsjekket tilstanden siden vi snart reiser på ferie. Tannlegen sa at jeg kunne eventuelt komme i oktober og få den trukket, en tid etter fødselen. På toppen av kaka fikk jeg tannlegetimen GRATIS :) Suverent :) Det tok bare 5 minutt, men uansett :)

 

Planen i dag var fjelltur på meg og samboer, men ettersom han tråkket over på foten i går, halter han i dag og klarer ikke fjelltur. Han er veldig hoven, men satser på at det er bare en forstuelse. :) Vi ville jo ha mest mulig fjelltopper før vi reiste, men man kan ikke planlegge alt :)

 

Sprinkelsenga vi fikk gratis, er brun og passer ikke inn på soverommet vårt, derfor skal vi male den grå. Skal prøve å huske å kjøpe maling i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31+0 idag, og en uke til legekontroll, så får se hva legen sier til sykemelding da..

 

Var på toalettet isted og kastet opp, kom masse væske fra skjeden der da, fylte 3 toalettpapir med væske. Håper det ikke er fostervann.. Noen triks for å sjekke at det ikke er det? Kom bare i det jeg brakk meg, syntes det var litt ekkelt. Fosteret har jo heller ikke kommet langt ned i bekkenet at det kan stenge for det resterende vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj. Høres ikke kjekt ut.

For å sjekke om det er fostervann er den beste løsningen du selv kan gjøre å lukte på det.

Det er søtlig i lukten.

Men du burde nok ringe føden for mistanke om fostervann-lekkasje tar de alvorlig.

 

En uke til neste kontroll for meg også.

Antallet uker som er igjen synker gradvis og jeg blir bare mer og mer utolmodig ;)

Så er det alt man vil gjøre, men ikke kan pga bekkenet. Så jeg gleder meg til jeg blir bedre etter fødsel :D

Fysioterapauten min har ferie til august, så det kan jo bli artige uker fremover...

Heldigvis er varmen positiv da den hjelper litt på smertene.

Ellers får jeg satse på å låne badekaret til mamma for litt varmebehandling og smertelindring. De skal på ferie så da slipper jeg å oppta badet mens det blir kø utenfor ;) hehe.

 

Ca. 9 uker igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foresten hentet en babypakke til.

Babybox.

Den er kjempe bra!

Skal få hentet den andre apotekpakken snart også. Og så gleder jeg meg til libero/Kiwi og Rimi sine hentelapper dukker opp i posten. Rimi sin boks er best, men babybox er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ringt føden Vaskedama. Leste at en skal ta på en truseinnlegg hvis en mistenker lekkasje, så får de sjekket raskere der. Men en tlf hvertfall. Kaster du opp ofte enda? Huff :( 

 

Gratis tannlegetime var litt av en service A_87! Det pleier jo å være en dyr affære. 

 

Har fått bestilt hentelapper til babyboxer, men de var så klart tomme på apoteket jeg var innom denne uka. Gleder meg til å få de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskedama: Enig med de andre! Det er best å ringe fødeavdeling, ikke noe særlig å gå å spekulere på hva det kan være. Lykke til!

 

Ja, snakk om snill tannlege som ga meg gratis time :)

 

Hva inneholder disse babypakkene? Har ikke bestilt noen enda.

 

I dag hentet jeg terminbekreftelsen på legesenteret, denne gangen var den RETT :) Hurra!

 

Begynte å fylle ut søknad til NAV om foreldrepenger, var mye jeg ikke skjønte der, så jeg tenker å dra innom NAV i morgen for å spørre.

 

I morgen skal vi på hotellfrokost, deretter skal jeg og samboer på jordmortimen, uke 32+0 i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for lykkeønskninger, damer, jeg grugleder meg til UL i morgen - men mest av alt blir det fint å få vite hvordan morkaken ser ut og om jeg må forberede meg på KS eller om jeg fårføde normalt. Krysser fingre!

 

Babybox var fin, det synes jeg også! Jeg har også fått den fra Kiwi, den var ganske grei, inneholdt bl.a. Sinksalve.

 

Jeg lurer så også på hvordan den lille ligger! Føler hele tiden han har ligget med rompa opp til høyre, beina opp til venstre og hodet ned. Samtidig driver han hele tida og romsterer der inne, så hvem vet ;-)

 

Huff, vaskedama, håper ikke det er fostervannsprøve, men sikkert lurt å ringe legen/føden just in case!

