Gå til innhold

**Desemberbarna 2014**


Mamma-til-Emma

Anbefalte innlegg

 

Hvilken uke er dere i når dere skal på OUL, dere som har fått inkallelse? Jeg fikk inkallelse i posten i dag, og har ikke fått OUL før jeg er i uke 22.. Skuff! :( Vi som hadde håpet å få se kjønnet i midten av juli (uke 17-18).

Jeg ville ringt til de og hørt. Fikk først time i uke 22 jeg også, men ringte de, og da viste det seg at det ble helt feil. At den skal taes mellom uke 17 og 20. Hvis en går tidligere eller seinere kan en ikke måle det som er ment med den OUL , pga da vokser de ulikt. Mens mellom uke 17 og 20 vokser de ganske likt :)

Hmm.. I brevet jeg fikk fra sykehuset sto det bare at jeg hadde krav på å komme inn til OUL innen uke 22. Og det rekker jeg jo akkurat.. Men man kan jo alltids ringe å høre! :) er kanskje forskjellig praksis fra sykehus til sykehus? Hvilket tilhører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Hvilken uke er dere i når dere skal på OUL, dere som har fått inkallelse? Jeg fikk inkallelse i posten i dag, og har ikke fått OUL før jeg er i uke 22.. Skuff! :( Vi som hadde håpet å få se kjønnet i midten av juli (uke 17-18).

Jeg ville ringt til de og hørt. Fikk først time i uke 22 jeg også, men ringte de, og da viste det seg at det ble helt feil. At den skal taes mellom uke 17 og 20. Hvis en går tidligere eller seinere kan en ikke måle det som er ment med den OUL , pga da vokser de ulikt. Mens mellom uke 17 og 20 vokser de ganske likt :)

Hmm.. I brevet jeg fikk fra sykehuset sto det bare at jeg hadde krav på å komme inn til OUL innen uke 22. Og det rekker jeg jo akkurat.. Men man kan jo alltids ringe å høre! :) er kanskje forskjellig praksis fra sykehus til sykehus? Hvilket tilhører du?

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/veiledende-retningslinjer-for-bruk-av-ultralyd-i-svangerskapet/Publikasjoner/veiledende-retningslinjer-for-bruk-av-ultralyd-i-svangerskapet.pdf

 

Se lnken.., om ikke retningslinjene er endret siden denne publikasjonen er det i ukene 17-19..

Jeg bare googlet, men kom ikke over noen nyere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sa i allefall at hvis man var uenig i terminen som blir satt på OUL, så må vi si ifra der og da, fordi det er for sent å si noe om det når vi kommer til jordmor i uke 24. Altså også for sent med oul i uke 24..  Jeg har hørt uke 18-20.. Men det sikreste er vel å ringe å høre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker dere alle over til fb nå? Liker anonymiteten som er her så jeg kommer nok ikke etter.

Uansett - ha en fin dag, jeg gleder meg nå over litt senere start på dagen for jeg skal på kurs!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å være begge steder :-)

 

Vært hjemme fra jobb mandag og i går. Tilbake i dag. Rimelig dårlig. Sendt forespørsel til fastlege om å ta i mot meg så fort hun kan. Må snakke med henne om å eventuelt få en gradert sykemelding i noen uker. Må rett og slett bare drite loddrett i den dårlige samvittigheten jeg får ovenfor jobben. Det er ikke mitt problem at de ikke har tenkt lenger enn sin egen nese og at vi er underbemannet. Får ikke noe igjen for å sitte å presse meg selv. Allerede holdt på sånn i 11 uker nå :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sienna85: Det går en grense selv for de som er flinke og holder ut stor jobb-belastning - ikke ha dårlig samvittighet for å tenke på egen helse! Kjenner selv at jeg blir fortere sliten, gamlis som jeg er - så jeg antar at skal jeg forebygge skyhøyt blodtrykk må jeg få enda litt roligere dager og i allefall mulighet til å trene noe i løpet av uka også.. Etter jobb er umulig, pga utslitt - og skal jeg trene før jobb og få litt fravær der må jeg ha behandlingssykemelding iflg arbeidsgiver. Trodde poenget var å holde folket lengst mulig i jobb?! De andre sitter likevel bare og skravler/drikker kaffe den første timen... Grr!

 

Fint at vi blir minst to her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått litt tips fra noen venninner som har vært gravide, de sa at det ikke var noe vits i å prøve på å være strek og flink til å presse seg på jobb. Man får ingen verdens ting igjen for det. Nyt heller svangerskapet og jobb de dagene du føler du orker og klarer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere forklarer akkurat sånn jeg føler det! Jeg vil ikke være den som sykemelder meg, men allikevel så ligger jeg hjemme og gråter fordi jeg er så utslitt.

 

100% jobb og turnus pluss underbemanning er tøft for kroppen min kjenner jeg. Kommer hjem fra jobb og orker ikke gjøre noenting. Blir rett og slett dårlig.

 

samvittighet gjør at jeg ikke har hjerte til å være borte fra jobb. Jeg skal jo være på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra :D søkte om plass til Rikshospitalet, var veldig seint ute men fikk godkjent :D kjempe kjempe glad, og ny ul i uke 19 :) meeeeget fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper også over fra 1. Trimester, ettersom jeg er den med termindato seinest og ikke orker å loke rundt aleine der inne. Termin er flyttet til 28. Desember, så håpet om -15baby svinner. Jeg flytter ikke over på fb, så kjekt om vi blir en liten gjeng her!

Forøvrig er jeg 38 og bor i Rogaland. Har ett barn fra før.

 

Hva angår sykemelding, det er legen som sykemelder, ikke dere selv. Så da må det være stuerent. Vi er tre gravide på jobb og en som just har født, (så vidt jeg vet), foreløpig er jeg den eneste som har jobbet fullt. Jeg er mellomleder og må innrømme at det har vært hardt å gå overtid for å dekke inn det de sykmeldte skulle gjort, mens jeg selv har vært kjempesliten. Særlig når jeg vet at de møtes på kafé mens jeg jobber, og at de lever aktive liv på fritida. De vet dog ikke at jeg er gravid. Ut over å jobbe har jeg stort sett sovet og levd et stille liv. Men alle svangerskap er forskjellige og jeg velger å være glad for at jeg har klart å gå på jobb hver dag, ville IKKE byttet med de som er syke.

 

I morgen skal vi på ul igjen og få blodprøvesvar fra duotesten. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvilken uke er dere i når dere skal på OUL, dere som har fått inkallelse? Jeg fikk inkallelse i posten i dag, og har ikke fått OUL før jeg er i uke 22.. Skuff! :( Vi som hadde håpet å få se kjønnet i midten av juli (uke 17-18).

Jeg ville ringt til de og hørt. Fikk først time i uke 22 jeg også, men ringte de, og da viste det seg at det ble helt feil. At den skal taes mellom uke 17 og 20. Hvis en går tidligere eller seinere kan en ikke måle det som er ment med den OUL , pga da vokser de ulikt. Mens mellom uke 17 og 20 vokser de ganske likt :)

Hmm.. I brevet jeg fikk fra sykehuset sto det bare at jeg hadde krav på å komme inn til OUL innen uke 22. Og det rekker jeg jo akkurat.. Men man kan jo alltids ringe å høre! :) er kanskje forskjellig praksis fra sykehus til sykehus? Hvilket tilhører du?

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/veiledende-retningslinjer-for-bruk-av-ultralyd-i-svangerskapet/Publikasjoner/veiledende-retningslinjer-for-bruk-av-ultralyd-i-svangerskapet.pdf

Se lnken.., om ikke retningslinjene er endret siden denne publikasjonen er det i ukene 17-19..

Jeg bare googlet, men kom ikke over noen nyere..

Takk skal du ha! :) kanskje jeg må ta en telefon og høre... Er jo ingen krise, bare jeg som er utholmodig etter å hilse på lille-nurk igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er førstegangsgravide, har dere fått en liten kul på magen enda? Jeg er fremdeles i det stadiet hvor jeg er usikker på om kulen faktisk skyldes den lille i magen, eller om jeg bare er oppblåst.. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er klar over at det er legen som sykemelder, er vel ingen her som har sagt noe annet eller? :-)

 

Er forøvrig ingen på min jobb som heller vet at jeg er gravid. Føles helt unaturlig å skulle fortelle det til dem av en eller annen grunn. Får se om jeg bare avventer til ordinær ultralyd er overstått om ca 1 mnd.

Endret av Sienna85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at det er legen som sykemelder, er vel ingen her som har sagt noe annet eller? :-)

Er forøvrig ingen på min jobb som heller vet at jeg er gravid. Føles helt unaturlig å skulle fortelle det til dem av en eller annen grunn. Får se om jeg bare avventer til ordinær ultralyd er overstått om ca 1 mnd.

Lurer på om du tolket svaret mitt anderledes enn det var ment. Kommentaren om at legen sykemelder var ment i retning av at ingen bør ha samvittighetskvaler for at de blir sykemeldt, fordi det er en vurdering tatt av en fagperson. Og når det gjelder kommentaren om at ingen vet om min graviditet er poenget mitt bare at mine sykmeldte gravide kollegaer heller ikke skal føle noe dårlig samvittighet for at jeg må utføre deres oppgaver mens jeg selv også er gravid og trøtt, de kan ikke vite at jeg har mindre å gå på enn vanlig, og det er heller ikke deres ansvar. Det er helt unaturlig for meg også å si noe før i starten av 2. Trimester.

