Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #101 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv. Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten. Jeg har bodd i flere muslimske land, så jeg har sett, hørt, lest og opplevd mye. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Det har jeg også, Minus å bodd der hvis man bortser fra 1 mnd i pret flere år. Det gir både muslimske venner og et innblikk i muslimsk kultur. Alle muslimer er ikke de værste Afganske fundamentalisterne liksom. Du sier du har bodd i Tyrkia, og da bør du vite at Tyrkia er et veldig moderne land. Jeg har blant annet bodd i Iran, Qatar, og Saudi Arabia. Du spør hvorfor vårt syn er bedre. Vårt syn er bedre fordi vi ikke diskriminerer kvinner. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hvem vi??? Kjenner mange norske kvinner som blir behndlet som dritt v mennene sine Anonymous poster hash: 2b910...efa
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #102 Skrevet 9. april 2014 jeg synes ikke hijab er et problem med det første.. Nei, DU gjør ikke det. DU sitter trygt og godt her i Norge du. Du trenger ikke bekymre deg for å bli steinet, pisket eller å havne i en rettsal hvor du som kvinne ikke har de samme rettighetene som menn. Det er lett for DEG å si at hijab er ufarlig, noe helt annet for de stakkars kvinnene som sitter i en mannsdominert kultur uten rettigheter! Hvor egosentrisk kan man være?? Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #103 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv.Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten.Jeg har bodd i flere muslimske land, så jeg har sett, hørt, lest og opplevd mye. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Det har jeg også, Minus å bodd der hvis man bortser fra 1 mnd i pret flere år. Det gir både muslimske venner og et innblikk i muslimsk kultur. Alle muslimer er ikke de værste Afganske fundamentalisterne liksom. Du sier du har bodd i Tyrkia, og da bør du vite at Tyrkia er et veldig moderne land. Jeg har blant annet bodd i Iran, Qatar, og Saudi Arabia. Du spør hvorfor vårt syn er bedre. Vårt syn er bedre fordi vi ikke diskriminerer kvinner. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hvem vi??? Kjenner mange norske kvinner som blir behndlet som dritt v mennene sine Anonymous poster hash: 2b910...efa Cat spurte hvorfor hijab-motstanderes syn er mer verdt enn de som er for. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #104 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv. Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten. Jeg har bodd i flere muslimske land, så jeg har sett, hørt, lest og opplevd mye. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Det har jeg også, Minus å bodd der hvis man bortser fra 1 mnd i pret flere år. Det gir både muslimske venner og et innblikk i muslimsk kultur. Alle muslimer er ikke de værste Afganske fundamentalisterne liksom. Du sier du har bodd i Tyrkia, og da bør du vite at Tyrkia er et veldig moderne land. Jeg har blant annet bodd i Iran, Qatar, og Saudi Arabia.Du spør hvorfor vårt syn er bedre. Vårt syn er bedre fordi vi ikke diskriminerer kvinner. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hvem vi??? Kjenner mange norske kvinner som blir behndlet som dritt v mennene sine Anonymous poster hash: 2b910...efa MEN IKKE MED LOVEN I HÅND, det er den store forskjellen! Anonymous poster hash: e9e53...93e
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #105 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker hijab og kan ikke skjønne hvorfor enkelte har problemer med dette. Jeg bruker den pga min tro. Har heller ikke problemer med folk som bruker kors eller turban f.eks. Og hvorfor skulle jeg det?En mulig forklaring er at skautbruk i norsk kultur forbindes med gamle dager, da kvinner skulle "tie i forsamlinger " og adlyde mannen sin. Mange nordmenn føler at den tida er vi ferdig med. Kors, turban ol gir ikke de samme assosiasjonene . Men hva norsk kultur forbinder min hijab med gjør meg ingenting. Så lenge det ikke skader noen burde ingen ha problemer med min hijab.Men det mange mener, at det skader noen. Det skader kvinners sak og kvinnefrigjøring.Selv om du ikke skader noen konkret og personlig, så kan det menes at hijab-bruk i et større bilde skader kvinner.Anonymous poster hash: bdff2...55f Det må da finnes verre ting i verden som skader kvinner enn "hijab" ??At det finnes verre ting er ikke noe godt argument. At det finnes verre ting enn diaré, betyr ikke at det er ok å ha det..Anonymous poster hash: bdff2...55f Og hvis jeg da mot formodan ville like å drite diare ( hvis vi skal ta ditt eksempel) hvordan ville det plage deg Ikke noe problem med at du driter diaré, men liker ikke smittefaren. Ikke særlig sunt å ha konstant diaré. Anonymous poster hash: bdff2...55f Men hijab bruk smitter ikke så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ville plage deg.
