Gå til innhold

Jeg bruker hijab og var i London forrige uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme.

Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns?

Anonymous poster hash: 2f64b...055

Der Sa du ordet👏 Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer.
Ja, det er (u)kultur. Mange muslimer ser at det gjerne er politiske åsaker som er grunn til økt bruk av hijab, ikke religiøse.

Anonymous poster hash: bdff2...55f

Du kan nok aldri ha møtt en riktig muslim tidligvis. Gidder ikke å bruke tiden min mere på opplyse en så firkanta person som deg😳Takk for meg og ha en fin dag. Ps prøv å finne feil i norsken min også slik at du har noe å gjøre resten av dagen😉

Hæ? Hva er det du snakker om? Jeg har hverken kritisert deg som person, eller Islam for den saks skyld. Kun hijab. Hvis du ikke gidder å diskutere med meg av den grunn, eller komme med personkaraktestikker, så får det være opp til deg.

Jeg har aldri nevnet skrivefeil, så det var bare usakelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme.

Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns?Anonymous poster hash: 2f64b...055
Der Sa du ordet Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer.
Ja, det er (u)kultur. Mange muslimer ser at det gjerne er politiske åsaker som er grunn til økt bruk av hijab, ikke religiøse. Anonymous poster hash: bdff2...55f
Du kan nok aldri ha møtt en riktig muslim tidligvis. Gidder ikke å bruke tiden min mere på opplyse en så firkanta person som degTakk for meg og ha en fin dag. Ps prøv å finne feil i norsken min også slik at du har noe å gjøre resten av dagen

Hæ? Hva er det du snakker om? Jeg har hverken kritisert deg som person, eller Islam for den saks skyld. Kun hijab. Hvis du ikke gidder å diskutere med meg av den grunn, eller komme med personkaraktestikker, så får det være opp til deg.

Jeg har aldri nevnet skrivefeil, så det var bare usakelig.Anonymous poster hash: bdff2...55f

Tror du traff eit ømt punkt.

Anonymous poster hash: ffe1b...637

Skrevet
Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det.

Mener du at det finnes kvinner som, dersom de kunne velge fritt og hadde opplevd hvordan det var å leve likestilt med mennene, foretrekker å bli diskriminert?! Er du da riv ruskende gal, kvinnemenneske?

Anonymous poster hash: 01fe2...fe7

Skrevet

Atatürk (mannen som grunnla den moderne tyrkiske stat) lagde forbud mot alle form av religiøse plagg i det offentlige rom. Kvinnelige studenter f.eks. måtte ta av seg hijaben før de gikk inn på universitetet. Tyrkia var et muslimsk land men på vei å bli sekulær. Det mest moderne av så mange muslimske.

Se hva som er igjen. Konservative krefter jobber iherdig for å få religionen mere på banen. En av de heteste kampsaken i TYRKIA var om kvinner får lov å bruke hijab igjen. I Saudi-Arabia og Iran får kvinner fremdeles en smekk fra religionspolitiet dersom klærne deres ikke dekker nok.

Hijab eller burka, for meg betyr alle disse plagg kun en ting - at kvinner skal gjemme seg og kroppen sin, og i siste konsekvens er de mindre verdt enn menn.

Anonymous poster hash: e3838...6a8
Skrevet

Jeg har til nå møtt mange hyggelige kvinner som bærer hijab. Hyggelige, ja, men likevel ikke kvinner som viser særlig forståelse og bekymring for at kvinner verden over blir diskriminert. Dette kan være tilfeldig, men jeg spør likevel: Hvor er dere, hijab-bærere (eller tilhengere av den økende hijab-bruken) som er oppriktig bekymret for all undertrykkelsen av kvinner verden over, og gjerne vil motarbeide slik undertrykking?

Skrevet
Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det.

