Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd


Lykkebaby♡

Anbefalte innlegg

Tipptopp: Det kan jo faktisk hende at de så på deg fordi du så smashing ut! (Merker at jeg glaner litt ekstra på andre gravide nå selv ... Nå for tiden er det jo åpenbart at jeg er i samme tilstand, men for et par måneder siden var det jo ikke det.) Selv synes jeg faktisk at det er litt hyggelig når noen ser litt ekstra på meg - og jeg driter i hvorfor de ser eller hva de eeegentlig synes, jeg føler meg flott, så da tenker jeg at alle andre også er nødt til å synes det samme. Såhh! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehe. Ja kanskje det ;)

 

Jeg syntes det er flott med gravide og titter diskret på dem jeg og. Spesielt når jeg ikke er det.

Samme med helt nye babyer. Da er jeg ikke like diskret. Nesten så jeg sikler litt. Hihi.

Tenk jeg skal snart få en sånn liten en igjen :)

 

 

Er foresten noe dritt med hetetokter og i tillegg er det nesten tropenetter også.

Nesten så jeg vil dra senga ut og sove på balkongen. Er fakern meg varmere inne. Blæ!

 

Men jeg ser veldig positivt på varmen. Den har utrolig nok veldig stor påvirkning på bekkenet mitt. Selv med Fysioterapaut på ferie og to uker siden site behandling har jeg det utrolig bra og har svært lite smerter. Kan gjøre mye mer en hva jeg pleier uten å få smerter.

Noe er fremdeles smertefullt, men det er fantastisk og befriende å ha så "lite" smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp: Så bra at du har lite smerter nå i varmen! :) Hvisking og tisking i tillegg til stirring, herlighet, folk har mye å lære! Tviler på de ville likt hvis det var de selv. De er sikkert bare misunnelig når de ser deg, du bærer jo tross alt på framtida :)

Når noen ser ekstra på deg, synes de i alle fall at du er interessant :)

Smerter i ryggen 6 måneder etter epidural? Høres ikke bra ut. Er du helt god nå? Har også hørt noen som har fått varige skader etter epidural og det er skremmende. Selvfølgelig skjer det ikke ofte, men det er ekkelt å tenke på. Jeg har vært fast bestemt på hele tiden i graviditeten at jeg IKKE vil ha epidural. Jeg tenker lystgass og eventuelt akupunktur. Å sette seg i badekar kan jo også være smertelindrende. Jeg synes ryggen er for dyrebar til at noen skal "rote" der.

 

Jeg har ikke opplevd stirring enda, vet ikke om omverden ser at jeg er gravid, kanskje noen tror jeg bare har lagt på meg. Får se hvordan det blir når jeg bader i bassenget på hotellet i Praha, hehe :)

 

7,5 uker igjen til terminen her :) Uke 32+5 i dag. I og med at vi har "bestilt" en augustbaby, nærmer deg seg med stormskritt :) Gleder meg til å se jenta :)

 

Var på legetime i dag og fikk bekreftelse på at helsa har vært bra i graviditeten. Er greit å ha det svart på hvitt og ferskt :) Legen anbefalte meg å ta toksoplasmosetest etter jeg var kommet hjem fra reisen. "Høygravid i varmen", sa legen, men jeg synes det går fint :) Dessuten ser jeg ikke høygravid ut.

 

Har en aktiv baby i dag, hun er vel også spent på reisen :) Det jeg derimot ikke liker, er når hun "hopper" på blæra og det kjennes ut som en enorm tissetrang. ;)

 

Jeg våkner alltid 1-4 ganger i løpet av natta. Enten pga at jeg må på do eller av senestrekk eller ingenting spesielt. Leste at det er vanlig å våkne noen ganger i løpet av natta, kroppen forbereder seg på nattevåk etter at baby er kommet til verden. Kroppen er smart :)

 

Apropos varmen: Vi bruker kun dynetrekket som dyne. Jeg har sove uten dyne i flere uker nå, deilig :)

 

Ønsker alle en strålende dag i varmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at bekkenet er bedre i varmen tipptopp! Fint å kunne fungere litt bedre.

A87 : så bra at alt var fint på kontroll. Ja høygravid i varmen er vel ok så lenge man halverer tempoet😀. Men man trenger jo ikke føle seg høygravid selv om man pr def er det! Noen føler seg som det veldig tidl grunnet størrelse. Tenker jeg er innafor der og tenker ikke betegne meg som det før følelsen er der😀😀👍!

