Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #76 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab. For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Sammenligner du hijab med hakekors? Anonymous poster hash: c0f54...748
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #77 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv. Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #78 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab. For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Sammenligner du en hijab med et hakekors??????? Du kan ikke være nie særlig utdannet person. Du kan sammenlignes med en hakekors med dine holdninger. Anonymous poster hash: 2b910...efa Mine holdninger? Har jeg sagt noe om Islam? Nei, jeg snakker om hijaben, et symbol for en politisk ideologi, på lik linje med hakekorset. Hodeslør og svastika er i seg selv harmløse symboler, men omgjort til et sterkt politisk symbol så blir betydningen noe helt annet. Du kan gjerne tro jeg er lavt utdannet, det faktum at du bærer noe med stolthet uten engang å vite hva det står for er for meg hakket verre. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #79 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv. Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten. Jeg har bodd i flere muslimske land, så jeg har sett, hørt, lest og opplevd mye. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #80 Skrevet 9. april 2014 Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Kanskje fordi deres "moralske" prinsipper i all hovedsak omhandler kvinnene? Det er kvinnene som skal være moralske dydsmønstre, ikke mennene, og det blir da feil, synes du ikke? Anonymous poster hash: 01fe2...fe7
Urwa Skrevet 9. april 2014 #81 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Sammenligner du en hijab med et hakekors??????? Du kan ikke være nie særlig utdannet person. Du kan sammenlignes med en hakekors med dine holdninger. Anonymous poster hash: 2b910...efa Mine holdninger? Har jeg sagt noe om Islam? Nei, jeg snakker om hijaben, et symbol for en politisk ideologi, på lik linje med hakekorset. Hodeslør og svastika er i seg selv harmløse symboler, men omgjort til et sterkt politisk symbol så blir betydningen noe helt annet. Du kan gjerne tro jeg er lavt utdannet, det faktum at du bærer noe med stolthet uten engang å vite hva det står for er for meg hakket verre. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Vel du er ikke en muslim men det er jeg. Og jeg vet hva min tro og min hijab står får mye bedere enn deg . Mind it ! Og til slutt et godt råd. Ikke tro på alt du leser. Hadde vært bedre om du hadde snakket direkte med en kvinne som bruker hijab. En å kun "lese".
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #82 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Sammenligner du en hijab med et hakekors??????? Du kan ikke være nie særlig utdannet person. Du kan sammenlignes med en hakekors med dine holdninger. Anonymous poster hash: 2b910...efa Mine holdninger? Har jeg sagt noe om Islam? Nei, jeg snakker om hijaben, et symbol for en politisk ideologi, på lik linje med hakekorset. Hodeslør og svastika er i seg selv harmløse symboler, men omgjort til et sterkt politisk symbol så blir betydningen noe helt annet. Du kan gjerne tro jeg er lavt utdannet, det faktum at du bærer noe med stolthet uten engang å vite hva det står for er for meg hakket verre. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Vel du er ikke en muslim men det er jeg. Og jeg vet hva min tro og min hijab står får mye bedere enn deg . Mind it ! Og til slutt et godt råd. Ikke tro på alt du leser. Hadde vært bedre om du hadde snakket direkte med en kvinne som bruker hijab. En å kun "lese". Som jeg allerede har sagt så har jeg bodd i flere muslimske land, og har da selvfølgelig vært i kontakt med, og hatt vennskap med muslimer. Jeg har sett forandringen, det politiske inntoget og hvordan dette har påvirket kvinner spesielt. Jeg var der, jeg levde i det, og menneskene rundt meg led på grunn av det. Du kan velge å ta det personlig eller du kan se hva jeg prøver å si. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #83 Skrevet 9. april 2014 Kan ikke bare dere hijab damer godta og holde kjeft om nordmens synspunkter ift hijabbruk! Anonymous poster hash: 0e426...c7d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #84 Skrevet 9. april 2014 Kan ikke bare dere hijab damer godta og holde kjeft om nordmens synspunkter ift hijabbruk! Anonymous poster hash: 0e426...c7d ? Hva var dette for en molbo-kommentar? Jeg synes dette er en veldig interessant debatt. Fortsett, damer! Anonymous poster hash: e9e53...93e