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #106 Skrevet 9. april 2014 Men hvorfor ha et problem med hva andre kvinner ønsker, så lenge det ikke går ut over deg selv? Jeg kjenner ingen muslimsk kvinne som bærer hijab som ikke gjør det av egen fri vilje. Det handler ikke i hele tatt om at de er underlegne mannen, men fordi dem tolker koranen slik at håret er en dyd som ikke skal fremvises i offentligheten og andre en til din mann/familje. Slik er det da i mangt og mye for oss også. Vi er oppfostret med å gjemme bort puppene, vi går ikke å flasher dem til alle og enhver, men er kanskje mere løssluppen i sola på vår egen veranda, ilag med familje..Hvorfor skal deres moralske prinsipper være underlegne vårres bare fordi vi er oppvokst annerledes.?? Vi har da ingen grunn å føle oss støtt eller truet av deres valg i livet. Å bære hijab handler nok mest om å vise at man har en religiøs tilhørighet, og at man deler visse standpunkter i sin tro. Hvis den bæres av tro eller tradisjon så har det da ikke noe å si før oss??Det finnes et fåtall som bærer disse under tvang, og da mest sannsynlig fordi denne troen står så sterkt i familje/slekt at de føler at de ikke har noe annet valg en å bruke hodeplagget, og hvor problemene sikkert blir større ved å nekte bruk en å godta den. Men hvorfor skal vi påtvinge disse kvinnene en dobbel byrde gjennom å forakte dem for å ikke gå imot familjen, hvordan skal det hjelpe.Og hvorfor skal vi mene at deres familjeverdier er dårligere en vårres fordi vi har et annet syn på likeverd. Det er faktisk ikke slik at kvinner lider fordi dem har en annen familjedynamikk en den vi er vandt med.Tvang,makt og undertrykk er ille uansett i hvilken form vi finner den i. Det har mer med maktbegjær å gjøre en religion, og det undertrykket finner vi overalt, og like ofte i Norskt samliv. Fordi en hijab står for veldig mye mer enn lykkelige innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hva da? Og hvor er alle disse ulykkelige muslimer?? Er dem oppdiktet i ditt hode ut fra dine verdier, eller hvor møter du alle de ulykkelige sjelene du snakker om. Som regel finnes de mest hos dem som kjenner færrest muslimer og som baserer sine inntrykk på folkemunn og store avisoppskrifter. Disse er ikke representative for helheten. Jeg har bodd i flere muslimske land, så jeg har sett, hørt, lest og opplevd mye. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Det har jeg også, Minus å bodd der hvis man bortser fra 1 mnd i pret flere år. Det gir både muslimske venner og et innblikk i muslimsk kultur. Alle muslimer er ikke de værste Afganske fundamentalisterne liksom.Du sier du har bodd i Tyrkia, og da bør du vite at Tyrkia er et veldig moderne land. Jeg har blant annet bodd i Iran, Qatar, og Saudi Arabia.Du spør hvorfor vårt syn er bedre. Vårt syn er bedre fordi vi ikke diskriminerer kvinner. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Hvem vi??? Kjenner mange norske kvinner som blir behndlet som dritt v mennene sineAnonymous poster hash: 2b910...efa MEN IKKE MED LOVEN I HÅND, det er den store forskjellen!Anonymous poster hash: e9e53...93e Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #107 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #108 Skrevet 9. april 2014 Men hijab bruk smitter ikke så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ville plage deg. Bruk av hijab har en viss smitteeffekt, og ikke bare politisk, så det er sammenlignbart. Jeg tror derimot at poenget var et helt annet og at du misforstår og vrir på ordene med vilje. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Urwa Skrevet 9. april 2014 #109 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Der Sa du ordet👏 Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer.
