Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd


Lykkebaby♡

Anbefalte innlegg

Uff ja. Gjett om jeg gleder meg til bekkenet blir bedre! Med behandling etter fødsel også (man har rett på 6 mnd gratis) blir det nok fort bra.

Snakket mer med sambo ang det å bli mer aktiv etter fødsel og han er helt med :)

Så lenge det er minst mulig asfalt vi går på. Han vil ut i skogen.

 

Smertestillende ja. Jeg var fast bestemt på at jeg IKKE skulle ha epidural, men etter 30 timer i en igangsatt fødsel var jeg totalt utslitt og jordmor sa at nå kommer anestilegen om 20 minutter og du har ikke noe valg. Du MÅ ha energi til fødselen.

Hadde aldri holdt ut de neste 15 timene hvis ikke. Men jeg skal virkelig ikke ga det denne gangen. De får prøve alt annet først.

 

Blir nok litt snoking på Internett etter en veske som passer mine kriterier. Jeg er sær. Hehe.

 

I Sverige er de billigere på det meste til babyen så vi handlet det meste (utenom vogn og seng) i Sverige sist.

Når vi handler så handler vi mye tørrvarer. Sauser, hermetikk, pasta, potetgull, snacks, popcorn, mel, bakevarer, saft, brus, øl, godteri, såpe og husholdning er veldig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også førstegangs og har i utgangspunktet et ønske om å klare meg med minst mulig smertestillende, men regner jo med at tiden blir helt avgjørende for om jeg klarer det. Prøver å ikke tenke for mye på hvordan det vil bli, men jeg håper at jeg kommer langt med høy smerteterskel og en innstilling på at kroppen min er laget for å klare det. Ellers får jeg bare høre på jordmor og gjøre som jeg får beskjed om. :) Og MÅ jeg ha epidural, så tar jeg i mot.

 

Vi har ikke handlet noe til babyen i Sverige, har ikke funnet noe som virkelig lønte seg å kjøpe der ... Stort samme priser som her, men jeg har bare sjekket større ting, da. Av andre ting kjøper vi alltid masse mel (baker mye), og alt av vaskemidler pleier å være billig. Har et par enoooorme pakker med Omo som allerede har vart halvannet år, og som garantert varer minst et år til, selv med baby i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang EDA tipptopp, så ligner den historien din på min..... Ville bare ikke "skremme" noen med alle timene 😜! Huff kjedelig når åpningstiden tar døgn. Og som jeg skrev tidl, og som du skriver ble EDA egentlig bare beordret! Godt vi har gode jordmødre som passer på oss og babyene! Og sant så sant at vi skal ha krefter til å presse også. Men for all del! Jeg har høy terskel på smertestillende og vil finne fødekvinnen i meg. Sist rakk jeg jo bare en varmepose på korsryggen( som jeg måtte holde på selv) 😜😜😜! Så krysser fingre for alle om en finfin fødsel, (og i slutten av august for oss det passer for😀)

 

💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mye motstand jordmoren fant i meg da hun sa det. Fikk et slitent javel der jeg lå å ristet av utmattelse og smerter.

Fikk sovet en time eller to etter epiduralen og den tok virkelig knekken på toppene på riene. Den er i grunn fantastisk smertelindring, men det er det at de måtte stikke flere ganger da de bommet og at de på siste forsøk klarte å sette den feil slik at jeg ble lammet fra livet og ned og smertene jeg hadde i ett halvår etter pga feilstikk og feilplassering som gjør at jeg ikke vil ha den igjen. I tillegg til sprøyteskrekk.

Da jeg ble lammet ble oppfølgingen veldig nøye for det er vist en sjelden bivirkning. De pirket konstant på beina mine etter respons (noe de ikke fikk, jeg var helt lammet og mistet all følelse og bevegelse i beina) og da fødselen var over og epiduralen ute satt jordmor å pirket helt til hun fikk respons. Så måtte jeg bevege tær, anklene, knærne og så løfte hele beinet mange ganger. Hun masserte beina mine og jeg måtte stå i ti minutter mens jeg holdt i henne og i sengen før jeg fikk ta ett skritt. De måtte være helt sikre på at jeg fikk tilbake normal følelse og bevegelse.