 

Jeg har også vært på kontroll. Alt vel og frøken ballerina danser med egen trampoline hadde det supert. OG hun ligger med hodet NED!!!!! Fantastisk å vite det, da jeg har lurt veldig. Hun sparker ikke oppover. Kjennte hodet selv rart. Er ikke redd for å kjenne etter, men har ikke klart å kjenne forskjell på rumpe og hodet😁. Men da har nok frøkna lagt slik i den siste mnd. Og blir nok liggende.

LETTET.

 

Natten er litt slitsom, våkner også tre-fire ganger. I natt begynnte hun å hoppe på trampolina rundt midtnatt og jeg måtte opp og ned på do i ett sett.... Sover i annen etg......... Vurderte her en natt å tisse på ei bøtte😅😅😅😅😅😅. Ligger også med kun dynetrekk! Veldig deilig.

 

Drikker dere kaffe foresten? Jeg har meg en til to kopper hver dag. Resten sukkerfri saft, vann og munkholm.

 

Maxikjolen er tatt på, beina høyt, fatboyen i skyggen og veldig late dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips77: Var ikke på kontroll i dag, var bare og fikk bekreftelse på at helsa i graviditeten har vært bra til nå mtp reise :)  Var på jordmor-kontroll på onsdag så neste kontroll tar jeg ikke før 11.august :) Så bra at alt var vel med di frøken og supert at hun ligger med hodet ned :) Hadde hodet festet seg i bekkenet?

 

Jeg drikker kun kaffe når jeg er på jobb, 1 kopp per dag. Har jeg ikke jobb, blir det en kopp te om dagen. Får abstinenser i form av slapphet/hodepine hvis jeg ikke får i meg koffein en dag, så en dag uten koffein er uaktuelt :) Vet at koffein ikke er bra for foster, men små mengder går helt fint :)

 

I dag kjente jeg for første gang at hun sparket opp mot mellomgulvet. :) Er så artig å se på magen som beveger seg, selv med klær på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker te her også, kanskje en halv kopp kaffe hvis jeg er på besøk hos noen, men det smaker ikke like godt som før jeg ble gravid, men det pleier å ordne seg ganske fort etter fødselen.

 

Merker ihvertfall at smaksløkene har forandret seg, plutselig smakte rekesalaten tran.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får også hodepine av å ikke ta en kopp kaffe. Men sant nok, så smaker den ikke like godt som den pleier. Og ett par kopper ila dager holder i massevis.

 

Nei hodet hadde ikke festet seg, løst og ikke veldig langt nede. Regner ikke med at hun fester seg, det er som regel nesten bare førstemann som gjør det. De andre synker bare godt ned, men sitter aldri så godt som første. Dette er jo min tredje jente!! 👏👏👏!

 

Må fnise av meg selv når det kommer til urinprøvene jeg/ vi må ta.... Kjæretid hvor vrient dette er nå når magen er stor!! Ha ha ha!! Lener meg i alle kanter på do for å se om jeg i det heletatt klarer å se stråle og kopp!! Nei å nei..... 😅😅😅😅😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden eg har vært innom her no! I morgen er eg 33 uker :) Hadde vært perfekt å fått heilt i slutten av august mnd. Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som sliter i varmen?

Jeg svetter så det renner og det gjør jeg aldri til vanlig. Værste er at det ikke bare er de logiske plassene som i panna, under armer og slikt, men over hele kroppen!

Armer, bein, på magen, på håndbakene osv.

 

Jeg klarer ikke ha på meg noe, så jeg ligger i bare trusa midt i vifteblåsen. Og vifta hindrer bare heteslag, så jeg ligger på en håndduk slik at sofaen holder seg fin.

 

I tillegg blir jeg kvalm av varmen og har spyd noen ganger. Går som regel raskt over når jeg får brekt meg/kastet opp, men jeg er så grusomt varm!

 

Iskald saft, is, kalde dusjer og kalde kluter... Storforbruk!

 

Hadde jeg i det minste hatt ett bekken og ork til å ta med meg vesla på bussen og dratt til badeplassen... Eller inn på ett kaldt kjøpesenter om dagene...

Skulle hatt lappen!

 

Bah! Dagens utblåsning :)

 

 

Bare sånn for ordensskyld: jeg liker varmen, bare irriterende å være gravid og ha bekkenløsning samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaaaarmmmmm! Flere? Kjære tid, minnes svskapet for åtte år siden og får dejavu, og da fødte jeg i juli! Like varmt nå gitt, om ikke værre...... Og nå må vi vake rundt helt til september.

Har fått badet endel, men magen liker det ikke helt, får skikkelige strekk nederst og oppover på begge sider.

I morgen blir det båttur med overnatting, grugleder meg til det!