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #110 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Nei jeg mener at undertrykkelsen er et resultat av maktsyke menn/ ledere som tolker koranen slik det passer dem. Og at dem kommer unna med det pga lav utdannelse og frykt i befolkingen. Det jeg sier er at det har lite med religionen og hijaben å gjøre. Undertrykkelse er like ille uansett i hvilken form den kommer. Men å dømme verldens alle muslimer eller hijab brukere og som bruker dem etter sin tru som er fri fea undertrykkelse er ikke veien å gå for å hjelpe de som er undertrykket.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #111 Skrevet 9. april 2014 Men hijab bruk smitter ikke så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ville plage deg. Bruk av hijab har en viss smitteeffekt, og ikke bare politisk, så det er sammenlignbart. Jeg tror derimot at poenget var et helt annet og at du misforstår og vrir på ordene med vilje. Anonymous poster hash: 2f64b...055 Ja, holdninger smitter. Og poenget mitt var at noe kan være negativt, selv om det finnes verre ting. Én ting kan og føre til en annen. Hijab er i mine øyne ikke noe som tradisjonelt er forbundet med Islam. Mange muslimer velger også i dag å ikke bære dette plagget. Hijab er typisk symptom for patriarkalske samfunn hvor menn ønsker å kontrollere kvinner. Ikke i ett eneste land hvor hijab har blitt innført har det gått fremover for kvinnene, heller langt på vei motsatt. Anonymous poster hash: bdff2...55f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #112 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Jeg har skrevet her ørten ganger at jeg bruker hijab FRIVILLIG men f.eks du har ikke respekt for mine ord og for mine valg. Anonymous poster hash: 2b910...efa
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #113 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Der Sa du ordet Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer. Jeg har hele tiden sagt at det ikke er Islam jeg kritiserer. Bruken av hijab er kultur og politikk, ikke religion. Hva er det du ikke forstår? Og at du ikke liker deler av vår kultur betyr ikke at det kan sammenlignes med kvinneundertrykking, ser du forskjellen? Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #114 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Jeg har skrevet her ørten ganger at jeg bruker hijab FRIVILLIG men f.eks du har ikke respekt for mine ord og for mine valg. Anonymous poster hash: 2b910...efa Fordi du med dine valg støtter en politisk ideologi som undertrykker kvinner. Hva er det du ikke forstår? Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #115 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Nei jeg mener at undertrykkelsen er et resultat av maktsyke menn/ ledere som tolker koranen slik det passer dem. Og at dem kommer unna med det pga lav utdannelse og frykt i befolkingen. Det jeg sier er at det har lite med religionen og hijaben å gjøre. Undertrykkelse er like ille uansett i hvilken form den kommer. Men å dømme verldens alle muslimer eller hijab brukere og som bruker dem etter sin tru som er fri fea undertrykkelse er ikke veien å gå for å hjelpe de som er undertrykket. Har du egentlig satt deg inn i hva en hijab symboliserer? Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #116 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Der Sa du ordet👏 Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer. Jeg snakker altså om loven, dn ordentlige loven, straffeloven f.eks. Det tror jeg du skjønte. I flere land legges loven etter hva Koranen sier, og dermed undertrykker selve loven kvinner. Det er der jeg mener forskjellen ligger. Det er slett ikke bare i kulturen. Anonymous poster hash: e9e53...93e
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #117 Skrevet 9. april 2014 Men hijab bruk smitter ikke så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ville plage deg. Bruk av hijab har en viss smitteeffekt, og ikke bare politisk, så det er sammenlignbart. Jeg tror derimot at poenget var et helt annet og at du misforstår og vrir på ordene med vilje.Anonymous poster hash: 2f64b...055 Ja, holdninger smitter. Og poenget mitt var at noe kan være negativt, selv om det finnes verre ting. Én ting kan og føre til en annen. Hijab er i mine øyne ikke noe som tradisjonelt er forbundet med Islam. Mange muslimer velger også i dag å ikke bære dette plagget. Hijab er typisk symptom for patriarkalske samfunn hvor menn ønsker å kontrollere kvinner. Ikke i ett eneste land hvor hijab har blitt innført har det gått fremover for kvinnene, heller langt på vei motsatt. Anonymous poster hash: bdff2...55f I dine øyne ja, men hva er det som sier at du har rett, og at din sannhet er riktig for alle andre. Og hva med de som bruker hijaben uten tvang og som kommet seg frem her i verlden dem ser du bort fra da siden dem ikke passer i overbevisningen din. Hva med å lytte litt til de som bruker dem?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #118 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Der Sa du ordet👏 Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer. Ja, det er (u)kultur. Mange muslimer ser at det gjerne er politiske åsaker som er grunn til økt bruk av hijab, ikke religiøse. Anonymous poster hash: bdff2...55f