 

Jeg har ikke lyst til at noen skal føle seg kritisert av noe jeg skriver, jeg uttaler meg om egen situasjon og hvordan jeg tenker og føler om min situasjon.så- beklager om jeg skreiv noe som var ugreit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder jeg meg inn her for fult! :)

Vært på ul i dag, 12+3. Alt så bra ut, både hjerte, nesebein og nakkefold! :D

Fikk beskjed om å gå hjem å kose meg å slappe av frem til ordinær ul! (Og ikke bekymre meg!!)

Er sååååå fornøyd med å ha fullført 12 uker og være på god vei inn i andre tri! :D :D

Jippi! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg ikke kritisert, bare skjønte ikke helt hvem som mente at de kunne sykemelde seg selv ;) (slik jeg leste det)

 

Kommentaren din om at ingen vet om graviditeten på jobb, svarte jeg ikke på annet enn at de ikke vet det på min heller. Lå ikke noe bak at jeg skrev det :)

 

Er forresten kalt inn til avdelingsmøte i dag, så lurer på om jeg bare skal hoppe i det når først alle er samlet, så blir jeg ferdig med det... får se om det føles naturlig eller ei når jeg sitter der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våknet jeg jammen av at en venninne ringte kl 7 og spurte om jeg kunne være barnevakt. "Siden jeg er sykemeldt så er jeg jo hjemme likevel og barnet hennes skulle jo bare se tv altså". Ble litt himmelfallen. Har ligget rett ut siden slutten av april pga ekstrem kvalme og hadde ikke engang vært alene med mine egne barn hvis de ble syke. Da hadde mannen kommet hjem. I helgene så sender jeg mann og barn ut mesteparten av dagen for å få ro i huset. Har ikke akkurat verdens beste samvittighet for å være tilstede for mine egne barn, og tenker veldig mye på at jeg ikke klarer å være der for de. Da er det ikke akkurat aktuelt å passe andres barn en hel dag. Herregud, folk er rare. Ikke misforstå for jeg vil jo selvsagt hjelpe, og vet at det er lett å bli stresset når begge er i fulle jobber og hverdagen tar en, men dette var vel litt rart?

 

Ellers er alt bra med den lille tror jeg. Begynner å kjenne små dult i magen, og barna vil plutselig både gi kos og nuss til "lillebror". Sønnen spør meg stadig om det ikke gjør vondt for meg når den sparker. He he, snille og omsorgsfulle lille gutten min! Det kan jo bli værre når målrettede karatespark settes inn i ribbena i siste trimester. 😉 foreløpig må jeg kjenne godt etter for å avgjøre om det er tarmer som rumler eller om det er bevegelse på den lille. Hørte hjertelyd hos legen sist uke også. Herlig. Nå er det bare ultralyd i begynnelsen av juli (en på riksen og den vanlige på Ullevål) som gjenstår før det blir sommerferie.

 

Vi skal ikke noen store strabaser pga formen min, men det blir litt miljøforandringer ved å låne hus og sommerhus fra familie. Barna gleder seg veldig. Og eldstemann får en uke alenetid med besteforeldre før vi tar den korte kjøreturen til lånt hus langs Norges sommerkyst (den norske rivieraen. 😄👍😉). Hva skal dere andre da?

 

Ps frk freken; det var vel ingen som ble forærmet av. Litt klønete å forstå hva alle mener når vi bare kan skrive til hverandre kanskje. Det har jeg erfart selv 😊 lykke til med duotesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er førstegangsgravide, har dere fått en liten kul på magen enda? Jeg er fremdeles i det stadiet hvor jeg er usikker på om kulen faktisk skyldes den lille i magen, eller om jeg bare er oppblåst.. Hehe..

Dette er også min første,jeg tror jeg kan se antydning til en liten kul.Det blir selfølgelig større utpå kvelden når jeg blir oppblåst,da ser jeg jo skikkelig gravid ut.hehe :)

 

Er 16+4 i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vellykket UL LykKeFisK :D

 

Har du termin på nyttårsaften du? :)

Legen satte termin til 26.12 , men for 15år siden gikk jeg 4 dager over tiden med jentungen..så kanskje vi får nyttårsbarn? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dere som er førstegangsgravide, har dere fått en liten kul på magen enda? Jeg er fremdeles i det stadiet hvor jeg er usikker på om kulen faktisk skyldes den lille i magen, eller om jeg bare er oppblåst.. Hehe..

Dette er også min første,jeg tror jeg kan se antydning til en liten kul.Det blir selfølgelig større utpå kvelden når jeg blir oppblåst,da ser jeg jo skikkelig gravid ut.hehe :)

 

Er 16+4 i dag! :)

Min er faktisk blitt stor, magen altså. Men er liten ellers så klarer å sjule den om jeg går i vide topper/ t-skjorter. Er noe trangt så ser jeg ut som jeg er 6 mnd på vei altså. Uff, håper ikke magemusklene sprekker helt opp. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mage er også stor synes jeg. Har alltid hatt litt ekstra på magen, og nå er det en fin kombi av livmor og fett :-P kjenner livmoren godt, det har jeg gjort i noen uker. Steinhard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...