 

Ha en forhåpentligvis kjøligere kveld damer. 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se positivt på det :)

Svetting er slankende har jeg hørt.

 

Vekta mi har ikke rikket seg på 4 uker. Og jeg passer på å fylle på med væske hele dagen og når jeg våkner om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 grader her i Bergen nå, 22.30!! Skal snart fylle badekar med kaldt vann og leke u-båt..

 

Sitter som regel på terrassen med parasollen oppe.. Masse vind og skygge. Kanskje badestrand imorgen? Har både bil og lappen, men er avhengig av flere voksne, greier ikke løpe etter de små, så må ha hjelp der.. Går i bikini hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svettet fra morgen til kveld de siste dagene ja! Og endelig fått tatt et bad både i går og i dag :) Takk og lov for vifte på soverommet. Veldig glad i sommer, men et par grader ned på gradestokken hadde ikke gjort noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj! I natt var det 32(!) grader inne og vi klarer fanken meg å få ned temperaturen. Alt av vinduer er åpne og den friske luften hjelper ihvertfall litt.

 

Mini sov gjennom det uten noe større problemer. Litt svett eneste og tørst når hun våknet.

 

Jeg derimot har vrid og vendt meg hvert andre minutt og dere kan selv bare tenke dere hvor mye jeg har svettet.

Vært på badet 5-6 ganger for å kjøle meg ned også.

Uten at det hjalp nevneverdig...

 

I tilleg har jeg spist noe jeg ikke har tålt, så denne natten (og morningen) har rett og slett vært fantastisk! Not!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt, ja!! Puh!

 

Vi er på sommerhuset og har litt ustabilt nett, men no har jeg lest gjennom kommentarene deres og er veldig glad for alle detaljer jeg får rundt fødsel! Synes absolutt ikke det er skremmende, bare veldig informativt å høre om blødninger, lukter, etterrier etc.

 

Er 33+5 i dag og håååååper veldig på augustbaby, ja. I går sa svigermor at hun hadde på følelsen av at jeg kom til å gå over, den kommentaren likte jeg ikke, nei! Har flere venninner som har født i uke 37, håper jeg kan bli 'smittet' av de ;-)

 

Angående varmen så holder jeg meg inne eller i skyggen. Leter etter vind og bris, men her er det helt vindstille. Heldigvis har vi en bærbar aircondition som funker veldig bra om natten, ellers vet jeg ikke hvordan jeg ville holdt ut.

 

Jeg har tidligere ikke hatt så mye plager i korsryggen, men merker det nå som det blir mer sitting. Er så gira på å ut på tur osv, men orker ikke varmen, så jeg prøver heller å bevege meg litt rundt i huset. Løper/Powerwalk hver ettermiddag, det hjelper jo.

 

Ang smertestillende under fødsel tenker jeg som deg A_87 at jeg ikke vil ha epirdural. Er altfor rett for bivirkninger/ødeleggelser og er derfor motivert for nettopp lystgass, akupunktur og varmtvannbasseng. Jeg driver aktivt med yoga og føler jeg har god kontroll på pusteøvelser, så vil prøve å fokusere på dette under fødsel, har venninner som har sagt at de skulle ønske de hadde lært seg å puste ordentlig før fødsel, for det er så avgjørende for hvordan mestringen og opplevelsen blir. Så får vi se om det holder! :-)

 

Har dere noen tips om bøker ang barneoppdragelse, jeg tenker spesielt på spedbarnstiden? Gro Nylander har jo noen fine, ellers er jeg veldig fan av Jesper Juul og andre som har kognitiv tilnærming til oppdragelse - har dere noen tips?

 

En annen ting; hva tenker dere om saueskinnsunderlag fra Nøstebarn? Har en svigerinne som skryter veldig av dette, at det er så godt for barnet å ligge på, mykt og trygt, og temperert, sommer som vinter. Noen erfaringer?

 

Ønsker dere en fin-fin dag i varmen! Og A_87, du er vel på plass i Praha nå? Herlig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernille_ jeg har hatt saueskinn til min, men jeg kjøpte ikke noe spesielt merke. Tok bare det de hadde på babybutikken jeg var på.

Det er veldig greit å ha. Gjør vognen ekstra lun om vinteren og hjelper til å regulere babyens varme.

Jeg brukte det kun i vognen, men min svigerinne brukte det både i vogn og seng.

Hun hadde prematur og de brukte saueskinn på prematuravdelingen også. Det er sterkt anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på legekontroll idag, 32+2, og alt stod bra til der inne. Lå litt over kurven på symfysemålet, merker at jeg er større denne gangen!