I tillegg til blodtapet så ble de ekstra nøye på å leie meg rundt. Fikk ikke lov å gå noe på egenhånd, men det var like greit. Vel over på hotellet sov jeg i flere timer og hadde ikke behov for å tusle rundt.

 

Så dere skal ikke være redde for epidural. Det er sjeldent det skjer bivirkninger, spessielt av den typen og skulle det skje får dere veldig god oppfølging.

Det er veldig god smertelindring, men jeg ønsker som sagt å prøve alt annet først før de eventuelt kommer med den.

Lystgassen holdt lenge for meg, men i og med at fødselen drøyde sånn ble jeg utslitt og klarte ikke håndtere smertene lenger.

 

Jeg merker jeg gleder meg skikkelig til fødselen, ikke bare fordi da får jeg nurket i armene, men fordi selve opplevelsen er så intens. Rett og slett fantastisk.

Denne gangen har jeg også fått beskjed om at den vil gå fortere da de kan ta vannet mitt tidligere enn med førstegangsfødende om det skulle drøye.

Jeg håper også jeg får testet badekar og smertelindring i vann. Ønsker også å føde i vann da det har en heldig effekt for både mor og barn.

Å som jeg gleder meg!

 

Er også veldig spent på om det starter av seg selv denne gangen og i såfall NÅR?

Litt usikker ang hva vi skal gjøre med vesla, så må nok avklare barnepass snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle klare meg uten epidural denne gangen, fikk satt inn for sent, så fikk ikke noe virkning av den under den forrige fødselen, så med mindre noe ekstraordinært skulle skje, tror jeg dette skal gå helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Tipptopp, det er nettopp sånn type bivirkning jeg er redd for med EDA, det er derfor jeg helst vil styre unna :-/

Både min mor og søster har hatt veldig greie fødsler og ikke altfor lange (ca 6 timer fra første tegn til babyen var ute, som førstegangsfødende) så jeg håper på at genetikken spiller inn :-)

På vei til Sverige nå! Kjøttmeis: takk for tips om bakevarer!! Jeg baker også en del, spesielt grovbrød og knekkebrød, så jeg får se etter økologisk rugmel, solsikkefrø, andre spesialmel etc. De er vel generelt flinkere på utvalg, og spesielt av økologiske varer, i Sverige. Og vaskepulver, ja! :-) Det går det jo masse av uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff tipptopp. Husker du skrev om den opplevelsen med EDA tidl... Har aldri hørt om lignende, forstår deg veldig godt at du av den grunn styrer unna! Kanskje også en god forsterker for å stå i smertene.

De bivirkningene man hører om er som regel denne kraftige hodepinen noen kan oppleve. Den kommer vel om EDA kommer litt for langt inn( spinalrommet).

Nei jeg har full respekt jeg også!

 

Sitter i skrivende stund ute under tak og ser på lynet. Regnet plasker ned og det buldrer i havet. Frøkna i magen presser i bekkenet og romsterer i takt med torden så hele stolen beveger seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sakt er slike bivirkninger sjeldne. Og i de fleste tilfeller er den helt vellykket, så man skal ikke være redd epidural.

Jeg kommer nok til å godta en ny epidural hvis det virkelig må en til, men jeg kommer til å be dem gi meg alt annet først.

Samtidig satser jeg på en naturlig startet fødsel som går LITT fortere en den trege igangsatte og at jeg da ikke rekker epidural ;)

 

Jeg virkelig har begynt å glede meg og håper sånn på at jeg får benyttet badekaret og allerhelst at jeg får føde i det.

Håper også jeg slipper barsel og kan bo på barselhotellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg også får badekar! Hadde vært kjekt å prøve.. Vil så gjerne være på storken på kk, og der har du eget rom med bad, kan sove der første døgnet også før du må på barsel. Herlig å få første døgnet alene, da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, det er en av hovedgrunnene til at jeg vil over på hotellet. For der har de bare enkeltrom og familierom.