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #85 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab. Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring. Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner. Anonymous poster hash: bdff2...55f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #86 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Sammenligner du en hijab med et hakekors??????? Du kan ikke være nie særlig utdannet person. Du kan sammenlignes med en hakekors med dine holdninger. Anonymous poster hash: 2b910...efa Mine holdninger? Har jeg sagt noe om Islam? Nei, jeg snakker om hijaben, et symbol for en politisk ideologi, på lik linje med hakekorset.Hodeslør og svastika er i seg selv harmløse symboler, men omgjort til et sterkt politisk symbol så blir betydningen noe helt annet. Du kan gjerne tro jeg er lavt utdannet, det faktum at du bærer noe med stolthet uten engang å vite hva det står for er for meg hakket verre. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Vel du er ikke en muslim men det er jeg. Og jeg vet hva min tro og min hijab står får mye bedere enn deg . Mind it ! Og til slutt et godt råd. Ikke tro på alt du leser. Hadde vært bedre om du hadde snakket direkte med en kvinne som bruker hijab. En å kun "lese". Som jeg allerede har sagt så har jeg bodd i flere muslimske land, og har da selvfølgelig vært i kontakt med, og hatt vennskap med muslimer. Jeg har sett forandringen, det politiske inntoget og hvordan dette har påvirket kvinner spesielt. Jeg var der, jeg levde i det, og menneskene rundt meg led på grunn av det. Du kan velge å ta det personlig eller du kan se hva jeg prøver å si. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Og i løpet av disse årene traff du ingen som brukte hijab frivillig????? Hmmm rart. Jeg kan jo ikke dømme alle kristne bare fordi jeg bor i et kristent land og kjenner flere kristene kvinner ikke har det godt.... Anonymous poster hash: 2b910...efa
Urwa Skrevet 9. april 2014 #87 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring. Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner. Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ??
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #88 Skrevet 9. april 2014 Men det er jo ikke å stikke under en stol at der er en del muslimske menn som ser ned på norske jenter for at de ikke dekker seg til. Og det skjer jo at jenter uten hijab blir mobbet på skole hvor det er flere som bruker hijab, så de er ikke bare skinnheldige de heller. Anonymous poster hash: 18795...545
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #89 Skrevet 9. april 2014 Nå skal dere slippe at jeg siterer, men denne kommentaren er ment til anonym som skriver om ikke å skylde på kristendom selv om noen kvinner har det fælt: Det er forskjell på å ha det fælt pga personlige årsaker og ha det fælt pga samfunnsstrukturen. Anonymous poster hash: e9e53...93e
Urwa Skrevet 9. april 2014 #90 Skrevet 9. april 2014 Men det er jo ikke å stikke under en stol at der er en del muslimske menn som ser ned på norske jenter for at de ikke dekker seg til. Og det skjer jo at jenter uten hijab blir mobbet på skole hvor det er flere som bruker hijab, så de er ikke bare skinnheldige de heller. Anonymous poster hash: 18795...545 Nei det er det ikke. Men man kan ikke beskylde en relgion for det. En drittsekk er en drittsekk uansett relgion.
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #91 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv. Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten. Jeg har bodd i flere muslimske land, så jeg har sett, hørt, lest og opplevd mye. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Det har jeg også, Minus å bodd der hvis man bortser fra 1 mnd i pret flere år. Det gir både muslimske venner og et innblikk i muslimsk kultur. Alle muslimer er ikke de værste Afganske fundamentalisterne liksom.
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #92 Skrevet 9. april 2014 Dessuten er det de færreste kvinner som bruker hijab av de jeg kjenner i Tyrkia. Og de jeg har møtt gjør det av fri vilje. Ei av de var fysioterapeuten min. Hun brukte den ikke på jobb, men utenfor. Fanrastisk koselig dame med en fenomenal familje. Moren hennes er lege og bruker ikke hijab og faren hennes er lærer . Var full likdstilling i den familjen og datteren valgte selv hijaben. Min opplevelse er at det er dette som er normalen. Så gar vi som sagt islamsk fundamentalisme, og alle som er offer for den ufrivillig er det fryktelig synd på. Og DET skal det slås ned på selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #93 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring. Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner. Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ?? At det finnes verre ting er ikke noe godt argument. At det finnes verre ting enn diaré, betyr ikke at det er ok å ha det.. Anonymous poster hash: bdff2...55f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #94 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring.Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner.Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ?? At det finnes verre ting er ikke noe godt argument. At det finnes verre ting enn diaré, betyr ikke at det er ok å ha det..Anonymous poster hash: bdff2...55f Hihihihi :-) Anonymous poster hash: 0e426...c7d
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #95 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring.Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner.Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ?? At det finnes verre ting er ikke noe godt argument. At det finnes verre ting enn diaré, betyr ikke at det er ok å ha det..Anonymous poster hash: bdff2...55f Men hvorfor skal din mal avgjøre hva som er riktig og som betyr noe for andre. Hvorfir er DU bedre ?