 

Ellers ble jeg sykemeldt fram til neste kontroll den 7 august, men han hadde vel ikke noe tro på at jeg ville komme tilbake igjen i jobben.. 4,5 uke igjen til permisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TippTopp: fint å høre at du har gode erfaringer med skinnet, det blir nok til at vi kjøper et, vi også, virker veldig greit.

 

Vaskedama: lykke til, kanskje like greit å være sykmeldt denne perioden, det er jo så kort tid igjen...

 

Her går dagene med til baking, bading, turer/løping, lesing av bøker, strikking. Litt mindre hett i dag, eller iallfall litt vind, det er så deilig!

 

Har enda ikke blitt helt enige om navn... Vi har 3 stk vi rullerer på, enten enkeltnavn, eller dobbeltnavn.... Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hentet flere babypakker?

Jeg fikk hentekort fra libero/Kiwi i går og hentet med en gang.

Er så spennende å pakke opp sånne pakker når det er så lite annet å gjøre siden vi har alt fra første :)

En unge på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du nå ble sykemeldt vaskedama. Ikke greit å jobbe når det ikke går ann å tilrettelegge arbeidet. Jeg jobber kun en uke etter ferien og demed er det permisjon. 😀!

 

Jeg fikk også libero kort forrige dagen! Men de hadde ikke på Kiwi her før tiø uken, så får vente litt til. Jeg syntes også det er gøy med boksene, men storesøsterene syntes det er mer stas!

Varm i dag også gitt! Har kommet helskinnet igjennom båttur med overnatting. Badet masse, og det er vel den eneste måten å avkjøle seg på når en er langt utpå en holme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er veldig lettet ihvertfall at jeg slipper å presse kroppen min til noe den ikke vil gjøre ihvertfall, har en dårlig form nå. Er misunnelig på dere som orker å trene.

 

Var så fantastisk i formen med nr 2, jobbet helt fram til permisjonen.

 

Men får begynne å gå litt turer når ungene er i barnehagen, da kan jeg gå i mitt tempo, kanskje det ikke er så varmt lenger heller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også misunner dere som trener, eller alle dere som kan bevege dere fritt.

Bekkenløsning er noe dritt og nå begynner jeg virkelig å se effekten av begrensningene det gir meg. Ligger for det meste på soffaen pga smerter og jeg har nå fått skikkelig budeie-lår.

 

Helt grusomt hvor mye de har est ut i det siste og de er ruglete og har hull/fordypninger (cellulitter?) fra midten og opp på rompa.

 

Ser det litt på overarmene og nå, men ikke mye. Ellers er kroppen slank og fin med unntak av bolla midt på foran ;)

 

Jeg vil ut å gå! Om ikke for meg så i det minste for førstemann. Komt oss ut og fått gjort ting, men jeg klarer ikke.

 

Gleder meg sykt til september da jeg får kroppen min tilbake. Blir nok oktober før kroppen begynner å skjønne at den skal samarbeide med meg :)

 

Jeg skal bli fin og flott, få tilbake låra mine innen nyttår og få magen tilbake (mest mulig i hvertfall) til neste bikini-sesong.

Elles satser jeg på at ammingen funker på samme måte som sist og at babykiloene raser av. Men det trengs litt oppstramming av ho mor, så jeg har sagt til sambo at fra og med fødsel så SKAL vi ut på skikkelig tur (gjerne i skog) hver helg og flere trilleturer sammen, hele familien, i uka.

Tror jeg skal be han tvinge meg til ett vist antall situps i uka også (har lav treningsmoral).

 

 

Har dere tenkt på stellevesker da damer?

Jeg har simo sin standard i samme farge som vogna, men jeg har en stund nå hatt lyst på ny. Vi bruker vesken mye uten vognen og jeg syntest den egentlig bare er fin når den er på vognen... I tillegg har vi jo fått søskenvogn og der passer den ikke. Hverken å henge på eller i farge.

 

Jeg ønsker meg en veske-stelleveske, om dere skjønner? Som ser ut som en pen dameveske, men som er praktisk med innerlommer (gjerne ytterlommer også) og som kan henges på vognen (må ha ringer i sidene der skulderstroppen er festet slik at jeg kan henge den i kroker).

Ikke må den være for stor og ikke for liten, men slik som simo-standaren. Kanskje litt større siden førstemann fortsatt er bleiebarn.

 

Tror jeg må innom en veskebutikk...

 

 

Tror dette ble litt langt :) Tok vel litt av her, men jeg kjeder meg noe innmari om dagene da jeg blir frustrert av å ikke komme meg ut på egenhånd. Dagene går med på å underholde vesla så hun ikke skal lide noen nød av bekkenløsningen til mor. Og å være på en 1 1/2 nivå hele dagen, dag ut og dag inn tærer på en!