 

Jeg hadde i går skikkelig stikkinger nede i underlivet, helt nederst i magen, under skambenet. Veldig ubehagelig og vondt. Det varte kanskje i et par timer (ikke hele tiden da), og så gikk det over. Alt i orden med lilleputt, tror jeg, han har iallfall beveget seg masse i dag ;-) Andre som har opplevd noe av det samme?

 

Gøy at dere skal male seng, A_87, det er jo så gøy å ordne litt selv og gjøre det litt mer personlig! Jeg er litt sent ute med barnerommet, har jo seng og det meste i orden, men siden vi skal ha kontor og barnerom i ett tror jeg ikke det blir så veldig mye pynting med det første. Selv om jeg lengter litt etter å lage et skikkelig skjønt barnerom...

 

Vips77; hvilken ammeBH har du kjøpt? Evt dere andre? Jeg tenkte meg snart ut og kjøpe en. Men kanskje kjøpe en som er litt større enn brystene er akkurat nå? De er jo litt større enn vanlig nå, men synes likevel de har blitt litt mindre enn de var i første trimester... Jeg tar gjerne i mot tips!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A_87: babyboksene inneholder forskjellige vareprøver; bleier, tuber med diverse kremer, smokker, bind, mor og barn-magasin, amme-innlegg etc. Veldig greit å få litt vareprøver! :-)

Og så gøy med hotellfrokost!! Det fikk jeg også lyst på! Kos dere :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babybox inneholder blant annet masse prøver på gode kremer og salver som er dyre, sokker, rabattkuponger, avent flaske, våtservietter, en hel pakke bind, bleier, smukker, hefter og det nyeste foreldre & barn magasinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvilke ammebh som er best. Det eneste jeg har fått med meg, er at det er best uten spiler. Kikka litt på lindex i dag, men de hadde så små størrelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskedama: hvordan går det? Noe mer lekkasje? Fostervann holder seg klart på fargen, mens utflod blir hvitt om man " lekker" på en sort truse vil man se dette... Krysser fingre på at det ikke er fostervann.

 

A87: se om du kan få hentet apotekpakkene inkl babybox, litt stas med litt gratisprøver! Mammabox trenger du ikke!!!

Pernille : jeg kjøpte ammebher på lindex, har ikke prøvd disse før. Det var en to pack sort og hvit..... Virket litt små i selve cupen, selv i større str, så jeg vet ikke hvordan de er. Den andre jeg kjøpte var også på lindex, større i hele bh og littvattert. Dette var en mer under bluse og kjole ammebh. Fra før har jeg alltid kjøpt triumph sine, men prøver meg litt frem.

 

Hvordan er formen på dere i disse dager? Begynner nattesøvnen og bli vrien?

Jeg kjenner at det blir litt fra side til side natten igjennom, er tung og får fort vondt av å ligge på siden. Jeg er en ryggsover, og det blir litt tungt for pusten til tider. Dog selv om jeg nesten sitter å sover grunnet halsbrann😁. Er på min 3 flaske gaviskon. Æææsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å spørre etter vareprøver på apoteket?

 

Jeg har enda ikke kjøpt ammebh, men brystene har ikke forandret seg noe siden 1.trimester, så jeg kunne sikkert kjøpt det, men drøyer det til begynnelsen av august.

Når kommer dere til å ha fødebagen klar?

 

Vi fikk malt første strøk på sprinkelsenga. Vi stod i garasjen og malte mens det var skikkelig torden ute, koselig å stå inne da :) Senga ble som en helt annen i positiv forstand :) Fra brun til grå :) Nå gjenstår bare ett strøk til, blir vel på fredag det klaffer at vi gjør det :) Er litt stiv i ryggen etter malinga, mye bøy og tøy og diverse ugunstige stillinger, så skal ta ryggrull før jeg legger meg.

 

Vaskedama: Er spent på hvordan det går med deg! Hold oss gjerne oppdatert!

 

Pernille_: Du er ikke alene. Vi er ikke begynt med barnerommet enda. Vi har kun to soverom i leiligheta og foreløpig konsentrerer vi oss om at hun skal sove på samme rom som oss, så tar vi barnerommet etter hvert. Vi må tenke ut hvordan vi skal få en mest mulig praktisk løsning slik at barnerommet kan brukes når vi får gjester også. Hender at foreldrene mine kommer på besøk og da er det greit å ha sengplasser. Vi kan jo ikke fortsette å ha dobbelsengen som står der når vi skal gjøre det om til barnerom etter hvert.

Har ikke opplevd stikkinger i underlivet, men har opplevd at sparkinga har vært lett ubehagelig.

 

Formen i disse dager er meget bra :) Må opp 1-3 ganger om natta for å tisse, men hva annet kan jeg vente. Hvis jeg må skikkelig tisse og nyser, kan det lekke litt, leste at det var normalt. Selv om jeg trener bekkenbunnsmusklene daglig, merker jeg stor forskjell nå kontra før. De er svakere. Litt kynnere i blant, men det er jo normalt. Litt tyngre å reise seg fra stolen noen ganger og meget hyppig vannlating, men det regner jeg ikke en gang. Har ikke hatt halsbrann eller væskeansamling.

Er også en ryggsover, men det er ikke like behagelig å sove på ryggen, sover mest på siden.

Er gaviskon mot halsbrann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A_87: du bestiller de på nettet, på babybox må du ha en kode med deg, på den andre apotekpakken må du skrive ut en kvitering og på de andre får du hentelapper i posten.

Skal være en liste over gratis babypakker inne på en av trimestersidene.

 

Formen her er faktisk ganske grei. Mye bedre enn med første. Har få blodtrykksfall, men kommer det ett er det kraftig.

Søvn er så som så og enda værre i varmen. Har hetetokter i tillegg.

Kynnere hver dag, men mest milde.

Jeg kan ikke ligge flatt på rygg, da sliter jeg med pusten og må bygge meg opp med puter. Det har jeg gjort i senga. Tatt en av ryggputene til sofaen og lagt under putene mine. Men jeg har en tendens til å åle meg nedover når jeg sover og våkner nederst av at jeg ikke får puste.

Ligger jeg flatt og på siden har jeg ingen problemer med å puste, men må bygge opp magen som begynner å bli ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-87: pakkene må du bestille. Søk etter pakker fyll inn skjema, så får du enten kvittering på Mail som du viser på apoteket. El i posten, som du må ta med til rett sted, Rimi og/ evt Kiwi.

Utrolig koselig at dere har fått malt sengen, det er en av de tingene jeg liker aller best! Fikse og male opp!! Blir veldig personlig.

 

Fødebaggen har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, tar det uti august tenker jeg. Nå er det bare ferie😀. Trenger en litt stor og fin bag i alle tilfeller.... Sist pakket jeg i en altfor liten, og sakene ble bare liggende i en rotete haug!

Ja, gaviskon...ææææsj ... Igjen! Er for halsbrann! Bare skikkelig ekkelt, men hjelper ett par timer, slik at jeg får sovnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker også at jeg sover lettere og dårligere. Sover vanligvis på magen, sp det er ganske lenge siden jeg kunne ligge i favorittposisjon... Og må tisse veldig ofte :-) slipper heldvigvis halsbrann. Jeg har heller ikke tenkt på fødevbag - har foreløbig mer enn nok med å skaffe det andre nødvendige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fødebag ja.. Den blir nok ikke pakket før i august, men etter å ha blitt innlagt med premature rier i uke 26 med første så har jeg alltid tannbørste og deo lett tilgjengelig da jeg ikke hadde noe mens jeg var innlagt.

Men jeg begynner å bli så vimsete at jeg kommer til å putte en deo, tannbørste og en truse i stellevesken eller vesken min nå ganske snart sammen med papirene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp: Flott at formen er grei :)

 

Takk for tips ang. gratisprøver :) Skal få knøvlet meg til å få ordnet det :)

 

Da vi la oss i går kveld, fikk ingen av oss sove. Jeg trodde først at det var pga graviditeten, men så kom jeg på en mulig årsak. Vi hadde spist hjemmelagde fiskekaker av 500 gram fisk hver og mye moreller til dessert, så med et så stort måltid før sengetid, var det ikke rart vi lå noen timer og vridde oss før vi fikk sove :P

 