Mener du at det finnes kvinner som, dersom de kunne velge fritt og hadde opplevd hvordan det var å leve likestilt med mennene, foretrekker å bli diskriminert?! Er du da riv ruskende gal, kvinnemenneske? Anonymous poster hash: 01fe2...fe7

Det finnes mange som ser seg likestilt mannen fordi om dem ansvarer for barn og hjem mens mannen ansvarer for jobb og inntekt. Å ha et harmonisk hjem handler om samarbeid og respekt for hverandre. Man er ikke undertrykket fordi man velger annerledes en oss. Vi er enige om at makt og tvang er forferdelig og skal både slåes ned på og motarbeides. Men dette har ikke noe med hijaben å gjøre, men maktsyke menn. Og når du begynner med person karaktæristikk på de du diskuterer med føler jeg det vil være vanskelig å diskutere noe som helst med deg videre.

Skrevet

Man er ikke undertrykket fordi man velger annerledes en oss.

Jo, selvfølgelig kan man være det, dersom valgmulighetene er svært innskrenket. Jeg mener ikke at du er gal, men jeg synes det er hinsides all fornuft å ikke se forskjellen på det å ha full- og svært innskrenket valgfrihet. Dette bør være grunnleggende viten når man snakker om kvinners rettigheter!

Skrevet
Man er ikke undertrykket fordi man velger annerledes en oss.
Jo, selvfølgelig kan man være det, dersom valgmulighetene er svært innskrenket. Jeg mener ikke at du er gal, men jeg synes det er hinsides all fornuft å ikke se forskjellen på det å ha full- og svært innskrenket valgfrihet. Dette bør være grunnleggende viten når man snakker om kvinners rettigheter! Anonymous poster hash: 01fe2...fe7

Jo men så er vi ikke uenige der hvor dette ikke er selvvalgt heller men som jeg sagt flere ganger så er det ille der hvor en kvinne ikke selv er enig i at det er riktig å leve slik.Noen mener jo tross alt at det er slik det bør være og har en harmonisk familjedynamikk i dette. Vi i vesten mener selvsagt dette er ille fordi vi lever i sk full frihet. Det jeg sier er at i de lender der hvor man misbruker koranen og islam til maktutøvelse ikke bare mot kvinner men også mot politiske motstandere så er det ikke hijaben eller religionen i seg selv vi skal fordømme eller bekjempe, men regimene som leser koranen slik det passer deres egen agenda. Og fortsetter å ga en dlik makt fordi en stor andel av befolkingen mangler kunnskapnog skolegang. Dem trur jo på disse lederne, eller blir pisket til å tro det. Det er DET vi skal bekjempe. Ikke holde det imot ei hijab bærere i Norge som selv fått valgfriheten å velge.

Skrevet

then_and_now_afghanistans_and_iran-16439

Anonymous poster hash: 2b7d4...6ee
Skrevet

At dere gidder å bruke tiden på detter her

Anonymous poster hash: 2b910...efa

Skrevet

UFFFF dette bekrefter bare at det er virkelig stor forskjell på folka i Norge i forhold til andre store land i verden. HI

Skrevet

UFFFF dette bekrefter bare at det er virkelig stor forskjell på folka i Norge i forhold til andre store land i verden. HI

Åh?

www.theguardian.com/world/2013/jul/22/frances-headscarf-war-attack-on-freedom

Skrevet

Ja, kvinners rettigheter er virkelig bortkastet tid... :roll:

Skrevet

Du trenger ikke å ta deg bryet til å sloss for mine rettigheter....Jeg bruker hijaben min FRIVILLIG. Er det vanskelig for deg å akseptere så LA VÆR !

Skrevet

Du trenger ikke å ta deg bryet til å sloss for mine rettigheter....Jeg bruker hijaben min FRIVILLIG. Er det vanskelig for deg å akseptere så LA VÆR !

Trist at du ikke ser hva du støtter. Du er kanskje fornøyd med valget ditt, men det betyr ikke at kvinner i land hvor deres rettigheter ikke er like gode som i Norge er.

Skrevet

Jeg går på universitet i Oslo. Har mange venner der som faktisk bruker hijab. De virker ikke noe tvunget,tvert i mot. De er lykkelige,smarte ( tar mastergrad ). De er akkurat som oss andre jenter. Vanlige. Vi henger sammen på lik måte. Har det gøy. De drikker selvfølgelig ikke ( og det er jo bare bra ) Vi har faktisk ikke tenkt over at de er anderledes bare pga et hodeplagg. De bruker dem i all slags farger og mønstre. Og er forøvrig pent kledd. Med andre ord.... De ligner ikke på de damene du har lastet opp bildet fra.

Skrevet

Jeg går på universitet i Oslo. Har mange venner der som faktisk bruker hijab. De virker ikke noe tvunget,tvert i mot. De er lykkelige,smarte ( tar mastergrad ). De er akkurat som oss andre jenter. Vanlige. Vi henger sammen på lik måte. Har det gøy. De drikker selvfølgelig ikke ( og det er jo bare bra ) Vi har faktisk ikke tenkt over at de er anderledes bare pga et hodeplagg. De bruker dem i all slags farger og mønstre. Og er forøvrig pent kledd. Med andre ord.... De ligner ikke på de damene du har lastet opp bildet fra.

Selvfølgelig gjør de ikke det. De sitter velfødde og lykkelige i trygge Norge, hvor de aldri trenger å tenke over hva de gjør, deres rettigheter er som alle andres, deres ord akkurat like mye verdt som en manns.

De tenker ikke over sine søstre som lider. Egoisme, kalles det! De sitter trygge her i Norge mens de støtter groteske ting i andre land!

Skrevet

Dette er så utrolig teit. Det samme er mange av dine argumenter. Vi bruker hijab, og er dermed egoistiske fordi vi ikke tenker på andre kvinner som ikke har friheten til å velge? Mens du går med klær og er egoistisk fordi du ikke tenker på barn i Afrika som ikke har råd til å ha på seg klær?

Anonymous poster hash: c0f54...748

Skrevet

Dette er så utrolig teit. Det samme er mange av dine argumenter. Vi bruker hijab, og er dermed egoistiske fordi vi ikke tenker på andre kvinner som ikke har friheten til å velge? Mens du går med klær og er egoistisk fordi du ikke tenker på barn i Afrika som ikke har råd til å ha på seg klær?

Anonymous poster hash: c0f54...748

Ingen god sammenligning.

Vi går med klær fordi det vi trenger klær. Bare fint om alle som trenger klær får det. Gir penger til veldedighet slik at flere får råd til klær.

Du går med hijab fordi det liksom ikke sømmer seg at kvinner viser håret. Hijaben er på mange måter et politisk såvel som et religiøst symbol som kan settes i sammenheng med kvinneundertrykking. Å gå med klær er ikke kvinneundertrykkende. Hijab er i flere tilfeller det.

Skrevet

Jeg håper at hijab blir forbudt slik at du MÅ LA VÆRE å ha den på.

Har du ingenting å si at DIN RELIGION står bak utviklingen disse bilder viser? Er det greit at kvinner fremdeles blir steinet for utroskap (merkelig at menn slipper unna)? Sharia basert på koranen. Fin religion du har. Bibelen er hevngjerrig også men i den vestlige verden har vi klart å skille oss fra den og vårt rettssystem er for det meste fri fra kristne krav. Muslimske land lever i middelalderen og det er ikke ut å forandre seg med det første.

Skrevet

Har du ingenting å si at DIN RELIGION står bak utviklingen disse bilder viser? Er det greit at kvinner fremdeles blir steinet for utroskap (merkelig at menn slipper unna)? Sharia basert på koranen. Fin religion du har. Bibelen er hevngjerrig også men i den vestlige verden har vi klart å skille oss fra den og vårt rettssystem er for det meste fri fra kristne krav. Muslimske land lever i middelalderen og det er ikke ut å forandre seg med det første.