Så derfor tenker og planlegger jeg mye og langt frem.

Så nå er mye av dåpen planlagt, julegaver planlagt og må bare kjøpes inn iløpet av høsten, hva jeg skal bake til jul er planlagt, jeg skal lage kort i år og det er planlagt osv osv.

 

Bra man ikke blir gal av mindre ;) hehe.

 

Nei! God natt damer, nå tar jeg kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig tipptopp at bekkenet ikke samarbeider. Jeg har selv hatt smerter med de to første, men ikke denne gang. Nå kjenner kun de "normale" bekkenet gjør seg større smertene. Hoppet tilogmed opp og ned av båten forrige dagen😀.

Sist måtte jeg vurdere krykker! Jeg tror og mener dette kommer av at jeg har trent pilates i mange år etter siste mann, bekkenet mitt er rett og slett blitt mye sterkere.

Så posetivt at du får planlagt litt da😀 dåp og julegaver høres jo supert ut, deilig å være i forkant.

Vi reiser til synden i julen, så ingen store innkjøp her i gården. Det er litt tradisjon for oss å reise sørover, nå blir vi bare en mer👶!

 

Ellers har jeg beg å tenke litt på fødselen, ser noen snakker om epidural og negative erfaringer. Kan jo skyte inn at etter x- antall timer under fødsel med første, ble nesten beordret EDA. Da var jeg og livmor så sliten av vi måtte få slappet av, og kan tro det var DEILIG!!!! Fikk tom sovet litt. X-antall timer etter det ble frøkna født.

Så for dere som er førstegangs, ikke sett for strenge krav om hva dere apsolutt ikke ønsker el ønsker, fødselen kan ta så mange retninger. Vær heller åpen og kjenn på kroppen. Ikke føl det som ett nederlag om det må litt hjelp til😉.

Jeg fødte andre mann kjappt på 12 timer, kun en time på sykehuset før hun kom.... Og rakk, el trengte ingen smertestillende, men det eneste jeg sa til meg selv når det stod på som værst var epidural! Og vips der var hun ute. Så alle fødsler er uforutsigbare og man vet vel ikke alltid hvordan man takler fødselsmerter.

 

Svetter i skyggen i dag igjen! Snart klar for ett bad kjenner jeg.

 

Ha en finfin dag! På sofan el i skyggen 😀😀

Endret av Vips77.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TippTopp; utrolig kjedelig at du er så immobil, jeg føler med deg, er selv så glad for at jeg kan bevege meg og får oppriktig vondt når jeg ser gravide på gata som helt tydelig sliter med bekkenet.. :-/ Heldigvis er det ikke mange ukene igjen, og det er så flott at du aktiverer deg på andre vis! :-)

 

Vi har kjøpt Emmaljunga-stelleveske som passer til vogna. Synes den er veldig fin til vogna, men er kanskje enig i at den ikke er så fin når den ikke henger på eller er i tilknytning til vogna. Men jeg kommer nok til å bare ha den likevel. Kanskje du finner noe fint på nettet, TippTopp?

 

Vips77, takk for råd til oss førstefødende! Jeg er nok fast bestemt på at jeg ikke vil ha epirdural, men jeg er enig i at det er mye bedre å være åpen for det som skjer enn å låse seg på hva man tror man vil ha av evt smertestillende. Jeg tror i grunnen jeg er nokså åpen :) men ønsker mest mulig preg av naturlig fødsel...

 

I morgen drar vi på en liten, spontan Sverigetur! Vi blir der i 3 dager, og skal på byferie, ikke Harry-tur, men det blir vel litt shopping likevel ;-) Har dere noen tips til hva jeg bør kjøpe? Da tenker jeg egentlig på alt mulig, fra baby-ting til matvarer. Ikke de store tingene som seng/vogn, for det har vi skaffet allerede, og heller ikke ferskvarer siden vi ikke skal rett hjem og kan legge tilång i kjøleskapet. Tips mottas med takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke kjekt å være låst til sofaen tipp topp! Jeg syntes at det er passelig irriterende å knapt ha styrke til å rydde ut av oppvaskmaskinen, men du har jo det enda verre! Kjenner at lår og mage også vokser til, selv om jeg har et normalt kosthold! Blir en is og litt iste da for å kjøle kroppen min ned noe..

 

Tall ships race i Bergen, det får forbigå i stillhet hos oss.. Synd, med det været og det folkelivet! Vi får vel forhåpentlig et slikt arrangement igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...