Vi startet dagen med en herlig hotellfrokost. Deilig med litt avbrekk fra den vanlige cottage cheese/bær/nøtter/banan-frokosten :) Deretter var vi på jordmortime. Blodtrykket mitt var økt litt, fra 70 i undertrykk sist og til 83 i undertrykk nå, men jordmor sa at det forventer man og det er normalt :) Livmoren når nå bra høyt, ca til ribbeina, og symfyse-fundusmål var økt fra 25 cm den 29.06 til 31 cm i dag. Enda har ikke vekta økt og jeg merker ikke at magen er blitt særlig større. "Lille My" lå fortsatt med hodet ned. Jordmor sa at hodet fester seg ca i uke 36-37. Hun sa også at det gjorde ingenting om hun ble født nå. Jeg har gitt "Lille My" klar beskjed om å holde seg i hula si til vi er tilbake fra ferie :) Fikk også ordnet en terminbekreftelse på engelsk, noe som kan være greit å ha med seg til Praha. Jordmor sa at jeg bør holde meg unna myke oster, samt fløteis og egg pga mulig fare for salmonella. Det skal jeg selvfølgelig gjøre, tar ingen unødige sjanser for "Lille My", er bare snakk om en uke. Salatblad kommer jeg ikke til å røre, blir gal hvis jeg skal sitte på restaurant og saumfare alle salatblad for jord, dessuten kan noen jordrester være mikroskopiske.

 

Vi var innom NAV og fikk hjelp til å fylle ut søknad om foreldrepenger til meg. Ett skritt nærmere å være i mål med papirmølla. Nå gjenstår bare å få tak i sjefen for den andre avdelinga på jobb, slik at jeg får levert papirene til henne.

 

Har hatt litt ubehag i lysken, men leste i svangerskapsboka at det kommer av at ligamentene (leddbåndene) blir strukket, så nå vet jeg det. :)

 

Det er 24 grader ute og jeg går og svetter inne. Er meldt ca samme temperatur i Praha, men det skal gå fint. :) Jeg får lettere sting for tiden, jordmor sa at dette kommer av at hun presser på nerver.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra dag A_87! Kos deg på tur til Praha :)

 

I dag fikk jeg hentet babybox på +apoteket/pampers sin. Så mye fint det var i den :) 

Hadde en liten tur på et kjøpesenter i går, og i dag var bekkenet tydelig misfornøyd. Følte meg som en treg vaggende gås på jobben... Så tydelig at bekkenet har virket så bra fordi jeg har vært flink til å begrense meg. Får visst prøve å fortsette med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girasol: Tusen takk! :) Det er full nedtelling nå, 4 dager på rad med jobb før jeg går på ferie :)

Høres ut som en god ide og fortsette å begrense seg, viktig å lytte til kroppen i disse dager. Vi bærer tross alt på framtida :)

 

I dag da jeg og samboer skulle gå til byen (tar 10 minutter å gå), måtte vi ha en liten pause pga jeg fikk skikkelig sting! Det er uvant, jeg elsker jo å spasere i raskt tempo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A_87: så gøy å lese oppdatering om den lille, høres ut som om ting går bra med både henne og deg, det er kjempeflott! Jeg merker også litt i lysken nå, har ikke hatt det tidligere, men det er vel av den årsaken du nevner, ja. Vi kommer vel til å merke en del nå mot slutten av svangerskapet... :-)

Det høres lurt ut å ta forhåndsregler på ferie! Det er jo kun noen mnd i løpet av et liv man må passe ekstra godt på, så det får v bare holde ut :-)

 

32+5 i dag, var hos legen i går, og vekta viser nå 7kg opp. Håper på max 10 tilsammen, men det er kanskje ønsketenkning. Samtidig er det jo bare 7 uker igjen til termin! Lillegutt ligger med hodet ned, men ikke festet seg ennå. Jeg var også på UL, og morkaken har flyttet sg oppover!! Yes! Det betyr at jeg er klarert for vaginal fødsel, og det er jeg så glad for! Dessuten hadde jeg siste jobbedag i dag før ferie og permisjon, så da skal jeg faktisk ikke jobbe noe før til neste år... Rart, men mest av alt veldig herlig!

 

Har ellers dilla på cottage cheese/cultura/bær/muesli - må ha det hver dag (typisk etter jobb, så spiser vi heller middag litt senere) - det er så innmari godt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Pernille_ !

Syntes det var skummelt å vite at jeg kanskje måtte ha ks, så jeg ble veldig lettet etter ultralyden på mandag.

Nå er det bare å håpe på at den starter av seg selv og lure på når :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, heldig du som er ferdig med jobb, Pernille! Jeg har riktig nok akkurat hatt ferie, men den følelsen forsvinner så fort, og det er to laaange måneder igjen til permisjonen min starter ...

 

Det var jo gode nyheter, Tipptopp! :tommelopp:

 

A_87; jeg får også hold av ingen ting nå, hehe. Veldig uvant, jeg er vant til å gå kjempefort! Merkelig nok får jeg lettest hold når jeg går på flatt underlag som asfalt, mens i terrenget merker jeg lite til det! Var jo på fjellet nå i ferien. og da fikk jeg ikke hold i det hele tatt ... Pussig! :ler: God ferie, Praha er en fantastisk by!

Endret av Kjøttmeis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernille: Kun 7 kg i vektøkning kan du være fornøyd med :) Synes det virker som at du har ligget stabilt på 7 kg vektoppgang lenge. Jeg leste i svangerskapsboka at vektøkninga er størst i uke 17-24, så jeg tipper vekta blir å holde seg stabilt framover :) Jeg har gått opp 6,5 kg, enkelte dager har det vært 7 kg, men i snitt er det 6,5 kg :) Så bra at morkaka har flyttet seg i riktig retning :) Jeg visste ikke at morkaken kunne flytte på seg underveis. Gratulere med ferie, høres herlig ut :) Du er så heldig :)

 

Kjøttmeis: Jeg får også stort sett sting av å gå i flatt terreng, utrolig nok. Høres ut som du har vært i Praha :) Hva vil du anbefale oss å oppleve?

 

Kommer til å savne vekta når vi er på ferie, synes det er artig å følge utviklinga og notere i almanakken min :) Blir sikkert artig å lese alt jeg har skrevet under graviditeten når "Lille My" er blitt stor. Jeg har spurt mamma en del spørsmål ang. hvor mye hun gikk opp i vekt osv, men hun husker ikke. Hun har ikke en gang magebilder av seg selv og det angrer hun på. Jeg har gått samboer til å ta bilder av meg jevnlig helt siden uke 22. Det var artig og sette seg og se på utviklinga her om dagen :)

 

I dag på slutten av dagen fikk jeg fortalt "nyheten" om graviditeten til en på jobb. Har ikke jobbet sammen med vedkommende på mange måneder. Nå vet vel de fleste det.

 

Var hos frisør i dag, fikk klippet av en hel del siden det var så slitt, 3 mnd. siden sist. Føler meg bedre nå :) Skulle gjerne farget det også, men tar ingen sjansen siden det er delte meninger om hvorvidt det er skadelig for fosteret, så det tar jeg heller en stund etter fødselen. Har heller ikke brukt parfyme eller farget øyenbrynene siden jeg fikk vite at jeg ble gravid.

 

Fikk omsider tak i sjefen på den andre avdelingen i dag, etter og ha gått noen runder fram og tilbake da hun var en del borte fra kontoret. Fikk levert papirene så nå skal alt være i orden. Krysser fingrene for at jeg fikk med meg alt og at alt er inntakt.

 

Er skikkelig godterisugen, men skal holde meg til i morgen. Har alltid vært glad i sjokolade, men nå i graviditeten kan jeg gange sjokoladesuget med 10.

 

Så på bilder av ei jeg gikk i klasse med før, hun er like høy som meg, men litt mer fyldig. Da hun var 22 uker på vei hadde hun større mage enn det jeg har nå når jeg er 32 uker på vei. Det sier litt om hvor ulik gravidmager kan være.

 

Har ikke trent siden søndag. Har gått 30 minutters gange hver dag, men ikke trent. Satser på at samboer er bra i ankelen i morgen, så kan vi ta en fjelltur. I dag kunne jeg trent, men har ikke hatt treningsgnist pga føler jeg hadde nok med jobb, frisørtime, middagslaging osv og når vi attpåtil reiser på ferie snart, vil jeg ikke ta unødige sjanser med å overbelaste meg. Jeg tillater meg selv å være litt lat denne uken. På ferie blir det god tid til å ta lette treningsøkter. Har trent håndledd + tatt ryggrull hjemme, så litt har jeg trent. Merker at etter jeg har nådd uke 30, har jeg hatt økt behov for hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur til Praha A87! Kos dere masse i storbyen. Kanskje finner du noe koselig til frøkna!

Man får fortere " hold" / sting" det kan jeg også skrive under på. Og kynnere da. Skal ikke gå veldig raskt før jeg både får hold og kynnere, også jeg er en som alltid går i raskt tempo. Nå er det mage først og vagging på høyt nivå! Tror vi fortjener diplom i sakte vaggende tempo😝😝!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...