Obs obs, de bildene du viser er eksempel på hva Vesten støttet. Vesten gikk inn og støttet Taliban i Afghanistan og sparket ut Sovjet. Vesten byttet også ut Shah'en med Khomeini (som politiserte Islam). Disse tilfellene går ut på ekstremisme som tyner et folk med vold og makt. Utviklingen de bildene viser, skyldes altså i like stor grad Vesten og politisk vold, som Islam. Dette er ikke tradisjonell praktisering av Islam.

For det andre er ikke Det Nye Testamentet og Jesu lære (som Kristne skal følge) hevngjerrig. Der snakkes det tvert om at man ikke skal følge hevntradisjonen med øye for øye, men snu det andre kinnet til.

Skrevet

Selvfølgelig gjør de ikke det. De sitter velfødde og lykkelige i trygge Norge, hvor de aldri trenger å tenke over hva de gjør, deres rettigheter er som alle andres, deres ord akkurat like mye verdt som en manns.

De tenker ikke over sine søstre som lider. Egoisme, kalles det! De sitter trygge her i Norge mens de støtter groteske ting i andre land!

De er født her og noen hat tom foreldere som er født her.

Skrevet

Muslimer har blitt de nye jødene og vet du hva, jeg forstår det. 

Jeg er redd, jeg er redd islamister, omskjæring og det at mannen eier både kone og barn. 

Ja, jeg vet at det ikke er sånn alle steder og at ikke alle muslimer tenker sånn, men jeg er redd likevel.

Anonymous poster hash: 3f6df...ea5

Omskjæring har ingenting med islam å gjøre.

Så vet du det :)

Skrevet

Sorry, men menn blir også steinet... De fleste steder der steining og pisking blir brukt som straff for utroskap, gjelder dette både kvinner og menn. Men, det er flere kvinner enn menn som blir steinet.

Nå er det også bare i Iran at man "har lov" til å bruke steining som straff, de andre steder der dette gjøres er det snakk om selvjustis i avsidesliggende landsbyer og områder der man lever etter ekstreme og som regel ulovlige dogmer og regler. 

Heldigvis ble forslaget om en lovparagraf om steining for utroskap, droppet i Afganistans i fjor...

Steining er forøvrig ganske mye omtalt i bibelen (GT), både mot utroskap, de som spotter guds ord, mennesker med spådomsånd og ulydige sønner. Heldigvis er det ikke så mange kristne som følger dette testamentet....;)

Man kunne fint laget lignende lover som sharialovene ut i fra bibelen, mye ville blitt skremmende likt.

Som henrettelsesmetode ser jeg ikke så store forskjeller i å bli henrettet med steining og henrettet av en giftsprøyte det tar 20 minutter før tar livet ditt...

Ser man på muslimer rundt om i verden, finner man ut at en del er svært sekulariserte og "moderne", noen er svært tradisjonelle og lever vel mer i steinalderen enn i middelalderen... men de aller, aller fleste er forholdsvis moderate. De har ikke veldig kvinnediskriminerende holdninger, og kan på mange måter sammenlignes litt med konervative kristne. Det blir absurd å skulle være i mot muslimer og Islam, like dumt som det er å være i mot kristne pga Det gamle testamentet.

Det er også en tydelig sammenheng mellom framveksten av ekstreme islamister, og krigføringen Vesten har hatt mot land som Libya, Irak og Afghanistan, og ikke minst innblandingen i konfliktene og krigen på Vestbredden. Frontene bygger også hverandre opp. Jo sterkere muslimhat i Norge, jo større blir grupperingene av ekstreme islamister her i landet.

Vi må slutte å kritisere muslimer fordi de bruker hijab og spiser halalkjøtt, det er like dumt som å kritisere en nonne for å bruke drakt, eller en nordmann for ikke å spise hunder. Vi må bry oss om de viktige sakene, som menneskerettigheter og rettferdighet.

Skrevet

Hvor er dere, hijab-bærere (eller tilhengere av den økende hijab-bruken) som er oppriktig bekymret for all undertrykkelsen av kvinner verden over, og gjerne vil motarbeide slik undertrykking?

Men da finnes de altså ikke, i hvert fall ikke her i tråden, og det ante meg. 

I rest my case.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...