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #96 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring.Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner.Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ?? At det finnes verre ting er ikke noe godt argument. At det finnes verre ting enn diaré, betyr ikke at det er ok å ha det..Anonymous poster hash: bdff2...55f Og hvis jeg da mot formodan ville like å drite diare ( hvis vi skal ta ditt eksempel) hvordan ville det plage deg
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #97 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Sammenligner du en hijab med et hakekors??????? Du kan ikke være nie særlig utdannet person. Du kan sammenlignes med en hakekors med dine holdninger. Anonymous poster hash: 2b910...efa Mine holdninger? Har jeg sagt noe om Islam? Nei, jeg snakker om hijaben, et symbol for en politisk ideologi, på lik linje med hakekorset.Hodeslør og svastika er i seg selv harmløse symboler, men omgjort til et sterkt politisk symbol så blir betydningen noe helt annet. Du kan gjerne tro jeg er lavt utdannet, det faktum at du bærer noe med stolthet uten engang å vite hva det står for er for meg hakket verre. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Vel du er ikke en muslim men det er jeg. Og jeg vet hva min tro og min hijab står får mye bedere enn deg . Mind it ! Og til slutt et godt råd. Ikke tro på alt du leser. Hadde vært bedre om du hadde snakket direkte med en kvinne som bruker hijab. En å kun "lese". Som jeg allerede har sagt så har jeg bodd i flere muslimske land, og har da selvfølgelig vært i kontakt med, og hatt vennskap med muslimer. Jeg har sett forandringen, det politiske inntoget og hvordan dette har påvirket kvinner spesielt. Jeg var der, jeg levde i det, og menneskene rundt meg led på grunn av det. Du kan velge å ta det personlig eller du kan se hva jeg prøver å si. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Og i løpet av disse årene traff du ingen som brukte hijab frivillig????? Hmmm rart. Jeg kan jo ikke dømme alle kristne bare fordi jeg bor i et kristent land og kjenner flere kristene kvinner ikke har det godt.... Anonymous poster hash: 2b910...efa Jeg kjente flere som brukte løse sjal og skjerf frivillig, men når det ble krav om hijab så var det ingen i min omgangskrets som var lykkelig over den avgjørelsen. Noen av dem sier i dag at de trives, men det er noe helt annet enn hva som ble sagt i begynnelsen. Norge er ikke et kristent land lenger, vi har ikke kristne domstoler som setter menn over kvinner, og det er ingen krav til at norske kvinner må gå kledd på en viss måte. Det kan derfor ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #98 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring.Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner.Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ??At det finnes verre ting er ikke noe godt argument. At det finnes verre ting enn diaré, betyr ikke at det er ok å ha det..Anonymous poster hash: bdff2...55f Og hvis jeg da mot formodan ville like å drite diare ( hvis vi skal ta ditt eksempel) hvordan ville det plage deg Ikke noe problem med at du driter diaré, men liker ikke smittefaren. Ikke særlig sunt å ha konstant diaré. Anonymous poster hash: bdff2...55f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #99 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv. Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten. Jeg har bodd i flere muslimske land, så jeg har sett, hørt, lest og opplevd mye. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Det har jeg også, Minus å bodd der hvis man bortser fra 1 mnd i pret flere år. Det gir både muslimske venner og et innblikk i muslimsk kultur. Alle muslimer er ikke de værste Afganske fundamentalisterne liksom. Du sier du har bodd i Tyrkia, og da bør du vite at Tyrkia er et veldig moderne land. Jeg har blant annet bodd i Iran, Qatar, og Saudi Arabia. Du spør hvorfor vårt syn er bedre. Vårt syn er bedre fordi vi ikke diskriminerer kvinner. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Urwa Skrevet 9. april 2014 #100 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring. Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner. Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ??At det finnes verre ting er ikke noe godt argument. At det finnes verre ting enn diaré, betyr ikke at det er ok å ha det.. Anonymous poster hash: bdff2...55f jeg synes ikke hijab er et problem med det første..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå