Gå til innhold

Jeg bruker hijab og var i London forrige uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er godt mulig at Islam er ein heilt ok religion, men måten den blir praktisert av millionar av muslimar, stride i mot dei verdiane vi her i vesten set veldig høgt.

Det er liskom litt ironi i at trusfridom, som vi set veldig høgt, skal gje aksept til ein religion som stride mot den same verdien.

Det skjer så mykje faenskap i Islam sitt namn, at det får dei fleste av oss til å steile. Aldri om eg hadde ønskt å  bli assosiert med ei slik tru. Hadde helle beholdt trua mi, og arbeida for å få aksept for trua mi, i landet der eg bur. Med aktivt å ta avstand frå kvinnefientlege sider av religionen.

Anonymous poster hash: a4884...83a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke slik at kvinner i Norge, brukte hodeplagg for ikke så lenge siden?

Og hva er galt med anonym over som ønsker å bruke hijab pga personlig tro? Jeg vil si det er bedre å bruke hijab, enn å gå så utfordende kledd som mange norske jenter / kvinner gjør.

Enig med deg helt til den siste setningen din:

"Jeg vil si det er bedre å bruke hijab, enn å gå så utfordende kledd som mange norske jenter / kvinner gjør."

Hvorfor er det bedre? Jeg mener at det beste er om man kan gå i det man ønsker uten å bli utsatt for forhåndsdømming.

Skrevet

Helt enig i at hijab kan være vakkert, kjenner muslimer som bruker det. Har ikke noe i mot islam som sådan. Er også enig i at London er en flott og gjestfri by og at vi nordmenn har masse og lære av britene.

MEN: Det er mulig jeg er feilinformert men jeg mener å ha lest at hijab først kom i bruk på 70- tallet i en del muslimske land. Før det gikk kvinnene der barhodet som oss. (Ny)innføringen sv hijab falt i tid sammen med fremveksten av en mer reaksjonær form for islam, og med den islamisme. Og kvinneundertrykking. Så derfor tenker jeg mitt når damer bruker hijab.

Skrevet

Det er bra du hadde en hyggelig londontur! Jeg blåser i hva du har på hodet, om du har lilla hår eller hanekam osv. - så lenge du oppfører deg!

Jeg kjenner ingen som bruker hijab. Møter jo av og til på noen. Min erfaring er imidlertid at veldig mange av dem går med øynene i bakken og virker utlinærmelige. Jeg er en sånn som prater med alle folk om anledningen byr seg. Sender gjerne et nikk og/eller smil i alle retninger om noen "innbyg" til det med kroppsspråket. Har bare møtt en med hijab som så langt har gjort det - hun jobbet på apoteket. Hadde en hyggelig prat. (selv et par av mødrene i barnehagen bare hilser bare så vidt med et kort nikk før bakken er mer interressant - vi andre pleier å hilse, smile, slenge en kommentar osv)

Så - tenk litt selv på hvordan du opptrer!

PS! Når man velger å gå utenfor normen når det gjelder klessdrakt, så må du faktisk regne med å få blikk og kommentarer. Det gjør man også om man velger sær hårfarge, sære klær, ringer i alle kroppdeler osv osv osv. Selv har jeg møtt mange fordommer fordi jeg kjører motorsykkel som jente og derfor av og til har på meg mc-dress. Det var værre før, men nå er vi blitt mange og det er ikke så rart lengre.

Anonymous poster hash: 52242...6cf
Skrevet

Er du virkelig så dum at du tror ALLE blir tvunget til å bruke hijab???????? Har du ingen muslimske venninder med hijab? Kjenner du noen personelig?

Jeg prøver igjen: Jeg synes plagget signaliserer at kvinner rettighetsmessig er underlegne menn, og det er dette jeg ønsker en diskusjon på. Jeg har ikke hevdet at alle blir tvunget til noe som helst. Lær deg å lese før du uttaler deg, nek.

Anonymous poster hash: 01fe2...fe7

Jeg kjenner at jeg har veldig lite lyst til å gå inn i en diskusjon med deg. Noe sier meg at den ikke blir særlig givende.

Skrevet

Helt enig i at hijab kan være vakkert, kjenner muslimer som bruker det. Har ikke noe i mot islam som sådan. Er også enig i at London er en flott og gjestfri by og at vi nordmenn har masse og lære av britene.

MEN: Det er mulig jeg er feilinformert men jeg mener å ha lest at hijab først kom i bruk på 70- tallet i en del muslimske land. Før det gikk kvinnene der barhodet som oss. (Ny)innføringen sv hijab falt i tid sammen med fremveksten av en mer reaksjonær form for islam, og med den islamisme. Og kvinneundertrykking. Så derfor tenker jeg mitt når damer bruker hijab.

Hijab har vært i Islam hele tiden. Tilogmed i kristedommen. Bare se på nonnene.

Anonymous poster hash: 2b910...efa

Skrevet (endret)

Hijab har vært i Islam hele tiden. Tilogmed i kristedommen. Bare se på nonnene.Anonymous poster hash: 2b910...efa
Jeg er veldig klar over at vi på 1800-tallet hadde en manns- og en kvinneside i kirkene våre, og at i alle fall gifte kvinner måtte bruke skaut. Det er jo ikke noe rart at det er likheter mellom kristendommen og islam, all den tid religionene har samme opphav sammen med jødedommen. Men når unge jenter som tidligere ikke hadde måttet bære sjal, begynte med det for et par tiår siden, bli det jo som vi skulle begynt å bruke skaut igjen.

Føler her at en del muslimer går i feil retning når det kommer til likestilling og toleranse.mm. Bare tenk på hvor langt vi i kommet når det gjelder synet på homofili, selv om det også innen kristenheten er en vei å gå. Men det r sikkert vestlig arroganse som gjør at jeg tenker slik, eller?

Endret av Hjertefru
Skrevet

Håper inderlig aldri det blir sånn i norge!

Anonymous poster hash: afe21...3f5
Skrevet

Islam har ikke gått gjennom reformasjonen slik kristendommen gjorde, t.om. katolikkene har forandret seg en del siden inquisisjonen. Et modern samfunn er sekulær, det finnes ikke et muslim land som er i nærheten en gang.

Skrevet

Håper inderlig aldri det blir sånn i norge! Anonymous poster hash: afe21...3f5

Hvordan 'sånn'?

Anonymous poster hash: 9c9ed...05a

Skrevet

Jeg kjenner at jeg har veldig lite lyst til å gå inn i en diskusjon med deg. Noe sier meg at den ikke blir særlig givende.

Nei, for det er jo hårreisende å be om forståelse for at plagget for noen (selv om jeg tror jeg trygt kan si mange) signaliserer at kvinner rettighetsmessig er underlegne menn. Snakk om å være navlebeskuende og bedrevitne som ikke kan se at andre mennesker kan føle det sånn. Hvorfor er det ingen her som tør å argumentere mot dette synspunktet? Feige, naive og dumme kjerringer, er dere!

Skrevet

Nei, for det er jo hårreisende å be om forståelse for at plagget for noen (selv om jeg tror jeg trygt kan si mange) signaliserer at kvinner rettighetsmessig er underlegne menn. Snakk om å være navlebeskuende og bedrevitne som ikke kan se at andre mennesker kan føle det sånn. Hvorfor er det ingen her som tør å argumentere mot dette synspunktet? Feige, naive og dumme kjerringer, er dere!

Hva er det du vil diskutere egentlig? Din følelse kan vi jo ikke diskutere. Jeg har skrevet at min erfaring er annerledes. Er jo ikke mye til diskusjon i det. Har ikke sett at du har svart på min påstand heller. Å kalle meningsmotstandere for diverse inviterer ikke til diskusjon det heller. Kanskje du skulle være kritisk til egne kommunikative ferdigheter heller enn å skjelle ut andre?

Skrevet

Greit. Jeg burde formulert meg på en annen måte. For eksempel som at "Jeg mener at hijab på mange måter signaliserer at kvinner rettighetsmessig er underlegne menn, og at plagget i mange sammenhenger, for eksempel i jobbsammenheng dersom jobben inkluderer uniform, er en uting i Norge eller andre land der kvinner og menn har samme rettigheter."

Skrevet

Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?

Skrevet

Greit. Jeg burde formulert meg på en annen måte. For eksempel som at "Jeg mener at hijab på mange måter signaliserer at kvinner rettighetsmessig er underlegne menn, og at plagget i mange sammenhenger, for eksempel i jobbsammenheng dersom jobben inkluderer uniform, er en uting i Norge eller andre land der kvinner og menn har samme rettigheter."

Minefelt her så det er greit å være nøye på formuleringene ;) Jeg er enig med deg. Skautbruk blant kristne forbinder jeg også med en tid ev spesielle sekter der kvinner har en underordnet posisjon. Uten å være ekspert tror jeg nok en del av de samme mekanismene ligger bak bruk av hijab. I tillegg en slags identitetsmarkør som vi ikke - muslimer ikke fullt ut forstår. Men som gir meg en dårlig magefølelse fordi jeg forbinder det med islamisme.

Ville ikke drømme om å behandle en dame med hijab dårlig pga plagget; prøver å være like blid og imøtekommende til alle :)

Skrevet

Løst sjal over hodet har jeg ingen problemer med, men når det blir fanatisk og man dekker til hals og hår som om det sto om livet syns jeg det er litt trist.

Hijab står for noe jeg ikke kan stå for, og selv om jeg aldri er stygg med noen så håper jeg at Norge ikke kommer til et punkt at man skal tillate og respektere noe som i bunn og grunn står for noe temmelig groteskt. 

Vi har alle anekdoter hvor hijab er fint og flott, men man må ikke glemme kvinner i andre land og hva de går igjennom på grunn av dette hodeplagget.

Skrevet

Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro.

Jeg er av dem som uttaler meg skeptisk til hijab i det offentlige rom. Dette betyr ikke at jeg personlig har problemer med at du bærer dette, men det innebærer at jeg aldri kunne forholdt meg til en tro der kvinnen ikke er 100 % likestilt med mannen, og heller ikke med plagg som for meg innebærer en slik skjevdeling av rettigheter.

Skrevet

Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?

En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .
Skrevet

Skaut= hodeplagg av tøy som brukes for å dekke håret. I gamle dager ble det bla brukt for å markere at man var en gift kvinne. Jfr norsk bunadstrsdisjon ;)

Skrevet

En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene .
Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.
Skrevet

Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.

For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt.

Anonymous poster hash: 2f64b...055

Skrevet

Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..

Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??

Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.

Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.

Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv.

Skrevet

Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..

Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??

Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.

Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.

Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv.

Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge.

Skrevet

For mange blir det litt som å gå med et hakekors. Man skader kanskje ingen, men hva man symboliserer er noe veldig negativt.

Sammenligner du en hijab med et hakekors??????? Du kan ikke være nie særlig utdannet person. Du kan sammenlignes med en hakekors med dine holdninger.

Anonymous poster hash: 2b910...efa

Skrevet

WOOOOW dette må være dagens😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...