Min største "frykt" er å måtte dele rom med andre. Spessielt siden det er lov å få besøk på rommene.

Jeg var så fryktelig sårbar sist (det er nok de fleste) og hadde lite kontroll over diverse med kroppen. Det var deilig å sitte med puppene ute på luft og det lar seg ikke gjøre på rom med andre. I tillegg sov jeg urolig og våknet av hver minste lyd (som hovedsakelig kom fra baby) og jeg sov når jeg kunne og ikke "etter klokka".

Jeg vil gjærne være over to døgn på sykehuset etter fødsel, men om jeg blir plassert på dobbelt rom, eller skrekk og gru ett 4-mannsrom, kommer jeg til å dra etter bare timer.

Jeg er veldig privat av meg og har nok med å takle snorkingen til sambo om jeg ikke må forholde meg til 1-3 andre pluss babyer OG folk de har på besøk. NEI TAKK!

 

Jeg har i første svangerskap vært innlagt totalt 3 ganger og havnet da på dobbeltrom alle gangene. Første to var observasjoner og da var jeg ikke i like sårbar situasjon, men fikk ikke sove pga den andre fremmede i rommet. Den siste var da jeg ble i gangsatt og det enda var for tidlig til å sende meg på føden. Da var jeg mye mer sårbar og syntes det var ubehagelig med andre i rommet når jeg hadde det så vondt. De andre damene (som kom og gikk etterhvert som de ble klare for fødsel) var i samme situasjon som meg, så det var ikke så veldig problematisk. Det var pappane (og to av dem hadde med mor/søster/venninne i tillegg) som var problemet. Den ene pappaen stirret så voldsomt at jordmor som var inne på rommet da reagerte. Usj.

 

Ikke bare er jeg veldig privat av meg, men jeg har litt angst når jeg er i sårbare situasjoner grunnet noe fra da jeg var ung.

 

Men hotellet var virkelig fantastisk! For ikke å snakke om maten! Det var skikkelig hotellmat og buffet. Ikke noe sykehus-ihjelkokt-mat der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal slenge meg inn her, bedre sent enn aldri :fnise: 

 

Er 31+4 idag, førstegangs, termin 28.september og venter gutt!  

 

Dette er egentlig min siste ferieuke av 4, men ser ikke for meg at jeg kommer tilbake på jobb de 5 ukene før permisjon... Jobber i hjemmesykepleien, og allerede før ferie merket jeg at jeg sleit veldig. Er lærling, så det er ikke så mye mer de kan tilrettelegge for meg enn de har gjort allerede (ved å gå med veileder som lar meg ta det letteste arbeidet). Tror jeg har bekkenløsning på gang, magen er nesten større enn meg, og jeg skal ikke engang begynne på denne varmen! Vært 100% i jobb frem til nå de siste ukene, da har jeg gått ned til 80%. Men nå ser jeg for meg å være hjemmeværende. 

 

Ellers har jeg et veldig bra svangerskap, uten store plager før det som dukker opp nå. Var veldig lite kvalm i starten, bare ganske trøtt i perioder.

 

Det aller meste er på plass, mangler bare å male ferdig barnerommet og litt småting som skal på plass, så er alt klart!  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Atanih! Bedre sent enn aldri!

Hyggelig at du venter gutt. Og at svskapet har vært fint.

Flere her som jobber i helsevesenet her i tråden og der er det nok litt generelt vanskelig med tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til oss!

 

Nå husker jeg ikke helt hvor mange av oss som venter gutt eller jente, men jeg tror at gutt er i mindretall.

Jeg venter også gutt, så velkommen i "klubben". Hehe.

 

Har ei jente fra før og det er bare helt fantastisk. Gleder meg sånn til p bli mamma til en gutt også og tenker at det vil bli like fantastisk.

 

Jeg har 7 uker igjen til termin nå. Og jeg syntes tiden går såååå sakte!

Siste innspurt damer! Babyen er ferdig, vi bare ruger ;)

 

 

Jeg har noe av utstyret etter storesøster på loftet hos mamma og tenkte jeg snart burde fått henter det og funnet ut nøyaktig hva jeg har, men så kom jeg, i dag, på at mamma drar på en 18 dagers ferie i morgen tidlig... Fankern!

Da får jeg jo ikke sjekket det før i midten av august, tidligst.

Jeg er så klar for at babyen kan komme at jeg er helt gira på å gjøre ting i stand.

 

Jeg tenker å pakke deler av fødebaggen i starten av august, for så å slenge det siste oppi (kamera, lader, papirer og slikt) når vi drar.

 

Å som jeg gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir nok å sette igang med å få ting klart her også når ungene begynner i barnehagen neste mandag, da har jeg 6 uker igjen til termin.. Herlighet som tiden flyr nå!

 

Gutt i magen her også, må bare finne fram det vi har på loftet av klær, får vaske det og legge det på plass klar til bruk.. Blir herlig å finne fram de små plaggene igjen! :-)

 

Fødebaggen gjør jeg klar når det er 3 uker igjen til termin, men går gjennom en liste i hodet om hva som skal med.. Hva tenker dere er viktigst å ha med? Her blir det morgenkåpe, dusjsko og sko til matsalen.. Et blad kanskje. Ellers får jeg bleier og klær til småttisen og sykehusskjorte, det meste jeg trenger.. Kanskje litt mat til fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er har jeg 40 dager igjen! 34+4 i dag. Phju syntes dette går fort.

Høygravid......😳

Har hatt noen litt "tung i magen" dager i det siste, med kjeitete netter og mye nedpress. Men i natt sov jeg så utrolig godt!!!! Har gått morgentur med hunden, spist frokost( den vanlige havregrøten) og nå er det kaffe.

 

Bilsetet er innkjøpt! Heiv oss på tilbudet på babyshop. Maxicosi med base.

Da mangler vel bare stellebord. Skal ha Troll stellebord fra barnas hus. Satser på å bestille etter ferien.

 

Sykehusbagen er langt unna. Men har sett på hvilke klær jeg bør ha med. Konkluderer med at litt lange sommer skjorter med knapper er lurt, grunnet " bleierumpe" og amming. Og med en myk tights så er det vel ok.... Jeg har også en omslagkjole jeg tar med. Babyklær tar jeg vel også litt med av, men overpakker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å pakke:

 

Til fødsel: kamera, papirer, lypsyl, energidrikk, brus, sjokolade og annet kjapp energi snacks.

 

Til opphold: lader, hårbørste, tannbørste (til han og meg, deo (til han og meg), tannkrem, håndkrem, mascara (får se om jeg bruker den, men den skal påved hjemreise), en av de gamle ammebhene, crocs, morgenkåpe, sokker, gode vide bukser/joggebukser, topper, genser, t-skjorte (til sambo) og en liten lue og en body til baby.

 

Til hjemreise: hentesett og fint teppe til baby, stor truse (om jeg ikke reiser i sykehus-nettingen som sist), de fineste gravidklærne mine (regner med at magen ikke er flat), vanlige sko (regner med at jeg ikke hadde de på når jeg kom mtp. hovne bein), en jakke og bilstol. Eventuelt bilstolpose også, men regner med at ett teppe holder på den tiden.

 

 

Jeg har funnet frem det jeg har i unisex her hjemme og det minste var i 62 (mamma har det aller minste på loftet).

Guri så lite det er :) satt å brettet ut små bodyer over magen og satt og sa "nååååå! Så liten! Så søt! Nommon passer perfekt jo! Åååå."

Sambo bare rista på hodet og mumlet noe om at gravide blir gale. Hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede pakket store deler av bagen ferdig! Greit å være klar  :fnise:

 

Til meg har jeg pakket et par singletter og løse bukser, en cardigan eller to. Sokker og hipstere, nattbind (hørt fra flere at det er lurt), og skal ta med en ammeBH eller to. Ellers tar jeg med det vanlige jeg bruker av sminke og sånne ting, vil jo føle meg vel og fresh ved besøk...Shampo/balsam og parfymefri dusjsåpe. Har også tenkt å ta med noen innesko, får se hva jeg finner.

 

Har ikke pakket annet enn hjemreiseklær til baby. Selvom jeg klør i fingrene etter å bruke alt nyinnkjøpt, får jeg prøve å holde meg de dagene vi er på sykehuset. Har ikke pakket noe til pappan, kanskje jeg skulle tatt med et par t-skjorter og boxere/sokker til han også?

 

I tillegg pakker jeg jo elektriske duppeditter og sånn når vi skal reise, da dette brukes daglig. Er skikkelig redd for å overpakke som om jeg skal på en ukes ferie til syden, men har jo ikke tatt med meg noe i forhold til hva jeg ville gjort på en vanlig 3-4 dagers tur utav hus  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på journalskriving på Føden, og ser søte små nurk over alt :)

Som blir trilla ut/inn fra barsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker til sambo og pakket også til han sist. Da pakket jeg joggebukse, t-skjorte, sokker, bokser, deo og tannbørste.

Jeg ble igangsatt og tenkte joggebukse ville være mer komfortabelt å sitte i enn en olabukse. Det andre var til etter fødsel da jeg regnet med at han ønsket å freshe seg opp.

Fødselen tok nesten to døgn og han satte VELDIG pris pa at jeg hadde pakket til han (han viste ikke om det), for han følte seg ganske nasty. Han ville være med oss mest mulig uten å måtte dra hjem å skifte først så da ble det en god kattevask på badet :) og en fresh og fornøyd mann.

 

 

Jeg føler jeg overpakket litt sist, selv om jeg ikke gjorde det. Jeg hadde bare så utrolig mye vann i kroppen som ville ut og jeg svettet som en sil og var fryktelig ukomfortabel i klær. Brukte bare sykehus-skjorte og så singlet på rommet og kledde kun på meg når jeg skulle ned i restauranten å spise eller fikk besøk. Så jeg brukte bare en joggebukse, ett sokkepar og to singletter utenom hjemreiseklærne mine. Hehe.

Pluss at jeg fikk IKKE behov (eller lyst) til å bruke dataen jeg hadde med. Hadde hørt at det var lurt å ha med bøker og annet tidsfordriv da nyfødte sov det meste av tiden.

Vel... Sov hun så sov jaggu jeg og. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke pakket noe som helst, er jo bare i uke 32, men har så klart begynt å tenke litt på hva jeg skal ha med. Går nok for minst mulig! Joggebukse til meg selv, og en lang cardigan som dekker rumpa. Så har jeg tenkt å kjøpe noen ammesingleter, og det er det, egentlig. Pluss sokker/undertøy, da. Regner med det blir nettingtruse og bleie uansett, så bind kjøper jeg inn, men legger igjen hjemme. Til babyen tar jeg med klær til hjemreise, men regner ellers med å bruke det de har på sykehuset. Litt snacks (mest til mannen, kanskje?) og sportsdrikk. Toalettmappe og litt sminke. Tja. Kommer ikke på så mye mer. Under fødselen trenger man vel ikke så mye, og etterpå kan jo alltids mannen dra hjem en tur om vi har glemt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernille: Krysser fingrene for at du blir "smittet" av dine venninner og får baby i uke 37 :-) Mamma antydet at hun tvilte på at det ble augustbaby på oss, lukker ørene når jeg hører det. Jeg forbereder meg alltid på det beste :-) Praha-turen var suveren, er glad vi reiste selv om jeg var så pass langt på vei. Vi har trent nesten hver dag, badet, tatt badstu, sett på slottet, handlet bl.a babyklær, tatt fiskespa og fotmassasje, vært passasjer i en gammel Cabriolet uten tak, tatt hest og kjerre, vært med sightseeing buss og så gikk vi opp i ett 55 meter høyt tårn :-) Jeg klarte ikke spasere like fort pga delvis kynnere/press på blæra, men har fått gått mye og samboer var veldig hensynsfull mot meg :-) Temperatur lå på 27-35 grader, heldigvis ikke sol alle dagene :-) Ja, ikke minst fikk jeg og 6 andre personer oppleve å være fastlåst i en liten heis med elendig ventilasjon i 30 minutter. Å bli

"sluppet ut", var som å komme til himmelen , kjente at klaustrofobien kom sigende, men jeg klarte heldigvis å holde meg rolig og fikk "særbehandling" siden dr så at jeg er gravid. I etterkant så kjæresten min at heisen er beregnet på 6 personer og jeg var den 7.personen som gikk inn i heisen, ergo var det egentlig min feil at heisen satt fast... Heretter går jeg ALDRI inn i en full heis!! Uke 34+0 i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på kontroll idag, alt fint og greit og som det skal være :) Men nå skrev hun ut 100% svangerskapspenger, for jeg klarer virkelig ikke å gå på jobb slik som jeg er for tiden. Men hun tar veldig lett på ting hun legen. Jeg sa jeg trodde jeg begynte å få bekkenløsning, og forklarte hvordan det føltes, for jeg vet jo egentlig ikke helt åssen det føles. Så sa hun bare "Ja det hørtes litt mistenksomt ut" og gjorde ikke noe mer med det. Skrev bare "lett begynnende bekkenløsning" som en merknad på helsekortet, men selv føler jeg det er mye mer enn lett begynnende, for å si det sånn! Så skrev hun "dersom jobb ikke kan tilrettelegge mer må hun nok ut i 100% svangerskapspenger". Jeg prøvde å forklare at det var ikke mer de kunne gjøre for å tilrettelegge, jeg får allerede letteste utvei, og har jo bare blitt verre/tyngre på disse 4 ferieukene... Oh well. 

 

 

Men enda en ting, når jeg trykker øverst på magen der han sparker, er det litt ømt og gjør vondt, som om det er et kraftig blåmerke jeg tar på. Kommer dette av noe spesielt? Eller er det bare at han kanskje har sparka så mye på samme plassen at det av og til er litt ømt? Er ikke hver gang det er sånn, men kjente det igjen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett punkt på venstre side av magen som gjør ganske vondt at han sparker på. Som ett ferskt blåmerke. Aner ikke hva det kommer av, men han har heldigvis snudd seg vekk derfra.

 

Fler som navelen har sprettet ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem A87! Gøy å høre om turen og at alt gikk bra, tross heisstans! Jeg har nemlig heisskrekk og får da nesten panikk bare av å lese😳😁! Huff. Godt du klarte det, egentlig ingen valg....

 

Øm på steder i magen blir jeg også, og det kommer nok av at bittelille ligger å sparker på ett sted og huden blir øm. Huden er jo innmari tynn nå.

Og navelen min har vært ringklokke i flere uker alt. Den får gnagsår under litt stive klær.

 

Jeg har også begynnt å lekke melk! Heldigvis ikke før nå, sist lakk jeg alt ved 4 mnd!!

Eneste store plagen min nå er vel kynnere og HALSBRANN!!!!! Kan ikke spise etter kl syv, for å holde natten litt mer brannfri! Rene brannstasjonen på nattbordet!

Endret av Vips77.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff halsbrann er noe dritt. Var sinnsykt plaget med det sist i flere måneder. Gikk å knaska halsbrann-tabeletter til den store gullmedalje uten at det hjalp.

Nå merker jeg bare litt til det innimellom og er FRYKTELIG glad for det og håper det ikke blir så mye værre mot slutten.

 

Melk. Det har jeg hatt en måned eller to, men jeg lekker ikke. Må klemme for å få ut noe. Mengden har økt litt i det siste, men er ikke plaget med det.

Gruer meg litt til den værste lekkeperioden etter fødsel, samt det at pupp som ikke blir spist også går fri flyt. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...