Urwa Skrevet 9. april 2014 #119 Skrevet 9. april 2014 (endret) Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Der Sa du ordet👏 Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer.Ja, det er (u)kultur. Mange muslimer ser at det gjerne er politiske åsaker som er grunn til økt bruk av hijab, ikke religiøse. Anonymous poster hash: bdff2...55f Du kan nok aldri ha møtt en riktig muslim tidligvis. Gidder ikke å bruke tiden min mere på opplyse en så firkanta person som deg😳Takk for meg og ha en fin dag. Ps prøv å finne feil i norsken min også slik at du har noe å gjøre resten av dagen😉 Endret 9. april 2014 av Urwa
Cat.68 Skrevet 9. april 2014 #120 Skrevet 9. april 2014 Har du egentlig satt deg inn i hva en hijab symboliserer? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Ja nå er jo dette ganske komplisert og symbolikken er veldig forskjellig utfra hvordan du tolker koranen og om du er fundamentalistisk ekstremist, politisk aktivist eller bare den vanlige muslim i farten. Det varierer også stort innenfor forskjellige kulturer OG ukulturer. Hijaben er MER en bare det politiske mote som dukket opp i slutten på 70 og begynnelsen av 80 tallet. Ikke alle som bruker hijab gjør det av politiske grunner, det finner du mest hos ekstremister og fundamentalister.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #121 Skrevet 9. april 2014 Du kan nok aldri ha møtt en riktig muslim tidligvis. Gidder ikke å bruke tiden min mere på opplyse en så firkanta person som degTakk for meg og ha en fin dag. Ps prøv å finne feil i norsken min også slik at du har noe å gjøre resten av dagen Du diskuterer med to som er imot hijab nå, og det ser litt ut som om du ikke har kontroll over hvem du svarer eller hvem sier hva. Den eneste som har kommet med personangrep her er DEG, så ikke prøv deg med en slik kommentar. Finner det utrolig fascinerende med Islam. Er det noe man ikke liker så sier man bare at dette ikke er "ekte muslimer", selv om det er ulovlig i følge Koranen å si noe slikt. Noen muslimer oppfører seg som om det ikke finnes noen problemer med Islam, kun andre muslimer og blant dem som ikke tror. Det er betenkelig og skremmende! Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #122 Skrevet 9. april 2014 Jo etter sin egen lov så.Det er mange menn som dikterer sine egne lover for konene sine og som mener de er i sin fulle rett å straffe enhver form for overtredelse. Dette har ingenting med religion å gjøre men om makt. Du skisserer de værste fundamentalistiske landene og ja undertrykkelse er stor i disse landene. Men også der finnes det de kvinner som er enige i en slik samfunnsstruktur og som vil ha det slik og som lever i fred og fodraglighet med det. Det er ikke hijaben eller religionen som er problemet men maktsyke menn som drar førdel av stor fattigdom og analfabetisme. Så du mener i fullt alvor at en mann i Norge som undertrykker og slår konen sin, og som vil bli straffet for det siden det er ulovlig, kan sammenlignes med en kultur der en kvinnes ord er mindre verdt enn en manns? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Der Sa du ordet👏 Nemlig ordet "kultur". Ikke bruk islam og kristendommen oppi dette. F.eks synes ikke jeg alt som er i norsk "kultur" er bra heller. Men samtidig må jeg ikke like alt i alle kulturer.Ja, det er (u)kultur. Mange muslimer ser at det gjerne er politiske åsaker som er grunn til økt bruk av hijab, ikke religiøse. Anonymous poster hash: bdff2...55f Du kan nok aldri ha møtt en riktig muslim tidligvis. Gidder ikke å bruke tiden min mere på opplyse en så firkanta person som deg😳Takk for meg og ha en fin dag. Ps prøv å finne feil i norsken min også slik at du har noe å gjøre resten av dagen😉 For det er du som sitter på definisjonen av en "riktig" muslim? Islam har mye fint og bra ved seg, (for eksempel gi en tiende til fattige, ikke lov å ta renter på lån osv), hijab er i mine øyne ikke en av disse. Anonymous poster hash: bdff2...55f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #123 Skrevet 9. april 2014 Har du egentlig satt deg inn i hva en hijab symboliserer? Anonymous poster hash: 2f64b...055 Ja nå er jo dette ganske komplisert og symbolikken er veldig forskjellig utfra hvordan du tolker koranen og om du er fundamentalistisk ekstremist, politisk aktivist eller bare den vanlige muslim i farten. Det varierer også stort innenfor forskjellige kulturer OG ukulturer. Hijaben er MER en bare det politiske mote som dukket opp i slutten på 70 og begynnelsen av 80 tallet. Ikke alle som bruker hijab gjør det av politiske grunner, det finner du mest hos ekstremister og fundamentalister. Jeg bodde i Iran under revolusjonen, og det var tragisk å se landet vårt gå fra et moderne land til et strengt politisk regime hvor kvinner var uten rettigheter og uten håp. Jeg klarer ikke forstå hvordan man ikke kan se koblingen og se hva en hijab står for. Anonymous poster hash: 2f64b...055
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #124 Skrevet 9. april 2014 Når alle mener at alle kan gå kledd slik de vil uten å bli kritisert/skadet av det? Kan jeg gå med bikini/shorts/singlet i afganistan/Pakistan/Iran/Irak da? For det er jo vanlig i Norge. Ehh tror ikke det. Da blir jeg voldtatt/antastet/arrestert. Hvorfor skal vi godta og respektere alt når ingen muslimer i egne land godtar det vi har som tradisjon. Nordmenn er dumsnille!! Anonymous poster hash: 50e3d...3d9
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #125 Skrevet 9. april 2014 Der jeg jobber har ikkje ein lov og bruke hijab. Da bryter ein reglene og kan utsette seg for brann skade og verste fall døden. Anonymous poster hash: ffe1b...637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå